PDA

View Full Version : البورصه وعلاقتها بالعمله

daisy
11-21-2012, 04:50 PM
السلام عليكم

ياريت ياجماعه هحاول افكر بصوت عالى وشاركونى فى شئ انا محتاره فيه شويه
دلوقتى علاقة افتتاح واغلاق بورصه معينه بالعمله وحركتها

خلينا نتكلم مثلا عن بورصة نيويورك بم ان الدولار هو اللى بياثر على كل العملات

اللى انا فهمته انه مع افتتاح بورصة نيويورك بيبدا الناس فى استخدام الدولار مثلا عشان يشتروا اسهم الشركات
وبالتالى الدولار بيبقى فى حالة بيع يعنى بينزل
دا فى حالة ان البورصه النهاره كويسه والاسهم عاليه
فلو بدات الجلسات فعلا بهبوط الدولار فممكن على نهاية الجلسه يبدء الدولار يطلع بم يسمى جنى الارباح

وطبعا العكس صحيح فى حالة ان اليوم مثلا كان فيه بيع للاسهم بالتالى شراء للدولار
فبتبدء الجلسه الامريكيه بصعود الدولار وبالتالى على نهاية الجلسه بيبدء ينزل تانى

هل اللى انا فاهماه دا صح ولا غلط ؟

mostafa s
11-21-2012, 08:22 PM
الموضوع بالنسبه للبورصات وعلاقتها بالعملات موضوع كبير فمثلا علاقه الدولار ببورصه نييورك تكون علاقه عكسيه بالعكس على اليورو فانها تكون علاقه طرديه وان شاء الله هكتب موضوع شرح للبورصات وعلاقتها بالعملات قريبا

Realist Killaz
11-21-2012, 08:51 PM
اانا شايف ان تفكيرك صح فعلا

بس هل ده بيتم ع طول بقى ف جميع الاسواق التى تخص الدولار

وهل بردو مره من المرات ف افتتاح السوق الدولار نزل ولا ارتد لانك لازم تبصى ليها من جميع الجوانب

newfxs
11-21-2012, 09:08 PM
بصراحه انا مش عارف اذا كان كلامك صحيح ولا لأ لاني معنديش خبره في عمل البورصات وتأثيرها علي العمله لكن المنطقي ان لو بورصه نيويورك مثلا حجم التداولات للاسهم كان مرتفع
فمن المنطقي ان يرتفع سعر الدلار ولا ينخفض لان المستثمرين ستقوم ببيع العملات وتشتري الدولار لكي تشتري ايهم في بورصه نيويورك

mannon
11-21-2012, 10:09 PM
السلام عليكم

هل اللى انا فاهماه دا صح ولا غلط ؟

تمام ممكن نقول ان كلامك فية كتير من الصح بس نكمل على كدة بقى ونقول ان البورصة مش هى المحركة الوحيدة للسوق لان فى تعاملات تانية بتحصل بين البنوك وبعضها بعيد عن البورصة
لكن البورصة ( واقصد الاسهم والسندات ) بتحرك الاسعار بشكل اسرع خصوصا وقت الجلسة

daisy
11-22-2012, 12:27 AM
بصراحه انا مش عارف اذا كان كلامك صحيح ولا لأ لاني معنديش خبره في عمل البورصات وتأثيرها علي العمله لكن المنطقي ان لو بورصه نيويورك مثلا حجم التداولات للاسهم كان مرتفع
فمن المنطقي ان يرتفع سعر الدلار ولا ينخفض لان المستثمرين ستقوم ببيع العملات وتشتري الدولار لكي تشتري ايهم في بورصه نيويورك

للاسف انا كنت فاهمه زيك كدا بس طلع الامر مختلف
بورصة نيويورك مثلا لما بتبقى عاليه يعنى الاسهم فى اتجاه الشراء دا معناه ان المستثمرين باعوا الدولار عشان يشتروا بيه اسهم وبالتالى الدولار يقل

joker7diaa
11-22-2012, 12:41 AM
تمام ممكن نقول ان كلامك فية كتير من الصح بس نكمل على كدة بقى ونقول ان البورصة مش هى المحركة الوحيدة للسوق لان فى تعاملات تانية بتحصل بين البنوك وبعضها بعيد عن البورصة
لكن البورصة ( واقصد الاسهم والسندات ) بتحرك الاسعار بشكل اسرع خصوصا وقت الجلسة

مثل ما حصل لليورو دولار في الامس نزل اليورو دولار 60 نقطة من ترند وحققت ربح 6 دولار وكان النزول قوي انا قلت خلي الصفقة للصبح راح يستمر الهبوط
تاني يوم بفتح بلاقي اليورو دولار طالع تاني وكسر الترند , وبالتي من اصبحت النتيجة من ربح الى خسارة

dmx
11-22-2012, 01:00 AM
بصراحة مش عارف لان مليش خبرة فى البورصة

الواحد بيتعلم فى الفوركس باالعافية

ولكن متابع معكم الموضوع للاستفادة

midoalilio
11-22-2012, 01:28 AM
انا لحظت حاجه ان احيانا لما بيفتح بورصه نيورك بيحصل هبوط للدولار بعد اقل من ساعه يبتدي يطلع تاني وعلي فكره بورصه نيورك مش ضروري الدولار يرتفع لاانه
في الوقت الي بتفتح في بورصه نيورك بتفتح فيه بورصه لندن عتلاقي حته في الفتره دي تحرك للعمله قوي

noureen
11-22-2012, 05:23 AM
هو احيانا بيكون كدا فعلا و احيانا تانيه مش بيكون كدا يعنى منقدرش نجزم ارتباط ارتفاع الدولار بفتح السوق هو ممكن تكون بيحاول يعلى من الدولار فعلا
بس نجاحها من عدمه دا بيكون متوقف على حركه السوق

ahmedkaka
11-22-2012, 08:45 PM
هو كلامك صح جدا السعر او العملة بتتأثر كتير بالبورصة وخاصة الدولار وممكن تحرك السعر سواء هبوط او صعود

joker7diaa
11-22-2012, 11:58 PM
هو كلامك صح جدا السعر او العملة بتتأثر كتير بالبورصة وخاصة الدولار وممكن تحرك السعر سواء هبوط او صعود

أنا الى اعرفه أن سوق الفوركس هو من يتحكم بالبورصة لانه السوق الاكبر والاكثر سيولة
لان اثناء البورصات العالمية يكون هناك تحرك سريع للعملات دي أن مش فاهمها

midosafwat
11-23-2012, 01:13 AM
انا بصراحة مش قادر اعرف اذا كان فى علاقة بين الفوركس مثلا فى الدولار وبين البورصة الامريكية ولا لا بس اعتقد انها بتؤثر بنسبة بسيطة كقوة او ضعف للدولار فى الفوركس

goggo31
11-23-2012, 02:49 AM
معلوماتك صحيحة الى حد ما و لكن ليس دائما لان سوق الفوركس لا يحكمه شيء معين او واضح و ليس هناك قانون يمشي وفقه السعر و يكون دائما ثابت لان هذا سوق احتمالات و لا يمكن ان يكون فية اشياء دائما ثابتة

forex10
11-23-2012, 08:54 AM
هو صحيح البورصة عندها تاثير قوي على سوق الفوركس بس مش البورصة لوحدها لان في كمان التعاملات ما بين البنوك و المعاملات الاقتصادية بين الدول و الاخبار عن اسعار الفائدة مثلا و كل ده ممكن ياثر على سعر الزوج الذي نتاجر فيه

donya 22
11-23-2012, 10:06 AM
اخى فى حاجات تانيه بتاثر على العمله غير البورصه زى الاخبار الاقتصاديه والتغيرت الى بتحدث حاليا والتعاملات بين البنوك

وسوق الفوركس صعب ان اى حاجه تقدر تسيطر عليه لانه الاكثر سيوله عن البورصه

logly
11-23-2012, 10:27 AM
سوق الأوراق المالية هو سوق يتم التعامل فيه بالأوراق المالية من صكوك الأسهم والسندات التي تصدرها الشركات والبنوك أو الحكومات أو غيرها من المؤسسات والهيئات العامة وتكون قابلة للتداول ، وهنا يجب عليكى
أن تعرف نتيجة متوسط إغلاق مؤشر بورصة الأسهم للأوراق المالية Stock indexes للبلد صاحبة العملة التي تريد المتاجرة في عملتها ، بهدف أن تتمكن من تحديد مدى نمو أو تدهور اقتصاد هذه الدولة والتي تريد أن تشتري أو تبيع عملتهم

amrmorasamir
11-23-2012, 10:42 AM
بصراحه الموضوع ده صعب اننا نقدر نحدده ومحتاج حد بيفهم فى البورصه المصريه او البورصات بوجه عام عشان يبقى عارف بياثر ولا لا

daisy
11-23-2012, 10:44 AM
سوق الأوراق المالية هو سوق يتم التعامل فيه بالأوراق المالية من صكوك الأسهم والسندات التي تصدرها الشركات والبنوك أو الحكومات أو غيرها من المؤسسات والهيئات العامة وتكون قابلة للتداول ، وهنا يجب عليكى
أن تعرف نتيجة متوسط إغلاق مؤشر بورصة الأسهم للأوراق المالية Stock indexes للبلد صاحبة العملة التي تريد المتاجرة في عملتها ، بهدف أن تتمكن من تحديد مدى نمو أو تدهور اقتصاد هذه الدولة والتي تريد أن تشتري أو تبيع عملتهم

هى دى طريقه على المدى الطويل لكن اللى انا اقصده فى كلامى هو الحركه اليوميه
البورصه الامريكيه مثلا لو بدئت بشراء كبير للاسهم دا معناه ان الدولار ينزل وقتها ...بس بالشكل العام الدولار قوى لان كدا معناه اقتصاد قوى
وفى نهاية الجلسه يبدء المتداولين فى جنى الارباح وبالتالى يبدء الدولار فى الصعود مره تانيه

دى حركه يوميه ملهاش علاقه بقوة الدولار بشكل عام او ضعفه

mohamed gamal
11-23-2012, 11:22 AM
اساسا فى رايى ان البورصة متوقفى على العملات وايضا فى نفس الوقت العملات تتاثر بالبورصة
يعنى علاقة البورصة والعملة مترابطة جداا والدولار هو الفيصل فى هذا لانة يؤثر على باقى العملات

midoalilio
11-23-2012, 11:55 AM
اخى فى حاجات تانيه بتاثر على العمله غير البورصه زى الاخبار الاقتصاديه والتغيرت الى بتحدث حاليا والتعاملات بين البنوك

وسوق الفوركس صعب ان اى حاجه تقدر تسيطر عليه لانه الاكثر سيوله عن البورصه

فعلا بس اكثر شي بيائر علي العمله اعتقد الاخبار الخاصه بي عمله كل بلد في هذه الاخباره له تاثير كبير علي العمله
ثم تدخل البنوك المركزيه ايضا له تاثير

elzeel
11-23-2012, 01:02 PM
اولا البنوك او البورصات المركزيه عند فتحها بيكون فى شيوله ودا بيعمل تحرك قوى فى السوق فبيخلى العمله
او السعر يتحرك واما بيكون ايجابى او سلبى على حسب الاتجاه ومع اغلاق البنوك دى الحركه بتقل لان السبوله بتقل

amera
11-23-2012, 01:14 PM
السلام عليكم ورحمة الله
بصراحة لا اعرف هل هناك علاقة مباشرة بين تجارة العملات و البورصة لكن كل ما اعرفه ان حركة الاقتصاد و الاخبار بصفة عامة يكون لها تاتير كبير على حركة العملات و ارتفاعها و انخفاظها و خصوصا الكورات و الحروب و كل شئ متعلق بالحياة الاجتماعية, اتمني ان تجدي جوابا لسؤالك من طرف الاعضاء الفاهمين للامر اكثر مني و شكرا للموضوع

skiimer10
11-23-2012, 02:07 PM
اخي شكرا لك على هذا الموضوع النقاشي الجميل جدا و صراحة موضوع علاقة البورصة بالعملة موضوع كبير و معقد شئ ما اذا انه دائما يمشي بصيعة العكس و ارجو ان اكون وفقت في خدمتك

ro2a
11-23-2012, 04:19 PM
والله انا مش عارفه صحة الكلام دا من عدمه لان معلوماتي عن البورصه ضعيفه جدا ويمكن معدومه
بس اكيد البورصه لها تاثير كبير جدا علي سوق الفروكس

mshmsha
11-23-2012, 04:25 PM
على ما اعتقد انه لا علاقه بين البورصه وتجاره العملات ولكن رايت ردود الاعضاء فى منهم ان البورصه لها علاقه بالاسهم واذا كان الكلام صحيح اول مره اعرفه يا ريت يكون فى شرح لهذا الموضوع

daisy
11-23-2012, 05:48 PM
على ما اعتقد انه لا علاقه بين البورصه وتجاره العملات ولكن رايت ردود الاعضاء فى منهم ان البورصه لها علاقه بالاسهم واذا كان الكلام صحيح اول مره اعرفه يا ريت يكون فى شرح لهذا الموضوع

تابع الموضشوع وان شاء الله تفهم العلاقه اللى اكيد تاثيرها قوى على العمله

والله انا مش عارفه صحة الكلام دا من عدمه لان معلوماتي عن البورصه ضعيفه جدا ويمكن معدومه
بس اكيد البورصه لها تاثير كبير جدا علي سوق الفروكس

العلاقه بين بورصة الاوراق الماليه والعملات اكيد موجوده بس مش متاكده اذا كانت بالشكل اللى انا وصفته ولا لا

اولا البنوك او البورصات المركزيه عند فتحها بيكون فى شيوله ودا بيعمل تحرك قوى فى السوق فبيخلى العمله
او السعر يتحرك واما بيكون ايجابى او سلبى على حسب الاتجاه ومع اغلاق البنوك دى الحركه بتقل لان السبوله بتقل

كلامك مظبوط بس انا عايزه تعمق اكبر عن سبب زيادة السيوله فى الوقت دا بالذات
المفروض ان انا مثلا لو بنك وهشترى سهم يبقى هشتريه بالدولارات اللى عندى يعنى هبيع الدولار واشترى الاسهم
دا اللى انا اعتقده

mohamedmmk
11-23-2012, 08:16 PM
والله انا بالنسبالى عايش في عالم تانى خالص ماليش دعوه بالكلام دا نهائى و مبيأثر في صفقاتى لانى شغال سكالبنج على اصغر فريم و مبتفرقش الاوقات غير في السرعه او البطء لاكن الحمد لله الهدف ديما بيتحقق

midoalilio
11-23-2012, 08:32 PM
والله انا بالنسبالى عايش في عالم تانى خالص ماليش دعوه بالكلام دا نهائى و مبيأثر في صفقاتى لانى شغال سكالبنج على اصغر فريم و مبتفرقش الاوقات غير في السرعه او البطء لاكن الحمد لله الهدف ديما بيتحقق

بس خالي بالك ياباشا عشان الشغل علي اصغر فريم لو تقصد ب اصغر فريم الي هو الدقيقه او الخمس دقائق انا شايف فيها غلط لانك لو تعمل علي فريم زي ده
لزم تشوف فريم الساعه في توفق معه ولا بس المهم ان الهدف بتاعك بيتحق دائما

daisy
11-24-2012, 12:31 PM

تمام الاسكالبينج فعلا مفيد للى مش بيعرف يحلل الشارت على المدى البعيد
بس برده لازم صفقاتك تكون فى الاتجاه العام ودا حدده على لافريم اليومى او 4 ساعات

بس خالي بالك ياباشا عشان الشغل علي اصغر فريم لو تقصد ب اصغر فريم الي هو الدقيقه او الخمس دقائق انا شايف فيها غلط لانك لو تعمل علي فريم زي ده
لزم تشوف فريم الساعه في توفق معه ولا بس المهم ان الهدف بتاعك بيتحق دائما

الشغل اسكالبينج على لافريم الدقيقه من اروع الطرق اللى جربتها
بس هو محتاج احتراف شويه

medhat4forex
11-24-2012, 01:07 PM
هناك بعض التاثيرات بالفعل من بورصة الاسهم الامريكية على تحركات الدولار لان اقتصاد امريكا متعلق بالاسهم كما انه مربوط بالعملة ولذلك هى دائرمة واحدة كلهم متعلقين ببعض
ولكن محرك الدولار الاساسى ليس هو الاسهم فقط ولكن هناك الكثير من العوامل منها الاسهم

trader555
11-24-2012, 02:18 PM
الموضوع في الفوركس مابيكونش بالنظام ده لانه كل البورصات بتأثر على الاسعار يعني تقدري تقولي كده الازواج
وحركه الاسعار مرتبطه في بعضها لكن السيوله بتكون كبيره بس على العمله وقت عمل بورصتها

mido33
11-24-2012, 05:15 PM
اه في اوقات كتير بيكون فيه علاقه مباشره للاتنين مع بعضواحيان تانيه مبيكونش كدا
مثلا يعنبي احنا منقدرش نخمن ارتباط الدولار بفتح السوق هو مثلا بيكون عاوز يعلي الدولار
بس ده بيكون متوقف علي الحركه ف السوق

2x1
11-24-2012, 05:45 PM
اه في اوقات كتير بيكون فيه علاقه مباشره للاتنين مع بعضواحيان تانيه مبيكونش كدا
مثلا يعنبي احنا منقدرش نخمن ارتباط الدولار بفتح السوق هو مثلا بيكون عاوز يعلي الدولار
بس ده بيكون متوقف علي الحركه ف السوق

هو اخبار البورصة اللي ممكن يكون لها تاثير علي حركة السوق ودة معروف فعلا واللي بيعرف يستفيد من الموضوع دة يبقي كدة هو وصل لدرجة جيدة من الاحتراف

noureen
11-25-2012, 12:39 AM
فعلا يا ديزنى بيكون ليها تاثير على السوق و فى استراتيجات و طرق متجاره بتتوقف على افتتاح بورصه معينه و اغلاقها
و كمان انواع تحليلات رقميه بتتوقف على افتتاح البورصات بس غالبا الحاجات دى بتكون اجتهادات شخصيه

fxfx
11-25-2012, 02:18 AM
انا بصراحة مش قادر اعرف اذا كان فى علاقة بين الفوركس مثلا فى الدولار وبين البورصة الامريكية ولا لا بس اعتقد انها بتؤثر بنسبة بسيطة كقوة او ضعف للدولار فى الفوركس

لا اكيد يا ميدو فيه علاقة لان الفوركس بيتداول العملات حقيقة يعني مثلا لما تروح مكتب صرافة وتلاقي الاسعار بتزيد وتقل وانت واقف دي هي هي الفوركس والبورصة نفس الكلام بس البورصة بتتعامل بالاسهم والسندات وتحصيلها والكلام ده كله وكمان فيه شركات قوية جدا في امريكا مثلا بتقدر لما تتابعها علي التليفزيون وتشوف اغلاقها او افتتاحها تقدر تحدد حالة السوق النهاردة

joker7diaa
11-25-2012, 03:18 AM
هو اخبار البورصة اللي ممكن يكون لها تاثير علي حركة السوق ودة معروف فعلا واللي بيعرف يستفيد من الموضوع دة يبقي كدة هو وصل لدرجة جيدة من الاحتراف

يفضل مراقبة السوق اثناء افتتاح البورصات العالمية , لان التحركات تكون سريعة , والذين يملكون الخبرة يستطيعون ان يستفدوا كثيراً
اثناء فتح البورصات العالمية , وأنا عن نفسي اقوم بمراقبة السوق اثناء بورصة نيويورك

asya
11-25-2012, 07:41 AM
بصراحة مش عارف لان مليش خبرة فى البورصة

الواحد بيتعلم فى الفوركس باالعافية

ولكن متابع معكم الموضوع للاستفادة

مع حضرتك متابعه للاستفاده

لسه فى اول الطريق

Nagwa2
11-25-2012, 10:49 AM
اكيد اللى كلنا عارفينه انه صح ان البورصة هى المحرك الاساسى لسوق العملات وتوجد بين البورصة والعملات علاقة قوية جدا

forex10
11-25-2012, 12:01 PM
اكيد اللى كلنا عارفينه انه صح ان البورصة هى المحرك الاساسى لسوق العملات وتوجد بين البورصة والعملات علاقة قوية جدا

البورصة ليست العامل الوحيد المؤثر في الفوركس لان الاقتصاد العالمي لا يعتمد على البورصة فققط و لكن كل المعاملات بين الدول في المجالت المختلفة الصناعية و الفلاحية و الاقتصادية هي التي تؤثر تاثيرا قويا في سوق العملات

daisy
11-25-2012, 02:43 PM
البورصة ليست العامل الوحيد المؤثر في الفوركس لان الاقتصاد العالمي لا يعتمد على البورصة فققط و لكن كل المعاملات بين الدول في المجالت المختلفة الصناعية و الفلاحية و الاقتصادية هي التي تؤثر تاثيرا قويا في سوق العملات

هى اكيد مش العامل الوحيد بس هى العامل الاقوى خاصة فى وقت جلسة التداول ودا اكيد معروف

دا حقيقى لان البورصه بيتم فيها تداول اسهم الشركات والمؤسسات اللى بالتاكيد بتعبر عن الاقبال على الاستثمار ومدى قوة الاقتصاد

مع حضرتك متابعه للاستفاده

لسه فى اول الطريق

اهلا بيك وان شاء الله الموضوع يفيدك

midoalilio
11-25-2012, 03:10 PM
هناك بعض التاثيرات بالفعل من بورصة الاسهم الامريكية على تحركات الدولار لان اقتصاد امريكا متعلق بالاسهم كما انه مربوط بالعملة ولذلك هى دائرمة واحدة كلهم متعلقين ببعض
ولكن محرك الدولار الاساسى ليس هو الاسهم فقط ولكن هناك الكثير من العوامل منها الاسهم

اكيد ياباشا كلامك صح حتي لما بيحصل هبوط في بورصه امريكا بيحصل هبوط في الدولار لذلك في امريكا لزم تكون البورصه
في امريكا دايما في تقدم في موشراته

trader555
11-25-2012, 03:34 PM

في الفوركس بالذات بيتأثر باي احداث بتحصل لاي دوله لانه مجال عالمي وكمان بيتأثر حتى بالكوارث والزلال الطبيعيه
اللي بتحصل وحتى الثورات بيتأثر بييها

daisy
11-26-2012, 08:45 PM
في الفوركس بالذات بيتأثر باي احداث بتحصل لاي دوله لانه مجال عالمي وكمان بيتأثر حتى بالكوارث والزلال الطبيعيه
اللي بتحصل وحتى الثورات بيتأثر بييها

دا حقيقى وكلنا تابعنا على مدى سنوات تاثير كتير من الاحداث المفاجأه واخرها كان اعصار ساندى

اكيد ياباشا كلامك صح حتي لما بيحصل هبوط في بورصه امريكا بيحصل هبوط في الدولار لذلك في امريكا لزم تكون البورصه
في امريكا دايما في تقدم في موشراته

هو فعلا فيه ارتباط قوى بس اعتقد العكس
يعنى الاسهم لما البورصه بتنزل الدولار بيعلى

snoureddine
11-26-2012, 09:14 PM
فعلا أخي اليورصة لها تأثيرها على سوق الفوركس و لكنه تأثير ضعيف لأنها ليست و حدها التي تأثر عليه عهناك تعاملات عديدة

zeyadkabeel
11-26-2012, 10:46 PM
بتهيالى اخى الكريم ان العلاقة عكسية وليست طردية ولكن انا لا افضل المتاجرة وقت افتتاح البورصات لان غالبا هاتخسر

daisy
11-27-2012, 12:45 PM
بتهيالى اخى الكريم ان العلاقة عكسية وليست طردية ولكن انا لا افضل المتاجرة وقت افتتاح البورصات لان غالبا هاتخسر

العلاقه بتكون عكسيه مع ازواج وطرديه مع ازواج تانيه
ومش معاك خالص فى وقت البورصه اخرج لان هو دا وقت الشغل المظبوط
بعد انتهاء جلسة البورصه كبيرنا نشتغل اسكالبينج باهداف صغيره جدا

noureen
12-01-2012, 08:14 AM
العلاقه بتكون عكسيه مع ازواج وطرديه مع ازواج تانيه
ومش معاك خالص فى وقت البورصه اخرج لان هو دا وقت الشغل المظبوط
بعد انتهاء جلسة البورصه كبيرنا نشتغل اسكالبينج باهداف صغيره جدا

طبعا مينفعش تخرجى فى وقت جلسه معينه خصوصا لو كنتى بتشتغلى باهداف كبيره
و كمان فى اوقات الجلسه الامريكيه السعر بيتحرك نقاط كبيره جدا لازم نستفاد منها بردوا

feto
12-01-2012, 01:09 PM
اخي الكريم علي ما اظن انك مفتقد شي مهم الموضوع مش بيع ولا شراء ولاكن الموضوع كلو قيمه الدولار بمعني ان لو اقتصاد الدوله بداء في التعافي عن طريق بورصته طبعا القيمه للدولار هتصعد وده هيرف الدولار امام العمله الاخري
اكيد واضح

daisy
12-01-2012, 10:20 PM
طبعا مينفعش تخرجى فى وقت جلسه معينه خصوصا لو كنتى بتشتغلى باهداف كبيره
و كمان فى اوقات الجلسه الامريكيه السعر بيتحرك نقاط كبيره جدا لازم نستفاد منها بردوا

دا حقيقى الاهداف فى وقت البورصات ممكن توصلى ل50 و60 نقطه
لكن انا عن نفسى اهدافى صغيره مش بقدر احدد اهداف كبيره

اخي الكريم علي ما اظن انك مفتقد شي مهم الموضوع مش بيع ولا شراء ولاكن الموضوع كلو قيمه الدولار بمعني ان لو اقتصاد الدوله بداء في التعافي عن طريق بورصته طبعا القيمه للدولار هتصعد وده هيرف الدولار امام العمله الاخري
اكيد واضح

هو دا فعلا المقصود لما الدولار بيقوى بيقوى امام باقى العملات ولما بيضعف بيضعف امام باقى العملات

soso1691
12-04-2012, 10:28 PM
انا برده فاهمة زى ما انتى فهمتى كدا وطبعا اى بورصة لاى دولة بتاثر على عملتها فى الوقت الى بتفتح لحد ما بتغلق فيه وكمان البورصة سوق ايضا كبير ومن الطبيعى جدا ان يؤثر على الفوركس وخصوصا بوصة نيويورك

daisy
12-04-2012, 10:39 PM
انا برده فاهمة زى ما انتى فهمتى كدا وطبعا اى بورصة لاى دولة بتاثر على عملتها فى الوقت الى بتفتح لحد ما بتغلق فيه وكمان البورصة سوق ايضا كبير ومن الطبيعى جدا ان يؤثر على الفوركس وخصوصا بوصة نيويورك

كلامك مظبوط البورصه فعلا من الادوات المهمه فى قياس قوة الاقتصاد اللى اكيد بياثر على سعر العمله
وفعلا بورصة نيويورك هى الاكثر تاثيرا لانها بتاثر على الدولار اللى مرتبط بكل الازواج او معظمها تقريبا

adelabdallh
12-04-2012, 11:57 PM
انا مش حاقدر اقول حاجة فى الموضوع ده لان خبرتى قليلة فيه بس انا عارف ان هناك ارتباط بين البورصة الدولة و العملة بتاعتها لكن مهما كان تاثيرة مش بقوه المؤاشرت الاقتصادية للدولة ديه و اخبارها الاساسية لان تفاعل البورصة مع هذه المؤشرات بيكون بطئ بعد ما يكون سوق الفوركس ما تحرك فى الاتجاه بتاع الخبر

forex10
12-05-2012, 02:58 PM
البورصة و الفوركس فيهم نفس منوال التداول تقريبا و الثنين بيعتمدوا على نفس الادوات انما تاثير البورصة على سوق ىالفوركس مش بالاهمية الكبيرة التي نتصورها لان في حاجات كتير بتاثر على سوق الفوركس الى جانب البورصة

Madoegy
12-05-2012, 03:24 PM
كلامك مظبوط البورصه فعلا من الادوات المهمه فى قياس قوة الاقتصاد اللى اكيد بياثر على سعر العمله
وفعلا بورصة نيويورك هى الاكثر تاثيرا لانها بتاثر على الدولار اللى مرتبط بكل الازواج او معظمها تقريبا

كل عملة بتعبر عن قوة اقتصاد الدولة صاحبة العملة والبورصة بتوضخ مدى النشاط الاقتصادي داخل الدولة دي
وبالتالي هنلاقي في النهاية إن البورصات المحلية مرتبطة بشكل كبير بحركة العملات على مستوى العالم

MrAAKK
12-05-2012, 06:13 PM
البورصة و الفوركس متشابهان حيث تختص البورصة في أسهم الشركات العالمية مثل قوقل و أبل أما الفوركس فهو تجارة العملات مثل اليورو دولار
فكلما كانت البورصة قوية كلما دل ذلك على قوة الإقتصاد الوطني ألذي بدوره يساهم في التأثير على قيمة العملة
دليلنا على ذلك مدى إرتباط الدولار ببورصة وال ستريت بنيويورك

ahmedpopo2000
12-05-2012, 07:31 PM
البورصة و الفوركس فيهم نفس منوال التداول تقريبا و الثنين بيعتمدوا على نفس الادوات انما تاثير البورصة على سوق ىالفوركس مش بالاهمية الكبيرة التي نتصورها لان في حاجات كتير بتاثر على سوق الفوركس الى جانب البورصة

صحيح عندك حق انا اشتغلت فترة فى شركة اوراق مالية يمكن الموضوع متشابه شوية بس يمكن
لما دخلت الفوركس حسيت انه اسهل وفعلا فى حاجات كتير بتأثر على الفوركس اكتر من البورصة نفسها

Sama Mohamed
12-05-2012, 08:04 PM
فعلا الفوركس اسهل بكتير من البورصة وفى حاجات تانية كتير ممكن تاثر عليه اكتر من البورصة

daisy
12-07-2012, 11:40 PM
صحيح عندك حق انا اشتغلت فترة فى شركة اوراق مالية يمكن الموضوع متشابه شوية بس يمكن
لما دخلت الفوركس حسيت انه اسهل وفعلا فى حاجات كتير بتأثر على الفوركس اكتر من البورصة نفسها

بالعكس انا لما اتطلعت شويه على بورصة الاوراق الماليه لقيت ان الفوركس بالنسبالهم محيط وهما مجرد بحر

كل عملة بتعبر عن قوة اقتصاد الدولة صاحبة العملة والبورصة بتوضخ مدى النشاط الاقتصادي داخل الدولة دي
وبالتالي هنلاقي في النهاية إن البورصات المحلية مرتبطة بشكل كبير بحركة العملات على مستوى العالم

هى دى فلا العلاقه وناويه باذن الله ادرسها يمكن اقدر اطلع منها باسلوب عمل كويس على اساس اوضاع البورصات وتاثيرها على العمله وقت التداول فيها

marmar
12-08-2012, 08:21 AM
الحقيقة اللى اعرفه ان الاسهم عندما تكون فى وضع الشراء ان البورصة بتكون عالية وده معناه ان المتاجر بدأ فى البيع علشان يشترى اسهم وده بيقلل من قيمة العملة نفسها

mohamedragab
12-08-2012, 08:35 AM
بالظبط كده علاقة الفوركس والعملة بالبورصة ميه في الميه علاقة عكسية
لانك لو تاجرت مع فتح البورصة هتخسر خسارة فادحة
غير ان تجارة العملات والفوركس اسهل بكتير جدا من تجارة الاسهم والبورصة
لازم نعرف ان فيه حاجات كتير تانية بتاثر علي الفوركس غير البورصة

mido33
12-08-2012, 05:59 PM
انا معرفش حاجه خالص عن البورصه وده ممكن لاني مبتدا وكمان مش متابع جدا لاخبار المال والاعمال بس اعرف ان البورصه لها علاقه جيده بالعمله
وهي سوق تداول الاوراق الماليه والتعامل فيها بيكون بالاسهم والتداول عليها وكمان النقط

daisy
12-08-2012, 08:10 PM
انا معرفش حاجه خالص عن البورصه وده ممكن لاني مبتدا وكمان مش متابع جدا لاخبار المال والاعمال بس اعرف ان البورصه لها علاقه جيده بالعمله
وهي سوق تداول الاوراق الماليه والتعامل فيها بيكون بالاسهم والتداول عليها وكمان النقط

انت كمبتدئ لو اعتمدت على التحليل الفنى فقط وبعدت بس عن السوق وقت الاخبار
كدا هتكون بدايه كويسه وكلنا عملنا كدا فى البدايه
بس نصيحه ليك بعد متستقر بالشكل دا ويبقى الامر بالنسبالك سهل
ابدء شوف التحليل الاساسى واحده واحده لانه هيفيدك جدا

issam
12-08-2012, 08:19 PM
نعم اخي هناك ارتباط كبير بين البورصة وعلاقتها بالعملة
فانا وجدت استراتيجية مبدا علمها على البوند وتكون في حدود الساعة الخامسة والربع
اي قبل اغلاق بورصة لندن بحوالي ربع ساعة وتقوم بعمل استراتيجية وتحدد سعر البيع او الشراء
وتكون النتيجة صحيحة بنسبة اكثر من 90 بالمئة
لكن فقط المشكلة الوحيدة ان عدد النقاط قليلة وفي وقت محدد

amrmorasamir
12-08-2012, 08:28 PM
نعم اخي هناك ارتباط كبير بين البورصة وعلاقتها بالعملة
فانا وجدت استراتيجية مبدا علمها على البوند وتكون في حدود الساعة الخامسة والربع
اي قبل اغلاق بورصة لندن بحوالي ربع ساعة وتقوم بعمل استراتيجية وتحدد سعر البيع او الشراء
وتكون النتيجة صحيحة بنسبة اكثر من 90 بالمئة
لكن فقط المشكلة الوحيدة ان عدد النقاط قليلة وفي وقت محدد

طيب ازاى ناخد بالنا من العلاقه دى يااباشا لانى بصراحه مش عارف اظبط الموضوع ده طيب والاستراتيجيه اللى انت بتقول عليها دى كنت بتابع البورصه الامريكيه ازاى عشان تقدر تدخل عليها ؟؟
ونسبه 90 فى الميه دى نسبه ممتازه جدا على فكره

mannon
12-08-2012, 09:25 PM

البورصة المقصود بها اسواق تداول الاوراق المالية يا اخى

انا مش فاهم بصراحة يعنى اية المتاجرة مع الافتتاح تخسر ، واية دخل افتتاح بورصة الاسهم مثلا بخسارتى انا فى الفوركس

midoalilio
12-09-2012, 10:31 AM

بالنسبه لاول حاجه بس لزم لما تفتح البورصه وتاجر علي عملته تخسر ممكن تحقق ارباح علي حسب العمله الي انت دخله كمان +واتفق معك في ان التجاره علي العملات والفوركس
اسهل بكثير لانه تتم عن طريق النت +واكيد في اشياء تانيه بتاثر علي الفوركس غير البورصه مثل الاخبار

elsaden
12-09-2012, 01:43 PM

معلش اخى الكريم .. الفكره عندى مش واضحه هنا .. ايه وجه الارتباط بين البورصه وبين العملات ؟؟ ياعنى بورصه الاسهم تاثيرها ايه مع بورصة العملات ؟؟؟ وتقصد ايه بافتتاح بورصة الاسهم ؟؟ وامتى بيكون الافتتاح ده ؟؟؟ ياريت اخى توضيح اكثر .. تقبل تحياتى

daisy
12-09-2012, 02:32 PM
معلش اخى الكريم .. الفكره عندى مش واضحه هنا .. ايه وجه الارتباط بين البورصه وبين العملات ؟؟ ياعنى بورصه الاسهم تاثيرها ايه مع بورصة العملات ؟؟؟ وتقصد ايه بافتتاح بورصة الاسهم ؟؟ وامتى بيكون الافتتاح ده ؟؟؟ ياريت اخى توضيح اكثر .. تقبل تحياتى

انت لما بتدرس الفوركس بتلاقى فى اهتمام بافتتاح الاوروبى والاسيوى والامريكى
دى كلها عباره عن افتتاح البورصات للاسهم
ودى علاقتها مباشره بالعمله لانها هى اللى بتعبر عن الوضع الاقتصادى لدولة العمله

ahmedxp
12-11-2012, 09:41 PM
هو احيانا بيكون كدا فعلا و احيانا تانيه مش بيكون كدا يعنى منقدرش نجزم ارتباط ارتفاع الدولار بفتح السوق هو ممكن يكون بيحاول يعلى من الدولار فعلا بس سوق الفوركس لا يحكمه شيء معين او واضح و ليس هناك قانون يمشي وفقه السعر و يكون دائما ثابت لان هذا سوق احتمالات و لا يمكن ان يكون فية اشياء دائما ثابتة

daisy
12-11-2012, 11:25 PM
هو احيانا بيكون كدا فعلا و احيانا تانيه مش بيكون كدا يعنى منقدرش نجزم ارتباط ارتفاع الدولار بفتح السوق هو ممكن يكون بيحاول يعلى من الدولار فعلا بس سوق الفوركس لا يحكمه شيء معين او واضح و ليس هناك قانون يمشي وفقه السعر و يكون دائما ثابت لان هذا سوق احتمالات و لا يمكن ان يكون فية اشياء دائما ثابتة

هو مش شرط انه يكون ارتفاع طبعا
الفكره انك لما البوره بتكون عاليه يعنى فى حالة شراء للاسهم كتير دا بيخلى المشترين يبيعوا الدولار عشان يشتروا الاسهم
بالتالى الدولار بينزل
والعكس فى حالة انخفاض البورصه للاسهم

shimaa
12-12-2012, 11:42 AM
هو طبعا انتى بتتكلم صح بحكم معرفتك الجيدة لقوانين العرض والطلب ..بس الموضوع اكبر من كده بكتير لان مش معنى ان الاسهم تباع فى بورصة نيويورك يبقى فجأة الدولار يحدث عليه طلب فيرتفع سعره فى سوق الفوركس ولكن الموضوع يدخل فيه حسابات اخرى بين البنوك وقد لا يتأثر الفوركس هذا التأثير المباشر لان شراء الاسهم لا يتم بالدفع النقدى وانما من حسابات العملاء بالبنوك ولذلك فنحن بحاجة لخبير فى البورصة يشرح لنا حجم العلاقة بين كلا من البورصة والفوركس

daisy
12-12-2012, 11:22 PM
هو طبعا انتى بتتكلم صح بحكم معرفتك الجيدة لقوانين العرض والطلب ..بس الموضوع اكبر من كده بكتير لان مش معنى ان الاسهم تباع فى بورصة نيويورك يبقى فجأة الدولار يحدث عليه طلب فيرتفع سعره فى سوق الفوركس ولكن الموضوع يدخل فيه حسابات اخرى بين البنوك وقد لا يتأثر الفوركس هذا التأثير المباشر لان شراء الاسهم لا يتم بالدفع النقدى وانما من حسابات العملاء بالبنوك ولذلك فنحن بحاجة لخبير فى البورصة يشرح لنا حجم العلاقة بين كلا من البورصة والفوركس

بصى هو الامر فيه تاثير على المدى القصير وتاثير على المدى البعيد
التاثير على المدى البعيد دا من نحية الثقه فى العمله ودا فعلا يفيدنا فيه خبير بورصه

لكن التاثير على المدى القصير وهو فترة جلسة البورصه بس
ودا اللى انا بتكلم عنه فى الموضوع هنا

mohamedragab
12-12-2012, 11:30 PM
علاقة البورصة مع الفوركس علاقة عكسية ميه في ميه
لانك لو تاجرت في فترات افتتاح البورصة هخسر في الفوركس معظم فلوسك
لازم يكون عندك خبرة في المجال ده علشان متقعش في اخطاء
لازم منغامرش في حاجه منعرفهاش لازم نتعلم الاول ونعرف نتاجر امتي ونوقف المتاجرة امتي وكده
موضوعك بجد جميل واحييك عليه
وبالتوفيق للجميع

mannon
12-13-2012, 05:17 AM
هو مش شرط انه يكون ارتفاع طبعا
الفكره انك لما البوره بتكون عاليه يعنى فى حالة شراء للاسهم كتير دا بيخلى المشترين يبيعوا الدولار عشان يشتروا الاسهم
بالتالى الدولار بينزل
والعكس فى حالة انخفاض البورصه للاسهم

ممكن يكون الكلام دة صحيح ، بس انا الى اعرفة ان لما بتكون برصة دولة معينة بتحقق ارباح دة معناه ان العملة بتاع البلد بترتفع
ممكن عشان فى مستثمرين اجانب على البلد بيشتروا الاسهم دى عشان اطمنوا مثلا ان السوق فى ترند صاعد

Realist Killaz
12-13-2012, 01:16 PM
ممكن يكون الكلام دة صحيح ، بس انا الى اعرفة ان لما بتكون برصة دولة معينة بتحقق ارباح دة معناه ان العملة بتاع البلد بترتفع
ممكن عشان فى مستثمرين اجانب على البلد بيشتروا الاسهم دى عشان اطمنوا مثلا ان السوق فى ترند صاعد

اعتقد ان هو ده الطبيعى لان لاحظ الدول العربيه كمان المتقدمه

دوله زى الكويت البورصه فيها عاليه اوى وشوف الدينار بتاعها عامل ازاى

انت كما ذكرت يا مانون كلامك صحيح فيه وده الى انا اعرفه كمان عن البوصه

daisy
12-13-2012, 10:00 PM

كلامى وكلامك مظبوطين بالرغم من تضادهم
بس الفكره ان كلامك انت بيتكلم عن تاثر العمله بحال البورصه على المدى البعيد او بشكل عام
لكن انا كلامى بيتكلم عن تاثر العمله على المدى القريب يادوب فترة جلسة البورصه فقط

mannon
12-14-2012, 07:11 AM
كلامى وكلامك مظبوطين بالرغم من تضادهم
بس الفكره ان كلامك انت بيتكلم عن تاثر العمله بحال البورصه على المدى البعيد او بشكل عام
لكن انا كلامى بيتكلم عن تاثر العمله على المدى القريب يادوب فترة جلسة البورصه فقط

تمام انتى كدة تقصدى وقت الجلسة لما يكون فى ارباح المستثمرين او الى معاهم الاسهم فى البورصة دى بيبيعوا على اساس يجنوا ارباح للجسلة او للاسبوع
لو كدة ماشى بس اكيد دة هيبقى تاثيرة وقتى وبعد كدة يزول لما يرجعوا تانى للشراء بس الترند صاعد

alskndry
12-14-2012, 07:59 AM
اعتقد ان هو ده الطبيعى لان لاحظ الدول العربيه كمان المتقدمه

دوله زى الكويت البورصه فيها عاليه اوى وشوف الدينار بتاعها عامل ازاى

انت كما ذكرت يا مانون كلامك صحيح فيه وده الى انا اعرفه كمان عن البوصه

اعتقد ان ارتفاع العملة بالنسبة للبلد مرتبط بحركة الصادرات والوردات اكثر

يعنى احنا فى مصر الجنيه فى النازل لان احنا للاسف معظم الاشياء بنستوردها ومحدش بيستورد مننا حاجة غير حاجات بسيطة

وطبعا احنا ممكن نرفع من قيمة الجنيه فى حال اننا جعلنا دخل قناة السويس بالجنيه المصرى بس ده هياثر علينا فى الاستيراد ومش هنلاقى عملة صعبة نشترى يها المواد الاساسية مثل القمح وهنا المشكلة

فارتفاع عملة البلد مرتبط بحاجات كتير

daisy
12-14-2012, 08:30 AM
تمام انتى كدة تقصدى وقت الجلسة لما يكون فى ارباح المستثمرين او الى معاهم الاسهم فى البورصة دى بيبيعوا على اساس يجنوا ارباح للجسلة او للاسبوع
لو كدة ماشى بس اكيد دة هيبقى تاثيرة وقتى وبعد كدة يزول لما يرجعوا تانى للشراء بس الترند صاعد

تمام ودا بيكون بعيد فعلا عن فكرة الترند
يعنى الترند لو على اليومى صاعد او هابط فى كلا الحالتين السعر فى اليوم بيمر بصعود وهبوط
صعوده وهبوطه بقى داخل اليوم او وقت الجلسه بيبقى مرتبط بفكرة جنى الارباح وشراء الاسهم وبيعها

noureen
12-18-2012, 08:19 AM

اكيد طبعا ان ارتفاع العمله عند بلد معينه دا بيستتبعه اكيد زياده العمله نفسها و ارتفاعها
او بمعنى اخر بيخلى البورصه متحكمه اكتر فى العمله سوء عايزاه ترفعها او تخفاضها
اما ان البورصه بتاعت البلد وقعه دا بيخلى العمله تمشى على اهواء السوق

feto
12-18-2012, 08:35 AM
اكيد طبعا ان ارتفاع العمله عند بلد معينه دا بيستتبعه اكيد زياده العمله نفسها و ارتفاعها
او بمعنى اخر بيخلى البورصه متحكمه اكتر فى العمله سوء عايزاه ترفعها او تخفاضها
اما ان البورصه بتاعت البلد وقعه دا بيخلى العمله تمشى على اهواء السوق

تمام نورين العملات بتتعامل بالاقتصاد ومرايه الاقتصاد هي البورصات ولان البورصات تعاملتها متذبذبه جدا بيكون ده دليل علي ان العمل في الفوركس ناتج عن التذبذب القائم في السوق ولكن في اخبار بتأثر علي البورصات وبيكون ده لي تأثير ايضا علي العمل في الفوركس
وده ما يسمي بالتحليل الساسي
شكرا

nimnim
12-18-2012, 08:38 AM
اعتقد ان السعر او العملة بتتأثر كتير بالبورصة وخاصة الدولار وممكن تحرك السعر سواء هبوط او صعود و مش البورصة لوحدها اللي بتأثر على السعر او العملة لان في كمان التعاملات ما بين البنوك و المعاملات الاقتصادية بين الدول و الاخبار عن اسعار الفائدة فسوق الفوركس لا يحكمه شيء معين او واضح

daisy
12-18-2012, 04:01 PM
اعتقد ان السعر او العملة بتتأثر كتير بالبورصة وخاصة الدولار وممكن تحرك السعر سواء هبوط او صعود و مش البورصة لوحدها اللي بتأثر على السعر او العملة لان في كمان التعاملات ما بين البنوك و المعاملات الاقتصادية بين الدول و الاخبار عن اسعار الفائدة فسوق الفوركس لا يحكمه شيء معين او واضح

هو انا فعلا بحاول اركز على الفتره الامريكيه اكتر فى فكرتى دى
لانها بتاثر على الدولار اندكس
وبالتالى بيكون ليه انعكاس على كل العملات الرئيسيه اللى بنشتغل عليها

daisy
12-19-2012, 10:19 AM
تمام نورين العملات بتتعامل بالاقتصاد ومرايه الاقتصاد هي البورصات ولان البورصات تعاملتها متذبذبه جدا بيكون ده دليل علي ان العمل في الفوركس ناتج عن التذبذب القائم في السوق ولكن في اخبار بتأثر علي البورصات وبيكون ده لي تأثير ايضا علي العمل في الفوركس
وده ما يسمي بالتحليل الساسي
شكرا

خد بالك ان تناول التحليل الاساسى نفسه بيكون بطريقتين على حسب درجة علمك بيه
فى ناس بتكتفى بالاخبار اليوميه وتاثيرها على العمله
وفيه ناس بتشوف الاخبار على مدى فتره طويله عشان تعكس ليها وضع الاقتصاد وبالتالى توضح مدى الثقه او عدم الثقه فى العمله على مدى اطول

trader555
12-19-2012, 11:01 AM
خد بالك ان تناول التحليل الاساسى نفسه بيكون بطريقتين على حسب درجة علمك بيه
فى ناس بتكتفى بالاخبار اليوميه وتاثيرها على العمله
وفيه ناس بتشوف الاخبار على مدى فتره طويله عشان تعكس ليها وضع الاقتصاد وبالتالى توضح مدى الثقه او عدم الثقه فى العمله على مدى اطول

وده دايما بيكون على حسب حجم رأس مال المتاجر هو اللي بيحدد له يعتمد على انهي نوع من الاخبار دي
بمعنى لو رأس ماله صغير اكيد مش هيقدر يشتغل الا على الاخبار اليوميه اللي يادوب حسابه يستحمل انعكاساتها والعكس صحيح طبعا

mosghaly2000
12-19-2012, 11:13 AM
كلامك دة بيفكرني بتشارت كان موجود علي الفوركس كان بيقيس حركه البورصه الامريكيه ولكن انا مستفدتش منه عشان لقيت ان تأثير المؤشر اوقات بيبقي لحظي علي العمله واوقات تانيه لا عشان كدة سيبتو وبقيت اركز اكتر علي تحليل الفني والاخباري

feto
12-19-2012, 01:40 PM
كلامك دة بيفكرني بتشارت كان موجود علي الفوركس كان بيقيس حركه البورصه الامريكيه ولكن انا مستفدتش منه عشان لقيت ان تأثير المؤشر اوقات بيبقي لحظي علي العمله واوقات تانيه لا عشان كدة سيبتو وبقيت اركز اكتر علي تحليل الفني والاخباري

التحليل الي انت كنت بتقول عليه ده موشر الداو الامريكي الي كاتن بيبن قوه الدولار الامريكي داخ الاقتصاد وده فعلا متذبذب جدا وصعب التحكم في
وخلي بالك التحليل الفني والاخباري بيكملو بعض بس المهم اننا نتعامل معاه بطريقه صحيحه
تحياتي الي كل من يسعي للعمل في مجال الفوركس
شكرا
.
شكرا

midoalilio
12-20-2012, 01:58 PM
وده دايما بيكون على حسب حجم رأس مال المتاجر هو اللي بيحدد له يعتمد على انهي نوع من الاخبار دي
بمعنى لو رأس ماله صغير اكيد مش هيقدر يشتغل الا على الاخبار اليوميه اللي يادوب حسابه يستحمل انعكاساتها والعكس صحيح طبعا

فعلا راس المال بيحدد حاجات كثير يعني راس المال الصغير انا شايف انه بيتمرجن بي سرعه وميقدرش يستحمل كثير لكن الراس المال كبير بيستحمل
انعاكسات كثير وتقدر تستخدم اداره راس المال

trader555
12-20-2012, 03:00 PM
التحليل الي انت كنت بتقول عليه ده موشر الداو الامريكي الي كاتن بيبن قوه الدولار الامريكي داخ الاقتصاد وده فعلا متذبذب جدا وصعب التحكم في
وخلي بالك التحليل الفني والاخباري بيكملو بعض بس المهم اننا نتعامل معاه بطريقه صحيحه
تحياتي الي كل من يسعي للعمل في مجال الفوركس
شكرا
.
شكرا

انا عن نفسي لما بكون عايزه اعرف قوه الدولار بحلل شارت الدهب والنفط والفرنك التلاته دول لو اتفقوا على اتجاه واحد
تأكد ان الدولار هيمشي في الاتجاه المعاكس على طول بس اهم حاجه يكونوا ماشين في اتجاه واحد في نفس الوقت

feto
12-21-2012, 02:31 PM
انا عن نفسي لما بكون عايزه اعرف قوه الدولار بحلل شارت الدهب والنفط والفرنك التلاته دول لو اتفقوا على اتجاه واحد
تأكد ان الدولار هيمشي في الاتجاه المعاكس على طول بس اهم حاجه يكونوا ماشين في اتجاه واحد في نفس الوقت

انا بقتنع بحاجه معينه وهي ان الدهب والنفط لما يكونو مع بعض بيكون الضد هو الدولار وخصوصا مع اليورو
تحياتي الي من يتعامل م الدهب لمعرف الاتجاه

FCBXL
01-19-2013, 07:55 PM
طبعا البورصة لها تأثير كبير على الفوركس أضف إلى ذلك التعاملات البنكية والمعاملات الإقتصادية بين الدول كلها تؤثر
على سوق تداول العملات الفوركس وطبعا ده يؤثر على أسعار الأزواج

midoalilio
01-19-2013, 08:48 PM
انا بقتنع بحاجه معينه وهي ان الدهب والنفط لما يكونو مع بعض بيكون الضد هو الدولار وخصوصا مع اليورو
تحياتي الي من يتعامل م الدهب لمعرف الاتجاه

انا كنت فاكر ان علاقه الدولار والذهب علاقه توافق يعني لما الذهب يزيد الدولار يزيد طلع العكس ان العلاقه بين الذهب والدولار علاقه عكسيه وان الذهب مميزاته
انه بيتم الاقبال عليه عندما يكون في حروب وحاله البلد في عدم استقرار

nimnim
01-19-2013, 10:31 PM
انا كنت فاكر ان علاقه الدولار والذهب علاقه توافق يعني لما الذهب يزيد الدولار يزيد طلع العكس ان العلاقه بين الذهب والدولار علاقه عكسيه وان الذهب مميزاته

والله علاقه عكسيه بين الذهب والدولار او علاقه طرديه لايهم نحن شعوب العالم الثالث يهمنا العلاقه الطرديه بين الانتاج والدخل كلما زاد الانتاج يزداد دخلنا اما الذهب له اصحابه ونحن لنا لقمة العيش.... شكرا

MEDOOO1989
01-20-2013, 06:15 AM

انا ايضا لا استطيع ان احكم ان كان صحيح ام خاطئ بس انا شايف ان
وجهة نظرك ورايك جيد ومنطقي جدا لما البورصة تصبح في صعود
فالتعاملات كثيرة بها فسعر الدولار بيزيد مش بيقل لان الناس بتشتري الدولار
والعكس صحيح لو في هبوط

noureen
01-20-2013, 06:23 AM

لا يا اخى الذهب او المعادن بصفه عامه علاقه عكسيه مع الدولار و لذا اغلبيه التجار بيلجاو له فى اوقات الازمات الماليه
لان كلنا عارفين ان لو الدولار اتاثر كل العملات بتتاثر بيه

remas
01-20-2013, 09:58 AM
لا يا اخى الذهب او المعادن بصفه عامه علاقه عكسيه مع الدولار و لذا اغلبيه التجار بيلجاو له فى اوقات الازمات الماليه

صحيح العلاقه بين الذهب خاصة والدولار علاقه عكسيه بمعنى ارتفع الدولار ينخفض الذهب والعكس وهتلاقى بالفعل الكل يلجا الى شراء الذهب كملاذ امن بديلا عن العملات والمتوقع انه يوصل سعر الاونصه من الذهب الى 2000 دولار خلال هذا العام او العام القادم

medo1
01-20-2013, 12:34 PM
عملية ذيادة سعر الدولار او انخفاض قيمته لاتتوقف علي افتتاح بورصة امريكا فقط
سوق الفوركس عبارة عن عدة بورصات واتجاه محدد
هذا الاتجاه يتضح تماما في الشارت الشهري
ولذلك اذا نظرنا الي الشارت الشهري سوف نلاحظ اتجاه العملة العام
طبعا بلنسبة لاي عملة اخري
ولكن يحدث اثناء اليوم تحركات معينة ومحددة لسعر الدولار بلذيادة او النقصان
واهم وقت هو وقت التداخل الذي يتم فيه افتتاح بورصو واغلاق بورصة

souzy
01-20-2013, 01:20 PM
الحقيقه انا مش عارفه ان كان في علاقه بين البورصه والفوركس ولا لا
بس اعتقد انه كله يتعلق بالعملات فهل هي علاقه طرديه ولا عكسيه
احنا اهم حاجه نركز في التحليل ونشوف الاخبار موديه السوق فين وساعتها هنحدد السعر رايح فين

bombasasa
01-20-2013, 04:35 PM
بصراحة لا أظن أنه يوجد مؤشر سحري في الفوركس
و إن وجد فإنه يكون غير مجاني يباع بأثمان باهضة
بالتوفيق

midoalilio
01-21-2013, 01:29 AM

فعلا كلامك صح يانورين اكتشتف ان العلاقه عكسيه احنا ممكن نستفاد من الذهب ونشوف العلاقه العكسيه بينها وبين الدولار يعني نشوف الشارت
الذهب صاعد ولا هابط عشان تعرف الاتجاه

mannon
01-21-2013, 01:33 AM
بصراحة لا أظن أنه يوجد مؤشر سحري في الفوركس
و إن وجد فإنه يكون غير مجاني يباع بأثمان باهضة
بالتوفيق

المؤشر الى يكسبك وضمن انة يحقق لك ارباح على المستوى البعيد يعتبر هو المؤشر السحرى بالنسبة لك
بس انا معاك اكيد مفيش مؤشر بمفردة كدة هيحقق لك ارباح لو الموضوع كدة مكنش حد غلب
لكن منقدرش ننكر بدرو ان فى مؤشرات قوية ممكن نعتمد عليها فى تقوية قرارات التداول

noureen
01-26-2013, 02:25 PM
الحقيقه انا مش عارفه ان كان في علاقه بين البورصه والفوركس ولا لا
بس اعتقد انه كله يتعلق بالعملات فهل هي علاقه طرديه ولا عكسيه
احنا اهم حاجه نركز في التحليل ونشوف الاخبار موديه السوق فين وساعتها هنحدد السعر رايح فين

البورصه ليها علاقه مرتبطه جدا بالفوركس لان الفوركس يعكس الحاله الاقتصاديه لكل بورصه
دا بصوره مختصره يعنى لو مثلا البورصه الامريكيه فى انتعاش هتلاقى سعر الدولار بيزيد

سمر عمرو
02-08-2013, 04:52 PM
بصراحة انا معنديش اى خبرة عن علاقة البورصة بالعملات وخاصة علاقة الدولار ببورصة نيورك كنت الاحظ دوما عند ارتفاع اسهم البورصة ومال المستسثمرين الى الشراء قل السعر الدولار وهذا الذى لا افهمه

noureen
02-08-2013, 05:14 PM
بصراحة انا معنديش اى خبرة عن علاقة البورصة بالعملات وخاصة علاقة الدولار ببورصة نيورك كنت الاحظ دوما عند ارتفاع اسهم البورصة ومال المستسثمرين الى الشراء قل السعر الدولار وهذا الذى لا افهمه

الدولار بالذات مرتبط جدا بالبورصه الامريكيه حال دخولها لو بتلاحظى هتلاقى ان وقت افتتاح
البورصه الامركيه تحاول قدر الامكان المحافظه على سعر الدولار

game
02-09-2013, 02:48 AM
اانا شايف ان هو كلام صح ان البورصات بتاثر كتير على اسعار العملات علشان كدة لازم نكون عارفين اوقات افتتاح البورصات واغلاقها
وعن طريق ذلك يمكن مع بعض التحليل استنتاج حركة السعر القادمةبعد معرفة علاقة البورصة بالعملة فى هذا الوقت

eletrebi
02-09-2013, 07:13 AM
والله انت لخبطنى اوى ياعم
انا مش فاهم انت بتكلم الكلام دا منين
دا اية دا
انت جننتنى والناس كلها موافقة كلامك
هو فية اية ياجدعان هو انا كل يوم بكتشف ان انا فاشل كدا

ashraf1
02-09-2013, 09:18 AM
الحقيقة انا شايف ان كلامك صحيح ، كلام منطقي يعنى ، وطريقة تفكيرك صحيحة ولكن مش بس البورصات اللى بتاثر في سوق العملات ولكن ايضا اقتصاديات البلاد والبنوك ، مثل ما يحدث مثلا في الين اليابانى ورغبة بعض الدول مثلا في حفض عملتها للاقبل في الاستيراد من عندها ، اشياء كثيرة تؤثر في السعر ولكن بالنسبة للبورصة بالطبع عندك حق ، شكرا

menna
02-09-2013, 10:20 AM
تصدقي عندك حق تفكيرك صح مليون في المية يا ريسة. وطبعا اكيد الدولار هيتأثر وده طبيعي يعني زي ما الجنية بيتأثر عندنا في البورصة كده بس انا اعتقد ان تأثير البورصة على الدولار مثلا مش بيخليه يتأثر بالتبعية بشكل كبير في الفوركس يعني التأثير بيكون بيسط

noureen
02-09-2013, 09:00 PM
تصدقي عندك حق تفكيرك صح مليون في المية يا ريسة. وطبعا اكيد الدولار هيتأثر وده طبيعي يعني زي ما الجنية بيتأثر عندنا في البورصة كده بس انا اعتقد ان تأثير البورصة على الدولار مثلا مش بيخليه يتأثر بالتبعية بشكل كبير في الفوركس يعني التأثير بيكون بيسط

لا هو العكس تقريبا البورصه هى اللى بتاثر فى حاله العمله و ليس العكس
لان البورصه تعكس قوه الاقتصاد الدخلى و بالتالى قوه العمله

game
02-10-2013, 08:02 AM
لا هو العكس تقريبا البورصه هى اللى بتاثر فى حاله العمله و ليس العكس
لان البورصه تعكس قوه الاقتصاد الدخلى و بالتالى قوه العمله

انا بتفق معاكى ان البورصة بتاثر على سعر العملة بس مش دايما تاثير ايجابى
يعنى فية بورصات بتكون فية تناسب عكسى بينها وبين العملة يعنى البورصة بتزيد وسعر العملة بينزل او العكس

mannon
02-10-2013, 09:57 AM
انا بتفق معاكى ان البورصة بتاثر على سعر العملة بس مش دايما تاثير ايجابى
يعنى فية بورصات بتكون فية تناسب عكسى بينها وبين العملة يعنى البورصة بتزيد وسعر العملة بينزل او العكس

اكيد طبعا لان لو الموضوع هيمشى على خط واحد طوال الوقت مكنش حد غلب ، وكان كل متداولى الفوركس تابعوا بورصات دول العملات الى شغالين فيها وخلصت
لكن اكيد فى اوقات كتير بيكون الى ظاهر من خلال مؤشرات البورصة عكس الواقع ، ودى بتكون حركات مقصودة من صناع السوق لضرب صغار المستثمرين

noureen
02-12-2013, 08:47 PM
اكيد طبعا لان لو الموضوع هيمشى على خط واحد طوال الوقت مكنش حد غلب ، وكان كل متداولى الفوركس تابعوا بورصات دول العملات الى شغالين فيها وخلصت
لكن اكيد فى اوقات كتير بيكون الى ظاهر من خلال مؤشرات البورصة عكس الواقع ، ودى بتكون حركات مقصودة من صناع السوق لضرب صغار المستثمرين

البورصه او حاله البورصه الداخليه بتكون مؤشر من المؤشرات و دا اللى بيظهرلنا فى البيانات الاقتصاديه
و تاثيرها على اللازوج و كمان بيظهر من خلال متابعه مؤشرات البورصه و محاله ربطه بالشارت

hossam reda
02-14-2013, 08:11 PM
اعتقد ان بعض من البورصات لها تاثير على بعض العملات الخاصه بها وذلك يساعد البعض فى التحليل وتاكيده ولكن انا لا افضل ذلك واتمنى للجميع التةفيق والربح الدائم

noureen
02-14-2013, 09:33 PM
اعتقد ان بعض من البورصات لها تاثير على بعض العملات الخاصه بها وذلك يساعد البعض فى التحليل وتاكيده ولكن انا لا افضل ذلك واتمنى للجميع التةفيق والربح الدائم

احنا ممكن ناخد مؤشرات البورصات كعامل مساعد فى التحليل بس طبعا
مش بيتوقف فق على قوه و ضعف البورصه بيتوقف على اشياء اخرى عديده

kenz
02-14-2013, 09:48 PM
اعتقد ان الاقتصاد كله مرتبط ببعضه سواء البورصه او سوق المال او اى نوع من الاستثمار فالكل يدفع ببعضه من اجل الوصول الى هدفه وفى النهايه يتكون لديك الكثير من الطرق لايجاد المال

FCBXL
02-14-2013, 09:59 PM
أكيد أخي كل شيء في هذه الحياة مكمل للآخر فالبورصة مكمل للفوركس والعكس صحيح وأيضا البورصة لها مكمل آخر
والفوركس أيضا يعني كل شيء مترابط وهذا هو الإقتصاد في تعريفه
اعتقد ان الاقتصاد كله مرتبط ببعضه سواء البورصه او سوق المال او اى نوع من الاستثمار فالكل يدفع ببعضه من اجل الوصول الى هدفه وفى النهايه يتكون لديك الكثير من الطرق لايجاد المال

amrmorasamir
02-14-2013, 10:17 PM
أكيد أخي كل شيء في هذه الحياة مكمل للآخر فالبورصة مكمل للفوركس والعكس صحيح وأيضا البورصة لها مكمل آخر
والفوركس أيضا يعني كل شيء مترابط وهذا هو الإقتصاد في تعريفه

بس انا شايف ان البورصه بعيده شويه عن الفوركس او انا مش عارف ايه اللى بيربط بينهم بالضبط بس طبعا فى علاقه كبيره بين الاقتصاد والفوركس لانه بيتحكم فى العملات برده

egypt2013
02-17-2013, 11:26 PM
الحقيقة ان الكلام منطقي ، ودا لانها بتمثل قوة شرائية او قوة بيعية في سوق الفوركس وبالتلى لابد ان يتاثر الفوركس وسعر العملات ايا ما كانت ، وبالفعل مش البورصة بس هى الا بتاثر في سعر الدولار ولكن في اشياء كبيرة مثل الحكومات واشياء صغيرة مثل مبيعات التجزئية والتى يمكنها ان تؤثر في سعر العملة ايضا

mannon
02-18-2013, 05:18 AM
بس انا شايف ان البورصه بعيده شويه عن الفوركس او انا مش عارف ايه اللى بيربط بينهم بالضبط بس طبعا فى علاقه كبيره بين الاقتصاد والفوركس لانه بيتحكم فى العملات برده

لو انت هتبص لبلد زى بلدنا مصر هتلاقى مفيش اى علاقة لان العملة اساسا مربوطة باقتصاد امريكا لانها مربوطة بالدولار
لكن فى الدول الاخرى صاحبة الاقتصاد الكبير اكيد طبعا اللورصة بتاثر بشكل قوى على عملاتها

MEDOOO1989
02-18-2013, 06:41 AM
لو انت هتبص لبلد زى بلدنا مصر هتلاقى مفيش اى علاقة لان العملة اساسا مربوطة باقتصاد امريكا لانها مربوطة بالدولار
لكن فى الدول الاخرى صاحبة الاقتصاد الكبير اكيد طبعا اللورصة بتاثر بشكل قوى على عملاتها

يعني نفهم من كلامك ان الفوركس لة علاقة بالبورصة اي ان البورصة في بعض الدول لها تاثير على السعر في الفوركس

feto
02-18-2013, 06:50 AM
يعني نفهم من كلامك ان الفوركس لة علاقة بالبورصة اي ان البورصة في بعض الدول لها تاثير على السعر في الفوركس

اكيد طبعا كل الاقتصاد له علاقه ببعضه
بس الطرق مختله
يعني لو بورصه بريطانيا نزلت هتلاقي التاثير سلبي علي الاسترليني
فهمنا بس ده مش قاعده لكن هو بيكون النظام كذالك
شكرا

kamal2013
02-18-2013, 09:49 PM
على حسب علمي البسيط اظن انه لها صلة بي البورصة و احتمالات
احيانا تكون نفسها اي تصاعدي ولا تنازلي

feto
02-19-2013, 10:55 AM
على حسب علمي البسيط اظن انه لها صلة بي البورصة و احتمالات
احيانا تكون نفسها اي تصاعدي ولا تنازلي

الاقتصاد كله له علاقه ببعض
وده الي عملو الفوركس انه ربط كل شي ببعضه يعني لو الدولار نزل امام اليورو نري ان التاثير بيكون علي اغلب العملات المتعامله مع الدولار
وهكذا يريت اكون وضحت وجه نظري

ahmed rabee
02-19-2013, 07:39 PM
انا مليش علاقه بالبورصه اوي ومقدرش افتي لكن هقول علي حد علمي بخصوص الفوركس

اوقات افتتاح البورصات العالميه بيحصل ضخ او سحب لكميات هائله من الاموال وهي دي اللي بتحرك العمله صعود وهبوط ... حتي بيسمو اوقات الافتتاح دي وخصوصا اوربا وامريكا باوقات الانفجار السعري

noureen
02-22-2013, 11:44 AM

اوقات افتتاح البورصات العالميه بيحصل ضخ او سحب لكميات هائله من الاموال وهي دي اللي بتحرك العمله صعود وهبوط ... حتي بيسمو اوقات الافتتاح دي وخصوصا اوربا وامريكا باوقات الانفجار السعري

صح جدا و كلنا بنشوف ازاى الدولار بيقوى مثلا وقت افتتاح البورصه الامريكيه
و كل بورصه بتحاول تحمى عملتها

midoalilio
02-22-2013, 01:04 PM
صح جدا و كلنا بنشوف ازاى الدولار بيقوى مثلا وقت افتتاح البورصه الامريكيه
و كل بورصه بتحاول تحمى عملتها

اول مابيفتح السوق الامريكي بي العكس بحس بي ضعف الدولار مع اول نصف ساعه فجاء يحصل تحول مفجاء الاقي الدولار بقه قوي جدا وبيمشي في اتجاه الصعود
مع كل العملات لان تقريبا اول نصف ساعه بيكون في اخبار علي الدولار

kamal2013
02-26-2013, 09:12 PM
الاقتصاد كله له علاقه ببعض
وده الي عملو الفوركس انه ربط كل شي ببعضه يعني لو الدولار نزل امام اليورو نري ان التاثير بيكون علي اغلب العملات المتعامله مع الدولار
وهكذا يريت اكون وضحت وجه نظري

اكيد اخي الاقتصاد يتحكم في كل شيئ الان وهو اساس اي دولة و مدى تطورها و العملات تتغير
بالفعل السوق لان اغلب العملات تداولا هي الاورو و الدولار كلما تغير احد يلحقه الثاني

c reda
02-26-2013, 09:40 PM

اخي الي يحرك العملة صعود او هبوط هو الطلب على العملة فمثلا لو كان طلب شراء الدولار كبير فان العملة ستصعد و ان كان الطلب قليل فان العملة ستهبط و هكدا
و بالنسبة لموعد افتتاح البورصة فان البورصة العالمية تظل مفتوحة على مدار اليوم لا لو فتحت البورصة في اليابان و لما تغلق تكون البورصة في استراليا و نيوزلنا فتحت و عندما تغلق هاته الاخير تكون البروص في برلين و جنيف فتحت و عندما تغلق تكون في نيويورك فتحت و هكدا

mohskikda
02-26-2013, 10:09 PM
اخي الي يحرك العملة صعود او هبوط هو الطلب على العملة فمثلا لو كان طلب شراء الدولار كبير فان العملة ستصعد و ان كان الطلب قليل فان العملة ستهبط و هكدا
و بالنسبة لموعد افتتاح البورصة فان البورصة العالمية تظل مفتوحة على مدار اليوم لا لو فتحت البورصة في اليابان و لما تغلق تكون البورصة في استراليا و نيوزلنا فتحت و عندما تغلق هاته الاخير تكون البروص في برلين و جنيف فتحت و عندما تغلق تكون في نيويورك فتحت و هكدا

اخي رضا انت لم تفهم رد الاخ احمد جيدا
فالبورصة لها علاقة بالفوركس بما انك تشتري الاسهم فانت سوف تدفع بدلها عملة ما
و مثل الموضوع ناخد بوصة نيويورك عندما تفتح البورصة و يكون هناك طلب كبير لشراء الاسهم فاالامر سوف يأثر في سعر الدولار لانه يصبح هناك طلب كبير
عليه ايضا و هذا يأدي الى ارتفاعه و هنا الاخ احمد سمى هذا الامر بالانفجار السعري في حالتنا هنا انفجار سعر الدولار نظرا لكثرة الطلب عليه
و اضيف ايضا ان البورصات العالمية و قتها محدود
مثلا اسهم الشركات الامريكية المتداولة في بورصة نيويورك تستطيع التداول بها من 8 صياحا الى 4 مساءا و بعدها تغلق بورصة نيويورك و لا تستطيع المتاجرة في تلك الاسهم
حتى تفتح في اليوم التالي
على عكس سوق الفوركس

forex1212
02-26-2013, 10:16 PM
العلاقة اكيد كبيرة جدا بين الفوركس والبورصة اولا لان اساسا في تشابه كبير جدا في الية العمل بين الاتنين لكن الفرق بيظهر فش الطبيعة بأه نفسها يعني ده سوق عالمى مختلف خالص عن اي بورصة وطنية بس البورصة بتأثر فيه زي الاخبار كده

kamal2013
02-27-2013, 07:17 PM
العلاقة اكيد كبيرة جدا بين الفوركس والبورصة اولا لان اساسا في تشابه كبير جدا في الية العمل بين الاتنين لكن الفرق بيظهر فش الطبيعة بأه نفسها يعني ده سوق عالمى مختلف خالص عن اي بورصة وطنية بس البورصة بتأثر فيه زي الاخبار كده

كلامك صحيح اخي اغلب مجالات الاقتصاد و منها الفوركس و البورصة و تعامل الاسهم اغلبها تتشابه
في كيفة التعامل و التداول و لا يوجد فرق كبير بينهم الا في الاستراتجيات او طريقة العمل فيها

c reda
02-27-2013, 11:43 PM

اخي الكريم ان غالط في مفاهيمك فالفوركس و هو التداول في العملات و المتاجرة بها
و البورص توج البورة الخصة باسهم الشركات و البورصة الخاصة بالعملات التي لها علاقة كبير بالفوركس

midoalilio
02-27-2013, 11:43 PM
كلامك صحيح اخي اغلب مجالات الاقتصاد و منها الفوركس و البورصة و تعامل الاسهم اغلبها تتشابه
في كيفة التعامل و التداول و لا يوجد فرق كبير بينهم الا في الاستراتجيات او طريقة العمل فيها

اكيد في اختلاف في طريقه العمل وهي العمل من المنزل في الفوركس يعني تشتغل وانت قاعد في البيت اما البورصه لزم يكون ليك وسيط تعطي له اوامر
بي الشراء والبيع لذلك الفوركس يعتبر اسهل

feto
02-28-2013, 08:43 AM
اكيد في اختلاف في طريقه العمل وهي العمل من المنزل في الفوركس يعني تشتغل وانت قاعد في البيت اما البورصه لزم يكون ليك وسيط تعطي له اوامر

والله ميدو هو اختلاف بس مش اساسي
لان العمل بالبيت مكن يكون ايضا في البورصه عن طريق شاشاه عالنت والعمل بيكون بالتليفون او بالانترنت بردو
بس المهم في السوق يكون لدك الجهد الي يساعدك في العمل
شكرا

MEDOOO1989
02-28-2013, 11:59 AM

انا شايف ان الفوركس مميزاتة اكثر بكثير من البورصة فلا مقارنة بينهم
وزي ما انت قلت الن احلى حاجة انك انت الي بتداول بنفسك وانك بتداول في اي وقت 24 ساعة في اليوم
وبخلاف التداول من اي مكان وممكن تداول براس مال صغير بعكس البوصة بتحتاج راس مال كبير شوية علشان تحقق عائد

al3aklia
02-28-2013, 12:27 PM
شكرا لك على الموضوع النقاشي
انا ايضا لم افهم بعد مالعلاقة بين البورصة و اعملة سوى بعض المفاهيم التي قلتها مثل بورصة نيويورك و الدولار يكون عكسي اما بورصة نيويورك و الاورو يتماشى طرديا

joker7diaa
02-28-2013, 12:35 PM
انا ايضا لم افهم بعد مالعلاقة بين البورصة و اعملة سوى بعض المفاهيم التي قلتها مثل بورصة نيويورك و الدولار يكون عكسي اما بورصة نيويورك و الاورو يتماشى طرديا

سوق الفوركس هو من يتحكم في سوق البورصة
لان سوق الفوركس هو السوق الاكبر والسيولة العالية الموجودة في هذه السوق ايضاً

FCBXL
02-28-2013, 12:56 PM
هو انا شايف انو في علاقة مباشرة خاصة وان العملين يعتمدون على صعود ونزول بس هذه في العملات والآخرى
في الأسهم بس يبقى البوصة تحتاج رؤوس أموال ضخمة لدخولها عكس الفوركس

bombasasa
02-28-2013, 01:27 PM
فعلا المناقشة مع بعض حاجة كويسة لكن انا مش هقدر هافيدك علشان انا لسة في مرحلة البداية لكن
طبعا هاقدر هاستفاد منكم وشكراااا

badar007
02-28-2013, 01:28 PM
حسب ما سمعته اخي هو ان البرصة مكان الذي تباع وتشترى به أسهم شركات الدولة فمثلاً بورصة الأسهم
في نيويورك هو المكان الرئيسي الذي تباع وتشترى به أسهم الشركات لامريكية

c reda
02-28-2013, 01:30 PM
هو على ما يبدو الاخ في شرحه اراد ان يشرح بروصة تداول العملات و العلاثة التي
تكون بين صعود هبوط العملات و النتائج التي تنجها و العلاقة التي تجمع هاته التغيرات مع البورصة

zimozimo
03-02-2013, 08:46 AM
أولا علاقة الفوركس بأسواق الأوراق المالية ( بورصات الأسهم )

إن سوق الأوراق المالية هو سوق يتم التعامل فيه بالأوراق المالية من صكوك الأسهم والسندات التي تصدرها الشركات والبنوك أو الحكومات أو غيرها من المؤسسات والهيئات العامة وتكون قابلة للتداول

hossam reda
03-02-2013, 11:03 AM
اتفق معكى فى كلامك بنسبة 90 % لان البورصه لها علاقه بالاقتصاد ولذلك تتحكم فى سوق العملات ايضا
ومن هنا تاتى اهميتها لذلك من الممكن ان تتحكم البورصه فى صعود يعر عمله او هبوطها
وبالتوفيق لكل الاعضاء ياذن الله

remas
03-02-2013, 12:07 PM
يعنى هى البورصه ايه وعلاقتها ايه بالعمله بالتاكيد العلاقه واضحه يعنى 90 % من المضاربات الالكترونيه على العملات هى اللى بتحدد سعر صرف العمله والصرافه والبنوك بتحدد الاسعار حسب المضاربات اللى بتتم فى سوق الفوركس

mannon
03-02-2013, 12:23 PM

لا يغالى انت كدة فاهم الموضوع غلط على فكرة ، الاسهم هى الاصل ، واسعار العملات تتغير وفق المعدلات الاقتصادية والتى تظهر بشكل اوضح من مراقبة اسعار اسهم الشركات فى الدول المختلفة

noureen
03-03-2013, 08:52 PM

اخى الكريم سوق الفوركس يعكش الحاله الدخليه لقوه البورصه و الدليل على ذلك متابعتنا نحن لبعض مؤشرات البورصه عشان نتوقع منها
مثل متابعه مؤشر داو جونز عشان نعرف سعر الدولار

ADILOFASKI
03-03-2013, 09:02 PM
على ما أضن لا يوجد ارتباط بين البورصة و الفوركس فهدا مجال و البورصة مجال آخر و أتمنى من الإخوة شرح هده النقطة لي
لأنه يختلط علي دائما هدا الأمر هل هناك علاقة بينهما أم لا

laadjal
03-03-2013, 09:09 PM
انا حسب راي هنـاك علاقة لان كلما ارتفعت البورصة ارتفعت الاسعار و هترتفع اسعار الدولار في الفوراكس ايضا
و العكـس ايضا صحيح يعني في الانخفاض و الله اعلم

على ما أضن لا يوجد ارتباط بين البورصة و الفوركس فهدا مجال و البورصة مجال آخر و أتمنى من الإخوة شرح هده النقطة لي
لأنه يختلط علي دائما هدا الأمر هل هناك علاقة بينهما أم لا

walidfaidi
03-03-2013, 11:12 PM
انا حسب راي هنـاك علاقة لان كلما ارتفعت البورصة ارتفعت الاسعار و هترتفع اسعار الدولار في الفوراكس ايضا
و العكـس ايضا صحيح يعني في الانخفاض و الله اعلم

العملات ترتفع و تنزل أسعار العملات حسب الإقتصاد
أما بنسبة للبورصة الاسهم قد تنزل أسعارها بسبب مدرائها ليخسروا أصحاب الأسهم الصغيرة

kaitokid46
03-03-2013, 11:54 PM
هو صحيح البورصة عندها تاثير قوي على سوق الفوركس بس مش البورصة لوحدها لان في كمان التعاملات ما بين البنوك و المعاملات الاقتصادية بين الدول و الاخبار عن اسعار الفائدة مثلا و كل ده ممكن ياثر على سعر الزوج الذي نتاجر فيه

بالفعل ثاير البورصة هو ثاتير شامل في المعاملات الاقتصادية الاخرى كابنوك و الاسهم و سندات
اما ان تكون ثابتة او ترتفع او تنخفض

midoalilio
03-04-2013, 12:56 AM
بالفعل ثاير البورصة هو ثاتير شامل في المعاملات الاقتصادية الاخرى كابنوك و الاسهم و سندات
اما ان تكون ثابتة او ترتفع او تنخفض

انا شايف في حاجات كثير بتاثر علي الفوركس واكيد البورصه له تاثير علي الفوركس من وجهه نظري وتصريحات اي مسئول اقتصادي بتاثر علي سوق
الفوركس والبورصه

juventus
03-04-2013, 09:57 AM
حسب فهمي ان الفوريكس له علاقة بالبورصة فسوق الفوركس يتحكم بالبورصة لكثرة السيولة النقدية و كل انخفاض او ارتفاع في العملات سيحدث نفس الشيء بالنسبة للطرف الاخر

ADILOFASKI
03-04-2013, 10:03 AM
حسب فهمي ان الفوريكس له علاقة بالبورصة فسوق الفوركس يتحكم بالبورصة لكثرة السيولة النقدية و كل انخفاض او ارتفاع في العملات سيحدث نفس الشيء بالنسبة للطرف الاخر
ممكن أخي فبعد بحت و تقصي و جدت أنه هناك فعلا علاقة قوية بين البورصة و الفوركس و هناك مفارقة غريبة و هي أن البورصة تأتر على الفوركس
لكن الفوركس لا يؤتر على البورصة فهل من أحد يوضح لي لمادا

walidfaidi
03-04-2013, 10:23 AM

الفوركس هو تجارة العملات و يؤثر في إرتفاع و نزول العملات الإقتصاد في البلدان القوية
أما البورصة فالمتجارة بالأسهم

kamal2013
03-04-2013, 10:34 AM
ممكن أخي فبعد بحت و تقصي و جدت أنه هناك فعلا علاقة قوية بين البورصة و الفوركس و هناك مفارقة غريبة و هي أن البورصة تأتر على الفوركس
لكن الفوركس لا يؤتر على البورصة فهل من أحد يوضح لي لمادا

اكيد اخي يوجد صلة بين الاقتصاد و البورصة وكما نعلم الفوركس متصل بالاقتصاد الدول المتطورة
اي الدول المتحكمة في الفوركس و اللتي لديها عملات قوية في السوق

ADILOFASKI
03-04-2013, 10:37 AM
اكيد اخي يوجد صلة بين الاقتصاد و البورصة وكما نعلم الفوركس متصل بالاقتصاد الدول المتطورة
اي الدول المتحكمة في الفوركس و اللتي لديها عملات قوية في السوق

لكن أخي كمال لمدا البورصة تأتر في الفوركس و الفوركس لا يؤتر في البورصة على حسب علمي المتواضع
ممكن توضيح بهدا الخصوص من منيملك خبرة

c reda
03-04-2013, 12:47 PM

نعم اخي الكريم فالفوكس هو على علاقة وطيضة بالبورصة التي تعرف تداول ارقام مهولة يوميا من العملات
و البورصة التي تعطي نتائج كل تغيرات العملات العالمية التي تتعلق من قريب و بعيد بالفوركس

fxfx
03-04-2013, 08:18 PM
هل فعلا فيه ارتباط بين البورصة والفوركس الله اعلم اللي اعرفه ان البورصة هي تداول اسهم وسندات تعتمد فقط علي الشائعات وسمعة الشركات في السوق ولا علاقة لها بالعملات اعتقد ذلك

FCBXL
03-04-2013, 09:00 PM
لا ياغالي في علاقة وطيدة بين الإثنين في متداولين بالفوركس مستثمرين في البورصة حسب علمي بس بأرقام خيالية
والبورصة تعتمد زي ماقلت على سمعة الشركات عكس الفوركس الذي يعتمد على تداول الشخص
هل فعلا فيه ارتباط بين البورصة والفوركس الله اعلم اللي اعرفه ان البورصة هي تداول اسهم وسندات تعتمد فقط علي الشائعات وسمعة الشركات في السوق ولا علاقة لها بالعملات اعتقد ذلك

ADILOFASKI
03-04-2013, 09:14 PM
لا ياغالي في علاقة وطيدة بين الإثنين في متداولين بالفوركس مستثمرين في البورصة حسب علمي بس بأرقام خيالية
والبورصة تعتمد زي ماقلت على سمعة الشركات عكس الفوركس الذي يعتمد على تداول الشخص

نعم أخي لكن السؤال الدي لا يزال يأرقني هو كيف هناك علاقة بين سوقين مختلفين في التداول الأول بالمال و التاني بالأسهم و السندات هل يمكن شرح أين توجد العلاقة

ahmed20020
03-04-2013, 09:17 PM
أكيد طبعا البورصة لها تأثير واضح علي سوق الفوركس بس ليس البورصو وحدها هي الموثر الأساسي بل يوجد عدة موثرات أخري مثل المعاملات الإقتصاديو والبنكية والأسعار بين الدول وبعضها

feto
03-05-2013, 06:19 AM
أكيد طبعا البورصة لها تأثير واضح علي سوق الفوركس بس ليس البورصو وحدها هي الموثر الأساسي بل يوجد عدة موثرات أخري مثل المعاملات الإقتصاديو والبنكية والأسعار بين الدول وبعضها

انا مقتنع ان اي شي يوثر علي الاقتصاد يوثر علي الفوركس
لان الفوركس هو اساس الاقتتصاد العالمي
ولا يوجد شي اقتصادي بيكون خارج السوق

MEDOOO1989
03-05-2013, 07:35 AM
انا مقتنع ان اي شي يوثر علي الاقتصاد يوثر علي الفوركس
لان الفوركس هو اساس الاقتتصاد العالمي
ولا يوجد شي اقتصادي بيكون خارج السوق

فعلا اخي الإقتصاد عامل مؤثر بشكل اساسي على الفوركس او على العملات
لذلك نجد ان الأخبار الإقتصادية لها تاثير في رفع او هبوط سعر العملة الخاصة بيها

c reda
03-05-2013, 01:17 PM
فعلا اخي الإقتصاد عامل مؤثر بشكل اساسي على الفوركس او على العملات
لذلك نجد ان الأخبار الإقتصادية لها تاثير في رفع او هبوط سعر العملة الخاصة بيها

نعم اخي فهناك علاقة وطيدة بين الاقتصاد و بورصة العملات التي تعرف سيولات كبيرة من العملات
و التي تؤثر بشكل مباشر على الفوركس