PDA

View Full Version : ادارة الصفقات

Pages : [1] 2

daisy
10-30-2012, 08:15 PM
دايما اسمع عن ادارة راس المال
لكن اول مره فى شرح لموضوع معين اشوف عرض لادارة الصفقات
العرض دا صاحبه كان بيقول التالى

انه مثلا اخد قرار بالشراء
وعنده 3 اهداف
بيقوم بفتح 10 عقود
وبعد الوصول للهدف الاول يغلق 3 ويحرك الاستوب للباقيين عند نقطة الدخول
وبعدين لما يوصل للهدف التانى بيقفل 3 عقود
ويحرك الاستوب للهدف الاول

ايه رايكوا فى الاسلوب دا
وهل فيه عندكوا اساليب تانيه لادارة الصفقات

khali
10-30-2012, 09:28 PM
انا بالنسبة ليا افضل ان لا ادخل بكل العقود مرة وحدة الا اذا كنت شغال اسكالبينج و لكن افضل ان اقسم العقود مثلا عايز ادخل النقطة بثلاتة دولار ادخل العقد الاول بدولار و العقدين الاخرين ايضا بدولار و هذا افضل

Madoegy
10-30-2012, 11:50 PM
إدارة الصفقات بيكون من ضمن خطة عملك وده بيحتاج فن في التعامل مع العقود

هقولك على فكرتي وخصوصا إنك بتشتغلي على السلوك السعري مش التحليل الفني

لو هتدخلي صفقة مثلا ب 10 عقود والاستوب 30 نقطة ممكن تقفلي 6 عقود بعد مايتحرك السعر 30 نقطة بالموجب ومطاردة الربح بباقي العقود
يبقى في الحالة دي هتخرجي من الصفقة بربح حتى لو ضربت الاستوب لأن 6 عقود رابحة و4 عقود خاسرة
ولو استمر السعر في نفس اتجاه الصفقة يبقى هيتضاعف الربح من خلال ال 4 عقود المتبقية

ashraf mahmoud
10-31-2012, 01:53 AM
انا بحاول اتبع بعض التوصيات الرائعة من بعض الشركات بس
كان نفسى اعتمد على نفسى بس للاسف خبرتى محدودة اوى

midosafwat
10-31-2012, 03:53 AM
انا بصراحة حاليا راس المال ميخلنيش ادخل بخمس عقود حتى الاهم هى ادارةر اس المال وده اكيد راس ماله كبير واهم حاجة انه متعود على طريقته وفاهمه كويس لكن انا بتلغبط

logly
10-31-2012, 11:38 AM
من فنون ادارة الصفقة ان تدخل بعقدين اثنين ، الاول يكون هدفه ٢٠ نقطة ، والثاني عندما تسير الصفقة في صالحك ٣٠ نقطة ، قم بتقديم حد وقف الخسارة الى نقطة الدخول حتى تضمن عدم خسارة ما ربحت
ادارة-الصفقات

2rimal
10-31-2012, 11:53 AM
هو في شيء مهم في الادارة المالية انك لا تفتح اكثر من 10 في المية من راس مالك في الصفقات ، و هنا اركز على الصفقات باكملها فلا يعقل ان يفتح شخص صفقة ب 10 في المية و اخرى ب 10 في المية فهذه ليست ادارة

forex10
11-01-2012, 02:45 PM
ادارة راس المال تتطلب مخطط عمل و لازم تدريب كويس عليها و وقت من التدريب على الديمو لان اغلب المبتدئين يشتكون من الخسارة و يتهمون الشركات بالنصب و ينسوا انهم لم يتدربو ا على الفركس بحساب ديمو

osama00971
11-01-2012, 02:54 PM
شكرا يا اختي على هذا الاسلوب ولكن بالنسبة لي طيب انا فتحت 10 عقود كما ذكرتي طيب اذا كان هناك خسارة وليس مكسب

كم سأخسر في هذه الحالة مع العلم اني فتحت عدد عقود كبير ليس هين

elsaden
11-01-2012, 02:58 PM
انا بدخل بثلاث عقود على حد اقصى .. بس هو فكره كويسه ان الواحد يدخل بكميه كبيره من العقود علشان يقدر يوزع ارباحه بشكل كويس

fxfx
11-01-2012, 03:44 PM
انا بالنسبة ليا افضل ان لا ادخل بكل العقود مرة وحدة الا اذا كنت شغال اسكالبينج و لكن افضل ان اقسم العقود مثلا عايز ادخل النقطة بثلاتة دولار ادخل العقد الاول بدولار و العقدين الاخرين ايضا بدولار و هذا افضل

هي ممكن تيجي كده يعني تتفااجي مع زيادة الفرص انيتراكم الصفقات المفتوحين وكمان ممكن يكون الربح عن طريق صفقات تراكمية يعني علي حسب استراتيجية كل واحد وطريقة ربحه فمش في كل الحالات الصفقات الكتير بتكون مشوشة وبتتوه المتاجر ممكن يكون معتمد علي نجاح الصفقات بالشكل ده

2rimal
11-01-2012, 03:50 PM
انا بدخل بثلاث عقود على حد اقصى .. بس هو فكره كويسه ان الواحد يدخل بكميه كبيره من العقود علشان يقدر يوزع ارباحه بشكل كويس

لكن فكرة ان الواحد يدخل في عقود كثرة فهذا في نظري انه يشتت الواحد فقط في حالة واحدة ممكن ان تنفع ان كان يعمل الواحدج على زوج واحد و يعمل عليه بالتبريدات فهذا احسن بكثير

daisy
11-01-2012, 05:24 PM

انا فعلا بشتغل اسكالبينج
ومش بعرف اشتغل فى اكتر من اتجاه
عشان كدا تلاقينى مركزه فى زوج واحد وصفقه واحده
بس بلوت كبير
عادة بيكون 1 دولار

daisy
11-01-2012, 05:26 PM

لو هتدخلي صفقة مثلا ب 10 عقود والاستوب 30 نقطة ممكن تقفلي 6 عقود بعد مايتحرك السعر 30 نقطة بالموجب ومطاردة الربح بباقي العقود
يبقى في الحالة دي هتخرجي من الصفقة بربح حتى لو ضربت الاستوب لأن 6 عقود رابحة و4 عقود خاسرة
ولو استمر السعر في نفس اتجاه الصفقة يبقى هيتضاعف الربح من خلال ال 4 عقود المتبقية

الفكره قريبه برده
يعنى كله بيدور حوالين نفس الموضوع
وهو تقسيم المبلغ اللى هتدخل بيه السوق على مجموعة عقود
وكل واحد بيكون ليه طريقته فى التقسيم

daisy
11-01-2012, 05:27 PM

نصيحتى ليك انك تركز على التعليم
لان التخبط بين التوصيات مش هيفيدك
بالعكس هيشغل وقتك عن اهم شئ وهو انك تتعلم تتداول بنفسك

daisy
11-01-2012, 05:30 PM
انا بصراحة حاليا راس المال ميخلنيش ادخل بخمس عقود حتى الاهم هى ادارةر اس المال وده اكيد راس ماله كبير واهم حاجة انه متعود على طريقته وفاهمه كويس لكن انا بتلغبط

يبقى انت كدا مفهمتش الفكره
انت بتحدد هتدخل بمبلغ كام من راس مالك
دا طبعا على حسب اسلوبك فى ادارة راس المال
انا مثلا بدخل السوق ب1 دولار على كل 100 دولار

فيه ناس بقى بتدخل بيه عقد واحد وهو دا اللى انا بعمله
وفيه ناس بتقسمه على مجموعة عقود يعنى مثلا 10 عقود العقد ب10 سنت

اتمنى تكون وصلتلك الفكره

trader555
11-01-2012, 05:30 PM
لكن فكرة ان الواحد يدخل في عقود كثرة فهذا في نظري انه يشتت الواحد فقط في حالة واحدة ممكن ان تنفع ان كان يعمل الواحدج على زوج واحد و يعمل عليه بالتبريدات فهذا احسن بكثير

طبعا ده غير لو كان فاتح العقود دي على اكتر من زوج هنا هيكون مطلوب منه متابعه وتحليل اكتر من زوج
في نفس الوقت وده هيكون تشتت كبير ليه

daisy
11-01-2012, 05:32 PM
هو في شيء مهم في الادارة المالية انك لا تفتح اكثر من 10 في المية من راس مالك في الصفقات ، و هنا اركز على الصفقات باكملها فلا يعقل ان يفتح شخص صفقة ب 10 في المية و اخرى ب 10 في المية فهذه ليست ادارة

كلامك حقيقى
بس مش هو دا اللى اقصده بالموضوع
فيه فرق بين ادارة راس المال وادراة الصفقات
دا شئ ودا شئ
وفى مشاركه سابقه شرحت الفرق

daisy
11-01-2012, 05:34 PM
شكرا يا اختي على هذا الاسلوب ولكن بالنسبة لي طيب انا فتحت 10 عقود كما ذكرتي طيب اذا كان هناك خسارة وليس مكسب

كم سأخسر في هذه الحالة مع العلم اني فتحت عدد عقود كبير ليس هين

مهو نفس الامر
لو ارتد عليك السعر هتقوم انت بتقييم الموقف
يعنى ممكن مثلا تعمل برده اكتر من استوب لوز

ولو وصلت للمستوى الاول تقفل بعض العقود لتقليل الخسائر
وهكذا
ولو ارتد السعر لنقطة الدخول تقدر تفتح عقود تانيه تعوض بيها اللى قفلتهم

ahmedkaka
11-01-2012, 08:19 PM

وعنده 3 اهداف
بيقوم بفتح 10 عقود

ايه رايكوا فى الاسلوب دا

هى فكرة كويسة جدا بس 10 صفقات ممكن تكون كتير اوى وبعدين مش لازم الصفقات تكسب ممكن الصفقات كلها تخسر مرة واحدة والخسارة هتبقى كبيرة اوى

mido33
11-01-2012, 08:37 PM
اداره الصفقات دي مهمه اوي في الفوركس وبتحتاج حد عنده خبره شويه في مجال الفوركس وانا باتبع توصيات احد المحترفين ف الفوركس

Mostafa Mando
11-01-2012, 08:41 PM
طبعا ده غير لو كان فاتح العقود دي على اكتر من زوج هنا هيكون مطلوب منه متابعه وتحليل اكتر من زوج
في نفس الوقت وده هيكون تشتت كبير ليه

الافضل انك تدخل على قد مقدرتك فا انت لو شايف انك هتقدر تتابع اكثر من زوج من اخبار وتحليل كلاسيكي وشموع ونماذج خلاص ادخل مش هتقدر يبقى ركز على زوج واحد افضل

noureen
11-01-2012, 08:44 PM
اعتقد ان الطريقه اللى انتى بتتكلمى عنها دى محتاجه راس مال كبير جدا لفتح عشر عقود حتى لو بسنتات صغيره
اكيد كل شخص بيدير صفقاته حسب اماكنيه و تحمل حسابه

daisy
11-01-2012, 08:47 PM
هى فكرة كويسة جدا بس 10 صفقات ممكن تكون كتير اوى وبعدين مش لازم الصفقات تكسب ممكن الصفقات كلها تخسر مرة واحدة والخسارة هتبقى كبيرة اوى

مهو فى حالة الخساره برده بتستخدم نفس الاسلوب
ودا اكيد بيقلل الخساره برده
يعنى انت لو داخل شراء ب10 عقود
برده اعمل مستويين للستوب
لو وصل للمستوى الاول اقفل عقود وسيب غيرها
كدا هتقلل خسارتك
ولو السعر رجع تانى لمسار الصفقه ممكن تفتح العقود اللى قفلتها تانى من نقطة الدخول او فوقها شويه

the soul slayer
11-01-2012, 08:49 PM
لا شك أن إدارة رأس المال هي أهم شيء ويظهر لي هذا الأسلوب حذر وممكن أستفيد منه فعلا في تجارتي مستقبلا ، شكرا لك على المشاركة

mannon
11-01-2012, 09:23 PM
الافضل انك تدخل على قد مقدرتك فا انت لو شايف انك هتقدر تتابع اكثر من زوج من اخبار وتحليل كلاسيكي وشموع ونماذج خلاص ادخل مش هتقدر يبقى ركز على زوج واحد افضل

انا شايف ان التركيز على زوج واحد افضل بكل المقاييس ، بالنسبة للمتابعة والقدره على التحليل ، وبالنسبة طبعا لادارة رأس المال وادارة الصفقة بشكل عام
وفى النهاية احنا بندور على الربح ، يعنى لو عملة واحد هتكسبنا لية ندخل فى اكتر من عملة فى وقت واحد نقعد نوزع العقود ونلخبط نفسنا

daisy
11-02-2012, 08:10 PM
لا شك أن إدارة رأس المال هي أهم شيء ويظهر لي هذا الأسلوب حذر وممكن أستفيد منه فعلا في تجارتي مستقبلا ، شكرا لك على المشاركة

العفو يافندم
واتمنى فعلا انك تجربها وتقولنا وصلت فيها لايه
لانى للاسف مش بقدر اتابع اكتر من صفقه مفتوحه
لذلك بلتزم بزوج عمله واحد هو اليورو دولار
وبلتزم بصفقه واحده لما تقفل افتح غيرها

daisy
11-02-2012, 08:11 PM
انا شايف ان التركيز على زوج واحد افضل بكل المقاييس ، بالنسبة للمتابعة والقدره على التحليل ، وبالنسبة طبعا لادارة رأس المال وادارة الصفقة بشكل عام
وفى النهاية احنا بندور على الربح ، يعنى لو عملة واحد هتكسبنا لية ندخل فى اكتر من عملة فى وقت واحد نقعد نوزع العقود ونلخبط نفسنا

متفقه معاك جدا فى اريك
خاصة انى بعتمد جدا على تحليل الاخبار وموقف العمله اقتصاديا
فدا طبعا بيكون الافضل ليه التركيز فى زوج واحد بس

ahmedforex
11-02-2012, 08:19 PM

احنا لو شوفنا هنلاقى ان الزوج بيتحرك كل يوم نقاط كثيرة فاحنا بالفعل ممكن نشتغل على زوج واحد ونحقق مكسب كويس من غير ما نشتت فكرنا فى العمل على اكثر من زوج فى نفس الوقت وكمان معرفة طبيعة الزوج اللى احنا بنشتغل عليه بتحتاج متابعة لفترة طويلة .

shery1
11-02-2012, 08:47 PM
سواء انك تدير راس مالك بشكل جيد او تدير صفقاتك المهم انك تكون متاجر فاهم انت بتعمل ايه وعارف حجم راس مالك وانه يستحمل عقود وصفقات قد ايه علشان متتزنقش وتضطر تاخد قرارات اجباريه لنقص السيوله

Realist Killaz
11-02-2012, 08:59 PM
انا بقى لسه مدخلتش المرحله دى الصراحه

وهيا كفكره حلوه الصراحه بس حاليا شغال هيدج كتعليم ليا مع الديمو

وبالتوفيق

midosafwat
11-02-2012, 09:14 PM
جرب الديمو فترة كبيرة جدا على طرق هيدج عشان تقدر تثبت على طريقة وتحفظ طريقة عملها وكيفية فك الهيدج لان ده بيبقى اهم حاجة

mannon
11-02-2012, 10:23 PM
انا فعلا بشتغل اسكالبينج
ومش بعرف اشتغل فى اكتر من اتجاه
عشان كدا تلاقينى مركزه فى زوج واحد وصفقه واحده
بس بلوت كبير
عادة بيكون 1 دولار

طبعا الاسكالبنج من افضل طرق المتاجرة لكن محتج استراتجية دقيقة بانعكاسات طفيفة

دى فعلا نصيحة من القلب ، ومش هيعرف قيمتها الا حد جرب وخسر وعرف قيمة التعلم فى الفوركس

silverfox91
11-02-2012, 11:14 PM
بص يا كبير هوا فكرة ادارة الحسابات موجوده فعلا وبدات تنتشر بكثرة خصوصا بعد وجود نظام البام وان الشركات بتضمن حقك بعيدا عن النصب ولكن الكثير يقول لك استراتيجية غريبه عشان تصدق فعلا انه بيربح وممكن فى الاخر تلاقيه بيخسر امواله واموالك معاه عشان كدا اهم حاجة الثقه فى التاجر

medhat4forex
11-03-2012, 12:22 AM
بص يا كبير هوا فكرة ادارة الحسابات موجوده فعلا وبدات تنتشر بكثرة خصوصا بعد وجود نظام البام وان الشركات بتضمن حقك بعيدا عن النصب ولكن الكثير يقول لك استراتيجية غريبه عشان تصدق فعلا انه بيربح وممكن فى الاخر تلاقيه بيخسر امواله واموالك معاه عشان كدا اهم حاجة الثقه فى التاجر

بالفعل انتشرت جدا فى الفترة الاخيرة فكرة انه الكثير بيعمل ماوضيع بها ادارة للمال واعتقد ان حاجة زى كده من الممكن انها لا تكون مجدية اوى بالنسبة للكثير لان الكثير لن يتعلم فى هذه الحالة

asya
11-03-2012, 12:33 AM
كويس انا اتعلمت حاجه جديده بس يلفت نظرى دايما انى اعف التوصيات بس افكر واعتمد على نفسى اكتر واكيد التدريب له فايدة كبيرة لازم الواحد يتمهل

midosafwat
11-03-2012, 01:01 AM
فعلا التوصيات مش حل دائم بل بالعكس مؤقت بس ولازم نعتمد على نفسنا فقط لان ممكن حد يدى توصيات وتخسر برضه عادى يعنى

fxfx
11-03-2012, 02:01 AM

وعنده 3 اهداف
بيقوم بفتح 10 عقود

ايه رايكوا فى الاسلوب دا

هوا كل واحد وليه طريقته في الشغل يعني فيه ناس ممكن تحب تفتح صفقة واحدة فقط بلوت معقول وعند تحقيق جزء من الهدف تقوم بفتح صفقة اخري في الطريق الي الهدف لزيادة الارباح ومنا من يكتفي بربح صفقة واحدة والحذر من الارتداد فكل واحد ليه طريقته اللي بتريحه ف الشغل وبترضيه ف الارباح

Kingman
11-03-2012, 03:35 AM
جرب الديمو فترة كبيرة جدا على طرق هيدج عشان تقدر تثبت على طريقة وتحفظ طريقة عملها وكيفية فك الهيدج لان ده بيبقى اهم حاجة

وده افضل حل لتعامل مع الهيدج ان الواحد يتاجر به على الديمو فترة مناسبة حتى يتاكد من قدرته على التعامل مع السوق بالهيدج واحترافه ةالتعامل به جيدا مع السوق لأن الهيدج يحتاج صفات خاصة ومهارة فى التحليل

remo
11-03-2012, 04:08 AM
كويس انا اتعلمت حاجه جديده بس يلفت نظرى دايما انى اعف التوصيات بس افكر واعتمد على نفسى اكتر واكيد التدريب له فايدة كبيرة لازم الواحد يتمهل

متفق وغير متفق فأعرف بعض الاشخاص لا يعلمون شئ عن الفوركس وينظرون الى الفوركس من خلال توصية احداهم ويحققون الارباح لانهم لا يرون الفوركس كعيون من تدرب وارهق عقلة بكثرة الادوات فاعتقد ان التفاعل المباشر السريع مع الفوركس بدون غريزة الطمع ستؤد الى المكاسب وسيأتى خبرة التدريب من ذلك . فمن لا ينزل البحر اولا لن يتعلم العوم ابداً.

medo1
11-03-2012, 08:03 AM
طبعا فتح 10 عقود علي عملة واحدة
ده ممكن يكون مربح جدا طالما تاكدنا من الربح
لككن لو فرضنا حدوث انعكاس
ماحجم الخسائر الي جانب الاسبريد

amrmorasamir
11-03-2012, 08:14 AM

ممكن يكون ال 10 عقود دول مش من نفس النقطه يعنى فى صوره تبريدات كل 50 نقطه ولو حسابك كبير مثلا 1000 دولار وبتدخل العقد ب 20 سنت هيبقى تمام ومفيش انعكاس كبير

المغامر
11-03-2012, 09:49 AM
ياريت متخدش بالتوصيات وكمان كتر فتح العقود الكتير مع توقيت وحد بيكون فية نسبة مخاطرة كبيرة والى يحدد دة انت حسب راس مالك ولا تنسى احترام راس المال وعدم الاغراء بالسوق وتقلباتة الرهيبة

2rimal
11-03-2012, 10:14 AM
ممكن يكون ال 10 عقود دول مش من نفس النقطه يعنى فى صوره تبريدات كل 50 نقطه ولو حسابك كبير مثلا 1000 دولار وبتدخل العقد ب 20 سنت هيبقى تمام ومفيش انعكاس كبير

هاته الطريقة اعتمد عليها انا اخي و هي لها نتاءج هاءلة فقط يجب الواحد ان يعرف كيف يتعامل معها بشكل احترافي ن فالعملية جيدة لكن فيها مخاطر كذلك

sagda
11-03-2012, 10:18 AM
اعتقد ان الطريقه الصحيحه لادراه الصفقات المفتوحه هو انك تجرب بنفسك كذا طريقه الى ان تصل الى الطريقه التى تريحك وتشعر معها انها تتوافق مع طريقتك
لانه فى الاغلب نحن نشغل انفسنا بالعديد من الاستراتيجيات والمؤشرات ولذلك تختلف كل مره طريقه ادراه الصفقات وهذا خطا كبير

Madoegy
11-03-2012, 10:42 AM

هي بتتكلم عن حاجة تانية خالص هي تقصد إن ازاي الواحد يدير صفقاته بنفسه ويقسم العقود ازاي ويحط اهداف موحدة لكل صفقة ولا يعمل اهداف مختلفة
لكن انت تقصد إدارة الحسابات ودي حاجة مختلفة وما نصحكش بيها

elzeel
11-03-2012, 10:43 AM
الامر بيرجع ليك اخى على حسب خطه عملك فى اداره راس مالك وصفقاتك
وعلى حسب المتاح لك اليومى كصفقات وكراس مال دا اللى بيحركك وبيخليك تختار
خطه مناسبه ليه

manx
11-03-2012, 12:38 PM
وانا لا اتفق مع اى شخص يحب ادارة حسابه خارجا الا فى حالة انه مشغول وليس لديه وقت لادارة حسابه والعمل عليه

mohamedahmed
11-03-2012, 12:51 PM
الامر بيرجع للاستراتسجيه التى وضعها الشخص لكى يدير راس ماله تبعا لهذه الاستراتيجيه وكل اداره تختلف من شخص لاخر

esraa
11-03-2012, 01:37 PM
هي بتتكلم عن حاجة تانية خالص هي تقصد إن ازاي الواحد يدير صفقاته بنفسه ويقسم العقود ازاي ويحط اهداف موحدة لكل صفقة ولا يعمل اهداف مختلفة
لكن انت تقصد إدارة الحسابات ودي حاجة مختلفة وما نصحكش بيها

الموضوع بسيط جدا وهو انك تعرف انت هتدخل بنسبة كام من الحساب وتقسم المبلغ ده على عدد العقود وكل عقد تحدد الاستوب على اساس نسبته من اجمالى المخاطرة

Madoegy
11-03-2012, 02:05 PM
الموضوع بسيط جدا وهو انك تعرف انت هتدخل بنسبة كام من الحساب وتقسم المبلغ ده على عدد العقود وكل عقد تحدد الاستوب على اساس نسبته من اجمالى المخاطرة

ده صحيح يا إسراء وانا بعتبر إدارة الصفقات وإدرة رأس المال بصفة عامة هي فن قبل مايكون علم
فكل واحد بيشوف ايه المانسب ويحط في حسابه إن الصفقات تكون مناسبة لرأس المال وينظم العقود بحيث يخرج باجمالي ربح معقول يرضى عنه

silverfox91
11-07-2012, 09:30 PM
ادارة الصفقات ليس معاناه انك تفضل نايم قدام التريدر بال اربعه وعشرين ساعه عشان تعرف السعر اية دا عبث ولكن لو تقصد انك ممكن تديرها بانك تشوف النسب الىل هتدخل بيها ونسب التيك بروفيت ونسب الستوب لوس فدا شىء ممتاز فعلا

daisy
11-07-2012, 09:58 PM
سواء انك تدير راس مالك بشكل جيد او تدير صفقاتك المهم انك تكون متاجر فاهم انت بتعمل ايه وعارف حجم راس مالك وانه يستحمل عقود وصفقات قد ايه علشان متتزنقش وتضطر تاخد قرارات اجباريه لنقص السيوله

نقطه مهمه جدا اللى اتكلمتى فيها
فكرة انك تبقى فاهم انت بتعمل ايه وماشى على خطة عمل انت بنيتها بنفسك
سوق الفوركس كبير وفعلا طريق النجاح فيه مش طريق واحد
عشان كدا لازم تختار الطريق او اسلوب التداول اللى فعلا تكون فاهمه

انا بقى لسه مدخلتش المرحله دى الصراحه

وهيا كفكره حلوه الصراحه بس حاليا شغال هيدج كتعليم ليا مع الديمو

وبالتوفيق

المفروض ان المرحله دى بتكون الاول
انك تتعود على فتح الصفقات واغلاقها ومناطق الارتداد والاستمرار فى اى اتجاه

لكن الهيدج مرحله متطوره ومحتاجه فعلا لخبره كبيره
ودى اللى بتاخدها فى الصفقات العاديه
عموما طالما شغال على الديمو يبقى كويس
بس احذر انك تنقل على الحساب الحقيقى بدون تاكيد على مستواك

الهيدج بالرغم من انه خطير جدا ومحتاج فعلا لشخص محترف
لكن اكتشفت انه مفيد جدا فى فكرة الجرئه على فتح الصفقات
انا كنت زهقت من ضرب الاستوب
وقررت استغنى عنه بالهيدج
وفعلا بدات اعمل كدا بس بحساب
بمعنى انى بفتح الصفقه المضاده وعند اول دعم او مقاومه
قبلها ب5 نقط اقفل
بعدها ب5 نقط افتح صفقه تانيه
الحمد لله الى الان بحقق ارباح والحساب متحافظ عليه

بس فعلا الفكره نفسها شجعتنى على فتح الصفقات
لانى الاول لما ببقى داخله مثلا السوق كنت بتردد واخاف وهفتح منين وكدا
لكن مع الهيدج بقيت مجبر على فتح الصفقه لان حسابك هيضيع لو مفتحتهاش
ودا خلانى طبعا اتابع الصفقات وسيرها واتجاهها للاهداف
ودا فعلا شئ ادانى جرئه وقدره اكبر على التداول

طبعا الاسكالبنج من افضل طرق المتاجرة لكن محتج استراتجية دقيقة بانعكاسات طفيفة

دى فعلا نصيحة من القلب ، ومش هيعرف قيمتها الا حد جرب وخسر وعرف قيمة التعلم فى الفوركس

فعلا نصيحه من مجرب
التوصيات بتخليك تنشغل بيها وتركز بس على الصفقات
ومش بتقدر تلاقى وقت تتعلم

وللاسف حتى الناس اللى بتتابع التوصيات بتتابعها غلط
يعنى مش بيستقروا على ورشه واحده يفهموا فيها طريقة اتخاذ القرار
لا دا بيدخل على ورشه يخطف توصيه ينفذها حقق ربح ييجى تانى يدخل
جت مره حقق خساره يسيبها وينقل لغيرها

دا طبعا اسلوب كارثى وبيبقى فشل كبير

نظام البام بشوفه كتير
وكمان ليه اقسام خاصه لكن ولا مره عرفت ايه الموضوع بالظبط
وازاى يعنى سواء حققت ارباح او خسرت برده تاخد ربح
هو دا مش ممكن يكون فيه شئ من الحرمانيه ؟

جميل انك اتعلمتى شئ جديد
وفعلا اهم من التوصيات انك تتعلمى
ونصيحه بلاش تخلى دوامة التوصيات تبعدك عن الهدف الاساسى وهو الصيد بنفسك فى السوق
وبتمنالك التوفيق

daisy
11-07-2012, 10:32 PM
متفق وغير متفق فأعرف بعض الاشخاص لا يعلمون شئ عن الفوركس وينظرون الى الفوركس من خلال توصية احداهم ويحققون الارباح لانهم لا يرون الفوركس كعيون من تدرب وارهق عقلة بكثرة الادوات فاعتقد ان التفاعل المباشر السريع مع الفوركس بدون غريزة الطمع ستؤد الى المكاسب وسيأتى خبرة التدريب من ذلك . فمن لا ينزل البحر اولا لن يتعلم العوم ابداً.

كلام معقول جدا
فعلا من لا ينزل البحر لن يتعلم العوم
وطول ماى شخص بيفضل الجلوس على مدرجات المشاهده
واللى يكسب شويه يبقى معاه ويتنقل من هنا لهنا
دا اكيد بيبقى طريق فاشل جدا

لو رجعت لمشاركاتنا هتلاقى فعلا ان الفكره مع اتجاه الربح بتحقق الربح
ومع اتجاه الانعكاس برده بيكون فيه اداره للخساره وتقليل ليها
لانك هتشتغل بنفس المبدء وقت الانعكاس

ياريت متخدش بالتوصيات وكمان كتر فتح العقود الكتير مع توقيت وحد بيكون فية نسبة مخاطرة كبيرة والى يحدد دة انت حسب راس مالك ولا تنسى احترام راس المال وعدم الاغراء بالسوق وتقلباتة الرهيبة

اكيد فعلا طريق التوصيات طريق فاشل
وهيشغلك عن جوهر السوق وهو انك تفهمه

بس فكرة تعدد العقود متختلفش مع مبادئ ادارة راس المال
لان العقود مثلا لو انت مخطط تدخل السوق ب1 دولار
فانت بدل متفتح صفقه واحده
ممكن تفتح 10 صفقات الصفقه حجمها 10 سنت

mannon
11-07-2012, 10:37 PM
ادارة الصفقات ليس معاناه انك تفضل نايم قدام التريدر بال اربعه وعشرين ساعه عشان تعرف السعر اية دا عبث ولكن لو تقصد انك ممكن تديرها بانك تشوف النسب الىل هتدخل بيها ونسب التيك بروفيت ونسب الستوب لوس فدا شىء ممتاز فعلا

ادارة الصفقات ، علم وفن فى نفس الوقت
واعتقد ان فقط المحترفين هم الذين يستطيعون ادارة صفقاتهم باحترافية
لان النجاح فى الفوركس مرهون بدرجة الحرفية فى ادارة الصفقات

daisy
11-07-2012, 10:39 PM
اعتقد ان الطريقه الصحيحه لادراه الصفقات المفتوحه هو انك تجرب بنفسك كذا طريقه الى ان تصل الى الطريقه التى تريحك وتشعر معها انها تتوافق مع طريقتك
لانه فى الاغلب نحن نشغل انفسنا بالعديد من الاستراتيجيات والمؤشرات ولذلك تختلف كل مره طريقه ادراه الصفقات وهذا خطا كبير

مهو اكيد اى طريقه جديده انتى بتحتاجى تشتغلى بيها خطير جدا انك تبدئى على طول على حسابك الحقيقى
لازم فتره كافيه من تجربتها على الحساب الديمو قبل متاخدى قرار باستخدامها على طول

ومتنسيش ان فكرة فتح اكتر من عقد محتاجه برده تدريب وهل هتقدرى تكونى مركزه معاهم ولا لا

daisy
11-10-2012, 10:17 PM
ادارة الصفقات ، علم وفن فى نفس الوقت
واعتقد ان فقط المحترفين هم الذين يستطيعون ادارة صفقاتهم باحترافية
لان النجاح فى الفوركس مرهون بدرجة الحرفية فى ادارة الصفقات

انا فعلا معنديش القدره على متابعة اكتر من صفقه
زى مانا برده مش بتابع غير زوج عمله واحد
وجود اكتر من طرف بيخلينى احس بالتشتت والتوتر
فبفضل انى اركز فى اتجاه واحد

dmx
11-11-2012, 01:11 AM

وعنده 3 اهداف
بيقوم بفتح 10 عقود

ايه رايكوا فى الاسلوب دا

والله فكرة حلوة لو كانت الصفقة رابحة

وانا بردو قريت من اخ معانا هنا
ان هو بيدخل صفقة مثلا وصلت للهدف الاول اللى هو عايزة يقفلها
ويفتح صفقة تانية معلقة من الهدف الاول لحد لما يوصل للهدف التانى
وهكذا

mostafa s
11-11-2012, 02:48 AM
اعتقد ان اسلوب اداره الصفقات عند الاغلبيه بيكون واحد وهو تفريق الوت على 3 عقود وتحريك الاستوب وجعل الاهداف مختلفه لضمان الربح وتقليل الخساره اذا حدثت وضمان السعر اذا انعكس عليك

newfxs
11-11-2012, 03:17 AM
اداره الصفقه بتختلف من متاجر لاخر ومن وقت لاخر اثناء الصفقهوهناك انواع عديده فيوجد من يدير صفقاته بناءا علي نسبه معينه من رأس المال
ومنهم من يقوم باسلوب المضاعفات في الصفقه وذلك بتقسيم حجم النقطه للصفقه عليكذا مرحله
ومنهم من يعمل هيدج للصفقه اذا انعكست ووصلت لمستوي كبير لكي يحمي الحساب لكن المهم النقطه التي يفك منها حتي نخرج من الصفقه بامان

elzeel
11-11-2012, 10:43 AM
اداره الصفقات امر متعب وخصوصا لانك بتفكر فى انك هتدير اموال كبيره فبيكون الامر
محتاج عمل كبير وخطه عمل صعبه عشان هتكون صارمه جدا طبعا وبمخاطره صغيره للمحافظه على راس المال

ahmedxp
11-11-2012, 12:01 PM
افضل ان لا يدخل المتداول بكل العقود مرة وحدة لانه ممكن يشتت المتداول فمن الافضل تقسيم العقود

mido173
11-11-2012, 12:05 PM
افضل ان لا يدخل المتداول بكل العقود مرة وحدة لانه ممكن يشتت المتداول فمن الافضل تقسيم العقود

ايوه انا شايف انه يقسم العقود افضل عشان موضوع اداره راس المال وكمان عشان لو فى اى انعكاس حصل يبقى فى فرصه انك تعمل تبريد

daisy
11-11-2012, 12:34 PM
والله فكرة حلوة لو كانت الصفقة رابحة

وانا بردو قريت من اخ معانا هنا
ان هو بيدخل صفقة مثلا وصلت للهدف الاول اللى هو عايزة يقفلها
ويفتح صفقة تانية معلقة من الهدف الاول لحد لما يوصل للهدف التانى
وهكذا

هى مش بس مفيده فى الصفقات الناجحه
كمان الصفقات اللى تخسر بيكون الموضوع مفيد فى انك تعمل اداره
ودا بيخليك قادر تقفل بعض الصفقات فى حالة الارتداد فتقلل الخساره
او لو اخدت الهدف الاول وارتد فباقى الصفقات برده هتقفل على نقطة الدخول
يعنى كسبت فى الصفقات اللى وصلت للهدف الاول
وكمان مخسرتش لما ارتد السعر

zidane88
11-11-2012, 01:23 PM
ايوه انا شايف انه يقسم العقود افضل عشان موضوع اداره راس المال وكمان عشان لو فى اى انعكاس حصل يبقى فى فرصه انك تعمل تبريد

ادارة المال مهمة جدا ولكن تقسيم العقود ليه يعنى هو ممكن يعمل انه لا يفتح اى صفقة الا بعد ان يغلق الصفقة الاولى التى يعمل عليها الان

ProTrader
11-11-2012, 01:34 PM
إدارة الصفقات شيء مهم في الفوووركس ، و خصوصا ادا كانت بلوت كبير
و بسببها يستطيع ان يخسر المتاجر نسبة كبيره من صفقاته

daisy
11-11-2012, 01:48 PM

لو قصدك ان نقطة الدخول متكونش واحده فانا مش عارفه ايه النظام وقتها
لان اللى انا عرضتها بتعتمدعلى نقطة دخول واحده ونقاط خروج مختلفه
يعنى ياريت كنت تقول بالظبط تمشى ازاى

daisy
11-11-2012, 01:54 PM
انا بجد عندى مشكله فى موضوع الردود
دلوقتى حاليا كل مبكتب رد القى الرد بينزل مرتين وراء بعض وبيتحسب على الاتنين كل واحد بونص
مع انى رديت مره واحده فقط

ثانيا موضوع الاقتباس المتعدد مش عارفه اعمله
يعنى بضغط على ايقونة اقتباس متعدد بيتعمل عليها صح

طيب لما اروح اكتب الرد اعمل ايه ؟

forex egypt
11-11-2012, 02:07 PM
اكيد ادارة راس المال من اهم الاشياء فى الفوركس
لذلك يجبالاهتمام بها
وعدم التخلى عنها مهما كانت الظروف

daisy
11-11-2012, 02:21 PM
اداره الصفقات امر متعب وخصوصا لانك بتفكر فى انك هتدير اموال كبيره فبيكون الامر
محتاج عمل كبير وخطه عمل صعبه عشان هتكون صارمه جدا طبعا وبمخاطره صغيره للمحافظه على راس المال

لا هى ملهاش علاقه بمبالغ كبيره ولا حاجه
هو نفس المبلغ اللى انت بتدخل بيه السوق بشكل عام
بس المره دى هتقسم المبلغ نفسه
يعنى لو بتدخل عقد واحد ب1 دولار فانت هتدخل 10 عقود العقد ب10 سنت

Heart Black
11-11-2012, 02:31 PM
من فنون ادارة الصفقة ان تدخل بعقدين اثنين ، الاول يكون هدفه ٢٠ نقطة ، والثاني عندما تسير الصفقة في صالحك ٣٠ نقطة ، قم بتقديم حد وقف الخسارة الى نقطة الدخول حتى تضمن عدم خسارة ما ربحت
ادارة-الصفقات

اتفق معاك اخي فا انا كنت اتبع الطريقة ده وكان قال ليه عليه اح اصحابي وهوا مزال يعمل بيه و يحقق بيه نتائج حلوة جدا بسم الله ماااشاء الله اما اخي صاحب الموضوع
فعلا فكرة ادراة الصفقات ده امر جيد و مش كتير من يتبع هذا النهج ولكني حنما نتكلم عن ادارة صفقة المال فا نحنه بكل تاكيد نقصد ادرة الصفقات في الكلمه سامله للكل لان هذا كله داخل في اطاء الخطة المتابعه

forex egypt
11-11-2012, 03:32 PM
طبعا ادارة الصفقات شىء مهم جدا
لان ادارة راس المال بيقلل من الطمع وكمان بيقلل من الخوف والتردد
وبيديك ثقة جامدة
محتى لو خسرت

AhmedSan
11-11-2012, 04:07 PM
يالغالي انا بالنسبة لمستواي ده ,, صفقة وحدة وربحتني خلاص بوقف عشان ما اطمع في الزيادة واخسر
وانا شايف ان نظام اخونا في الله خطير ,, المرة الاولى مشت معاه ,, المرة الثانية ممكن السعر ينعكس عليه وكده
لكن في الاول والاخير هو كسبان بس يكون مركز ويعرف متى بيخرج ويطلع ,, واشوف ان السكالبينج افضل

rania1
11-11-2012, 04:09 PM
ادارة الصفقة احد اهم المراحل التى يجب ان يخطط لها المتاجر بدقة لانه فى هذه المرحلة يحسب كل شئ ابتداء من رصيدة والمبلغ الذى يخاطر بيه واحتمال الانعكاس وحجم اللوت وبمعنى اخر هى سر الربح

medhat4forex
11-11-2012, 04:50 PM
طبعا ادارة الصفقات شىء مهم جدا
لان ادارة راس المال بيقلل من الطمع وكمان بيقلل من الخوف والتردد
وبيديك ثقة جامدة
محتى لو خسرت

ادارة راس المال بيقللل من اى حاجة الطمع او الخوف او التهور فى الدخول فى الصفقات كل شئ بيبقى موزون مع العمل فى الفوركس باتزان

2rimal
11-11-2012, 08:12 PM
ادارة راس المال بيقللل من اى حاجة الطمع او الخوف او التهور فى الدخول فى الصفقات كل شئ بيبقى موزون مع العمل فى الفوركس باتزان

فعلا اخي مدحت فالادارة المالية بتخلي كل شيء مضبوط و باتزان جيد لان الادارة المالية بيكون المتداول فيها لديه هدوء نمفسي كبير و بالاضافة الى انه تعطيه فرص اكبر لان يعمل ما يريد وقتما يشاء في حسابه بالاضافة الى انه لا يخاف على حسابه

noureen
11-11-2012, 08:17 PM
يالغالي انا بالنسبة لمستواي ده ,, صفقة وحدة وربحتني خلاص بوقف عشان ما اطمع في الزيادة واخسر
وانا شايف ان نظام اخونا في الله خطير ,, المرة الاولى مشت معاه ,, المرة الثانية ممكن السعر ينعكس عليه وكده
لكن في الاول والاخير هو كسبان بس يكون مركز ويعرف متى بيخرج ويطلع ,, واشوف ان السكالبينج افضل

فعلا الاسكالبنج ممكن يربحك كتير بس فى الاسكالبنج قليل اووى اللى بيلتزم بادراه راس المال و كمان بتكون اعصابك تعبانه جدا فيه
و فى ناس كتير مش بيكون عندها وقت كافى له

esraa
11-11-2012, 08:21 PM

وكمان بتخلى دخولك على اساس وبتعرف تتعامل مع السعر فى كل الاوضاع حتى لو عكس عليك كمان بتعرف تخرج من غير خسارة على الاقل

Mostafa Mando
11-11-2012, 08:44 PM
فعلا الاسكالبنج ممكن يربحك كتير بس فى الاسكالبنج قليل اووى اللى بيلتزم بادراه راس المال و كمان بتكون اعصابك تعبانه جدا فيه
و فى ناس كتير مش بيكون عندها وقت كافى له

اولا الفوركس كما هو سريع الربح فهو ايضا سريع الخسارة لكن بالنسبة للوقت بالعكس فالفوركس سريع جدا ولا يحتاج لوقت كبير

mshmsha
11-11-2012, 09:06 PM
سمعت عن اسكريبت لاداره الصفقات ولكن لم استخدمه واعتقد انه يمكن ان يكون خيار جيد للمبتدئين ولكن يجب ان يكون اسكربت جيد والتاكد منه قبل استخدامه

mannon
11-11-2012, 10:21 PM
سمعت عن اسكريبت لاداره الصفقات ولكن لم استخدمه واعتقد انه يمكن ان يكون خيار جيد للمبتدئين ولكن يجب ان يكون اسكربت جيد والتاكد منه قبل استخدامه

يعنى اية أسكربت أدارة صفقات يباشا
بصراحة انا الى اعرفة ان كل متداول بيدير حسابة على حسب الطريقة الى بيشتغل عليها ، ولو حتى فى اسكربت اكيد مش هيبقى افضل من المتاعبة المباشرة
ممكن رابط للاسكربت دة ونشوف تقصد اية ؟

medo1
11-14-2012, 03:40 PM
انا من رأيي اننا نعمل صفقة واحدة ونتابعها بصفتنا لسه مبتدئيين
حتي لو الصفقة عكست خسائرها تكون صغيرة
وشوية شوية مع فهم طبيعة الازواج المستخدمة
نقوم بصفقات التعزيز

fevavdyas
11-14-2012, 04:15 PM
و لكن لماذا هذا العناء اخي الكريم و اعتماد اكثر من هدف للصفقة الواحدة - فاعتقد انه اذا تم التداول علي اكثر من زوج بهدف واحد لكل صفقة لربما كان افضل لهذه الاستراتيجية

toto2larg
11-14-2012, 04:30 PM
نا افضل التركيز على زوج واحد افضل بكل المقاييس
بالنسبة للمتابعة والقدره على التحليل
وبالنسبة طبعا لادارة رأس المال وادارة الصفقة بشكل عام
وفى النهاية احنا بندور على الربح يعنى لو
عملة واحد هتكسبنا لية ندخل فى اكتر من عملة فى وقت واحد

pimo
11-14-2012, 05:08 PM
لكي تحقق نتائج ايجابيه في تجارتك يلزمك ثلالثة امور اساسيه وهي ادارة راس المال استراتجيه في التداول وخطة عمل اي ادارة صفقات كما اشرت اليها انت في موضوعك اي لا توجد استراتجيه بدون خطة تداول وهي عملية وضع صفقات في السوق

2x1
11-14-2012, 05:24 PM
فعلا اخي مدحت فالادارة المالية بتخلي كل شيء مضبوط و باتزان جيد لان الادارة المالية بيكون المتداول فيها لديه هدوء نمفسي كبير و بالاضافة الى انه تعطيه فرص اكبر لان يعمل ما يريد وقتما يشاء في حسابه بالاضافة الى انه لا يخاف على حسابه

والله انا انخدعت دايما بالمتاجرة بطريقة المخاطرة العالية هي فعلا ممكن فلحظات تضاعف راس مالك لكن بردوا من السهل تخسرة فثواني

donya 22
11-15-2012, 12:10 AM
اكيد طبعا من اهم حاجه فى الفوركس اداره راس المال لازم قبل دخول الصفقه اكون واضع خطه للحفاظ قدر المستطاع

على راس مالى خطه اداره راس المال من اهم الاسترتجيات المستخدمه جرب اى خطه على الحساب الديمو الاول عشان تتاكد من نسبه نجاحها

mahmoudx2
11-15-2012, 04:44 AM

eagles
11-15-2012, 01:59 PM

ان شاء الله هتقدر تعتمد علي نفسك بس لازم وجود الخبره في البداية لانها بتفرق و بتبقي تحديد المصير للمكسب او الخسارة لان بدون الخبرة
قد تخسر كل حاجه و ده ممكن يعرض للاحباط او الخروج من المجال

daisy
11-15-2012, 02:34 PM
يعنى اية أسكربت أدارة صفقات يباشا
بصراحة انا الى اعرفة ان كل متداول بيدير حسابة على حسب الطريقة الى بيشتغل عليها ، ولو حتى فى اسكربت اكيد مش هيبقى افضل من المتاعبة المباشرة
ممكن رابط للاسكربت دة ونشوف تقصد اية ؟

هو ممكن ميكونش اسكريبت
بس انا فعلا كان مر عليا فى وقت مؤشر بيعتمد على الفلك واستغربته جدا
بس لما جربته اتفاجئت جدا
المؤشر كان بيخليك مع سعر الاغلاق تحضر حولى 8 صفقات لليوم التانى وتسيبها
عملت كدا وتانى يوم لقيت الحساب محقق اكتر من 300 نقطه ولسه فى صفقات على وشك انها تفتح بس قفلت على كدا

الاغرب بقى
ان ال300 نقطه كانوا على زوج عملات واحد اللى هو اصلا اقصى تحرك ليه 100 نقطه

skiimer10
11-15-2012, 02:41 PM
اهلا اخي الكريم شكرا على الموضوع الجميل و الذي زاد من معرفتنا بكيفية ادارة راس المال بشكل غير مباشر و يوم بعد يوم اتاكد انه لا يزال امامنا الكثير لتعلمه عن الفوركس

osama00971
11-15-2012, 03:02 PM
والله الاسكالبينج مش بيريح من ادارة الصفقات ولكن اي استراتيجية لابد لها من ادارة راس المال حيث ادارة راس المال اساسية للحساب

وليس للاستراتيجية والا فاي استراتيجية ستخسرك الحساب اذا كان الحال كذلك

ma90do
11-15-2012, 03:10 PM
والله الاسكالبينج مش بيريح من ادارة الصفقات ولكن اي استراتيجية لابد لها من ادارة راس المال حيث ادارة راس المال اساسية للحساب

الاسكالبينج بيعتمد علي اداره رائس المال واداره الصفقات مش هدخل يوميا 20 صفقه اسكالبينج في اليوم مينفعش لزم يكون هناك اداره لان من غير اداره اشعر انه يبقي شبه القمار والاستراتيجيات جيده اخي لانها بتعتمد علي نسبه المخاطره في نفس الوقت ووضع الاهداف والاستوب لوز

khali
11-15-2012, 03:16 PM

الاسكالبينج هو اسرع طريقة لتدبيل الحساب ليس مرة واحدة فقط و لكن عدة مرات و في نفس الوقت هو اسرع طريقة لتصفير الحساب فالواحد لازم يكون متمرس حتى يستخرج نقاط دخول لا تعكس اكثر من 10 نقاط او اقل من ذالك

artiste2008
11-15-2012, 03:45 PM
سلام عليكم بص يا كبير هوا فكرة ادارة الحسابات موجوده فعلا وبدات تنتشر بكثرة خصوصا بعد وجود نظام البام وان الشركاات بتضمن حقك بعيداا عن النصب ولكن الكثير يقول لك استراتيجية غريبه عشان تصدق فعلاا انه بيربح وممكن فى الاخر تلاقيه بيخسر اموااله واموالك معاه عشان كدا اهم حاجة الثقه فى التاجر

DZforex
11-15-2012, 04:10 PM
نعم انتشرت اخيرا خاصيتي البام و الفوركس كوبي

مع مفهوم السابق ادارة الحسابات هذا امر جيد للمبتدأيين و لكن انا لا احبذه

يجب التعلم جيدا و من ثم نتعلم التداول شيئا فشيئا

Madoegy
11-15-2012, 04:27 PM
نا افضل التركيز على زوج واحد افضل بكل المقاييس
بالنسبة للمتابعة والقدره على التحليل
وبالنسبة طبعا لادارة رأس المال وادارة الصفقة بشكل عام
وفى النهاية احنا بندور على الربح يعنى لو
عملة واحد هتكسبنا لية ندخل فى اكتر من عملة فى وقت واحد

كلام رائع أخي وفعلا بكل بساطة كده لما نكون بنتاجر على زوج أو اتنين ليه ندور على غيرهم طالما بنكسب بيهم وفاهمينهم
ولو عندنا استراتيجية ليه ندور على غيرها طالما بتحقق لنا ارباح اكبر من الخسائر

soso1691
11-18-2012, 12:18 AM
هوا اسلوب كويس لانه محدد اهدافه ومجزاء المخاطر وموزعها وعامل خطة كويسة لحد ما يوصل للنقطة والهدف بتاعه

noureen
11-18-2012, 02:20 AM
الاسكالبينج بيعتمد علي اداره رائس المال واداره الصفقات مش هدخل يوميا 20 صفقه اسكالبينج في اليوم مينفعش لزم يكون هناك اداره لان من غير اداره اشعر انه يبقي شبه القمار والاستراتيجيات جيده اخي لانها بتعتمد علي نسبه المخاطره في نفس الوقت ووضع الاهداف والاستوب لوز

مش مشكله انك تدخل 20 صفقه ممكن تدخلهم طبعا عادى لو عندك وقت بس المهم ميكنوش كلهم مع بعض يعنى فى الوقت الواحد متحولش تفتح صفقه الا بعد انتهاء اللى قبلها
كمان تدخل عند تواجد فرصه حقيقه يعنى الموضوع مش افتح و اقفل صفقات وخلاص

daisy
11-19-2012, 01:59 PM

انا اعتقد ان الاسكالبينج بعيد تماما عن الاسلوب دا فى ادارة الصفقات
لكن الاسلوب دا ينفع مع اهداف متقلش عن هدف اولى 20 نقطه ويوصل بعد كدا بالتدريج مثلا ل100 نقطه
فتقسم دخول الصفقات والخروج منها على الاهداف

the legend
11-19-2012, 03:11 PM
الاسكالبينج هو اسرع طريقة لتدبيل الحساب ليس مرة واحدة فقط و لكن عدة مرات و في نفس الوقت هو اسرع طريقة لتصفير الحساب فالواحد لازم يكون متمرس حتى يستخرج نقاط دخول لا تعكس اكثر من 10 نقاط او اقل من ذالك

اسلوب مضاعفة الحساب مع الاسكالبينج خطير واذا كان لا يستند الى نظام جيد لادارة رأس تكون النتيجة تصفير الحساب
وتحديد فرص الدخول والاستوب يتوقف على الاستراتيجية التى نتاجر بها من حيث نسبة النجاح المتوقعة وقيمة الأرباح.

ahmed1
11-19-2012, 04:01 PM
اسلوب مضاعفة الحساب مع الاسكالبينج خطير واذا كان لا يستند الى نظام جيد لادارة رأس تكون النتيجة تصفير الحساب
وتحديد فرص الدخول والاستوب يتوقف على الاستراتيجية التى نتاجر بها من حيث نسبة النجاح المتوقعة وقيمة الأرباح.

اساسا النظامين من اقل الانظمة فاعلية سواء كان الاسكالبينج او المضاعفات لان كل منهم يحتوى على خطورة عالية لا تتوافق مع اى فكرة لادارة راس المال حتى لو كان الحساب كبير ففكرة المضاعفات فى حد ذاتها مقلقة

amr
11-19-2012, 04:24 PM
دى عموما طريقة اى متداول بيعتمد على اكتر من هدف ف صفقة واحده بيفتح اكتر من عقد ومع الوصول لاول هدف يقفل ويحرك الاستوب لكن بصراحة انا دى مش طريقتى فى التداول

trader555
11-19-2012, 04:51 PM

بالنسبه لطرق الاسكالبنج بتكون خبره الممارسه للمتاجر هيا الاهم هنا حتى من الاستراتيجيه الجيده
لان خبره الممارسه هيا اللي هتساعد المتاجر انه يوظف استراتيجيته بشكل صحيح في السوق

احمد فاروق
11-19-2012, 05:22 PM
فتح 10 صفقات مرة واحدة يتطلب رأس مال عالي من اجل المخاطرة عليه
لان كثرة الصفقات قد تؤدي الي تمرجن الحساب وخسارة الرصيد بالكامل

medhat4forex
11-19-2012, 06:27 PM
بالنسبه لطرق الاسكالبنج بتكون خبره الممارسه للمتاجر هيا الاهم هنا حتى من الاستراتيجيه الجيده
لان خبره الممارسه هيا اللي هتساعد المتاجر انه يوظف استراتيجيته بشكل صحيح في السوق

الاسكالبينج والهيدج من اقوى اسرار السوق لو الواحد تعرف على طريقة العمل بهم ولكن فى نفس الوقت هذه الطرق بها الكثير من المخاطر وتحتاج الى الكثير من الخبرة والمهارة

ahmed rabee
11-19-2012, 06:45 PM

وعنده 3 اهداف
بيقوم بفتح 10 عقود

ايه رايكوا فى الاسلوب دا

هي طريقه لاداره الصفقات برده وهي ع العموم جزء من اداره راس المال ككل

لكن انا عن نفسي مفضلهاش ... افرضي الصفقات عكست عليا ؟؟؟

انا افضل اشتغل عادي ولو اتزنقت اوي ممكن تبريد او هيدج او تعزيز

fevavdyas
11-21-2012, 08:09 PM
الاسكالبينج والهيدج من اقوى اسرار السوق لو الواحد تعرف على طريقة العمل بهم ولكن فى نفس الوقت هذه الطرق بها الكثير من المخاطر وتحتاج الى الكثير من الخبرة والمهارة

كل استراتيجية و اسلوب تداول و يحتاج الي فترة تدرب عليه لاكتساب الخبرة استاذ مدحت - و اري ان الاسكالبينج افضل هذه الاساليب التي من الممكن اتقانها بسرعة

medhat4forex
11-21-2012, 09:28 PM
كل استراتيجية و اسلوب تداول و يحتاج الي فترة تدرب عليه لاكتساب الخبرة استاذ مدحت - و اري ان الاسكالبينج افضل هذه الاساليب التي من الممكن اتقانها بسرعة

الاسكالبينج هوم سلاح حاد جدا على السوق ولكن عيب هذا السلاح انه علشان تمسكه لازم تبقى تنجرح من قوة الحدية فى الاسكالبينج فاحذر من اوقات العمل بالاسكالبينج فقط

midoalilio
11-22-2012, 09:10 AM

فعلا لو الواحد عارف يستفيد من الاثنين دول فااعتقد يعتبر انه ملك السوق كله لان الاسكالبينج هو اعتماد علي عدد قليل من النقاط والهيدج
هو صفقه عكس صفقه فلو الواحد قدر يطبق الطرقتين دول يقدر يحقق ارباح وخصوصا الهيدج

toto2larg
11-22-2012, 09:17 AM
الادارة المالية انك لا تفتح اكثر من 10 في المية من راس مالك في الصفقات و هنا اركز
على الصفقات باكملها فلا يعقل ان يفتح شخص صفقة ب 10 في المية و اخرى ب 10 في المية

Nagwa2
11-22-2012, 09:21 AM
اعتقد انها فكرة كويسة فى ادارة رأس المال ولكن هذه الفكرة لا تتماشى مع كل العقود لابد ان تكون الاستراتيجية الخاصة للعمل بها تتماشى مع الوقت اللى انتى بتجار فيه يعنى مثلا هذه الخطة لا تنفع مع وقت يكون فيه الاحداث والاخبار مشتعلة

forex10
11-22-2012, 10:03 AM
انا من رأيي اننا نعمل صفقة واحدة ونتابعها بصفتنا لسه مبتدئيين
حتي لو الصفقة عكست خسائرها تكون صغيرة
وشوية شوية مع فهم طبيعة الازواج المستخدمة
نقوم بصفقات التعزيز

هو النتيجة حتكون بطيئة جدا لو حتفتح صفقة واحدة كل مرة انت ممكن تختار ازواج عديدة و الزوج الي انت تدربت عليه في الديمو و متوقع ان ليه افضلية و تفتح فيه صفقتين او ثلاث وتتابع على الشارت

bilalkaz
11-22-2012, 12:38 PM
تبقى هذه الاستراتيجيات لكل احد ما يخرج عليه وكل متاجر عنده الخطة التي يسير عليها وثيرى انها مفيدة

ro2a
11-22-2012, 01:05 PM
طبعا اداره الصفقات اهم شيء وهو من اداره راس المال ولكن من الافضل ان لا نخاطر
يعني من 10% الي 20% من راس المال لفتح الصفقات كويس اوي اكتر من كده غلط

aboualy
11-22-2012, 01:13 PM
الادارة المالية انك لا تفتح اكثر من 10 في المية من راس مالك في الصفقات و هنا اركز
على الصفقات باكملها فلا يعقل ان يفتح شخص صفقة ب 10 في المية و اخرى ب 10 في المية

فعلا المفروض ان تحديد نسبة المخاطرة يكون على الصفقات المفتوحه فى نفس الوقت كلها مش على كل صفقه لوحدها

trader555
11-22-2012, 01:20 PM
الاسكالبينج هوم سلاح حاد جدا على السوق ولكن عيب هذا السلاح انه علشان تمسكه لازم تبقى تنجرح من قوة الحدية فى الاسكالبينج فاحذر من اوقات العمل بالاسكالبينج فقط

اهم حاجه نعملها علشان ننجح بطرق الاسكالبنج دي اننا نجربها على حساب ديمو الاول يكون بنفس حجم راس المال
اللي هنودعه في الحساب الحقيقي لحد لما نتقن طريقه العمل

joker7diaa
11-22-2012, 01:33 PM

هناك فيديو يشرح اهم اسباب الفشل في الفوركس , ويفضل عدم المخاطرة في 5% او 10% بالكتير من راس المال
وشرح السبب , الفيديو موجود يالمنتدى , اسباب الفشل في الفوركس

mody14
11-22-2012, 01:36 PM
انا شايف انه ممكن يكون فى مخاطرة كبيرة لانه ممكن السعر يعكس علية ويخسر كتير هو على حسب الصفقة نفسها لو كان من منطاق قوية ومتوقع تحقيق اهداف كبيرة ممكن يفتح 3 عقود مثلا ويغلق الاول على الهدف وبعدين يقدم باقى العقود على نقطة الدخول لكن 10 عقود كبيرة ومتاج انه يكون معه راس مال كبير

mocha
11-22-2012, 01:41 PM
كل واحد بيحدد اسلوب ادارته للصفقات حسب طريقة عمله وحسب هو انهى نوع من المتاجرين سوينج ولا دايلى ولا اسكابلر وعن نفسى انا دايلى ترايدر وبدير صفقاتى بانى بفتح الصفقة بهدف فقط حققت هدفها يبقى تمام كده ونشوف فرصة غيرها لو محققتهوش وفرضنا السعر عاكسنى بعمل هيدج او بسيب الصفقة لحد ماترد تانى ليا وتحقق هدفها وبعيد التحليل تانى واوقات بعزز من مناطق رادعة للسعر بحيث ترده سريعا لاتجاه صفقتى

forex10
11-22-2012, 01:51 PM

كلام جميل و لكن غلب المبتدئين في الفوركس لا ياخذون هذا بعين الاعتبار و يسعون وراء الربح السريع و هذا يلزمهم بمخاطرة بنسبة عالية من راس المال و انا بعرف مين دخل بكل راس المال في صفقة واحدة و هو مش عارف بيعمل ايه و حسابو اتمرجن من غير علمه و بعدين اشتكى ان الشركة نصبت عليه

benb
11-22-2012, 02:25 PM
ن فنون ادارة الصفقة ان تدخل بعقدين اثنين ، الاول يكون هدفه ٢٠ نقطة ، والثاني عندما تسير الصفقة في صالحك ٣٠ نقطة ، قم بتقديم حد وقف الخسارة الى نقطة الدخول حتى تضمن عدم خسارة ما ربحت .

issam
11-22-2012, 02:25 PM
ادارة الكويست لاس المال هي مفتاح النجاح واكثر حاجة لازم تعملها هي انك تفكر فيالخسارة قبل الربح
يعني انك مثلا قادر تخسر كام من راس مالك في هذه الصفقة وتاجر فان انت خسرت هذا يعني انك عامل حسابك
ولو ربحت فهذا هو الغاية

amrmorasamir
11-22-2012, 02:35 PM
ن فنون ادارة الصفقة ان تدخل بعقدين اثنين ، الاول يكون هدفه ٢٠ نقطة ، والثاني عندما تسير الصفقة في صالحك ٣٠ نقطة ، قم بتقديم حد وقف الخسارة الى نقطة الدخول حتى تضمن عدم خسارة ما ربحت .

لا فن اداره الصفقه بيختلف من متاجر لمتاجر تانى وده بيبقى على حسب نوع التحليل بتاعك ممكن يكون ان عامل تحليل انه هيجيب 20 نقطه فقط يبقى الافضل اننا ندخل بعقد واحد فقط فى الحالات دى

Realist Killaz
11-22-2012, 02:37 PM
كلام جميل و لكن غلب المبتدئين في الفوركس لا ياخذون هذا بعين الاعتبار و يسعون وراء الربح السريع و هذا يلزمهم بمخاطرة بنسبة عالية من راس المال و انا بعرف مين دخل بكل راس المال في صفقة واحدة و هو مش عارف بيعمل ايه و حسابو اتمرجن من غير علمه و بعدين اشتكى ان الشركة نصبت عليه

فعلا ودى مشكله كبيره لازم كلنا نخلى بالنا منها

مفيش حاجه اسمها ربح سريع التعليم مفيد جدا وهيخليك تكسب اكتر بردو

toto2larg
11-22-2012, 02:50 PM
فكرة ان الواحد يدخل في عقود كثرة فهذا في
نظري انه يشتت الواحد فقط في حالة واحدة
ممكن ان تنفع ان كان يعمل الواحدج على زوج واحد

fxfx
11-22-2012, 03:14 PM

يعني ايه سكربت ادارة صفقات يا مشمشة ههه هوا اي اسكربت بيكون هدفه اصلا انه يفتح صفقات في وجود فرصة متاحة بدون تدخل منك فقط بتعدلي الاعدادات كاللوت ومواعيد الدخول والازواج وكده وتسيبيه يشتغل لوحده بس في النهاية الاسكربت مينفعش مع المبتدأين والاسكربت مش هيبقي افضل برده من المتاجرة الشخصية علي الحساب

hasback
11-22-2012, 03:19 PM
هذه ليست ادارة راسالمال هده الطريقة تريد ان تفرض عليك نمط ليس بالطبع صحيح في كل المرات ادارة راس المال هي ان تتبع طريقة محسوبة بادق التفاصيل يجب ان لا تكون نسبة المخاطرة كبيرة وعلى هده النسبة يجب ان تحسب في اطارها عدد الصفقات والنقاط الممكن تحمل خسارتها والربح وهدا كله يجب ان يدخل ضمن النسبة التي حددتها كاقصى مخاطرة

salah
11-22-2012, 03:49 PM
بصراحة موضوع حلو واول مرة بسمع كمان عن ادارة الصفقات
ورح احاول اتدرب عليه ان شاء الله بغض النظر عن حجم الصفقة يعني لو عايز ادخل ب عقد كامل
رح ادخل ب 10 صفقات ميني وهيك بيكون حافظت كمان على ادارة راس مالي

mohamedmmk
11-22-2012, 04:00 PM
ايوا فعلا دا عتبر فن اداره الصفقات و دا طبعا بتكتسبه لواحدك بدون اى مساعده بعد خبره مش قليله لازم على الاقل خبره 5 شهور وانا بصراحه فكرت انى اعمل كدا بس للاسف محتاج راس مال حلو عشان انا بب استخدم لوت كبير لو عملتها على حساب ضعيف تاثريها مش حيبان

rania1
11-22-2012, 04:27 PM
ايوا فعلا دا عتبر فن اداره الصفقات و دا طبعا بتكتسبه لواحدك بدون اى مساعده بعد خبره مش قليله لازم على الاقل خبره 5 شهور وانا بصراحه فكرت انى اعمل كدا بس للاسف محتاج راس مال حلو عشان انا بب استخدم لوت كبير لو عملتها على حساب ضعيف تاثريها مش حيبان

ادارة الصفقة بتبقى لاى حساب سواء كبير او صغير بل بالعكس ادارة الحساب الصغير بتبقى اصعب من الكبير لان فى الحساب الصغير انت بيبقى فرصك محودة جدا عكس الحساب الكبير بتبقى الفرص كثيرة

eagles
11-22-2012, 08:12 PM
ادارة الصفقات من اصعب الخطوات في الفوركس لان ادارة الصفقات بتبقي
تحديد مصير بمعني الكلمة فمن اهم الخطوات في الادارة منغامرش الا بجزء من راس المال
علشان لو كسبنا من الصفقة يبقي خير و لو خسرنا يبقي مخسرناش كل حاجه

fevavdyas
11-22-2012, 08:50 PM
ادارة الصفقة بتبقى لاى حساب سواء كبير او صغير بل بالعكس ادارة الحساب الصغير بتبقى اصعب من الكبير لان فى الحساب الصغير انت بيبقى فرصك محودة جدا عكس الحساب الكبير بتبقى الفرص كثيرة

المهم نسبة الربح التي سترتضيها - فادارة راس المال تصلح لاي حساب سواء كان كبيرا او صغيرا المهم نسبة الربح المستهدفة من هذه الادارة

2rimal
11-22-2012, 08:56 PM
المهم نسبة الربح التي سترتضيها - فادارة راس المال تصلح لاي حساب سواء كان كبيرا او صغيرا المهم نسبة الربح المستهدفة من هذه الادارة

و انا اتفق معك فيه هذا لان الاهم في التدجاول و المتاجرة ان نربح من راس مال الذي نتوفر عليه سواء اكان كبيرا ام صغيرا المهم ان نعمل له ادارة مالية جيدة و بدون مخاطرة عالية حتى نكون في المضمون و الربح يكون راضيين عنه

daisy
11-23-2012, 11:01 AM

كلامك مظبوط واحنا اساس تجمعنا وتواصلنا فى المنتدى هنا عشان كدا
كل شخص عنده نصيحه او وجهة نظر بيقدمها والمفروض ان الشخص الناجح فقط هو اللى بيعرف يتعامل مع وجهات النظر دى صح ويستوعبها

medhat4forex
11-23-2012, 11:54 AM
كلامك مظبوط واحنا اساس تجمعنا وتواصلنا فى المنتدى هنا عشان كدا
كل شخص عنده نصيحه او وجهة نظر بيقدمها والمفروض ان الشخص الناجح فقط هو اللى بيعرف يتعامل مع وجهات النظر دى صح ويستوعبها

وغير الشخص الناجح فقط ولكن قد نكون مررنا احنا ببعض المواقف ونحن لسه فى البداية ونقرا نصيحة احد الخبراء فى كيفية التعامل مع هذه المواقف وقد نستفيد منها

midoalilio
11-23-2012, 12:10 PM

ساعات ياباشا الواحد ميقدرش يدخل بي جزء من راس ماله ويدخل بي اكصر من نصف راس المال في الصفقه والسبب هو صغر راس المال
لذلك الفوركس يحتاج راس مال لا يقل عن 50 او 100 دولار لبدء في التداول

forex10
11-23-2012, 02:31 PM
ساعات ياباشا الواحد ميقدرش يدخل بي جزء من راس ماله ويدخل بي اكصر من نصف راس المال في الصفقه والسبب هو صغر راس المال

بالطبع اخي راس المال مهم و لكن استعماله و طريقة ادارته هي التي تعمل الفرق اما ربح او خسارة و هذا الشي يلزمه تدريب و لكن لا انصح بالمخاطرة براس المال كله في صفقة واحدة او اثنين يعني مش لازم تدخل بلوت كبير عشان تحقق ارباح اكثر

toto2larg
11-23-2012, 02:57 PM
لتركيز على زوج واحد افضل بكل المقاييس بالنسبة
للمتابعة والقدره على التحليل وبالنسبة
طبعا لادارة رأس المال وادارة الصفقة بشكل عام

souzy
11-23-2012, 02:58 PM
مشكوره علي الموضوع الرائع ده وهحاول اجرب تقسيم المبلغ اللي داخله بيه السوق علي عده عقود واجرب تلك الطريقه علي الحساب التجريبي واشوف هل هحقق ارباح ولا هخسر وابقي ارجع اقولك حصل ايه علي الديمو

alskndry
11-23-2012, 02:58 PM
بالطبع اخي راس المال مهم و لكن استعماله و طريقة ادارته هي التي تعمل الفرق اما ربح او خسارة و هذا الشي يلزمه تدريب و لكن لا انصح بالمخاطرة براس المال كله في صفقة واحدة او اثنين يعني مش لازم تدخل بلوت كبير عشان تحقق ارباح اكثر

فعلا همناك طرق مربحة جدا وممكن نحافظ بها على راس المال يعنى بدل ما ندخل صفقة بلوت كبير

ممكن نققلل حجم اللوت ونعمل تبريد كل ما السعر عكس واكيد السعر هيرتد يبقى كدة ضمنا الربح

toto2larg
11-23-2012, 03:08 PM
فكرة ان الواحد يدخل في عقود كثرة فهذا في نظري انه
يشتت الواحد فقط في حالة واحدة ممكن ان تنفع ان كان
يعمل الواحدج على زوج واحد و يعمل عليه بالتبريدات

daisy
11-23-2012, 06:26 PM
وغير الشخص الناجح فقط ولكن قد نكون مررنا احنا ببعض المواقف ونحن لسه فى البداية ونقرا نصيحة احد الخبراء فى كيفية التعامل مع هذه المواقف وقد نستفيد منها

كلامك مظبوط وانا افتكر ان فيه دروس بجد او ملاحظات اتعلمتها واثرت فيا جدا كانت عباره عن تعليق فى منتدى
لذلك بتتبع دائما الخبراء او الاشخاص اللى شايفه ليهم فكر انا معجبه بيه
لان مجرد رد ممكن يفهمنى كتير

انا بعتبر الحسابات الاقل من كدا للتدريب فقط مش للربح

hisokahunter25
11-23-2012, 06:38 PM
هو كل واحد وله اسلوب هو بيفضله في اداره صفقاته
انا بفضل ان انا احدد هدف للصفقه واحدد الاستوب علي حسب الفرصه المتاحه واسيبها حققت الهدف كان بها
مش حققت بستني فرصه تانيه

dmx
11-23-2012, 10:23 PM
مشكوره علي الموضوع الرائع ده وهحاول اجرب تقسيم المبلغ اللي داخله بيه السوق علي عده عقود واجرب تلك الطريقه علي الحساب التجريبي واشوف هل هحقق ارباح ولا هخسر وابقي ارجع اقولك حصل ايه علي الديمو

وياريت وانتى بتعمليها تصورى الطريقة فيديو

منتظرين النتايج يا سوزى فعالة الطريقة ولا مش فعالة

amrmorasamir
11-23-2012, 10:37 PM

ايوه ياسوذى فعلا كويس انك فكرتى فى موضوع انك تجربى على الديمو الاول وبرده الصفقه التانيه اللى هتسيبها مفتوحه يبقى ليها هدف ممكن يبقى 100 نقطه مثلا يعنى مش مفتوح على طول

mosghaly2000
11-24-2012, 06:23 AM
ادارة راس المال بتحدد لنا في الاول كميه النقاط المتاحهه للتجارة بشكل مريح بحيث اذا حدثت اي خسارة ممكن ندخل السوق تاني عدة مرات
اما عمليه ادارة الصفقات انا شايف اننا ندخل بصفقه واحدة واذا حدث خسارة ممكن ندعمها بصفقه تانيه بضعف حجم الوت في الصفقه الاولي ودة طبعا بعد دراسه كويسه للسوق

daisy
11-24-2012, 11:34 AM
ادارة راس المال بتحدد لنا في الاول كميه النقاط المتاحهه للتجارة بشكل مريح بحيث اذا حدثت اي خسارة ممكن ندخل السوق تاني عدة مرات
اما عمليه ادارة الصفقات انا شايف اننا ندخل بصفقه واحدة واذا حدث خسارة ممكن ندعمها بصفقه تانيه بضعف حجم الوت في الصفقه الاولي ودة طبعا بعد دراسه كويسه للسوق

كل شخص ليه اسلوبه وانا شخصيا بشتغل صفقه واحده لو عكست افتح هيدج
لكن الطريقه دى لفتت انتباهى قلت اعرضها على الناس للمناقشه

وياريت وانتى بتعمليها تصورى الطريقة فيديو

منتظرين النتايج يا سوزى فعالة الطريقة ولا مش فعالة

اضم صوتى لصوتك وفى انتظار الفيديو

انا بفضل ان انا احدد هدف للصفقه واحدد الاستوب علي حسب الفرصه المتاحه واسيبها حققت الهدف كان بها
مش حققت بستني فرصه تانيه

اسلوب بسيط وجميل وكل واحد فعلا وليه اسلوبه المناسب ليه

toto2larg
11-24-2012, 11:48 AM
انا شايف ان الطريقه اللى انتى بتتكلمى عنها دى محتاجه
راس مال كبير جدا لفتح عشر عقود حتى لو بسنتات صغيره
اكيد كل شخص بيدير صفقاته حسب اماكنيه

mohamedahmed
11-24-2012, 11:51 AM
اكيد كل واحد ليه اسلوب فى ادارة الصفقات على حسب استراتيجيته هو وعارف اسلوبها كويس واهم حاجه فى اادارة الصفقات ان الواحد يعرف يحافظ على راس ماله من الخساره

2rimal
11-24-2012, 12:00 PM
مش حققت بستني فرصه تانيه

تمام اخي الكريم فما دام الواحد يعمل بهذه الاسلوب و هو مقتنع به فانه سيرى النجاح اكيد المهم ان الصفقات يجب ان تكون بتحليل جيد او على حسب الاستراتجية المعول بها و ان تكون التيك بروفيتي و الستوب لوز واضحين جدا

ro2a
11-24-2012, 12:05 PM
شكرا علي شرحك لاداره الصفقات زي ما انتي شرحاها لكن انتي ذكرتي لينا المكسب فقط
طيب لو خسرتت بقي هخسر قد ايه وانا فاتحه 10 عقود زي ما انتي قولتي

trader555
11-24-2012, 02:30 PM
تمام اخي الكريم فما دام الواحد يعمل بهذه الاسلوب و هو مقتنع به فانه سيرى النجاح اكيد المهم ان الصفقات يجب ان تكون بتحليل جيد او على حسب الاستراتجية المعول بها و ان تكون التيك بروفيتي و الستوب لوز واضحين جدا

بص احنا في الاول هتكون عندنا اخطاء في اختيار نقاط الهدف والاستوب ده كتير اوي ويفضل في البدايه
انك تعتمد على الصفقات السريعه الصغيره اللي هيا بلوت صغير بردو وباداره راس مال صارمه تتعلم فيها ازاي تضع هدف واستوب سليم

silverfox91
11-24-2012, 03:14 PM
بص احنا في الاول هتكون عندنا اخطاء في اختيار نقاط الهدف والاستوب ده كتير اوي ويفضل في البدايه
انك تعتمد على الصفقات السريعه الصغيره اللي هيا بلوت صغير بردو وباداره راس مال صارمه تتعلم فيها ازاي تضع هدف واستوب سليم

اهم حاجة الستوب لوس السليم يعنى اهم مشكله فى وجهه نظرى فى السكالبنج مش انه بيديك مخاطرة عاليه ولكن هوا عدم مقدرتك على تعريف الستوب لوس لان لو حطيته قريب ممكن ينضرب ولو طيته بعيد الهدف هيبقى صغير قوى

aboualy
11-24-2012, 03:18 PM

فعلا المفروض فى البداية اننا نشتغل بمخاطرة قليلة جد لان احتمال الخسارة بيكون اكبر من المكسب وكل ما الواحد خبرته تزيد يقدر يزود حجم اللوت علشان يزود المكسب ولكن طبعا فى حدود ادارة راس المال الامنه

daisy
12-16-2012, 03:03 PM
اهم حاجة الستوب لوس السليم يعنى اهم مشكله فى وجهه نظرى فى السكالبنج مش انه بيديك مخاطرة عاليه ولكن هوا عدم مقدرتك على تعريف الستوب لوس لان لو حطيته قريب ممكن ينضرب ولو طيته بعيد الهدف هيبقى صغير قوى

الاسكالبينج اللى بين نقطتين وخاصة فى فترة الاسيوى
دا فعلا بيديك ارباح كويسه جدا بس لازم فعلا تكون مستخدم استوب لوز برا نموزج المسطتيل اللى اتكون لان كدا كدا مسير السعر هيكسره
فلو جت الصفقه مع الكسر يبقى هتخسر كل اللى كسبته لو مكنتش مامن الحساب باستوب لوز

noureen
12-17-2012, 09:35 AM
الاسكالبينج اللى بين نقطتين وخاصة فى فترة الاسيوى
دا فعلا بيديك ارباح كويسه جدا بس لازم فعلا تكون مستخدم استوب لوز برا نموزج المسطتيل اللى اتكون لان كدا كدا مسير السعر هيكسره
فلو جت الصفقه مع الكسر يبقى هتخسر كل اللى كسبته لو مكنتش مامن الحساب باستوب لوز

هو الاستوب لوز اعتقد انه مفيد جدا جدا فى كل الاحوال سوء اسكالبنج او غيره
بجد بدءت اعرف اهميته خصوصا لو داخله صفقه مجازافه

asd011
12-17-2012, 11:29 AM
هو ممكن يكون جيد ولكنه يحتاج لرأس مال جيد ليمكنك من الدخول بعدد 10 عقود ولكنها ايضا كثيرة فيجب التأكد
وان تكون نقطة الدخول واضحة وصريحة لكي لا نخسر وان يكون العقد قيمته صغيرة لكي لا نخسر

nimnim
12-17-2012, 11:56 AM
اعتقد انه من الافضل الا ندخل بكل العقود مرة وحدة الا اذا كنا شغالين اسكالبينج و لكني افضل ان اقسم العقود بس هي فكره كويسه ان الواحد يدخل بكميه كبيره من العقود علشان يقدر يوزع ارباحه بشكل كويس وهي ممكن تنفع في حالة واحدة لو عملنا على زوج واحد و نعمل عليه بالتبريدات فهذا احسن بكثير

Ooops
12-17-2012, 12:44 PM
اعتقد انها فكرة كويسة فى ادارة رأس المال ولكن هذه الفكرة لا تتماشى مع كل العقود لابد ان تكون الاستراتيجية الخاصة للعمل بها تتماشى مع الوقت اللى انتى بتجار فيه يعنى مثلا هذه الخطة لا تنفع مع وقت يكون فيه الاحداث والاخبار مشتعلة

ahmedpopo2000
12-17-2012, 12:49 PM
انا بالنسبالى مش احب انى ادخل عدة صفقات مرة وحدة علشان دا ممكن يخلينى اخسر كتير لو الاتجاه مشى عكس الصفقة
لكن انا بعتمد اكتر على الصفقات السريعة والحمدلله بكسب منها كويس وبرضى بالمكسب بتعها

feto
12-17-2012, 02:47 PM

بجد انا مثلك نورين لان انا داخل كام صفقه مجنيني بجد ومش عارف اعمل اي الحساب جاب النص في الخسارهوده بسبب عدم التعامل ابدا مع الاستوب لوز
شكرا علي المعلومات والمساعده

mohamed4
12-17-2012, 02:52 PM

وعنده 3 اهداف
بيقوم بفتح 10 عقود

ايه رايكوا فى الاسلوب دا

ادارة رأس المال أهمية كبيرة جدا ، فاساءة ادارة رأس المال قد تؤدي الى خسائر كبيرة ، أما الادارة الجيدة لرأس المال تضمن المحافظة على الأرباح واستمرارها ، فقد يستخدم شخصين نفس الاستراتيجية ويدخل كلاهما نفس الصفقات ، ولكن أحدهما رابح والاخر خاسر ، ويكون السبب هو أن الرابح لديه استراتيجية جيدة لادارة رأس المال ، أما الاخر فلا يعرف شيئا عن ادارة رأس المال :smile5::smile5:

Realist Killaz
12-17-2012, 04:11 PM

ده شىء اساسى طبعا انا كنت مستغرب من الناس الى بتشتغل من غيرو

الاستوب لوز ليها اهميه كبيره جدا جدا محدش هيعرف قيمتها فعلا الا لما يخصر بدون تركيز كتييير

لو حاطت استوب لوز هيفرق معاه كتير جدا

amrmorasamir
12-17-2012, 04:16 PM
ادارة رأس المال أهمية كبيرة جدا ، فاساءة ادارة رأس المال قد تؤدي الى خسائر كبيرة ، أما الادارة الجيدة لرأس المال تضمن المحافظة على الأرباح واستمرارها ، فقد يستخدم شخصين نفس الاستراتيجية ويدخل كلاهما نفس الصفقات ، ولكن أحدهما رابح والاخر خاسر ، ويكون السبب هو أن الرابح لديه استراتيجية جيدة لادارة رأس المال ، أما الاخر فلا يعرف شيئا عن ادارة رأس المال :smile5::smile5:

ايوه كلامك صح يامحمد وانا شايف على فكره من متابعتى لمنتديات كتيره ان المبتدا مش بيسمع بكلام الناس وخصوصا فى اداره راس المال وبيدخل بحجم لوت بكير وللاسف الحساب بيتمرجن من اول اسبوع فى التداول ويرجع بقى يقول ان الفوركس محدش بيكسب فيه
عشان كده لازم الكل يبقى ملتزم عشان يقدر يحقق ربح
الربح القليل ولكن المستمر افضل بكتير من المخاطره

daisy
12-17-2012, 04:31 PM
شكرا علي شرحك لاداره الصفقات زي ما انتي شرحاها لكن انتي ذكرتي لينا المكسب فقط
طيب لو خسرتت بقي هخسر قد ايه وانا فاتحه 10 عقود زي ما انتي قولتي

نفس الفكره موجوده فى الردود على فكره
بنفس الطريقه اللى استخدمتيها فى الاتجاه الايجابى للصفقه
هتنفذيها برده لو لقدر الله الاتجاه سلبى

الاسكالبينج خسرنى كتير بسبب فكرة عدم تحديد الاستوب لوز بشكل كويس

trader555
12-17-2012, 05:12 PM
ده شىء اساسى طبعا انا كنت مستغرب من الناس الى بتشتغل من غيرو

الاستوب لوز ليها اهميه كبيره جدا جدا محدش هيعرف قيمتها فعلا الا لما يخصر بدون تركيز كتييير

لو حاطت استوب لوز هيفرق معاه كتير جدا

محدش قال ان الاستوب مش مهم حتى الناس اللي بتشتغل من غيره بيكون غصب عنهم لانهم مش عارفيين لسه يحطوا الاستوبات فين
وبيضطروا يتابعوا يوميا بالساعات امام الصفقات ويتعبوا علشان خايفين يحطوا استوب وينضرب رغم انهم بيكونوا نفسهم يستخدموه

noureen
12-21-2012, 10:06 PM
فكرة ان الواحد يدخل في عقود كثرة فهذا في نظري انه
يشتت الواحد فقط في حالة واحدة ممكن ان تنفع ان كان
يعمل الواحدج على زوج واحد و يعمل عليه بالتبريدات

لا هو مش بيشتت الشخص و لا حاجه بالعكس دى اسلم طريقه صراحه لحفظ الارباح
اول باول و كمان انت لو حتى اشتغلت على اكتر من زوج ممكن تحط ورقه قدام عينك او خط مثلا عن الرقم اللى مفروض تغلق او تفتح صفقه عنده

ahmedforex
12-22-2012, 06:36 PM
محدش قال ان الاستوب مش مهم حتى الناس اللي بتشتغل من غيره بيكون غصب عنهم لانهم مش عارفيين لسه يحطوا الاستوبات فين
وبيضطروا يتابعوا يوميا بالساعات امام الصفقات ويتعبوا علشان خايفين يحطوا استوب وينضرب رغم انهم بيكونوا نفسهم يستخدموه
ادارة الصفقات دائما تكون صعبة خصوصا تحديد الستوب والهدف فلا يمكننا المعرفة التامة بذلك ولكن نحن نتوقع على حسب نظرتنا وتحليلنا لحركة السوق ويكون الستوب دائما هو عامل الامان بالنسبة لنا ويجب علينا تحديده دائما ولكن ان اخطأنا فى وضعه سوف يعرضنا ذلك الى الخسارة المبكرة .

noureen
12-22-2012, 06:49 PM
ادارة الصفقات دائما تكون صعبة خصوصا تحديد الستوب والهدف فلا يمكننا المعرفة التامة بذلك ولكن نحن نتوقع على حسب نظرتنا وتحليلنا لحركة السوق ويكون الستوب دائما هو عامل الامان بالنسبة لنا ويجب علينا تحديده دائما ولكن ان اخطأنا فى وضعه سوف يعرضنا ذلك الى الخسارة المبكرة .

اداره الصفقه بطريقه صحيحه هى اللى دايما بتكشف هل تحليلك تم بطريقه صحيحه
و لا كان فيه خطاء ما و الحلو انك تعرف ايه الغط عشان تتجنبه بعد كدا

Realist Killaz
12-22-2012, 06:50 PM

لا ف ناس بتشتغل من غيرو قصد ع فكره

وطبعا محدش قال انه مش مهم مهم جدا طبعا وده شى اكيد

وكمان الى بيخاف انه يضرب مكنش ده قصدى كمان

بالعكس معظم الصفقات اى كانت بيشغول بيها من غير استوب !!

bargisy
12-22-2012, 07:32 PM
اداره راس المال قائمه علي الدراسه الجيده للمال والتركيز علي التعليم الجيد حتي نتمكن من اداره راس المال اداره سليمه وطبعا اهم سمات المطلوبه الزكاء انك متخاطرش بكل اللي معاك في التداول بمجال واحد فقط ولكن قم بالتوزيع في مجالات عديده حتي تضمن نسبه منهم للربح وطبعا متنساش الاستوب لوز اهم حاجه بتقللك نسبه الخساره .

Sama Mohamed
12-22-2012, 08:38 PM
اكيد هو اسلوب كويس ولو مجرب قبل كدا هيكون اكيد تمام بس اكيد هيكون فى ادارة للصفقات التانية وجزاك الله كل خير على تعب حضرتك ودايما فى تقدم

game
12-23-2012, 01:39 PM
اداره راس المال قائمه علي الدراسه الجيده للمال والتركيز علي التعليم الجيد حتي نتمكن من اداره راس المال اداره سليمه وطبعا اهم سمات المطلوبه الزكاء انك متخاطرش بكل اللي معاك في التداول بمجال واحد فقط ولكن قم بالتوزيع في مجالات عديده حتي تضمن نسبه منهم للربح وطبعا متنساش الاستوب لوز اهم حاجه بتقللك نسبه الخساره .

اهم حاجة فى ادارة راس المال ان يبقى عندك سهولة وانسيابية فى تغيير الخطى او الفكرة فى القوت المناسب وبرضو وانت بتحط الاستراتيجية لاداراة راس مالك لازم تخلى فية حرية للحركة والتغيير تبعا لصعود وهبوط السوق ودى بيرتبط ارتباط وثيق بالتحليل الفنى الممتاز وفى نفس الوقت لازم الحركة بتاعتك تكون محسوبة ومدروسة يعنى متكونش حركة عشوائية

Salah Salamah
12-23-2012, 07:37 PM
أنا لا أفضل العمل بأى إستراتيجية لم أتدرب عليها وإن كنت منجذب نحو فتح عقدين على أساس أنهما عقد واحد أقصد قيمة العقد 40 سنت فأجعل العقدين كل واحد منهم بقيمة 20 سنت وأحركهم بإستراتيجية بسيطة

trader555
12-23-2012, 08:05 PM
أنا لا أفضل العمل بأى إستراتيجية لم أتدرب عليها وإن كنت منجذب نحو فتح عقدين على أساس أنهما عقد واحد أقصد قيمة العقد 40 سنت فأجعل العقدين كل واحد منهم بقيمة 20 سنت وأحركهم بإستراتيجية بسيطة

صح كده لا تعمل بأي استراتيجيه من غير ما تجربها الاول على الديمو وتتأكد انها فعلا استراتيجيه جيده وكمان
تتأكد انك هتعرف تشتغل بها وتكسب بها وطبعا ده ارحم من انك تخسر فلوسك بسببها على الحقيقي

FadiaSamer
12-25-2012, 09:13 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاسلوب ده حضرتك محتاج رأس مالي كبير بيفتح 10 صفقات مش اقل من 1000 دولار يعني

وغير كده انا مفضلش ان حد يدير لي الحساب مفروض نتعلم التداول مع نفسينا ومعتمدش علي حد

FadiaSamer
12-25-2012, 09:17 PM
اكيد هو اسلوب كويس ولو مجرب قبل كدا هيكون اكيد تمام بس اكيد هيكون فى ادارة للصفقات التانية وجزاك الله كل خير على تعب حضرتك ودايما فى تقدم

هو طبعآ لو مجرب وبيحقق نقاطه يبقا فله شمعه منوره هههه

بس بيقولك عشر صفقات ده محتاج رأس مالي عالي مش اقل من الف دولاااار ومفيش ناس كتيره بتقدر تعمل ايداع بالارقام الي زي دي

trader555
12-25-2012, 09:41 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاسلوب ده حضرتك محتاج رأس مالي كبير بيفتح 10 صفقات مش اقل من 1000 دولار يعني

وغير كده انا مفضلش ان حد يدير لي الحساب مفروض نتعلم التداول مع نفسينا ومعتمدش علي حد

بصراح الافضل فعلا ان المتاجر يتعلم ازاي يشتغل بنفسه على حسابه لان مافيش حد هيخاف على حسابه زيه
ولكن بشرط انه يتعلم ويجتهد لاكتساب خبره جيده يعمل بها

shimaa
12-31-2012, 08:03 AM
هى فكرة حلوة ..لكن انا سمعت قبل كده ان الافضل الا ندخل عدة صفقات معا ...لكن انا جربت ادخل صفقة بهدفين ...بحيث انى احدد الاستوب عادى والهدف الاول ...ولما يتحقق الهدف الاول ارحل الاستوب لمبلغ الهدف الاول واحدد الهدف التانى واكمل الصفقة عادى

feto
12-31-2012, 08:23 AM
لا ف ناس بتشتغل من غيرو قصد ع فكره

وطبعا محدش قال انه مش مهم مهم جدا طبعا وده شى اكيد

وكمان الى بيخاف انه يضرب مكنش ده قصدى كمان

بالعكس معظم الصفقات اى كانت بيشغول بيها من غير استوب !!

بالتاكيد الاستوب لوز مهم لكن في نقطه لو فعلناها بنكون حققنا فايده من وجود الاستوب لوز
هي لو قمنا بتحليل عمله عن طريق دعم ومقاغومه ولو مثلا استرينا عند الدعم فلازم ولا بج ان اضع الاستوب لوز تحت الدعم ده بكام نقطع او اختار دعم تالي وده بيكون اسلم طريقه للاستخدام
شكرا

MEDOOO1989
12-31-2012, 08:49 AM
كلها خطط جميلة لإدارة راس المال انا لسة مبتدئ بس اعتقد ان تدخل بأكثر من 5 عقود دة بيشتت الواحد وعايز واحد خبرة لان نفترض ان ال5 عقود خسرت اية العمل انا اركز الاول في عقد واحد على زوج وبعد كدة اشوف هعمل اية . نريد أرائكم

amirelhop
12-31-2012, 09:45 AM

بالنسبه ليك اتجه للتعليم طريقه اداره راس المال ولا تتسرع لاان التسرع يؤدي الى الفشل وبعد تعليم مبادئ العمل يمكن الاعتماد على نفسك

NABIL SHAHEEN
12-31-2012, 12:17 PM
حبيبى يظهر ان عالم الفوركس ده ملى بالاسرار ويظهر ان الواحد ميعرفش اى حاة ايه معنى ده
(انه مثلا اخد قرار بالشراء
وعنده 3 اهداف
بيقوم بفتح 10 عقود
)
ايه هو الاستوب والهدف

MEDOOO1989
12-31-2012, 01:02 PM
حبيبى يظهر ان عالم الفوركس ده ملى بالاسرار ويظهر ان الواحد ميعرفش اى حاة ايه معنى ده
وعنده 3 اهداف
بيقوم بفتح 10 عقود
)
ايه هو الاستوب والهدف

الستوب والهدف دة انت بتحددة لما تييجي داخل الصفقة يعني الستوب دة النقطة الي عندها الصفقة تتقفل علشان متخسرش اكتر من كدة
اما الهدف هو النقطة الي بتحددها انت كمكسب عندها تبقى حققت الهدف بتاعك من الصفقة

game
01-01-2013, 12:30 AM
وعنده 3 اهداف
بيقوم بفتح 10 عقود
)
ايه هو الاستوب والهدف

فعلا عالم الفوركس ملئ بالاسرار والخبايا واتحدى اى حد ان هو يقول ان هو ملم بكل اسرار وخبايا الفوركس والا كان بقى اغنى واحد فى العالم فىى ظرف ايام قليلة جدا بس المهم الواحد يتعلم على أد ما يقدر علشان يحاول يخلى ربحة فى الفوركس اكتر من الخسارة
تانى حاجة الاستوب لوز دى بتخلىك تحدد مقدار الخسارة اللى الصفقة تقفل عندها علشان الخسارة ما تزدش

trader555
01-01-2013, 12:49 AM
بالتاكيد الاستوب لوز مهم لكن في نقطه لو فعلناها بنكون حققنا فايده من وجود الاستوب لوز
هي لو قمنا بتحليل عمله عن طريق دعم ومقاغومه ولو مثلا استرينا عند الدعم فلازم ولا بج ان اضع الاستوب لوز تحت الدعم ده بكام نقطع او اختار دعم تالي وده بيكون اسلم طريقه للاستخدام
شكرا

مش اي دعم ومقاومه نحط الاستوب عنده خلي بالك السوق بيلعب كويس على النقاط دي لان الكل ماشي عليها
حاول تختار اقوى الدعوم والمقاومات اللي في طريق السعر وكمان على حسب الهدف

feto
01-01-2013, 09:17 AM
مش اي دعم ومقاومه نحط الاستوب عنده خلي بالك السوق بيلعب كويس على النقاط دي لان الكل ماشي عليها
حاول تختار اقوى الدعوم والمقاومات اللي في طريق السعر وكمان على حسب الهدف

فعلا في كتير من الوقت السعر بيضرب العم وكام نقطه كمان وبيرجع للمسار الصح وبكده بيكون خبط استوبات كتير
يريت نتعامل مع الاستوب بطريقه الحذر
انا بخاف جدا من الاستوب لوز

MEDOOO1989
01-01-2013, 11:46 AM
فعلا في كتير من الوقت السعر بيضرب العم وكام نقطه كمان وبيرجع للمسار الصح وبكده بيكون خبط استوبات كتير
يريت نتعامل مع الاستوب بطريقه الحذر
انا بخاف جدا من الاستوب لوز

فعلا علشان كدة مكان الستوب لوز مهم جدا ودة الي بيفرق تاجر من تاجر المكان الي اقدر ادخل فية الصفقة والي اضع فية الستوب لوز والهدف من الصفقة وامتى اخرج من الصفقة كل دة فن في ادارة الحساب

midoalilio
01-01-2013, 01:44 PM
فعلا علشان كدة مكان الستوب لوز مهم جدا ودة الي بيفرق تاجر من تاجر المكان الي اقدر ادخل فية الصفقة والي اضع فية الستوب لوز والهدف من الصفقة وامتى اخرج من الصفقة كل دة فن في ادارة الحساب

فعلا وفي ناس مش بتحب تستخدم الاستوب لوز وبتعبد عنه عشان مش بتعرف تحدد المكان الصح فبتقوم بي فتح الشارت دائما لكن
لو بيعرف يحط المكان الصح للاستوب لوز اكيد الواحد عيقدر يكسب

FCBXL
01-01-2013, 08:27 PM
أظن هذه اسكالينج والله أعلم وأنا لاأحبذ فتح كل العقود في آن واحد فيه نوع منه المخاطرة والله
أعلم فقد يكون الأمر بالنسبة لك مناسبا أنا شخصيا أعتمد على تحليل نفسي خاص

mannon
01-02-2013, 02:23 AM

المخالفة الى من النوع دة مفيهاش اعذار ، ايقاف نهائى

feto
01-02-2013, 09:31 AM
أظن هذه اسكالينج والله أعلم وأنا لاأحبذ فتح كل العقود في آن واحد فيه نوع منه المخاطرة والله
أعلم فقد يكون الأمر بالنسبة لك مناسبا أنا شخصيا أعتمد على تحليل نفسي خاص

الاسكالبنج اخي الكريم له مبادء ودروس وعوامل صعب اننا نحصرها في اننا بنفتح صفقات كبيره بهدف قليل
يريت كل من يريد ان يكون اسكالبنج يفهم ازاي ممكن يخرج من صفقه لو عكست عليه

midosafwat
01-02-2013, 09:45 AM
الاسكالبينج مش سهل اولا بيحتاج عدد نقط قليلة جدا وعشان كدة الناس بتنصح انا لاسكالبينج يتم العمل عليه فى التوقيت الاسيوى لان بميبقاش فى اخبار والتحركات بتبقى بطيئة جدا

MEDOOO1989
01-02-2013, 11:27 AM
الاسكالبينج مش سهل اولا بيحتاج عدد نقط قليلة جدا وعشان كدة الناس بتنصح انا لاسكالبينج يتم العمل عليه فى التوقيت الاسيوى لان بميبقاش فى اخبار والتحركات بتبقى بطيئة جدا

معلومة جديدة انا جربت الأسكايلينج معرفتش اشتغل بية فبحييك على معلومة اني اشتغل في التوقيت الاسيوي وفعلا المعلومة ديت إفادة لية

dragon
01-02-2013, 11:31 AM
ادارة الصفقه اهم من الدخول للصفقه

والدخول بيكون بنسبه من راس المال وبتطلع من هدف معين وليكم 20 بيب

وباقى العقود الاستوب عالدخول وتنتظر هدف تانى اعلى بيكون نظام حلو بس عايز ظبط

feto
01-02-2013, 12:27 PM

انا ممكن احدد هدف 20 نقطه لكن عند ال 10 نقاط اشوف ان السوق مكن يعكس وده الي بيخلينا نتردد في اتخاذ القرار لان اشاره لانعكاس ونحن الصفه بتربح يجب ان نحطها في الحسبان و بلاش نطمع
تحياتي الي كل من يريد النجاح في الفوركس

noureen
01-08-2013, 05:54 AM

اداره الصفقه هو اللى بيتحكم فى تدخلها بعد كدا هل انت هتكتفى فقط بالاستوب و لا تبريد او هيكون نظامك ايه و طبعا لكل حاله طريقتها
و عشان كدا الافضل انك تراجع نفسك و تشوف الصح و الغلط ايه اداره الصفقه لا تتوقف فقط عند بدء الصفقه بل تستمر حتى اغلقها

trader555
01-08-2013, 10:34 AM
اداره الصفقه هو اللى بيتحكم فى تدخلها بعد كدا هل انت هتكتفى فقط بالاستوب و لا تبريد او هيكون نظامك ايه و طبعا لكل حاله طريقتها
و عشان كدا الافضل انك تراجع نفسك و تشوف الصح و الغلط ايه اداره الصفقه لا تتوقف فقط عند بدء الصفقه بل تستمر حتى اغلقها

هو المتاجر المفروض يكونعامل حسابه على كل ده من البدايه ومحدد لنفسه طريقه العمل في حاله انعكاس السعر
معاه هل وقتها هيكتفي بالاستوب ولا يعزز ولا يبرد ولا ايه ويعمل اداره راس مال مناسبه

midoalilio
01-08-2013, 10:57 PM
هو المتاجر المفروض يكونعامل حسابه على كل ده من البدايه ومحدد لنفسه طريقه العمل في حاله انعكاس السعر
معاه هل وقتها هيكتفي بالاستوب ولا يعزز ولا يبرد ولا ايه ويعمل اداره راس مال مناسبه

فعلا لزم يكون محدد كل ده قبل دخول الصفقه ويكون مستعد لي اي حاجه ممكن تحصل وهو داخل الصفقه ولو السعر اتقلب عليه جامد عيعمل ايه والاستوب
لوز بيكون عامله ازي ومحدد الهدف كام نقطه كل ده قبل الصفقه بيكون متحدد

noureen
01-16-2013, 07:57 AM
فعلا لزم يكون محدد كل ده قبل دخول الصفقه ويكون مستعد لي اي حاجه ممكن تحصل وهو داخل الصفقه ولو السعر اتقلب عليه جامد عيعمل ايه والاستوب
لوز بيكون عامله ازي ومحدد الهدف كام نقطه كل ده قبل الصفقه بيكون متحدد

وضع الخطه اللى هتمشى عليها فى المتجاره الخاصه بيك ان مقدرتش انك تتاجر من غير كدا لان فعلا المتجاره الغير منظمه
و المبنيه على انعدام التركيز اخرتها خساره جامده جدا و ان كانت ممكن انها تضيف بعض المكاسب فى البدايه

MEDOOO1989
01-16-2013, 09:06 AM
وضع الخطه اللى هتمشى عليها فى المتجاره الخاصه بيك ان مقدرتش انك تتاجر من غير كدا لان فعلا المتجاره الغير منظمه
و المبنيه على انعدام التركيز اخرتها خساره جامده جدا و ان كانت ممكن انها تضيف بعض المكاسب فى البدايه

فعلا الخطة الي هتمشي عليها هي اساس التجارة بدون خطة لا تستطيع من تحقيق شيئ والخسارة لا شك فيها

abdou89
01-16-2013, 10:06 AM
حسب رأيي شخصي يجب تقسيم نقود حتى لا تخسر كل شيء مثلا ادخل النقطة بثلاتة دولار ادخل العقد الاول بدولار و العقدين الاخرين ايضا بدولار

trader555
01-16-2013, 12:54 PM

المفروض يكون لكل واحد فينا خطه عمل يسير عليها ومايكونش الموضوع ماشي معاه كده عشوائي كل يوم بحال
بس بردو الوصول للخطه دي مش سهل في البدايه وهنتعب شويه لحد لما نوصل لها

the legend
01-18-2013, 01:08 PM
المفروض يكون لكل واحد فينا خطه عمل يسير عليها ومايكونش الموضوع ماشي معاه كده عشوائي كل يوم بحال
بس بردو الوصول للخطه دي مش سهل في البدايه وهنتعب شويه لحد لما نوصل لها

تحقيق تلك الرؤية والخطة على ارض الواقع يحتاج الى الكثير من الاجتهاد والتفكير ولابد ان يكون هناك رأس مال
جيد حتى تكون الارباح مجزية وحتى لا يضيع مجهودنا من اجل القليل ونصاب بالاحباط واليأس من الفوركس

MEDOOO1989
01-18-2013, 02:07 PM
تحقيق تلك الرؤية والخطة على ارض الواقع يحتاج الى الكثير من الاجتهاد والتفكير ولابد ان يكون هناك رأس مال
جيد حتى تكون الارباح مجزية وحتى لا يضيع مجهودنا من اجل القليل ونصاب بالاحباط واليأس من الفوركس

فعلا لان الواحد لو اصيب بالاحباط او الياس دة هيخلية يخسر عن طريق كذة حاجة
زي مثلا لو العائد مش مجزي عتلاقي نفسك دخلت صفقات بنسبة خطورة اكبر وبنسبة لوت عالية وهكذا

mido33
01-18-2013, 09:36 PM
الصفقات موضوع سها جدا وبالذات لو كانت صفقات من البسيطه دي والواحد المفروض انه ميغامرش ويعملها ع لوت قليل ويحاول انه
يكون حريص لو اتغير اي حاجه وهو بيعملها

midoalilio
01-18-2013, 10:15 PM
فعلا لان الواحد لو اصيب بالاحباط او الياس دة هيخلية يخسر عن طريق كذة حاجة
زي مثلا لو العائد مش مجزي عتلاقي نفسك دخلت صفقات بنسبة خطورة اكبر وبنسبة لوت عالية وهكذا

الواحد لو حس بي الاحباط من هذا المجال عيكون بي سبب خساره كبيره انا حصلت لي من اسبوعين وكرهت الفوركس وقولت مش عتداول تاني مع
اول البونص الي جالي من منتدي اف اكس اوبن قمت بي التداول والحمد لله قدرت اضاعفه في 3 ايام

feto
01-19-2013, 05:46 AM
الواحد لو حس بي الاحباط من هذا المجال عيكون بي سبب خساره كبيره انا حصلت لي من اسبوعين وكرهت الفوركس وقولت مش عتداول تاني مع
اول البونص الي جالي من منتدي اف اكس اوبن قمت بي التداول والحمد لله قدرت اضاعفه في 3 ايام

اولا مبروك كتير علي المضاعفه بس يميدو متزعلش من الكلام الي هقولو انت ممكن تخسر كل حاجه تاني
لانك ببساطه مش ماشي باداره راس مال انت مضاعفه البونص يعني عملت 100% في 3 ايام
والنسبه الي ممكن تكون معتدله لعدم فقد الحساب 30% بالشهر
يعني قول انت.!!!

abdou89
01-21-2013, 07:22 PM

نعم أخي قبل دخول صفقة يعني يجب تكون قمت بتحليل و تدخل صفقة حسب رأس مالك و اللوت التي تختاره و هكذا لكي تحقق الهدف الذي تريده أن شاء الله

trader555
01-21-2013, 08:33 PM

هو عادي جدا الصراحه موضوع الاحباطات دي في المجال ده خاصه في البدايه لما تكون الخبره
مش مساعده المتاجر انه يتجنب اخطاء كتير بيقع فيها هنا بتحصله الاحباطات دي مع كل خساره كبيره

MEDOOO1989
01-22-2013, 12:24 PM
هو عادي جدا الصراحه موضوع الاحباطات دي في المجال ده خاصه في البدايه لما تكون الخبره
مش مساعده المتاجر انه يتجنب اخطاء كتير بيقع فيها هنا بتحصله الاحباطات دي مع كل خساره كبيره

فعلا بس الاهم ان الواحد يبقى عندة هدف عايز يحققة دة هيخلية يبقى عندة دافع ان اي حاجة تحصل متأثرش علية ويقدر يكمل

remas
01-22-2013, 07:33 PM

دا شىء طبيعى اى حد داخل اى مجال جديد لما بيحصله اى اخفقا فى الاول لازم بيجيله شوية احباط لكن المضارب الناجح هو اللى يقدر يتغلب على اى احباط يقابله فى طريقه ومش مع اول احباط يخرج من السوق دا عمره فى السوق قليل

abdou89
01-22-2013, 07:34 PM
فعلا بس الاهم ان الواحد يبقى عندة هدف عايز يحققة دة هيخلية يبقى عندة دافع ان اي حاجة تحصل متأثرش علية ويقدر يكمل

أذا كنت أنت تداول في الفوركس بدون هدف لا معنى له لتداول فيه السوق و هدف هو من سيجعلك تتعلم كل يوم من أجل التحقيق الهدف المسطرة و أن شاء الله راح تحقق هدفك يا غالي

midosafwat
01-22-2013, 08:31 PM
بالفعل مفيش هدف يبقى مفيش ربح ولا تعلم ولا طموح ولا حماس اننا نحقق اى شئ وده غلط ولازم نضع لنفسنا اهداف نسير عليها طبعا فى شغلنا

ahmedforex
01-22-2013, 09:40 PM
سوق الفوركس ليس من السهل الربح منه دائما ولذلك يجد المضاربين وخصوصا الجدد والمبتدئين فى هذا المجال
بعض الصعاب التى تظل مشكلة بالنسبة اليهم وتعرضهم دائما الى الخسارة ولكن بالطبع هناك اخطاء واسباب يجب
البحث عنها ومعرفتها لكى نتجنبها بعد ذلك

noureen
01-22-2013, 10:11 PM

فعلا و الله يا اخى ممكن تلاقى نفسك كل يوم بسبب خساره ما جالك احباط و و و
و للاسف الاحباط دا بيخلى الواحد اكتر لما بيتاجر فى الفتره دى بيخسر اكتر

mannon
01-22-2013, 10:39 PM
فعلا و الله يا اخى ممكن تلاقى نفسك كل يوم بسبب خساره ما جالك احباط و و و
و للاسف الاحباط دا بيخلى الواحد اكتر لما بيتاجر فى الفتره دى بيخسر اكتر

مع الوقت طبعا والخبرة الموضوع مش هيبقى مؤثر معانا باشكل دة ، لان الى بيزعل ويتاثر من الخسارة اكيد هم فقط المبتدئين لكن الناس المحترفة اكيد فاهمة ان مفيش حاجة اسمها مكسب علطول ولا خسارة علطول ، ودى طبيعة السوق

game
01-22-2013, 11:15 PM
مع الوقت طبعا والخبرة الموضوع مش هيبقى مؤثر معانا باشكل دة ، لان الى بيزعل ويتاثر من الخسارة اكيد هم فقط المبتدئين لكن الناس المحترفة اكيد فاهمة ان مفيش حاجة اسمها مكسب علطول ولا خسارة علطول ، ودى طبيعة السوق

والله اان بتمنى ان الناس كلها تكون عارفة المعلومة دى وهى ان السوق دايما مش على حال واحد بس .. لازم يكون فية الاتنين .. المكسب والخسارة
علشان من الاول ما نخافش منها وتانى حاجة لو حصلت منزعلش بسببها

fxfx
01-23-2013, 12:38 PM
فعلا الخطة الي هتمشي عليها هي اساس التجارة بدون خطة لا تستطيع من تحقيق شيئ والخسارة لا شك فيها

بدون خطة لراس المال الحساب خسران بدون شك تعتبر ادارة راس المال اهم شئ قبل العمل علي الحساب الحقيقي لو مش هنقدر نحترم رس المال وادارته بشكل جيد يبقي هنخسر الحساب اكيد

feto
01-23-2013, 01:10 PM
بدون خطة لراس المال الحساب خسران بدون شك تعتبر ادارة راس المال اهم شئ قبل العمل علي الحساب الحقيقي لو مش هنقدر نحترم رس المال وادارته بشكل جيد يبقي هنخسر الحساب اكيد

ده اكيد يا اخي بس عارف لكل قاعده توجد استثنائات يعني هحكيلك تجربه بسيطه تخلينت فيها عن الاداره لحظات وكادت ان تمرجن الحساب لكن الدنيا ظبطط بستر ربنا
انا كنت عامل حساب ب 120 دولار وكنت فاتح كام صفقه علي اليورو دولار بيع من ايام ال1.3050 وبعد كده السعر عكس وصل الخساره الي 112 دولار يعنني خلاص الحساب بيمرجن المهم وصلت الخساره 90 دولار رحت داخل بلوت كبير يعني النقطه بدولار عند ال 1.370 لانه جاله كذا مره ونزل منها المهم ربنا كرم والحساب ربح بعد ان عوضد الخساره
ودي كانت مخاطره ناجحه

remas
01-23-2013, 01:31 PM
سوق الفوركس ليس من السهل الربح منه دائما ولذلك يجد المضاربين وخصوصا الجدد والمبتدئين فى هذا المجال
بعض الصعاب التى تظل مشكلة بالنسبة اليهم وتعرضهم دائما الى الخسارة ولكن بالطبع هناك اخطاء واسباب يجب
البحث عنها ومعرفتها لكى نتجنبها بعد ذلك

هو صحيح انه ليس من السهل ان تربح ولكنه ليس ايضا من الصعب ان تربح يعنى الربح من السوق موجود كما الخساره الموجوده لكن المشكله هى فى من يريد الربح من يريد الربح لابد ان يسعى لتحقيقه الربح مش هيجى لحد عندى وانا قاعد من غير ما اتعلم وادرس كويس واكتسب الخبره فى السوق اللى تؤهلنى انى اربح منه

asemibrahim
01-23-2013, 01:54 PM
المتداول من افضل الاشياء له الا يدخل بكل العقود مره واحده والفضل تقسيم العقود من وجهة نظرى

MEDOOO1989
01-23-2013, 02:46 PM
المتداول من افضل الاشياء له الا يدخل بكل العقود مره واحده والفضل تقسيم العقود من وجهة نظرى

فعلا وهي ديت ادارة راس المال ودة الي بيفرق بين واحد ادارة راس مالة ناجحة ام لا
لانك لو دخلت صفقة واحدة بلوت عالي ممكنة ان تخسر الحساب في صفقة
لاكن لو موزع النسبة على الصفقات دة بيديك فرصة لو صفقة خسرانة ممكن واحدة كسبانة تعوضها

ahmedforex
01-23-2013, 03:44 PM
فعلا وهي ديت ادارة راس المال ودة الي بيفرق بين واحد ادارة راس مالة ناجحة ام لا
لانك لو دخلت صفقة واحدة بلوت عالي ممكنة ان تخسر الحساب في صفقة
لاكن لو موزع النسبة على الصفقات دة بيديك فرصة لو صفقة خسرانة ممكن واحدة كسبانة تعوضها
الدخول دائما بمخاطرة قليلة افضل من الدخول بلوت عالى وغامرة كبيرة للحصول على ربح كبير فى فترة قصيرة
فاى مشروع اذا كانت الادارة ناجحة فانه فى النهاية سوف ينجح اما اذا كانت الادراة سيئة سوف يفشل ونخسر فى النهاية

remas
01-23-2013, 07:36 PM

صحيح ودا اللى بيفتقده الكتير مننا عدم وضوح الرؤيه او الهدف واللى بيخلينا ندخل نشتغل شغل عشوائى ربحنا او خسرنا مش مهم لانه مفيش هدف من الاساس بنسعى لتحقيقه انما لو فى هدف ادمانا ولو حتى بعد دخولنا المجال بفتره اكيد ان شاء الله هنحاول اننا نوصله وبالتالى نحقق الاستفاده اللى هى الربح

midoalilio
01-23-2013, 08:05 PM
الدخول دائما بمخاطرة قليلة افضل من الدخول بلوت عالى وغامرة كبيرة للحصول على ربح كبير فى فترة قصيرة
فاى مشروع اذا كانت الادارة ناجحة فانه فى النهاية سوف ينجح اما اذا كانت الادراة سيئة سوف يفشل ونخسر فى النهاية

ده بيتوقف حسب راس المال ده الي بيخليك تحدد انه تدخل بي لوت كبير او لوت قصير حسب راس المال تاني حاجه بتكون حسب كام اموال
تريد ان تقوم بي تحقيقها بي راس المال الي معاك

game
01-24-2013, 05:11 AM
صحيح ودا اللى بيفتقده الكتير مننا عدم وضوح الرؤيه او الهدف واللى بيخلينا ندخل نشتغل شغل عشوائى ربحنا او خسرنا مش مهم لانه مفيش هدف من الاساس بنسعى لتحقيقه انما لو فى هدف ادمانا ولو حتى بعد دخولنا المجال بفتره اكيد ان شاء الله هنحاول اننا نوصله وبالتالى نحقق الاستفاده اللى هى الربح

لازم يكون فية هدف معين بتسعى الية .. انما انت بتسعى الى حاجة مش واضحة يبقى صعب انك تتوصلها
لازم تحدد هدفك ولازم تحدد طريقك علشان كل حاجة تكون واضحة قدامك وتعرف تتعامل معاها .. انما المشى فى طريق من غير وضوح للرؤية مش هبوصلك لحاجة

noureen
01-24-2013, 09:45 AM
ده بيتوقف حسب راس المال ده الي بيخليك تحدد انه تدخل بي لوت كبير او لوت قصير حسب راس المال تاني حاجه بتكون حسب كام اموال
تريد ان تقوم بي تحقيقها بي راس المال الي معاك

كمان يا اخى بيتوقف على نوع الصفقه اللى داخلها و اى طريقه و اى استراتيجه تتعامل بها
لازم كل واحد يحدد اداره راس ماله بالطريقه المناسبه له
و لراس ماله و لدخوله

abdou89
01-24-2013, 10:50 AM
كمان يا اخى بيتوقف على نوع الصفقه اللى داخلها و اى طريقه و اى استراتيجه تتعامل بها
لازم كل واحد يحدد اداره راس ماله بالطريقه المناسبه له
و لراس ماله و لدخوله

أنا معك يا غالي رأس مال هو أساس في صفقات يعني أدارته رأس مال هو شيء مهم
و كل واحد و أسترانجية التي يسطرها لتحقيق أهدافه

MEDOOO1989
01-24-2013, 01:32 PM

فعلا ادارة راس المال دة من عواميد الفوركس الرايسية ومن غيرة لا ينجح اي حساب
وكل واحد بيحدد ادارتة بالنسبة لحجم راس مالة

feto
01-24-2013, 02:14 PM
فعلا ادارة راس المال دة من عواميد الفوركس الرايسية ومن غيرة لا ينجح اي حساب
وكل واحد بيحدد ادارتة بالنسبة لحجم راس مالة

عارف ميدو اداره راس المال دي عامله زي الدفه بتاعت السفينه لو تم الاستهتار بيها السفينه تتخبط وممكن تغرق
ويجب التعامل معاها بحذر واحترافيه
شكرا

noureen
01-25-2013, 11:19 AM

نعم اخى اداره راس مال بجانب استراتيجيه جيده يعنى نسبه ناجها تفوق ال 60 % تقريبا كدا تبقى ملكت السوق
و لكن يجب عليك ربط ادارا راس المال بالاستراتيجيه الخاصه بك
حيث انك مينفعش تمشى باداره راس مال جامده

abdou89
01-25-2013, 11:28 AM
نعم اخى اداره راس مال بجانب استراتيجيه جيده يعنى نسبه ناجها تفوق ال 60 % تقريبا كدا تبقى ملكت السوق

هذا هي طريقة الناجحة في السوق و التي يتعامل بها الخبراء في سوق
مشكل فينا نحن لا نملك راس المال الكافي لتداول به لأن بدون رأس مال كبيرة لا تستطيع التداول براحة

asya
01-25-2013, 05:28 PM
ادارة-الصفقات

انا حاسه ان طريقتك اسهل على الاقل بالنسبه لى لانى لسه بحاول الاقى طريق امشى فيه

ويكون بسيط جدا فى الاستخدام

trader555
01-25-2013, 08:41 PM

طبعا اي استراتيجيه مهما كانت جيده وممتازه لا يمكن ان تحقق ارباح مستمره بدون خطه اداره
راس مال مناسبه لها معها تكملها وتوفر الامان لحساب المتاجر

ahmedforex
01-25-2013, 09:32 PM
طبعا اي استراتيجيه مهما كانت جيده وممتازه لا يمكن ان تحقق ارباح مستمره بدون خطه اداره
راس مال مناسبه لها معها تكملها وتوفر الامان لحساب المتاجر
بالتأكيد سر النجاح فى سوق الفوركس هو الادارة الجيدة وهذا الذى يفرق بين المضارب الناجح
والمضارب الذى لا يتبع اى نظام ادارة راس مال بالتاكيد انه فى النهاية سوف يخسر بسبب طمعه داخل السوق

dragon
01-27-2013, 07:08 AM
هو الاسلوب ممتاز بصراحه

وبيوصل المتداول لاسلوبين فى التجاره

بيشتغل سكالبينج وفى نفس الوقت صفقات مش طويله اوى ومش قصيره

ahmedforex
01-27-2013, 09:07 AM
هو الاسلوب ممتاز بصراحه

وبيوصل المتداول لاسلوبين فى التجاره

بيشتغل سكالبينج وفى نفس الوقت صفقات مش طويله اوى ومش قصيره
كل مضارب يفضل العمل بنظام معين ومدى عمل معين هناك من يفضل العمل بانظمة السكالبينج
وهى تستخدم الفريمات الصغيرة وهناك مضاربين اخرون يفضلوا العمل على المدى الطويل ويستخدموا
انظمة مختلفة

asya
01-27-2013, 10:17 AM
وكمان مش معقول هانفضل نعتمد على التوصيات

لازم تكون مرحله مؤقته وبعدها نفكر بنفسنا ونقرر لوحدنا ولو بالتدريج

علشان نقدر يكون لينا توصياتنا المناسبه لينا ولتفكيرنا التعليم اساس النجاح فى كل شىء

remas
01-27-2013, 11:29 AM
كل مضارب يفضل العمل بنظام معين ومدى عمل معين هناك من يفضل العمل بانظمة السكالبينج
وهى تستخدم الفريمات الصغيرة وهناك مضاربين اخرون يفضلوا العمل على المدى الطويل ويستخدموا
انظمة مختلفة

صحيح كلامك طرق الاسكالبنج من افضل طرق الربح السريع ودا بينفع اكتر للمضاربين المتفرغين اما من يعمولن على المدى الطويل زى اربع ساعات مثلا او اليومى فصفقاهتهم بتكون مضمونه بشكل اكبر لانه العمل على الفريم الكبير افضل طبعا لانه الاتجاه بيكون اصدق

remas
01-27-2013, 12:01 PM
وكمان مش معقول هانفضل نعتمد على التوصيات

لازم تكون مرحله مؤقته وبعدها نفكر بنفسنا ونقرر لوحدنا ولو بالتدريج

علشان نقدر يكون لينا توصياتنا المناسبه لينا ولتفكيرنا التعليم اساس النجاح فى كل شىء

لا انتى ممكن تعتمدى على التوصيات انما لفتره معينه الفتره اللى انتى لسه بتتعلمى فيها لو مستعجله وعاوزه تستفيدى من الوقت ممكن تتابعى شخص معين فى توصياته انما لازم انت تجتهدى انك تعتمدى على نفسك

asya
02-07-2013, 06:38 PM
لا انتى ممكن تعتمدى على التوصيات انما لفتره معينه الفتره اللى انتى لسه بتتعلمى فيها لو مستعجله وعاوزه تستفيدى من الوقت ممكن تتابعى شخص معين فى توصياته انما لازم انت تجتهدى انك تعتمدى على نفسك

اتفق مع حضرتك انها فتره مؤقته وللاسف كنت لسه هانتظم اتابع توصيات السكندرى

وبدا ينشغل ومنتظرينه تانى ينظم وقته تانى ويتابعنا اخنا كمان لسه تلامذه فى الفوركس

ان شاء الله تنتظم الامور

ashraf1
02-12-2013, 05:04 AM
اعتقد انك عندح حق وكده افضل بكتيييييييييييير من 10 صفقات ، ايه الداعي ل10 صفقات ، لو حصل خسارة ، وطبعا وارد لان الطبعي الرب الخسارة هتكون الخسارة كبيرة جدا ن، الافضل انهم يكونوا صفقتين بس وبعدين ادارة المال اشياء كثير ونسب وحسابات يجب فهمها واتباعها

ادارة-الصفقات

MEDOOO1989
02-12-2013, 09:13 AM
اتفق مع حضرتك انها فتره مؤقته وللاسف كنت لسه هانتظم اتابع توصيات السكندرى

وبدا ينشغل ومنتظرينه تانى ينظم وقته تانى ويتابعنا اخنا كمان لسه تلامذه فى الفوركس

ان شاء الله تنتظم الامور

فعلا استاذ سكندري جيد جدا في صفقاتة بس هو مختفي النهاردة مفيش صفقات وممكن زي ما قلتي انها فترة مؤقتة فقط بس يجب علينا التعلم لإدارة حسابتنا بانفسنا

soou2
02-12-2013, 10:32 AM
لازم التدريب على الديمو حتى يكون الامر سهل وبعدها نصيحه التحليل الجيد قبل التداول

kenz
02-12-2013, 10:38 AM
عن نفسى لاا ستطيع التداول باكثر من عقد لاننى ارغب فى التركيز والاستفادة من تذبذب السوق لصالحى حتى احصل على ربح ولو نقاط قليله وعند فتح االكثير يفلت منى زمام الامور ولا اجنى اى ربح لعدم قدرتى على التداول بهذا الاسلوب

remas
02-12-2013, 11:06 AM
لازم التدريب على الديمو حتى يكون الامر سهل وبعدها نصيحه التحليل الجيد قبل التداول

كلامك صحيح لازم تاخد فتره تتدرب فيها على الحساب التجريبى وطبعا قبل الحساب التجريبى لازم تكون درست الفوركس اولا علشان تقدر تطبق اللى درسته

ياريت حضرتك تكون ردودك فى سياق الموضوع وتكون اطول من كده راجع قوانين البونص

dragon
02-12-2013, 11:31 AM
صحيح كلامك طرق الاسكالبنج من افضل طرق الربح السريع ودا بينفع اكتر للمضاربين المتفرغين اما من يعمولن على المدى الطويل زى اربع ساعات مثلا او اليومى فصفقاهتهم بتكون مضمونه بشكل اكبر لانه العمل على الفريم الكبير افضل طبعا لانه الاتجاه بيكون اصدق

ايوه بس ماتنساش ان السكالبنج من ان الربح فيه سريع جدا

الا ان الخطوره كبيره جدا

يعنى زى ماربحك سريع برضه خسارتك سريعه

joker7diaa
02-12-2013, 12:48 PM
عن نفسى لاا ستطيع التداول باكثر من عقد لاننى ارغب فى التركيز والاستفادة من تذبذب السوق لصالحى حتى احصل على ربح ولو نقاط قليله وعند فتح االكثير يفلت منى زمام الامور ولا اجنى اى ربح لعدم قدرتى على التداول بهذا الاسلوب

وأنا افضل ذلك ايضاً يعني بالكتير بفتح 3 صفقات بس اهم شي تكون الصفقات الثلاثة في مخاطرة 10% من راس المال وليس أكثر ..
لكن أنا افضل التداول على اليورو دولار واغلب تداولاتي وتركيزي عليه