PDA

View Full Version : هل انت من المتدوالين يوميا ولا اسبوعيا ولا شهريا

Pages : [1] 2

Realist Killaz
11-08-2012, 05:50 PM
السلم عليكم ورحمه الله وبركاته

انا يا جماعه مبدئيا دورت ع نفس الموضوع ملقتش ف المنتدى

وحبيت اطرح عليكو الموضوع ده

وده يعتبر فضففه مع بعض كده

قولو لينا بقى انت بتحب تداول يوميا ولا مثلا اسبوعيا

ولا تفضل شهريا

ahmedforex
11-08-2012, 06:22 PM

ولا تفضل شهريا
هناك بالفعل اخى الكريم الكثير من المضاربين الذين يعملون ويفضلون العمل على المدى اليومى وانا فى وجهه نظرى ان افضل تايم فريم مناسب للعمل على المدى اليومى هو تايم فريم الساعة اما اذا كنت تعمل على المدى الطويل فافضل تايم فريم هو تايم فريم الاربع ساعات ويمكنك العمل على فريمات اكبر من ذلك .

logly
11-08-2012, 06:24 PM
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اولأ اخى ياريت تعدل كلمة السلم الى السلام انا عارف انها غلطة فى الب توب بتاعك الخربان دة
هههههههه
انا مش بتفرق معاية يومى او اسبوعى او شهرى
المهم ان الواحد دياما يقيم نفسه فى المتاجرة وطريقة متاجرته وارباحه وخسائره ليقف على مدى النجاح او من عدمه ويحدد الأشياء التى يجب ان يقومها لكى يحسن من نفسه وتجارته
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

newfxs
11-08-2012, 06:29 PM
انا من المتداولين يوميا بس مش في جميع الاوقات فاحيانا بلاقي فرصه للدخول في صفقه اسبوعيه سوينجايه واقفلها اخر الاسبوع وتحدد الهدف
لكن الاغلب بيكون يومي وممكن الصفقه تبات كمان

Realist Killaz
11-08-2012, 07:12 PM
هناك بالفعل اخى الكريم الكثير من المضاربين الذين يعملون ويفضلون العمل على المدى اليومى وانا فى وجهه نظرى ان افضل تايم فريم مناسب للعمل على المدى اليومى هو تايم فريم الساعة اما اذا كنت تعمل على المدى الطويل فافضل تايم فريم هو تايم فريم الاربع ساعات ويمكنك العمل على فريمات اكبر من ذلك .

وهو اغلب من قابلتهم فعلا كده يا باشا بيفضلو فريم الساعه

بس تفتكر مثلا هل ده ادمان ولا حب الفوركس ولا مثلا طمع ف المكسب الزائد

كل دى امور ممكنه تايم فريم الاربع ساعات الى هو االمدى الطويل هو بردو كويس مش وحش

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
اولأ اخى ياريت تعدل كلمة السلم الى السلام انا عارف انها غلطة فى الب توب بتاعك الخربان دة
هههههههه
انا مش بتفرق معاية يومى او اسبوعى او شهرى
المهم ان الواحد دياما يقيم نفسه فى المتاجرة وطريقة متاجرته وارباحه وخسائره ليقف على مدى النجاح او من عدمه ويحدد الأشياء التى يجب ان يقومها لكى يحسن من نفسه وتجارته
بالتوفيق للجميع ان شاء الله

ههههههههههههههه اديك عارف الى فيها اهو يا عم بس يمكن اكون نسيت حرف الالف بس

طبعا معاك ف كلامك وهى كمان ع حسب مالواحد اتعود وهو ف الفوركس

وف مننا ناس كتير شغلها الاساسى اصلا هو الفوركس ف بتلاقيها بشكل يوميى متواجده

وبالتوفيق لينا جميعا يا ريس نورت

انا من المتداولين يوميا بس مش في جميع الاوقات فاحيانا بلاقي فرصه للدخول في صفقه اسبوعيه سوينجايه واقفلها اخر الاسبوع وتحدد الهدف

بالظبط اخى انا افضل كده بردو وبعمل نفس الكلام ساعات بسيب صفقات تبات لو حال السوق مش عاجبنى

وانا يمكن قولت غوف ايه سبب حب الناس ف التداول يوميا انا ليا شخصيا حب الفوركس وتعلمه اول باول

وبتابه شروحات وبحاول اطبقها عشان كده ببقى بشكل يومى متواجد

ونورت اخى الكريم

mostafa s
11-08-2012, 07:33 PM
الحقيقه انا عن نفسى افضل الخروج من الصفقات يوميا بمعنى ادخل الى الصفقه بعد تحقق شروطها واكتفى بهدف صغير واخرج من السوق لهذا اليوم باكمله وانتظر اليوم التالى وهكذا

ahmedkaka
11-08-2012, 07:53 PM

ولا تفضل شهريا

انا بفضل انى افدخل الصفقة فى بداية اليوم واقفلها فى اخر اليوم وساعات بدخل كذا صفقة فى اوقات قصيرة اسكالبينج لكن التداول الاسبوع او الشهرى ده بيبقى عايز رأس مال كبير علشان يقدر يواكب التغيرات والتذبذبات اللى بتحدث فى السوق وخاصة التداول الشهرى

Realist Killaz
11-08-2012, 08:20 PM
الحقيقه انا عن نفسى افضل الخروج من الصفقات يوميا بمعنى ادخل الى الصفقه بعد تحقق شروطها واكتفى بهدف صغير واخرج من السوق لهذا اليوم باكمله وانتظر اليوم التالى وهكذا

بس انت السوق هو الى بيحكمك يا باشا

افرض موصلتش للسعر المطلوب والمحدد بالنسبه ليك هتضطر انك تستنى مثلا او تشوفها بعدها بيوم

هيا مساله السوق الى بيحكم فقط

Realist Killaz
11-08-2012, 08:21 PM
انا بفضل انى افدخل الصفقة فى بداية اليوم واقفلها فى اخر اليوم وساعات بدخل كذا صفقة فى اوقات قصيرة اسكالبينج لكن التداول الاسبوع او الشهرى ده بيبقى عايز رأس مال كبير علشان يقدر يواكب التغيرات والتذبذبات اللى بتحدث فى السوق وخاصة التداول الشهرى

صح يا باشا هو مش شرط اسبوعى يحتاج لراس مال كبير

ممكن يكون صغير عادى بس طبعا هو الشهرى الى بيحتاج راس مالك كبير عشان يقدر يقاوم

نورت يا باشا

Heart Black
11-08-2012, 08:25 PM

ولا تفضل شهريا

انا عن نفسي اخي الغالي مثلي مثل كثير من الاعضاء بحب العمل والتداول بشكل يومي بتحديد تايم فريم 4 ساعات بشكل يومي لانه اعمل بنظام المدي الطويل والحمد لله الموضوع ماشي معه زي الفل سوي في الارباح والاخسارة

ahmed rabee
11-08-2012, 09:35 PM

ولا تفضل شهريا

انا متداول يومي وسكالبينج

لكن لا عمري فكرت في الاسبوعي ولا الشهري ابدا لان حسابي ميتحملش النوع ده من المتاجره

وعشان اشتغل صح واعمل اداره راس مال كويسه يبقي مش هلاقي حاجه في الاخر بعد اسبوع ولا شهر

مع ان الصفقات طويله المدي امنه بالنسبه لليومي والاسكالبينج

forex10
11-08-2012, 09:51 PM
هو و كل واحد و الحساب بتاعو ممكن يكون عندك حساب كبير و تتاجر كل يوممن دون ان الخسارة تاثر فيك و ممكن يكون حساب صغير ميحتملش المتاجرة كل يوم لذلك تتاجر مرة في الاسبوع وانا عن نفسي افضل دايما الصفقات القصيرة

midoalilio
11-08-2012, 10:10 PM
انا عن نفسي افضل التداول اليومي والربح من الصفقات السونجيه الصغيره لكن في ناس تانيه بتحب الصفقات الطويله الي هي بتقعد
اسابيع وشهور بس اعتقد انه من اخطر انواع الصفقات

Realist Killaz
11-08-2012, 10:40 PM
انا عن نفسي اخي الغالي مثلي مثل كثير من الاعضاء بحب العمل والتداول بشكل يومي بتحديد تايم فريم 4 ساعات بشكل يومي لانه اعمل بنظام المدي الطويل والحمد لله الموضوع ماشي معه زي الفل سوي في الارباح والاخسارة

صح يا باشا كتير مننا بيحب التداول اليومى خصوصا بقى المدى الطويل او القصير

ف التداول يوميا بيزيد الخبره بيزود خبره بردو وكمان تعلم للمتداول

وربنا يبعد عنك الخصاره ان شاء الله

بالتوفيق يا غالى

لكن لا عمري فكرت في الاسبوعي ولا الشهري ابدا لان حسابي ميتحملش النوع ده من المتاجره

وعشان اشتغل صح واعمل اداره راس مال كويسه يبقي مش هلاقي حاجه في الاخر بعد اسبوع ولا شهر

تمام اخى التداول الاسبوعى او الشهر بيعتمد ع راس مال كبير وخصوصا الشهرى

لان لو دخلت كده وانت صغير اكيد طبعا بتروح ف الرجلين

بالتوفيق اختى

Realist Killaz
11-08-2012, 10:43 PM
هو و كل واحد و الحساب بتاعو ممكن يكون عندك حساب كبير و تتاجر كل يوممن دون ان الخسارة تاثر فيك و ممكن يكون حساب صغير ميحتملش المتاجرة كل يوم لذلك تتاجر مرة في الاسبوع وانا عن نفسي افضل دايما الصفقات القصيرة

هيا الصفقات القصيره بتزود تعلم عند الناس ومنها الواحد بردو بيبقى عامل

ع مضمون الحساب بتاعه اكيد لان لو حسابك صغير عمرك مهتداول كل شهر ده شىء اكيد

انا عن نفسي افضل التداول اليومي والربح من الصفقات السونجيه الصغيره لكن في ناس تانيه بتحب الصفقات الطويله الي هي بتقعد
اسابيع وشهور بس اعتقد انه من اخطر انواع الصفقات

طبعا ده من اخطر انوع المتاجره شىء اكيد يا غالى بس اعتقد

ان الناس دى بتبقى عامله احتياطاتها طبعا حسابتهم كبيره

ماشين ع استراتيجيات معينه وتحليل فنى محكم

وبالتوفيق للجميع

walidsamir
11-08-2012, 11:13 PM
انا من هواة التداول فى سوق لفوركس اسبوعياودائما ماتحقق معى نجاحات لان بتعلم من اخطائى دائما وبحاول اطور من نفسى

Realist Killaz
11-08-2012, 11:36 PM
طب ليه مش بتحب تشارك يوميا وبالمره تبقى زياده خبره ليك

واهم شىء طبعا ان كلو يطور من نفسه ويتعلم من اخطاءه دى حاجه جميله

medo1
11-10-2012, 02:57 PM
طبعا لان راس المال صغير
فانا من المتداولين يوميا
\او بدقة ساعة او حتي نصف ساعة
اسكبلنج يعني

noureen
11-10-2012, 03:23 PM
هو انا بتداول يوميا بس مش لازم ادخل كل يوم صفقه
يعنى ممكن تعدى ايام و لا اجد فرصه كويسه فقط اعمل اسكالبنج فانا لا احاول الدخول مجازافه

2x1
11-10-2012, 04:01 PM
انا من هواة التداول فى سوق لفوركس اسبوعياودائما ماتحقق معى نجاحات لان بتعلم من اخطائى دائما وبحاول اطور من نفسى

والله انا بعد مدة من الشغل فالفوركس لقيت ان ارباحي دايما اللي بقدر احقها واسحبها واحافظ عليها بتكون شهرية فهقرر اني اشتغل شهري دة افضل بالنسبالي

game
11-10-2012, 04:02 PM
التداول البومى دة بيبقى ممظم راس مالة صغير علشان كدة بنقفل الصفقة فى نفس اليوم علشان الحساب ما يتمرجتش اما التداول اللاسبوعى او الشهرى بيحتاج راس مال كبير نسبيا علشان يعرف يعدل نفسة من خسارة الى مكسب

jamica
11-10-2012, 04:14 PM
انا من ضمن الناس اللى بتحي تضارب يومى بس مش كل يوم يعنى مثلا مرتين تلاته فى الاسبوع انما مش كل يوم ....و اعتقد ده مناسب ليا حاليا لما افضى اكتر ممكن اخلى الفتره اكبر و كده يعنى

Madoegy
11-10-2012, 04:28 PM
أنا شغلي كله يومي يعني متاجرة فورية ممكن تاخد ساعات قليلة ووأقات في صفقات بتعدي اليوم واسيبها مفتوحة طالما لم تحقق هدفها
لكن في الاساس صفقاتي كلها قصيرة

shobra
11-10-2012, 04:33 PM
انا حاليا اتداول لحظى وذلك يسبب لى ارهاق شديد لانى اجلس امام الشاشه وقت كثير جدا واحيانا ممكن اجلس امام الشارت 24 ساعه متواصله ودة طبعا غلط وانا الان احاول تنظيموقتى اكثر واحاول التقليل من الجلوس امام الشارت حتى استطيع ان استعيد تنشيط ذهنى اكثر ولا يؤثر عليا العامل النفسى فى اسوأ الظروف

2x1
11-10-2012, 04:36 PM
أنا شغلي كله يومي يعني متاجرة فورية ممكن تاخد ساعات قليلة ووأقات في صفقات بتعدي اليوم واسيبها مفتوحة طالما لم تحقق هدفها
لكن في الاساس صفقاتي كلها قصيرة

طيب كويس اليومي بس انا حسبتها لقيت هي هي يومية زي شهرية واللي هتقدر تحققة فالشهر هو اللي ممكن تحققة لو يومي

simo808
11-10-2012, 04:37 PM
تقريبا على حساب تفرغي فلو كان وقت فاغي كبير ادخل تقريبا يوميا لكن احيانا بسبب الدراسة او السفر متلا ممكن ابقى ادخل اسبوعيا لكن في عطلة الصيف ممكن ان يصل لشهر تقريبا يعني ادخل مرة في الشهر

ahmedxp
11-10-2012, 04:45 PM
والله بالنسبه لى اخى الكريم

افضل المتاجره اسبوعيا وايضا السحب اسبوعيا

اذا كان وقتى يسمح بذلك

فان لم يكن لدى وقت فمن الممكن تأجيله لنهايه الشهر

تحياتى لك

2x1
11-10-2012, 04:59 PM
والله بالنسبه لى اخى الكريم

افضل المتاجره اسبوعيا وايضا السحب اسبوعيا

اذا كان وقتى يسمح بذلك

فان لم يكن لدى وقت فمن الممكن تأجيله لنهايه الشهر

تحياتى لك

طيب انتا طريقتك الاسبوعية انك تخلي صفقة معينة تفتحها تقفلها بعد اسبوع ولا تقصد ان في فرصة اسبوعية انتا شغال عليها

ahmedkaka
11-10-2012, 05:16 PM
تقريبا على حساب تفرغي فلو كان وقت فاغي كبير ادخل تقريبا يوميا لكن احيانا بسبب الدراسة او السفر متلا ممكن ابقى ادخل اسبوعيا لكن في عطلة الصيف ممكن ان يصل لشهر تقريبا يعني ادخل مرة في الشهر

تمام كدة انت بتشتغل على حسب وقتك لكن الصفقات الطويلة المدى ديه محتاجة رأس مال كبير وعلشان تتغل على كدة لازم تقلل جدا من حجم اللوت بحيث انه مش يزيد عن 1% للصفقة اللى هتدخلها على مدار الاسبوع او الشهر علشان تحافظ على حسابك

AhmedSan
11-10-2012, 05:29 PM
انا نظامي شبه يومي يعني بنسبة 80 % ,, لكن احيانا بيكون اسبوعي ,, مثلا اذا كنت مشغول او الاخبار والاوضاع مش تمام ,, وبرضو اول مايفتح السوق بيكون الوقت متدمر
فأحيانا بيكون اوضاع الافضل ماندخل فيها عشان ماندخل جوا اعصار ,, طبعا نظام الشهري ده مش لينا ,,

rooseyflower
11-10-2012, 05:39 PM
انا عادة من المتداولين اليوميين
انا احب افتح الصفقه واقفلها فى نفس اليوم واعرف النتيجه
مش بحب اعلق الصفقات فترات طويله

silverfox91
11-10-2012, 05:44 PM
طب ليه مش بتحب تشارك يوميا وبالمره تبقى زياده خبره ليك

واهم شىء طبعا ان كلو يطور من نفسه ويتعلم من اخطاءه دى حاجه جميله

لو انت بتتاجر على حساب ديمو فعادى جدا انك تتاجر كل يوم لكن لو حساب حقيقى فانا بستنى دايما الصفقه اللى بتبقى حلوة مش بتاجر وخلاص يعنى انا كنت زمان بزعل جدا اما السوق يقفل مع ان عادى دلوقتى بدخل امل صفقاتى والم ربحى او خسارتى واخرج وخلاص على كدا

ahmed1
11-10-2012, 05:49 PM
انا بتداول كل ما اكون فاضى يعنى ساعات كل يوم وساعات يومين او تلاته فى الاسبوع وساعات مش بتاجر لمده اسبوع واكتر على حسب

soso1691
11-10-2012, 06:11 PM

ولا تفضل شهريا
مش بيكون اكيد حاجة ثابتة بس فيه ناس مش بيقدر يعدى عليها يوم من غير ماتتداول ولكن اكيد التداول بيبقى حسب توافر حاجات معينة عند الشخص زى مثلا يكون معاه المبلغ الى عاوز يتداول بيه او استعداه النفسى او اذا كان شايف السوق مستقر ويقدر يحقق ربح فيه

souzy
11-10-2012, 06:39 PM
انا لسه مبتدئه ومعملتش صفقات بس بتدرب علي الديمو وبعمل صفقات يوميه
واكيد لما اشتغل علي الحساب الحقيقي هعمل برده صفقات يوميه دي افضل لان حسابي صغير

Mostafa Mando
11-10-2012, 06:55 PM
انا بتداول كل ما اكون فاضى يعنى ساعات كل يوم وساعات يومين او تلاته فى الاسبوع وساعات مش بتاجر لمده اسبوع واكتر على حسب

الفوركس طبعا محتاج وقت فراغ وتركيز فا انا اثناء الدراسة يعتبر لا ادتوال نهائيا لان بالي يكون مشغول باكثر من شئ وطبعا دا غلط

noureen
11-10-2012, 07:15 PM
لو انت بتتاجر على حساب ديمو فعادى جدا انك تتاجر كل يوم لكن لو حساب حقيقى فانا بستنى دايما الصفقه اللى بتبقى حلوة مش بتاجر وخلاص يعنى انا كنت زمان بزعل جدا اما السوق يقفل مع ان عادى دلوقتى بدخل امل صفقاتى والم ربحى او خسارتى واخرج وخلاص على كدا

فعلا اكيد انا كمان بعمل كدا ممكن ادخل كل يوم احلل عملات و بنتظر الفرصه الكويسه
بس ممكن اشتغل كل يوم لو فاضيه يعنى بالنسبه الاسكالبنج لا اعتبره فرص لانى بدخل فيه بعقود صغيره بردوا

sahora
11-10-2012, 08:13 PM
انا مبتدئة ولا استطيع ان اتاجر اسبوعيا ولا شهريا لذلك بتاجر يوميا واحدد لنفس عدد معين
وبدخل بلوت صغير وعقد صغير وبحب اكسب يوميا او اخسر بحس بمتعه في التداول علي الفوركس ومقدرشي اسيب صفقاتي اسبوعيا وشكرا لك
وكمان انا ممكن اسيب صفقاتي شهريا او اسبوعيا علي الحساب التجريبي فقط اما الحقيقي لا يومي

Realist Killaz
11-10-2012, 09:22 PM

تمام يا باشا كلام زى الفل

يعنى انت دلوقتى شايف ان المتاجره ع الديمو افضل وهتاخد خبره بيها وطبعا ده شىء جميل

بس المتاجره ع الديمو هتخليك مش عامل اى اهتمام للفلوس الى فيها لان كده كده هو حساب وهمى

يعنى انا بحس انه ملوش اى لازمه غير فقط انا بتعلم شويه حاجات لان لو خصرت انا كده كده مش هزعل

هيا مش فلوس الى فيه اصلا انما طلع بمكسب واحد فقط وهو انى اتعلمت حاجه

وده بينعكس ع المتاجره ع الحساب الحقيقى لان انت لاحظ ممكن تعمل حاجات ع الديمو

مش تتحقق اصلا ف الحقيقى

Realist Killaz
11-10-2012, 09:25 PM
الفوركس طبعا محتاج وقت فراغ وتركيز فا انا اثناء الدراسة يعتبر لا ادتوال نهائيا لان بالي يكون مشغول باكثر من شئ وطبعا دا غلط

بالعكس يا باشا

اانا شايف انك لو تخصص كل يوم ساعه او ساعتين كل يوم كافين اوى للفوركس

حتى وقت الدراسه خلافه بقى وقت الامتحانات ف ده ليك عذر بتذاكر وكده وكمان بتبقى فتره قصيره يعنى ممكن اسبوعين وخلاص

انما اثناء الدراسه لو خصصت لنفسك ساعتين كل يوم ف دول كافين

joker7diaa
11-10-2012, 09:58 PM
والله أنا متدول يومي , بس أنا شايف أني راح أقلب اسبوعي لاني بفتح الصفقة وبتخسر بطر أني أسيبها لحد ما ترجع تحقق ربح , فكل الوقت ده يعني في الاخير والمعرف انه الشغل على فريم اكبر يكون هناك فرصة اكبر في الربح

the legend
11-11-2012, 02:34 PM
التداول اليومى افضل للمتاجرين اصحاب الحسابات الصغيرة ولهذا فانا اعمل به اما المتاجرة الاسبوعية او الشهرية تحتاج الى حساب كبير ، ونستطيع ان نربح اى كان مدى تداولنا اذا كنا لدينا استراتيجية جيدة ونسبة نجاحها عالية .

forex egypt
11-11-2012, 03:36 PM
لا انا شبه بتداول يوميا
وممكن اتداول سكالبنج
والصفقة تطول معايا وتبقى سوينج
وتبقى ربحها كويس
والانتراداى بيبقى حلو جدا

rania1
11-11-2012, 03:59 PM
انا بتداول بطريقة يوميه بدخل وقت افتتاح الاوروبى وبخرج مع اغلاقة وساعات ممكن استنى الامريكى فى اوله بس

medhat4forex
11-11-2012, 04:55 PM
لا انا شبه بتداول يوميا
وممكن اتداول سكالبنج
وتبقى ربحها كويس

اليويم من افضل الطرق للعمل فى الفوركس والعمل على الاسكالبينج هو افضلها على الاطلاق ولكن يجب ان تمتلك طريقة تعمل بها جيدة وادارة مال جيدة

joker7diaa
11-11-2012, 05:57 PM
انا بتداول بطريقة يوميه بدخل وقت افتتاح الاوروبى وبخرج مع اغلاقة وساعات ممكن استنى الامريكى فى اوله بس

أنا كنت ابحث عن مواعيد افتتاح واغلاق سوق البروصة , يا ريت حد يضعها
ويقول لنا ايه افضل الاوقات للتادول يعني مع اي بورصة او على اي زوراج

Mostafa Mando
11-11-2012, 06:28 PM
بالعكس يا باشا

اانا شايف انك لو تخصص كل يوم ساعه او ساعتين كل يوم كافين اوى للفوركس

حتى وقت الدراسه خلافه بقى وقت الامتحانات ف ده ليك عذر بتذاكر وكده وكمان بتبقى فتره قصيره يعنى ممكن اسبوعين وخلاص

انما اثناء الدراسه لو خصصت لنفسك ساعتين كل يوم ف دول كافين

هي المشكلة ان الساعتين دول للاسف مش موجودين فيومي يتمثل في دروس في الصباح والليل وايام دراسية يجب ان اثبت الحضور ومذاكرة

ومن وجهة نظري المتواضعة اني اركز في شئ واحد افضل حيث ان الفوركس والدراسة كلاهما يحتاج وقت كبير نوعا ما

warlord42
11-11-2012, 06:34 PM
لا انا من النوع اللى بيحب يتداول يوميا و انا بشتغل على الفريمات الصغيره و انا بلاقى لذه و متعه فى الشغل فى الفوركس

esraa
11-11-2012, 07:03 PM
لا انا من النوع اللى بيحب يتداول يوميا و انا بشتغل على الفريمات الصغيره و انا بلاقى لذه و متعه فى الشغل فى الفوركس

انا كمان بتداول يوميا وبشوف ان الطريقة دى افضل لاقتناص فرص السوق اليومية وتدبيل اسرع للحسابات

trader555
11-11-2012, 08:38 PM
هي المشكلة ان الساعتين دول للاسف مش موجودين فيومي يتمثل في دروس في الصباح والليل وايام دراسية يجب ان اثبت الحضور ومذاكرة

ومن وجهة نظري المتواضعة اني اركز في شئ واحد افضل حيث ان الفوركس والدراسة كلاهما يحتاج وقت كبير نوعا ما

اهم حاجه تركز على المهم الاول اللي هو دراستك طبعا وتخلي متابعه الفوركس ساعه واحده في اليوم
حتى لو مش هتدخل صفقات تخليها ساعه تعلم

dmx
11-12-2012, 01:25 AM
السلام عليكم

بالنسبة ليا يابو شيكو التداول يوميا على الديمو شىء مهم

لانى لو مفتحتش البرنامج يوم بنسى كل حاجة مش عارف ليه

ياترى المشكلة دى صادفت حد فيكم قبل كدا ؟؟؟؟

elzeel
11-12-2012, 08:39 AM
انا من المتداولين اليومين وبعتمد على شغلى على عمل 3 صفقات بشكل يومى وبخطوره ولوت صغير
وبخدد دايما الستوب لوز والتيك بروفيت بحد اقصى 20 نقطه ويهمنى الربح القليل والحمد لله

maysa hanafy
11-12-2012, 08:49 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته, انا مبتدئة ولسه مش عارفه اعمل ايه والله حتي مش عارف اتداول علي الحساب التجريبي بس من اللي قريته والمعلومات اللي عندي ان التداول اليومي احسن من التداول الاسبوعي او الشهري لان احنا في اليومي مش بيمر علينا التغيرات الكتير اللي بتحصل في الاسبوعي او الشهري مضمون اكتر اعتقد.

fevavdyas
11-12-2012, 08:49 AM
حسب الظروف التي تتاح لي اخي الكريم من حجم راس المال و ايضا التفرغ - و لكن بشكل عام انا لا اتداول شهريا - و بالتالي اسلوب تداولي ينحصر بين كونه يومي او اسبوعي

higi
11-12-2012, 09:33 AM
:sm35:هده معلومة جديدة لم اكن اعلم ان هناك تداول يوميا او اسبوعيا او شهريا ضننة انه يومي

alskndry
11-12-2012, 09:59 AM
طبعا اعتقد الجميع بيفضلالمتاجرة يوميا بس ده مش معناه ان كل يوم لازم يبقى فى صفقة بالعكس ممكن يعدى اسبوع وما يكنش فى صفقات مناسبة

remas
11-12-2012, 11:53 AM
أنا كنت ابحث عن مواعيد افتتاح واغلاق سوق البروصة , يا ريت حد يضعها
ويقول لنا ايه افضل الاوقات للتادول يعني مع اي بورصة او على اي زوراج

يا اخى مواعيد افتتاح البورصات بورصة اسيا بتفتح 12 بالليل وبورصة اوروبا بتفتح 9 صباحا وبورصة امريكا 3 مساء بتوقيت مصر وافضل الاوقات اوروربا وامريكا

Spartakus
11-12-2012, 12:00 PM

ولا تفضل شهريا

السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته ، يمكنني ان اقول لك انه من خلال مكتسباتي في هدا الميدان يمكنني ان اتاجر في سوق العملات يوميا و دالك نضرا لاحتمالات نجاح استراتيجيتي في تحقيق الهدف المطلوب.

mmm2013
11-12-2012, 12:00 PM
اعتقد ان التداول اليومى من افضل انواع التداول لانه يجعلنا دائما بعيدا عن اى تغيرات او انقلابات للسوق للصفقات التى تترك مفتوحه عده ايام

remas
11-12-2012, 12:53 PM

تمام وغالبية المتداولين فى السوق ده بيفضلوا التدوال اليومى عن التداول الاسبوعى او الشهرى لانه الفرص الاكتر موجوده على مدار اليوم

zidane88
11-12-2012, 01:49 PM
اعتقد ان التداول اليومى من افضل انواع التداول لانه يجعلنا دائما بعيدا عن اى تغيرات او انقلابات للسوق للصفقات التى تترك مفتوحه عده ايام

العمل على الفوركس يوميا يعتبر عمل يومي فى السوق ومليئ بالمخاطر وليس كما تعتقد انه بعيد عن المخاطر ولكن العمل شهريا هو اللى بيكون بعيد عن المخاطر فعلا

Madoegy
11-12-2012, 01:56 PM
تمام وغالبية المتداولين فى السوق ده بيفضلوا التدوال اليومى عن التداول الاسبوعى او الشهرى لانه الفرص الاكتر موجوده على مدار اليوم

ده صحيح الفرص كتير كل يوم وكمان السعر بيتحرك بشكل متذبذب وتصحيحات كتير فممكن الواحد يحقق على مدار اليوم اللي ممكن يحققه بصفقة واحدة على مدار أسبوع

ayaa
11-12-2012, 02:48 PM
انا لسه جديده في موضوع التداول ناو ولاكن انا بتداول كل يوم اكيد وقت مايكون عندي
وقت فاضي علشان اتعلم لاني لسه بدرب علي الحساب التجريبي علشان كده بتداول كتير

ro2a
11-12-2012, 03:09 PM
ليس لدي وقت معين ولكن لدي هدف معين وهو ان اصل الي مبلغ معين في الشهر قد اتداول يوميا للحصول عليه
واحيانا اسبوعيا واذا حصلت علي المبلغ الذي اريده انتظر الشهر القادم

mody14
11-12-2012, 06:56 PM
بفضل العمل اليومى وعلى حسب الفرص لو فى فرصة واضحة فى اليوم ممكن اخش عليها لو مافيش فرصة مش بخش لكن فى الغالب
بعمل بشكل يومى اهداف قليلة فى حدود من 20 الى 30 نقطة فى الغالب اللى بيكون متفرغ للفوركس بيعمل بشكل يومى

trader555
11-12-2012, 08:28 PM
العمل على الفوركس يوميا يعتبر عمل يومي فى السوق ومليئ بالمخاطر وليس كما تعتقد انه بعيد عن المخاطر ولكن العمل شهريا هو اللى بيكون بعيد عن المخاطر فعلا

الصراحه اخي كله مخاطره سواء يومي او اسبوعي او شهري الفرق بس ان المتاجر اليومي بيتعب اكتر من المتاجر
الاسبوعي والشهري لانه بيضطر يحلل يوميا

mannon
11-12-2012, 09:24 PM
لأا يأخ ذيدان مينفعش نحسبها كدة
الحقيقة ان العمل فى الفوركس سواء بشكل يومى او حتى سنوى ، هو عمل خطر ومعرض المتداول للخسارة فى اى وقت المهم انة يخلى الخسارة دى من الاباح مش من رأس المال عشان يقدر يكمل

2rimal
11-12-2012, 09:45 PM

و هذا ما كنت اقوله ان العمل وفق الصفقات السوينجية و الكويلة فهي احسن بكثير من العمل وفق الصفقات النمتوسطة او الصغيرة ،
فالعمل وفق الشهري بيكون اضمن بكثير و افضل من اليومي و هذا يعمل به اغلب المحترفين في الفوركس

goggo31
11-13-2012, 08:22 AM
شهريا دي يتداول بها من يملك راس مال كبير جدا و لكن من يتواجدون هنا في هذا النتدى و يجمعون البونص اكيد تجارتهم يومية او تتم في 3 الى 5 ساعات و لكني انا حقيقة افضل السكالبينغ و لكن بلوت صغير نسبيا لتقليل المخاطرة ولان راس مالي اصلا صغير

medo1
11-13-2012, 01:44 PM
انا من المتداوليين يوميا
اقوم بعمل صفقات اسكبلينج
واترك زوجين لاربع ساعات
لاني افضل فريمين الربع ساعة والاربع ساعات

mohamedahmed
11-13-2012, 01:48 PM
انا ممكن اكون من المتداولين يوميا وممكن اتداول عشوائيا ففيه ايام لا اقدر ان ادخل فيها على المنتدى بسبب المذاكره فى الجامعه ولكن انا بدخله كل ما اكون فاضى ولكن عندما بكون فى الاجازه ان شاء الله هادخله يوميا لانه سيصبح عملى الاساسى

amera
11-13-2012, 02:08 PM
السلام عليكم و رحمة الله
بالنسبة لي انا لا اعمل يوميا لاني املك عمل اخر و يعتبر الفوركس حاليا عملي الثاني و افكر مستقبلا في الاعتماد عليه كليا و ارتك عملي الحالي .لكن هذا يتطلب الكثير من الصبر و التعلم الامر ليس بسهل

fxfx
11-13-2012, 02:08 PM
لا انا شبه بتداول يوميا
وممكن اتداول سكالبنج
وتبقى ربحها كويس

انت تقصد صفقة الاسكالنج هي اللي تطول معاك ولا صفقة عادية ممكن تطول معاك شوية ؟؟؟ لاني بشغل سكالبنج ومهما جابت الاسكالبنج ربح كتير بكون متحدد ليه هدف علي بعد 20 نقطة بالكتير

midoalilio
11-13-2012, 10:23 PM

لا ياباشا مفيش اي شي بعيد عن المخاطر ان شايف ان العمل الشهري هو اكثر مخاطره في الفوركس اولا شي لانك ممكن ترجع تلاقي حسابك اتمرجن تاني شي ممكن
تلاقي الربح بسيط جدا وحصلت معي قبل كده فبلاش تعتمد من راي علي الصفقات طويله المدي

Realist Killaz
11-22-2012, 10:13 PM
انا لسه جديده في موضوع التداول ناو ولاكن انا بتداول كل يوم اكيد وقت مايكون عندي
وقت فاضي علشان اتعلم لاني لسه بدرب علي الحساب التجريبي علشان كده بتداول كتير

وانا ايضا بفضل التداول اليومى

الواحد بيطلع منه باكتساب خبرات ايضا لما يبقى كل يوم كل يوم كده

تتعلمى حاجات ع طول ف نفس الوقت وتزيدك خبره

mocha
11-22-2012, 10:16 PM
انا بفضل التداول يوميا لانك لما بتداول يومى بتنتهز افضل الفرص وممكن تحقق اجمالى نقاط وارباح لايحققها من يتاجر سوينجات
وميزة التداول اليومى ان كمان مخاطرته معقولة فغالبا لو بتستخدم استوب لوز بيكون مش كبير وايضا الربح بيكون قريب وتحقيقه اسرع

2x1
11-22-2012, 10:49 PM
انا بفضل التداول يوميا لانك لما بتداول يومى بتنتهز افضل الفرص وممكن تحقق اجمالى نقاط وارباح لايحققها من يتاجر سوينجات
وميزة التداول اليومى ان كمان مخاطرته معقولة فغالبا لو بتستخدم استوب لوز بيكون مش كبير وايضا الربح بيكون قريب وتحقيقه اسرع

فعلا خطف النقاط اليومية افضل من السويجات لو هتحسبها هتلاقيها نفس الارباح تقريبا شهريا وبعدين احنا معندناش صبر للسويجات عشان كدة الافضل اليومي

amrmorasamir
11-22-2012, 11:05 PM
انا بفضل التداول اليومى بصراحه باهداف صغيره وممكن الصفقه تاخد معايا يومين مثلا لكن اكتر من كده بزهق وبحس ان الهدف بيبقى بعيد حتى لو الصفقه مش خسرانه كتير

issam
11-22-2012, 11:18 PM
انا مبتدا لذلك اعمل بشكل يومي وعلى اهداف صغيرة حتى ولو قدر الله خسر متكونش الخسارة كبيرة
لاني في الاساس اتدرب على حساب ديمو لذلك فانا تزيد من الخبرة مع حساب حقيقي

fxfx
11-22-2012, 11:22 PM
انا بفضل التداول اليومى بصراحه باهداف صغيره وممكن الصفقه تاخد معايا يومين مثلا لكن اكتر من كده بزهق وبحس ان الهدف بيبقى بعيد حتى لو الصفقه مش خسرانه كتير

احسن حاجة علي فكرة التداول اليومي مع اني بحب السوينجات جدا كمان وبشتغل عليها بس لما تكون فيه فرصة متاحة ليا للدخول وبدخل فيها بلوت كبير شوية واستوب لوز كبير مناسب للهدف وعن نفسي بحب انام اخر اليوم والصفقات كلها قافلة

joker7diaa
11-22-2012, 11:43 PM

أنا اتاجر يومي والصفقات معي بتقعد أكثر من اسبوع يعني بستنى عليها بعد اغلاق وفتح السوق مرة تاني , وبعد كدا تحقق الحدف الى أن حاطه وتضرب التيك بروفت
وأنا مثلك أعمل على اليومي لاكن بمخاطرة صغير لذلك أصبر على الصفقة في حالة الخسارة لكي ترجع توصل للهدف

midosafwat
11-23-2012, 12:47 AM

انا حاليا بعتمد على الفريم اليومى يعنى الفرص قليلة جدا يعنى ممكن تبقى فرصة فى الاسبوع ولكن كدة افضل بكتير ان الواحد يكون داخل صفقة مضمونة ان شاء الله

donya 22
11-23-2012, 10:22 AM
اكيد كل متداول وليه طريقته فى التداول وليه الفريم المناسب له وبالنسبه للتداول اليومى بيكون مخاطرته صغيره عن الصفقات الى بتفضل اسابيع وشهور

وديه محتاجه متداول عنده خبره وواثق م صفقاته وراس ماله كبير بالنسبه للمبتدائين الافضل الصفقات اليوميه

neverdie
11-23-2012, 10:34 AM

ولا تفضل شهريا

انا عن نفسي دلوقتى فى مرحلة التعلم :)
بس اول اما ابدا ب التداول الفعلى هيكون يوميا بحكم انى مش بدرس و لا بعمل اي حاجة ف الدنيا دلوقتى :) :)
بس طبعا ده مش قاعدة اساسيا لكل الناس :)

toto2larg
11-23-2012, 10:39 AM
انا يومي يعني بنسبة 95 % لكن احيانا بيكون اسبوعي مثلا
اذا كنت مشغول او الاخبار والاوضاع مش تمام
وبرضو اول مايفتح السوق بيكون الوقت متدمر
فأحيانا بيكون اوضاع الافضل ماندخل فيها

mohamed gamal
11-23-2012, 10:54 AM
انا طبعا وبكل تاكيد وخصوصا انى مبتدئ لسة ارحب بالتداول الاسبوعى لانى احب تحقيق الربح القريب وليس الربح لطويل

alskndry
11-23-2012, 11:22 AM

بس اخى المتاجرة يوميا مش بمعنى انك كل يوم لازم تدخل صفقات ولكن كل يوم تدخل تشوف السوق ولو فى فرص سانحة ندخل

eagles
11-23-2012, 11:49 AM
انا لسه شغال في الحساب الديمو و مدخلتش لايف بس لضيق الوقت انا شغال صفقات اسبوعيا
علي الديمو و ده ممكن يكون سبب من اسباب تقدم الخبرة البطيئ لان التعلم محتاج دراسة يوميه

ma90do
11-23-2012, 12:07 PM
انا لسه شغال في الحساب الديمو و مدخلتش لايف بس لضيق الوقت انا شغال صفقات اسبوعيا
علي الديمو و ده ممكن يكون سبب من اسباب تقدم الخبرة البطيئ لان التعلم محتاج دراسة يوميه

هذا شيئ جيد اخي انك تستمر في التعامل مع الحساب التجريبي حتي تصل الي مستوي من الخبره التي تؤهلك في التعامل مع الحساب الحقيقي وانا افضل التعامل مع الصفقات بالتحليل الاسبوعي والصفقات الاسبوعيه تاثيرها افضل بالنسبالي

ahmed said
11-23-2012, 12:16 PM
انا انشاء الله هتداول يومين بس هو انا دلوقتي في فترت التعليم و بعد التعليم هبقي اتداول حلو والله الموضوع ده

ahmed said
11-23-2012, 12:18 PM

انت بتقول انك بتفضل التداول كل يوم و اهداف صغيره طيب هو مينفعش التداول كل يوم برضو بس باهداف كبيره ؟

midosafwat
11-23-2012, 01:34 PM
لا يا احمد ممكن وممكن اصل لو انت بتحب الاهداف الكبيرة هتدخل على فريم الاربع ساعات اوا ليومى وبالتالى الصفقة ممكن تقعد اسبوع وعشان كدة مش هينفع كل يوم

skiimer10
11-23-2012, 02:02 PM
اهلا اخي الكريم انا افضل المتاجرة اليومية لاستغلال جميع الفرص الممكنة التي قد لا تعوض او لا اجدها اذا تاجت بطريقة اسبوعية او شهرية لكن لا ازيد عن مقدار ساعتين في اليوم على الاكثر

sahar
11-23-2012, 03:59 PM
انا بحب اتداول يويما لاني متفرغه الي حد كبير واريد ان اربح وافرح بالمكسب يوميا
ومتهيألي التداول حسب التفرغ وده ميزة فيه انه ممكن يتساب اسبوعيا او شهريا
وان شاء الله نبق للافضل علي طول في التجارة وشكرا لك موضوعك جيد للنقاش يا اخي

toto2larg
11-23-2012, 04:12 PM
ان شايف التداول البومى دة بيبقى ممظم راس مالة صغير علشان
كدة بنقفل الصفقة فى نفس اليوم علشان الحساب ما يتمرجتش اما
التداول اللاسبوعى او الشهرى بيحتاج راس مال كبير نسبيا علشان يعرف يعدل

Ooops
11-23-2012, 05:55 PM
يعتمد على المتاجر وما هية الطريقة المربحة لدية
فمنا يشتغعل على 4 الى 5 نقاط يومية
ومنا من يشتغل على التاجره اليومية بعد نقاط فوق30 نقطة
ويوجد متاجرين يستمتعون بتجاره السوينج
اما السوال هو يتركز فى اى منهم تربح

انا اشتغل شبة سوينج لاكنى لا اسطيع الانتظار كثير او اخرى اسبوع

mshmsha
11-23-2012, 07:16 PM
افضل التداول اليومى عند وجود فرصه كويسه ولكن اذا لم يوجد فرصه فالافضل الانتظار لحين وجود فرصه لان المخاطره فى الفوركس يمكن ان تضر بالفوركس

Realist Killaz
11-23-2012, 07:28 PM
لا يا احمد ممكن وممكن اصل لو انت بتحب الاهداف الكبيرة هتدخل على فريم الاربع ساعات اوا ليومى وبالتالى الصفقة ممكن تقعد اسبوع وعشان كدة مش هينفع كل يوم

صح يا ريس هو المفضل كده عند اغلب الناس

اليومى والاسبوعى يعنى انا مجربتش فريم الاربع ساعات اكبر فريم جربته هو فريم الساعه فقط

وبحب التداول اليومى والاسبوعى كمان

joker7diaa
11-23-2012, 07:32 PM
صح يا ريس هو المفضل كده عند اغلب الناس

اليومى والاسبوعى يعنى انا مجربتش فريم الاربع ساعات اكبر فريم جربته هو فريم الساعه فقط

وبحب التداول اليومى والاسبوعى كمان

افضل فريم يحترم السعر والتحليل من وجهة نظري هو فريم الاربع ساعات وخصوصات تحليل الشموع
أنا جربت معضم الفريمات , واخترت فريم الاربع ساعات بعد وقت طويل مع العمل , طبعاً كل واحد يعمل بشى الى بريحه

mido33
11-23-2012, 08:33 PM
انا من المتادولين اسبوعيا عشان انا مبتدا جديد في الفوركس وبحاول اعمل صفقاتي علي البونص بس دلوقتي
واكيد انشاء الله بعد مده هدخل في مشروع براس مال كبير واحاوا اتاجر يومي

mohammed151991
11-23-2012, 08:52 PM
انا من خلال حساب التجريبى الان بقوم بتحديد عدد النقاط المستهدف تحقية واقوم بالقيام بها واحقق المطلوب وبالتالى اعمل بشكل يومى على الفوركس لكن لو فى يوم من الايام حققت اكثر مما كنت اريدة من الممكن ان لا اقوم بالتاول اليوم التالى ولكن اكثر الاوقات بيكون الشغل بشكل يومى

mosghaly2000
11-24-2012, 07:11 AM
انا متداول يومي لكن عشان ابقي ناجح لازم انظر علي التشارت اليومي والاسبوعي بحيث اني اقدر اتوقع واحدد الاتجاه العام للعمله اليومي عشان اقدر ادخل بعقود ومخسرش والسعر يعكس عليا

midosafwat
11-24-2012, 07:45 AM
افضل فريم يحترم السعر والتحليل من وجهة نظري هو فريم الاربع ساعات وخصوصات تحليل الشموع
أنا جربت معضم الفريمات , واخترت فريم الاربع ساعات بعد وقت طويل مع العمل , طبعاً كل واحد يعمل بشى الى بريحه

انا معاك ان فريم الاربع ساعات ممتاز ولكن فى الفترة الحالية لاحظت ان فى انعكاسات كتيرة اوى بتحصل اكيد بسبب توتر سوق الفوركس لاننا فى اخر العام فنقلت عاليومى مؤقتا بس

Nagwa2
11-24-2012, 07:54 AM
انا افضل التداول اليومى والفريمات الصغيرة وكمان ياريت لو مكسب بسيط ولكن اعرف متداولين يفضلوا التداول الاسبوعى

neverdie
11-24-2012, 09:46 AM
هههههه من الواضح هنا ان كل الناس او على الاقل اغلب الناس هنا بتعامل على اساس انها بتدخل الفوركس يوميا :) ... مفيش حد بيتعامل اسبوعي او شهري هنا و لا اية يا جدعان ؟ !!

aboualy
11-24-2012, 09:53 AM
هههههه من الواضح هنا ان كل الناس او على الاقل اغلب الناس هنا بتعامل على اساس انها بتدخل الفوركس يوميا :) ... مفيش حد بيتعامل اسبوعي او شهري هنا و لا اية يا جدعان ؟ !!

الحقيقه ان العمل على الفريمات كبيرة افضل ولكنه صعب نسبيا لاصحاب الحسابات الصغيرة لان الانعكاسات فيه تكون كبيرة واقل استوب ممكن يكون من 50 نقطه الى 100 نقطه

EgyTrading
11-24-2012, 09:56 AM

ومين قالك كده انا عن نفسى بشتغل بكل الطررق حسب حركه السعر
فباستخدامى للتحليل الرقمى اقوم بعمل صفقه واحده او اثنين على الاكثر وتكون طويله المدى قد تستمر اكثر من شهر
ومعها اقوم بفتح صفقات اخرى قد تستمر الى اسبوعين الى شهر
وايضا صفقات على مدار اليوم

ويجب على كل متاجر ان يتعلم النظام الذى يتناسب مع ظروفه
سواء كانت ماديه من حيث حجم راس المال
او من حيث الوقت وعدم تفرغه كثيرا للمتابعه المستمره

zidane88
11-24-2012, 10:09 AM

اكيد مش هتلاقى حد كده الا اللى معاه راس مال كبير لان اغلبنا هنا معاه راس مال صغير وبيبقى اهدافعه صغيرة ويومية ولا يوجد من لديه اهداف على المدى الطويل

amrmorasamir
11-24-2012, 10:11 AM

لان العمل على الفريمات الكبيره ياباسم بيبقى محتاج راس مال كبير شويه عشان تتحمل اى انعكاس يحصل فى السوق عشان كده بتلاقى اغلب الناس شغاله فريمات صغيره وانا منهم برده :D

neverdie
11-24-2012, 10:15 AM
الحقيقه ان العمل على الفريمات كبيرة افضل ولكنه صعب نسبيا لاصحاب الحسابات الصغيرة لان الانعكاسات فيه تكون كبيرة واقل استوب ممكن يكون من 50 نقطه الى 100 نقطه
علشان كدة اغلب الناس هنا بتفضل الدخول يوميا :)

فباستخدامى للتحليل الرقمى اقوم بعمل صفقه واحده او اثنين على الاكثر وتكون طويله المدى قد تستمر اكثر من شهر

ما هى بقى بتختلف من واحد للتانى بس هى نسبة و تناسب انت كدة واحد بس :)

اكيد مش هتلاقى حد كده الا اللى معاه راس مال كبير لان اغلبنا هنا معاه راس مال صغير وبيبقى اهدافعه صغيرة ويومية ولا يوجد من لديه اهداف على المدى الطويل
الفكرة ان رأس المال يعنى صغير بس كدة :) تمام بس حتى كلمة كبيير ده تختلف من حد لأخر

لان العمل على الفريمات الكبيره ياباسم بيبقى محتاج راس مال كبير شويه عشان تتحمل اى انعكاس يحصل فى السوق عشان كده بتلاقى اغلب الناس شغاله فريمات صغيره وانا منهم برده :D

ahmedpopo2000
11-24-2012, 10:43 AM
انا مع انى مبتدىء بس حبيت الفوركس جدا وبقيت اتداول يوميا حتى بستنى ان اجازة الاسبوع تخلص
علشان ابدأ الاسبوع الجديد واتابع السوق واتداول كمان فيه حتى لو خسرت مش بحب احط نفسى فى يأس من الفوركس

midoalilio
11-24-2012, 01:04 PM

فعلا علي الحسابات الصغيره متنفعش لزم يكون علي حساب كبير فيه علي الاقل 200 دولار عشان تقدر تواجه السوق وعشان لو حصل
ارتداد للسعر تكون قادر علي المواجهه

mannon
11-24-2012, 01:12 PM
انا مع انى مبتدىء بس حبيت الفوركس جدا وبقيت اتداول يوميا حتى بستنى ان اجازة الاسبوع تخلص
علشان ابدأ الاسبوع الجديد واتابع السوق واتداول كمان فيه حتى لو خسرت مش بحب احط نفسى فى يأس من الفوركس

لا يباشا انت كدة اسمحلى مش شغال صح
يعنى اية لو خسرت مش بيأس ، لو هتكرر نفس الغلطة هتخسر تانى ودة مش هيبقى عدم يأس دة هيقى معاندة
وبعدين طالما انت فى الداية سيبك من انواع المتاجرة يومى شهرى
المهم انك تتعلم وبعد كدة هتختار نوع المتاجرة حسب وقتك وخبرتك

walidsamir
11-24-2012, 02:03 PM
يعنى اية لو خسرت مش بيأس ، لو هتكرر نفس الغلطة هتخسر تانى ودة مش هيبقى عدم يأس دة هيقى معاندة

صح يامينا مش مهم دلوقتي نوع المتاجره ايه ده بيكون حسب الوقت وكل واحد ظروفه غير التاني المهم اي مبتدئ اكيد هيقابله صعوبات كتير ومنها الخساره كزا مره ولازم مايحبطشي ويسال الناس الخبره عنه اتصرفوا ازاي في المواقف دي

2x1
11-24-2012, 02:49 PM

ايوة فعلا الواحد لازم يفكر صح عشان ميكررش نفس الغلط تاني بس مش وحش اننا يكون عندنا اصرار بس يكون علي اسس سليمة مش بشكل غير مدروس عواقبة

noureen
12-23-2012, 10:31 AM

انا كمان بتعامل بنفس الطريقه تقريبا و عشان كدا عندى 3 اكونتات واحد افتح عليه صفقه واحده عشان يستحمل فيها و دى بتكون طويله جدا
و اخر افتح عليه صفقتين او 3 و دول تقريبا بيكونوا اسبوع او اسبوعين
و الثالت بيكون اسكالبنج طول النهار قاعده بفتح و اغلق صفقات

titou25
12-23-2012, 10:49 AM
انا صديقي العزيز اتداول يوميا حتى ازيد من مهارتي في المضاربة.حيث اني اجلس الى الحاسوب لمدة 6 ساعات يوميا .صحيح ان النتائج لا تكون دائما جيدة و لكن الحمد الله انا شبه راضي على ادائي لاني فعلا بداتا تخلص من اخطائي شيئا فشيئا.

nimnim
12-23-2012, 11:12 AM
اعتقد ان المتداول اليومي بيدخل دخول عشوائي ومن اهم اسباب الخسارة الدخول العشوائى للسوق دون انتظار الفرص القوية او النقط القوية التى يمكن من خلالها تحقيق الاهداف كما ان المتاجر اليومي يتعرض للكثير من الصفقات او بشكل يومي هو يفتح صفقة يوميا وبذلك هو معرض ان صفاته تخسر من كثرة تداوله وليس لانه فاشل

mohammed151991
12-23-2012, 01:23 PM
مش فاهم انت تقصد العمل على الفريم اليومى ولا الاسبوع ولا قصدك ايه لو ده قصدك يبقا المفضل لى هو فريم 4 ساعات
انما لو قصدك بشتغل صفقات بشكل يوم او اسبوعى او شهرى
مش شرط ممكن كل يوم اعمل صفقات وممكن افوت يوم ويوم بس هو فى الغالب يكون بشكل يومى

Realist Killaz
12-23-2012, 08:16 PM
مش فاهم انت تقصد العمل على الفريم اليومى ولا الاسبوع ولا قصدك ايه لو ده قصدك يبقا المفضل لى هو فريم 4 ساعات
انما لو قصدك بشتغل صفقات بشكل يوم او اسبوعى او شهرى
مش شرط ممكن كل يوم اعمل صفقات وممكن افوت يوم ويوم بس هو فى الغالب يكون بشكل يومى

انا اقصد يا باشا بتاجر كل يوم يعنى

انت لو بتستخدم فريم الاربع ساعات طبعا كده انت مش متاجر يومى تعتبر اسبوعى

انت انهى فيهم يعنى ده الى اقصده

FadiaSamer
12-23-2012, 10:39 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا عن نفسي بفضل اني اشتغلت علي فريم الساعه والاربع ساعات والفريم اليومي دول افضل الفريمات للربح السريع وده رأي اما الي بيفضلو الفريم الاسبوعي والشهري بيدورو علي ربح عالي بس بياخود وقت

Sama Mohamed
12-23-2012, 10:44 PM
انا عن نفسى احب اتدول على مدى بعيد يعنى بمعنى اصح احب التداول شهريا وليس اسبوعيا او يوميا مش بحبذ الموضوع دا بس اختلاف الراى لا يفسد للود قضية

alskndry
12-24-2012, 07:13 AM
انا عن نفسى احب اتدول على مدى بعيد يعنى بمعنى اصح احب التداول شهريا وليس اسبوعيا او يوميا مش بحبذ الموضوع دا بس اختلاف الراى لا يفسد للود قضية

اكيد كل واحد وله طريقته المفضلة بس يفضل اننا لاننظر لذلك وانما ندخل حسب تواجد الفرص بغض النظر عن يوميا او اسبوةعيا

ahmedforex
12-24-2012, 02:29 PM
هو كل متداول يعمل بالطريقة التى تلائمه داخل السوق وسواء كان متداول يعمل على المدى الطويل اى على الفترات الكبيرة او على المدى القصير فهذا يكون على حسب التفرغ لمتابعة التحركات التى تحدث داخل السوق .

feto
12-24-2012, 03:18 PM
هو كل متداول يعمل بالطريقة التى تلائمه داخل السوق وسواء كان متداول يعمل على المدى الطويل اى على الفترات الكبيرة او على المدى القصير فهذا يكون على حسب التفرغ لمتابعة التحركات التى تحدث داخل السوق .

بس في قواعد بيبقا لازم اننا نسير عليها والمعلومات دي بتكون علي اسا س اداره راس المال الي تناسب راس المال العامل لدي
تحياتي الي كل من يصنع استراتيجيته بنفسه
تحياتي

mohammed151991
12-24-2012, 03:54 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا عن نفسي بفضل اني اشتغلت علي فريم الساعه والاربع ساعات والفريم اليومي دول افضل الفريمات للربح السريع وده رأي اما الي بيفضلو الفريم الاسبوعي والشهري بيدورو علي ربح عالي بس بياخود وقت

انت فعلا صح فريم الاربع ساعات كويس جدا وانا بفضل اتعامل معاه بحس انو اقرب للواقع وبحس انى بعرف اشتغل عليه وبتوقع عليه صح ثم ياتى بعده الفريم اليومى غير كده انا مش بفضل اى حاجه تانيه بحس ان هم بعيد اوى عن السوق ومبصراحة مش بعرف اشتغل عليهم

midoalilio
12-24-2012, 04:11 PM

فعلا المتداول هو الي بيحدد الطريقه الي بيعمل فيها داخل السوق او يفضله في ناس كثير بتحب تعمل في صفقات قصيره المدي الاسكالبينج لكن بالرغم من انهم دخلين صفقه بي طريقه الاسكالبينج
الصفقه تتحول وتبقه طويله المدي لو خسرو عدد نقاط كبير وفي ناس بتفضل طريقه طويله المدي

asya
12-24-2012, 05:22 PM

انا كمان لسه فى الاول خالص وبعمل الصفقات كل يوم وبس وكمان عشان اقيم نفسى اول باول وبس يمكن فى المستقبل ان شاء الله احاولاعمل صفقات تستمر اسبوع او شهر على حسب الحساب

bargisy
12-24-2012, 06:41 PM
السلام عليكم ورحمه الله انا برده لسه مبتدا بس بتابع الاخبار يوميا من ساعه مدخلت عالم فوركس ومش اي حد بيعقد الصفقات الكبيره بلوتات عاليه دول المحترفين فالمجالل ده اكيد عندهم خبره وثقه للمخاطره باموالهم احنا المبتدئين نقعد نتفرج عليهم ونتعلم منهم يمكن نبقي محترفين يوم من الايام ونعلم غيرنا

trader555
12-24-2012, 10:56 PM
السلام عليكم ورحمه الله انا برده لسه مبتدا بس بتابع الاخبار يوميا من ساعه مدخلت عالم فوركس ومش اي حد بيعقد الصفقات الكبيره بلوتات عاليه دول المحترفين فالمجالل ده اكيد عندهم خبره وثقه للمخاطره باموالهم احنا المبتدئين نقعد نتفرج عليهم ونتعلم منهم يمكن نبقي محترفين يوم من الايام ونعلم غيرنا

متابعه الاخبار جيده اخي وبتعرفك امتى هيكون فيه حركه قويه في السوق ولكن لازم يكون فيه معاك كمان تحليل خاص بك
اما تحليل فني او رقمي او طريقه عمل تكمل بها توقعاتك وتقدر تتطلع بها اهدافك واستوباتك

mannon
12-25-2012, 05:35 AM

دة حقيقى ، بس الفكرة فى الصفقات طويلة المدى انها بتاخد فترة كبيرة ، ولازم حساب كبير اولا عشان الربح يكون مجازى الوقت
ثانيا عشان لقدر الله وقت الانعكاسات الكبيرة الحساب يتحمل

feto
12-25-2012, 06:34 AM

انا معاك انك تتفرج لكن مطولش فرجه دون ان تغامر وتدخل الي المجال لان لو هتفضل تتفرج ومش هتغامر هتكون متفرج ناجح متاجر فاشل
لكن يجب عليك التعامل مع الفوركس من منطوق المحاولاه والخطاء في الديمو
شكرا

H!m0
12-25-2012, 07:14 AM
انا من المتداولين يوميا لأني احب الصفقات القصير و اقتناصها و ادخل في الغالب يوميا
لكن حاليا أحاول تكون مبلغ جيد للمتاجرة الأن اعمل في المنتدى فقط لأني مشغول قليل مع الدراسة و أنا مدمن على الفوركس

ahmedforex
12-26-2012, 08:43 AM
دة حقيقى ، بس الفكرة فى الصفقات طويلة المدى انها بتاخد فترة كبيرة ، ولازم حساب كبير اولا عشان الربح يكون مجازى الوقت
ثانيا عشان لقدر الله وقت الانعكاسات الكبيرة الحساب يتحمل
العمل على الفترات ااكبيرة دائما له شروط ويجب علينا ان لا نعمل على الفريمات الكبيرة الا اذا كانت لدينا رؤية واضحة وخبرة لازمة لذلك وحساب كبير حتى يمكننا البقاء داخل السوق فترة طويلة حتى اذا تعرضنا الى التقلبات التى تحدث .

mohamedmmk
12-26-2012, 07:53 PM
بالنسبه ليا انا متداول يوميا يعنى بدخل في صفقات هدفها بيكون حوالى من 30 الى 50 نقطه بس الكلام دا احيانا يعنى بعد دراسه و تحليل عميقق و في اوقات السوق ميكنش في اخبار و يكون محترم التحليل لاكن في كل الاوقات فا انا متاجر اسكالبنج هدف كل صفقه حوالى 10 نقط بتخلص في اقل من نص ساعه او اقل بكتير

ashraf mahmoud
12-26-2012, 08:29 PM
انا اربتط بالفوركس كثيرا واحب التعامل فيه بصورة مستمرة لانه فعلا اصبح فى دمى انا دائما احاول ان اتداول يوميا وبصورة دائمة حتى احظى بممستوى هائل يسمح لى بعد ذلك لارباح مهولة وغير ذللك انا احبو كثيرا

amrmorasamir
12-26-2012, 08:38 PM
انا اربتط بالفوركس كثيرا واحب التعامل فيه بصورة مستمرة لانه فعلا اصبح فى دمى انا دائما احاول ان اتداول يوميا وبصورة دائمة حتى احظى بممستوى هائل يسمح لى بعد ذلك لارباح مهولة وغير ذللك انا احبو كثيرا

انا برده الفوركس اصبح فى دمى وانا طالما شايف انه مجرد عمل اضافى وانه مجرد مشروع استثمارى بالنسبه ليا يبقى ان شاء الله مش هياثر على شغلى الاساسى ولا حياتى الشخصيه

midoalilio
12-26-2012, 11:57 PM
انا برده الفوركس اصبح فى دمى وانا طالما شايف انه مجرد عمل اضافى وانه مجرد مشروع استثمارى بالنسبه ليا يبقى ان شاء الله مش هياثر على شغلى الاساسى ولا حياتى الشخصيه

اكيد لو شايف انه عمل اضافي اكيد عيكون شي جميل عشان لو خسرت مش عتاثر بي الخساره دي لا بالعكس ده انت كمان ممكن تعوضها
اما انا فااعتمد علي الفوركس اعتماد كلي لعدم وجود وظيفه مناسبه

FCBXL
01-16-2013, 07:50 PM
التداول يومي أغلب الناس تتداول بشكل يومي ويوجد استثناءات يعني هناك من يتداول
بشكل أسبوعي وشهري بس الناس دول بيكونو محترفي فوركس على حد علمي

MEDOOO1989
01-17-2013, 12:00 PM
التداول يومي أغلب الناس تتداول بشكل يومي ويوجد استثناءات يعني هناك من يتداول
بشكل أسبوعي وشهري بس الناس دول بيكونو محترفي فوركس على حد علمي

انا اعتقد ذيك يا اخي ان اغلب الناس بتداول يومي ذيي كدة انا بتداول يومي لاني لسة مش قديم في المجال هنا حتى تزيد خبرتي في المجال ويتم تحقيق عائد جيد

abdou89
01-17-2013, 12:11 PM
هناك مضاربيم و متداولين كثيرا على مدار اليوم
أنا في رأي يجب تحدد وقت في اليوم تداول فيه هذه هي طريقة أنا

ashraf mahmoud
01-17-2013, 02:46 PM
انااحب ان اتداول يوميا حتى استطيع ان اتابع كل اموالى وتداولى يومي حيث ان هناك الكثير مننا من ينتظر يوم فتح السوق بفارغ الصبر حتى يتابع حسابو ويبدا يضارب فيه فهو مثل الادمان عند كثير مننا

kenz
01-17-2013, 02:54 PM
عن نفسى احب التداول يتم تحديد نجاحه بصفه شهريه وذلك من خلال حصولك على ربح بنسبه 20%من راس المال الحقيقى لاننى اجد ان التداول اليومى يحمل مخاطرة

bombasasa
01-17-2013, 03:07 PM
انا من منيتركوا الصفقة لحظيا واظنها جديدة عليكوا
كلمة لحظيا لاني متسرعة جدااا

midosafwat
01-17-2013, 03:28 PM
انا بشتغل على فريم الاربع ساعات والفريم اليومى وعشان كدة اقدر اقول ان شغلى قد يكون اسبوعى او شهرى يعنى على حسب الفرصة وعلى حسب انتهاء الفرصة برضه

trader555
01-18-2013, 12:11 PM
انا بشتغل على فريم الاربع ساعات والفريم اليومى وعشان كدة اقدر اقول ان شغلى قد يكون اسبوعى او شهرى يعنى على حسب الفرصة وعلى حسب انتهاء الفرصة برضه

ده كده احسن الصراحه بس لو في حاله واحده طبعا ان حسابك يكون كبير لان الربح مع الطريقه
دي في الحسابات الصغيره دايما بيكون صغير ومش مكافئ لوقت انتظار الربح ده

ahmedforex
01-18-2013, 12:42 PM
ده كده احسن الصراحه بس لو في حاله واحده طبعا ان حسابك يكون كبير لان الربح مع الطريقه
دي في الحسابات الصغيره دايما بيكون صغير ومش مكافئ لوقت انتظار الربح ده
معظم اصحاب الحسابات الصغيرة لا يمكنهم العمل على الفريمات الكبيرة او على المدى الطويل لان السعر يحدث به
تذبذبات كثيرة وهذه تتطلب وجود راس مال كافى حتى لا تحدث خسائر كبيرة للحسابات الصغيرة فيفضل العمل على
الفريمات الصغيرة .

MEDOOO1989
01-18-2013, 02:41 PM
معظم اصحاب الحسابات الصغيرة لا يمكنهم العمل على الفريمات الكبيرة او على المدى الطويل لان السعر يحدث به
تذبذبات كثيرة وهذه تتطلب وجود راس مال كافى حتى لا تحدث خسائر كبيرة للحسابات الصغيرة فيفضل العمل على
الفريمات الصغيرة .

فعلا لان الانعكاسات على السعر بتبقى كبيرة وعايزة راس مال كبير علشان تغطي الانعكاس دة لغاية ما السعر يرجع يحقق التاك بروفت بتاعك علشان كدة اغلبنا بيتداول على الفريمات الصغيرة لوجود راس مال صغير لدينا

ashraf mahmoud
01-18-2013, 04:43 PM
انا بحب اتداول يوميا كل يوم على قدر وقتى المتاح ليا انا بحاول اوفر اكبر وقت ممكن من حياتى او فراغى حتى استطيع ان امارس تجارتى فى لافوركس بطريقة تحقق ليا نسبة نجاح وربح عالى فيه

shimaa
01-18-2013, 05:10 PM
انا افضل التجارة اليومية لانها تصلح لرؤوس الاموال الصغيرة...ومكاسبها صغيرة ولكن متكررة....بينما التجارة الشهرية او طويلة الاجل عموما تصلح لرؤوس الاموال الكبيرة ومخاطرها ايضا عالية لكن مكاسبها تكون فى الغالب جيدة ومجزية .بشرط ان تتم الادارة الجيدة للصفقات

noureen
01-20-2013, 09:35 PM
انا افضل التجارة اليومية لانها تصلح لرؤوس الاموال الصغيرة...ومكاسبها صغيرة ولكن متكررة....بينما التجارة الشهرية او طويلة الاجل عموما تصلح لرؤوس الاموال الكبيرة ومخاطرها ايضا عالية لكن مكاسبها تكون فى الغالب جيدة ومجزية .بشرط ان تتم الادارة الجيدة للصفقات

معاكى حق رؤس الاموال الصغيره الافضل ليها متجاره يوميه طبعا لان السونيجيات محتاجه تبريد بقى
و حساب يتحمل الاعكاسات كمان المتجاره اليوميه طالع واكل نازل واكل يعنى اكت حد كسبان

abdou89
01-21-2013, 03:46 PM

نعم أختي كلامك صحيح نحن أصحاب رؤوس الأموال الصغيرة أو بالأحرى رأس مالنا يكون فقط من البونص الذي نستفيد منه من هنا فهذا تسوق يومي هو مناسب لنا تستطيع تجد الفرصة لربح في التسويق اليومي من أتجاه السوق

fxfx
01-21-2013, 04:07 PM
كل متاجر وليبه طريقته اللي شايف انه يقدر يحقق ربح فيها وكمان بتكون حسب الظروف يعني مش بيقدر يتوصل لجهاز كمبيوتر غير في اوقات معينة فده بيخليه يفضل العمل في اوقات معينة وانا عن نفسي بفضل العمل علي المدي القريب جدا

noureen
01-26-2013, 02:36 PM
كل متاجر وليبه طريقته اللي شايف انه يقدر يحقق ربح فيها وكمان بتكون حسب الظروف يعني مش بيقدر يتوصل لجهاز كمبيوتر غير في اوقات معينة فده بيخليه يفضل العمل في اوقات معينة وانا عن نفسي بفضل العمل علي المدي القريب جدا

فعلا اخى كل واحد و على حسب قدراته على المتجاره فى واحد لما يقعد طول اليوم يتاجر
بيفضل و فى واحد بفضل انه يشوف الشارت مره فى اليوم و كل واحد يحقق ربح بطريقته

ahmedforex
01-26-2013, 07:46 PM
فعلا اخى كل واحد و على حسب قدراته على المتجاره فى واحد لما يقعد طول اليوم يتاجر
بيفضل و فى واحد بفضل انه يشوف الشارت مره فى اليوم و كل واحد يحقق ربح بطريقته
هى وقت المتاجرة والعمل فى سوق الفوركس يعتمد على حسب وقت الفراغ والمتابعة
فيوجد شخص يتابع لفترات طويلة وشخص اخر لا يمكنه المتابعة دائما على حسب وقته وخبرته
والمدى الذى يعمل عليه

trader555
01-26-2013, 10:55 PM
هى وقت المتاجرة والعمل فى سوق الفوركس يعتمد على حسب وقت الفراغ والمتابعة
فيوجد شخص يتابع لفترات طويلة وشخص اخر لا يمكنه المتابعة دائما على حسب وقته وخبرته
والمدى الذى يعمل عليه

هو المتابعه الصراحه مهمه جدا في البدايه وحتى المتاجر اللي معندوش وقت وغير متفرغ لازم يحدد وقت
للمتابعه فقط حتى لو مش هيتاجر علشان يتعلم البرايس اكشن للسعر

fxfx
01-27-2013, 01:33 PM

جميل موضوع التداول شهريا وهوا بيكون كويس من حيث انعكاسات السوق واخر الشهر بيجيب ربح عالي ومعقول بس للاسف بيحتاج راس مال عالي الي حد ما وفي نفس الوقت بيكون المخاطرة عالية

asemibrahim
01-27-2013, 02:36 PM
ان عن نفسى مليش طريقه معينه فى التداول لكن طبعا بفضل التداول الاسبوعى اكثر

MEDOOO1989
01-27-2013, 05:04 PM
جميل موضوع التداول شهريا وهوا بيكون كويس من حيث انعكاسات السوق واخر الشهر بيجيب ربح عالي ومعقول بس للاسف بيحتاج راس مال عالي الي حد ما وفي نفس الوقت بيكون المخاطرة عالية

فعلا التداول الشهري جيد جدا من حيث الارباح لانة بيحقق مكاسب عالية جدا
بس فعلا المشكلة انة محتاج راس مال عالي علشان يتحمل الانعكاسات في السعر

ahmedforex
01-27-2013, 06:41 PM
فعلا التداول الشهري جيد جدا من حيث الارباح لانة بيحقق مكاسب عالية جدا
بس فعلا المشكلة انة محتاج راس مال عالي علشان يتحمل الانعكاسات في السعر
هو مدى العمل بيختلف دائما من مضارب الى مضارب اخر على حسب ما يريد ان يعمل فتجد ان
هناك مضارب يفضل العمل على المدى الطويل وهذا بالطبع يحتاج الى راس مال كبير اما المدى القصير
فهو يختلف ولا يحتاج الى راس مال كبير

midoalilio
01-28-2013, 06:56 PM
هو مدى العمل بيختلف دائما من مضارب الى مضارب اخر على حسب ما يريد ان يعمل فتجد ان
هناك مضارب يفضل العمل على المدى الطويل وهذا بالطبع يحتاج الى راس مال كبير اما المدى القصير
فهو يختلف ولا يحتاج الى راس مال كبير

فعلا الناس انواع مختلفه في ناس كثير بتحب انه تشتغل بي طريقه الاسكالبينج وفي ناس بتحب تشتغل
علي الصفقات السونجيه والناس الي بتشغل اسكالبينج بتكون متابعه طول اليوم الشارت والسونجيه اعتقد بيحثو عن الاهداف البعيده

سمر عمرو
02-02-2013, 09:17 PM
انا عن نفسى بكل صراحة افضل التداول يوميا لاننى لا احب ان اعرض راس مالى الى مخاطر كبيرة ولكننى احيانا قليلا ان تاكدت من الصفقة فيجوز ان اتركها الى الغد

midosafwat
02-02-2013, 09:52 PM
هو التداول اليومى ده بيبقى مقترن طبعا ستوب لوز ولكن انا شخصيا بحب التداول عالفريمات الكبيرة ومن غير ستوب وعشان كدة الصفقات بتاخد وقت طويل على الوصول الى الهدف

noureen
02-07-2013, 10:41 PM
هو التداول اليومى ده بيبقى مقترن طبعا ستوب لوز ولكن انا شخصيا بحب التداول عالفريمات الكبيرة ومن غير ستوب وعشان كدة الصفقات بتاخد وقت طويل على الوصول الى الهدف

الاهداف الطويله ليها مميزاتها اكيد و انها مش بتكون عرضه للتقلب الكثير
خاصه لما بتكون واخد التريند من اوله و اهدافها بتكون مرضيه حتى لو راس المال صغير

fxfx
02-08-2013, 12:28 AM

كويس جدا يا ميدو انا بقيت احب الصفقات الطويلة برده بس في نفس الوقت بحاول ادخل من نقطة صعب الرجوع ليها مرة تانية قبل تحقيق الهدف وبدخل بلوت كبير

eletrebi
02-08-2013, 09:37 AM
انا متداول مش باليوم
انا بتداول بالصفقة المناسبة ليا والوقت المناسب ليا
قد تستغرق معايا صفقة واحدة فى اليوم
او اتنين او تلاتة حسب ظروف السوق فقط

mannon
02-08-2013, 02:56 PM
انا متداول مش باليوم
انا بتداول بالصفقة المناسبة ليا والوقت المناسب ليا
قد تستغرق معايا صفقة واحدة فى اليوم
او اتنين او تلاتة حسب ظروف السوق فقط

طبعا الى بيحدد وقت الصفقة عوامل كتير ، واكيد لو انت متداول يومى هتدخل باهداف واستوبات صغيرة فأكيد بردو الصفقات مش هتفل مفتوحة اكتر من يوم او اثنين بالكتير

MEDOOO1989
02-08-2013, 03:28 PM
طبعا الى بيحدد وقت الصفقة عوامل كتير ، واكيد لو انت متداول يومى هتدخل باهداف واستوبات صغيرة فأكيد بردو الصفقات مش هتفل مفتوحة اكتر من يوم او اثنين بالكتير

اكيد طعا كل واحد لية طريقة خاصة بالتداول بس الاهم من كثرة التداول ان الواحد
يدخل مع توفر جميع الشروط في الاستراتيجية الخاصة بينا وبالتوفيق

egypt2013
02-08-2013, 06:06 PM
السلام عليكم ،،،،،، بالنسبة لمعدل التداول ممكن يكون ثلاث مرات اسبوعيا مثلا ، اهم شيء الفرصة اللى موجوده في السوق وتجذبنى للعمل ، مش ضرورى كل يوم ادخل السوق ولكن الاهم اختيار الوقت المناسب للدخول و محاولة تحقيق التارجت الاسبوعي ، تحياتى

trader555
02-08-2013, 10:17 PM

لازم لكل متاجر انه يرسم خطه العمل اللي هيمشي عليها وطبعا هيكون محددها على اساس الوقت المتاح
لو وهل هو متفرغ ام لا وكمان طريقه العمل ونوع التحليل هيا اللي هتحدد للمتاجر وقت الصفقه

ashraf1
02-12-2013, 04:17 AM
بالنسبة لى انا بتاجر اسبوعيا ، ممكن مرتين في الاسبوع فقط ودا لما يكون في صفقة واضحة وحلوة ادامي ، ولانى طبعا ف مرحلة التعليم والتدريب ، بس اوقات بحاول اطبق ما اتعلمه في السوق بشكل يوميى وبالنسبة لاهداف بتكون اسبوعية واللى بعمل مجمع لالااهداف الشهرية

midoalilio
02-12-2013, 04:50 AM
بالنسبة لى انا بتاجر اسبوعيا ، ممكن مرتين في الاسبوع فقط ودا لما يكون في صفقة واضحة وحلوة ادامي ، ولانى طبعا ف مرحلة التعليم والتدريب ، بس اوقات بحاول اطبق ما اتعلمه في السوق بشكل يوميى وبالنسبة لاهداف بتكون اسبوعية واللى بعمل مجمع لالااهداف الشهرية

جميل انك تعتمد علي صفقات سونجيه ولكن الاهم عند اعتمادك علي صفقات سونجيه يجب ان تحدد الاستوب لوز قبل دخول اي صفقه ويكون راس مالك يستحمل الانعكاسات
ويجب ايضا ان تقوم بي تحديد الهدف

سمر عمرو
02-12-2013, 05:42 AM

لا يا اخى العزيز انا مبتدئ مثللك ولكننى لا افضل الى التداول اليومى وعلى فريمات صغيرة ولا افضل التداول لوقت كبير لانه مخاطرة كبيرة وانا لا استطيع تحملها

feto
02-12-2013, 07:59 AM
جميل انك تعتمد علي صفقات سونجيه ولكن الاهم عند اعتمادك علي صفقات سونجيه يجب ان تحدد الاستوب لوز قبل دخول اي صفقه ويكون راس مالك يستحمل الانعكاسات
ويجب ايضا ان تقوم بي تحديد الهدف

انا مش بحب السوينجات ابدا بتفضل منتظر الصفقه حتي تاتي اليك ولكن انت لا تسعي الي ان تفعل شي سوي الانتظار بعكس الاسكالبنج الي انت بتكون فيه متداول حر
شكرا

MEDOOO1989
02-12-2013, 08:36 AM
انا مش بحب السوينجات ابدا بتفضل منتظر الصفقه حتي تاتي اليك ولكن انت لا تسعي الي ان تفعل شي سوي الانتظار بعكس الاسكالبنج الي انت بتكون فيه متداول حر
شكرا

انا ارى فعلا ان السكالبينج افضل بكثير لان اهدافة سريعة بس الخسارة فية ايضا كبيرة
وهي حسب الإستراتيجية الي ماشي عليها وبالتوفيق

midosafwat
02-12-2013, 11:29 AM
انا بتداول حسب الفرص على فريم الاربع ساعات وباتباع استراتيجية الدعوم والمقاومات واحيانا بيكون معاها تحليل فنى لان التحليل الفنى بيدى ثقل كبير لاى تحليل

dragon
02-12-2013, 11:33 AM
انا بتداول يومى على حسب الفرص

لكن النتيجه والتقييم بالنسبه لى بيكون شهرى

يعنى بشوف النتيجه اللى وصلتها كويسه ولا وحشه بناء على تقييم الشهر كله

remas
02-12-2013, 11:48 AM
انا بتداول حسب الفرص على فريم الاربع ساعات وباتباع استراتيجية الدعوم والمقاومات واحيانا بيكون معاها تحليل فنى لان التحليل الفنى بيدى ثقل كبير لاى تحليل

كويس جدا يا ميدو والعمل ع-لى الاربع ساعات فعلا مربح اكتر بكتير جدا من العمل على الفريمات الاقل والاتجاه فيه بيكون اوضح قليلا وكمان الفرص فيه بتكون جيده وصفقه كل اربع ساعات بهدف 20 نقطه قط يعملك 60 نقطه فى اليوم وانت مرتاح

joker7diaa
02-12-2013, 12:37 PM
انا بتداول يومى على حسب الفرص

لكن النتيجه والتقييم بالنسبه لى بيكون شهرى

يعنى بشوف النتيجه اللى وصلتها كويسه ولا وحشه بناء على تقييم الشهر كله

طبعاً أنا يومي مش لانه الافضل لكن ما في عندي صبر استني على صفقة اسبوع او شهر .. لهيك بحب الصفقات السريعة سواء على 4 ساعات او الساعة يعني اقل شي على فريم الساعة بعمل

noureen
02-12-2013, 12:43 PM
لازم لكل متاجر انه يرسم خطه العمل اللي هيمشي عليها وطبعا هيكون محددها على اساس الوقت المتاح
لو وهل هو متفرغ ام لا وكمان طريقه العمل ونوع التحليل هيا اللي هتحدد للمتاجر وقت الصفقه

هو ممكن الشخص لو متفرغ يشتغل باكتر من طريقه طالما هيكسب من خلالها و لكن المشكله الاكبر التى تثور دايما
هى كيفيه التعامل مع اكثر من حساب دون تشتيت

- - - Updated - - -

هو ممكن الشخص لو متفرغ يشتغل باكتر من طريقه طالما هيكسب من خلالها و لكن المشكله الاكبر التى تثور دايما
هى كيفيه التعامل مع اكثر من حساب دون تشتيت

trader555
02-12-2013, 08:55 PM
طبعاً أنا يومي مش لانه الافضل لكن ما في عندي صبر استني على صفقة اسبوع او شهر .. لهيك بحب الصفقات السريعة سواء على 4 ساعات او الساعة يعني اقل شي على فريم الساعة بعمل

اخي ازاي بتشتغل صفقات سريعه على فريم الاربع ساعات ده الفريم ده الصفقات فيه مش ااقل من اسبوع علشان تديك
الهدف ويمكن اكتر كمان واللي بيشتغلوا سونجيات بيكون على الفريم ده

zimozimo
03-03-2013, 09:03 AM
من الافضل على الحساب التجريبى وطبعا مع التعلم عن طريق المنتدى والفديوهات المتعلقه
يوميا سيكون هناك استفاده اكبر وبعد ذلك على حساب حقيقى انا عن نفسى بعمل كده
والله الموفق

kamal2013
03-03-2013, 11:27 AM
كل متاجر او متداول له استراتجية او خطة عمل اخي و تختلف من شخص لاخر في فريمات
المبتداين يبدؤن على الفريمات الصغيرة لاكن بمرور الوقت يبدأ على فريمات متوسطة الى غير ذلك

laadjal
03-03-2013, 12:12 PM
انـا اتداول يوميا على الديمو و اسبوعيا على حساب حقي يعني عندما اسحب اليونيس

و عنما احترف هذا المجال راح اكون يوميا ان شاء الله

kenz
03-03-2013, 12:27 PM
انا كنت اتداول يوميا ولكن بعد التذبذب الموجود فى السوق هذه الايام ساغير اسلوب العمل واكون متداول كلما سمحت الفرص فقط والامان للمتاجر هو ان يجد راس المال المناسب للعمل بالفوركس فى الوقت المفضل له

badar007
03-03-2013, 01:11 PM
با نسبة لي انا اخي لزلت لم اقوم با اي تداول
لكن انا افضل تداول ان يكون اسبوعيا لكي اكون على مزاجي

trader555
03-03-2013, 02:34 PM
انا كنت اتداول يوميا ولكن بعد التذبذب الموجود فى السوق هذه الايام ساغير اسلوب العمل واكون متداول كلما سمحت الفرص فقط والامان للمتاجر هو ان يجد راس المال المناسب للعمل بالفوركس فى الوقت المفضل له

بص اخي انت ممكن تتداول يوميا عادي مع التذبذبات بس اعمل على فريم الخمس دقايق او الدقيقه
مع الازواج المتوسطه الحركه ولكن هيكون فيه تعب طبعا ومتابعه اكتر

FCBXL
03-03-2013, 08:40 PM
حاليا أتداول بالبونص فقط وكلما كان البونص موجودا فأنا أتداول والبونص أحاول أحيانا جمعه بشكل شهري
أي تداول شهري وأحيانا جمعه بشكل أسبوعي أي تداول أسبوعي

ADILOFASKI
03-03-2013, 08:46 PM
لم أبدئ التداول بعد لكن ان شاء الله لما أصل الى تلك المرحلة سوف أفضل التداول الشهري على الأقل يمكن تجنب الخسارة الأسبوعية
أضف الى ما سبق سوف يكون هناك رصيد معقول من البونص يمكنك من دخول سفقات معقولة

midoalilio
03-04-2013, 02:05 AM
بص اخي انت ممكن تتداول يوميا عادي مع التذبذبات بس اعمل على فريم الخمس دقايق او الدقيقه
مع الازواج المتوسطه الحركه ولكن هيكون فيه تعب طبعا ومتابعه اكتر

اكيد طريقه الاسكالبينج بيكون في تعب لانك بتفضل متابع الشارت فتره ياما تحدد الاهداف بتاعتك وتقفل الشارات يعني مثلا تحدد هدفك واستوب لوز للصفقه
والصفقه عتجيب الهدف او الاستوب

walidfaidi
03-04-2013, 10:09 AM
أنا أسحب البونص أسبوعيا و أتداول به لهذا تصنيفي
سيكون مع المتداولين الأسبوعيين

kamal2013
03-04-2013, 10:45 AM
أنا أسحب البونص أسبوعيا و أتداول به لهذا تصنيفي
سيكون مع المتداولين الأسبوعيين

انا ايظا مثلك اخي لاننا نسحب البونص فقط و تصنيفنا يعد اسبوعيا
لاكن بمرور الوقت و تعلم المجال ستتغير الخطة و الاستراتجية على حسب راس المال

walidfaidi
03-04-2013, 10:54 AM
انا ايظا مثلك اخي لاننا نسحب البونص فقط و تصنيفنا يعد اسبوعيا
لاكن بمرور الوقت و تعلم المجال ستتغير الخطة و الاستراتجية على حسب راس المال

نعم أخي لأنني مبتدأ لهذا التداول يكون أسبوعيا لكن بعدما أكتسب خبرة
و يكون رأس المال جيد راح تتغير الأمور أكيد

MEDOOO1989
03-05-2013, 12:09 PM
اكيد طريقه الاسكالبينج بيكون في تعب لانك بتفضل متابع الشارت فتره ياما تحدد الاهداف بتاعتك وتقفل الشارات يعني مثلا تحدد هدفك واستوب لوز للصفقه
والصفقه عتجيب الهدف او الاستوب

فعلا بجد انا بقرا كلامك وانا تعبان انا ممكن بفضل ب 8 ساعات امام الجهاز بتداول
لاني شغال إسكالبينج واهدافي وصفقاتي كلها صغيرة بس الحمد لله العائد جيد

forex1212
03-06-2013, 01:21 AM
انواع التداول تتحدد من خلال التاجر ونوع تجارته وحجمها انا تاجر شبه يومي انا مش بتاجر كل يوم وباردو مش بيعدي عليا اسبوع يعني كل يومين تلاتة اتاجر وطبعا ده لان رأس مالي صغير اما اللي رأس مالة كبير اكيد هيتاجر لفترة اكبر من كده

feto
03-06-2013, 05:47 AM
انواع التداول تتحدد من خلال التاجر ونوع تجارته وحجمها انا تاجر شبه يومي انا مش بتاجر كل يوم وباردو مش بيعدي عليا اسبوع يعني كل يومين تلاتة اتاجر وطبعا ده لان رأس مالي صغير اما اللي رأس مالة كبير اكيد هيتاجر لفترة اكبر من كده

ده عادي بالنسبه لراس مالك
بس في ناس بتكون عامله هدف لها بتطر للمتاجره اليوميه وده لانها ببساطه بتعمل في سوق خطير
ولازم تحدد الاهداف المحدد تحقيقها
شكرا

trader555
03-06-2013, 11:07 AM
بس في ناس بتكون عامله هدف لها بتطر للمتاجره اليوميه وده لانها ببساطه بتعمل في سوق خطير
شكرا

ده الافضل اخي الاكتفاء بهدف واحد والبعد عن السوق بعد تحقيقه اريح لينا ولنفسيتنا
وعلشان مياخدش السوق كل وقتها ويكون على حساب امور اخرى

c reda
03-06-2013, 12:36 PM
شكرا

نعم اخي كل واحد و تفكيره و الخطة الي واضعها التي تحدد متى يتداول و كيف يتداول
بالاعتمدا على استراتيجية واضحة المعالم يقدر يحقق مكاسب بها سواء يومية او اسبوعية او غير دالك

midoalilio
03-06-2013, 08:23 PM
نعم اخي كل واحد و تفكيره و الخطة الي واضعها التي تحدد متى يتداول و كيف يتداول
بالاعتمدا على استراتيجية واضحة المعالم يقدر يحقق مكاسب بها سواء يومية او اسبوعية او غير دالك

كل شخص له طريقه في التداول وكل واحد في الحياه له طريقه يعيش بها زيها زي الفوركس بالظبط في ناس بتحب تداول كل يوم في ناس بتحب تداول كل اسبوع
الاشخاص مختلفون في الحياه والفوركس

joker7diaa
03-06-2013, 09:24 PM
كل شخص له طريقه في التداول وكل واحد في الحياه له طريقه يعيش بها زيها زي الفوركس بالظبط في ناس بتحب تداول كل يوم في ناس بتحب تداول كل اسبوع
الاشخاص مختلفون في الحياه والفوركس

أنا عن نفسي اعمل على جميع الفريمات طبعاً بستثناء الفريمات الصغير التي اقل من 1 ساعة
اي فرصة توفرت على اي فريم او اي زوج اورح وانتظر فرصة جيدة للدخول

FCBXL
03-06-2013, 10:13 PM
أنا أعمل على فريم الساعة عشان أهدافي صغيرة ويومية كل ماكانا لبونص أنا بتداول هو ده الفوركس
الفرص لازم نستثمرها على أي فريم كان
أنا عن نفسي اعمل على جميع الفريمات طبعاً بستثناء الفريمات الصغير التي اقل من 1 ساعة
اي فرصة توفرت على اي فريم او اي زوج اورح وانتظر فرصة جيدة للدخول

feto
03-07-2013, 08:54 AM
أنا أعمل على فريم الساعة عشان أهدافي صغيرة ويومية كل ماكانا لبونص أنا بتداول هو ده الفوركس
الفرص لازم نستثمرها على أي فريم كان

الفريم ده يعتبر مش قوي زي الاربع ساعات
والنص ساعه والديلي
بيكون و هو الاساس في العمل لكن ممكن لو بتاخد منو اشارت يكون جيد

bombasasa
03-07-2013, 10:39 AM
انا لسة في البداية بس هافضل التداولي الاسبوعي لانة يعتبر مرحلة وسط بين اليومي والشهري وشكراا
للموضوع

brahimbba
03-07-2013, 11:12 AM
السلام عليكم ورحمة الله
انا ياخي في العطل اتداول يمويا اما عندما اكون اعمل او ادرس فانا اتداول اسبوعيا
وذلك لتنضيم وقتي بين الفوركس والعمل

trader555
03-07-2013, 11:56 AM
الفريم ده يعتبر مش قوي زي الاربع ساعات
والنص ساعه والديلي
بيكون و هو الاساس في العمل لكن ممكن لو بتاخد منو اشارت يكون جيد

ليه اخي فريم الساعه كويس جدا خاصه لمن بيعمل بشكل يومي هنا بيحلل
على الفريم ده وخلي بالك ان فريم الساعه ممكن يديك الاتجاه العام للزوج لمده تلات ايام

kaitokid46
03-07-2013, 12:02 PM
موضوعك مهم اخي الكريم و سوف اجيب عن سؤالك
ان من المتداولين الاسبوعيا لانه التداول الاسبوعي يعطيك و يوفر عليك الراحة

c reda
03-09-2013, 04:22 PM
ده الافضل اخي الاكتفاء بهدف واحد والبعد عن السوق بعد تحقيقه اريح لينا ولنفسيتنا
وعلشان مياخدش السوق كل وقتها ويكون على حساب امور اخرى

هو ممكن يعمل على هدا الامر اي ان كان واحد حصل على مكسب عالي شوية
ولكن لو واحد كان يطمح الى الاكثر فضروري يعمل على الدخول الى السوق عبر فترات

trader555
03-10-2013, 08:45 AM
هو ممكن يعمل على هدا الامر اي ان كان واحد حصل على مكسب عالي شوية
ولكن لو واحد كان يطمح الى الاكثر فضروري يعمل على الدخول الى السوق عبر فترات

هو الاهم الرضى اخي سواء بالربح الصغير او الكبير ده الاساس وكلنا عارفيين نتيجه
المخاطره مع الحسابات الصغيره كلها بتؤدي الى المارجن يبقى نصبر افضل ونمشي واحده واحده

habibdoom
03-10-2013, 01:11 PM
السلام عليكم
انا عن نفسى افضل الخروج من الصفقات يوميا بمعنى ادخل الى الصفقه بعد تحقق شروطها واكتفى بهدف صغير واخرج من السوق لهذا اليوم باكمله وانتظر اليوم التالى وهكذا
بالتوفيق

c reda
03-10-2013, 03:08 PM
المخاطره مع الحسابات الصغيره كلها بتؤدي الى المارجن يبقى نصبر افضل ونمشي واحده واحده

اكيد اخي فانت ازم ترضى بما حققته من الصفقات و لكن قبل دالك لازم يكون عندك طموح لتحيقيق الاكثر
ان كنت قادر على دالك و السير على حد مكانياته ليس اقل منها و تقول الاقتناع

kenz
03-10-2013, 03:27 PM

فعلا لازم نكمشى واحده واحده وخاصه اذا كنت من المتداولين يومياوعن نفسى بعد تحقيق الخسارة التى سبقتها ارباح اقتنعت اخيرا بان الربح ينبغى الحفاظ عليه بعدم المخاطرة والتسرع فى جنى اكبر عدد من النقاط وفتح صفقات لاتتناسب مع راس مالى

osama
03-10-2013, 05:38 PM
انا حتى الان لم احدد بعد طرق التداول الخاصه بى و لكى اعتقد اننى سوف اصبح تاجر اسبوعى لانى لا اكون متواجد بصفه دائمه

kamal2013
03-10-2013, 06:21 PM
انا حتى الان لم احدد بعد طرق التداول الخاصه بى و لكى اعتقد اننى سوف اصبح تاجر اسبوعى لانى لا اكون متواجد بصفه دائمه

اكيد اخي كل مبتدأ في المجال له هذا الراي بالسبب راس المال القليل او المربوح من البونص
و يتدول كل اسبوع لانه لا يعرف الكثير من الاستراتجيات و الطرق في التداول

RedaAlg
03-10-2013, 08:10 PM
السلام عليكم
في الحقيقة لم أبدا بعد في التداول
خلينا نقول يكون أسبوعيا أحسا

noureen
03-11-2013, 05:17 PM
اكيد اخي كل مبتدأ في المجال له هذا الراي بالسبب راس المال القليل او المربوح من البونص
و يتدول كل اسبوع لانه لا يعرف الكثير من الاستراتجيات و الطرق في التداول

دايما المتداول فى البدايه غالبا بيتداول بطريقه عشوائيه ملهاش اسس محدده و لكن بعد كدا بيبدء يتداول على اساس بوضع استراتيجيات و خطه محدده

kamal2013
03-11-2013, 06:56 PM
دايما المتداول فى البدايه غالبا بيتداول بطريقه عشوائيه ملهاش اسس محدده و لكن بعد كدا بيبدء يتداول على اساس بوضع استراتيجيات و خطه محدده

اكيد اختي نورين اغلبنا نتداول بالطريقة عشوائية و لا يوجد لها اساس بالسبب جلها للمجال
و عدم تعلمنا كل شيئ و حبنا للمكسب الاول من المجال

yasna
03-11-2013, 09:35 PM
انا بفضل التداول اليومى طبعا وبحاول انهى كل صفقاتى قبل اليوم التانى وبحاول قدر الأمكان الألتزام بالتداول فى الفترات اللى السوق فيها نشط فى حركته ذى الفتره الأمريكيه وكمان بتجنب التداول ايام الجمعه والأتنين لأن السوق بيبقى مش مستقر فيها الى حد ما

badar007
03-11-2013, 09:40 PM
هو حسب ما ارى انا التداول يوميا اضنه غير جيد للتاجر
لانك انت في سوق كل يوم تختلف اسعاره في طلوع و الهبوط فا انا
افضل تداول با بطئ يعني حتى تظهر لي الفريسة بعدها اقوم
لكي اصطادها وهكذا التداول

joker7diaa
03-11-2013, 09:59 PM
اكيد اختي نورين اغلبنا نتداول بالطريقة عشوائية و لا يوجد لها اساس بالسبب جلها للمجال
و عدم تعلمنا كل شيئ و حبنا للمكسب الاول من المجال

التعلم قبل المكسب .. واذ جرب تكسب من دون ما تتعلم راح تخسر .. وأنا جربت وخسرت وغير جرب والكل جرب وخسر
وعرف انه الطريق الصحيح هو التعلم الجيد في المجال

FCBXL
03-11-2013, 10:01 PM
نعم أخي التعلم مهم في هذا المجال وفي أي مجال آخر قبل دخول الفوركس يجب أن نتعلم لمدة كافية
تشفع لنا تحقيق مكاسب في صفقات أثناء التضارب
التعلم قبل المكسب .. واذ جرب تكسب من دون ما تتعلم راح تخسر .. وأنا جربت وخسرت وغير جرب والكل جرب وخسر

badar007
03-11-2013, 10:05 PM
اكيد اخي خليهان من ضروري ان تكون لديك استراتيجية للتداول
لانك انت من دون خطة في هذا سوق لن تحقق فيه ايي ربح مهما فعلت

c reda
03-12-2013, 09:59 AM

بالفعل اخي الكريم فالواحد ضروري يتعلم و يدرس المجال جيدا قبل الشرع في التداول
لكي لا يقع في اخطاء تعرضه الى الخسارة

again
03-12-2013, 10:17 AM
انا افضل حاليا التداول اليومي لاني مش بتابع الشارت كتير فيوم مابفتح الشارت واكون فاضي بحلل وبشتغل بالاسكالبنج او حتي بهدف 30 نقطة ومسبقش ليا اني اشتغلت عليالتداول الاسبوعي ولا المدي الطويل

asya
03-19-2013, 01:54 AM

فعلا احنا فى هذه الفتره بنجرب استراتيجيات ومؤشرات ونشوف هانقدر نتعامل معاها ازاى

وربنا يسهل والفتره دى مش تطول لانها علينا بخساره ولو ان فيها تعلم كتير بلا شك

midoalilio
03-19-2013, 03:28 AM
فعلا احنا فى هذه الفتره بنجرب استراتيجيات ومؤشرات ونشوف هانقدر نتعامل معاها ازاى

وربنا يسهل والفتره دى مش تطول لانها علينا بخساره ولو ان فيها تعلم كتير بلا شك

فتره البدايه دي يااخت اسيا والتجريب لاينصح ان تكون علي الحساب الحقيقي فمن الافضل ان تقومي بي البدء علي الحساب التجريبي وبعد
التجريب والتدريب ابدئي علي الحساب الحقيقي

feto
03-19-2013, 08:31 AM
بالفعل اخي الكريم فالواحد ضروري يتعلم و يدرس المجال جيدا قبل الشرع في التداول
لكي لا يقع في اخطاء تعرضه الى الخسارة

الاخطاء الي ممكن ان تعرضنا الي الخساره موجوده في كل لحظه بالسوق
والمهم هو الفلتره لعدم الوقوع في هذا الخبر او الاداه الي تشتت التعامل بالسوق
شكرا

trader555
03-19-2013, 10:33 AM
الاخطاء الي ممكن ان تعرضنا الي الخساره موجوده في كل لحظه بالسوق
والمهم هو الفلتره لعدم الوقوع في هذا الخبر او الاداه الي تشتت التعامل بالسوق
شكرا

فعلا الاخطاء كتير وبنقع في كتير منها في البدايه لحد لما الواحد يقدر يتعلم واعتقد ان الاخطاء
الفنيه او اخطاء التحليل بيكون سهل على المتاجر تعلم عدم الوقوع فيها اكتر من الاخطاء النفسيه

simo10madridi
03-19-2013, 10:42 AM
انا مبتدء وتنقصني خبرة في هدا المجال لاكن عندما اتعلم جيدا سوف ادخل يوميا وابدء بصفقات صغيرة

hossam reda
03-19-2013, 10:18 PM
انا بفضل التداول يوميا ولكن عند وجود فرص تتيح ليا الدخول للربح وليس للخساره فانا ادخل الفوركس للربح ولكنى اعلم اننى ساخسر بالتاكيد ولكنى اعمل من خلال الفرص التى تاتى امامى

feto
03-20-2013, 09:16 AM
انا مبتدء وتنقصني خبرة في هدا المجال لاكن عندما اتعلم جيدا سوف ادخل يوميا وابدء بصفقات صغيرة

عندماا تنقصق الخبره
بتكون تنقصك كل شي
لازم يا اخي تدرس كويس وتحلااول انك تقراء كتب ككتير
وتترجمها وتتعامل مع حساب تجريبي

trader555
03-20-2013, 09:56 AM
عندماا تنقصق الخبره
بتكون تنقصك كل شي

هو معنى نقص الخبره هنا ان المتاجر مدربش كتير ومتعاملش مع السوق وقت طويل
او مش بيتعلم من اخطاؤه ولا بيطور من نفسه

ADILOFASKI
03-20-2013, 10:05 AM
السلام عليكم
أنا كنت في الأول أتداول أسبوعيا لكن وجدت الأمر غير مربح حيت كنت دائما أحتاج الى رأس مال متوسط كي تضهر لي الأرباح الجيدة
لكن الآن أصبحت أتداول كل 15 اليوم مما يوفر لي سحب بونص محترم لأني أعتمد عليه كليا في المتاجرة

Maravilla
03-20-2013, 10:20 AM
السلام عليكم
أنا كنت في الأول أتداول أسبوعيا لكن وجدت الأمر غير مربح حيت كنت دائما أحتاج الى رأس مال متوسط كي تضهر لي الأرباح الجيدة
لكن الآن أصبحت أتداول كل 15 اليوم مما يوفر لي سحب بونص محترم لأني أعتمد عليه كليا في المتاجرة

معك حق أخي ، فعند التدوال بمبلغ صغير يعني اسبوعيا راح تكون الأرباح بسيطة و لكن بخصوص أسبوعينُ ( 15 يوم ) راح يكون الربحُ جيدُ عند التداول
و ربي يوفقنا اخي

ashraf mahmoud
03-20-2013, 10:50 AM
انا من المتداولين اسبوعين والتداول الاسبوعى افضل بلنسبة لى واستطيع القدرة على المكسب والربح والقرة الكبيرة على المعرقة الكبيرة بمجال الفركسس الكبيرة والمعرفة بالعالم الكبير الموجود حولنا جميعاا

simo10madridi
03-20-2013, 10:54 AM
عندماا تنقصق الخبره
بتكون تنقصك كل شي

معك حق اخي مازال يلزمني كتير من الوقت حتى اندمج مع الفوركس جيدا وايضا انا اتعلم لحد الان على حساب تجريبي واشاهد بعض الفيديوهات لكي استفيد منه

mouadsad
03-20-2013, 10:56 AM
صراحة انا احب التداول يوميا لاني اجد المتعة فيه واحب ان اتداول على طول اليوم ولاكن في بعض
الاسابيع اضطر لان اتداول اسبوعيا لاني اكون جد مشغول عموما فاني اتداول يوميا

Maravilla
03-20-2013, 11:09 AM
انا من المتداولين اسبوعين والتداول الاسبوعى افضل بلنسبة لى واستطيع القدرة على المكسب والربح والقرة الكبيرة على المعرقة الكبيرة بمجال الفركسس الكبيرة والمعرفة بالعالم الكبير الموجود حولنا جميعاا

و الله اخي معك حق من جهة الكسب صحيح
و أيضا من جهة مراعات الظروف و الأعمال البعيدة عن الفوركس
فهذا راح يكون لصالحك اثناء التداول اسبوعيا
و ربي يوفقك

kamal2013
03-20-2013, 11:19 AM
معك حق أخي ، فعند التدوال بمبلغ صغير يعني اسبوعيا راح تكون الأرباح بسيطة و لكن بخصوص أسبوعينُ ( 15 يوم ) راح يكون الربحُ جيدُ عند التداول
و ربي يوفقنا اخي

هذا يعتمد على الاستراتجية المتداولة اخي و الخطة المعمولة و تختلف من تاجر لاخر
حسب الخبرة في السوق

H!m0
03-20-2013, 12:01 PM
كل شخص و استراتيجيته الخاصة و أنا أفضل المتاجرة اليومية لكون حسابي صغير و لا يتحمل الانعاكاسات الكبيرة
لكن لو كان حسابي كبير فالمتاجرة الأسبوعية أو الشهرية أفضل بكثير

again
03-20-2013, 12:25 PM

فعلا يا اخي السوينجات كويسة جدا وبتقدر تحقق ارباح فيها كبيرة بس ده بيتطلب حساب راس ماله كبير ليتفادي انعكاسات السوق واظن ان احسن فريم للعمل عليه وقتها هو فريم الاربع ساعات

menna
03-26-2013, 11:48 PM
انا من المتداولين بالساعة :D انا بشتغل وقت ما اقعد بس يعني انا بقعد بعمل صفقة او اتنين واقوم مش بزود عن كده وكمان مش بسيب اي صفقات مفتوحة لليوم التاني او حتى لساعة بعد ما اقوم عشان انا حرمت

forex1000
03-27-2013, 12:40 AM
انا تاجر بدوام جزئي وايضا شبة يومي انا افضل المتاجرة على فترات متوسطة بمعني اني بتاجر يوميا في بعض الاحيان واسبوعيا في احيان اخرى وهذا يتحدد على حسب السوق وايضا على حسب ظروفي

kaitokid46
03-27-2013, 12:44 AM
انا من المتداولين بالساعة :D انا بشتغل وقت ما اقعد بس يعني انا بقعد بعمل صفقة او اتنين واقوم مش بزود عن كده وكمان مش بسيب اي صفقات مفتوحة لليوم التاني او حتى لساعة بعد ما اقوم عشان انا حرمت

هكدا يا اخي سوف ثاتر على نفسك كثيرا و تفقد تركيوك في الصفقات لي انت فاتحة كل ساعة

elkogkom
03-27-2013, 03:07 AM
بص يا غالى انا لسه مبتدا وانا عندى استارتجية كويسه وبسيطة بالنسبة لا كبمتدا سوق انفزها بعد جمع راس المال ان شاء الله الفكرة ان ادخل بعقود حجمها قليل واربح مثلا 2 دولار او اخسر 2 دولار ويتراكم الربح وهكذا اكون قد ربحت ربح مناسب لا باس به

trader555
03-27-2013, 10:20 AM
بص يا غالى انا لسه مبتدا وانا عندى استارتجية كويسه وبسيطة بالنسبة لا كبمتدا سوق انفزها بعد جمع راس المال ان شاء الله الفكرة ان ادخل بعقود حجمها قليل واربح مثلا 2 دولار او اخسر 2 دولار ويتراكم الربح وهكذا اكون قد ربحت ربح مناسب لا باس به

فعلا لو فكرنا بالمنطق ده الخساره هتقل معانا وحتى لما بنخسر هنلاقي ان الخساره بقت قليله
ونقدر نعوضها وكمان بالخبره الخسائر هتقل كمان

khatir1979
03-27-2013, 04:02 PM
في اعتقادي أن التداول الاسبوعي والشهري يعطيك رؤيه اوسع واشمل على المدى البعيد
الذي لاتراه في التداول اليومي وكيف تكشف السيوله في خروجها ودخولها من غير ان يشعر بقية
المتداولين وحينها ستجد السوق لديك كأنه كتاب مفتوح تجده واضحا وتتخذ قرار البيع والشراء.

joker7diaa
03-27-2013, 04:22 PM

حجم القعد ده يتم تحديده حسب خطة ادارة راس المال .. وعدد الصفقات المفتوحة .. يعني الرضي بالارباح القليلة كويسة .. وسوف تزيد مع الوقتو والقليل القليل يصبح الكثير

H!m0
03-27-2013, 04:32 PM
انا من المتادولين اليوميين أي الأنتراداي لكون راس المال لا يسمح بالصفقات الطويلة التي تتطلب ستوب لوز كبير
و اي يحقق طموحي في السكالبينج

SaFiioT
03-27-2013, 06:22 PM
انا من المتادولين اليوميين أي الأنتراداي لكون راس المال لا يسمح بالصفقات الطويلة التي تتطلب ستوب لوز كبير
و اي يحقق طموحي في السكالبينج

نفس طريقة عملي وتداولي غير أني أقوم بكل الصفقات التي اريد دفعة واحدة في الاسبوع وابقى اعدل حتى اجني ارباح كحصيلة رغم خسارة بعض الصفقات الا اني بدات افكر في توزيع مجهودي على ايام الاسبوع لاني أجهد نفسي كثيرا عندما افتح كل الصفقات دفعة واحدة

hitsher_sat
03-27-2013, 06:30 PM
انا اخي دخلت جديد في عالم الفوركس يعني مزالت لم ابد التداول بعد ولم اجربه حتى
واذا دخلت في المدوالات ان شاء الله ساتداول اسبوعيا