PDA

View Full Version : ماذا تفعل لو

Pages : [1] 2

remas
01-04-2013, 01:36 PM
-السلام عليكم ورحمة الله

الكثير منا يواجهون مواقف كثيره اثناء المضاربه منها ما يجيدون التصرف معها ومنها ما لايعرفون ما هو القرار الصحيح اللازم اتخاذه

ماذا تفعل لو

دخلت صفقه معينه بناء على تحليل خاص بك ولاحظت من التحليل اان السعر قد يرتد عند نقطه معينه لانها نقطة دعم او مقاومه قويه او نقطة فابيو ولم تضع استوب لوز ثقة منك فى ان السعر لابد ان يرتد من تلك المناطق

لكن حدث ما لم تتوقعه لم يرتد السعر بل سار فى الاتجاه العكسى لصفقتك

كيف يكون التصرف السليم فى تلك الحاله؟

noureen
01-10-2013, 07:21 PM
على حسب الصفقه بتختلف من صفقه الى اخرى طبعا لو واثق من تحليلك و رصيدك بتحمل برد
لو مش بتحمل و مش واثق اوووى هدج على حسب الصفقه نفسها

midosafwat
01-10-2013, 07:39 PM
هو بيعتمد على نقاط دخولك اولفريم المستخدم وحجم راس المال كلها عوامل بتخلى الواحد يفكر وياخد قراره السليم لان الحساب لازم يستحمل وتكون نقطة الدخول قوية وهيرتد لها تانى

midoalilio
01-10-2013, 08:30 PM
اول حاجه عشوف الحساب يستحمل راس المال ولا مش يستحمل لو استحمل ممكن اخلي الصفقه شغاله عادي واستنه كام نقطه كمان
لكن لو راس المال مش عيستحمل وعدخل في منظه خطر سوف اقفل الصفقه طبعا مش لزم الواحد يغامر

mostafa s
01-11-2013, 04:10 AM
اعتقد انه من الاساس هناك خطا كبير وهو الثقه فى الارتداد او الاختراق لاننا فى سوق ليس به اى نوع من انواع الثقه نحن فى سوق
نتاجر فيه بناءا على ما نراه وليس على ما نعتقده
ولكن اذا حدث هذا لابد من اغلاق الصفقه على الخساره الحاليه حتى لا تكبر الخساره وهنا اتحدث عن نقطه ثانيه وهى كيفيه قبول الخساره كما نقبل الربح

noureen
01-11-2013, 04:50 AM
اعتقد انه من الاساس هناك خطا كبير وهو الثقه فى الارتداد او الاختراق لاننا فى سوق ليس به اى نوع من انواع الثقه نحن فى سوق
نتاجر فيه بناءا على ما نراه وليس على ما نعتقده
ولكن اذا حدث هذا لابد من اغلاق الصفقه على الخساره الحاليه حتى لا تكبر الخساره وهنا اتحدث عن نقطه ثانيه وهى كيفيه قبول الخساره كما نقبل الربح

ممكن فعلا اثناء دخول الصفقه منعرفش دا كسر و لا هيكمل مش موضوع ثقه فى النقطه ارتدد كانت او اختراق ممكن اى حد يتعرض للموقف
انه مثلا يحط امر معلق بمجرد نقطه و السعر يرد تانى و يكون كسر طبيعى يرتد منه السعر

medo1
01-13-2013, 02:19 PM
اعمل صفقة معاكسة اوصفقتين او ثلاثة اذا كنت متاكد من ان الاتجاه الاخر هو المستمر
لكن ذلك يتوقف حجم الحساب
هناك مايسمي بصفقات التبريد
وصفقات مع الاتتجاه الرابح سواء بيع او شراء
ونصيحتي لك ان تغلق هذه الصفقة قبل ان تخسر اكثر واكثر

trader555
01-13-2013, 03:12 PM
ممكن فعلا اثناء دخول الصفقه منعرفش دا كسر و لا هيكمل مش موضوع ثقه فى النقطه ارتدد كانت او اختراق ممكن اى حد يتعرض للموقف
انه مثلا يحط امر معلق بمجرد نقطه و السعر يرد تانى و يكون كسر طبيعى يرتد منه السعر

كتير اوي بتحصل اخي وعلشان كده بنقول لازم يكون اما فيه استوب جيد معانا ينقذنا لو مش متابعين الصفقه
او يكون فيه خطه بديله كهيدج مثلا او تبريد او تعزيز وهكذا

souzy
01-13-2013, 04:24 PM
والله لو تحليلك صح وحسابك يستحمل الانعكاس اصبر لحد اما يرجع ويحققلك الهدف
لو انت شايف ان السعر هيستمر في الاتجاه المعاكس لتوقعك يبقي تفتح صفقه عكسيه وتقفل الصفقه الخسرانه

FCBXL
01-15-2013, 05:42 PM
بخصوص التحليل الخاص عادي أصبر يعني أصلا لماذا أنا سأدخل لتلك الصفقة وأنا عارف أن السعر
قد يرتد يعني لازم أكون واثق من نفسي بعض الشيء كي لانقع في مشاكل مثل هاته

remas
01-15-2013, 10:05 PM
-
اعمل صفقة معاكسة اوصفقتين او ثلاثة اذا كنت متاكد من ان الاتجاه الاخر هو المستمر
لكن ذلك يتوقف حجم الحساب
هناك مايسمي بصفقات التبريد
وصفقات مع الاتتجاه الرابح سواء بيع او شراء
ونصيحتي لك ان تغلق هذه الصفقة قبل ان تخسر اكثر واكثر
طيب ما هتفضل مشكله تانيه منين تعمل صفقه معاكسه هيدج يعنى ولو انت متعرفش تفك الهيدج ده هتتصرف ازاى لازم علشان تعمل هيدج تكون عارف امته وفين هتفك الهيدج ده ولو عملت مضاعفه برضه ايه افضل منطقه تعمل منها مضاعفه بفرض انه راس المال يتحمل

midosafwat
01-16-2013, 12:38 AM
ال حسابه ميستحملش انعكاسات يبقى يحط ستوب لوز ولكن ال معاه مبلغ كبير يقدر يستنى لحد ميرجع لو داخل من نقطة قوية فى فريم كبير

MEDOOO1989
01-16-2013, 08:48 AM
ال حسابه ميستحملش انعكاسات يبقى يحط ستوب لوز ولكن ال معاه مبلغ كبير يقدر يستنى لحد ميرجع لو داخل من نقطة قوية فى فريم كبير

فعلا دة بيتحدد على اساس راس المال يقدر يتحمل اني استنى على الصفقة لغاية ما السعر يرجع ام لا وديت إدارة للحساب يعني لو راس المال صغير كان لازم من وجود ستوب لوز بعد نقطة الدعم المتوقعة للسعر

abdou89
01-16-2013, 12:25 PM
السلام عليكم هي تعتمد على رأس مال و على حسب صفقات التي دخلتها
و حتى قرار السليم يلعب دور هام في صفقات

midosafwat
01-16-2013, 12:52 PM
السلام عليكم هي تعتمد على رأس مال و على حسب صفقات التي دخلتها
و حتى قرار السليم يلعب دور هام في صفقات

ماهو طبعا انت لازم تاخد قرار صحيح بعد تفكير ودراسة للسوق لانه يجب برضه انك تكون دارس اكتر من تحليل ولا تكتفى بتحليل واحد فقط

dmx
01-19-2013, 08:47 AM
يبقى مفيش الا الهيدج هو اللى يخرجك من المشكلة دى

تدخلى صفقة عكسية بلوت مضاعف عشان تعوضى خسارتك او تخرجى بأقل خسارة ممكنة

لكن اللى مش محترف هيدج ممكن يتسبب فى خسارة اكبر واكبر ودا عن تجربة دخلت هيدج فى صفقتين والله المستعان خسرت فيهم فوق ال 1500 نقطة

ولكن عادى محدش بيتعلم ببلاش :)

dragon
01-19-2013, 08:54 AM
لو رصيدى يتحمل ببرد وبصبر لحد نقطه التعادل مش بستنى من صفقه زى دى اى ربح

ولو وقعت فى صفقه زى دى سيبك من المقوله اللى بتقول نصبر على ربح ومانصبرش على خساره

ده لان الصفقه ميته لانها عكست تحليلك كله

لكن لو ماشيه مع تحليلك وعكست حاجه بسيطه اقولك اه اصبر عالربح

ahmedforex
01-19-2013, 01:43 PM
يبقى مفيش الا الهيدج هو اللى يخرجك من المشكلة دى

تدخلى صفقة عكسية بلوت مضاعف عشان تعوضى خسارتك او تخرجى بأقل خسارة ممكنة

لكن اللى مش محترف هيدج ممكن يتسبب فى خسارة اكبر واكبر ودا عن تجربة دخلت هيدج فى صفقتين والله المستعان خسرت فيهم فوق ال 1500 نقطة

ولكن عادى محدش بيتعلم ببلاش :)
العمل بالهيدج مع المضاعفات هو خطر جدا على الحساب ولا انصح اى مضارب ان يستخدمه لانه يحتاج الى راس
مال كبير لتحمل نسبة الدخول بالمضاعفات وكذلك يعيب هذه الطريقة هو عند الدخول فى اوقات التذبذب سوف تكون النتيجة سيئة .

bombasasa
01-19-2013, 04:05 PM

فعلا انا متفقة معاكي في الراي وبجد بنستفاد اوي منك اخت نورين ولولاكي
مكناش فهمنا حاجات كتير وطبعا بنشكر باقي الاعضاء

trader555
01-19-2013, 06:30 PM
العمل بالهيدج مع المضاعفات هو خطر جدا على الحساب ولا انصح اى مضارب ان يستخدمه لانه يحتاج الى راس
مال كبير لتحمل نسبة الدخول بالمضاعفات وكذلك يعيب هذه الطريقة هو عند الدخول فى اوقات التذبذب سوف تكون النتيجة سيئة .

هو خطر جدا فعلا ده عاوز اول واهم حاجه خبره من المتاجر بالطرق دي ويعرف يدخل منين ويخرج منين
وبشروط واضحه تماما غير كده ان الطرق دي عايزه في اغلب الاحيان حسابات كبيره للعمل بها

mido33
01-19-2013, 06:34 PM
عادي انت لو واثق من التحليل بتاعك والشغل الي انت عامله متعملش حاجه
ولو انت مش واثق او جديد ومبتدا لسه وخايف انك تخسر وتبوظ منك اعمل هيدج علي حسب الصفقه

fxfx
02-02-2013, 02:48 PM
-السلام عليكم ورحمة الله

الكثير منا يواجهون مواقف كثيره اثناء المضاربه منها ما يجيدون التصرف معها ومنها ما لايعرفون ما هو القرار الصحيح اللازم اتخاذه

ماذا تفعل لو

دخلت صفقه معينه بناء على تحليل خاص بك ولاحظت من التحليل اان السعر قد يرتد عند نقطه معينه لانها نقطة دعم او مقاومه قويه او نقطة فابيو ولم تضع استوب لوز ثقة منك فى ان السعر لابد ان يرتد من تلك المناطق

لو انا يا اخي بالتاكيد هدخل صفقة هيدج بلوت مضاعف وعند الوصول للهدف يتم التحديد ما اذا كان متوقع ان ينعكس مرة اخري فان كان هينعكس نقفل اللمضاعفة وننتظر لطر في الصفقة اللاساسية ونضع الهدف علي نقطة الدخول

noureen
02-02-2013, 07:15 PM
هو دا عامه بيكون خطاء من المتداول لان مفيش حاجه اسمها صفقه واثق منها
لازم تكون حاطط احتمال انعكاس الصفقه فى اى لحطظه

سمر عمرو
02-02-2013, 09:12 PM
هو خطاه من البداية لانه تخلى عن الادارة الجيدة للراس المال فسوق الفوركس ليس به ثقة او امان وقواعد لا نه قد يتغير فى اى وقت كما حدث معل فلا تتخلى عن الستوب لوست فى ا ى حال من الاحوال

hossam reda
02-12-2013, 01:02 PM
كل واحد مننا بيدخل على اساس تحليل يقوم به هوا نفسه ولكن لابد ان يكون تحليك صحيح لانك تغامر اذا لم تكن واثقا فى تحليلك لانك بذلك قد تخسر ما لديك واتمنى للكل التوفيق والربح

feto
02-12-2013, 02:14 PM
كل واحد مننا بيدخل على اساس تحليل يقوم به هوا نفسه ولكن لابد ان يكون تحليك صحيح لانك تغامر اذا لم تكن واثقا فى تحليلك لانك بذلك قد تخسر ما لديك واتمنى للكل التوفيق والربح

التحليلات لازم تكون محدد فيها تعامل الجيد في الفوركس
يعني لو عملت تحليل لعمله اليور دولار وكمان اضفت موشر وظهر اشاره شراء وانت دخلت وبعد فتره وجت انك مخطئ في التحليل
بتقدر تتحكم فيها لكن ان لم تعرف الخلل فين بتكون المشكله الكبري

konmac
02-12-2013, 04:37 PM
على حسب تحليلك و حدسك يجب المغامرة بحذر يعني مش تغمض عينيك و تدخل بدون أي حسابات و تتبر ذلك مجازفة فالحظ لا يلعب الا جزء صغير

سمر عمرو
02-12-2013, 04:54 PM
هو بيعتمد على نقاط دخولك اولفريم المستخدم وحجم راس المال كلها عوامل بتخلى الواحد يفكر وياخد قراره السليم لان الحساب لازم يستحمل وتكون نقطة الدخول قوية وهيرتد لها تانى

طبعا معك حق يا اخى وهذا الكلام تمام وصح جدا النقاط التى ستتحكم فى هذا هى هل ينحمل راس مالك هذه الخسارة ام لا وهل انت متاكد من تحليلك لهذه الدرجة التى تجعلك تخاطر ام لا

egypt2013
02-12-2013, 05:15 PM
الحقيقة المفروض ان ادارة راس المال هى اللي هتقول ، المفروض مدخلش صفقة تخسرنى اكتر من 2% من راس المال ، ولو انا متبعة اداروة جيدة ، اقدر وقتها افتح صفقة عكسية واحقق ربح واحاول اجمد الصفقة دى لحين العودة للعر ارابح وتحقيق الربح ، ادراة راس المال هى الاساس

mannon
02-12-2013, 07:12 PM
هو دا عامه بيكون خطاء من المتداول لان مفيش حاجه اسمها صفقه واثق منها
لازم تكون حاطط احتمال انعكاس الصفقه فى اى لحطظه

معاكى يا نورين ان اى صفقة اكيد فيها احتمال خسارة ، لكن دة طبعا مش هيمنع وجود مستوى معين من الثقة فى صفقة عن الاخرى ، وهذه الثقة لا تاتى من فراغ بالتاكيد ، ولكن للخبرة دور اساسى

trader555
02-12-2013, 07:54 PM
معاكى يا نورين ان اى صفقة اكيد فيها احتمال خسارة ، لكن دة طبعا مش هيمنع وجود مستوى معين من الثقة فى صفقة عن الاخرى ، وهذه الثقة لا تاتى من فراغ بالتاكيد ، ولكن للخبرة دور اساسى

هو في الاول بيكون الثقه فليله مع المتاجر علشان كده مابيكونش واثق في صفقاته بدرجه كافيه
لكن بمرور الوقت ومع التجارب اكيد الخبره هتزيد والثقه ايضا

ashraf1
02-13-2013, 10:07 AM
الحقيقة ان في الحالة دى بستسلم للسوق واسيب الاستوب لوس يضرب ولكن قريبا بدات التفكير في استخدام طرق اخري لانقاذ الصفقة ولكنى مازالت في البحث للطريقة التى تتناسبب معي ومع الصفقات المفتوحة

remas
02-13-2013, 10:35 AM
الحقيقة ان في الحالة دى بستسلم للسوق واسيب الاستوب لوس يضرب ولكن قريبا بدات التفكير في استخدام طرق اخري لانقاذ الصفقة ولكنى مازالت في البحث للطريقة التى تتناسبب معي ومع الصفقات المفتوحة

كلامك منطقى وسليم اسيبها اما تضرب الهدف او يضرب الاستوب المهم انه الاستوب فى صفقتى يكون عند نقطه قويه ولو انضرب الاستوب مفيش مشكله ادخل فى صفقات تانيه اهم حاجه اكون عملت اللى عليا

abdou89
02-13-2013, 11:22 AM

أنا أحب أستخدام كثيرا أستوب لوز لأنه يلعب دور هام في توقيف الخسارة و لكن كما قلت أخي يجب البحث عن طريقة جديدة
التي تتناسب معك و صفقاتك و أن شاء الله تكون ناجح

dragon
02-13-2013, 11:28 AM
أنا أحب أستخدام كثيرا أستوب لوز لأنه يلعب دور هام في توقيف الخسارة و لكن كما قلت أخي يجب البحث عن طريقة جديدة
التي تتناسب معك و صفقاتك و أن شاء الله تكون ناجح

الاستوب لوز لابد منه مافيش حد مش بيضرب استوب

بس لازم الاستوب يتحدد عن طريق تحليل مظبوط

مش مجرد انك تحط اى استوب وخلاص

asya
02-13-2013, 11:33 AM
كلامك منطقى وسليم اسيبها اما تضرب الهدف او يضرب الاستوب المهم انه الاستوب فى صفقتى يكون عند نقطه قويه ولو انضرب الاستوب مفيش مشكله ادخل فى صفقات تانيه اهم حاجه اكون عملت اللى عليا

عنك حق جدا بس ساعات كتير الاستوب ينضرب اكتر من الهدف ودلوقتى

اهم حاجه وضع الاستوب وكمان وقت الدخول يكون مناسب والتحليل لو كان صحيح

هانوصل للهدف وزى ماقولت حضرتك نعمل اللى علينا والباقى على ربنا زى الدكاتره

midoalilio
02-13-2013, 12:00 PM

فعلا الواحد من كثر بيتداول علي عمله معينه بيعرف يحط الاستوب لوز انه مش ممكن يتخطها الاستوب لوز ويرجع تاني يعني مثلا اليورو ين مش ممكن يتخطي-90
نقطه ويرجع تاني بيرجع قبل كده بي كثير

fxfx
02-13-2013, 12:15 PM
الحقيقة المفروض ان ادارة راس المال هى اللي هتقول ، المفروض مدخلش صفقة تخسرنى اكتر من 2% من راس المال ، ولو انا متبعة اداروة جيدة ، اقدر وقتها افتح صفقة عكسية واحقق ربح واحاول اجمد الصفقة دى لحين العودة للعر ارابح وتحقيق الربح ، ادراة راس المال هى الاساس

كويس نسبة المخاطرة دي اوي يا اخي 2 ف المية تعتبر قليلة جدا ومش مؤثرة علي راس المال وان شاء الله لما يحصل اي خسارة هتقدر ترجعهم تاني لان نسبة 2 فا لمية قليلة جدا

noureen
02-13-2013, 12:31 PM
فعلا الواحد من كثر بيتداول علي عمله معينه بيعرف يحط الاستوب لوز انه مش ممكن يتخطها الاستوب لوز ويرجع تاني يعني مثلا اليورو ين مش ممكن يتخطي-90
نقطه ويرجع تاني بيرجع قبل كده بي كثير

هو التعامل مع الين انا لا افضضل وضع استوب بس بتكون فى اشارات كدا معينه بتعطى ان السعر كدا خلاص رايح و مش راجع
و هى بتفرق فعلا بعد متبعه العمله بتعرف تحط سيرها و طريقه السير عليها

ahmedforex
02-13-2013, 01:18 PM

هو بالفعل اخى الكريم من ضمن القواعد الاساسية فى سوق الفوركس هو العمل بستوب وهدف للربح
ولكن يتجاهل المعظم تلك النقاط ولكل زوج يجب ان نحدد على اساس الحركة الخاصة به تلك القواعد

hossam reda
02-13-2013, 01:19 PM
اخى العزيز ذلك تحليلك من الممكن ان يصدق او يحدث العكس ولكن انصحك بعدم دخول اى صفقه بدون ستوب لوز لان ذلك من اسباب نجاحك فى الفوركس واتمنى للكل النجاح والتوفيق

amrmorasamir
02-13-2013, 01:28 PM
-السلام عليكم ورحمة الله

ماذا تفعل لو

فى الوقت ده طبعا بعلق اوامر معلقه من النقط القويه دى وبيبقى فيها تبريدات بحجم لوت اكبر وبيبقى الاستوب تحتها بحوالى 15 نقطه والاستوب بتاع الصفقه الاولى فى نفس المكان

feto
02-13-2013, 01:30 PM
اخى العزيز ذلك تحليلك من الممكن ان يصدق او يحدث العكس ولكن انصحك بعدم دخول اى صفقه بدون ستوب لوز لان ذلك من اسباب نجاحك فى الفوركس واتمنى للكل النجاح والتوفيق

انا كنت مقتنع ان الاستوب لوز غير وغير مفيد
لكن بعد ان حسابي لوكد مرتين اقتنعت ان الاستوب لازم مهم جدا
تحياتي

kenz
02-13-2013, 07:16 PM
ارجع للتحليل فاذا تمكنت من اتقانه انتظر لحين عوده السعر اما اذا كنت غير متاكده فانتظر العوده الى اقل نقطه للخسارة واغلق الصفقه فورا

issam
02-13-2013, 08:29 PM
ارجع للتحليل فاذا تمكنت من اتقانه انتظر لحين عوده السعر اما اذا كنت غير متاكده فانتظر العوده الى اقل نقطه للخسارة واغلق الصفقه فورا

اخطر حاجة في المتاجرة هي فتح صفقة مفتوحة دون تهيئة النفس على كل الاحتمالات
التي من الممكن ان تحصل فاما العمل بالاستوب اما ان تكون عامل حساب كل تحركات السعر

FCBXL
02-13-2013, 09:25 PM
نعم أخي عصام الدخول في صفقات دون عمل تحليل مبدئي أو نهائي أحسن يكون أفضل قد يجعلك تخسر بشكل قوي وأصلا
أنا إن لم أكن متؤكد بنسبة كبير من أن الصفقة ناجحة أصبر حتى أرى نقطة دخول تناسبني
اخطر حاجة في المتاجرة هي فتح صفقة مفتوحة دون تهيئة النفس على كل الاحتمالات
التي من الممكن ان تحصل فاما العمل بالاستوب اما ان تكون عامل حساب كل تحركات السعر

hossam reda
02-17-2013, 06:28 PM
اخى العزيز انا لا ادخل صفقه الا وانا عامل ستوب لوز لاننى تعلمت ذلك من ادارة راس المال واتمنى من الجميع التمتع بذلك والتعلم على اداره راس المال جيدا واتمنى ان يفهم الجميع ذلك ان اهمية راس المال لا تقل اهميه عن التحليل الفنى

eletrebi
02-17-2013, 07:52 PM
هحاول اوقف الصفقة عن طريقة الهيدج
وهعيد تحليلى وتقيمى لنفسى
واكنى هبدا صفقة من جديد
المهم متماداش فى الخسارة اكتر من ذالك

noureen
02-17-2013, 08:22 PM
واكنى هبدا صفقة من جديد

المهم انك قبل ما توقف الصفقه بالهيدج تعرف تخرج من الهيدج الاول
لان الهيدج مش وقف خساره دا ممكن يكون خساره اكبر

kamal2013
02-20-2013, 11:15 AM
اظن انه تختلف من صفقة لاخرى و كيفية التحليل في الوقت المناسب و اتخاذ فرار صحيح
و تستفيد من الدروس اللتي انت متبعها عن كيفية التعامل مع هذه الحالات

brahimbba
02-20-2013, 03:45 PM
السلام عليكم
والله ياخي في هذه الجالة لااعرف ماافعل
لانها ستختلط علي جميع الحسابات ولا استطيع ان اجد الحل بسرعة واتردد في فعل ذلك

trader555
02-20-2013, 08:42 PM
المهم انك قبل ما توقف الصفقه بالهيدج تعرف تخرج من الهيدج الاول
لان الهيدج مش وقف خساره دا ممكن يكون خساره اكبر

الافضل اننا نحدد هندخل منين هيدج من قبل حتى ما نفتح الصفقه الاساسيه
يعني واحنا بنحلل بدل ما نضع امر استوب نضع امر هيدج وطبعا نكون عارفين هنخرج منين

hossam reda
02-27-2013, 10:16 AM
دا كله بيرجع لثقة الشخص فى نفسه ومتاجرة وتحليله الفنى هل كان صحيحا او خاطئا واتمنى ان يكون جميعنا تلايلاتنا صحيحه واتمنى ان يوفق لالجميع فى حايته

اما بعد ذلك ولو لم يكن واثقا كثيرا من تحليلك من الممكن دخول صفقتين هدج مع بعضهم وهذا قد يفقيد بالغرض واتمنى التوفيق للجميع

kamal2013
02-27-2013, 10:43 AM
دا كله بيرجع لثقة الشخص فى نفسه ومتاجرة وتحليله الفنى هل كان صحيحا او خاطئا واتمنى ان يكون جميعنا تلايلاتنا صحيحه واتمنى ان يوفق لالجميع فى حايته

اما بعد ذلك ولو لم يكن واثقا كثيرا من تحليلك من الممكن دخول صفقتين هدج مع بعضهم وهذا قد يفقيد بالغرض واتمنى التوفيق للجميع

اكيد اخي كل هذا يعتمد على الخبرة المكتسبة في هذا المجال عن طريق التجارب و ممارسة
المجال و فهم كل اساليبه وعدم الخوف منه و المغامرة احيانا للنتعمل

badar007
02-27-2013, 11:25 AM
نعم اخي با الفعل ذي بتعتبر مخاطره علشان اي تاجر مش عارف
ازاي حيكمل في صفقة يعني بيكون مش عارف استراتيجيتها فهذا قد يسبب له في لاخير خساره

laadjal
02-27-2013, 11:34 AM
اخي يجب عليك ان تكون متاكد من تحليلك واذا عكس الحكاية فاسرع بقفل الصفقة والا ستتحمل خسارة كبيرة

يمكنك عمل اكثر من تحليل لتاكــد

mohskikda
02-27-2013, 11:54 AM
عليك باغلاق الصفقة الصفقة ان لم تسر الامور وفق تحليلك و تصورك لها
و بعدها عليك مراجعة طرق التحليل الخاص بك و تحسينها لانه لو استمريت في نفس الطريق و كمل السعر عكسك انت تعرف النهاية و هي المارجن كال

bombasasa
02-27-2013, 12:43 PM
طبعا انا لسة مبتدءة مش هاقدر افيدكم قوي بس من راي ان الواحد ما يثقش في تحليلة اوي
لان زي ما احنا عارفين السوق متغير ومش ثابت وياريت كل واحد يحدد الاستوب لوز مش هيخسر حاجة

ach-ako
02-27-2013, 12:55 PM
عدة عوامل تدخل في الحسبان اهمها رأس المال فيجب ان تحلل الصفقة جيدا وتعمل استراتيجية حاسمة وتتخد قرارك وانتظر النتيجة اما تكون لصالحك او ضدك فمثل هده الظروف صعب التكهن بنتيجتها

c reda
02-27-2013, 02:01 PM
اد كان توقعك صح و تحليلك للمسار تحليل جيد
و من الاول لا بد منك ان تاخد قرار صحيح و تكون على دراية كاملة بااخر اخبار السوق قبل ان تدخل في اي مضاربة
وهكدا يمكك تجنب مثل هاته الامور

zimozimo
02-27-2013, 02:04 PM
قبل الدخول في اي صفقه يجب دراسة التحليل
بشكل جيدوتقوم بالتحلبل الفني لاكثر من ساعه للازواج
التي اود التدول عليها لاتوقع اتجاه العملة

trader555
02-27-2013, 04:29 PM
عليك باغلاق الصفقة الصفقة ان لم تسر الامور وفق تحليلك و تصورك لها
و بعدها عليك مراجعة طرق التحليل الخاص بك و تحسينها لانه لو استمريت في نفس الطريق و كمل السعر عكسك انت تعرف النهاية و هي المارجن كال

هو الافضل على فكره انه يكون مع المتاجر خطه بديله تنفع معاه في المواقف دي
وهنا هيقدر يتصرف التصرف السليم في هذا الموقف بس اهم حاجه اداره راس المال الصارمه

SaFiioT
02-27-2013, 04:40 PM
السلام عليكم
هدا يعتمد عليك اخي وعلى الخبرات التي راكمتها من خلال تجاربك السابق في السوق لكن من المفروض أن تجيب على السؤال بمفردك ومن الأفضل أن تكون ثقتك في نفسك أكبر لأنها هي السبيل لخروجك من مأزق الأزمات التي قد تعترضك وأنت فاتح صفقة ما وهنا يكمن دور ضرورة المرور من الحساب الوهمي لفترة طويلة حتى نتعرض لجميع الضغوط التي قد نصادفها ونحن في الحساب الحقيقي

midoalilio
02-27-2013, 05:36 PM
السلام عليكم
هدا يعتمد عليك اخي وعلى الخبرات التي راكمتها من خلال تجاربك السابق في السوق لكن من المفروض أن تجيب على السؤال بمفردك ومن الأفضل أن تكون ثقتك في نفسك أكبر لأنها هي السبيل لخروجك من مأزق الأزمات التي قد تعترضك وأنت فاتح صفقة ما وهنا يكمن دور ضرورة المرور من الحساب الوهمي لفترة طويلة حتى نتعرض لجميع الضغوط التي قد نصادفها ونحن في الحساب الحقيقي

اكيد في اختلاف كبير بين الحساب الوهمي والحساب الحقيقي الحساب الوهمي بيكون لتجريب بس اعتقد مش بياخذ الضغظ النفسي زي الحساب الحقيقي
الحساب الحقيقي الواحد بيتعرض للضغط شديد

fxfx
02-27-2013, 06:14 PM
واكنى هبدا صفقة من جديد

ممكن الهيدج يحول الخوف من خسارة صفقة واحدة لدوامة مش عارف تقفل امتي وهتكسب ولا تخسر وممكن لو قفلت الصفقة الاساسية تكون في وقت ما انسبلك من الهيدج بس عامة انا بستخدم الهيدج زيك برده

noureen
02-28-2013, 07:57 PM
اكيد في اختلاف كبير بين الحساب الوهمي والحساب الحقيقي الحساب الوهمي بيكون لتجريب بس اعتقد مش بياخذ الضغظ النفسي زي الحساب الحقيقي

هو فى وقت من الاوقات عندما لا يهتم التاجر بكم يحقق ارباح او خسائر وقتها هيتساوى عنده كلا من الحساب الديمو و الحقيقى و دى ممكن تحقيقها حتى للتاجر المبتدء

kamal2013
02-28-2013, 08:18 PM
قبل الدخول في اي صفقه يجب دراسة التحليل
بشكل جيدوتقوم بالتحلبل الفني لاكثر من ساعه للازواج
التي اود التدول عليها لاتوقع اتجاه العملة

اكيد اخي يجب ان نفهم و نتعلم المجال جيدا ولا نتسرع في فتح الصفقات قبل ان نفهم بعض
الاستراتجيات المربحة و طرق سهلة تبعدك عن خسائر فادحة

c reda
03-02-2013, 12:58 AM
اكيد اخي يجب ان نفهم و نتعلم المجال جيدا ولا نتسرع في فتح الصفقات قبل ان نفهم بعض
الاستراتجيات المربحة و طرق سهلة تبعدك عن خسائر فادحة

نعم اخي الكيم افضع شيء في الفوركس هو التسرع و عدم التريت الا ان تجد خطة و استراتيجية
واضحة و ناجعة لكي تحقق ما تصبو اليه

warlord42
03-02-2013, 12:16 PM
الحل الوحيد انك تفتح صفقه معاكسه هيدج لتقليل الخساره و فى نفس الوقت تراقب الصفقه الاولى لتى اذا كان هناك مستوى دعم او مقاومه قوى ممكن ان يرتد منه السعر اذا وجدت فاتظر و اذا لم تجد اغلق الصفقه فورا

dilousat
03-02-2013, 12:18 PM

نعم أخي ، في الحساب الوهمي تكون عندك شجاعة أكبر و بدون قلق أو توتر
أما في الحقيقي فأنت تكون في حالة خوف و توتر من خسارة مالك

trader555
03-02-2013, 02:42 PM
نعم أخي ، في الحساب الوهمي تكون عندك شجاعة أكبر و بدون قلق أو توتر
أما في الحقيقي فأنت تكون في حالة خوف و توتر من خسارة مالك

لو المتاجر مقدرش يوصل للخبره الجيده على الديمو ويكون لنفسه استراتيجيه وطريقه عمل يعمل بها
اكيد هيكون في حاله خوف وهو بيعمل على الحقيقي وكل لما تكون مده التدريب اكبر كل لما يكون ده في صالح المتاجر

ibrahimhabony
03-02-2013, 02:44 PM
حصل معايا مرات كتير وطبعا كنت بنتظر على امل ان السعر يرجع فى صالحى لكن للاسف الخسارة بتزيد
وافضا انا متمسك وفى النهاية بخسر كل شىء ودى حصل معايا مرتين وخسرت كل رصيدى

joker7diaa
03-02-2013, 02:44 PM
الحل الوحيد انك تفتح صفقه معاكسه هيدج لتقليل الخساره و فى نفس الوقت تراقب الصفقه الاولى لتى اذا كان هناك مستوى دعم او مقاومه قوى ممكن ان يرتد منه السعر اذا وجدت فاتظر و اذا لم تجد اغلق الصفقه فورا

العمل على طريقة الهيدج بدل الستوب لوز ليست بالامر الساهل تحتاج الى خبرة في المجال لكي لا تخسر كثيراً
تدرب علي الهيدج على الديمو قبل افضل لك

warlord42
03-02-2013, 02:51 PM
العمل على طريقة الهيدج بدل الستوب لوز ليست بالامر الساهل تحتاج الى خبرة في المجال لكي لا تخسر كثيراً
تدرب علي الهيدج على الديمو قبل افضل لك

اسمح لى يا صاحبى انا لا احب الهيدج ولا اعمل عليه لانى شايف انه خطيرجدا جدا انا بقول بس او عايزيين نقلل الخساره اما الستوب لوز فالتجاره بدونه انتحار

al3aklia
03-02-2013, 03:00 PM
على حسب فترة الصفقة و الصفقة بحد ذاتها
انا ساواصل المضاربة حتى النهاية لو حدث معي ما قلته في موضوعك
هذه هي حب المغامرة و المجازفة

FCBXL
03-02-2013, 07:52 PM
لا ياغالي مش اغامر في حاجه غير معلومة دي يبقى خسارة ليك وبأرقام كبرى يعني مش
تغامر وانت مش حاسب لمغامرتك
على حسب فترة الصفقة و الصفقة بحد ذاتها
انا ساواصل المضاربة حتى النهاية لو حدث معي ما قلته في موضوعك
هذه هي حب المغامرة و المجازفة

asya
03-02-2013, 08:53 PM

حب المغامره ممكن لو الحساب يتحمل على الاقل عشان تقدر تقفل صفقتك على اقل خساره

لكن الحساب لو هايطير مفيهاش حب مغامره تبقى مشكله

laadjal
03-02-2013, 09:12 PM
اخي حب المغامــرة لمـا يكون لك مبلغ كبير زائد عن راس المال مراحش ياثر على راس المالك
لاكن اذا كان لك 30 دولار و تغامر اعتبر انتحار حسابك ولو ربحت في الصفقه راح تروح تصلي 8 ركعات زائدة

حب المغامره ممكن لو الحساب يتحمل على الاقل عشان تقدر تقفل صفقتك على اقل خساره

لكن الحساب لو هايطير مفيهاش حب مغامره تبقى مشكله

forex1212
03-02-2013, 10:12 PM
اعتقد ان اغلاق الثفقة دي هيكون افضل حل وممكن نفتح صفقة تانية مع اتجاة السعر على امل تعويض خسارة الصفقة الاولي ده في حالة التاكد ان السعر هيفضل شوية في الاتجاة بتاعه وبكده يباه وقفنا الخسائر وحققنا شوية تعويض والله الموفق

badar007
03-02-2013, 10:56 PM
با الفعل اخي كلمك صحيح هو لما بندخل على سوق لكي نتاجر اكيد
حيلزمنا راس مال كبير علشان لا قدر لله و خسرة راس مالك حيكون
لسه فيه متاجر اخرى لكي تعوض ما خسرته

c reda
03-02-2013, 11:39 PM
با الفعل اخي كلمك صحيح هو لما بندخل على سوق لكي نتاجر اكيد
حيلزمنا راس مال كبير علشان لا قدر لله و خسرة راس مالك حيكون
لسه فيه متاجر اخرى لكي تعوض ما خسرته

نعم اخي الكريم و هدا ما يسمى بحسن تدبير رأس مالك
انت يجب عليك ان لا تخاطر براس مال ككله في صفقة واحدة قد تسر خسارة مريرة قد تبعدك على الفوركس نهائيا

souzy
03-03-2013, 11:01 AM

تمام لان المغامره مش دايما بتكون لصالحك
لازم تكون مغامره محسوبه العواقب وعامل حسابك علي الخساره ويكون رصيدك يتحمل كمان

magedman
03-03-2013, 11:12 AM
في الحقيقة حصل لي اكثر من مرة بحاول افتح صفقات داعمة لتقليل الخسارة واقفل الخسارة عند اقل مستوي

laadjal
03-03-2013, 11:32 AM
المغامـرة متعـة لاكن اذا كانت برقم مثل هذا و الله غير كارثة في الاقتصاد و كانه ربح حياته كلها ثم خسر كل شيئ في يوم واااحد

تمام لان المغامره مش دايما بتكون لصالحك
لازم تكون مغامره محسوبه العواقب وعامل حسابك علي الخساره ويكون رصيدك يتحمل كمان

titou25
03-03-2013, 11:36 AM
السلام عليكم
المرة الوحيدة التي اتخذت فيها قرارا مماثلا خسرت كل مالي لاني اصريت على ان السعر سيرتد عند نقطة المقاومة . لم تمض ساعة واحدة حتى افلس الحساب . منذ ذلك الحين لم اعد اثق في السعر ابدا.

laadjal
03-03-2013, 12:08 PM
اخي وهذه تجربة تعلمك من اخطائك ....
لان السعر مراهش مضمون يرتد في نقطة المقاومة يعني قادر تاتي كارثة طبيعية
وهينزل السعــر او عند الدولة فائض و زادت السعر

السلام عليكم
المرة الوحيدة التي اتخذت فيها قرارا مماثلا خسرت كل مالي لاني اصريت على ان السعر سيرتد عند نقطة المقاومة . لم تمض ساعة واحدة حتى افلس الحساب . منذ ذلك الحين لم اعد اثق في السعر ابدا.

trader555
03-03-2013, 02:50 PM
السلام عليكم

الغلط الكبير هنا في المجال ده اننا نتاجر فيه على حسب ما نعتقد مش على حسب ما نرى
ولازم يكون فيه مرونه عندنا وتوقع اي شئ مهما كان تحليلك جيد بردو في حالات
بيحصل العكس

noureen
03-03-2013, 08:06 PM
بيحصل العكس

هو طبعا مهما كنا واثقين جدا فى تحليللاتنا دا مش معناه التمسك الاعمى بالراى لا ن السوق اصلا متغيير فعلا ممكن كان توجهه الى ما كان عليه تحليلك ظهرت اخبار او مثلا قوى عرض او طلب غيرت من اتجاه السوق

midoalilio
03-04-2013, 03:30 AM
بيحصل العكس

فعلا بس في حاجات برده علي حسب مانري زي الموشرات كده الواحد بيتاجر علي هذا الاساس لكن برده التوقع لزم يكون له دور انا شايف لزم يحصل
انسجام بين التوقع ومانشاهده

nimnim
03-04-2013, 04:54 AM
هو طبعا مهما كنا واثقين جدا فى تحليللاتنا دا مش معناه التمسك الاعمى بالراى لا ن السوق اصلا متغيير فعلا ممكن كان توجهه الى ما كان عليه تحليلك ظهرت اخبار او مثلا قوى عرض او طلب غيرت من اتجاه السوق

فعلا مش معنى ان احنا بنقول ان الثقة بالنفس مهمة بس في نفس الوقت متكونش ثقة زائدة لانه في الحالة دي هيعتبر ده غرور و الغرور معروف نهايته في الفوركس والحيارة عامة لذلك لابد من الثقة المعقولة

c reda
03-04-2013, 12:49 PM
فعلا مش معنى ان احنا بنقول ان الثقة بالنفس مهمة بس في نفس الوقت متكونش ثقة زائدة لانه في الحالة دي هيعتبر ده غرور و الغرور معروف نهايته في الفوركس والحيارة عامة لذلك لابد من الثقة المعقولة

نعم اخي الكريم فالثقة الزائدة في النفس تلع دور سلبي على المتداول
و يبقة يتجاهل الامور البسيطة التي تكون في بعض الاحيان هي سبب في الخسارة

kaitokid46
03-04-2013, 12:57 PM
يحب على كل الواحد يفكر وياخد قراره السليم دراسة للسوق و تكون دارس اكتر من تحليل ولا تكتفى بتحليل واحد فقط

fxfx
03-04-2013, 08:14 PM
نعم اخي الكريم و هدا ما يسمى بحسن تدبير رأس مالك
انت يجب عليك ان لا تخاطر براس مال ككله في صفقة واحدة قد تسر خسارة مريرة قد تبعدك على الفوركس نهائيا

فعلا يا اخي ممكن الواحد لو مش طمعان يحقق ربح مثلا مليون دولار في صفقة واحدة فقط يقدر يدخل بمخاطرة اه بس مش لدرجة انه يمرجن الحساب بعد كام نقطة ده يبقي حرام بامانة وبيخسر نفسه بنفسه

FCBXL
03-04-2013, 08:56 PM
الأساسيات والتحليل مهمان في الفوركس يعني لازم تعرف الأساسيات ولكي تعرفهم يجب أن تتعلم في
الحساب الديمو وبعدها تتعلم التحليل وخاصة التحليل الفني
يحب على كل الواحد يفكر وياخد قراره السليم دراسة للسوق و تكون دارس اكتر من تحليل ولا تكتفى بتحليل واحد فقط

ADILOFASKI
03-04-2013, 09:22 PM
والله أعتقد أنه متل امتحان الباكلوريا ادا لم يكن لديك رصيد كافي من المعلومات قد تتصرف أي تصرف يضرك أما ادا كان لك خبرة واسعة و رأس مال جيد فسوف تأخد عين الصواب

trader555
03-04-2013, 10:05 PM
فعلا يا اخي ممكن الواحد لو مش طمعان يحقق ربح مثلا مليون دولار في صفقة واحدة فقط يقدر يدخل بمخاطرة اه بس مش لدرجة انه يمرجن الحساب بعد كام نقطة ده يبقي حرام بامانة وبيخسر نفسه بنفسه

اخي اي مخاطره مهما كانت مدروسه احتمالات النجاح فيها بتكون ااقل لانك هنا
داخل مع كسر قاعده من قواعد الامان في السوق ولو بنسبه بسيطه

feto
03-05-2013, 06:06 AM
اخي اي مخاطره مهما كانت مدروسه احتمالات النجاح فيها بتكون ااقل لانك هنا
داخل مع كسر قاعده من قواعد الامان في السوق ولو بنسبه بسيطه

صح دريدر
بس بردو المخاطره هي اسا المتاجر
يعني في قواعد بيكون لازم نكون عكسها علشان نعرف نتعامل مع السوق
يريت نتصرف مع السوق بالمبادء المعمول بيها في اداره راس المال

trader555
03-05-2013, 09:01 AM
صح دريدر
بس بردو المخاطره هي اسا المتاجر
يعني في قواعد بيكون لازم نكون عكسها علشان نعرف نتعامل مع السوق
يريت نتصرف مع السوق بالمبادء المعمول بيها في اداره راس المال

المخاطره في السوق ده تعني انك هتزود درجه المخاطره على حسابك اكتر ما هيا اصلا زايده
لان طبيعه السوق المتقلبه في حد ذاتها مخاطره لازم تتمسك باداره راس المال علشان تحافظ علي حسابك

MEDOOO1989
03-05-2013, 10:04 AM
المخاطره في السوق ده تعني انك هتزود درجه المخاطره على حسابك اكتر ما هيا اصلا زايده
لان طبيعه السوق المتقلبه في حد ذاتها مخاطره لازم تتمسك باداره راس المال علشان تحافظ علي حسابك

فعلا المخاطرة زي ما فيها مكاسب كبيرة زي ما فيها خسارة كبيرة لازم الواحد يلتزم بإدارة راس المال
علشان يتجنب الخسارة الكبيرة اللي ساعتها صعب التعوض فيها بعكس لو ملتزم سهل التعويض

kamal2013
03-05-2013, 11:03 AM
والله أعتقد أنه متل امتحان الباكلوريا ادا لم يكن لديك رصيد كافي من المعلومات قد تتصرف أي تصرف يضرك أما ادا كان لك خبرة واسعة و رأس مال جيد فسوف تأخد عين الصواب

تشبيه جيد اخي بالفعل عندما تكون تعلم اشياء و دارس المجال جيدا و عارف استراتجيات وطرق جيدة
لن تقع في فخ الخسائر الكبيرة و الفادحة

c reda
03-05-2013, 01:02 PM

نعم خي الكريم فالمخاطرة سلاح دو حدين ممكن تكسب و تحقق نجاحات كبيرة
و ممكن تتعرض الى خسارة قاسية لان الامر يثطلب الكثيرو من الوقت و التكريز على وضع استراتيجية واضحة

joker7diaa
03-05-2013, 01:07 PM
نعم خي الكريم فالمخاطرة سلاح دو حدين ممكن تكسب و تحقق نجاحات كبيرة
و ممكن تتعرض الى خسارة قاسية لان الامر يثطلب الكثيرو من الوقت و التكريز على وضع استراتيجية واضحة

اذ كان هناك ادارة لراس المال وكان هناك ستوب لوز موضوع في المكان المناسب .. لا يمكن ان تكون الخسارة كبير
لاكن سوف تكون خسارة بسيطة يمكن تعويضها دون اي مشاكل

kenz
03-05-2013, 01:07 PM

الكثير مننا يفهم المخاطرة خطا او بمعنى ادق يلغى عقله فى استيعاب مايذهب اليه بمخاطرته براس ماله فيجب الاقتناع كليا ان الربح فى سوق الفوركس يحتاج الى التحكم فى العاطفه لديك وعدم انتهاك القواعد الاساسيه للتداول

konmac
03-07-2013, 10:29 PM
أكيد ستفقد أعصابك و تشعر بخيبة أمل لكن ما يجب فعله هو التركيز و محاولة تعويض الخسارة
و ان شاء الله ربي يعوض
و ليست نهاية العالم
و الافضل البدء بصفقات صغيرة

noureen
03-08-2013, 11:36 AM
اذ كان هناك ادارة لراس المال وكان هناك ستوب لوز موضوع في المكان المناسب .. لا يمكن ان تكون الخسارة كبير
لاكن سوف تكون خسارة بسيطة يمكن تعويضها دون اي مشاكل

دائما العلاج من البدايه افضل كثيرا من الندم بعد الخساره و عشان كدا الافضل هو الدخول فى صفقه على اساس سليم
هو من يحمى من اى تدخل فيما بعد

bombasasa
03-08-2013, 01:48 PM
دائما العلاج من البدايه افضل كثيرا من الندم بعد الخساره و عشان كدا الافضل هو الدخول فى صفقه على اساس سليم
هو من يحمى من اى تدخل فيما بعد

فعلا الكلام دة صحيح يعني الواحد لو مش واثق في الصفقة من الاول من الافضل انة ما يدخلهاش
عشان الخساير هتكون كبيرة وايضا هيكون ندمان

c reda
03-08-2013, 02:14 PM
فعلا الكلام دة صحيح يعني الواحد لو مش واثق في الصفقة من الاول من الافضل انة ما يدخلهاش
نعم اخي الكريم الواحد لما يكون مقبل على اي صفقة لازم يكون دارس الوصعية جيدا و حاط الاستراتيجية
فعالة و يكون واثقة بنفسك لكس لا يحد مشاكل

MEDOOO1989
03-08-2013, 03:23 PM

فعلا اخي بس المهم ان تكون الصفقة موافية كل الشروط الخاصة بإستراتيجيتك
للدحول بنسبة نجاح جيدة للصفقة وان لم تكتمل كل الشروط الافضل عدم الدخول

menna
03-08-2013, 03:38 PM
اكيد انا بتكون عندي خطط بديلة او على الاقل حلول يعني وانا مش عارفه يعني بس اللي انت بتقوله ده حلول باردو بس اكيد كل صفقة بتكون مختلفة عن غيرها لان الظروف بتكون مختلفة وكده يعني بس ممكن احط ستوب لوز مثلا ده اول تفكير لو الصفقة مخسرتش فيها كتير

habibdoom
03-08-2013, 05:55 PM
السلام عليكم
التحليل الخاص عادي أصبر يعني أصلا لماذا أنا سأدخل لتلك الصفقة وأنا عارف أن السعر قد يرتد يعني لازم أكون واثق من نفسي بعض الشيء كي لانقع في مشاكل مثل هاته
بالتوفيق

konmac
03-09-2013, 03:39 AM
أهم شيء لا تفقد التركيز و حاول تذكر كل ما تعلمته من قبل ثم قم بتطبيقه
ولا تفقد ثقتك في نفسك والا ستكون خسارتك للصفقة حتمية

و ان شاء الله تتعوض كل شيء
بتوفيق

asya
03-09-2013, 05:02 AM

بتوفيق

طبعا التركيز مهم جدا لاابد منه واحتيار الوقت المناسب مهم ايضا وعموما راسه اسباب الخساره باستمرار

افضل شىء عشان نقدر نتعلم منها ونتجنبها بعد كدا ومفيش حد بيتعلم ببلاش اكيد

nimnim
03-09-2013, 08:24 AM
طبعا التركيز مهم جدا لاابد منه واحتيار الوقت المناسب مهم ايضا وعموما راسه اسباب الخساره باستمرار

افضل شىء عشان نقدر نتعلم منها ونتجنبها بعد كدا ومفيش حد بيتعلم ببلاش اكيد

فعلا التركيز لابد منه في هذا السوق المليء بالفرص و طبعا اختيار الوقت المناسب من الاسباب التي تصنع منك تاجر ناجح
لان العشوائية مش مطلوبة في سوق مليء بالمخاطر لذلك كل ما نت بتتعلم اكتر هتكسب اكتر وتركيزك هيزيد اكتر في اقتناص اي فرصة

feto
03-09-2013, 08:48 AM

بتوفيق

في لحظات بتفقد فيها التركيز
بتكطون اكيد القرارات الي بتخدها في هذا اللحظات خاسره لا محاله
لانك مش مقتنع بما تقوم به
شكرا

hossam reda
03-09-2013, 11:34 AM
اخى العزيز دا كله بيرجع لتحليك وثقتك فى التحليل الذى قمت به اذا كنت متاكد وواثق منه ستكمل

الصفقه اما اذا لم تكن واثق فلتخرج من الصفقه بخسائر قليله واتمنى التوفيق لك باذن الله

kenz
03-09-2013, 11:41 AM
اخى العزيز دا كله بيرجع لتحليك وثقتك فى التحليل الذى قمت به اذا كنت متاكد وواثق منه ستكمل

الصفقه اما اذا لم تكن واثق فلتخرج من الصفقه بخسائر قليله واتمنى التوفيق لك باذن الله

نعم عدم الثقه فى التحليل يجبرك ان تخرج من السوق فورا حتى ولو مع الخسائر فعن تجربه وجدت احيانا ان المخاطرة غير مجديه فى وقت ما ولكن جازفت وكان ذلك سبب لخسارة راس مالى فالافض الخروج بربح قليل او خسارة قليله حتى لاتضيع ارباحك

forex1000
03-09-2013, 12:08 PM
الاغلب هصبر جايز السعر يرجع في الاتجاة اللي انا عايزة بس لو الصفقة فضلت تخسر هفتح صفقة تاني في الاتجاة التاني عشان اعوض الخسائر دي وهقفل الصفقة الاولي عشان اوقف حجم الخسائر وهكذا بأه بس ياريت ميرجعش السعر تاني

noureen
03-09-2013, 03:23 PM
الاغلب هصبر جايز السعر يرجع في الاتجاة اللي انا عايزة بس لو الصفقة فضلت تخسر هفتح صفقة تاني في الاتجاة التاني عشان اعوض الخسائر دي وهقفل الصفقة الاولي عشان اوقف حجم الخسائر وهكذا بأه بس ياريت ميرجعش السعر تاني

اعتقد ان بهذا الطريقه انك بتقوم بدخول عشوائى دون دراسه جيده للصفقه نفسها و انك مش دراس ليه دخلت فى الاتجاه المعاكس و ليه مكمل فى الصفقه و اعتقد انه فى هذه الفتره بيكون دخولك صفقه معاكاسه اسبرين مش اكتر

trader555
03-10-2013, 08:35 AM
اعتقد ان بهذا الطريقه انك بتقوم بدخول عشوائى دون دراسه جيده للصفقه نفسها و انك مش دراس ليه دخلت فى الاتجاه المعاكس و ليه مكمل فى الصفقه و اعتقد انه فى هذه الفتره بيكون دخولك صفقه معاكاسه اسبرين مش اكتر

المفروض يكون مع المتاجر استراتيجيه توضح له اماكن الدخول والخروج وعلى حسب تحليله
ويبقى فاضله الطريقه اللي هيتعامل بها مع نقاط الدخول والخروج دي

c reda
03-10-2013, 04:20 PM
المفروض يكون مع المتاجر استراتيجيه توضح له اماكن الدخول والخروج وعلى حسب تحليله
ويبقى فاضله الطريقه اللي هيتعامل بها مع نقاط الدخول والخروج دي

اكيد فلازم على الواحد يكون دارس الاستراتيجية التي سيتداول بها جيدا و
واضع جميع النقط على الحروف لكي يكون تداول ناجح

ninou90
03-10-2013, 04:29 PM
اذا كنت واثق من تحليلك و وان قرارك يكون الامثل وان ماتملكه يتحمل التجاه العكسي فما عليك غير انتهاز الفرصة مع اغلتقليل من ثقة المفرطة

osama
03-10-2013, 04:34 PM
انا لسه مبتدء لذلك فلم اتعامل مع حساب حقيقى من قبل و لكن اذا ما صادفنى مثل هذا الموقف سوف اقرر وقتها اغلاق الصفثقه حتى لا اواجهه مزيد من الخساير

kenz
03-10-2013, 04:42 PM
اذا كنت واثق من تحليلك و وان قرارك يكون الامثل وان ماتملكه يتحمل التجاه العكسي فما عليك غير انتهاز الفرصة مع اغلتقليل من ثقة المفرطة

ولكن الثقه المفرطه فى التحليل قد تتسبب فى وصولك للمارجن فالفوركس لايحب العناد يجب اعترافك سريعا بانك تخسر وتخرج قبل ضياع اموالك

Maravilla
03-10-2013, 05:01 PM
انا لسه مبتدء لذلك فلم اتعامل مع حساب حقيقى من قبل و لكن اذا ما صادفنى مثل هذا الموقف سوف اقرر وقتها اغلاق الصفثقه حتى لا اواجهه مزيد من الخساير

نعمُ أخـي ، فيجب عليك ان تتعلم اكثر و تشاهد التعاملات الأخرى و الدروس لتتعلم الأمور الأساسية في الصفقات
أي متى تغلقها ، كيف تربح ؟
إلخ
و كلنا مبتدئين نحاول التعلمُ أكثر من الربحُ و هذا ما يجلب لك الربح في اخر المطاف

Metal-Head
03-10-2013, 05:25 PM
لازم تاخد قرار صحيح بعد تفكير ودراسة للسوق فان لم يرتد السعر بل سار فى الاتجاه العكسى لصفقة فسأقفلهها و أفتح صفقة معاكسة

kamal2013
03-10-2013, 06:47 PM

اكيد اخي نحن اغلبنا المبتدئين لانعرف الكثير عن المجال وعند الوقوع في مثل هذه المشاكل ماعلينا الى قفل الصفقة
و التقليل من الخسائر قليلا

badar007
03-10-2013, 06:51 PM
با الفعل اخي كمال هذه هيا طريقة التي يلتجؤن لها لاعضاء
المبتدئين لاننا نكون مش داريين با لاستراتيجية لتلك صفقة في لاخير نقفلها

fxfx
03-10-2013, 08:52 PM
اكيد اخي نحن اغلبنا المبتدئين لانعرف الكثير عن المجال وعند الوقوع في مثل هذه المشاكل ماعلينا الى قفل الصفقة
و التقليل من الخسائر قليلا

ومش دايما بيكون ده هو القرار السليم يا اخيي لانك ممكن تقفل الصفقة من هنا ويروح السعر للهدف اللي انت عامله وتلوم نفسك انك قفلت الصفقة علي خسارة وهي هتحقق ربح

FCBXL
03-10-2013, 10:18 PM
لكن عند فتح صفقة معاكسة قد يرتد السعر مرة آخرى لهذا يجب أن أعتمد على التحليل
أثناء فتح أي صفقة ولاأعتمد على التجارة التي تسمى العكسية
لازم تاخد قرار صحيح بعد تفكير ودراسة للسوق فان لم يرتد السعر بل سار فى الاتجاه العكسى لصفقة فسأقفلهها و أفتح صفقة معاكسة

rooseyflower
03-10-2013, 10:53 PM
خبرتى مش قويه قوى
بس لو حصل معايا وانا واثقه من التحليل جدا هسيب الصفقه تمشى ومش ههتم لحد ما نرجع تخضى لتحليلى مره اخرى
خلاف كده مش هعرف اتصرف وهخرج بخساره

trader555
03-11-2013, 11:08 AM
ومش دايما بيكون ده هو القرار السليم يا اخيي لانك ممكن تقفل الصفقة من هنا ويروح السعر للهدف اللي انت عامله وتلوم نفسك انك قفلت الصفقة علي خسارة وهي هتحقق ربح

ده كله بيرجع لتحليل المتاجر من البدايه ومدى اقتناعه بالصفقه اللي هو فاتحها وعل الاساس
ده بيقرر لو السعر انعكس لنقطه معينه يقفل الصفقه او يكمل فيها

midoalilio
03-11-2013, 11:25 AM
خبرتى مش قويه قوى
بس لو حصل معايا وانا واثقه من التحليل جدا هسيب الصفقه تمشى ومش ههتم لحد ما نرجع تخضى لتحليلى مره اخرى

هو ده الصح من وجهه نظري انا عن نفسي لما بفتح صفقه وبقتلب علي جامد يعني انا مثلا بكون عامل الاستوب لوز غالبا 20 نقطه مش بيزيد عن كده الا قليل جدا
والصفقه احيانا بتقل علي وتوصل ل17 نقطه وترجع تاني اكثر من صفقه حصل كده معي

hitsher_sat
03-16-2013, 01:52 PM
اخي العامل الوحيد هو الخبرة في التعامل في الصفقات
ويجب التوفر على مبلغ كبير نوعا ما واذا شفت فيها خسارة
اغلق الصفقة لانو راح تكون خسائر فادحة

medo1
03-16-2013, 02:11 PM
مع الحسابات الصغيرة مثل حساباتنا اذا حدث ذلك سأغلق الصفقة مباشرة وبدون اي تفكير
لانه اذا انتظرت لن استطيع ان يتحمل حسابي الخسارة المضاعفة

noureen
03-16-2013, 03:28 PM
خبرتى مش قويه قوى

اى ما كانت مدى ثقتك من التحليل يجب عند نقطه معينه تبدء تغيير وجهه النظر او على الاقل تحطى لنفسك خيرات لحمايه حسابك

remas
03-16-2013, 03:53 PM
خبرتى مش قويه قوى

هو مش موضوع ثقه بالتحليل لانه الاتجاه ممكن يتغير فى اى لحظه ولازم يكون عندنا مرونه فى التعامل مع السوق يعنى اشوف الاتجاه تغير وهيمشلى عكس الفقه واصر انى افضل فيها لا طبعا

laadjal
03-16-2013, 04:00 PM
كلامك صحيح اخي .
لاكن هناك من يسترع ويقفل الصفقة ويعود السعـر الى الارتفاع فبذلك يكون اصيب بضغط نفسي وياس كبير

مع الحسابات الصغيرة مثل حساباتنا اذا حدث ذلك سأغلق الصفقة مباشرة وبدون اي تفكير
لانه اذا انتظرت لن استطيع ان يتحمل حسابي الخسارة المضاعفة

trader555
03-16-2013, 08:28 PM
هو مش موضوع ثقه بالتحليل لانه الاتجاه ممكن يتغير فى اى لحظه ولازم يكون عندنا مرونه فى التعامل مع السوق يعنى اشوف الاتجاه تغير وهيمشلى عكس الفقه واصر انى افضل فيها لا طبعا

هو فعلا اي تحليل بنعمله المفروض اننا نديه كده من 50 الى 60 في الميه ثقه
والباقي يكون خطه بديله في حاله انعكاس السعر معانا وطبعا مع اداره راس المال

MrAAKK
03-16-2013, 08:41 PM
لا يمكن للتحليل أن يكون 100 في المائة صحيح نظرا إلى طبيعة السوق
لذلك نلجأ مثلا إلى الهيدج و الستوب لوس كخطة بديلة لتعويض الخسارة أو حتى تحقيق الربح
كما أن عامل الخبرة مهم في المتاجرة

noureen
03-17-2013, 07:20 PM

هو اكيد من كل تحليل احتمال المكسب او الخساره كلاهم محتمل فى سوق مثل سوق الفوركس
و لكن يجب ان يكون تغيير وجهه نظرى بناءا على تحليل جديد

trader555
03-17-2013, 09:42 PM

هو مافيش حاجه هتغير الوضع الا التعلم والتدريب والممارسه الطويله اللي بيهم هيكتسب
المتاجر الخبره اللي هتساعده انه يزود المكسب ويقلل من الخساره

simo10madridi
03-18-2013, 09:37 AM
اخي كل صفقة ولها قرار لازم تاخده وتكون على دراية بالسوق وان تبحت كتيرا قبل ان تدخل الى اي صفقة

ADILOFASKI
03-18-2013, 09:47 AM
هو مافيش حاجه هتغير الوضع الا التعلم والتدريب والممارسه الطويله اللي بيهم هيكتسب
المتاجر الخبره اللي هتساعده انه يزود المكسب ويقلل من الخساره

نعم أخي أنا معك في كلامك لأنه بيقى التعلم هو السبيل الأوحد لتقليل الخسارة و الزيادة في المكسب
هناك الكتير من القصص تحكي سر نجاح أحد الخبراء في أي شيئ ليس فقط الفوركس وهي تعتمد على التعلم و الإبتعاد عن الغرور

hamiid
03-18-2013, 11:25 AM
أعتق أن أمر الإستمرار في الصفقة يكون على حسب رأس المال

إذا كان رأس المال يأهلني لأمل الصفقة و الإنتزار لبعض الوقت أكمل

و إذا كان العكس
أقفل الصفقة

again
03-18-2013, 01:22 PM
عادي يا اخي السعر وارد جدا انه ينعكس عن التوقع ووقتها قدامنا اكتر من اخختيار يا نفتح هيدج يا نقفل الصفقة وندخل عكسها ونكتفي بالخسارة او تركها كما هي

hamiid
03-18-2013, 01:57 PM
كلامك صحيح اخي .
لاكن هناك من يسترع ويقفل الصفقة ويعود السعـر الى الارتفاع فبذلك يكون اصيب بضغط نفسي وياس كبير

لهذا يجب التريث و حسن التحليل و التسيير

و الأمر ليس بالسهل لي أنا كمبتدأ

و مثل هذه الأمور تأدي الى الإحباط و اليأس

simo10madridi
03-18-2013, 02:02 PM
كلامك صحيح اخي .

دائما التسرع هي مشكلتنا الوحيد يجب علينا الثريت والانتضار وقليل من الصبر فلاسعار في ارتفاع ونزول

remas
03-18-2013, 02:24 PM

صحيح كلامك لانه السوق متقلب وليس ثابت يعنى بين لحظه واخرى قد تتغير وجهة النظر التحليليله ولازم كل مضارب يتعامل مع السوق بالمرونه المطلوبه

ashraf mahmoud
03-18-2013, 02:39 PM
الخسارة واردة فى كل شى وفى هزا السوق وارد اى شى الان السوق مكسسب والخسارة واردة فى الا وقت ولكن الخسارة تائى من خلال التسرع الكبير وعدم التركيز فى الاختيار

SaFiioT
03-19-2013, 05:50 PM
الخسارة واردة فى كل شى وفى هزا السوق وارد اى شى الان السوق مكسسب والخسارة واردة فى الا وقت ولكن الخسارة تائى من خلال التسرع الكبير وعدم التركيز فى الاختيار

معك أخي وأنا اعتبر اكبر سبب للخسارة هو التسرع لأنه مؤشر لفشل محتوم فالتسرع اصلا نابع من مشكل نفسي وخلل على مستوى الثقة في النفس فبدل ما الواحد يتريت حتى يتأكد من منحى السعر ستبع خوفه الى غلق الصفقة وممك يعود ويفتح صفقة مضادة وسعكس عليه السعر وبالتالي يضاعف خسارته

remas
03-19-2013, 06:55 PM
معك أخي وأنا اعتبر اكبر سبب للخسارة هو التسرع لأنه مؤشر لفشل محتوم فالتسرع اصلا نابع من مشكل نفسي وخلل على مستوى الثقة في النفس فبدل ما الواحد يتريت حتى يتأكد من منحى السعر ستبع خوفه الى غلق الصفقة وممك يعود ويفتح صفقة مضادة وسعكس عليه السعر وبالتالي يضاعف خسارته

كلامك جيد اخى الكريم وواضح انك فاهم كويس موضوع انه التسرع من اهم اسباب الخساره بتفق معاك انه ممكن يكون سبب من الاسباب لكن مش اهمها الاهم فى رايى هو الجهل بالسوق

FCBXL
03-19-2013, 07:32 PM
أكيد المتداول عندما يرى ارتداد في السعر أي أنه السعر كان هابط مثلا ثم صعد سيقوم بفتح صفقة
معاكسة وبالتالي ممكن السعر يرتد لثاني مرة ويخسر مرة آخرى

souzy
03-19-2013, 07:33 PM

طب امتي احدد اني اخرج من الصفقه وان السعر اللي عاكس ده هيستمر علي هذا الاتجاه
ليه ما يكونش انعكاسه بسيطه وهيرجع يحقق الهدف عادي

joker7diaa
03-19-2013, 09:52 PM

في الفوركس تحتاج الى اخذ القرارات بسرعة .. وهذا لا يعني ان يكون القرار مدروس
يجب ان يكون قرار مدروس قبل ان تفتح اي صفقة .. ولبا تجعل مشاعرك ولا اي شيء يأثر عليك

noureen
03-20-2013, 05:04 AM

معاك حق طبعا التسرع اول علمات الانذار بالخطر فى الفوركس لان الفوركس بالذات يحتاج الى تانى فى اتخاذ اى قرار

nimnim
03-20-2013, 05:40 AM
معاك حق طبعا التسرع اول علمات الانذار بالخطر فى الفوركس لان الفوركس بالذات يحتاج الى تانى فى اتخاذ اى قرار

فعلا التسرع اول عمليات الانذار في انك في خطر بالفوركس وكمان التسرع ده خطر اصلا في الحياة عامة يعني
كتير بيتسرع في الزواج وكتير بيتسرع في انه يظن ظن وحش في بعض الناس وطبعا في الاخر هتكون الاسباب وخيمة جدا

feto
03-20-2013, 08:32 AM
فعلا التسرع اول عمليات الانذار في انك في خطر بالفوركس وكمان التسرع ده خطر اصلا في الحياة عامة يعني
كتير بيتسرع في الزواج وكتير بيتسرع في انه يظن ظن وحش في بعض الناس وطبعا في الاخر هتكون الاسباب وخيمة جدا

بس خلي بالك في تسرع بيكون ايجابي
في انك ممكن تخرج من صفقه بتكون شاكك انها خلاص هتعكس
بكده التسرع بيكون ايجابي بس لازم يكون مبني علي اسا س
مش اهوج

trader555
03-20-2013, 10:59 AM

هو التسرع داء نفسي زيه زي الطمع لازم المتاجر يحاول يتخلص منه
او يقلل منه باتباع طرق عمل تعتمد على شروط وقواعد ثابت يدخل بعد تحققها فقط

kamal2013
03-20-2013, 11:13 AM

اكيد اخي و ليس في مجال الفوركس فقط و انما في شتى مجالات الحياة التسرع
يلهيك عن فهم المجال و تعلمه بالشكل الجيد و تخرج بنتائج سلبية و خسائر فادحة

hamiid
03-20-2013, 01:54 PM
طب امتي احدد اني اخرج من الصفقه وان السعر اللي عاكس ده هيستمر علي هذا الاتجاه
ليه ما يكونش انعكاسه بسيطه وهيرجع يحقق الهدف عادي

هي الأمور هذه كلها راجعة لتحاليل قبل فتح الصفقة
و إذا كان هناك تغيير يجب الثقة في النفس و تحمل المسؤولية

kamal2013
03-20-2013, 02:55 PM
هي الأمور هذه كلها راجعة لتحاليل قبل فتح الصفقة
و إذا كان هناك تغيير يجب الثقة في النفس و تحمل المسؤولية

هذه مخاطرة اخي ولا تعد ثقة في النفس لان الاتجاه عندما ينعكس يخسرك الصفقة كلها احيانا
و يجب اختيار نقاط الدخول قوية كي لا تقع في هذه المشاكل

asya
03-20-2013, 03:30 PM
هذه مخاطرة اخي ولا تعد ثقة في النفس لان الاتجاه عندما ينعكس يخسرك الصفقة كلها احيانا

كل حاجه فيها مخاطره الى حد ما لكن لازم تكون المخاطره محسوبه

والا مش هانقدر نعوض الخساره لو حصلت صعب نرجع راس المال لنقطه البدايه

عشان كدا لازم نحسبها صح

hamiid
03-20-2013, 05:08 PM

بارك الله فيك
و أنت تعرف أحسن مني في هذا المجال :)

معك في إختيار نقطة الدخول القوية هذه
لكن هل هذا الإختيار هو العامل الوحيد الذي يمكن أن تعتمد عليه و يربحك الصفقة

hitsher_sat
03-20-2013, 05:33 PM
أعتق أن أمر الإستمرار في الصفقة يكون على حسب رأس المال

إذا كان رأس المال يأهلني لأمل الصفقة و الإنتزار لبعض الوقت أكمل

و إذا كان العكس
أقفل الصفقة
نعم اخي راس المال هو الاساسي في الفوركس
فراس المال هو نصف الفوركس على ما اظن

H!m0
03-20-2013, 05:46 PM
بارك الله فيك
و أنت تعرف أحسن مني في هذا المجال :)

معك في إختيار نقطة الدخول القوية هذه
لكن هل هذا الإختيار هو العامل الوحيد الذي يمكن أن تعتمد عليه و يربحك الصفقة

نقطة الدخول القوية هيا الأساس و من يحددها بأقل ارتداد ممكن فهو الشاطر في الفوركس
لهذا نعمل على ايجاد طرق تساعدنا في استخراج نقاط الدخول القوية

alskndry
03-20-2013, 06:20 PM
نقطة الدخول القوية هيا الأساس و من يحددها بأقل ارتداد ممكن فهو الشاطر في الفوركس

اكيد طبعا افضل المتداولين من يدخل من نقاط قوية وكمان يكون نقط الانعكاس صغيرة ويكون الاستوب صغير والهدف كبير

hitsher_sat
03-20-2013, 06:32 PM

نعم اخواني انا اشاطركم الراي نعم فالدخول بقوة في عالم الفوركس
شئ جميل جدا لانو عندما تدخل بقوة تخرج بقوة لا محالة

FCBXL
03-20-2013, 08:28 PM
أكيد ستبقى قوي دائما في السوق طالما الفوركس يحقق للشخص قوة دائمة أو قليلة
وأحيانا يوجد من يستمر قويا في الفوركس من بدايته لنهايته
نعم اخواني انا اشاطركم الراي نعم فالدخول بقوة في عالم الفوركس
شئ جميل جدا لانو عندما تدخل بقوة تخرج بقوة لا محالة

fxfx
03-20-2013, 09:46 PM
كل حاجه فيها مخاطره الى حد ما لكن لازم تكون المخاطره محسوبه

والا مش هانقدر نعوض الخساره لو حصلت صعب نرجع راس المال لنقطه البدايه

عشان كدا لازم نحسبها صح

فعلا يا اختي لازم تكون المخاطرة محسوبة والا هتكون النتيجة محتومة بالخسارة ولكن انا الفترة دي بحاول اني اثبت اللوت اللي بدخل بيه وبحاول ارضي بالربح حتي لو قليل الحمد لله

asya
03-20-2013, 10:20 PM
فعلا يا اختي لازم تكون المخاطرة محسوبة والا هتكون النتيجة محتومة بالخسارة ولكن انا الفترة دي بحاول اني اثبت اللوت اللي بدخل بيه وبحاول ارضي بالربح حتي لو قليل الحمد لله

كل واحد بيحاول يغير طريقته فى اداره راس ماله عشان يتجنب الخساره باى شكل

والمهم انه يكسب ولو قليل عشان يبعد عن خطر التعويض من السوق الصعب تحيقيقه بشكل كبير

FCBXL
03-20-2013, 11:11 PM
انا مثلا كل مرة تكون إدارتي لرأس المال تختلف عن المرة التي قبلها يعني الأمر يعود
لحجم رأس مال الحساب وكم فيه

والمهم انه يكسب ولو قليل عشان يبعد عن خطر التعويض من السوق الصعب تحيقيقه بشكل كبير

Madoegy
03-21-2013, 12:03 AM
أساسا غلط ان الواحد يتاجر على التوقعات أو إنه مايحطش ستوب لوس عشان هو واثق وعلى يقين إن السعر مش هيعكس عليه
مافيش يقين في الفوركس كله احتمالات .. في الحالة اللي بتقول عليها دي لو فتحت صفقة وأنا مش محدد ستوب لوس وبعدين عكست عليا
أكيد هقفل الصفقة مباشرة بدون تردد

midoalilio
03-21-2013, 07:15 AM
أساسا غلط ان الواحد يتاجر على التوقعات أو إنه مايحطش ستوب لوس عشان هو واثق وعلى يقين إن السعر مش هيعكس عليه
مافيش يقين في الفوركس كله احتمالات .. في الحالة اللي بتقول عليها دي لو فتحت صفقة وأنا مش محدد ستوب لوس وبعدين عكست عليا

بس لو تلاحظ عتحس ان مجال الفوركس كله قائم علي التوقعات مع شويه اساس علميه لو الواحد اتبعه اكيد عينجح في تحديد التوقع الصح
وعيحقق ربح كويس من الصفقه

H!m0
03-21-2013, 08:57 AM

كل واحد وطريقته في المتاجرة و الستوب لوس ليس دائما جد و هو مفيد للحسابات الصغيرة فقط
و الفوركس يلزمه توقع جدا بناءا على التحليلات

remas
03-21-2013, 09:52 AM

تمام وهو دا الشىء المهم فى السوق انك اولا متخسرش ولو خسرت ودا وارد تبقى خساره منطقيه مش خساره تطير الحساب ولو مخسرتش فانت اكيد فى الطريق الى الربح

trader555
03-21-2013, 11:18 AM
كل واحد وطريقته في المتاجرة و الستوب لوس ليس دائما جد و هو مفيد للحسابات الصغيرة فقط

الاستوب لوز لو الواحد مش بيعرف يختار نقاط قويه له الافضل عدم العمل به مع الالتزام
باداره راس مال صارمه او العمل بالهيدج مثلا

kamal2013
03-21-2013, 11:28 AM

بالفعل اخي الاستوب لوز يحدد كثير في الصفقات الصغيرة و محددة الوقت ونرى في السوق
استراتجيات كثيرة لا تعتمد عليه

mouadsad
03-21-2013, 11:32 AM
السلام عليكم
اخي راح اتصرف عادي وراح اتبت نفسي وافكر بريطة اخرى من اجل ان اربح في السفقة الموالية
واهم شيئ هو ان تدرس السوق جيداا قبل ان تدخل لكي لاتتخد قرار خاطئ ويؤدي بك الامر الى الخسارة

joker7diaa
03-21-2013, 12:09 PM
الاستوب لوز لو الواحد مش بيعرف يختار نقاط قويه له الافضل عدم العمل به مع الالتزام
باداره راس مال صارمه او العمل بالهيدج مثلا

الادارة الصارمة لراس المال لابد من ان تكون بإستوب لوز لانه الواحد مش راح يفضل يراقب الشارات طول الوقت
الواحد بيحدد اهدافه وبيغلق الشارات وبمكل حياته طبيبعية

mouadsad
03-21-2013, 12:18 PM
نعم صحيح اخي لاتدخل لصفقة وانت غير متاكد من انك ستربح منها او على الاقل انك لن تخسر
خسارة كبيرة واهم شيئ هو انت تعرف كيف تقرا السوق

بخصوص التحليل الخاص عادي أصبر يعني أصلا لماذا أنا سأدخل لتلك الصفقة وأنا عارف أن السعر
قد يرتد يعني لازم أكون واثق من نفسي بعض الشيء كي لانقع في مشاكل مثل هاته

feto
03-21-2013, 01:37 PM
نعم صحيح اخي لاتدخل لصفقة وانت غير متاكد من انك ستربح منها او على الاقل انك لن تخسر

المهم ف السوق انك تكون دارس
وعارف الوقت الي انت داخل فيه هو يستدعي العمل ولا
لان ممكن ندخل صفقه وانت بغلطه بسيطه دمر حسابك
لا تستهاو بالحسابات

hossam reda
03-21-2013, 04:22 PM
بصراحه لو انا داخل الصفقه مع الاتجاه العام بتهيالى السعر كدا هيرتد وهيصحح مساره وهربح من تلك الصفقه ولكن دا بيرجع الى التحيل الفنى الصحيح واتمنى اننا نكون كويسين فيه باذن الله

goggo31
03-21-2013, 04:29 PM
انا من رايي لا تترك السعر يعكس عليك كثيرا و تضيع وقت اطول في حرق اعصابك و تضييع فرص اخرى و انتظار عودة السعر الذي ربما لا يعود
من الافضل عمل ستوب لوز و لو خسرت عادي اقبل الخسارة و ابحث عن فرصة جديدة

midoalilio
03-21-2013, 04:43 PM
بصراحه لو انا داخل الصفقه مع الاتجاه العام بتهيالى السعر كدا هيرتد وهيصحح مساره وهربح من تلك الصفقه ولكن دا بيرجع الى التحيل الفنى الصحيح واتمنى اننا نكون كويسين فيه باذن الله

احيانا الصفقه مش بتمشي مع الاتجاه العام يعني النهارده بصراحه كان السبب في الخساره بتاعتي ان اوقات كثير من اليوم ان ازواج
الين كانت مش مشي مع الترند طول اليوم

c reda
03-21-2013, 07:10 PM
انا من رايي لا تترك السعر يعكس عليك كثيرا و تضيع وقت اطول في حرق اعصابك و تضييع فرص اخرى و انتظار عودة السعر الذي ربما لا يعود

و دا ممكن يؤدي في الى المرجنة للحساب اد عمل الستوب اللوز و انت عارف انك خاسر و الامر
ممكن يكون عند شعورك بالخسارة و تفقد الثقة و لكن هكدا افض نوع ما

noureen
03-21-2013, 08:32 PM

اعتقد ان اى دخول غير منظم هو فقط اللى بيكون فيه حرق للاعصاب او عدم القدره على المتابعه فى السوق
اما غير كدا بيكون اسهل كثير

Madoegy
03-21-2013, 11:07 PM

في اعتقادي الشخصي ويقيني إنه ماينفعش نتاجر بدون ستوب لوس لأن أنا بحدد على اساسه حجم المخاطرة
أما بالنسبة للتوقع فالاعتماد عليه في الفوركس أو المتاجرة عامة يؤدي إلى الخسائر المستمرة

kaitokid46
03-21-2013, 11:16 PM
في اعتقادي الشخصي ويقيني إنه ماينفعش نتاجر بدون ستوب لوس لأن أنا بحدد على اساسه حجم المخاطرة
أما بالنسبة للتوقع فالاعتماد عليه في الفوركس أو المتاجرة عامة يؤدي إلى الخسائر المستمرة

بالفعل يا اخي الكريم انك على حق ان ستوب لوز يجب ان تعمل عليه لانه هو عبارة ملجا الامان في التداول

midoalilio
03-22-2013, 06:22 PM

عندك حق الاستوب لوز مهم جدا وانا شايف الواحد مينفعش ان الواحد يستغني عن الاستوب لوز وبرده مينفعش يستغني عن تحديد التارجت
عشان الاثنين بصراحه مهمين جدا

hamiid
03-22-2013, 08:27 PM

و كيف تقرأ السوق هذا يرجع لخبرة التي نكتسبها م الحسابات التجريبية
و التعلم من الأساتذة الخبراء و المحترفين

c reda
03-22-2013, 08:54 PM

و الله دا امر لا نقاش فيه بالنسبو الي الستوب لوز ضروري الواحد يعتمد عليه
و مافيش اي شيء مغاير يقدر تعتمد عليه و تمشي كويس

hossam reda
03-22-2013, 10:16 PM
فى اكثر من طريقه واغلبنا اكيد ممكن يستخدم الهديج لانه الوسيله الاقرب لذلك واتمنى ان يوفق الجميع فى استخدام الهيدج بطريقه صحيحه باذن الله

hossam reda
03-23-2013, 09:26 PM
بتختلف من صفقه لصفقه والامر بيرجع حسب الترند العام او الاتجاه العام فى النهايه
ولكنى احاول ان اعتمد على التوصيات بعد التحليل الفنى الخاص بى واحاول الدمج بينهم لكى اتاكد وازيد الثقه بالنفس لدى

fxfx
03-23-2013, 10:37 PM

هو ممكن السعر يتلاعب باعصاب المتداولين ويظل متجه لضرب الاستوب ويرتد قبل ضربه بنقاط قليلة بحيث متداولين يخافوا ويقفلوا بدري بس طبعا مش دايما بننصح انك تقفل الصفقة قبل ضرب الاستوب

elkogkom
03-25-2013, 03:09 AM
بسم الله الرحمن الرحيم والله يا غالى حدث معى كما قلت هكذا(ولاحظت من التحليل اان السعر قد يرتد عند نقطه معينه) وفى الواقع كانت الصفقة رابحة وكل تما وقيل غلق الصفة حدث عكس المتوقع ان الثفقة بدات فى اخسارة ولم اتطع اغلاقها وخسرت راس مالى وتمرجن الحساب وان شاء الله اتعلم من اخطائى وابدا من جديد وبالتوفيق للجميع

feto
03-25-2013, 06:33 AM

انا بعمل اسكالبنج فالاستوب لوز بيكون مختلف عن العمل العادي
لاني ممكن اعمل استوب للصفقه لو جابت الاسبرد بس
وده لان اللوت بيكون عالي

eletrebi
03-25-2013, 07:05 AM
انا بعمل اسكالبنج فالاستوب لوز بيكون مختلف عن العمل العادي
لاني ممكن اعمل استوب للصفقه لو جابت الاسبرد بس
وده لان اللوت بيكون عالي
اان بحب الاسكالبنج اوى لانى شخص مخاطر
عشان كدا بحب اتعلم علية افهم ممكن افتح صفقة اسكالبنج ازاى

moufid005
03-25-2013, 03:12 PM
السلام عليكم

هدا راجع الى التحليل الدي جعلك تدخل الصفقة لو كنت واثق من التحليل الخاص بك أخي .زيادة على الرصيد الخاص بك ان كان يتحمل .وهدا يختلف من صفقة الى صفقة .

c reda
03-25-2013, 03:49 PM
السلام عليكم

هدا راجع الى التحليل الدي جعلك تدخل الصفقة لو كنت واثق من التحليل الخاص بك أخي .زيادة على الرصيد الخاص بك ان كان يتحمل .وهدا يختلف من صفقة الى صفقة .

هو التحليل الي الواحد يعتمد عليه ممن يكون في الصميم كما يمكن ان ما يكون فعال
و دال لتقلبات الكبير التي تحصل اثناء التداول

walidfaidi
03-25-2013, 04:00 PM
السلام عليكم

هو مستحيل أن يكون التحليل 100% نضرا إلى إنعكاسات الأسعار ممكن تظن
أن التحليل جيد و ستربح به لكن مع إنعكاس
السعر قد تجد نفسك تقلل من الخسائر

ADILOFASKI
03-25-2013, 05:02 PM

لم يسبق لي أن سمعت انه هناك تحليل ينجح 100% لأنه هناك عدة عوامل تتداخل فيما بينها
هدا مايجعل الفوركس صعب التكهن بحركة السعر

kamal2013
03-25-2013, 05:49 PM

بالفعل اخي لاكن بمرور الوقت وتعلم المجال تستطيع تحديد نسبة التغير في السعر
و تحدد نقاط بدقة و هذا يأتي بمرور الوقت

trader555
03-25-2013, 11:45 PM
بالفعل اخي لاكن بمرور الوقت وتعلم المجال تستطيع تحديد نسبة التغير في السعر
و تحدد نقاط بدقة و هذا يأتي بمرور الوقت

اكيد بمرور الوقت ومع الممارسه المتاجر بيتعلم كل يوم جديد يساعده على انه يكون
افضل في طرق عمله ويطور من ادواته

mouadsad
03-26-2013, 12:00 AM
اكيد بمرور الوقت ومع الممارسه المتاجر بيتعلم كل يوم جديد يساعده على انه يكون
افضل في طرق عمله ويطور من ادواته
السلام عليكم معك حق اخي مع مرور الوقت والعضو يكتسب ويدخل في مجال الفوريكس اكتر واكتر
وهدا ماسيستفيد منه في المستقبل لاكن الصبر اهم شيئ

feto
03-26-2013, 06:54 AM
اان بحب الاسكالبنج اوى لانى شخص مخاطر
عشان كدا بحب اتعلم علية افهم ممكن افتح صفقة اسكالبنج ازاى

بص يمعلم انا بحب اشتغل اسكالبنج علي اليورو دولار في اوقات البعد عن الاخبار في الاسيوي
بحلل علي البولنجر باند مثلا ولقيت شمعه منحرفه بعمل صفقه في الاتجاه وبدخل بلوت 20 سنت للنقطه بهدف 15 نقطه ده لان راس مالي صغير
وبكده بحصل علي 1.5 دولار

Toxic-Brain
03-26-2013, 07:34 AM
ان كان رصيدي من المال يتحمل فسأترك الصفقة شغالة عادي أما أن كان
لا يتحمل ٍاس مالي فسأغلق الصفقة وأفتح واحدة جديدة بالاتجاه المعاكس
و ذلك لاسترجاع ما خسرت من مال وطبعا ذلك بعد تفكير ودراسة للسوق

nimnim
03-26-2013, 08:02 AM
بص يمعلم انا بحب اشتغل اسكالبنج علي اليورو دولار في اوقات البعد عن الاخبار في الاسيوي
بحلل علي البولنجر باند مثلا ولقيت شمعه منحرفه بعمل صفقه في الاتجاه وبدخل بلوت 20 سنت للنقطه بهدف 15 نقطه ده لان راس مالي صغير
وبكده بحصل علي 1.5 دولار

انا شايف فعلا ان الفترة الاسيوية هى الفترة الانسب لمحبي الاسكالبينج وطبعا الاسكالبينج ده
محتاج منك انك تدخل بلوت كبير وفي الحالة دي هتبقى فيه مخاطرة ولو السعر عكس يبقى كده انت هتخسر

midoalilio
03-26-2013, 10:53 AM
انا شايف فعلا ان الفترة الاسيوية هى الفترة الانسب لمحبي الاسكالبينج وطبعا الاسكالبينج ده
محتاج منك انك تدخل بلوت كبير وفي الحالة دي هتبقى فيه مخاطرة ولو السعر عكس يبقى كده انت هتخسر

بالعكس انا بحب الاسكالبينج بس الفتره الاسيويه مش مفضله اوي بي النسبه لي زي الفتره الاوربيه انا بصراحه بستمتع بي العمل في الفتره
الاوربيه وبقدر احقق منها ارباح اكثر من الاسيويه

hitsher_sat
03-26-2013, 04:35 PM
ان كان رصيدي من المال يتحمل فسأترك الصفقة شغالة عادي أما أن كان
لا يتحمل ٍاس مالي فسأغلق الصفقة وأفتح واحدة جديدة بالاتجاه المعاكس
و ذلك لاسترجاع ما خسرت من مال وطبعا ذلك بعد تفكير ودراسة للسوق
نعم اخي ورغم اني مبتدا في مجال الفوركس الا واظن هذا هو اللازم والمطلوب عمله
معلومة تظاف لي في عالم الفوركس

dzkabyle
03-26-2013, 04:55 PM
السلام عليكم

الامر يختلف من صفقة الى اخرى ومن تحليل الى اخر ومن شخص الى اخر
لذالك لا يمكنني ان اقول لك ماذا سافعل في هذه الحالة
المهم ان يكون القرار الصحيح و فقط

fxfx
03-26-2013, 06:23 PM
وبكده بحصل علي 1.5 دولار

تمام يا اخي كويس جدا طيب انت بتعمل كام صفقة في اليوم وبتشتغل اسكالبنج بس ولا بتشتغل باستراتيجيات تانية انا عن نفسي بفضل اني اشتغل يومي واسكالبنج

kamal2013
03-26-2013, 06:48 PM
السلام عليكم

الامر يختلف من صفقة الى اخرى ومن تحليل الى اخر ومن شخص الى اخر
لذالك لا يمكنني ان اقول لك ماذا سافعل في هذه الحالة
المهم ان يكون القرار الصحيح و فقط

اكيد اخي القرار يختلف من متداول لاخر حسب الخبرة المكتسبة في السوق و طريقة
الاستراتجية المعمول بها

حازم
04-06-2013, 10:15 AM
طبعا افضل حاجه ساعتها انك تقفل الصفقه طالما السعر ارتد عكسيا وده بتكون قفلت على اقل نسيه خساره وتسيبك بقا من التحليلاللي لو كملت فيه هتخسر اكتر لأن الصفقه حصل فيها اللي مكنتش متوقعه

Madoegy
04-06-2013, 10:46 AM
طبعا افضل حاجه ساعتها انك تقفل الصفقه طالما السعر ارتد عكسيا وده بتكون قفلت على اقل نسيه خساره وتسيبك بقا من التحليلاللي لو كملت فيه هتخسر اكتر لأن الصفقه حصل فيها اللي مكنتش متوقعه

تمام كده طالما هو من البداية مش عامل ستوب لوس ولا مقرر أيه اللي هيحصل في حالة إنعكاس السعر
يبقى لازم يخرج فورا ويبدأ يفكر من جديد في دخول فرص أخرى سواء على نفس الزوج أو أزواج أخرى

Zeko
04-06-2013, 11:00 AM
ماهو طبعا انت لازم تاخد قرار صحيح بعد تفكير ودراسة للسوق لانه يجب برضه انك تكون دارس اكتر من تحليل ولا تكتفى بتحليل واحد فقط

الواحد بيكتفي بتحليل واحد لما يكون مبتدئ لكن بيزود تعليمه وخبرته فيما بعد لما يحتاج يدخل صفقات كبيره او يدخل اكتر من صفقه مع بعض لازم يتعلم اكتر من تحليل لأن الصفقات تختلف عن بعضها

امال
04-06-2013, 03:26 PM
السلام عليكم
سؤال جيد جدا وهيفدنا كتير
انا بستفاد من ردود الاعضاء اللي عندهم خبره
ولا تبخلو علينا من خبرتكم

FadiaSamer
04-06-2013, 03:44 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا دايمآ في كل صفقاتي لازم ادخل بأستوب لوز مهما كنت واثقه في صفقتي لازم اضع الاستوب لوز للحمايه انا لو حصل معايا الموقف الي حضرتك حكيت عنه يبقا الهدج هو الحل

سكوفيلد
04-06-2013, 05:25 PM
الصفقات لا تسير كل بعضها الى بعض ونسبه التوصيات ان الا ارشحها انا اظن ان عليك ان تعرف انت كل شيئ قبل الصفقه التى تفتحها وكل شيئ من الممكن ان تعرفه عن الصفقه قبل البدء فيها لا ن كل الصفقات تختلف فى الكثير من الاشياء والطرق التى يعمل بها كل متداول وكل شخص له طريقه عمل مختلفه عن الاخر

fxfx
04-06-2013, 05:37 PM
الواحد بيكتفي بتحليل واحد لما يكون مبتدئ لكن بيزود تعليمه وخبرته فيما بعد لما يحتاج يدخل صفقات كبيره او يدخل اكتر من صفقه مع بعض لازم يتعلم اكتر من تحليل لأن الصفقات تختلف عن بعضها

فعلا يااخي وكل واحد في الفوركس بيتعلم كل يوم معلومات اكتر من اليوم اللي قبله والمفروض اننا ننمي معلوماتنا كل يوم ونحاول نتدرب علي استراتيجيات جديدة

midosafwat
04-06-2013, 05:50 PM
احلى حاجة ان الفوركس عبارة عن بئر معلومات ملوش نهاية خالص وبالتالى كل يوم بنتعلم شيئ جديد فى المجال ده

mido33
04-06-2013, 06:27 PM
انا مش عارف السوال ده اجابته ايه
بس من المشاركات استفدت شويه معلومات جامده واتمني ني اقدر اطبقهم لو حصل معايا كدا مشكورين

kamal2013
04-06-2013, 06:30 PM
احلى حاجة ان الفوركس عبارة عن بئر معلومات ملوش نهاية خالص وبالتالى كل يوم بنتعلم شيئ جديد فى المجال ده

بالفعل اخي كل وقت يظهر طرق جديدة و مصطلحات جديدة في مجال الفوركس و علينا البحث
للتعلم اي شيئ جديد في المجال

hossam reda
04-06-2013, 10:12 PM
بصراحه لو واثق من نفسىوالتحليل الفنى اللى عملته وكنت داخل فى الاتجاه العام سواء بيع او شراء
فمش هرجع عن الصفقه وهكمل ولكن لو فى خطا بقه هضر انى ادخل هيدج محاولة تقليل الخساره

trader555
04-06-2013, 10:38 PM
بالفعل اخي كل وقت يظهر طرق جديدة و مصطلحات جديدة في مجال الفوركس و علينا البحث
للتعلم اي شيئ جديد في المجال

والمطلوب هنا من المتاجر الشاطر انه يكون دايما متابع لكل جديد يظهر على الساحه
علشان يكون ملم بالطرق الجديده والافكار الجديده

Fankora
04-07-2013, 04:29 PM
انا لو حدث معي هذا الامر و لم اكن واضع الستوب لوز ساقفل الصفقة و اقبل باقل خسارة ممكنة أفل من تمرجن الحساب

جومانا
04-07-2013, 05:12 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا بشكركم جدا علي طرح هذا الموضوع و ردودكم فعلا مفيدة جدا للمبتدئين و انا حسابي اتمرجن قبل كده بس لتعلمت من بعدها اني مغامرش و مطمعش

ADILOFASKI
04-07-2013, 05:17 PM
السلام عليكم
على كل واحد حصل معه نفس الأمر أن يعيد التفكير و تقييم استراتيجيته و طويقة التداول الخاصة به
لأنه قد يكون المشكل منها و أنت تبحت في مكان آخر

fxfx
04-07-2013, 07:46 PM
بصراحه لو واثق من نفسىوالتحليل الفنى اللى عملته وكنت داخل فى الاتجاه العام سواء بيع او شراء
فمش هرجع عن الصفقه وهكمل ولكن لو فى خطا بقه هضر انى ادخل هيدج محاولة تقليل الخساره

ده اللي المفروض يحصل ي ااخي لازم المتداول يكون واثق من نفسه ومن تحليله وميتراجعش عنه طالما دخلت صفقة اظبط البروفيت والاستوب وسيبها تحقق لوحدها

ahmed bomboo
04-07-2013, 07:48 PM
افضل تصرف فى هذا الوقت هو فتح صفقه معاكسه للصفقه الخاسره وعمل تبريد لحسابك هكذا يكون اقل خساره

trader555
04-07-2013, 11:13 PM
ده اللي المفروض يحصل ي ااخي لازم المتداول يكون واثق من نفسه ومن تحليله وميتراجعش عنه طالما دخلت صفقة اظبط البروفيت والاستوب وسيبها تحقق لوحدها

لا اخي لازم يكون فيه مرونه لان التحليل مهما كان هو مجرد توقع وبالخبره انت
هتقدر تعرف امتى تحدد هل توقعك صح وتستمر ولا تخرج

walidfaidi
04-08-2013, 12:05 AM
افضل تصرف فى هذا الوقت هو فتح صفقه معاكسه للصفقه الخاسره وعمل تبريد لحسابك هكذا يكون اقل خساره

معك ححق أخي العزيز فالتبريد يساعدك على تغطية
الخسائر عند فتح صفقة معاكسة لصفقة الخاسرة

c reda
04-08-2013, 12:50 AM
لا اخي لازم يكون فيه مرونه لان التحليل مهما كان هو مجرد توقع وبالخبره انت
هتقدر تعرف امتى تحدد هل توقعك صح وتستمر ولا تخرج

اكيد اخي الكريم الواحد لزم يكون يعتمد على المهارة و
قدرتاه في التحليل الفني الى تبقى توقع كما دركت

kaitokid46
04-08-2013, 01:03 AM
السلام عليكم
على كل واحد حصل معه نفس الأمر أن يعيد التفكير و تقييم استراتيجيته و طويقة التداول الخاصة به
لأنه قد يكون المشكل منها و أنت تبحت في مكان آخر

بالطبع يا ان طريقة التداول هي الاهم في الفوركس هي التي تاتيك منها الخسائر او تاتيك منها الارباح و لهد يجب الرجوع اليها في اي امر كان

feto
04-08-2013, 09:30 AM
بالطبع يا ان طريقة التداول هي الاهم في الفوركس هي التي تاتيك منها الخسائر او تاتيك منها الارباح و لهد يجب الرجوع اليها في اي امر كان

طريقه الداول ده بند تحتيه العديد من العناصر منها
داره راس المال
التحليل الفني
التحليل المالي
والاسترانيجيه

ايمان
04-08-2013, 10:39 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا بشكركم جدا علي طرح هذا الموضوع و ردودكم فعلا مفيدة جدا للمبتدئين و انا حسابي اتمرجن قبل كده بس لتعلمت من بعدها اني مغامرش و مطمعش

ياجومانا حسابك اتمرجن يبقا خيرها في غيرها وانتي ليه بتقولي مش هتغامري انا متأكده ان هيجي عليكي لحظه وتقولي ادخل صفقه يمكن اكسب وبرضو هتغامري اصل الانسان بطبعه مغامر

Lionz
04-08-2013, 06:06 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته و تحياتي لكم جميعا و تقديري الكبير لكل مشاركاتكم المفيدة جدا للمبتدئين مثلي و فعلا الطمع اللي مش مدروس هو اللي بيؤدي للخسائر و مرجنة الحسابات

ya7oo43
04-08-2013, 06:30 PM
السلام عليكم
تلك حالة مخيفة يا اخي و كثيرا ما تحدث لي بسبب تحليلاتي الخاطئة و نتمنى ان لا تقع لي مجددا
في هذه الحالة سأوقف الصفقة نهائيا حتى لا تكثر الخسائر

ahmed bomboo
04-08-2013, 07:49 PM
افضل حل فى مثل ذلك الوقف هو التبريد وهو فتح صفقه معاكسه للصفقه الخاسره وهذا يكون لتقليص الخساره

AYYOUB100
04-08-2013, 08:16 PM
السلام عليكم ورحمة الله
في هذه الحالة وجب فتح صفقة أو صفقتين عكسيتين يعني هي صفقات التبريد ولكن إن وجدت مخاطرة
وجب إغلاق الصفقات الخاسرة

زيرو
04-08-2013, 09:10 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اولا لو الصفقة عكست يبقي تحليلي للسوق كان به اخطاء لابد من تداركها فيما بعد اما في وقتها فلو السعر عكس ولا انتظر ان يصحح مساره مرة اخري فكون مضطر لعمل هيدج

مازن
04-08-2013, 09:26 PM
يسمع من بوقك ربنا ياباشا وادخل صفقه بحق وحقيقي هههه ياترا هعيش لحد ما اشوف اليوم ده عايز ادخل صفقه بقا ياجماعه واجني الارباح التمام

ahmed bomboo
04-09-2013, 09:30 PM
كل ده بيرجع لادارتك السليمه لراس المال لوكانت اداره حكيمه مش هيهمك حتى لو خسرت مش هتبقى خساره كبير

BOULBOUL211
04-09-2013, 09:49 PM
التصرف السليم ان لم يستعمل الستوب لوز وتوجه السعر عكس الصفقة هو توقيف الصفقة لتفادي الخسارة

kaitokid46
04-09-2013, 10:12 PM
التصرف السليم ان لم يستعمل الستوب لوز وتوجه السعر عكس الصفقة هو توقيف الصفقة لتفادي الخسارة
يا ان الستوب لوز هو ضروري و لدلك يجب على كل متداول استعاماله لتفادي خسائر الكبيرة و هو احتياطي عند انقطاع الكهرباء مثلا

مارفي
04-09-2013, 10:30 PM
السلام عليكم
على حسب الصفقه وعلى حسب راس المال اللى فى الحساب
ممكن اغامر وارد بس لو يستحمل راس المال وده هيكون تصرفى

SaFiioT
04-09-2013, 10:47 PM
كل ده بيرجع لادارتك السليمه لراس المال لوكانت اداره حكيمه مش هيهمك حتى لو خسرت مش هتبقى خساره كبير

تماما اخي هدا هو مشكل الجميع لان غالبيتنا لا يحسن ادارة رأس المال بالشكل الجيد
مع العلم ان المسألة جد سهلة فقط يلزمنا القليل من المتابرة وحسن التسيير والتحكم في أهدافنا

Lionz
04-18-2013, 07:56 PM
سلام عليكم
عن نفسى انا اعتقد انة بالوقت دة الواحد يفكر يخرج باقل خسارة يعنى احاول مرة واتنين لكن لو لقيتة بيرتد برضو لازم اخرج من الصفقة عشان مش تسببلى بخسارة كبيرة

cheetos
04-27-2013, 11:35 PM

اتفق معاك فى كلامك جدا اننا لازم ندخل حسب مقدرتنا ولابد من التحليل الفنى الصحيح
واتمنى انالجميع يدخل الصفقات ويعمل بادارة راس الما للانها مهمه جدا

rooseyflower
04-28-2013, 02:22 AM
هو التصرف السليم طبعا ان الواحد يقفل الصفقه بسرعه على اقل خسائر
بس ده غالبا مش بيحصل لان الكل بينتظر ان السعر يرتد تانى على امل الربح اللى مش بيتحقق

كوكو
04-28-2013, 07:33 PM
سلام انا لسة مبتدء واكيد هقفل صفقة
عشان اضمن انة الحساب ميتمرجنش اتمنى ليكم النجاح سلام