PDA

View Full Version : امتى

hinand
01-02-2013, 01:46 PM
لو سمحتم انا مبتدا فى الفوركس و دى اول مره اصل لنهاية العام وبعد شهر 12 ما فات و فعلا كل الاعضاء اللى قالوا المفروض اننا نتوقف عن المتاجره فيه كان نصيحتهم صحيحه ميه فى الميه انا شايف ان الاسواق لسه فى حالة تذبذب شديد و الاتجاه غير واضح خصوصا على اليورو دولار كنت عايز اعرف السوق هيرجع لطبيعته امتى فى ناس بتقول الاسبوع ده وناس بتقول الاسبوع اللى بعده ياريت حد يجاوبنى

issam
01-02-2013, 01:58 PM
على الارجح ان السوق سيرجع الى سابق عهده الاسبوع القادم لانه مازال هناك بعد الازواج
التي لم تحدد اتجاه العام وخاصة اليورو دولار وكذلك حركة المجنون الذي سار كان صعوده كبير دون عملية تصحيح
للمسار على الارجح الاسبوع القادم ان شاء الله ستكون حركات االازواج اضح

MEDOOO1989
01-02-2013, 02:13 PM
اعتقد فعلا اخي الإسبوع القادم سيهدا الوضع ويستقر ومش هيبقى فية تذبذب في السعر وهيبى في اتجاه للسعر حاول اجل التداول للإسبوع القادم افضل

midoalilio
01-02-2013, 03:08 PM
تقريبا الاسبوع القادم عيكون في حاله استقرار ممكن عشان احنا في بديه عام جديد ده السبب في التذذب ولكن التذذب بيبان
في الفتره الاوربيه اكثر من اي فتره اخري الافضل ان تبدء متاجره من بدايه الاسبوع المقبل يوم الاثنين

souzy
01-02-2013, 03:52 PM
اوافقكم الراي واظن انه من الافضل الانتظار الي الاسبوع القادم حتي يتم استقرار السوق وعودته الي طبيعته السابقه
وهذه فرصه كويسه لنتعلم اشياء جديده ونجرب استراتيجيات غير اللي احنا متعودين عليها يعني نستغل وقت الاجازه في التدريب

noureen
01-02-2013, 05:10 PM
السوق مش هيقدر يستقر قبل 7/1 و حاليا او الاسبوع دا انا بقول انه اخطر من شهر 12 كله
ربنا يكفينا شره لان بجد دا اسبوع اعوذ بالله

asya
01-02-2013, 06:03 PM
السوق مش هيقدر يستقر قبل 7/1 و حاليا او الاسبوع دا انا بقول انه اخطر من شهر 12 كله

الحمد لله انى قريت مشاركتك وتحذيرك اصل كنت بافكر ادخل تانى واجرب فى البونص

بس خلاص لحقتينى وزى ماقالت سوزى نصبر الاسبوع ده ونتعلم شويه وكله فايده

بس ممكن توصيات السكندرى تنفع لانه اكيد عارف الفتره دى من السنه وعارف يتعامل ازاى

يعنى ممكن برضو

amirelhop
01-02-2013, 06:16 PM
ان شاء الله الاسبوع الجاي مش فرقت اسبوع يعنى افضل من الخساره اليومين دول وربنا يسهل يظبط علشان انا مظبط مبلغ علشان اشتغل بيه وربنا يسهل

alskndry
01-02-2013, 06:53 PM
فعلا الاسبوع ده كان اسبوع الحركة غير عادية وده كان متوقع ويفضل الانتظار للاسبوع القادم او الدخول باستوب صغير

FCBXL
01-02-2013, 10:28 PM
لو كنا أخي نستطيع التوقع الصحيح لحققنا أرباح طائلة لكن لنقل أن السوق سيرجع لحالته
الأسبوع القادم على الأرجع مازال بعض الأزواج يجب أن تعود لاتجاهها العام

midoalilio
01-03-2013, 10:29 PM

انا شايف كلامك صح جدا يانورين ومنطقي وانا شوفت السوق الاسبوع ده خطير انا خسرت حسابي من تاني صفقه ومحصلتش معي قبل كده صفقه عملت 96-غريبه
اوي في خلال اقل من 5 ساعات والحساب اتمرجن

medo1
01-03-2013, 11:19 PM
وانا كمان من ضحايا السوق الغريب
للاسف لم لنتبه الي معاملة وللاسف اتمرجن الحساب
للاسف لم انتبه الي التحزير ولم اضع الاستوب لوز

midoalilio
01-04-2013, 11:43 PM

الاستوب لوز فعلا هام المفروض الواحد ياخد باله منه عشان بدون الاستوب لوز لن تحقق اي نجاح لان في صفقات بستمر فتره طويله
الحل انك تقوم بي الاعتماد علي الاستوب لوز والتيك بروفيت

midosafwat
01-05-2013, 08:52 AM

معلش يا اخى الكريم ده درس ليك واى حد مش بيسمع النصيحة وكلنا برضه مكناش بنسمع النصيحة وياما خسرنا وانا اتمرجنلى تلات حسابات قبل كدة المهم نتعلم بعد كدة

elmasry
01-05-2013, 02:38 PM
لامؤاخذه ياشباب فى كلمه نفسى اقولها احنا قاعديين طول السنه بنشتكى من الفوركس الاثنين و الثلاثاء و الجمعه و اخر شهر فى السنه و دلوقتى بنشتكى من الشهر الاول فى السنه و بنقول السوق سىء جدا و مش واضح انتم ليه محسسنى اننا بقيت الايام بنكسب عادى ما احنا طول السنه بنشتكى من الخساره و مادام السوق وحش فى الايام دى كلها ما نبطل تجاره خالص

power2v
01-05-2013, 02:45 PM
السلام عليكم
الافضل اخي الانتظار والتاني وعدم الدخول في هذه الايام
حتى اذا دخلت لا تدخل بعقود كبيرة
حتى تنتهي حاله التذبذب
وبالتوفيق لك ان شاء الله

soso1691
01-05-2013, 06:56 PM
اظن ان الاسبوع دا واحنا لسة فى بدايته ولسة السوق مفتحش
هيكون اكثر استقرار والاوضاع فى السوق هتبقى بعد كدا عادية وهترجع زى ما كانت

noureen
01-05-2013, 08:09 PM
لامؤاخذه ياشباب فى كلمه نفسى اقولها احنا قاعديين طول السنه بنشتكى من الفوركس الاثنين و الثلاثاء و الجمعه و اخر شهر فى السنه و دلوقتى بنشتكى من الشهر الاول فى السنه و بنقول السوق سىء جدا و مش واضح انتم ليه محسسنى اننا بقيت الايام بنكسب عادى ما احنا طول السنه بنشتكى من الخساره و مادام السوق وحش فى الايام دى كلها ما نبطل تجاره خالص

ارفض الجمع لان فى ناس مش بتشتكى طول السنه و انا شخصيا مش بعترف بكلام الاتنين و الجمعه
و بحس انهم اكتر يومين تقدر تكسب فيهم

nimnim
01-05-2013, 08:22 PM
ارفض الجمع لان فى ناس مش بتشتكى طول السنه و انا شخصيا مش بعترف بكلام الاتنين و الجمعه
و بحس انهم اكتر يومين تقدر تكسب فيهم

انا ارى ان انسب الايام للمتاجرة هى الايام التى تأتى فيها الفرصه المناسبه وممكن هذة الايام تتغير من حين لاخر وليس شرط ان تكون فى يوم محدد و هذا يحدده الاخبار و اقتصاد العملات الرئيسية لذلك لا يجب الاعتماد على يوم معين

feto
01-05-2013, 08:28 PM

بص اخي الكريم انا بحترم اراء الناس لكن انت داخل منتدي بيتكلم عن الفوركس وبنتناقش في ابعاد التداول لكن انت لو عايز تبعد عن المتاجره ده شي يخصك انت لكن انت متلزمش حد انو يبطل يتاجر
يعني يريت تنقي مواضيع رجاء تقبل مروري وفائق احترامي

omyoussif
01-05-2013, 09:54 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة فعلا السوق الفترة الي فاتت ماكنش ثابت وكان في تذبذب مستمر وفعلا التوقعات الي قالوها الاعضاء كانت صحيحة جزاكم الله الخير وان شاء الله السوق يستقر الفترة دي وسعر الدولار يورو يتحسن باذن اللة وبالتوفيق لجميع الاعضاء ان شاء الله والكل يحقق مكاسب كبيرة في السنة الجديدة ان شاء الله

midoalilio
01-05-2013, 11:05 PM

لا ياباشا محدش اشتكي الايام دي لكن في بعض الايام لزم يبقه فيها تحذير من المتاجره واكثر ايام كان فيها تحذير من التداول كان شهر 12 كله وشهر 1 وغالبا يوم الجمعه
عشان الاخبار كثير الواحد لزم يخلي باله من الاخبار وتاثير علي العملات غير كده انت عندك طول السنه تاجر عادي

ashraf mahmoud
01-05-2013, 11:10 PM
اخى اخر شهر دا كتير من الناس بتخاف منو نتيجة التذبذبات الكثيرة التى تحصل فيه لعشان كدا الكل بيحاول يبعد عنه باى طريقة ممكنة حاول انت ابضا ان تتاجر بقليل امن امواللك حتى لا تخسر الكثير فى الشهر دا

warlord42
01-06-2013, 02:46 PM

اسمح لى يا اخى انا ارفض طريقتك فى الكلام احنا اما بندخل هنا و نكتب ملاحظتنا و اللى خصل لنا بيكون هدفنا اننا نتبادل الخبرات و المعرفه مش بنشتكى افتكر معظم الاخوه هنا و انا اولهم انا عارف اننا مش محترف لكنى عايز و ناوى ان شاء الله ابقى محترف و اذا كان المحترفيين خبوا اسرارهم احنا قررنا الاعتماد على الله و على انفسنا و نتبادل خبراتنا زى ما هما عندهم دماغ احنا كمان عندنا و حكاية اننا نبطل انا مش ناوى و ممكن اقول لك اما انت شايف الوضع كده متبطل انت

midoalilio
01-06-2013, 05:21 PM
اسمح لى يا اخى انا ارفض طريقتك فى الكلام احنا اما بندخل هنا و نكتب ملاحظتنا و اللى خصل لنا بيكون هدفنا اننا نتبادل الخبرات و المعرفه مش بنشتكى افتكر معظم الاخوه هنا و انا اولهم انا عارف اننا مش محترف لكنى عايز و ناوى ان شاء الله ابقى محترف و اذا كان المحترفيين خبوا اسرارهم احنا قررنا الاعتماد على الله و على انفسنا و نتبادل خبراتنا زى ما هما عندهم دماغ احنا كمان عندنا و حكاية اننا نبطل انا مش ناوى و ممكن اقول لك اما انت شايف الوضع كده متبطل انت

احب اقول لحضرتك حاجه هو المحترف معندهوش سر ولا حاجه المحترف انا شايف وصل لدرجه الاحتراف انه حافظ السوق بدرجه كبير وعارف تحركات السوق لان اغلب شغله بيكون علي زوجين او 3 بالكثير اوي وبيحاول علي قد مايقدر يتعلم من الاخطاء عشان ميقعش فيها مع الوقت ان شاء تكون محترف انا لسه برده في البدايه مر علي فقط في الفوركس 8 شهور

dmx
01-08-2013, 03:36 AM
والله انا كنت ناوى اطرح السؤال دا ان مع بداية العام الجديد شايف تذبذب غريب فى السوق

ومش عارف اطلع اتجاه عام ولا عارف ارسم ترند زى قبل شهر 12

بقيت حاسس اللى اتعلمته وكنت شغال بيه اتغير كله ومبقاش ينفع مع السنة الجديدة

وكنت ناوى اطلب من الناس اللى فاهمة انهم ينزلوا لنا طريقة نتاجر بيها فى اوقات الذبذبة دى

mostafa s
01-08-2013, 05:36 AM
غالبا فى بدايه السنه وبعد الاعياد والاجازات السوق لا ياخذ اتجاه واضح اطلاقا الا بعد فتره من التذبذب والهدوء فى السوق
وذلك يرجع الى سحب الكثير من المستثمرين لارباحهم واغلاق مراكزهم الماليه وبدايه العام الجديد تعنى بدايه تداولات جديده ويبحثون عن مناطق جيده لفتح المراكز من جديد

fxfx
02-03-2013, 05:02 PM
لو سمحتم انا مبتدا فى الفوركس و دى اول مره اصل لنهاية العام وبعد شهر 12 ما فات و فعلا كل الاعضاء اللى قالوا المفروض اننا نتوقف عن المتاجره فيه كان نصيحتهم صحيحه ميه فى الميه انا شايف ان الاسواق لسه فى حالة تذبذب شديد و الاتجاه غير واضح خصوصا على اليورو دولار كنت عايز اعرف السوق هيرجع لطبيعته امتى فى ناس بتقول الاسبوع ده وناس بتقول الاسبوع اللى بعده ياريت حد يجاوبنى

فعلا يا اخي انا كمان بحاول اتلاشي المتاجرة وقت انتهاء العامبسبب تذبذب الازواج كما قلت والحمد لله السوق بدا يرجع يبقي فيه حركة كويس من الاسابوع السابق واتوقع الاسبوع لقادم انه يكون افضل

asya
02-03-2013, 06:25 PM

بالنسبه للسوق دائما متقلب ده فى الوضع العادى لانه سوق زى اى سوق متغير الاوضاع

لكن هذه الفترات التى حذرتنا منها نورين هى فترات الاكثر صعوبه ولايستحب المتاجره فيها

حتى اصحاب الخبره بيخافوا يبقى اللى زينا لازم يخافوا اكتر

egypt2013
02-03-2013, 06:49 PM
انا فعلا قرات كتير عن موضوع اخر السنة والاجازات وتظبيط الحسابات واننا لازم نبعد عن السوق لان كلنا صغار مستثمرين وفي الاوقات دى ممكن نضيع ، واعتقد ان السوق ممممكن ياخد 15 يوم للعودة لطبيعته قبل اخر العام ، واظن انه اصبح الان في استقرار جيد

barca2000
02-03-2013, 07:54 PM
اعتقد ان اختلاف السوق وتغيراته
هي المحور الاهم في العمليه كلها لذلك يجب علي ك
الصبر من اجل تحقيق ما تريد
بالتوفيق للجميع

ashraf mahmoud
02-03-2013, 09:45 PM
انا شايف ان فعلا الشهر دا بيعتبر خطر جدا عند المتاجرة فى الفوركس حيث اخر شهر فى السنة كتير اوى منالتجار بيخافوا منه فبيحاولوا انهم ينعزلوا تتماما عنه ويبدوا فى السنة الجديدة علشان الخسارة

feto
02-04-2013, 09:45 AM
انا شايف ان فعلا الشهر دا بيعتبر خطر جدا عند المتاجرة فى الفوركس حيث اخر شهر فى السنة كتير اوى منالتجار بيخافوا منه فبيحاولوا انهم ينعزلوا تتماما عنه ويبدوا فى السنة الجديدة علشان الخسارة

اخي الكريم الي بيفكر كده بكيون مظبط نفسو علي سوينج ممكن تاخد كذا شهر
لكن في ناس بتشتغل يومي واسكالبنج
مش بتفرق معاها موضوع الشهر الاخري ده لانه بيدور علي 10 نقط في وسط المئات

ashraf1
02-04-2013, 11:56 AM
بالفعل اخي كلنا قرانا عن ضرورة الابتعاد عن الاسواق في نهاية العام وكلنا نفذنا طبعا وبعد الرجوع لقينا السوق مش متظبط ، واعتقد ان لامر استغرق اسبوعين لنري السوق بحالة شبه طبيعية ، تحياتى

سمر عمرو
02-04-2013, 12:11 PM
بالطبع صحيح ياعزيزى الاسبوع اللى فاتت كان لاكثر تذبذبا والاكثر جنونا ولو اننى اعتقد انه سوف يتحسن ويستقر الاسبوع القادم ونستطيع فيه ان شاء الله بدا التداول

nivenomar
02-05-2013, 09:29 AM
اعتقد ان السوق برضو محتاج مدة علشان يرجع هادى ومستقر زى الاول
بس ممكن انك تعمل فى الوقت دة صفقات صغيرة بدل ما توقف التداول خالص .

trader555
02-05-2013, 01:39 PM
اخي الكريم الي بيفكر كده بكيون مظبط نفسو علي سوينج ممكن تاخد كذا شهر
لكن في ناس بتشتغل يومي واسكالبنج
مش بتفرق معاها موضوع الشهر الاخري ده لانه بيدور علي 10 نقط في وسط المئات

بالطبع وعلشان كده لازم المتاجر يتبع التحليل اللي بيناسب طريقه العمل اللي بيشتغل بها
وطبعا هنا يكون الاتجاه هو الاتجاه المناسب للمدى اللي هو شغال فيه والفريم اللي بيعمل عليه

eletrebi
02-05-2013, 07:52 PM
اعتقد انة ممكن يكون بعد شهر
ولكن خلال الشهر دا يمكن المتاجرة بالاسكالنج
ممكن تكسب منو نقاط حلوة عشان التزبز مش بينفع معاة غير الاسكالبنج
وممكن كمان بالعكس تكسب منو ربح كويس والله

almohtady
02-05-2013, 09:45 PM
الاستوب لوز فعلا هام المفروض الواحد ياخد باله منه عشان بدون الاستوب لوز لن تحقق اي نجاح لان في صفقات بستمر فتره طويله
الحل انك تقوم بي الاعتماد علي الاستوب لوز والتيك بروفيت

اكيد طبعا الاستوب لوز هام وفعلا بدون الاستوب لوز لن نحقق النجاح المطلوب ولكن لازم نعرف الاماكن الصحيحة التي نضع الاستوب فالاستوب لوز ده هو الطريق اللي بيخلينا ننجح ونصمد اطول فترة ممكنة امام السوق

noureen
02-05-2013, 10:46 PM
اكيد طبعا الاستوب لوز هام وفعلا بدون الاستوب لوز لن نحقق النجاح المطلوب ولكن لازم نعرف الاماكن الصحيحة التي نضع الاستوب فالاستوب لوز ده هو الطريق اللي بيخلينا ننجح ونصمد اطول فترة ممكنة امام السوق

طبعا الاستوب مهم جدا جدا و خاصه بالنسبه للمبتدء بس المهم بقى ان
مش اى حد يضرب معاه الاستوب كام مره يقول بلاش استوب خالص

asya
02-05-2013, 11:04 PM
طبعا الاستوب مهم جدا جدا و خاصه بالنسبه للمبتدء بس المهم بقى ان
مش اى حد يضرب معاه الاستوب كام مره يقول بلاش استوب خالص

الاستوب لوس لو اضرب فى اكتر من صفقه مش مشكله

لكن الحساب كله ممكن يطير لو مفيش استوب انا ممكن اعمله والاقينى باقفل الصفقه برضو

بس وجوده بيدينى احساس بالحد من الخساره

feto
02-06-2013, 10:16 AM
اعتقد ان السوق برضو محتاج مدة علشان يرجع هادى ومستقر زى الاول
بس ممكن انك تعمل فى الوقت دة صفقات صغيرة بدل ما توقف التداول خالص .

دايما الهدوء بيكون نسبي
يعني عمرنا مشوفنا السوق هادي وكل الناس بتربح لازم تلاقي ناس تربح وناس تخسر
والله الموفق

asya
02-06-2013, 10:55 AM
دايما الهدوء بيكون نسبي
والله الموفق

عنك حق لو مفيش حركه يبقى مفيش سوق

اكيد الحركه مستمره حتى لو بطيئه واحنا من الناس اللى بتبحث عن عده نقاط فى هذا السوق الواسع بس برضو

حركه السوق ممكن تكون علينا بخساير فى هذه الظروف الغير مستقره

وزى مابيقولو الحذر واجب

trader555
02-06-2013, 08:00 PM
دايما الهدوء بيكون نسبي
والله الموفق

هو مش كل متاجر بيكون بيعرف يشتغل في فتره الهدوء دي اكيد لكل متاجر الفتره اللي تناسبه يعني فيه اللي بيحب
يعمل في السوق الهادئ وبيقدر يسهر وينتظر الصفقات فيه اللي بيفضل الحركه القويه والاخبار

asya
02-06-2013, 08:11 PM
هو مش كل متاجر بيكون بيعرف يشتغل في فتره الهدوء دي اكيد لكل متاجر الفتره اللي تناسبه يعني فيه اللي بيحب
يعمل في السوق الهادئ وبيقدر يسهر وينتظر الصفقات فيه اللي بيفضل الحركه القويه والاخبار

انا لسه فى البدايه لكنى كتير باشعر بالملل من هدوء السوق

احب اشوف نتايج الصفقه بسرعه يمكن يكون غلط ويمكن عشان فى الاول

لسه مش عارفه السبب ولسه عايزه ادرب اكتر على زياده الهدوء والصبر

almohtady
02-06-2013, 11:11 PM
انا لسه فى البدايه لكنى كتير باشعر بالملل من هدوء السوق

احب اشوف نتايج الصفقه بسرعه يمكن يكون غلط ويمكن عشان فى الاول

لسه مش عارفه السبب ولسه عايزه ادرب اكتر على زياده الهدوء والصبر

فعلا لازم تكوني متعودة على الهدوء والصبر لانه التجارة محتاجة من مثل هذه الصفات و بالنسبة للمل انا مش شايف الصراحة انه السوق ده فيه ملل لانه سوق كله تغيرات يعني مش ثابت وهي دي حلاوته

fxfx
02-06-2013, 11:52 PM
فعلا لازم تكوني متعودة على الهدوء والصبر لانه التجارة محتاجة من مثل هذه الصفات و بالنسبة للمل انا مش شايف الصراحة انه السوق ده فيه ملل لانه سوق كله تغيرات يعني مش ثابت وهي دي حلاوته

هوا فعلا بيكون فيه حالة من الملل من قلة التحركات بس ده مش بيكون علي طول لان فيه ايام ممكن الشارت يتحرك كتير جدا ويكون حركته سريعة وبكون وقتها متحمس اني اشتغل