PDA

View Full Version : استراتيجية إدارة الأموال في الفوركس

donya 22
11-23-2012, 04:00 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

استراتيجية إدارة الأموال في الفوركس
كثير من المتاجرين في سوق لديهم صعوبات في فهم أن عملهم يتضمن على مقدار هائل من المخاطرة. وتعتبر مهارات إدارة الأموال الجيدة ضرورية للتغلب على هذه المشكلة الخطيرة.
حجم الصفقة هو مقدار العملة التي تشترى أو تباع. نقاط وقف الخسارة تحدد الخسارة المقبولة التي يستطيع المتاجر ان يتحملها. عندما يقوم متاجرون خبراء بدخول صفقات بأهداف ربحية محسوبة، فإن النتائج يمكن أن تكون كارثية إذا لم يحسبوا أيضا نقاط وقف الخسارة الوقائية.
بشكل أساسي، استراتيجية إدارة الأموال تعتبر أداة

ma90do
11-23-2012, 04:08 PM
اداره رأس المال تعتبر اداه فعلا من ادوات المتاجره الناجحه وطبعا بتتحد بنسبه المخاطره مثال ليها لو واحد معاه 100 دولار اقصي حجم للصفقه لا يتعدي عن 10 سنت ولا يصلح بالدخول صفقتين مع بعض الا لو قسمت هذا المبلغ الي 5 سنت الصفقه

ahmedkaka
11-23-2012, 04:14 PM
ادارة رأس المال من اهم الادوات اللى لازم المتاجر يتقنها ويحترفها تماما لان بدون ادارة لرأس المال لن نستطيع ان نبقى فى هذا السوق والنجاح متوقف على الادارة السلية لرأس المال

Ooops
11-23-2012, 05:49 PM
احيك اخى على هذا الكلامت التى تسف نفسها
كل لما يريدوا المتاجر هو المكسب فهوا لم ياتى لا بادراه راس مال مصارمة

ma90do
11-23-2012, 05:59 PM
ادارة رأس المال من اهم الادوات اللى لازم المتاجر يتقنها ويحترفها تماما لان بدون ادارة لرأس المال لن نستطيع ان نبقى فى هذا السوق والنجاح متوقف على الادارة السلية لرأس المال

انا حققت خسائر كتيره وكنت بقول لنفسي هل لو كنت دخلت بربع الحجم كنت خسرت طبعا مكنتش خسرت لان الحساب كان يستحمل عدد كبير من النقاط بس الي خسرني مش السوق الي خسرني سوء الاداره الي انا ممشتش عليها كويس وطمعت علشان كده الواحد لزم يتعلم من اخطائه

joker7diaa
11-23-2012, 06:17 PM
انا حققت خسائر كتيره وكنت بقول لنفسي هل لو كنت دخلت بربع الحجم كنت خسرت طبعا مكنتش خسرت لان الحساب كان يستحمل عدد كبير من النقاط بس الي خسرني مش السوق الي خسرني سوء الاداره الي انا ممشتش عليها كويس وطمعت علشان كده الواحد لزم يتعلم من اخطائه

الواحد إن ما تعلم من خطئه من خطء مين بده يتعلم , انظر الى الفوركس سوف تجده يعملك الصبر وعدم الطمع
المهم أن بقول اكبر خطء المخاطرة بأكثر من 10% من راس المال
ودي نقطة مهمة في ادارة راس المال

Realist Killaz
11-23-2012, 06:36 PM
اداره راس المال من اهم شىء ف المتاجره اختى

لابد لاحتساب كل شى قبل الدخول ف الصفقه الاول

ولو بتديرى راس مالك صح يبقى تمام

mido33
11-23-2012, 07:39 PM
طبعا الاداره الصحيحه لراس المال من اهم واول خطوات المتاجره الصحيحه وكمان دي اول خطوه بتبتدي بيها لو كانت صحيحه هتكمل معاك مظبوط ولو مش كده هتتعرض للخساره
فنحاول انتا نختار الاداره الصحيحه لراس المال

newfxs
11-23-2012, 07:46 PM
فعلا هي تعتبر اداه ومن اهم الاداوات ان تكتلك استراتجيه لرأس المال تكون سليمه وصارمه ولو نجحنا في هذه الخطوه يعتبر نجحنا في نسبه الصفقات الرابحه التي ندخلها

mody14
11-23-2012, 07:57 PM
بدون ادارة راس مال مش هانقدر نحقق نجاح وعن تجربة معظم الخسارة اللى بيتعرض ليها الواحد هى ادارة راس مال مش بيكون فى مشكلة فى استراتجية ولا تحليل المشكلة فى ادارة راس مال لانه ممكن السعر يعكس عليك ويرجع تانى يحقق الاهداف او يوصل لنقطة الدخول اللى بيخش بادارة راس مال سلمية بيقدر يحقق ربح اللى بيخاطر عشان بيكون متاكد من الصفقة بنسبة كبيرة بيخسر لانه السوق خطر واكبر من اى شخص

skiimer10
11-23-2012, 08:15 PM
السلام عليك اخي الكريم و مسائك سعيد و شكرا لك على الموضوع المفيد بدون اي شك و الذي يزيد من سعة معرفتنا بالفوركس و ان شاء الله في يوم من الايام نعرف كل شيء عن هذا العالم هه

walidsamir
11-23-2012, 08:19 PM
بدون ادارة راس مال مش هانقدر نحقق نجاح وعن تجربة معظم الخسارة اللى بيتعرض ليها الواحد هى ادارة راس مال مش بيكون فى مشكلة فى استراتجية ولا تحليل المشكلة فى ادارة راس مال لانه ممكن السعر يعكس عليك ويرجع تانى يحقق الاهداف او يوصل لنقطة الدخول اللى بيخش بادارة راس مال سلمية بيقدر يحقق ربح اللى بيخاطر عشان بيكون متاكد من الصفقة بنسبة كبيرة بيخسر لانه السوق خطر واكبر من اى شخص

فعلا اي مشروع ناجح او شركه ناجحه هي الاداره الجيده لراس المال ودي الي بتحقق ارباح واستمراريه للمال ومعاك حق اخي الحبيب كل خسائرنا في شوق الفوركس بتكون بسبب عدم الادراك الكافي لفن وعلم الاداره

noureen
12-22-2012, 08:42 PM
اداره راس المال هى اول دورس الفوركس و اهمها على الاطلاق فاذا لم تستخدم اداره راس مال
لن تستطيع البقاء فى السوق و ان كنت تاجر محترف

dmx
12-23-2012, 02:56 AM
فعلا بدون ادارة راس مال ستكون الخسارة هى مكسبك فى الفوركس

لكن مفيش حاجة اسمها المهم أن بقول اكبر خطء المخاطرة بأكثر من 10% من راس المال

كل واحد بيحدد نسبة المخاطرة على حسب راس ماله وادارته وعلى خبرته ودى مش معيار يبقى عند الكل

انا بحدد نسبة المخاطرة من راس مالى 10 % لان حسابى صغير
واحد تانى بيحددها 20 % من راس ماله
لكن مش معيار محدد للكل لكن كل واحد بيختار اللى بيناسبه

game
12-23-2012, 01:27 PM

كل واحد بيحدد نسبة المخاطرة على حسب راس ماله وادارته وعلى خبرته ودى مش معيار يبقى عند الكل

انا موافق على كلامك ان النسبة دى بتختلف من شخص للتانى وتختلف من راس مال للتانى يعنى لو الشخص محترف هتكون المخاطرة كبيرة على عكس المبتدئ وكمان لو راس المال كبير هتكون المخاطرة اكبر من راس المال الصغير .. وبعدين اللى بيختار النسبة دى هو الشخص نفسة مش حد تانى غيرة

Salah Salamah
12-23-2012, 07:35 PM
بصفتى مبتدئ أقدر أقولك إنى من غير ما أجرب أى شيء فإنى بالعقل مقتنع أن إدارة رأس المال وحساب الخسارة ده من أكبر الأسباب التى ساعدتنى على دخول عالم الفوركس لأننى علمت أن هناك حل ما لمشكلة موجودة وهى المخاطرة

noureen
12-25-2012, 06:57 PM
بصفتى مبتدئ أقدر أقولك إنى من غير ما أجرب أى شيء فإنى بالعقل مقتنع أن إدارة رأس المال وحساب الخسارة ده من أكبر الأسباب التى ساعدتنى على دخول عالم الفوركس لأننى علمت أن هناك حل ما لمشكلة موجودة وهى المخاطرة

طبعا انك تتعلم الفوركس يبقى اول حاجه تتعلمها هى اداره راس المال و فعلا اكتر حاجه هتفيدك بعدك كدا
فى البدايه استهترت بها بس بعد عرفت قيمتها

ahmedforex
12-25-2012, 07:39 PM
طبعا انك تتعلم الفوركس يبقى اول حاجه تتعلمها هى اداره راس المال و فعلا اكتر حاجه هتفيدك بعدك كدا
فى البدايه استهترت بها بس بعد عرفت قيمتها
نعم اختى الفاضلة المعظم يعرف انه يجب ان يتبع نظام فى ادارة راس المال ولكن من الصعب تطبيق ذلك داخل السوق فهناك من يطمع بربح نسبة كبيرة والدخول فى اكثر من فرصة وبالتالى يتعرض الى الخسائر التى تكون ناتجة من عدم اتباعه لاى نظام .

trader555
12-25-2012, 10:44 PM
نعم اختى الفاضلة المعظم يعرف انه يجب ان يتبع نظام فى ادارة راس المال ولكن من الصعب تطبيق ذلك داخل السوق فهناك من يطمع بربح نسبة كبيرة والدخول فى اكثر من فرصة وبالتالى يتعرض الى الخسائر التى تكون ناتجة من عدم اتباعه لاى نظام .

طبعا للأسف المشاعر بيكون لها تأثير كبير علينا اذا كان مش في كل الاوقات ولكن تقريبا في بعض الاوقات لكن المشكله
اننا بنخسر كتير في الاوقات دي لاننا بندخل بلوتات عاليه تضيع لنا جهد ايام مثلا

ahmedforex
12-26-2012, 07:34 AM

بالتأكيد اخى الكريم ان ادارة راس المال يجب ان يحددها المضارب بنفسه ويضع خطة لكى يعمل بها على حسب حجم راس المال الذى لديه ولكن هناك دائما قواعد تحتم علينا المخاطرة بنسبة كبيرة فى السوق حتى يتاح لنا الاستمرار داخل السوق وبأقل خسارة ممكنة .

mohammed151991
12-26-2012, 08:00 AM
الادارة السيلمة لراس المال شى مهم جدا ودى بتخلف من واحد للتانى و شى كوي سانها تكون فى دماغ اى حد شغال فى المجال ده
انا اقوم بالمتاجره فى حدود 20 % من راس مالى اكيد فى ناس هتقولى كده كتير لان الغالبيه بيشغل فى حدود 10 % لتجنب مخاطر خسارة راس المال وكل شخص ليه استراتجية تحترم

amrmorasamir
12-26-2012, 08:22 AM
الادارة السيلمة لراس المال شى مهم جدا ودى بتخلف من واحد للتانى و شى كوي سانها تكون فى دماغ اى حد شغال فى المجال ده
انا اقوم بالمتاجره فى حدود 20 % من راس مالى اكيد فى ناس هتقولى كده كتير لان الغالبيه بيشغل فى حدود 10 % لتجنب مخاطر خسارة راس المال وكل شخص ليه استراتجية تحترم

فعلا زى ماانت بتقول 20% من راس المال كبير اوى على فكره لكن انا عن نفسى ممكن ادخل بالمخاطره دى بس يكون اللوت عالى والاستوب صغير عشان يبقى الهدف كبير شويه ولو جابت الهدف يبقى ربح كبير بالنسبه للحساب

feto
12-26-2012, 08:27 AM

نسبه ال 10% هي بتكون النسبه الدارجه للمتاجرين الي قضو وقت مش طويل في الفوركس وفي حجات غايبه عنهم لكن ممكن تزيد لو انت محترف هيدج او تبريد
شكرا علي كل شخص تعب من اجل العمل في الفوركس

mosghaly2000
12-26-2012, 10:32 AM
استراتيجيه ادارة راس المال اذا اعتبرناها اداه تبقي اداه اساسيه زي التشارت بالظبط يعني لايمكن الاستغناء عنها في التجارة ودة يرجع طبعا انها اساسيه للحفاظ علي راس المال من الضياع ودة عشان احنا بنضارب بفلوس اكتر من اننا بنضارب علي اسعر اسهم او سنتدات هايبقي ليها سعر في النهايه حتى ولو كان قليل ممكن تحصل عليه

amirelhop
12-26-2012, 11:31 AM
فعلا من عوامل النجاح فى الفوركس هوا الاداره الناجحه لراس المال فهو من العوامل المهمه قبل العمل فى الفوركس لبد ان يكون فى الاول حجم المبلغ للمخاطره قليل حتى اكتساب الخبره بعد كدا ممكن الواحد يزود براحته

shimaa
12-27-2012, 09:28 AM
بالفعل ان استراتيجية تحليل راس المال من الادوات الهامة للحد من الخسائر وكذلك التخطيط السليم وتحليل راس المال بصورة سليمة يؤدى الى الوصول لافضل استخدام لرأس المال لتحقيق اكبر قدر من المكاسب باقل قدر من التكاليف او الخسائر .

noureen
12-27-2012, 04:22 PM
استراتيجيه ادارة راس المال اذا اعتبرناها اداه تبقي اداه اساسيه زي التشارت بالظبط يعني لايمكن الاستغناء عنها في التجارة ودة يرجع طبعا انها اساسيه للحفاظ علي راس المال من الضياع ودة عشان احنا بنضارب بفلوس اكتر من اننا بنضارب علي اسعر اسهم او سنتدات هايبقي ليها سعر في النهايه حتى ولو كان قليل ممكن تحصل عليه

طبعا ادراه راس المال لا احد ينكر اهميتها و هى مش بس اداه اساسيه انت لما بتيجى تتجار
بتبقى اداره راس المال عنوان الخطه اللى انت شغال بها

Sama Mohamed
12-27-2012, 06:03 PM
فعلا ادارة المال الجيدة هى اداة رائعة جدا لتحقيق الربح وامكانك من ان تكون تاجراا ناجحا لذلك يجب عليك ان تضع ادارة جيدة لراس مالك حتى لا تخسر ثروتك فى سوق الفوركس وهذا ما يسعى اليه جميع تجار سوق الفوركس

trader555
12-27-2012, 06:24 PM
طبعا ادراه راس المال لا احد ينكر اهميتها و هى مش بس اداه اساسيه انت لما بتيجى تتجار
بتبقى اداره راس المال عنوان الخطه اللى انت شغال بها

طبعا اخي وياريت فعلا كلنا نقدر نلتزم بالعمل باداره راس مال تكون مناسبه لحجم راس مالنا وفي نفس الوقت
الربح يكون جيد بردو علشان منملش ونستسلم للطمع في بعض الاحيان ونلاقي نفسنا بنخاطر ونخسر

the legend
12-27-2012, 06:41 PM
بالتأكيد اخى الكريم ان ادارة راس المال يجب ان يحددها المضارب بنفسه ويضع خطة لكى يعمل بها على حسب حجم راس المال الذى لديه ولكن هناك دائما قواعد تحتم علينا المخاطرة بنسبة كبيرة فى السوق حتى يتاح لنا الاستمرار داخل السوق وبأقل خسارة ممكنة .

ادارة رأس المال هو فن مكستب من الخبرة والرؤية الجيدة لسبل الاستمرار الآمن فى سوق الفوركس ، ولا يمكننا ان نقول ان هناك قواعد ثابتة بالارقام ولكن هناك أسس علمية يجب اتباعها حسب رؤية المتاجر ونوعية المتاجرة وحجم رأس المال

mohamedmmk
12-27-2012, 07:31 PM
طبعا اهم حاجه في الفوركس هى اداره الاموال و اداره شعورك وانت بتتاجر لو عرفت تعملكنترول على الحجتين دول اعتقدر يبقى انت كدا بدات في طريق الاحتراف

FCBXL
12-27-2012, 07:39 PM
أكيد أخي الغالي وهذا الأمر متفق عليه استراتيجية إدارة الأموال مهمة عند أي متداول
وخاصة عندما نتحدث عن وقف الخسارة يعني الرقم الذي نستطيع خسارته وتحمله
وطب وقف الخسارة على حسب المبلغ في الحساب يمكن 5 % يمكن 20 يمكن أكثر !

bargisy
12-28-2012, 01:41 PM
السلام عليكم ورحمه الله
مما لاشك فيه ان اداره راس المال الجيده من اهم دعائم الاستمرا ر في سوق فوركس وتحقيق النجاح وعلي كل تاجر تحديد استيراتيجيه تتماشي مع حجم المتاجره براس المال وان يكون لديه راس مال احتياطي واهم حاجه يبعد عن الطمع والتهور ويهتم اكتر بالتركيز علي الاحوال الاقتصاديه وتحديد نسب الربح اللممكن تحقيقه

medo1
12-30-2012, 11:41 AM
ادارة راس المال الجيدة من العوامل الاكثر اهمية لادارة الحساب والحافظة عليه
لان سؤ ادارة المال يؤدي الي الخسائر الكبيرة
ولذلك يجب اتباع افضل الاساليب للمحافظة علي راس المال بلادارة الجيدة
ووضع الوسائل الجيدة من استوب لوز وتيك بروفت لكل صفقة\
كذلك لوتات الدخول يجب ان تناسب الحساب

MEDOOO1989
12-30-2012, 11:59 AM
فعلا ادارة راس المال اهم شيئ في الفوركس ويجب ان تضع في الحسبان ان لديك مكاسب وهدف تريد تحقيقة ويوجد خسارة محتملة يجب ان تحدد انت قيمتها الممكن ان تخسرها من راس المال عند دخولك اي صفقة

the legend
12-30-2012, 04:31 PM
والله يا اخى الفاضل اننى اقول الى كل مبتدئ ان يمشى على نظام لاداره راس المال اى لا تزيد حجم الصفقه عن 10% من راس المال لكى نتجنب الخساره الفاضحه هذا بالنسبه للذين
يمتلكون حسابات صغيره

noureen
12-30-2012, 05:58 PM
طبعا اهم حاجه في الفوركس هى اداره الاموال و اداره شعورك وانت بتتاجر لو عرفت تعملكنترول على الحجتين دول اعتقدر يبقى انت كدا بدات في طريق الاحتراف

للاسف اداره الشعور دا الشىء الصعب جدا فى الفوركس و هتاخد وقت طويل جدا جدا عشان تقدر انك تتحكم فيه
و عشان كدا ممكن تخسر كتير اووى عشان تتعلم التحكم فى مشاعرك

midoalilio
12-30-2012, 08:50 PM
والله يا اخى الفاضل اننى اقول الى كل مبتدئ ان يمشى على نظام لاداره راس المال اى لا تزيد حجم الصفقه عن 10% من راس المال لكى نتجنب الخساره الفاضحه هذا بالنسبه للذين
يمتلكون حسابات صغيره

فعلا ده افضل شي ان اي مبتدء ومش مبتدء بس كمان لا كمان انصح المحترفين انهم يمشو علي نظام اداره راس المال ويحافظو علي حسابتهم
وانا متفق مع كمان في نسبه10%فقط لو اقل افضل

trader555
12-30-2012, 11:19 PM
للاسف اداره الشعور دا الشىء الصعب جدا فى الفوركس و هتاخد وقت طويل جدا جدا عشان تقدر انك تتحكم فيه
و عشان كدا ممكن تخسر كتير اووى عشان تتعلم التحكم فى مشاعرك

للأسف التحكم في المشاعر فعلا صعب جدا ومش من اول مره او اول غلطه هنقدر نتعلم ازاي نتحكم في المشاعر دي
والموضوع بياخد وقت وبيختلف الوقت ده من متاجر لاخر

nimnim
01-05-2013, 09:21 PM
اتمنى فعلا ان الكل يدرس ادارة رأس المال والمخاطر قبل الدخول في الصفقات من اجل تحليل جيد لرأس المال حتي يتجنب قدر المستطاع الخسائر الفادحة و يجب معرفت حجم العقد الاول والثاني والتبريد لانها من اساسيات المتداول الناجح

midoalilio
01-05-2013, 09:54 PM
اتمنى فعلا ان الكل يدرس ادارة رأس المال والمخاطر قبل الدخول في الصفقات من اجل تحليل جيد لرأس المال حتي يتجنب قدر المستطاع الخسائر الفادحة و يجب معرفت حجم العقد الاول والثاني والتبريد لانها من اساسيات المتداول الناجح

يجب ان يقوم الشخص بي دراسه اداره راس المال ومش من المهم التعميق في دراسه اداره راس المال ولكن معرفه بعض المعلومات عنه
يجب ان يعرف في اداره راس المال الا يجب المغامره بي اكثر من 10%من قيمه راس المال

ashraf mahmoud
01-05-2013, 10:04 PM
أعتقد ان كتير من الاستراتتيجيات بتبقى ناجحة بنسبة كبيرة ولكن للاسف السبب فى فشل الاستراتيجية التاجر نفسو وليست هى حيث ان التاجر ومدى خبرتو هى التى تحدد مستوى نجاح الاستراتيجية لبذلك فكلها ناجحة

trader555
01-06-2013, 09:20 PM
يجب ان يقوم الشخص بي دراسه اداره راس المال ومش من المهم التعميق في دراسه اداره راس المال ولكن معرفه بعض المعلومات عنه
يجب ان يعرف في اداره راس المال الا يجب المغامره بي اكثر من 10%من قيمه راس المال

اخي هو علشان المتاجر يعمل اداره راس مال لحسابه لازم خطه واضحه بسيطه لده مش محتاجه دراسه
متعمقه مثلا يعني يكفي انه يحدد نسبه في الميه من حسابه يدخل بها صفقاته

souzy
01-06-2013, 10:22 PM
اداره راس المال من اهم اسباب النجاح في الفوركس
اذا كنت تتبع اداره جيده لراس المال ولا تدخل بمخاطر عاليه ضمنت الربح وتقليل الخسائر

asya
01-06-2013, 10:55 PM
اداره راس المال هى اول دورس الفوركس و اهمها على الاطلاق فاذا لم تستخدم اداره راس مال

كلامك صح وكل الناس يؤيدونه واعتقد هى والاستوب لوس ركيزه الامان فى الفوركس لو عرفنا نتعامل بيهم صح

نبقى تجار فوكس ناجحين يارب نقدر نتعلم الالتزام ونشوف نتيجته

midoalilio
01-07-2013, 09:52 PM
كلامك صح وكل الناس يؤيدونه واعتقد هى والاستوب لوس ركيزه الامان فى الفوركس لو عرفنا نتعامل بيهم صح

نبقى تجار فوكس ناجحين يارب نقدر نتعلم الالتزام ونشوف نتيجته

فعلا المهم ان الواحد يقدر يستخدم الاستوب لوز صح يعني لو استخدمه غلط بتكون مشكله كبير انا فعلا اكثر من مره استخدمته غلط وحولت كثير انا اتعلمه
لكن لم اوفق بس معظم الي استخدمه نجحو في وقف الخساره عند رقم معين

midosafwat
01-07-2013, 10:09 PM
انا شخصيا مش بستخدم ستوب لوز وده ممكن يكون خطر من وجهة نظر البعض ولكن من وجهة نظرى ان الاستوب لوز هو مصيدة لا اكثر ولا اقل والافضل التبريدات اولمضاعفات

soso1691
01-07-2013, 10:18 PM
ادارة راس المال تعتبر من اسس العمل فى الفوركس وليها ادوات كتير
زى مثلا ادارة وقف الخسارة وتحديد نسبة راس المال التى تريد ان تعرضه للمخاطرة

ashraf mahmoud
01-08-2013, 12:16 AM
المتاجرة اعتماد على المخاطرة بتكون صعبة بنسبة كيبرة جدا على اى تاجر مبتدى فى العالم الفوركس علشان دا انا بحاول اتفادى المخاطرة فى اى تجارة ليا ان ببعد عنها بس بردو ممكن يكون المخاطرة لاهل الاحتراف

mostafa s
01-08-2013, 02:19 AM
بالفعل يا اخت دنيا فان سوق المتاجره فى العملات العالميه سوق ملئ بالمخاطر العاليه جدا وذلك نظرا لوجود الرافعه الماليه والتى من شانها ان تربحك
ارباح طائله وكذلك من شانها ان تخسرك خسائر قويه جدا ولذلك يجب وضع الاهداف والدراسات والحسابات لكل شئ ودراسه المخاطر قبل العمل

asya
01-14-2013, 09:34 AM
طبعا الاداره الصحيحه لراس المال من اهم واول خطوات المتاجره الصحيحه وكمان دي اول خطوه بتبتدي بيها لو كانت صحيحه هتكمل معاك مظبوط ولو مش كده هتتعرض للخساره
فنحاول انتا نختار الاداره الصحيحه لراس المال

عندك كل الحق والالتزام اهم من الاداره نفسها انا اراها استراتيجيه مع النفس اكتر من المال

لان التحكم فى النفس هو اساس النجاح فى كل شىء

feto
01-14-2013, 10:13 AM
عندك كل الحق والالتزام اهم من الاداره نفسها انا اراها استراتيجيه مع النفس اكتر من المال

افضل استراتيجيه سوف تراها في تاريخ حياتك هي استراتيجيه انت صنعتها بنفسك
يريت نتعامل مع الفوركس من واقع الخبرات التي مرينا بيها
تحياتي

remas
01-14-2013, 11:17 AM

شوفى احنا مشكلتنا عموما كعرب واللى كانت وما تزال سبب كبير فى تاخيرنا عن غيرنا هو عدم الالتزام بكل انواعه ودا الىل مخلى الاجانب متفوقين علينا علشان كده الفرق بين المتاجر الناج وغيره هو الالتزام اسلى متاجر ناجح ومتاجر خاسر هتلاقى الفيصل بينهم هو الالتزام ده

trader555
01-15-2013, 10:38 AM
شوفى احنا مشكلتنا عموما كعرب واللى كانت وما تزال سبب كبير فى تاخيرنا عن غيرنا هو عدم الالتزام بكل انواعه ودا الىل مخلى الاجانب متفوقين علينا علشان كده الفرق بين المتاجر الناج وغيره هو الالتزام اسلى متاجر ناجح ومتاجر خاسر هتلاقى الفيصل بينهم هو الالتزام ده

عندك حق فعلا هيا دي سبب الخسائر وكمان موضوع الكسل وحب التقليد ومافيش اي تشغيل للمخ او الابداع
بطرق جديده مثلا او نظام جديد دايما اتعودنا على اننا نقلد وبس ومنتعبش

the legend
01-15-2013, 11:18 AM
عندك حق فعلا هيا دي سبب الخسائر وكمان موضوع الكسل وحب التقليد ومافيش اي تشغيل للمخ او الابداع

التقليد الاعمى دون معرفة هو ده اللى مش صح انما احنا ممكن نتعلم هما ازاى بيشتغلوا فى الفوركس وينجحوا ونحاول نتاجر واحنا
فاهمين كل حاجة وممكن نطور فى الادوات ونبتكر عشان نعمل خطة تبقى مناسبة لينا المهم نفكر ونبذل مجهود

abdou89
01-20-2013, 09:48 PM
السلام عليكم أخي و الله هناك عدة أستراتيجيات هناك التي تستطيع تحقيق الربح بفضلها و هناك من تخسر بها يعني حسب الخبرة التي أنت كسبتها في السوق

midoalilio
01-20-2013, 11:47 PM

فعلا مش بنحب نبتكر طريقه جديد الواحد يشنغل بيها لزم نعتمد علي الناس من الدول الثانيه وطريقه الشغل بتاعتهم وناخذ الاستراتيجات الخاصه بيهم الواحد
مش بيحب يبتكر حاجه جديده من تلقاء نفسه

menna
01-21-2013, 12:47 AM
طبعا صح ميه في المليون لان اي حاجة مش بتتحسب بيكون محصلة العملية صفر لان الموضوع كله عامل زي الدايرة اللي بندور فيها وطبيعي لو في جزء من الدايرة دي مش موجود هنقع من الدايرة والموضوع هيبوظ وانا بعتقد ان عدم الاهتمام بإكتمال اركان التجارة واهمهم ادارة المال هي اسباب الخسارة بالنسبة الى الجميع.

fxfx
01-24-2013, 04:42 PM
نا من رايي ان الواحد يتداول بخطوة لا تزيد عن نسبة 5 فا المية من راس المال وده لعدم تعريض حسابه لخطوة الخسارة وكمان مش لو فتح اكتر من صفقة يبقي كل صفقة خطورتها 5 المية لا المجموع يكون خمسة في المية ده افضل وبكده هيقدر يحافظ علي الحساب لاطول وقت ممكن

trader555
01-24-2013, 06:12 PM
التقليد الاعمى دون معرفة هو ده اللى مش صح انما احنا ممكن نتعلم هما ازاى بيشتغلوا فى الفوركس وينجحوا ونحاول نتاجر واحنا
فاهمين كل حاجة وممكن نطور فى الادوات ونبتكر عشان نعمل خطة تبقى مناسبة لينا المهم نفكر ونبذل مجهود

هو في البدايه ممكن نقلد عادي علشان في الاول مابيكونش عندنا معلومات كافيه علشان نخترع طرق خاصه
بينا في العمل فبنضطر نقلد او نمشي على طرق الاخريين ونحاول نغير فيها وكل ده بيخلينا نكتسب الخبره الي هنعمل بها طرق عملنا في المستقبل

remas
01-24-2013, 07:54 PM
-

ما هو طالما انه فى اداره جيده يبقى بالتاكيد هيكون فيه التزام لان الادراره والالتزام مينفعش تفصل واحده منهم عن التانيه وزى ما قلتى التحكم فى النفس او العامل النفسى هو اللى ممكن يؤدى بيكى الى الربح او الخساره حسب تحمك انتى فيه

nimnim
01-25-2013, 08:48 AM
-

ما هو طالما انه فى اداره جيده يبقى بالتاكيد هيكون فيه التزام لان الادراره والالتزام مينفعش تفصل واحده منهم عن التانيه وزى ما قلتى التحكم فى النفس او العامل النفسى هو اللى ممكن يؤدى بيكى الى الربح او الخساره حسب تحمك انتى فيه

التحكم بالنفس امر ضروري للنجاح في الفوركس لكنه ليس امر سهل حيث ان ضبط النفس في رأيي يمتلكه المتداول المحترف المشبع بالتجربة بالتالي المبتدئين غالبا ما تلاقيهم في قلق شديد قبل واثناء التداول وحتى بعده

medo1
01-25-2013, 10:31 AM
كلام سليم ومهم جدا لان الادارة الجيدة لراس المال اول اسباب نجاح المتداول او التاجر في
\مجال الفوركس ولذلك يجب وضع الاسس السليمة لكيفية ادارة راس المال
ومنها علي سبيل المثال ان عدد العقود يجب ان لايتعدي 10في المية من قيمة راس المال

abdou89
01-25-2013, 10:34 AM
كلام سليم ومهم جدا لان الادارة الجيدة لراس المال اول اسباب نجاح المتداول او التاجر في
\مجال الفوركس ولذلك يجب وضع الاسس السليمة لكيفية ادارة راس المال
ومنها علي سبيل المثال ان عدد العقود يجب ان لايتعدي 10في المية من قيمة راس المال

نعم يا غالي هذا هو أساس ربح في السوق رأس المال الضخم و طريقة أدارته
فكل من يملك رأس مال ضخم و يكون لديه خبرة في أذارته سيحقق أرباح كبيرة جدا

game
01-25-2013, 10:54 AM
نعم يا غالي هذا هو أساس ربح في السوق رأس المال الضخم و طريقة أدارته
فكل من يملك رأس مال ضخم و يكون لديه خبرة في أذارته سيحقق أرباح كبيرة جدا

راس المال وحجمة اذا كان كبير او صغير وطريقة ادارة راس المال هى التى تحدد اذا كنت ستحقق ربح عن طريق هذا المال ام انك سوف تخسرة فى الفوركس
لان السوق يحترم من يحترمة .... ودائما ابدا الربح على أد راس المال وعلى مدى التزامك فى ادارتة

feto
01-25-2013, 03:03 PM
راس المال وحجمة اذا كان كبير او صغير وطريقة ادارة راس المال هى التى تحدد اذا كنت ستحقق ربح عن طريق هذا المال ام انك سوف تخسرة فى الفوركس
لان السوق يحترم من يحترمة .... ودائما ابدا الربح على أد راس المال وعلى مدى التزامك فى ادارتة

انا بشوف ان اداره راس المال بنسبه بتكون هي الاساس لان ببساطه التداول في الفوركس صعب ان تتعامل معها في تضعيف المحفظه والكلام ده
لن اذا ركزنا في السوق جيد سوف نصل
شكرا

MEDOOO1989
01-25-2013, 03:28 PM
انا بشوف ان اداره راس المال بنسبه بتكون هي الاساس لان ببساطه التداول في الفوركس صعب ان تتعامل معها في تضعيف المحفظه والكلام ده
شكرا

هو فعلا ادارة راس المال مهمة جدا لاي تاجر ناجح ودة الي بيفرق حساب وتاجر عن حساب اخر وتاجر اخر

dragon
01-25-2013, 03:38 PM
وعليكم السلام اخى الكريم

بالنسبه لادارة راس المال انا شايف انها هى سر الفوركس وسر الربح وكل ربح

وهى سر نجاح اى مشروع سواء فوركس او اى مشروع على ارض الواقع

trader555
01-25-2013, 09:27 PM
شكرا

طبعا اكيد اخي اداره راس المال دي من قواعد الامان للعمل في المجال ده وفقط اللي بيلتزم بها مع خبره جيده
واستراتيجيه جيده بيتقن العمل بها بيكون النتيجه لكده نجاح مستمر

سمر عمرو
02-09-2013, 10:11 AM
ادارة راس مال الجيدة وبخطوات ثابتة ومنظمة تعمل على تكوين طتداول رابح يحقق اربح ممتازة وجيدة وهى سرالمتداول الناجح

noureen
02-09-2013, 09:03 PM
طبعا اكيد اخي اداره راس المال دي من قواعد الامان للعمل في المجال ده وفقط اللي بيلتزم بها مع خبره جيده

معاك حق اخى الكريم فهذه هى العمويد الرئيسيه للفوركس استراتيجيه جيده و اداره جيده لراس المال و خبره
و كدا يبقى اكيد نسبه ارباحك تفوق نسبه الخساره كثيرا

- - - Updated - - -

معاك حق اخى الكريم فهذه هى العمويد الرئيسيه للفوركس استراتيجيه جيده و اداره جيده لراس المال و خبره
و كدا يبقى اكيد نسبه ارباحك تفوق نسبه الخساره كثيرا

asya
02-09-2013, 09:15 PM

طبعا الخبره لازم ليه وقت كافى من التدريب عشان نقدر يكون لينا استراتيجيه لاداره راس المال

ومع الصبر ممكن تتحقق ونوصل لمستوى مناسب بس الصبر مطلوب جدا فى اول الطريق

joker7diaa
02-09-2013, 11:00 PM
طبعا الخبره لازم ليه وقت كافى من التدريب عشان نقدر يكون لينا استراتيجيه لاداره راس المال

ومع الصبر ممكن تتحقق ونوصل لمستوى مناسب بس الصبر مطلوب جدا فى اول الطريق

اغلب الخبراء في الفوركس وحسب معرفتهم للسوق وما ينصحون به المبتدئين على هذا السوق عدم الدخول بأي مخاطرة تتجاوز 10% من راس المال , لقد وجدت الاغلب يمشي على هذه الاساس

almohtady
02-09-2013, 11:11 PM
فعلا تعتبر من اهم الاشياء في الفوركس وهي ادارة راس المال الصحيحة علشان كده لازم الواحد يتعلم ادارة راس المال كويس جدا قبل البدايه وزي ما احنا عارفين ان السوق ده يحتاج مع الادارة الصحيحة الى صبر ومجهود و وقت فى التعلم

midoalilio
02-10-2013, 03:04 AM
اغلب الخبراء في الفوركس وحسب معرفتهم للسوق وما ينصحون به المبتدئين على هذا السوق عدم الدخول بأي مخاطرة تتجاوز 10% من راس المال , لقد وجدت الاغلب يمشي على هذه الاساس

كلم سليم بس نسبه اداره راس المال بي تختلف من شخص للاخر في واحد بيقول النسبه 10%وفي ناس بتقول 20%من قيمه راس المال بس متزدش عن
كده عشان لو الصفقه ارتدت عليك وخسرت تقدر تعوض

egypt2013
02-10-2013, 04:54 AM
بالفعل ، ادارة راس المال الجيدة هى اداة ضبط لكثير من الادوات التى نسستخدمها في السوق ، وقف الخسارة والتيك بروفيت ، وتحديد النسب والارقام لكل شيء ، الاارة الجيدة تجعلك علي علم بكل شيء قبل البدء في الصفقة ، نسبة المخاطرة و نسبة الخسارة وكذلك الربح ايضا ، تحياتى

game
02-10-2013, 05:04 AM
بالفعل ، ادارة راس المال الجيدة هى اداة ضبط لكثير من الادوات التى نسستخدمها في السوق ، وقف الخسارة والتيك بروفيت ، وتحديد النسب والارقام لكل شيء ، الاارة الجيدة تجعلك علي علم بكل شيء قبل البدء في الصفقة ، نسبة المخاطرة و نسبة الخسارة وكذلك الربح ايضا ، تحياتى

الادارة الجيدة لراس المال بتخليك تضع بعض الحلول لبعض المشكلات اللى ممكن تواجة صفقاتك او تجارتك بشكل اكبر
لان ادراتك لراس المال هى الطريق اللى انت بتمشى علية .. الطريق الممهد .. بس برضو مهم انك تحترمها وتنفذها فى السوق

MEDOOO1989
02-10-2013, 09:54 AM
الادارة الجيدة لراس المال بتخليك تضع بعض الحلول لبعض المشكلات اللى ممكن تواجة صفقاتك او تجارتك بشكل اكبر
لان ادراتك لراس المال هى الطريق اللى انت بتمشى علية .. الطريق الممهد .. بس برضو مهم انك تحترمها وتنفذها فى السوق

والحلول ديت مش من السهل ان تعرفها الى لما تبدا في الممارسة كتير وتتحط في المواقف ديت وتحاول
ان تخرج منها بافضل النتائج ساعتها هيبقى عند إدارة جيدة لراس المال بس المهم الإلتزام بيها

mannon
02-10-2013, 10:39 AM

أدارة رأس المال هى اساس التداول فى سوق العملات من وجهة نظرى وخصوصا لو انها تمارس من خلال خطة مدروسة ومحكمة ، وفى النهاية ياتى دور الاستراتجية او طريقة التداول

kenz
02-11-2013, 09:02 AM
فعلا الدارتك الجيده لراس المال هى محور هام للعمل فى الفوركس ولذلك استعين دائما بالاستوب لوس وعندما اجد ان التذبذب فى السوق كبير ولايحمل ثبات معقول للسعر فلا اخاطر واكمل الصفقات حتى لا اتعرض لخسارة اموالى

hossam reda
02-15-2013, 01:29 PM
فعلا ادراة راس المال تعتبر هى العمود الفقرى لكى يستمر الانسان فى الفوركس واتمنى من الجميع ان يتعلم كيف يدير راس ماله جيدا وان يكون رابحا دائما وعلى درايه بكل ما هو جديد فى الفوركس

hossam reda
02-16-2013, 08:02 PM
اخى العزيز لا نجاح فى الفوركس او استمرار فيه بدون ادارة راس المال واتمنى من الجميع الاهتمام بادارة راس المال لانها هى التى تجعلك تستمر فى الفوركس

- - - Updated - - -

اخى العزيز لا نجاح فى الفوركس او استمرار فيه بدون ادارة راس المال واتمنى من الجميع الاهتمام بادارة راس المال لانها هى التى تجعلك تستمر فى الفوركس

issam
02-16-2013, 09:10 PM
أدارة رأس المال هى اساس التداول فى سوق العملات من وجهة نظرى وخصوصا لو انها تمارس من خلال خطة مدروسة ومحكمة ، وفى النهاية ياتى دور الاستراتجية او طريقة التداول

اتفق معاك اخ مانون لانه سوق توقعاة ومهما كانت الاستراتيجية المتبعة او نقطة الدخول قوية فان احتمال ارتداد
السعر وارد جدا لذلك فاول حاجة تحمي الحساب من الخسائر الكبيرة فانه الادارة الجيدة لراس المال

mohskikda
02-23-2013, 12:04 PM
ادارة راس المال هي من الاشياء الاساسية التي يجب تعلمها من طرف المبتدئ بجانب باقي اساسيات الفوركس بالاضافة الى الابتعاد عن الطمع
و الا انه لن يخرج من دوامة الخسارة و المارجن ابدا

asya
02-23-2013, 07:54 PM
فعلا اداره راس المال استراتيجيه خاصه لازم نتعلمها اول شىء ونتقنها

وعندك حق تسميها اداه مثل المؤشرات يجب ان نتعلم حسن استخدامها بل هى اهم اداه فعلا

laadjal
02-25-2013, 07:51 PM
كلاح واقعي اخي فاذ كان هناك استرانيجيه لارس مال تكون مضمونة على الاقل فنجاح في هذه المرحلة
معناه نجاح الصفقة

فعلا هي تعتبر اداه ومن اهم الاداوات ان تكتلك استراتجيه لرأس المال تكون سليمه وصارمه ولو نجحنا في هذه الخطوه يعتبر نجحنا في نسبه الصفقات الرابحه التي ندخلها

kaitokid46
03-02-2013, 05:59 PM
بالطبع يا غالي ان ادارة راس مالك بطريق الصحيح
هو الاهم في الفوركس ادا دخلت الفوركس هباءا سوف تكون اكبرضحي و لكن ادا درست جيدا و تدربت سوف تودع الفقر.

juventus
03-03-2013, 07:38 AM
السلام عليكم
ادارة الاموال ليس بالشيء السهل على الجميع يجب يكون فيه تركيز و فهم شامل لكل ما يدور في المتاجرة

kaitokid46
03-03-2013, 06:56 PM
السلام عليكم
ادارة الاموال ليس بالشيء السهل على الجميع يجب يكون فيه تركيز و فهم شامل لكل ما يدور في المتاجرة

انا اتفق معك اخي في هدا ان كلامك واقعي ان التركيز هو شيء الاهم

sherifsafwat
03-05-2013, 02:23 PM
الاداره هى الركن الاستراتيجىى الاول فى اداره الاموال اداره ناجحه تعنى استثمار ناجح وطرق واستراتيجيات ناجحه

asya
03-05-2013, 09:12 PM
انا مع كل كلمه لان سبب خسارتى للاسف سوء اداره راس المال ومش دى كل الاسباب

اضيف الى عدم وجود خطه واهداف غير انى اريد الربح فقط ونسيت انى لابد ان اخطط للربح اولا

hossam reda
03-14-2013, 11:40 PM
اخى العزيز الاستراتيجيه التى اتبعها هى كيفية ادارة راس المال جيدا واتمنى التوفيق لك

واتمنى التوفيق لكل الاعضاء ولمزيد من الربح باذن الله والتقدم اكثر فى الفوركس

Madoegy
03-15-2013, 01:30 AM
انا مع كل كلمه لان سبب خسارتى للاسف سوء اداره راس المال ومش دى كل الاسباب

اضيف الى عدم وجود خطه واهداف غير انى اريد الربح فقط ونسيت انى لابد ان اخطط للربح اولا

النجاح في المتاجرة بيعتمد بنسبة 80 % على العقل وإدارة رأس المال
وبالتأكيد من غير خطة واضحة هيكون من الصعب تحقيق أرباح مستمرة لأننا ببساطة مش عارفين أحنا أهدافنا أيه وازاي نسعى لتحقيقها

yasna
03-16-2013, 10:21 PM
اداره راس المال الجيده هيا اللى بتحول المتداول الهاو لمتداول محترف فى السوق ودايما البيقى اهم نقطه عند المتداول المبتدأ فى البدايه انه يوصل لطريقه اداراه رأس المال اللى تمشى مع اسلوبه فى التحليل الفنى واهدافه من تجاره الفوركس ككل

iMehdi
03-27-2013, 08:39 PM
الإدارة الجيدة وحسن التسير هي أساس النجاح في كل شيئ وليس الفوركس فقط ، ويجب علي كل واحد
تحديد نسبة المخاطرة وأقصي خسارة يمكنه تحملها من أجل عدم الوقوع في أخطاء وخيمة قد تأدي إلي فقدان كل راس المال

حازم
04-06-2013, 09:30 AM

لكن انا اعتقد يا جماعه ان اداره رأس المال بتكون جيده جداّ! عند المحترفين خصوصا انه لو مكانش محترف من الاول مكانش هيقدر يحافظ على رأس ماله من الاول ولا هيعرف يزوده

egalpha
04-06-2013, 09:25 PM
ادارة راس المال الجيدة هى السبيل الوحيد لحماية حسابك من شبح الميرجن كول
لابد الا تتعدى نسبة المخاطرة عن 10% من الحساب بحد اقصى حتى لا يتمرجن الحساب وتخسر كل اموالك

brahimbba
04-13-2013, 11:35 AM

كثير من المتاجرين في سوق لديهم صعوبات في فهم أن عملهم يتضمن على مقدار هائل من المخاطرة. وتعتبر مهارات إدارة الأموال الجيدة ضرورية للتغلب على هذه المشكلة الخطيرة.
حجم الصفقة هو مقدار العملة التي تشترى أو تباع. نقاط وقف الخسارة تحدد الخسارة المقبولة التي يستطيع المتاجر ان يتحملها. عندما يقوم متاجرون خبراء بدخول صفقات بأهداف ربحية محسوبة، فإن النتائج يمكن أن تكون كارثية إذا لم يحسبوا أيضا نقاط وقف الخسارة الوقائية.
بشكل أساسي، استراتيجية إدارة الأموال تعتبر أداة

اداره رأس المال تعتبر اداه فعلا من ادوات المتاجره الناجحه وطبعا بتتحد بنسبه المخاطره مثال ليها لو واحد معاه 100 دولار اقصي حجم للصفقه لا يتعدي عن 10 سنت ولا يصلح بالدخول صفقتين مع بعض الا لو قسمت هذا المبلغ الي 5 سنت الصفقه

moufid005
04-13-2013, 11:05 PM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته تعتبر ادارة الاموال من اهم الدروس في مجال الفوركس وهي لاساس من اجل التداول و الربح اداره راس المال من المستحيل ان تبقى في السوق و ان تتاجر فيه دون العلم بادارة الاموال .

كوكو
04-22-2013, 06:40 PM
سلام مايميز تاجر التجح عن الخاسر هو ادارة راس مال
فية فتح صفقة وتحديد ربح وخسارتة وقراتة تحليل اتمنى ليكم النجاح سلام

asya
04-25-2013, 07:19 AM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته تعتبر ادارة الاموال من اهم الدروس في مجال الفوركس وهي لاساس من اجل التداول و الربح اداره راس المال من المستحيل ان تبقى في السوق و ان تتاجر فيه دون العلم بادارة الاموال .

نعم كلام سليم وكلنا مش بنعرف اهميه الكلام ده الا بعد الخساره وعلينا اننا نتعلم ادراه راس المال اولا

قبل التداول عشان نتعامل مع السوق بوعى اكتر وعليه نقدر نحقق ربح مناسب

Elkordy
04-28-2013, 02:40 AM
إدارة رأس المال الصحيحه هيا النصيحه رقم واحد وثانيا وثالثا .. ولكن للأسف المعظم لا يطبق ما يعرفه من قواعد إدارة راس المال فى الفوركس فمن منا لم يتعلم اهميه اداره راس المال الا بالتجربه الفعليه واقصد هنا الخسائر المتتاليه للأموال بل للحسابات بكاملها

asya
05-04-2013, 07:28 AM
إدارة رأس المال الصحيحه هيا النصيحه رقم واحد وثانيا وثالثا .. ولكن للأسف المعظم لا يطبق ما يعرفه من قواعد إدارة راس المال فى الفوركس فمن منا لم يتعلم اهميه اداره راس المال الا بالتجربه الفعليه واقصد هنا الخسائر المتتاليه للأموال بل للحسابات بكاملها

فى اول الدروس اللى بنتعلمها كل الناس بتتكلم عن اداره راس المال واحنا كان كل تركيزنا

هو ازاى نعمل الصفقات وندخل السوق وزى ماحضرتك قولت لم نتعلم الا من الخساره

انا من الناس دى لحد دلوقتى للاسف

best13
05-05-2013, 08:11 PM
( اداارة راس المال تعتبر اكسير حسابك فى الفوركس ) هذه مقولة الدكتور اسامة عادل
وانا فعلا عرفت انها كده
وخست كتيير علشان مكنتش عارف ازاى ادير حسابى والحمد لله انا بتعلم

medo1
05-07-2013, 12:50 AM
الادارة الجيدة لراس المال تتمثل الدخول بلوتات لاتذيد عن 10% من قيمة الحساب
اختيار رافعة مناسبة لنوع الحساب وافضل اختيار 1الي 500بلنسبة لحساباتنا الصغيرة
اختيار حجم نقطة مناسب لتناسب راس المال ونسبة ال10%
استخدام وسائل ايقاف الخسارة عند حدود ال10% من قيمة الحساب حتي لاتتذايد الخسارة وتقضي علي راس المال
تقبلو مروري

al3aklia
05-10-2013, 11:15 AM
أهم شيء في الفوركس هو طريقة ادارتك للمال و أعتقد انه بمثابة الحماية :)
أنا أدخل في صفقاتي بستوب لوز قدره 5بالمئة من رأس المال ، و هذا يساعدني كثيرا :)

goggo31
05-16-2013, 08:49 PM
اداره راس المال الجيده هيا اللى بتحول المتداول الهاو لمتداول محترف فى السوق ودايما البيقى اهم نقطه عند المتداول المبتدأ فى البدايه انه يوصل لطريقه اداراه رأس المال اللى تمشى مع اسلوبه فى التحليل الفنى واهدافه من تجاره الفوركس ككل
صحيح ان اداره راس المال الجيده شيء مهم في التجارة و لكن ليست هي كل شيء فالطريقة هي الاهم لانه اذا طريقتك تخسر بها حتى مع الادارة الجيدة لن يبقى لك مال لتتاجر به مستقبلا

midoalilio
05-18-2013, 01:32 AM
صحيح ان اداره راس المال الجيده شيء مهم في التجارة و لكن ليست هي كل شيء فالطريقة هي الاهم لانه اذا طريقتك تخسر بها حتى مع الادارة الجيدة لن يبقى لك مال لتتاجر به مستقبلا

فعلا اداره راس المال مهمه جدا الواحد لا يمكن ان يستغني عنها لان الاستغناء عنها معنها ان الحساب سوف يتمرجن
سريعا في سوق الفوركس

mannon
07-30-2019, 01:39 PM
أدارة رأس المال بالفعل من اهم استراتجيات التداول، ولكن يوجد العديد من الطرق لذلك

mannon
11-26-2019, 04:00 PM
تم اعادة فتح موضوع استراتجية:

اليوم 26/11/2019 للنقاش امام الاعضاء من جديد