PDA

View Full Version : القليل مع القليل يصبح كثيرا جدا

Pages : [1] 2

medo1
01-12-2013, 02:10 PM
اذا نظرت الي نقطة المياه التي تنزل من الصنبور لوجدتها قليلة جدا
ولكن مع الوقت تجد ان هذه النقطة قد ملاءت دلو او اناء كبير
واذا تركتها فستفيض وتصبح كمية المياه كبيرة جدا
اذا تجمعت حبة الرمل مع حبة الرمل فسيتكون كومة من الرمل واذا استمرت حبات الرمل في الذيادة
فسنجدها اصبحت تل كبير
واذا طبقنا ذلك علي الفوركس
اذاكسبت سنتات قليلة ولكنها مستمرة فحتما ستصبح دولار والدولار سيصبح دولارات
النصيحة ان نحافظ علي السنتات ولا نقول انها قليلة فحتما في يوم من الايام ستصبح اكثر مما نتصور

midoalilio
01-12-2013, 06:24 PM
كلامك صحيح يعني لو الواحد ابتدء بي ربح قليل جدا مع الوقت عيتطور من نفسه لكن انا شايف تخلي تعامل بي النقاط يعني ممكن يكون هدفك اليومي 10 نقاط بعد كده
يزيد كل ماتطور من مستواك الي تصل الي عدد نقاط مرضي

asya
01-14-2013, 04:46 AM
كلامك صحيح يعني لو الواحد ابتدء بي ربح قليل جدا مع الوقت عيتطور من نفسه لكن انا شايف تخلي تعامل بي النقاط يعني ممكن يكون هدفك اليومي 10 نقاط بعد كده

انا مع رايك اخى تحديد بعض النقط افضل والقليل الدئم خيرا من الكثير المتقطع

نظريه الوظيفه الحكوميه ولكنها صحيحه وضمونه فى كل الاحيان

علينا ان نرضى اولا بالقليل وهذا اصبح صعب بعض الشىء لان السنتات نفسها لاتسمن ولتغنى من جوع

يجب ان نتطور ايضا لكن بالعقل او ممكن نقول بعض الطموح العاقل لايضر

MEDOOO1989
01-14-2013, 08:02 AM
فعلا القليل في الاول ممكن ان يصبح كثير او كبير مستقبلا ايا كان المال كبير ام صغير يجب المحافظة علية لان ذلك نظير عملقد قمت بة وبالتوفيق

noureen
01-14-2013, 10:45 AM
معاك حق يا اخى و هناك من هما مختصين فى تحويل مبلغ صغير الى مبلغ كبير بالصبر
و الابتعاد عن الطمع فى يوم هتوصل و متبوصش لاى مبلغ على انه هايف بالعكس حاول تاخد منه وسيله انه يحقق لك مبلغ كبير

remas
01-14-2013, 11:40 AM
و الابتعاد عن الطمع فى يوم هتوصل و متبوصش لاى مبلغ على انه هايف بالعكس حاول تاخد منه وسيله انه يحقق لك مبلغ كبير

هو الموضوع مش موضوع ربح قليل او صغير الموضوع هو خطة عمل جيده تمشى عليها وتلتزم بيها والاهم من ذلك طريقه جيده نسبة ربحها اعلى بكتير من خسارتها وتلتزم بيها بالشكل ده هتقدر تحقق ربح مش مهم كبير ولا صغير المهم انه اى مبلغ معاك هتقدر تربح منه

midoalilio
01-14-2013, 07:38 PM
انا مع رايك اخى تحديد بعض النقط افضل والقليل الدئم خيرا من الكثير المتقطع

نظريه الوظيفه الحكوميه ولكنها صحيحه وضمونه فى كل الاحيان

علينا ان نرضى اولا بالقليل وهذا اصبح صعب بعض الشىء لان السنتات نفسها لاتسمن ولتغنى من جوع

يجب ان نتطور ايضا لكن بالعقل او ممكن نقول بعض الطموح العاقل لايضر

كلامك كويس وانا شايف ان الواحد يستفاد ان لو يقدر يحافظ علي ربح قليل ده يبقه كويس لكن لو حاجه كبيره ومتقطعه ومش عتقدر تحافظ عليه يبقه بلاش
كلامك صحيح وكمان يبين اداره راس المال مهمه جدا ويجب ان تسخدمها في كل صفقه

kenz
01-15-2013, 07:53 AM
الالتزام بربح قليل ليس معناه ان نتنازل عن طموحنا فى ربح اكبر ولكن الفوركس يحتاج الى الصبر حتى نصل الى اقصى درجات الخبرة لنحصل على ربح كبير وارى ان هذة خطه جيده للعمل بالتداول

trader555
01-15-2013, 09:33 AM
كلامك كويس وانا شايف ان الواحد يستفاد ان لو يقدر يحافظ علي ربح قليل ده يبقه كويس لكن لو حاجه كبيره ومتقطعه ومش عتقدر تحافظ عليه يبقه بلاش
كلامك صحيح وكمان يبين اداره راس المال مهمه جدا ويجب ان تسخدمها في كل صفقه

بصراحه اللي يقدر فعلا يتحكم في نفسه ويقدر يلتزم بالربح القليل بدون طمع او مخاطره
هو اللي بينجح في الاخر حتى لو خبرته في المجال ده متوسطه لكن طريقته دي هتساعده على انه ينجح

FCBXL
01-15-2013, 05:13 PM
تماما موضوعك زي الفل فعلا السنتات تبني الدولار والدولار يبني الدولارات وهكذا دواليه والأمثلة التي ذكرت
مماثلة لسوق تداول العملات الفوركس تماما الموضوع يبقى مسألة صبر وقناعة بالأرباح والمكاسب ستأتي لامحالة

souzy
01-15-2013, 05:34 PM
كلام سليم ومنظقي جدا علينا ان نرضي بالقليل حتي نحصد الكثير
فقليل مستمر افضل من كثير متقطع وكلامك افضل مثال علي الربح في الفوركس فعلا

remas
01-15-2013, 10:08 PM
-
كلام سليم ومنظقي جدا علينا ان نرضي بالقليل حتي نحصد الكثير
فقليل مستمر افضل من كثير متقطع وكلامك افضل مثال علي الربح في الفوركس فعلا

يعنى هو الموضوع فى الربح القليل ولا الكتير الموضوع يعنى فى نسبة الربح اعتقد لا المهم لو انت تقدر تحقق القليل من الربح اللى انت بتقول عليه وبصوره منتظمه يبقى فى نفس الوقت تقدر تحقق ارباح كبيره طالما تقدر تحقق ربح صغير

midosafwat
01-16-2013, 01:15 AM
كلامك صح جدا ان القليل المستمر مع القليل المستمر يصنع فى النهاية شئ كبير ونقدر نعمل راس مال كبير من الربح المستمر الصغير ودى الفكرة ال الكل مش بيقتنع بها

abdou89
01-16-2013, 04:08 AM
فعلا أخي كلامك صحيح يجب الصبر يعني الربح يكون درجات
و كل واحد فينا يجب يتخذ أسلوبه الخاص و يتبعه من أجل تطوير نفسه و تطوير أرباحه

MEDOOO1989
01-16-2013, 09:27 AM
كلامك صح جدا ان القليل المستمر مع القليل المستمر يصنع فى النهاية شئ كبير ونقدر نعمل راس مال كبير من الربح المستمر الصغير ودى الفكرة ال الكل مش بيقتنع بها

عارف هي الفكرة صح لا خلاف عليها بس المهم الإلتزام هي ديت المشكلة الي فينا انا ممكن اقعد اكسب كل يوم نسبة معينة واجي في يوم الطمع يقول طيب طالما بحقق النسبة ديت متزود اللوط شوية طيب ما تدخل صفقات اكتر طيب ... ودة الي بيجبنا ورا

trader555
01-16-2013, 01:11 PM

هو الثصبر الصراحه درجات بينا يعني هتلاقي المتاجر الصبور اللي ممكن يخسر كتير في البدايه لكن بيستحمل
وبيوصل في النهايه لهدفه بصبره وفيه الي مش بيقدر يكمل بعد الوصول لنصف الطريق مثلا وهكذا

midosafwat
01-16-2013, 03:26 PM
بالظبط والصبر ده هو ال بيتوقف عليه اذا كنا هنكمل فى المجال تانى بعد تحقيق خسارة كبيرة ولا لا وعشان كدة الصبر من اهم مميزات اى حد شغال فى المجال

midoalilio
01-16-2013, 08:06 PM
هو الثصبر الصراحه درجات بينا يعني هتلاقي المتاجر الصبور اللي ممكن يخسر كتير في البدايه لكن بيستحمل
وبيوصل في النهايه لهدفه بصبره وفيه الي مش بيقدر يكمل بعد الوصول لنصف الطريق مثلا وهكذا

فعلا الناس عندهم الصبر بي درجات متوفته في ناس صبوره لدرجه كبيره يعني ممكن تصبر لغايه الصفقه ماترجع حتي لو عدت 500 او 600 نقطه
ده عادي بالنسبه له بس اهم حاجه ان يكون راس المال يستحمل وفي ناس الصبر محدود مثلا يصبر لغايه 40 نقطه

mostafa s
01-17-2013, 03:13 AM
والله العظيم موضوع جميل جدا وغايه فى الاهميه وغايه فى الروعه رغم قله كلماته الا اننه لخص كل الفائده الممكنه
وبالفعل القليل اذا استمر فانه سوف يكبر ويكبر جدا مع الوقت ويكون افضل بكثير من كثير متقطع وقد ينقطع نهائيا
شكرا لك

mostafa s
01-17-2013, 03:15 AM

اللى بيخسر كتير ومش بيقدر يوصل انا بعتبره فشل ولم يصر على النجاح وواستسلم لفشله وياسه وكلنا فى البدايه
كم خسرنا وكم من الى الان لا يزال يخسر ويخسر الكثير ولكن الفرق بين ذلك وذاك هو المثابره وعدم الياس وعدم الاستسلام

feto
01-17-2013, 07:03 AM
اللى بيخسر كتير ومش بيقدر يوصل انا بعتبره فشل ولم يصر على النجاح وواستسلم لفشله وياسه وكلنا فى البدايه
كم خسرنا وكم من الى الان لا يزال يخسر ويخسر الكثير ولكن الفرق بين ذلك وذاك هو المثابره وعدم الياس وعدم الاستسلام

اهم حاجه انك تقف وتكمل في سوق من الصعب ان تستمر خاسر او تستمر كاسب
يريت نتعامل مع الفوركس من منطلق المبداء ده
الله يوفق كل من يصلح
شكرا

remas
01-17-2013, 09:14 AM
والله العظيم موضوع جميل جدا وغايه فى الاهميه وغايه فى الروعه رغم قله كلماته الا اننه لخص كل الفائده الممكنه
وبالفعل القليل اذا استمر فانه سوف يكبر ويكبر جدا مع الوقت ويكون افضل بكثير من كثير متقطع وقد ينقطع نهائيا
شكرا لك

طيب ولنفرض انه الكلام صحيح لكن الكلام كده مش شغل فوركس يعنى الفوركس علم ودارسه وخبره بتحلل وتدخل على بركة الله واما هدف واما استو
وممكن تمشى بالطريقه اللى بتقول عليها مفيش مشكله لكن الاهم انك تكون عندك خطه هتمشى عليها وتلتزم بيها يعنى هدف معين كل يوم يتحقق خلاص تخرج من السوق

bombasasa
01-17-2013, 01:56 PM
انا بصراحة اري ان هذا المبدا صحيح 100% فاذا صبرنا علي القليل سنجد
الكثير والكثير بس اهم حاجة الصبر

feto
01-18-2013, 07:59 AM
انا بصراحة اري ان هذا المبدا صحيح 100% فاذا صبرنا علي القليل سنجد
الكثير والكثير بس اهم حاجة الصبر

واهم حاجه مع الصبر ان ندخلبصفقات قليله ونكون محللين فني ومالي كويس جدا
حتي لا نصبر علي الخساره ولكن الخساره تتضاعف
تحياتي

noureen
01-18-2013, 08:32 AM

اعتقد انه حال ان التاجر يكون صبور يبقى كدا خلاص وصل بصراحه المهم يكون عنده خطه جيده و استراتيجه مربحه و صبر و ادراه راس مالك
بكدا يبقى هيقهر السوق و لكن من منا يلتزم بكل هذا للاسف كل شخص عنده مشكله من المشاكل دى

FadiaSamer
01-18-2013, 09:17 AM
والله كلامك حضرتك رائع جدآ واتفق معك لكن اغلب المتاجريين لا يتحلون بالصبر وخاصه الجدد

remas
01-18-2013, 11:06 AM
اعتقد انه حال ان التاجر يكون صبور يبقى كدا خلاص وصل بصراحه المهم يكون عنده خطه جيده و استراتيجه مربحه و صبر و ادراه راس مالك
بكدا يبقى هيقهر السوق و لكن من منا يلتزم بكل هذا للاسف كل شخص عنده مشكله من المشاكل دى

تمام كلامك المهم فى الاول انك يكون عند طريقه واضحه تمشى عليها وفى نفس الوقت لازم تكون ملتزم بالطريقه دى بشرط انها تكون جيده وتحدد لنفسك هدف يومى ايا كان هو اد ايه انما تصبر على تحقيقه ولو تحقق خلاص ترضى بيه وتدخل فى اليوم التالى

nimnim
01-18-2013, 11:19 AM
لهذا السبب ياخي نريد ان نتعلم الفوركس بحيث نستطيع ان نكسب المال من مبلغ صغير فالفوركس بوابتك الي مجال المال والاعمال وتستطيع ان تحقق مبلغ كبير اذا قمت باستثمار مبلغ صغير وتصبح من اصحاب المال وتحقق ماتريد ولكن لكي تنجح يلزمك ان تجتهد اكثر مما انت عليه الان لان الامر معقد بعض الشيء

dmx
01-19-2013, 09:02 AM
اذا تجمعت حبة الرمل مع حبة الرمل فسيتكون كومة من الرمل واذا استمرت حبات الرمل في الذيادة
فسنجدها اصبحت تل كبير
النصيحة ان نحافظ علي السنتات ولا نقول انها قليلة فحتما في يوم من الايام ستصبح اكثر مما نتصور

كلامك صحيح الطمع وحش لكن الرضا بالقليل حلو فى الفوركس

السنتات هى طريقنا للدولارات بعدين

لكن مفيش حاجة بتيجى بالساهل كدا وبسرعة خصوصا فى الفوركس

remas
01-19-2013, 01:27 PM
-
كلامك صحيح الطمع وحش لكن الرضا بالقليل حلو فى الفوركس

السنتات هى طريقنا للدولارات بعدين

لكن مفيش حاجة بتيجى بالساهل كدا وبسرعة خصوصا فى الفوركس

ايه بس دخل الطمع فى الفوركس الطمع دا اللى يعرفه الشخص اللى بيتاجر بعشوائيه واللى ممكن تقوله ارضى باى ربح وخلاص ومتطمعش علشان متخسرش انما المضارب الصحيح هو اللى بيدرس صفقته كويس ويدخل على بركة الله واما الهدف وما الاستوب

medo1
01-27-2013, 10:58 AM
طيب ولنفرض انه الكلام صحيح لكن الكلام كده مش شغل فوركس يعنى الفوركس علم ودارسه وخبره بتحلل وتدخل على بركة الله واما هدف واما استو
وممكن تمشى بالطريقه اللى بتقول عليها مفيش مشكله لكن الاهم انك تكون عندك خطه هتمشى عليها وتلتزم بيها يعنى هدف معين كل يوم يتحقق خلاص تخرج من السوق
اختي العزيزة انا اثرت الموضوع لانه يوجد كثير من المتداوليين يقومو برفع حجم النقطة لذيادة الربح من عمليات الفوركس وبلتالي خسارة حساباتهم بسرعة
عندما نحدد النقطة بسنت ونقوم بعمليات مدروسة فحتما سنصل مع الوقت الي ربح جيد يرفع راس المال وحتي اذذا خسرنا فلن نخسر الكثير
وعندما يصل راس المال الي حجم معين فنقوم بلدخول بلوت اعلي وبلتالي المكاسب ستصبح افضل
والهدف من الموضوع هو عدم التسرع لان كل شيئ في الدنيا مهما كان حجمه صغير فمع الاستمرار سيصبح كبير وضخم جدا

fxfx
01-27-2013, 12:19 PM
تشبيه جميل يا اخي فعلا الكبير في الفوركس مبداش كبير لازم يمر بنفس المرحلة اللي اي متاجر فوركسي مر بيها بسي الفرق بينه وبين المتاجر العادي انه وجد الطريق اللي ممكن من خلاله يصل للاحترافية ليس الا

shimaa
01-28-2013, 05:34 AM
هذه المقولة صحيحة فعلا ولكن اغلب المتاجرين يتعجلون الربح ويريدون ان يكسبوا بسرعة ومكاسب كبيرة فيدخلون بلوتات كبيرة ...وبالتالى فهم يهلكون رؤوس اموالهم سريعا ...لعدم الصبر...ولكنهم لو عملوا بالمقولة التى تقول ان القليل كثير ولو دام او القليل مع القليل كثير ..لفهموا معنى النجاح الحقيقى

nivenomar
01-28-2013, 06:27 AM
اتفق معك تماما . فلقيل مع القليل يصبح فعلا كثير . وانا فعلا بحاول انى اواظب على الدخول على المنتدى هنا واجمع السنتات رغم انها قليلة جدا الا انى اسعى الى جمع المزيد و المزيد .

سمر عمرو
01-28-2013, 07:10 AM
معك حق ياعزيزى فهذا الذى لابفهمه الكثير فهناك من يقول ان من بدأ صغيرا يستمر صغيرا ولن يكبر ومن بدأكبيرا سيكبر اكثر واكثر ولكنها معلومة خاطئة جدا فى احيان كثيرة يحدث العكس لهذة المقوله تماما

abdou89
01-28-2013, 11:48 AM
معك حق ياعزيزى فهذا الذى لابفهمه الكثير فهناك من يقول ان من بدأ صغيرا يستمر صغيرا ولن يكبر ومن بدأكبيرا سيكبر اكثر واكثر ولكنها معلومة خاطئة جدا فى احيان كثيرة يحدث العكس لهذة المقوله تماما
يجب تكون لدينا القناعة بربح القليل و كما قلت أنت هناك الكثير لا يعرف و كل يريد الربح سريع ويريد الربح الكبير
و لكن الصبر هو مفتاح تحقيق أرباح الكبيرة اليوم تربح القليل و غدا كذلك حتى يصبح هذا القليل كثير

fxfx
01-28-2013, 12:03 PM

لا يا سمر فيه فرق في كلامك موضوع الكبير اللي مبداش كبير ده نقصد بيها في الخبرة والتعليم والتحليل انما موضوع الكبير اللي معاه راس مال عالي يعني بتبقي ليها حالات يعني اللي بيبدا براس مال كبير طبعا ومعاه خبرة بيوصل بسرعة واللي بيبدا براس مال صغير وخبرة هياخد وقت علي مايوصل انه يبقي كبير ومن اصحاب رؤوس الاموال الكبيرة

feto
01-28-2013, 05:17 PM
لا يا سمر فيه فرق في كلامك موضوع الكبير اللي مبداش كبير ده نقصد بيها في الخبرة والتعليم والتحليل انما موضوع الكبير اللي معاه راس مال عالي يعني بتبقي ليها حالات يعني اللي بيبدا براس مال كبير طبعا ومعاه خبرة بيوصل بسرعة واللي بيبدا براس مال صغير وخبرة هياخد وقت علي مايوصل انه يبقي كبير ومن اصحاب رؤوس الاموال الكبيرة

الموضوع كلو نسب
يعني لو معاي دولار وبعمل في اليوم 2% يبقا زي الي معاه 10000 وبردو بنفذ نفس النسبه
شكرا

trader555
01-28-2013, 08:43 PM
الموضوع كلو نسب
يعني لو معاي دولار وبعمل في اليوم 2% يبقا زي الي معاه 10000 وبردو بنفذ نفس النسبه
شكرا

بالضبط كده وهنا بيكون الربح نسبه وتناسب مع حجم راس المال مش زي ما احنا متوقعين اننا مثلا يكون عندنا 100
دولار ونقدر نحولها ل 1000 دولار بسهوله وكمان في وقت قصير صعب طبعا

asya
01-29-2013, 04:09 AM
فيه حكمه بتقول قليل دائم خيرا من كثير منقطع

اعتقد بالنسبه للفوركس مقبوله بس فى الاول الى ان نكسب ثقه فى نفسنا وبعدين

ممكن تكون المغامره اكبر بالتدريج لازم شىء من الطموح المدروس ظاهره صحيه مفيده

feto
01-29-2013, 05:56 AM
فيه حكمه بتقول قليل دائم خيرا من كثير منقطع

اعتقد بالنسبه للفوركس مقبوله بس فى الاول الى ان نكسب ثقه فى نفسنا وبعدين

ممكن تكون المغامره اكبر بالتدريج لازم شىء من الطموح المدروس ظاهره صحيه مفيده

انا بحب النظام ده عارفه لي لانه بجد بناء لان ممكن المتقطع يضيع قبل ان ااتي بالمتقطع الذي يليه
يريت نتعلم في الفوركس الربحح الدائم شكرا

asya
01-29-2013, 06:04 AM
انا بحب النظام ده عارفه لي لانه بجد بناء لان ممكن المتقطع يضيع قبل ان ااتي بالمتقطع الذي يليه

على فكره هى ممكن مش مصعبه وده بتحديد عدد من النقط ليك كهدف يومى تعمل عليهم وتكتفى بهم

وتكون انهيت عملا يوميا وتتفرغ لحياتك العاديه زى مثلا انك تعمل عدد من الردود وبس لاتزيد عنهم

كله بالتدريب انا لسه مش باعمل كده بس لما اتتقن التعامل مع السوق واتعلم كويس

MEDOOO1989
01-29-2013, 06:34 AM
على فكره هى ممكن مش مصعبه وده بتحديد عدد من النقط ليك كهدف يومى تعمل عليهم وتكتفى بهم

وتكون انهيت عملا يوميا وتتفرغ لحياتك العاديه زى مثلا انك تعمل عدد من الردود وبس لاتزيد عنهم

كله بالتدريب انا لسه مش باعمل كده بس لما اتتقن التعامل مع السوق واتعلم كويس

فعلا ودة اساس ادارة راس المال انك تحدد اهداف صغيرة واهداف بعيدة
يعني انا بحط نسبة معينة احققها في الاسبوع ونسبة شهرية ونسبة سنوية

fxfx
01-30-2013, 02:42 PM

اكيد طبعا كلنا بنحب نكسب مرة واحد وبعد كده نمشي واحدة واحدة بس طبعا ده مبيحصلش وعشان نخلي ده يحصل لازم نمشي واحدة واحدة الاول ونحافظ علي راس مالنا ونبني فيه ونزوده عشان بعد كده نحس بالارباح اكتر

midoalilio
01-30-2013, 04:53 PM
اكيد طبعا كلنا بنحب نكسب مرة واحد وبعد كده نمشي واحدة واحدة بس طبعا ده مبيحصلش وعشان نخلي ده يحصل لازم نمشي واحدة واحدة الاول ونحافظ علي راس مالنا ونبني فيه ونزوده عشان بعد كده نحس بالارباح اكتر

انا شايف ان الواحد لايسحب راس المال مع الارباح الا بعد ميكون مبلغ كويس ينفع يسحب يعني بشوف ناس كثير بتسحب مبالغ بسيطه جدا زي مثلا 5 دولار
او اكثر انا شايف اقل مبلغ المفروض يكون 15 دولار والارباح ممكن تزود بيها حجم الصفقه

ashraf mahmoud
01-30-2013, 05:16 PM
اعتقد ان هذه الحكمة ممتازة جدا فعلا اى حد عمل قليل يعنى مثلا لو فى نظرية الرضى بالقليل والبعد عن الخسارة باى طرييقة ممكنة دى بتساعد كتير عن الخسارة وبمرور الوقت القليل سوف يتزايد

barca2000
01-30-2013, 06:19 PM
شكرا لتوضيحكم

midosafwat
01-30-2013, 08:38 PM
بالفعل بيبقى موضوع جيد جدا ونوع من اناوع التحدى اننا نقدر نحقق من مبلغ صغير مبلغ كبير وبالتالى هيبقى موضوع مشوق اننا نعملكلنا كدة

souzy
01-30-2013, 09:11 PM
شكرا لتوضيحكم

الحقيقه انت جبت الكلام من الاخر لو عايزين فعلا ننجح في الفوركس ونحقق الارباح
يبقي مقدمناش غير الصبر الصبر هو مفتاح الفرج وهو اللي هيوصلنا لهدفنا مهما طالت المده

MEDOOO1989
01-31-2013, 06:44 AM
يبقي مقدمناش غير الصبر الصبر هو مفتاح الفرج وهو اللي هيوصلنا لهدفنا مهما طالت المده

فعلا لازم اي واحد يريد النجاح في المجال هنا لازم اولا يعلم نفسة التعليم الكافي انة يحقق اهدافة
ثانيا لازم تتسم بالقناعة والصبر حتى تستطيع ان تحقق جميع اهدافك

feto
01-31-2013, 07:06 AM

الصبر بس المهم سوزي اننا نعرف احنا هنصبر علي ايه
يعني مينفعش اكون محلل صفقه والتحليل عكس وممكن تضهر اشارات انعكاس ونقول نصبر
لازم نكون يقظين

noureen
02-01-2013, 03:40 PM

فعلا الصبر هو دايما الوسيله للنجاح و لكن ارباح الفوركس دايما بتغرى الواحد و بيخليك تتطمع اكتر
المهم بقى اللى يقدر يحافظ على ضبط النفس فى السوق

mohamed gamal
02-01-2013, 03:51 PM
فعلا مقولة حقيقية وهى ان الطمع فعلا يقل ما جمع لان لازم يكون الشخص قنوع بما قد قسمة له الله وياريت ميخاطرش ممكن يتاجر بسنت واحد فقط ويحقق ربح او دولار لكن عندما يطمع ويدخل بمبلغ كبير قد ينتج عنها خسارة وهذا ما قد يحدث عند المتاجرة

noureen
02-01-2013, 07:32 PM
فعلا مقولة حقيقية وهى ان الطمع فعلا يقل ما جمع لان لازم يكون الشخص قنوع بما قد قسمة له الله وياريت ميخاطرش ممكن يتاجر بسنت واحد فقط ويحقق ربح او دولار لكن عندما يطمع ويدخل بمبلغ كبير قد ينتج عنها خسارة وهذا ما قد يحدث عند المتاجرة

فعلا اخى الطمع دايما بيكون السبب ليس فقط فى الخساره بل فى مرجنه الحسابات و انا بعتقد
ان الطمع اصلا بيتولد نتيجه المكسب فتحس ان حسابك بقى كبير فتزود اللوت و هى دى المشكله الحقيقه

ashraf mahmoud
02-01-2013, 09:10 PM
فعلا اى قليل مع مرور الوقت هيصبح كبير ولكن الاهم ان هناك قليل اصلا لان هناك من يفكر فى الربح العالى ولاسف ينسى مبدا ان هناك خسارة قريبة فيتعرض الى الخسارة المريرة ويقفد مالو

midosafwat
02-01-2013, 09:20 PM
بالتاكيد ى حاجة معروفة اوان شخصيا ماشى بالمبدا ده دايما والواحد لازم يحافظ على راس ماله كويس جدا عشان ميخسرش ويرجع يندم ان فلوسه ضاعت

almohtady
02-01-2013, 09:24 PM
فعلا يمكن تحويل مبلغ صغير الى كبير بس بشرط الصبر والالتزام باستراتيجيتك مهما كانت اهدافها وعدم الانسياق وراء الطمع وعدم الخوف لانهما يؤديان الى الخساره وان يكون الهدف ضعف الاستوب

game
02-07-2013, 12:35 AM
اكيد الارباح الصغيرة دى اللى بتكون مش عاجبانا فى الاول لو اتجمعت على بعضها هتعمل ربح كبير جدا ... لان اية الفايدة انك تعمل ارباح كبيرة وفجأة تيجى خسارة واحدة تاخد كل حاجة منك .. تاخد الربح وتاخد الحساب كمان
انما احنا لو اتعلمنا القناعة اكيد هنستفيد من وراها كتير

midoalilio
02-07-2013, 02:06 AM
اكيد الارباح الصغيرة دى اللى بتكون مش عاجبانا فى الاول لو اتجمعت على بعضها هتعمل ربح كبير جدا ... لان اية الفايدة انك تعمل ارباح كبيرة وفجأة تيجى خسارة واحدة تاخد كل حاجة منك .. تاخد الربح وتاخد الحساب كمان
انما احنا لو اتعلمنا القناعة اكيد هنستفيد من وراها كتير

كلامك صح انا كنت برده بفكر في الارباح الصغير دي ملهاش اي لزمه ومش عتعمل اي مبلغ لو سحبتها فقررت اني اخلي الفلوس الي هي صغير دي
في البنك لغايه لما يكونو مبلغ كبير واسحبهم مره واحده

egypt2013
02-07-2013, 05:59 AM
السلام عليكم ،،،،،، الحقيقة انت فكرتنى بنظرية حط القرش ع القرش واللي نفعت مع اهالينا واجددنا ويمكن عملوا حاجه ، بس فعلا الاجيال دى كانت محظوطه ، اححنا كل حاجه حوالينا بتجري ، ولو مش جريت بتحس انك اتاخرت اوى ، كل يوم في جديد ، اختراع ، اكتشاف ، اضافة ، والجيل بتاعنا خلاص اخد ع التسرع والرغبة في الربح السريع ، محدش هيستحمل فكرة القرش ع القرش غير قليل من الاشخاص ، ويمكن دا مالوش علاقه بفكرة الرضا ، هو طموح ، تحياتى

MEDOOO1989
02-07-2013, 06:27 AM
السلام عليكم ،،،،،، الحقيقة انت فكرتنى بنظرية حط القرش ع القرش واللي نفعت مع اهالينا واجددنا ويمكن عملوا حاجه ، بس فعلا الاجيال دى كانت محظوطه ، اححنا كل حاجه حوالينا بتجري ، ولو مش جريت بتحس انك اتاخرت اوى ، كل يوم في جديد ، اختراع ، اكتشاف ، اضافة ، والجيل بتاعنا خلاص اخد ع التسرع والرغبة في الربح السريع ، محدش هيستحمل فكرة القرش ع القرش غير قليل من الاشخاص ، ويمكن دا مالوش علاقه بفكرة الرضا ، هو طموح ، تحياتى

فعلا بس الفوركس محتاج انك تصبر على المكسب فية لان مش في يوم وليلة هتحقق مبلغ خيالي مثلا
علشان كدة بنقول القليل مع القليل يصبح كثير في المجال هنا بس التحكم في مشاعرنا مثل الطمع

eletrebi
02-07-2013, 06:37 AM
هو مبدا كويس جدا ويطبق فى الواقع العملى
ولكن فى نفس الوقت مش ضمنين ان كل يوم ينظلنا نقطة مياة
وبردة دا محتاج صبر كتير
عشان كدا بنطمع اوى

ashraf1
02-07-2013, 09:45 AM
الصبر طبعا من اساسيات الفوركس ، ويمكن علي اد ما تصبر في البداية حتى في التعليم والتدريب سوف تجنى اثار هذا الصبر ، الصبر مفتاح الفرج اهم شي ان الاناء اللى بتحط فيه نقطة الميه ميكنش مكسور واللى تجمعه يقع منه ، عشان مع الوقت يبان والحقيقة انا مقصدش السنت لا اقصد المعلومة والتعليم واللى من خلالهم بعد كده ممكن احقق ارباح كويسه دولارت يعنى ، تحياتى

asya
02-07-2013, 12:28 PM
الصبر طبعا من اساسيات الفوركس ، ويمكن علي اد ما تصبر في البداية حتى في التعليم والتدريب سوف تجنى اثار هذا الصبر ، الصبر مفتاح الفرج اهم شي ان الاناء اللى بتحط فيه نقطة الميه ميكنش مكسور واللى تجمعه يقع منه ، عشان مع الوقت يبان والحقيقة انا مقصدش السنت لا اقصد المعلومة والتعليم واللى من خلالهم بعد كده ممكن احقق ارباح كويسه دولارت يعنى ، تحياتى

انا فعلا بديت افكر فى تحديد نقاط قليله للربح مع لاستمرار

لان الخساير الفادحه اللى حصلت خلتنى لازم اعمل سياسه تانيه مع نفسى

ومش لازم اصبر على الخساره كمان الا بعدد محدود من النقط

صعب جدا اللوس يتضرب قدامى والاقينى خسرانه
لازم افكر بطريقه جديده ان شاء الله

feto
02-07-2013, 01:15 PM
دي تعتبر سياسه الاستمراريه
ودي بتكون مميزه جدا في التعامل لان ببساطه بتجمع مبلغ كتير يتم سحبه
شكرا

Realist Killaz
02-07-2013, 03:50 PM
هيا فكره حلوه بس ف ناس كتير مش بتحب تصبر كتير

خلينا واقعين شويه النظريه الى بتقول عليها دى للمدى البعيد اوى بمعنى انك كده هتعد سنين او لربما شهور

انما لو هترضى بمكسب دولار يوميا فقط كده اعتقد هيكون مكسب مرضى وقليل اه بس مع الزيده هيبقى احسن

وده رائى

noureen
02-07-2013, 04:24 PM
عارف هي الفكرة صح لا خلاف عليها بس المهم الإلتزام هي ديت المشكلة الي فينا انا ممكن اقعد اكسب كل يوم نسبة معينة واجي في يوم الطمع يقول طيب طالما بحقق النسبة ديت متزود اللوط شوية طيب ما تدخل صفقات اكتر طيب ... ودة الي بيجبنا ورا

المشكله فعلا بتكون الطمع خاصه مع المبالغ الصغيره و الدخول بلوت صغير
للاسف مع وجود المكسب كمان السوق بيغرينا

asya
02-07-2013, 04:59 PM

فعلا احنا بننتظر مكاسب كبيره من مبالغ صغيره ودا مش منطقى لكن لازم نوازن بين الاتنين

والا الوقت هايبقى كبير ودا مش منطقى نصبر على مجرد سنتات لازم نطور الحلم ويكون مجدى

الى حد ما

trader555
02-07-2013, 10:02 PM

للأسف علشان تحقيق ربح مرضي من راس مال صغير بيحتاج وقت وجهد كبير
في التحليل والمتابعه فهنا المتاجر بيلجأ لطرق المخاطره علشان يسهل لنفسه تحقيق ربح جيد

ashraf mahmoud
02-07-2013, 10:42 PM
اى تجارة علشان تقدر تكسب منها اكيد فى ابداية بيكون رمكسبك صغير علشان كدا مع مرور لاوقت هتلاقى ان القليل دا هيصبح كيبر ثم يزيد بعد ذلك وهكذا وبالتالى هيبقى فى سهولة فىالربح

fxfx
02-08-2013, 12:27 AM

فعلا يا اختي الطمع عادة سيئة جدا بس انا وقت مابزود اللوت او بدخل اكتر من صفقة شايفهم فرص كويسة واخسر مش بحس اني كنت طماع بالعكس انا شايف اني كنت متوقع ده بس محصلش نصيب

mannon
02-08-2013, 03:50 PM

انا بشوف ان الى بيخسر بسبب ان حسابة صغير ، المفروض يحاول يجمع حساب كبير الاول وبلاش يدخل بحسابات صغيرة ، لانة ممكن لو حسابة كبير يرضى بنسبة الارباح افضل من انة يخسر حساب ورا التانى لنفس السبب

titou25
02-08-2013, 03:58 PM
نعم معك الف حق القليل مع القليل يصبحا كثيرا و مسافة الميل تبدا بخطوة . انا عن نفسي اتبع هذه السياسة في المضاربة و لا اجازف كثيرا اذا كان راس مالي لا يتحمل كثيرا من المخاطرة. صدق من قال القناعة كنز لا يفنى.

medo1
02-09-2013, 08:56 PM
عندما كتبت هذا الموضوع تعرضت الي عدة مواقف من التداول في الفوركس
بعد التدريب الشاق في حساب الديمو وتحقيق ارباح
ذاد سقف اهدافي الي ان حققت مضاعفات كبيرة في الحساب الديمو ومنها تدبيل الحساب
وفي وقت قصير جدا
وعندما فتحت الحساب الحقيقي في فكس اوبن ب55 دولار ذاد هذا المبلغ الي 85 دولار في يومين
وعندها رفعت النقطة ودخلت ي عملية واحدة وخسرت ملايقل عن 50 دولار
واصبح الحساب 35 دولار
وفكرت وقلت اذا كان حجم النقطة واحد سنت فلن اخسر كل هذه الخسارة
وقررت منذ ذلك الحين ان احافظ علي حسابي
وطالما البونص مستمر مع تحقيق ربح معقول فان شاء الله ساصل الي هدفي

asya
02-09-2013, 09:23 PM
عندما كتبت هذا الموضوع تعرضت الي عدة مواقف من التداول في الفوركس
بعد التدريب الشاق في حساب الديمو وتحقيق ارباح
ذاد سقف اهدافي الي ان حققت مضاعفات كبيرة في الحساب الديمو ومنها تدبيل الحساب
وفي وقت قصير جدا
وعندما فتحت الحساب الحقيقي في فكس اوبن ب55 دولار ذاد هذا المبلغ الي 85 دولار في يومين
وعندها رفعت النقطة ودخلت ي عملية واحدة وخسرت ملايقل عن 50 دولار
واصبح الحساب 35 دولار
وفكرت وقلت اذا كان حجم النقطة واحد سنت فلن اخسر كل هذه الخسارة
وقررت منذ ذلك الحين ان احافظ علي حسابي
وطالما البونص مستمر مع تحقيق ربح معقول فان شاء الله ساصل الي هدفي

كلامك منطقى جدا ورايك سليم بس اسمح لى

وطبعا كلنا ممكن نكون نفس التفكير بس هو احنا هانفضل ننتظر ونعتمد على البونص ونفرض ان البونص فى لحظه اتلغى وده وارد

فى اى وقت لانه قل الى اقل من النصف فجاه هانعمل ايه

هل هانترك الفوركس ولا هاندخل باموالنا ونغامر تانى انا ساعات باحتار فى المشكله دى بصراح
لازم نحاول نستفيد من التعليم برضو

سمر عمرو
02-10-2013, 07:41 PM
فسنجدها اصبحت تل كبير
معك حق يا اخى فان القناعة والحرص والرضا بالقليل لان القليل مع القليل بالتاكيد سوف يوصلك الى الاكثر والاكثر والنجاح ياتى مع الصبر والاصرار

ashraf mahmoud
02-10-2013, 08:16 PM
الربح فى الفوركس لا ياتى بنسبة كيبرة بمعنى لو انت تاجر صغير توقع ان ربحك هيكون اقل ل1لك لوانت بدات بحاجة وصغيرة وحافظت عليها اكيد بعد كدا هتزيد معاك وتوصل الى مرحلة كيبرة

noureen
02-11-2013, 08:44 PM
الربح فى الفوركس لا ياتى بنسبة كيبرة بمعنى لو انت تاجر صغير توقع ان ربحك هيكون اقل ل1لك لوانت بدات بحاجة وصغيرة وحافظت عليها اكيد بعد كدا هتزيد معاك وتوصل الى مرحلة كيبرة

دا حقيقى بس المشكله ان التاجر اول دخوله السوق يعتقد انه هيبقى مليونير من اللاشىء
ودا اللى بيصوره بعض الناس فى الفوركس و كمان بعض الشركات و الاعلانات

game
02-11-2013, 10:17 PM

خير العمل ما دام وان قل .. يعنى لو كان ربحك على طول حتى لو كان قليل .. افضل من الخسارة الكبيرة
او بمعنى اخر .. تاجر على أد امكانياتك .. سواء الانكانيات المادية .. او الامكانيات التعليمية

MEDOOO1989
02-12-2013, 11:50 AM
خير العمل ما دام وان قل .. يعنى لو كان ربحك على طول حتى لو كان قليل .. افضل من الخسارة الكبيرة
او بمعنى اخر .. تاجر على أد امكانياتك .. سواء الانكانيات المادية .. او الامكانيات التعليمية

فعلا الربح القليل دة لو جمعناة على مدار مدة معينة هتلاقية مبلغ كبير فلازم نردى باي ربح يحدث طبعا بخلاف ان يكون ليك اهداف بتسعى اليها

noureen
02-14-2013, 03:29 PM

معاك حق يعنى لو دخلت بلوت صغير و كسبت يبقى بارك الله فيما رزق
و لو دخلت بلوت صغير و خسرت هتقدر تتدارك الخساره بالدخول الهيدج مثلا
يعنى المهم دايما هو الدخول بلوت معقول

konmac
02-15-2013, 01:55 AM
هناك قصة جميلة تتحدث عن ان قطرة ماء وراء قطة تذيب جبالا من الملح أعجبني كثيرا عنوان الذي وضعته للموضوع و هذا ما جذبني لقراءة موضوعك

trader555
02-15-2013, 11:30 AM

بالضبط هنا العمل باداره راس المال السليمه رغم ان الارباح بتكون صغيره لكن بردو الخسائر
بتكون محدوده وممكن الواحد يعوضها في وقت قليل ده غير العمل بدون توتر

kamal2013
02-21-2013, 10:43 AM
نعم اخي الربح يبدا بتدرج اي عليك ان تقتنع بما تربحه في الاول و ان لا تكون
طماع لان الطمع يؤدي بك الى التسرع و الخسارة لا محال
ويجب اتباع استراتجية معينة و العمل بها و كما يقول المثل
فقليل مستمر افضل من كثير متقطع

kenz
02-21-2013, 11:12 AM

فعلا انا اتداول بهذه الطريقه وحتى مع الخسارة يكفى اننى اخرج بالسوق باموالى دون خسارة ومع الشعور بالملل فى بعض الاحيان من تلك الاسلوب الا ان الهدف سيتحقق ولكن بالصبر

mohskikda
02-21-2013, 11:36 AM
موضوع راشع اخي
اقتنع بالقليل فقط كبداية و مع الوقت القليل يصبح كثير
لو تبداء بربح السنتات يوميا و مع مرور الزمن تتحول الى دولارات و راس مالك يزيد و انت تبقى تمشي بنفس الخطة بدون خوف

midoalilio
02-21-2013, 11:49 AM
موضوع راشع اخي
لو تبداء بربح السنتات يوميا و مع مرور الزمن تتحول الى دولارات و راس مالك يزيد و انت تبقى تمشي بنفس الخطة بدون خوف

ايوه لزم تزود ربح مع الوقت لكن لو عتستمر بي القليل عمرك ماعتكسب وعيبقه ربح شهري بسيط والافضل لو تشوف مجال تاني ممكن يكسبك اكثر من الفوركس
يعني مثال علي كده انا كنت برضي برح 60 دولار دلوقتي لا

FCBXL
02-21-2013, 12:32 PM
نعم أخي محمد الإنسان يمشي على مستواه ومن السنتات إلا الدولارات ثم آلالاف الدولارات ولما لا بس يعرف كيف يمشي
ويدرس ويتعلم كثير في المجال خاصة الفوركس عشان ينفعه تعليمه مستقبلا
موضوع راشع اخي

ahmedforex
02-21-2013, 03:51 PM
نعم أخي محمد الإنسان يمشي على مستواه ومن السنتات إلا الدولارات ثم آلالاف الدولارات ولما لا بس يعرف كيف يمشي
ويدرس ويتعلم كثير في المجال خاصة الفوركس عشان ينفعه تعليمه مستقبلا
نعم اخى الكريم هذا يتحقق بالفعل ولكن اذا كنت تمشى فى الطريق الصحيح وتعمل فى هذا السوق
وتتعلم الادوات الصحيحة التى سوف تمكنك دائما من ان تستمر فى العمل داخل السوق بنجاح

ahmed rabee
02-21-2013, 03:57 PM
فسنجدها اصبحت تل كبير

كلامك صحيح ... الفكره كمان مش في ان الواحد يربح كتير ... المهم ان الواحد يربح اصلا

وبنفس الطريقه ... زي ما ربح قليل هيربح كتير لو زود اللوت

والاهم من الربح ان الواحد يحافظ عليه من الضياع

badar007
02-21-2013, 04:08 PM
با الفعل اخي في الاول يكون لديك مكسب قليل لكن مع مرور زمن يصبح مكسبك كثير يعني مسالة وقت ولقليل يجذب الكثير و المهم ذلك هو صبر

amrmorasamir
02-21-2013, 04:19 PM
با الفعل اخي في الاول يكون لديك مكسب قليل لكن مع مرور زمن يصبح مكسبك كثير يعني مسالة وقت ولقليل يجذب الكثير و المهم ذلك هو صبر

ايوه فعلا ياباشا المكسب فى الاول بيبقى قليل عشان انت لسه خبرتك فى السوق قليله بكن بعد كده بتاخد ثقه فى نفسك وبتدخل بحجم مخاطره كبيره شويه وكمان الحساب بيبقى كبير معاك وبتقدر تحقق ارباح منها كويسه

dilousat
02-21-2013, 05:52 PM

طبعا لا يمكننا الربح ضربة واحدة ، أكيد سيكون الربح تدريجيا ، و في المدة التي نربح فيها نكون في مرحلة أننا نطور نفسنا و نتعلم أشياء جديدة
و نستفيد منها بعد كل مرة الى أن نصل الى الغير متوقع

fxfx
02-21-2013, 07:00 PM

فعلا يا نورين الادارة الجيدة لراس المال ولو كان عاوز المتداول انه يكسب عليه اولا انه يعمل حسابه علي انه يتحجمل الخسارة لو قدر يتحمل الخسارة يبقي فيه فرصة للربح ان شاء الله انما لو دخل بمخاطرة عالية بحيث يا يكسب يا يخسر مسيره هيخسر

trader555
02-21-2013, 10:27 PM
فعلا يا نورين الادارة الجيدة لراس المال ولو كان عاوز المتداول انه يكسب عليه اولا انه يعمل حسابه علي انه يتحجمل الخسارة لو قدر يتحمل الخسارة يبقي فيه فرصة للربح ان شاء الله انما لو دخل بمخاطرة عالية بحيث يا يكسب يا يخسر مسيره هيخسر

بالضبط كده وصحيح ياجماعه المكسب هيكون قليل بس ارحم من المارجن والخسائر الكبيره
واسألوا مجربه كتير خسرت بسبب الدخول في صفقات فل مارجن للأسف

ADILOFASKI
02-21-2013, 10:31 PM
طبعا كلامك صحيح هناك متل مغربي يقول نقطة نقطة يفيض النهر مع الصبر و العمل بجد سوف تكسب رأسمال محترم يمكنك من تحقيق بعض الأحلام الصغيرة

SaFiioT
02-21-2013, 10:45 PM
السلام عليكم
كلامك عين العقل أخي القليل مع القليل سيتراكم مع بعضه ويصبح كثير مع الوقت
فالسنت مع السنت سيتحول الى دولار لكن لازم شوي صبر لأن الكثير من الأخوة يفقدون الثقة ويصيبهم الاحباط من الربح القليل فيتقاعسو ويتراجعون الى الخلف فكما يقال في الدارجة المغربية "قطرة قطرة يحمل الواد"

02-22-2013, 11:27 AM
كلامك صحيح وامثلة رائعة وصحيحة تدل على صحة كلامك وافضل طريقة لتحقيق كلامك هو الالتزام بادارة راس مال معينة وتكون متناسبة مع راس مالك والتزم بهذه الادارة واحنا سوف ننجح فى الفوركس

midoalilio
02-22-2013, 01:24 PM
السلام عليكم
كلامك عين العقل أخي القليل مع القليل سيتراكم مع بعضه ويصبح كثير مع الوقت
فالسنت مع السنت سيتحول الى دولار لكن لازم شوي صبر لأن الكثير من الأخوة يفقدون الثقة ويصيبهم الاحباط من الربح القليل فيتقاعسو ويتراجعون الى الخلف فكما يقال في الدارجة المغربية "قطرة قطرة يحمل الواد"

محتاج صبر وقت وخبره في مجال الفوركس عشان تحقق الارباح الي انت عايزه في الفوركس وتتخلص من الطمع والتسرع ولكن لاسف مش متوفر الكلام
ده في كثير من الناس الي شغاله دلوقتي

joker7diaa
02-22-2013, 02:32 PM
الواحد يعمل كل يوم من راس ماله 5% مضمونة افضل من انه يعمل اسكابينج او مخاطرة عالية من راس المال ممكن يربح الكثير لكن سوف يخسر الكثير في نفس الوقت
يعني شوي على شوي راح تلاقي حالك معاك كتير

feto
02-22-2013, 02:38 PM
محتاج صبر وقت وخبره في مجال الفوركس عشان تحقق الارباح الي انت عايزه في الفوركس وتتخلص من الطمع والتسرع ولكن لاسف مش متوفر الكلام
ده في كثير من الناس الي شغاله دلوقتي

اي مجال بيحتاج هذه الخبره لان ببساطه العمل في الفوركس شي جديد نهائي عن من يدخل وبيكون محتاج التدرب علي السوق دائما
الله الموفق

FCBXL
02-22-2013, 07:10 PM
في الفوركس إرضى بالقليل حتى ولو كانت المدة كبيرة لأنه وقتها سيكون لديك صبر وكلنا نعلم أن الصبر
أساس في الفوركس إذا امتلكه المتاجر يبقى امتلك 25 % من الفوركس

badar007
02-22-2013, 07:23 PM
با الفعل اخي اذا كنت تريد مجال الفركس يعني ضروري من صبر حتى ان تحترف بعد دلك تلقى نفسك قد تجوزت مرحلة صبر وهكذا ستكون لك مكاسب كبيرة بعد ماكنت قليلة ولكن الصبر مهم في هذا المجال فا انا انصح با الاخص الاعضاء المبتدئين في مجال الفركس با صبر وعدم الفشل

forex1212
02-22-2013, 08:27 PM
صح طبعا بس الواحد دائما بيتمنى يفتح الحنفية ينزله النيل منها يعني وده الطمع الطبيعي اللي بيكون موجود في البشر عموما يعني بس هو طبعا الصح الواحد يركز كده ويرضي بالنقط القليلة وهي مع الوقت هتبأة كتير بالذات لو انت بتسيب الارباح وتزود رأس المال

ahmedforex
02-22-2013, 09:29 PM
اي مجال بيحتاج هذه الخبره لان ببساطه العمل في الفوركس شي جديد نهائي عن من يدخل وبيكون محتاج التدرب علي السوق دائما
الله الموفق
بالتاكيد اخى الكريم عند الدخول فى اى مجال يجب علينا تعمله قبل البدء فى العمل وكذلك فى
سوق الفوركس يجب علينا تعلم الادوات التى سوف نعمل بها فى هذا السوق ونتدرج فى العمل بعد ذلك

remas
02-22-2013, 09:35 PM
الواحد يعمل كل يوم من راس ماله 5% مضمونة افضل من انه يعمل اسكابينج او مخاطرة عالية من راس المال ممكن يربح الكثير لكن سوف يخسر الكثير في نفس الوقت
يعني شوي على شوي راح تلاقي حالك معاك كتير

طيب تمام انك تحدد نسبه معينه تكتفى بها من الربح الاهم من دا كله انك تستمر على نفس نسبة الربح دى او تزيدها الاستمراريه على الارباح القليله هتوصلك لارباح كبيره ان شاء الله-

ahmed rabee
02-22-2013, 10:03 PM
صح طبعا بس الواحد دائما بيتمنى يفتح الحنفية ينزله النيل منها يعني وده الطمع الطبيعي اللي بيكون موجود في البشر عموما يعني بس هو طبعا الصح الواحد يركز كده ويرضي بالنقط القليلة وهي مع الوقت هتبأة كتير بالذات لو انت بتسيب الارباح وتزود رأس المال

هههههههه ... تشبيهك حلو

بس المشكله الواحد لو فتح الحنفيه والنيل كله نزل يبقي هيغرق كدا !!

لازم الواحد برده يشيل علي قده ويتعلم العوم الاول بدل ما يغرق في بحر ملهوش قرار

trader555
02-22-2013, 10:41 PM
طيب تمام انك تحدد نسبه معينه تكتفى بها من الربح الاهم من دا كله انك تستمر على نفس نسبة الربح دى او تزيدها الاستمراريه على الارباح القليله هتوصلك لارباح كبيره ان شاء الله-

بالضبط وعلشان المتاجر يستمر فعلا على النسبه دي لازم يكون راضي بيها فعلا
عشلان يقدر يحمي نفسه من مشاعر الطمع والتوتر والتسرع اللي ممكن يضعف امامها

marouansat
02-22-2013, 10:57 PM
فسنجدها اصبحت تل كبير
كلام سليم أخي الفاضل
و هذا مانسميه بالقناعة فالقناعة كنز لا يفنى
و أشكرك أخي جزيل الشكر على هذا الموضوع خصوصا العبارات المستعمل التي تحمل في طياتها معاني كثيرة

dilousat
02-23-2013, 07:59 AM
كلام سليم أخي الفاضل
و أشكرك أخي جزيل الشكر على هذا الموضوع خصوصا العبارات المستعمل التي تحمل في طياتها معاني كثيرة

صحيح بتشبيهك للقناعة بالكنز الذي لا يفنى ، فهي دائما أسباب النجاح
أما الطمع و التكبر و التسرع فهذه الصفات دائما تبقيك في الأخير ، و تجعل منك فاشلا بمعنى الكلمة

amrmorasamir
02-23-2013, 08:13 AM
كلام سليم أخي الفاضل

ايوه فعلا لو احنا استخدمنا القناعه فى حساتنا على طول وخصوصا فى عملنا اللى هو الفوركس عمرنا ماهنخسر او نتعرض للمارجن كول ابدا لاننا هنبقى عاملين خطه عمل ماشين عليها بدون خساره ان شاء الله

brahimbba
02-23-2013, 08:20 AM
السلام عليكم
طبعا ياخي الفاضل راي رائع فيجب على المتداولين الرضى بالقليل لانه في نهايو المطاف سيحققون رابحا رائعا وكافي لهم
ومن يطمع بالكثير فسوف يخسر اكبر واكثر مما يطمعون
فالقناعة كنز لايفنى

feto
02-23-2013, 08:21 AM
صحيح بتشبيهك للقناعة بالكنز الذي لا يفنى ، فهي دائما أسباب النجاح
أما الطمع و التكبر و التسرع فهذه الصفات دائما تبقيك في الأخير ، و تجعل منك فاشلا بمعنى الكلمة

القناعه والطمع لهم نسب
يعني مينفعش اكون عايز كل حاجه
او اني اخرج من صفقه بدون حاجه
لازم اكون متوسط علشان اعرف اتصرف في الاجواء

messi47
02-23-2013, 08:29 AM
طبعا لكن يجب الصبر وعدم القلق والطمع لان الواحد يرى ان الارباحه قد زادة يبذا يدخل في صفقات كبير ممكن تكون لغير صالحه

kamal2013
02-23-2013, 09:33 AM
طبعا لكن يجب الصبر وعدم القلق والطمع لان الواحد يرى ان الارباحه قد زادة يبذا يدخل في صفقات كبير ممكن تكون لغير صالحه

بالفعل اخي يجب عدم الطمع من الاول و الاقتناع بي المكسب القليل لان قليل متواصل افضل
من كبير متقطع و صعب المنال و هذا يأتى بالصبر و المثابرة و عدم التسرع و القلق اخي

mannon
02-23-2013, 10:21 AM
بالضبط وعلشان المتاجر يستمر فعلا على النسبه دي لازم يكون راضي بيها فعلا
عشلان يقدر يحمي نفسه من مشاعر الطمع والتوتر والتسرع اللي ممكن يضعف امامها

أكيد طبعا وده الغرض الرئيسى من الادارة المالية على فكرة ، ان المتادول يعرف قد اية من الارباح ممكن يرضية بالنسبة لرأس المال وفى نفس الوقت اقصى حد للخسارة ممكن يتحملة

brahimbba
02-23-2013, 10:33 AM
أكيد طبعا وده الغرض الرئيسى من الادارة المالية على فكرة ، ان المتادول يعرف قد اية من الارباح ممكن يرضية بالنسبة لرأس المال وفى نفس الوقت اقصى حد للخسارة ممكن يتحملة

كلام صحيح ياخي فاقليل والقليل ينتج عنه ربح كبير ومخاطرة صغيرة وخسارة اصغر
وربج اوفر ان شاء الله يكون جميع المتداولون يرضون بالقليل

midosafwat
02-23-2013, 11:39 AM
الربح القليل بالفعل احسن مليون مرة من ربح كبير وممكن نخسره فى لحظات او يكون بمخاطرة عالية وبالتالى القليل بالفعل يعمل قليل

noureen
02-23-2013, 11:51 AM

للاسف يا منون اى متداول مهما حصل على المبلغ اللى يرضيه او حقق نقاط كتير جدا بيفضل بردوا هل من مزيد لحد ما يلاقى نفسه بدء يخسر و دى مشكله البعض و انا منهم

mohskikda
02-23-2013, 12:36 PM
القناعه والطمع لهم نسب
يعني مينفعش اكون عايز كل حاجه
او اني اخرج من صفقه بدون حاجه
لازم اكون متوسط علشان اعرف اتصرف في الاجواء

بخصوص الطمع لا يلزم ان يكون فيه اي نسبة معك في السوق
لانه لو تنتظر تطمع في السعر يرتفع و انت تشوف فيه نازل فقط و ليس له اي دليل على الارتفاع
افضل الخروج من الصفقة كما دخلت لها بدل الخروج منها بخسائر

badar007
02-23-2013, 01:11 PM
صحيح اخيا نا شخصيا ارضى بربح القليل فهو فى كل الاحوال احسن من الخساره بس بردو لازم يكون عندى طموح انى احقق اهدافى من غير كسل والرضا بما قسمه الله هو اكبر مكسب لنا

feto
02-23-2013, 02:39 PM
صحيح اخيا نا شخصيا ارضى بربح القليل فهو فى كل الاحوال احسن من الخساره بس بردو لازم يكون عندى طموح انى احقق اهدافى من غير كسل والرضا بما قسمه الله هو اكبر مكسب لنا

بس في حاجه اسمها نسبه المخاطره الي هي
اني بخاطر ب 1% من الحساب يبقا لازم احقق ربح مقابل هذا المخاطره
اكيد وضحت

remas
02-23-2013, 03:24 PM
اكيد وضحت

صحيح طالما انك بتعمل بنسبة مخاطره معقوله وجيده يبقى لازم تحقق على الاقل نسبة ربح توزاى نسبة المخاطره اللى انت شغال بها ان لم تتخطاها انت بتشتغل فى الاساس علشان تربح-

laadjal
02-23-2013, 03:46 PM
كلام في محله فالقناعة بما اعطاه لك الله
فالقليل مع القليل يصبح كثير وتحقق به احلامك

midoalilio
02-23-2013, 03:47 PM
اكيد وضحت

بس واحد في الميه من الحساب من وجهه نظري مش كبيره خالص لو انت حاطط مثلا 100 دولار واحد في الميه يعني واحد دولار ودي نسبه مش عتخليك تحقق ربح كبير من قيمه راس المال

Metal-Head
03-10-2013, 06:16 PM
أوافق الرأي كلام سليم ومنطقي جدا السنتات تصنع فى النهاية دولارات ونقدر نعمل راس مال كبير من الربح المستمر الصغير تبقى مسألة في صبر وقناعة بالأرباح

rooseyflower
03-10-2013, 07:44 PM
اهم حاجه اننا نقدر نتغلب على الطمع اللى بيكون مسيطر علينا اول ما نبدا نكسب السنتات
يبدا الطمع يدخل جوانا وعايزين بسرعه نكسب الدولارات
مع اننا لو صبرنا هيه السنتات هتكون دولارات

amrmorasamir
03-10-2013, 07:50 PM
اهم حاجه اننا نقدر نتغلب على الطمع اللى بيكون مسيطر علينا اول ما نبدا نكسب السنتات

للاسف بيبقى صعب جدا الموضوع بتاع التغلب على الطمع ده ولكن انا شايف انك ممكن تفتح حسابين واحد فيهم بيبقى بادراه جيده لراس المال والتانى ممكن تعمل فيه صفقات بالطمع وهتلاحظ الفرق بس لو الحساب بتاع المخاطر والطمع خسر اوعى تفكر تدخل بالحساب الاساسى لانك بضيع نفسك كده

c reda
03-10-2013, 08:15 PM
للاسف بيبقى صعب جدا الموضوع بتاع التغلب على الطمع ده ولكن انا شايف انك ممكن تفتح حسابين واحد فيهم بيبقى بادراه جيده لراس المال والتانى ممكن تعمل فيه صفقات بالطمع وهتلاحظ الفرق بس لو الحساب بتاع المخاطر والطمع خسر اوعى تفكر تدخل بالحساب الاساسى لانك بضيع نفسك كده
نعم اخي الطمع يبقى صعب التغاضي عليه بالنسبة للمتادولين الدي يرون الفرصة التي قد تزيد من الربح او هدا من القبيل
ولكن ضروري الواحد تكون عندة القدرة على اجتيات هكدا امور

noureen
03-11-2013, 04:35 PM

معاك حق اسوء شىء فى السوق هو الطمع دايما سيعا وراء المزيد من الارباح و اعتقد ان لو كانت الخساير متتاليه بسبب الطمع اكيد التاجر هيبتعد عنه فيما بعد

dilousat
03-11-2013, 06:40 PM
معاك حق اسوء شىء فى السوق هو الطمع دايما سيعا وراء المزيد من الارباح و اعتقد ان لو كانت الخساير متتاليه بسبب الطمع اكيد التاجر هيبتعد عنه فيما بعد

نعم أخي ، الخسائر المتتالية ستكون درس للمتاجر للابتعاد عن هذه الصفات ، و بها يتحلى بالقناعة
أحيانا الخسائر مفيدة

kamal2013
03-13-2013, 11:07 AM
نعم أخي ، الخسائر المتتالية ستكون درس للمتاجر للابتعاد عن هذه الصفات ، و بها يتحلى بالقناعة
أحيانا الخسائر مفيدة

انا ارى ان اهم سبب لاحتراف المجال واتقانه الاستفادة من الخسار و معرفة اسبابها
و تحليلها جيدا و الخروج بنتائج جيدة منها و تجنبها في قادم الايام

c reda
03-13-2013, 02:40 PM

بالفعل اخي الكريم و الفوركس لازم تكون انت متحكم في الامور النفسية التي ممكن تتغلب علبك
و لازم يكون عندك صبر على المثابرة و التفددم الى الامام

Maravilla
03-13-2013, 02:43 PM
انا ارى ان اهم سبب لاحتراف المجال واتقانه الاستفادة من الخسار و معرفة اسبابها
و تحليلها جيدا و الخروج بنتائج جيدة منها و تجنبها في قادم الايام

نعم اخ كمال فمن الأحسن ان تعمل على تصحيح جميع الأخطاء التي وقعت فيها
و بهذا راح ترقع الأخطاء و تستفيد من الأخطاء
فبدون اخطاء لن تتعلم و ايضا يجب ان تجتهد في ان لا تقع كثيرا في الأخطاء فهذا رح يؤثر عليك كثيرا و ينزع منك الثقة بالنفس

badar007
03-13-2013, 02:45 PM
اكيد اخي بدون مناقشة هو دائما القليل يعطيك الكثير لكن
القليل من يعرفون با هذا المثال لان الكل يطمع في الكثير من دون ايي مجهود

laadjal
03-13-2013, 02:48 PM
معـظم الناس يغلب عليهم الطمع و ايضا البحث عن الربح الوفير و السهل و السريع
وهذا مـا يقعون فيه تادي الى خسارة ومنه الى كره الفوراكس الى ان يصبح الكره الى اعتزال الميدان

brahimbba
03-13-2013, 05:25 PM
وهذا مـا يقعون فيه تادي الى خسارة ومنه الى كره الفوراكس الى ان يصبح الكره الى اعتزال الميدان

تعم ياخي الكريم
فمن يدهل عالم الفوركس يجب ان يكونا قنوعا وصبورا ويرضى بالقليل ويبتعد عن الطمه لانهيؤدي الى الخسارة الحتمية
وهذا هو العيب الاكبر في العرب انهم لا يقتنعون

badar007
03-13-2013, 05:35 PM
نعم اخي لكن للاسف عندما يقع تاجر في الخسارة التي قد تفشله
يلقى نفسه مش قادر يعوضها من جديد لذلك انا انصح بعدم البحث عن ربح سريع
لكي لا تخسرو كل ما وفرتمونه من ربح بسبب الطمع الذي يغويكم

FCBXL
03-13-2013, 11:26 PM
يمكن تعويض الخسارة ويمكن تعويضها في الوقت نفسه لكن بعد تحليل أي أنه عند عدم حصول
تحليل أنت تقوم ببناء خسارة آخرى فقط
نعم اخي لكن للاسف عندما يقع تاجر في الخسارة التي قد تفشله
يلقى نفسه مش قادر يعوضها من جديد لذلك انا انصح بعدم البحث عن ربح سريع
لكي لا تخسرو كل ما وفرتمونه من ربح بسبب الطمع الذي يغويكم

feto
03-14-2013, 08:36 AM

المهم في التداول ان لا يانتابنا الياس
لان لو اتانا الياس هنكون نحن الحاسرين لان السوق ياما مسح عملاقه ونحن لا نفرق عندو
شكرا

goggo31
03-14-2013, 08:48 AM
و لكن الى متى ستصبح اكثر يجب ان تقول يجب ان يكون الدخول متناسب مع راس المال و ليس هكذا
الكل يعرف ان القليل مع القليل يصبح كثيرا و لكن السنت مع السنت يعطيك سنتات لا اكثر
كان يجب ان تقول المحافظة على ادارة راس المال اساسية للربح و لكن لا تقل لي ان ادخل بسنت و انا معي 1000 دولار

rooseyflower
03-14-2013, 08:56 AM
هو الطمع اصلا موجود فى النفس البشريه طبيعه ربنا خلقنا عليها
احنا بقى المفروض بعد ما نشوف اضرار الطمع علينا من خلال تجاربنا فى الفوركس لازم احنا اللى نحارب نفسنا ونحارب الطبع ده

simo10madridi
03-14-2013, 09:07 AM
والله كلامك صحيح اخي وهناك ايضا مثل يقو في الثاني السلامة وفي العجلة الندامة لان عالم الفوركس يحتاج الى الصبر و كل واحد فينا يجب ان لايسرع في عمله كمبتدئ وربحه للقليل وخصوصا ان لايطمع

amiot
03-14-2013, 09:24 AM
هدا ما اجده ف الانسان الصبور
القليل فيه البركة
كما قلت
القليل ياتي بالكتير
وهدا مع الصبر والعمل المتواصل
بالتوفيق للجميع
لا للطمع فهو يخسر من الطبع
هده مقولة شعبية

again
03-14-2013, 10:11 AM
طبعا بالصبر والوقت هيكون الربح كبير مهما كان قليل في البداية عشان كده لازم نصبر علي الربح ومش نستعجله لان الاستعجال هو اللي هيخلينا نخسر ا لرصيد كله

midoalilio
03-14-2013, 10:21 AM
والله كلامك صحيح اخي وهناك ايضا مثل يقو في الثاني السلامة وفي العجلة الندامة لان عالم الفوركس يحتاج الى الصبر و كل واحد فينا يجب ان لايسرع في عمله كمبتدئ وربحه للقليل وخصوصا ان لايطمع

الصبر بصراحه بقي شي مفتقد هذا الايام زمان كان الناس كله عنده صبر لكن احنا جيل السرعه والانترنت عايز كل حاجه بسرعه ومش
بيحب يصبر علي الحاجه حتي لو كان وقت صغير مش كبير

ADILOFASKI
03-14-2013, 10:23 AM

لكن المشكل هو أنه الكل يريد توقيت محدد لكي يدخل سفقات كبيرة من أجل الربح الكبير لأنه كلما فتحت موضوع لنقاش
تجد نصائح لا تستعجل و لا تجد أحد يعطيك متى يمكنك فتح هده السفقات لهدا تجد الشخص يغامر برأس ماله

kamal2013
03-14-2013, 10:46 AM

اكيد اغلبنا اخي نحب الربح السريع و في وقت قصير لاكن بالمرور الوقت والوقوع في فخ
الخسائر نصبح نتريث و نفهم المجالات جيدا قبل الدخول فيها و بدأ العمل فيها

fxfx
03-20-2013, 09:15 PM

فعلا يا اخي للاسف الاغلب فينا بيطمع لتحقيق الكثير مرة واحدة وبننسي ان مفيش حاجة بتيجي بسهولة انما لو قررنا نمشي واحدة واحدة هنكون اقل عرضة للخسارة وهنجمع ربح كويس

trader555
03-21-2013, 11:57 AM
فعلا يا اخي للاسف الاغلب فينا بيطمع لتحقيق الكثير مرة واحدة وبننسي ان مفيش حاجة بتيجي بسهولة انما لو قررنا نمشي واحدة واحدة هنكون اقل عرضة للخسارة وهنجمع ربح كويس

فعلا للأسف احنا كتير مش بنصبر بس المشكله مش كده بس المشكله
ان السوق ده مش مضمون علشان نصبر فيه يعني ممكن تفضل تجمع ربح وتجي صفقه تضيعه

khaled saad
03-21-2013, 12:05 PM
الربح القليل هو الدخول في صفة واحدة مثال ا سنت للنقطة وتكون انت في امان وتستطيع الدخول في عدة صفقات

mouadsad
03-21-2013, 12:15 PM
السلام عليكم
نعم اخي صحيح ينعني انك انت تتكلم على الصبر وعدم الملل ومتابعة العمل بجهد حتى تحصل على مبتغاك
وانا معك في هده النقطة الطمع وحب الربح السريع دائما هو الدي يدمر الطريق نحو الربح ويدمر الصبح لدى انا معك في
هده النصيحة

joker7diaa
03-21-2013, 12:19 PM
الربح القليل هو الدخول في صفة واحدة مثال ا سنت للنقطة وتكون انت في امان وتستطيع الدخول في عدة صفقات

مش شرط تكون النقطة سنت او حتى 100$ عشان حقق ربح سليم لانه ده مش انت بتحدده راس مالك هو من يحدد النقطة لكي صفقة

feto
03-21-2013, 01:36 PM
السلام عليكم
نعم اخي صحيح ينعني انك انت تتكلم على الصبر وعدم الملل ومتابعة العمل بجهد حتى تحصل على مبتغاك
وانا معك في هده النقطة الطمع وحب الربح السريع دائما هو الدي يدمر الطريق نحو الربح ويدمر الصبح لدى انا معك في
هده النصيحة
السوق معروف انه سريع جدا ومتغير
وبيكون استغلال ذالك بالعمل في السوق للربح السريع
لكن الوضع مختلف اننا لازم نكونواضعين السوق في انصب اعينا

mohamed4
03-21-2013, 01:43 PM
فسنجدها اصبحت تل كبير

نعم اخى بالطبع القناعة والرضة وعدم الطمع هي من اهم الاشياء التي تحافظ على راس مال المتداول
لان المجازفة يمكن ان تربحك مرة او اثنين لكن ستخسرك الحساب باكمله
:):)

- - - Updated - - -

فسنجدها اصبحت تل كبير

نعم اخى بالطبع القناعة والرضة وعدم الطمع هي من اهم الاشياء التي تحافظ على راس مال المتداول
لان المجازفة يمكن ان تربحك مرة او اثنين لكن ستخسرك الحساب باكمله
:):)

سمر عمرو
03-21-2013, 02:41 PM
فعلا القليل في الاول ممكن ان يصبح كثير او كبير مستقبلا ايا كان المال كبير ام صغير يجب المحافظة علية لان ذلك نظير عملقد قمت بة وبالتوفيق

طبعا الاهم الحفاظ على ما فى اليد ومحاوله زيادته فالعصفورة فى اليد براى افضل بكثير من اللحمة افضل من عشرة على الشجرة

hamiid
03-21-2013, 07:40 PM
نعم أخي السنتات لها دورها ايضا

و لكن ربح السنتات كل مرة يمكن يسير بنا إلى الطمع لما هو أكثر

فلما نتذوق طعم الربح المستمر يتغير تعاملها في الفوركس و نريد الربح أكثر فأكثر
و هذا ما لا يجب

moufid005
03-24-2013, 05:04 AM
السلام عليكم

كلامك صحيح يجب علينا الصبر من أجل نيل المراد وكما يقول المثل (قطر بقطرة يحمل الواد)

hamiid
03-24-2013, 10:35 AM
السلام عليكم

كلامك صحيح يجب علينا الصبر من أجل نيل المراد وكما يقول المثل (قطر بقطرة يحمل الواد)

الصبر ثم الصبر
و لكل من هو مبتدأ مثل يجب أن يبدأ هكذا
يجب |أن يبحث عن تحقيق الأرباح الصغيرة و لكن متتالية و مستمرة
و بهذا يمكن رفع من قيمة رأس المال و الربح بالتدريج

khaledtito
03-24-2013, 12:58 PM
صحيح كان في قصة قريتها زمان كانت بتحكي عن اميرة كانت محبوبة جدا من اهل المدينة واصيبت بمرض وكان العلاج بتاعها انها تاخد عسل لمدة معينة ومكنش في عند الملك العسل الكافي وكان كل شخص معاه قرورة صغيرة وكل ما يعدي من ادام القصر يقول وهو القارورة دي هتعمل ايه مش هتفيد بحاجة وللاسف محدش فكر ان كل العسل الليفي المدينة لو اتجمع هيكون كتير والامرة ماتت هي نفس الفكرة كده

again
03-24-2013, 01:42 PM
السوق معروف انه سريع جدا ومتغير
وبيكون استغلال ذالك بالعمل في السوق للربح السريع
لكن الوضع مختلف اننا لازم نكونواضعين السوق في انصب اعينا

فعلا يا اخي لازم نتابع السوق لفترة كبيرة وانا افضل انه علي الاقل يتم متابعة تحركات السوق من وقت لاخر عشان يكون المتداول عارف ايه حصل في السوق

badar007
03-24-2013, 01:46 PM
فعلا يا اخي لازم نتابع السوق لفترة كبيرة وانا افضل انه علي الاقل يتم متابعة تحركات السوق من وقت لاخر عشان يكون المتداول عارف ايه حصل في السوق

صحيح اخي هو انا افضل تعلم من اخطائي على ربح بطريقة غير واضح لانك
انت لو قتنعت با القليل ممكن يوصل يوم تلقى نفسك حققت ارباح كثيرة لكن عليك بصبر

goggo31
03-24-2013, 02:08 PM
الطمع حاجة موجودة بداخلنا و صعب التغلب عليها و من اراد ان يربح في هذا السوق فلابد ان يعرف كيف يقتل هذه الصفة السيئة
يمكن الحل اننا نتذكر خسارتنا الاخيرة او حسابنا الاخير الذي تمرجن عندما نفكر في زيادة المخاطرة

elkogkom
03-24-2013, 02:28 PM
اولا شكرات جدااا على طرح الموضوع وعلى التشبية
ثانيا فكرة العمل على تحققر بح قليل لا يتعجى 4 دولار هذه فكرتى المفضلة التى سوف اننفزها لان من مميزاتها
انها تحقق ربح كويس وكمان خسارة قليلة وتحمة الحساب من المارجن

kamal2013
03-24-2013, 03:16 PM

بالفعل اخي يجب عدم الطمع من البداية في اي مجال و هذا انا تعلمته في مواقع الاعلانات
عليك بالصبر لللوصول الى اي شيء تتمناه و تحلم بيه

remas
03-24-2013, 03:43 PM
بالفعل اخي يجب عدم الطمع من البداية في اي مجال و هذا انا تعلمته في مواقع الاعلانات

تمام مواقع الاعلانات فعلا عاوز الواحد يكون صبور لاقصى درجه والا مش هيعرف يلم منها حاجه وكمان الفوركس محتاج كتير للصبر وعدم الطمع خاصة للمبتداين

alskndry
03-24-2013, 04:17 PM
تمام مواقع الاعلانات فعلا عاوز الواحد يكون صبور لاقصى درجه والا مش هيعرف يلم منها حاجه وكمان الفوركس محتاج كتير للصبر وعدم الطمع خاصة للمبتداين

طبعا مواقع الاعلانات دى عايزة صبر ايوب والمشكلة فى الاخر قبل ما توصل للحد الادنى للسحب تكون نصبت اكيد كلنا اتعاملنا فى هذا المجال

midoalilio
03-24-2013, 05:58 PM
الصبر ثم الصبر
و لكل من هو مبتدأ مثل يجب أن يبدأ هكذا
يجب |أن يبحث عن تحقيق الأرباح الصغيرة و لكن متتالية و مستمرة
و بهذا يمكن رفع من قيمة رأس المال و الربح بالتدريج

كلام سليم الصبر يعتبر من احد طرق النجاح في الفوركس بس اهم حاجه
يكون الصبر علي شي موثوق في انه يرجع وعدم الصبر
يجعلك ان تقوم بي تحديد استوب لوز كبير عشان الخساره لا تكون كبيره

simo10madridi
03-24-2013, 06:40 PM
بصراحه الكثيرون منا يتملكهم الطمع ولكن بالتجربه سنكتشف ان اضمن واسهل طريقه للربح من الفوركس هى الربح القليل وعدم الطمع فالقليل على القليل يصبح كثير ولكن الطمع يقل ما جمع لدالك علينا بالصبر

dilousat
03-24-2013, 07:47 PM
بصراحه الكثيرون منا يتملكهم الطمع ولكن بالتجربه سنكتشف ان اضمن واسهل طريقه للربح من الفوركس هى الربح القليل وعدم الطمع فالقليل على القليل يصبح كثير ولكن الطمع يقل ما جمع لدالك علينا بالصبر

أكيد بالطمع يأتي وراءه التسرع و هذان العاملان لما نعمل بهما في الفوركس ، فاننا نخسر أكثر مما نربح

iMehdi
03-24-2013, 08:24 PM
إن الأمور العظام من الصغار تبنى والقطرة بعد القطرة تصنع نهار ومن المستحيل أن يبدأ أي شخص بالكثير
فالسلم يصعد درجة بعد درجة ولايوجد من يصعد السلم مرة واحدة فقط يلزم أن يكون الصبر لكي يحقق كل منا مبتغاه

yasna
03-24-2013, 08:36 PM
معك حق ولكن ماذا نفعل فى النفس البشريه التى فطرت على الطمع والرغبه فى الربح السريع , ميزه الفوركس انه بيعلمنا ازاى نربيها فى البدايه او ننسحب ومنكملش من الأساس ودى ميزه ممكن تفيد الأنسان فى حياته العاديه حتى

eagles
03-24-2013, 08:57 PM
فسنجدها اصبحت تل كبير

الموضوع لا يخص السنتات فحسب اظن ان الكلام ممكن يمشي مع التعلم فلو عندنا معلومه عن الفوركس و معلومه تانيه هتلاقي كله جاب بعضه هيكون ببطئ لكن هتكون عاوزه صبر لغايت ما تتحول لخبره و احتراف

mouadsad
03-24-2013, 09:40 PM
الموضوع لا يخص السنتات فحسب اظن ان الكلام ممكن يمشي مع التعلم فلو عندنا معلومه عن الفوركس و معلومه تانيه هتلاقي كله جاب بعضه هيكون ببطئ لكن هتكون عاوزه صبر لغايت ما تتحول لخبره و احتراف

اخي الصبر هو كل شيئ ان لم يكن الصبر فلاتدخل للفوريكس لانك ستضيع وقتك فقط
لان هدا المجال يحتاج الصبر والاجتهاد

menna
03-24-2013, 09:57 PM
صج انا معاكوا ان القليل اللي على طول احسن بكتير من اني اكسب مرة وخلاص او اني اكسب مرة كتير ومرات اخسر اللي كسبتوا الطمع اصلا مش بيخلي في طعم للتجارة و اكيد بيبوظها اصلا

c reda
03-24-2013, 09:57 PM
بالعل اخي لان مثل هاته الامور تكون ماثر للغاية على الواحدو خصوصا لاي واحد دالخ المجال كمبتدأ
لازم عليه الابتعاد على الطمع

konmac
03-24-2013, 10:00 PM
قطرة وراء قطرة تذيب جبال الملح
هذا ما يجب أن يؤمن به التاجر قبل ان يتداول ولا يستعجل الربح خاصة اذا كان مبتدئ
يجب فتح صفقات صغيرة حتى يتعلم منها ولا يجب ان يكون طماع فيخسر كل شيء

nimnim
03-24-2013, 10:20 PM
بالعل اخي لان مثل هاته الامور تكون ماثر للغاية على الواحدو خصوصا لاي واحد دالخ المجال كمبتدأ
لازم عليه الابتعاد على الطمع

فعلا لازم اي مبتدىء يعود نفسه من دلوقتي انه ميطمعش ويكون قنوع علشان لو مقدرش يسيطر
على صفة الطمع دي دلوقتي هتسبب ليه خسائر متتالية وممكن يسيب المجال في اقرب وقت ممكن

trader555
03-24-2013, 10:33 PM
قطرة وراء قطرة تذيب جبال الملح
هذا ما يجب أن يؤمن به التاجر قبل ان يتداول ولا يستعجل الربح خاصة اذا كان مبتدئ
يجب فتح صفقات صغيرة حتى يتعلم منها ولا يجب ان يكون طماع فيخسر كل شيء

هو طبعا الصفقات الصغيره والارباح الصغيره المتراكمه افضل بكتير
من ربح سريع كبير وفي نفس الوقت كان بمخاطره عاليه

fxfx
03-24-2013, 11:06 PM
صج انا معاكوا ان القليل اللي على طول احسن بكتير من اني اكسب مرة وخلاص او اني اكسب مرة كتير ومرات اخسر اللي كسبتوا الطمع اصلا مش بيخلي في طعم للتجارة و اكيد بيبوظها اصلا

فعلا يا اختي انك تكسبي كتير بمخاطرة كبيرة هيعرضك في نفس الوقت لمخاطرة بخسارة كبيرة انما لما تحاولي تكسبي مبلغ صغير يبقي الخسارة كمان هتكون صغيرة وافضل

FCBXL
03-24-2013, 11:16 PM
عند المخاطرة برقم كبير قد تربح رقم كبير وفي نفس الوقت قد تخسر رقم كبير لكن دائما بالنسبة لي عندما
أخاطر برقم كبير أخسر وقليلا ما أربح
فعلا يا اختي انك تكسبي كتير بمخاطرة كبيرة هيعرضك في نفس الوقت لمخاطرة بخسارة كبيرة انما لما تحاولي تكسبي مبلغ صغير يبقي الخسارة كمان هتكون صغيرة وافضل

ashraf mahmoud
03-24-2013, 11:34 PM
فعلا كتير من الناس بتحاول تجمع ربح عالى باى طريقة بس بتنسى اذاى تكسب بسرعة فتعمل اخطاء كيبرة وبالتالى لو رضضيت بالقليل والمخاطرة قليلة هتكسب كتير

kaitokid46
03-24-2013, 11:41 PM
بالفعل يا اخي يجب علينا ان لا نطمع لان البركة فالقليل و ان الكمع يخسر طبع مثل شعبي هدا

mouadsad
03-24-2013, 11:45 PM
بالفعل يا اخي يجب علينا ان لا نطمع لان البركة فالقليل و ان الكمع يخسر طبع مثل شعبي هدا

اخي لازم كل واحد فينا يتعلم يقنع بالقليل لان القليل مع القليل يصبح كتيرا مع الصبر والمتابرة
وبالتوفيق للجميع

feto
03-25-2013, 06:53 AM
اخي لازم كل واحد فينا يتعلم يقنع بالقليل لان القليل مع القليل يصبح كتيرا مع الصبر والمتابرة
وبالتوفيق للجميع

دي نظريه بردو كويسه
بس لازم نكون عارفين ان القليل والقليل لازم نسحبهم حتي لا تاتي لحظه طمع تضيع كل شي
شكرا علي الاهتمام

hamiid
03-25-2013, 11:02 AM
وبالتوفيق للجميع

القناعة هي أساس كل شيء يا أخي
فيجب أن نقنع بالربح البسيط
بدل أن نندم على الخسارة التي لا تفيدنا في أي شيء
بل هي تضرنا

dilousat
03-25-2013, 11:10 AM
القناعة هي أساس كل شيء يا أخي
فيجب أن نقنع بالربح البسيط
بدل أن نندم على الخسارة التي لا تفيدنا في أي شيء
بل هي تضرنا

المشكلة أن الكثير من المتاجرين لا يفهمون قيمة القناعة ، و يبحثون عن أسباب خسارتهم
و لا يعلمون أن الطمع هو السبب

warlord42
03-25-2013, 06:01 PM
اسمح لى يا اخى بالاختلاف معك القليل مع القليل سيظل قليل و ممكن يضيع فى صفقتين او تلاته كما ان المكسب اذا كان قليل سيشعرك بالاحباط بعد التعب و التحليل تشعر بانك لا تنجز شىء

SaFiioT
03-25-2013, 07:26 PM
اسمح لى يا اخى بالاختلاف معك القليل مع القليل سيظل قليل و ممكن يضيع فى صفقتين او تلاته كما ان المكسب اذا كان قليل سيشعرك بالاحباط بعد التعب و التحليل تشعر بانك لا تنجز شىء

هو أصلا أخي المتاجرة بالقليل معمولة فقط للشخص المبتدئ اما الشخص المحترف فالأكيد انه سيعمل بالكثير فلا يستحسن له العمل بالقليل لأن هدا يتنافى مع مستواه في الفوركس ولا يتناسب مع احتياجاته كتاجر محترف

kamal2013
03-25-2013, 07:40 PM
هو أصلا أخي المتاجرة بالقليل معمولة فقط للشخص المبتدئ اما الشخص المحترف فالأكيد انه سيعمل بالكثير فلا يستحسن له العمل بالقليل لأن هدا يتنافى مع مستواه في الفوركس ولا يتناسب مع احتياجاته كتاجر محترف

اكيد اخي كل تاجر و حسب خبرته في السوق و كيفية ادارته للراس المال
وهذا يختلف من تاجر لاخر

trader555
03-25-2013, 11:34 PM

لا اخي مين قالك كده ما هو ممكن متاجر محترف يكون وصل لخبره جيده بس معندوش
راس مال كبير هنا بردو هياخد قاعده الربح القليل المتراكم

feto
03-26-2013, 06:56 AM

المهم في جمع القليل ان يتم السحب باستمرار وانا قلت الكلام ده
علشان لو جت العاصفقه اكون لدي خيمه استبن اخرجها لكي اقوم ولا اخرج خارج السوق
شكرا

Toxic-Brain
03-26-2013, 07:28 AM
كلامك صحيح و موزون البركة في القليل يا أخي الكريم ومع الصبر والعمل المتواصل هيكون الربح كبير مهما كان قليل في البداية
فلا يجب الاستعجال في تحقيق الربح و الطمع في المزيد حتى لا تخسر كل رأس مالك

eletrebi
03-26-2013, 07:46 AM
كلامك صحيح و موزون البركة في القليل يا أخي الكريم ومع الصبر والعمل المتواصل هيكون الربح كبير مهما كان قليل في البداية
انت لسة مبتدئ
ربنا يعينك يارب ويوفقك
ولو احتجت اى حاجة اخوك فى الخدمة ديما ان شاء الله

nimnim
03-26-2013, 08:18 AM

علشان كده احنا عايزين صبر على الربح الكبير يعني ناخدها حتة حتة وطالما في طموح انك تكسب ربح كبير
هتقدر تعمل كده فبلاش الاستعجال اللي هيخسرنا كتير ويخلينا بره السوق

midoalilio
03-26-2013, 11:13 AM
علشان كده احنا عايزين صبر على الربح الكبير يعني ناخدها حتة حتة وطالما في طموح انك تكسب ربح كبير
هتقدر تعمل كده فبلاش الاستعجال اللي هيخسرنا كتير ويخلينا بره السوق

فعلا الواحد لزم يبدء الطريق من الاول البدايه ممكن يكون الربح بسيط جدا وممكن كمان ميعجبش وحذاري انه يحصل لك غرور وانك تغامر
بي لوت كبير بعد ماتكسب اكثر من صفقه ورا بعض

khatir1979
03-26-2013, 02:15 PM
كلامك في محله فالتحلي بلصبر في الفوركس و حسن التنظيم و التصرف
و التركيز في اتخاذ القرارات قد يجعل في المستقبل القليل كثير و اهم شيء
الابتعاد عن الطمع و المخاطرة براس مال كبير و الاكتفاء بالقليل من اجل الحصول على ما هو اكثر بكثير.

kaitokid46
03-26-2013, 02:48 PM
كلامك في محله فالتحلي بلصبر في الفوركس و حسن التنظيم و التصرف
و التركيز في اتخاذ القرارات قد يجعل في المستقبل القليل كثير و اهم شيء
الابتعاد عن الطمع و المخاطرة براس مال كبير و الاكتفاء بالقليل من اجل الحصول على ما هو اكثر بكثير.

اكيد اخي ان الكلام سها من العمل به و ان كثير من الناس
يقول ان لا يجب ان نطمه و كدا و ... كدا و بعدها يدخل الى مخاطرة تؤدي به الى خسارته كل شيء

hamiid
03-27-2013, 12:20 PM
اكيد اخي ان الكلام سها من العمل به و ان كثير من الناس
يقول ان لا يجب ان نطمه و كدا و ... كدا و بعدها يدخل الى مخاطرة تؤدي به الى خسارته كل شيء

في الكثير من المواضيع في المنتدى
الكل لا يأيد المخاطرة
يجب أن تدخل للسوق و أنت عارف ماذا عليك فعله
و لا تخاطر

dzkabyle
04-02-2013, 05:36 PM
فسنجدها اصبحت تل كبير

السلام عليكم

يقولون ايضا ان قطرات الماء تحفر في الصخر لكن ليس بالقوة لكن بالتكرار

لذالك فالصبر اهم شيء في الفوركس

walidfaidi
04-02-2013, 06:09 PM
في الكثير من المواضيع في المنتدى
الكل لا يأيد المخاطرة
يجب أن تدخل للسوق و أنت عارف ماذا عليك فعله
و لا تخاطر
أخي العزيز المخاطرة أحيانا ضرورية و مفيدة و تحقق لنا الربح
لهذا من المستحيل أنك تحقق أرباح من دون المخاطرة

جومانا
04-02-2013, 06:38 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا عن تجربه كنت الاول شغاله بنظام الصفقات الصغيرة ذات الربح القليل و كانت ناجحة جدا معايا لكن لما قررت اخاطر للاسف خسرت كل الي عملته فرجعت تاني لسياستي القديمة

نور
04-02-2013, 07:00 PM
اكيد طبعا صديقى العزيز
القليل مع القليل يصبح كثيرا
فأى مبنى فى العالم يبدأ بحجر و حجر فوق حجر يصبح بالشكل النهائى الذى نراه

midoalilio
04-02-2013, 07:12 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا عن تجربه كنت الاول شغاله بنظام الصفقات الصغيرة ذات الربح القليل و كانت ناجحة جدا معايا لكن لما قررت اخاطر للاسف خسرت كل الي عملته فرجعت تاني لسياستي القديمة

هو للاسف لما الواحد بيكسب كثير بيحس انه كويس جدا في الفوركس وانه الربح الي بيعمله قليل في الفوركي
فيقول اغامر بي اموال اكثر وبالتالي الخساره تكون من نصيبه

SaFiioT
04-02-2013, 07:38 PM
هو للاسف لما الواحد بيكسب كثير بيحس انه كويس جدا في الفوركس وانه الربح الي بيعمله قليل في الفوركي
فيقول اغامر بي اموال اكثر وبالتالي الخساره تكون من نصيبه

هدا هو مابعرف اخي بالغرور فهو داء يخرب مسار التاجر فلو اتبعه لن يتحصل الا على الفشل بشكل مستمر
لهدا وجب ان الواحد يسلح نفسه بالتواضع ويعتبر نفسه دائما مبتدئ حتى يواظب على التعلم وكسب المزيد من الخبرات

ahmed bomboo
04-02-2013, 08:12 PM
كلام منطقى مليون فى الميه ونصائح غاليه فليس الوصول للقمه سهل فلا بد انا تصعد الدرج سلم يليه سلم فلصبر هو مفتاح الفرج

weam13
04-02-2013, 08:41 PM
السلام عليكم
صحيح كلامك اخي الكريم
قليل دائم خير من كثير منقطع
وكمان نسبة المخاطرة بتكون صغيرة
بالتوفيق للجميع
.............

kamal2013
04-02-2013, 09:00 PM
فعلا الواحد لزم يبدء الطريق من الاول البدايه ممكن يكون الربح بسيط جدا وممكن كمان ميعجبش وحذاري انه يحصل لك غرور وانك تغامر
بي لوت كبير بعد ماتكسب اكثر من صفقه ورا بعض

بالفعل اخي للتعلم المجال بالشكل السليم علينا الصبر في التعلم و عدم الاسراع
و الطمع من البداية و بداية المجال سلم بالسلم

dzkabyle
04-02-2013, 09:01 PM
أخي العزيز المخاطرة أحيانا ضرورية و مفيدة و تحقق لنا الربح
لهذا من المستحيل أنك تحقق أرباح من دون المخاطرة

صحيح ان المخاطرة جيدة في بعض الاوقات لكن لما تكون شبه متاكد ان السوق سيكون في صالحك يعني لما تكون فرص دخول و اضحة جدا فيمكنك الدخول بلوت كبير و بذالك تكون غامرت بحذر شديد

kamal2013
04-02-2013, 09:17 PM
صحيح ان المخاطرة جيدة في بعض الاوقات لكن لما تكون شبه متاكد ان السوق سيكون في صالحك يعني لما تكون فرص دخول و اضحة جدا فيمكنك الدخول بلوت كبير و بذالك تكون غامرت بحذر شديد

اكيد اخي بالمرور الوقت واكتساب خبرة في المجال تستطيع المغامرة و المخاطرة لانك تعرف
كيفية الخروج من المأزق اخي و تحويل الخسائر الى ارباح

Lionz
04-02-2013, 09:39 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا من انصار هذة المقوله فانا كل ارباحي قليلة و لا اقوم بسحبها حتي يكبر راسمالي انا بدأت ب 150 دولار و الحمد لله راسمالي الان 500 دولار و يا رب يزيد انشاء الله

Toxic-Brain
04-02-2013, 10:56 PM
مثل جميل جدا يقول ان القناعة كنز لا يفني
فاكيد لو حولت ترضي بالقليل ستكسب الكثير
ولكن ان طمعت هتخسر كل شي
حتي لو كسبت ف اول مرة او اتنين ف الاخر هتخسر كل شي

nimnim
04-02-2013, 11:21 PM
اكيد اخي بالمرور الوقت واكتساب خبرة في المجال تستطيع المغامرة و المخاطرة لانك تعرف
كيفية الخروج من المأزق اخي و تحويل الخسائر الى ارباح

فعلا اكتساب الخبرة تأتي بمرور الوقت و الممارسة والتطبيق الكتير والاستفادة من الاخطاء
وبكده المخاطرة لما نيجي نخاطرها هانكون جاهزين ليها كويس

SeriousGamer
04-02-2013, 11:30 PM
السلام عليكم ، نعم أنت محق فالقليل مغ القليل يعطي الكثير ، و لكن يأخذ وقت ن و نحن لا نريد ان نأخذ وقت ههه يعني كل واحد منا سيفكر بما أفكر فيه يعني الربح السريع ، و هذا راي لن تجد إثنان يختلفان فيه ، تقبل مروري !!

FCBXL
04-03-2013, 12:48 AM
آه كل شخص وخاصة العرب نبحث عن الربح السريع فمثلا عندما يطلب منك المكوث في حساب تجريبي بالفوركس
لمدة سنة ههههه أكيد لن تصبر ومن الخمسة أيام الأولى راح تحب تنتقل للحساب الحقيقي هذا مثال
السلام عليكم ، نعم أنت محق فالقليل مغ القليل يعطي الكثير ، و لكن يأخذ وقت ن و نحن لا نريد ان نأخذ وقت ههه يعني كل واحد منا سيفكر بما أفكر فيه يعني الربح السريع ، و هذا راي لن تجد إثنان يختلفان فيه ، تقبل مروري !!

fevavdyas
04-03-2013, 12:53 AM
النظرية من حيث الطرح ممتازة جدا اخي الكريم - و لكن يجب ان لا ننسي انه ينبغي علينا ان نحدد الهدف الذي نريد تحقيقه من خلال جمع ما ذكرته بالقليل - لانها سيكون وقتها هو الحافز لنا للاستمرار و التحمل حتي نصل الي ما نريد تحقيقه

kaitokid46
04-03-2013, 12:59 AM

اكيد اخي ان كلامك منطقي لكن فيه بعض النقائص انه يوجد فرق بين السرعة و تسرع يا اخي يعني تقدر تنقلب عليك اامور و تخسر كل شيء

ashraf mahmoud
04-03-2013, 01:39 AM
فلسفة ممتازة فعلا وكتير بتحقق ارباح لكن بتحتاج الى وقت كبير علشان كدا فى الوقت دا انت بتوصل الى درجة عالية من العلم والخبرات وبالتالى انت هتربح كتير

feto
04-03-2013, 10:16 AM
النظرية من حيث الطرح ممتازة جدا اخي الكريم - و لكن يجب ان لا ننسي انه ينبغي علينا ان نحدد الهدف الذي نريد تحقيقه من خلال جمع ما ذكرته بالقليل - لانها سيكون وقتها هو الحافز لنا للاستمرار و التحمل حتي نصل الي ما نريد تحقيقه

انا بشوف ان الهدف الاساسي لاي متعامل مع السوق هو الاحتراف
واي شي بيكون بين الهدف ده سبيل للوصول اليه
شكرا

remas
04-03-2013, 12:12 PM
انا بشوف ان الهدف الاساسي لاي متعامل مع السوق هو الاحتراف
واي شي بيكون بين الهدف ده سبيل للوصول اليه
شكرا

هو الاحتراف مش اساسى يعنى المهم انك تعرف ازاى تحقق ربح ويكون منتظم وتكون محصلتك فى النهايه ربح ممكن متكونش محترف بس تعرف ازاى تكسب

زيرو
04-03-2013, 01:07 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته هي مقولة صحيحة لكن الواحد بياخد وقت طويل حتي يقتنع بها لان في الاول ناس كتير بتبقي نفسها تكسب بسرعة و تكبر راسمالها في صفقتين تلاتة لكن مش بيلاقوا غير الخسارة لحد مبيقبلوا في الاخر ان الربح البسيط احسن من المخاطرة التي لا داعي لها

sarah222
04-03-2013, 01:11 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته هي مقولة صحيحة لكن الواحد بياخد وقت طويل حتي يقتنع بها لان في الاول ناس كتير بتبقي نفسها تكسب بسرعة و تكبر راسمالها في صفقتين تلاتة لكن مش بيلاقوا غير الخسارة لحد مبيقبلوا في الاخر ان الربح البسيط احسن من المخاطرة التي لا داعي لها

انا بردوا معاك كلام كله صح ان الربح البسيط احسن عشان لو الواحد طمع طمعه ممكن يخليه يخسر راس ماله كله

حازم
04-03-2013, 01:16 PM
صح جداّ التفكير ده بس ده بيعتمد بقا على صبر التاجر وعدم التسرع في الحصول على الربح

midosafwat
04-03-2013, 02:01 PM
فى ناس مش بتقتنع الا بالكثير مرة واحدة وده غلط والطمع هيخلينا نخسر يبقى لازم اننا حتى نجمع القليل مع القليل لحد منكبر راس مالنا

dzkabyle
04-03-2013, 11:07 PM
مثل جميل جدا يقول ان القناعة كنز لا يفني
فاكيد لو حولت ترضي بالقليل ستكسب الكثير
ولكن ان طمعت هتخسر كل شي
حتي لو كسبت ف اول مرة او اتنين ف الاخر هتخسر كل شي

السلام عليكم
و الله حقيقة القناعة كنز لا يفنى

فمن يمتلك القناعة فكانه يملك الدنيا و مت فيها

FCBXL
04-04-2013, 01:03 AM
آه بس للأسف المجال ده شخصيا ولا يوم قنعت فيه ومجال الربح من الأنترنت بصفة عامة لكن يبقى الطمع
أمرا ضخما فوق عاتقنا للأسف لم أستطع الابتعاد عنه
السلام عليكم
و الله حقيقة القناعة كنز لا يفنى

فمن يمتلك القناعة فكانه يملك الدنيا و مت فيها

SeriousGamer
04-04-2013, 01:45 AM
آه كل شخص وخاصة العرب نبحث عن الربح السريع فمثلا عندما يطلب منك المكوث في حساب تجريبي بالفوركس
لمدة سنة ههههه أكيد لن تصبر ومن الخمسة أيام الأولى راح تحب تنتقل للحساب الحقيقي هذا مثال
ههه ، انت تؤكد ردي بأني لست الوحيد الذي لديه مثل هذا التفكير ، يعني من يحب الإنتظار انا أحس عندما أنتظر كثيرا كأني لم أعمل على الإطلاق خمسة سنوات قال ههه

- - - Updated - - -

اكيد اخي ان كلامك منطقي لكن فيه بعض النقائص انه يوجد فرق بين السرعة و تسرع يا اخي يعني تقدر تنقلب عليك اامور و تخسر كل شيء

السلام عليكم ، اخي لا ارى أي نقائص في ردي ، يعني أنا من وجهة نظري فإن التسرع و السرعة وجهان لعملة واحدة ، في غنتظار ردك !!

مارفي
04-04-2013, 02:01 AM
السلام عليكم فعلا كلامك صحيح يجب على كل فرد يعمل فى مجال الفوركس المحافظه على السينتات البسيطه لكى تصبح فى يوم دولارات شكرا يا اخى على النصيحه الغاليه وانا هعمل بيها فى عملى

midoalilio
04-04-2013, 02:23 AM
آه بس للأسف المجال ده شخصيا ولا يوم قنعت فيه ومجال الربح من الأنترنت بصفة عامة لكن يبقى الطمع

طب ياباشا طالما مش مقتنع بي المجال عمرك ماعتستطيع تحقق اي احلام او اهداف في المجال ده وعلي فكره الفوركس في ناس حققت منه اهدافه
واشترت سيارات وبيوت وحققو اهدفهم منه

c reda
04-04-2013, 03:03 PM

هو اخي امر الطمع ممكن يكون هاجس يارق الجميع و هو امر فطري في الواحد
لكن الواحد لازم يكون و يعمل على التقليل من دالك على الاقل

ايمان
04-04-2013, 03:39 PM
صح ياجماعه يعني اجدادنا زمان كانوا بيقولولنا قرش على قرش يبقا جنيه متستهونش بالمبلغ بكره يزيد

ADILOFASKI
04-04-2013, 03:45 PM
السلام عليكم
جربت هده المسألة في كتير من المرات لكن وجدتها أمرا مستحيلا لأنه القناعة غائبة كليا عندنا أنا لا أتكلم عن نفسي فقط
بل أضن أن الجميع يعاني من نفس المشكل يبقى هدا مجرد كلام لأنه عند دخولك الى التداول تنسى كل ما كنت تقوله في المنتدى

amimar
04-04-2013, 03:58 PM
صيح اخي تعلم القليل ثم التجربة علي حساب تجربي ثم علي الحساب حقيقي الكسب القليل من المال مع الوقت راح تصبح محترف لاكن يجب الالتزام و الصبر يسلمو علي الموضوع

Fankora
04-04-2013, 06:04 PM
بالفعل اخي فمثلا انا عندما كنت اتاجر كنت دااائما قائم على استراتيجية واحدة و بقيت عليها لفترات
التداول في صفقات لا تتعدى 15 دقيقة
و ادخل بنقاط +4 الى +20

و الحمد لله كانت ناجحة معي

hamiid
04-04-2013, 06:49 PM
صيح اخي تعلم القليل ثم التجربة علي حساب تجربي ثم علي الحساب حقيقي الكسب القليل من المال مع الوقت راح تصبح محترف لاكن يجب الالتزام و الصبر يسلمو علي الموضوع

نعم أخي و أيضا في الحساب الحقيقي إذا كانت أرباحك قليلة
و لكن مستمرة فهي تزيد شيء فشيء
و تكسب الثقة في النفس و تبتعد عن الخسارة

noureen
04-04-2013, 09:05 PM
هناك الكثير من المتاجرين الذين يعتمدون على المتاجره من خلال الاخبار
الاخبار لها دور كبير جدا وتؤثر بشكل كبير جدا على المتاجره من خلالها وبصراحه
انا بستخدمها مع التحليل الفنى

الاخبار فعلا ليها دور قوى جدا فى المتاجره حتى لو مش هتتاجر عليها لازم تعرف اوقتها و تتلاشى مخاطرها

يوسف
04-04-2013, 09:50 PM
فسنجدها اصبحت تل كبير

كلمات قليلة و بسيطة جداااااااا الا انها لها معانى قيمة وكبيرة جداااااااا
فعلا ممكن ان نبدأ بالقليل و مع الاستمرار نصل للكثير

ADILOFASKI
04-04-2013, 09:56 PM
الاخبار فعلا ليها دور قوى جدا فى المتاجره حتى لو مش هتتاجر عليها لازم تعرف اوقتها و تتلاشى مخاطرها

نعم أختي نورين وجدت السهم أحمر في أحد المواقع اللتي تعنى بالأخبار و قد وضع مشرفنا العزيز مانون موضوع بخصوصها
عند دخولي الى التداول كنت أربح حتى 40 نقطة في التداول و بعد أن ينزل الخبر التاني فقد خسرت أكتر من 30 نقطة لكن تم تعويض الخسارة و الحمد لله

سكوفيلد
04-05-2013, 10:20 AM
المشكله فى ان الاشخاص تحب الطمع وتحب المكسب السريع جدااا ولا يمكن ان تتعامل بشكل غير صحيح فى الفوركس او تطمع او تخاف فى الفوركس لا بد ان توسط كل الامور فى العمل وتستطيع ان تعمل كل شيئ كى تربح ربحا كبيرا من المجال والعمل فى الفوركس يحتاج الى عمل اخر بجانبه من وجهه نظرى لا يمكن ان تعتمد عليه دائما

امال
04-05-2013, 11:04 AM
السلام عليكم
نعم اخي كل شيئ بيبدي ضغير ويكبر بعد ذالك ولو عندنا قناعه وصبر ونرضا
ونبتعد عن الطمع هنوصل لهدفنا

kamal2013
04-05-2013, 11:40 AM
السلام عليكم

اكيد اخي علينا ان نرضى بالقليل في البداية وان نرضى بالمكسب القليل المستمر
على الكثير المتقطع ولا يصيبنا الطمع من البداية

trader555
04-05-2013, 11:43 AM
السلام عليكم

اكيد طبعا بس ياريت نطبق ده على المجال هنا علشان منتسرعش في الطريق ونخسر
كتير ونزود المخاطر علينا الافضل السير والصعود درجات

Toxic-Brain
04-05-2013, 12:33 PM
الربح القليل افضل من خساره نتحسر عليها هذه وجهه نظرى وعدم المغامره بالحساب والدخول بلوت قليل افضل وعدم المغامره براس المال ولابدمن متابعه الاخبار ومتغيرات الاحداث دائماونكون على درايه دائما باحوال السوق ومتابعته ونقوم بتجربه افكاروطرق على الحساب التجريبى ونرضى بالربح القليل وعدم الطمع لان الطمع قل ماجمع

remas
04-05-2013, 01:18 PM
الربح القليل افضل من خساره نتحسر عليها هذه وجهه نظرى وعدم المغامره بالحساب والدخول بلوت قليل افضل وعدم المغامره براس المال ولابدمن متابعه الاخبار ومتغيرات الاحداث دائماونكون على درايه دائما باحوال السوق ومتابعته ونقوم بتجربه افكاروطرق على الحساب التجريبى ونرضى بالربح القليل وعدم الطمع لان الطمع قل ماجمع

هو الكلام نظرى صحيح انما سيبك من الكلام ده قليل مع قليل كثير دا كلام مينفعش ابدا مع سوق الفوركس الفوركس هو علم يساوى ربح اضافة الى الالتزام

ايمان
04-05-2013, 03:16 PM
هو الموضوع مش موضوع ربح قليل او صغير الموضوع هو خطة عمل جيده تمشى عليها وتلتزم بيها والاهم من ذلك طريقه جيده نسبة ربحها اعلى بكتير من خسارتها وتلتزم بيها بالشكل ده هتقدر تحقق ربح مش مهم كبير ولا صغير المهم انه اى مبلغ معاك هتقدر تربح منه

صحيح الموضوع متعلق بخطه ربح بس هل من الممكن ان يجي واحد ماشي على خطه معينه اثناء الصفقه بتاعته ويجي في النص ويغير الخطه تبعا لتغيير المؤشرات اللي كان متوقعها وهل من الممكن انه ينجح فعلا ؟

hamiid
04-05-2013, 11:05 PM
هو الكلام نظرى صحيح انما سيبك من الكلام ده قليل مع قليل كثير دا كلام مينفعش ابدا مع سوق الفوركس الفوركس هو علم يساوى ربح اضافة الى الالتزام

الربح الكثير يجب أن يكون رأس ماله كبير و اللوت كبير أيضا
أما ٍاس المال الصغير لا يتحمل

SeriousGamer
04-06-2013, 12:02 AM

و لكن إلى متى ستبقي في القليل إذ مثلا ترى أشخاص أخرين يحققون مبالغ خيالية بينما انت تحقق إلى القليل ، فذلك قد يؤدي بك غلى الغيرة ، يعني هم كيف حصلو على تلك المبالغ ما لم يغامروا ، ام اني مخطئ ؟؟

nimnim
04-06-2013, 08:23 AM
طب ياباشا طالما مش مقتنع بي المجال عمرك ماعتستطيع تحقق اي احلام او اهداف في المجال ده وعلي فكره الفوركس في ناس حققت منه اهدافه
واشترت سيارات وبيوت وحققو اهدفهم منه

انت تعرف ردك ده بيحمسني اكتر اني اتعلم اكتر علشان احقق مبلغ ليس بالقليل لبدأ مشروع المستقبل
واكيد طالما مافيش اقتناع بالحاجة اللي بتعملها يبقى اكيد مش هتنجح فيها

Toxic-Brain
04-06-2013, 02:16 PM
بصراحه الكثيرون منا يتملكهم الطمع ولكن بالتجربه سنكتشف ان اضمن واسهل طريقه للربح من الفوركس هى الربح القليل وعدم الطمع فالقليل على القليل يصبح كثير ولكن الطمع يقل ما جمع

walidfaidi
04-06-2013, 02:22 PM
بصراحه الكثيرون منا يتملكهم الطمع ولكن بالتجربه سنكتشف ان اضمن واسهل طريقه للربح من الفوركس هى الربح القليل وعدم الطمع فالقليل على القليل يصبح كثير ولكن الطمع يقل ما جمع

هذا أكيد أخي العزيز الربح القليل المتاوصل أفضل و كل شيء يبدأ
من العدم أفضل من الطمع في الربح الكبير