FXOpen Broker

10+ years’
experience in FX

VISIT WEBSITE

Trading Accounts

ECN, STP,
Micro, Crypto

START TRADING

Free Demo

Practice Forex trading
risk free

OPEN DEMO ACCOUNT

PAMM Technology

Become a Master
or a Follower

JOIN PAMM SERVICE
Results 1 to 13 of 13

Thread: [Share] Masalah Besar..HUTANG AHLONG.

  1. #1
    Piplet
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    11
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default [Share] Masalah Besar..HUTANG AHLONG.

    Just sharing from blog,

    Dah lama tak singgah sini..bukan malas tapi tidak berkesempatan..

    Sejak akhir-akhir ini banyak benda yang berlaku..ada yang baik dan ada yang buruk..ada yang positif ada juga negatif..disebabkan perkara itu aku kenal siapa orang sekeliling aku...dan Alhamdulillah aku mempunyai keluarga yang sentiasa memberi sokongan dan kata semangat..apa yang penting, mulai dari detik itu aku amik ianya sebagai pengajaran dan teladan..

    IsnyaAllah...aku sentiasa bersyukur dengan apa yang aku ada dan apa yang aku dapat...aku tak minta lebih pun...cukuplah sekadar hak yang perlu aku dapat..itu sahaja..ceria-cerita belakang ke, nak bersangka buruk ke...terpulanglah..aku terima segalanya.. Alhamdulillah...

    Habis di situ untuk cerita itu...minggu lepas aku terima satu panggilan telefon dari seseorang..tapi aku tak dapat cakap lama sebab kerja kat ofis tengah banyak..
    Pagi tadi dia mesej cakap nak jumpa..ada masalah besar..ini satu lagi masalah baru timbul...masalah besar yang aku sendiri rasa tak tertanggung nak menghadapinya...
    Aku bukan nak citer aib orang..tapi cerita ni untuk teladan dan pengajaran mereka kat luar sana..cerita supaya janganla suka sangat pinjam meminjam...
    Aku ni kalau jenis kategori kedekut takde kut nak bagi dia pinjam duit time dia nak kawin..lepas tu dah ada anak pun meminjam lagi.

    Pesen dia ni...time nak meminjam baru muncul...lepas dah dapat tu senyap la.. 4,5 bulan nanti call lagi cerita masalah itu ini..tak cukup duit...nak pinjam 200/300...aku ni jenis cepat kesian tau tak..lebih-lebih lagi kalau orang yang dah ada anak ni..sedih fikir anak makan ke tak...
    Kadang-kadang aku cakap takpelah..nanti bayar separuh je..separuh lagi tu buat beli baju @ susu anak ke...lepas tu senyap...
    Selang 4,5 bulan lagi muncul balik...nak meminjam lagi...merayu-rayu...janji manis macam-macam..nanti bulan depan bayar...begitulah proses pinjam meminjam berulang rasanya dah lebih 6 kali kut...bayarnya tak..

    Aku ni plak jenis malas nak tanya-tanya..nak mintak-mintak..kalau ko ada duit ko bayarla sket-sket...itu prinsip aku...tapi sebab dia ni aku tau keadaan kewangan dia camne, so aku memang malaslah nak tanya..biar jelah..kalau sampai sudah dia tak bayar pun aku halalkan je duit yang dia pinjam selama ni..anggap je la sedekah..
    Cuma yang aku tak suka pasal dia ni...suka sangat meminjam...taknak bagi nanti kesian..bila orang dah susah takkan kita taknak tolong...kita pun tak tau masa depan kita camne kan..bukan selalu kat atas...so berpegang pada prinsip kemanusiaan, hidup haruslah tolong menolong lagi-lagi orang yang berada dalam kesusahan...


    So petang tadi dia datang jumpa aku..perjumpaan kali ni betul-betul membuatkan aku tersentak, terkejut dan bengang dengan tindakan yang dia dah buat..sebelum jumpa tu, dia ada cakap ada masalah yang lagi besar..bukan sebab duit semata-mata...
    Awal bicara, kejap-kejap dia citer kawan dia la pinjam duit..kejap kang dia citer pasal gaji la...dia corner situ, dia corner sini..ko apa hal? boleh tak citer elok-elok, satu persatu start dari A sampai Z..jangan nak corner sana sini, nak tarik tali..
    Mula-mula aku ingat nama dia kena blacklist ke apa..rupa-rupanya masalah lagi besar dari itu...dia cakap dia berhutang dengan syarikat pinjaman berlesen..WHAT???? pinjaman berlesen ke ahlong? ko dah giler ke apa? ya Alllah..

    Dia hampir 3 tahun potong gaji bulan-bulan sebanyak RM1500..bulan-bulan dia cuma dapat duit dari gaji kurang 500..orang yang bagi dia pinjam tu pegang kad atm dia..OMG! korang bayangkanlah RM1500 X 36 bulan dah berapa...aku tanya dia ko pinjam berapa sampai dah 3 tahun tak setel-setel lagi dengan bayaran sebanyak tu? dah boleh bayar kereta honda bulan-bulan..dia cakap mula-mula pinjam 5K je..lepas tu ada tambah sket-sket..tapi tak sampai 10K..
    Betul ke ko ni tak sampai 10K? Ya Allah..aku speechless sekejap..memang aku bengang giler..ni namanya sengaja hulur kepala bagi rimau ngap!! bila aku marah dia cakap benda dah jadi...yelah..senang la cakap benda dah jadi..sebelum buat tu tak fikir panjang..

    Aku tau memang hidup dia serba kekurangan, cukup-cukup makan...tapi takkan la sampai ko kena pinjam duit dengan pihak satu tu..kenapa sampai tahap tu sekali? dahlah motor pun dah kena tarik..ya Allah..ko tak kesian kat anak bini ke...family dia sorang pun tak tau benda ni...termasuk mak dan ayah dia...
    Dia cakap kalau aku boleh tolong dia buat fullsetlement..dia akan bagi aku pegang kad bank dia..aku plak kena jadi ahlong?? dia cakap bulan-bulan aku potongla berapa yang aku nak, janji ada duit untuk dia makan anak bini...sekurang-kurangnya dengan aku dia tak kena tanggung azab bayar interest...

    Ya Allah...aku bingung sangat-sangat...boleh ke aku tak tolong sedangkan aku dah tau orang tu dalam keadaan tersepit macam tu...bukan tahap tersepit dah tu..terkepit hampir terjerumus ke dalam gaung dah tu...tapi nak tolong pun mampu ke? berapa? aku tak tau berapa lagi yang tak setel...30K?40K? atau lebih..ya Allah...
    Aku tak janji dengan dia...aku tak tau aku mampu ke tak..dia cakap dia nak tanya dengan pihak "itu" berapa lagi baki yang ada..masalahnya bila aku tanya masa ko pinjam ada ke black and white? ada ko simpan salinan agreement ke apa-apa bukti? dia cakap takde..semua dokumen ada dengan pihak "itu"...ini satu lagi KEGILAAN...
    Ko ingat pihak tu senang-senang nak lepaskan ko macam tu je...sah-sah dia nak buat keuntungan beratus kali ganda...entah-entah dia boleh tulis sesuka hati mak bapak dia je berapa baki..50K?60K? sebab ko takde simpan lansung agreement ke, apa salinan pinjaman ke...

    Aku memang bengang la dengan dia ni...kesian memang kesian tapi sakit hati lebih dari kesian..kenapa time masalah besar macam ni ko nak tarik aku sekali...sakit tau tak kepala aku ni...
    Alangkah bagusnya kalau aku ni jutawan...aku bagi je duit tolong dia setel semua pinjaman tu...masalahnya aku bukan jutawan...
    Betul..kadang-kadang bila dalam keadaan tersepit kita akan buat tindakan apa sahaja janji dapat teruskan kehidupan..tapi sebelum tu cubalah fikir panjang dulu...fikir kesan dan akibatnya...bincang dengan family terdekat..bincang dengan orang yang kita boleh percaya...
    Bila dah jadi macam ni...siapa yang susah? nasi dah jadi bubur....
    Okeylah..nak mintak diri dulu..nak cari jalan macam mana nak tolong orang ni...harap-harap ada jalan penyelesaian...


    http://has2309.blogspot.com/2014/11/masalah-besar.html

  2. #2
    Moderator Rizal's Avatar
    Join Date
    Oct 2008
    Location
    Malacca
    Posts
    4,400
    Thanks
    186
    Thanked 413 Times in 288 Posts

    Default

    selamat berhujung minggu

  3. #3
    Piplet
    Join Date
    Apr 2011
    Posts
    14
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Pelik! Mcm mana dia boleh brpikiran singkat nk pnjam wang berlesen... Susah mcm mne pon jgn lah pinjam kt tmpat2 mcm tu.... Dorg tu ah long!

  4. #4
    Piplet
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    4
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by montyashley View Post
    Pelik! Mcm mana dia boleh brpikiran singkat nk pnjam wang berlesen... Susah mcm mne pon jgn lah pinjam kt tmpat2 mcm tu.... Dorg tu ah long!
    Setuju! Tapi kalau org terdesak nak pakai duit sanggup je buat apa saja asalkan boleh dapat duit. Kalau tak nak pinjam bank, cuba pinjam dgn luar bank tapi bukan pinjaman berlesen

  5. #5
    Piplet
    Join Date
    Aug 2011
    Posts
    4
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Boleh tahu tak loan luar dari bank yg senang lulus??? Nak pinjam juga kalu betul2 boleh lulus

  6. #6
    Piplet
    Join Date
    Oct 2011
    Posts
    17
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    jgn pinjam dgn ahlong merana hidup

    - - - Updated - - -

    Quote Originally Posted by montyashley View Post
    Pelik! Mcm mana dia boleh brpikiran singkat nk pnjam wang berlesen... Susah mcm mne pon jgn lah pinjam kt tmpat2 mcm tu.... Dorg tu ah long!
    desperate nk duit mmg akal pendek

    - - - Updated - - -

    Quote Originally Posted by Rizal View Post
    selamat berhujung minggu
    selamat berhujung minggu nasihat saya jgn pinjam atau buat personal laon sbb semua tu tipu ja

  7. #7
    Piplet
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    5
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by headf36 View Post
    Setuju! Tapi kalau org terdesak nak pakai duit sanggup je buat apa saja asalkan boleh dapat duit. Kalau tak nak pinjam bank, cuba pinjam dgn luar bank tapi bukan pinjaman berlesen
    kenapa dengan pinjaman berlesen? ada problem ke?

  8. #8
    Piplet
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    5
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by kimsian86 View Post
    Boleh tahu tak loan luar dari bank yg senang lulus??? Nak pinjam juga kalu betul2 boleh lulus
    ada beberapa pinjaman yang boleh apply. Saya sekarang guna pinjaman yayasan ihsan rakyat. Tapi untuk satff kerajaan & badan berkanun terpilih jer.
    Last edited by human5good; 11-20-2019 at 08:41 AM.

  9. #9
    Piplet
    Join Date
    Oct 2011
    Posts
    17
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by human5good View Post
    kenapa dengan pinjaman berlesen? ada problem ke?
    Aku pernah pinjam pada pinjaman berlesen di taman melawati hujung oktober 2017 pinjam rm800 dapat rm700 sebab pinjam sbb masa tu aku bekerja dan anak masih 3bulan aku nak pakai duit untuk beli keperluan. Aku bg laptop peribadi pada mereka sebagai cagaran.

    kemudian bulan november dpt kerja aku tinggal di setapak menyewa di sini gaji pun tak banyak tak sampai 2k pun bayar sewa rumah , beli keperluan harian rumah dgn anak cukup2 je. perjanjian dgn pinjaman wang itu sebulan bayar rm250 selama 4bulan tapi pernah juga lewat bayar atas faktor kewangan.Lepas tu bg tahu aku hutang dekat 5k sakit hati betul.. dia pernah hantar org dtg rumah sekali tuntut hutang lebih besar. 1k pun susah dapat ini kan pula lebih dari itu.

    - - - Updated - - -

    Ni pinjaman apa. Jangan kena tipu macam aku sudah.

    - - - Updated - - -

    Quote Originally Posted by human5good View Post
    ada beberapa pinjaman yang boleh apply. Saya sekarang guna pinjaman yayasan ihsan rakyat. Tapi untuk satff kerajaan jer.
    Ni pinjaman apa. Jangan kena tipu macam aku sudah.

  10. #10
    Piplet
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    6
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by majorminor123 View Post
    Aku pernah pinjam pada pinjaman berlesen di taman melawati hujung oktober 2017 pinjam rm800 dapat rm700 sebab pinjam sbb masa tu aku bekerja dan anak masih 3bulan aku nak pakai duit untuk beli keperluan. Aku bg laptop peribadi pada mereka sebagai cagaran.

    kemudian bulan november dpt kerja aku tinggal di setapak menyewa di sini gaji pun tak banyak tak sampai 2k pun bayar sewa rumah , beli keperluan harian rumah dgn anak cukup2 je. perjanjian dgn pinjaman wang itu sebulan bayar rm250 selama 4bulan tapi pernah juga lewat bayar atas faktor kewangan.Lepas tu bg tahu aku hutang dekat 5k sakit hati betul.. dia pernah hantar org dtg rumah sekali tuntut hutang lebih besar. 1k pun susah dapat ini kan pula lebih dari itu.
    kesiannya, takut pulak nak buat pinjaman ni. Ada jugak dengar cerita pasal orang dah abis bayar tapi masih tolak lagi dekat gaji.

  11. #11
    Piplet
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    6
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by human5good View Post
    ada beberapa pinjaman yang boleh apply. Saya sekarang guna pinjaman yayasan ihsan rakyat. Tapi untuk satff kerajaan jer.
    Ok ke loan dia? saya pun tengah cari nak buat loan untuk buat bisnes.

  12. #12
    Piplet
    Join Date
    Jun 2011
    Posts
    4
    Thanks
    0
    Thanked 0 Times in 0 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by human5good View Post
    ada beberapa pinjaman yang boleh apply. Saya sekarang guna pinjaman yayasan ihsan rakyat. Tapi untuk staff kerajaan & badan berkanun terpilih je.
    syarikat cam ni ok. ramai member yg buat loan ni.

    - - - Updated - - -

    Quote Originally Posted by majorminor123 View Post
    Aku pernah pinjam pada pinjaman berlesen di taman melawati hujung oktober 2017 pinjam rm800 dapat rm700 sebab pinjam sbb masa tu aku bekerja dan anak masih 3bulan aku nak pakai duit untuk beli keperluan. Aku bg laptop peribadi pada mereka sebagai cagaran.

    kemudian bulan november dpt kerja aku tinggal di setapak menyewa di sini gaji pun tak banyak tak sampai 2k pun bayar sewa rumah , beli keperluan harian rumah dgn anak cukup2 je. perjanjian dgn pinjaman wang itu sebulan bayar rm250 selama 4bulan tapi pernah juga lewat bayar atas faktor kewangan.Lepas tu bg tahu aku hutang dekat 5k sakit hati betul.. dia pernah hantar org dtg rumah sekali tuntut hutang lebih besar. 1k pun susah dapat ini kan pula lebih dari itu.
    adoii, kesiannya.. biasa kalau kita ikut jadual pembayaran dan bayar cukup dia takkan ada caj tambahan. kalau tak bayar penuh tu yang bertambah. pastu tgk jugak interest rate dia.
    Last edited by headf36; 11-20-2019 at 08:39 AM.

  13. #13
    Moderator Rizal's Avatar
    Join Date
    Oct 2008
    Location
    Malacca
    Posts
    4,400
    Thanks
    186
    Thanked 413 Times in 288 Posts

    Default

    org kalau terdesak mmg tak fikir apa dah..janji boleh setel masalah

Bookmarks

Bookmarks

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •  
Disclaimer
2005-2020 © FXOpen All rights reserved. Various trademarks held by their respective owners.

Risk Warning: Trading on the Forex market involves substantial risks, including complete possible loss of funds and other losses and is not suitable for all members. Clients should make an independent judgment as to whether trading is appropriate for them in the light of their financial condition, investment experience, risk tolerance and other factors.

FXOpen Markets Limited, a company duly registered in Nevis under the company No. C 42235. FXOpen is a member of The Financial Commission.

FXOpen AU Pty Ltd., a company authorised and regulated by the Australian Securities & Investments Commission (ASIC). AFSL 412871ABN 61 143 678 719.

FXOpen Ltd. a company registered in England and Wales under company number 07273392 and is authorised and regulated by the Financial Conduct Authority (previously, the Financial Services Authority) under FCA firm reference number 579202.

FXOpen does not provide services for United States residents.

Join us