PDA

View Full Version : من السهل ان تدخل في عالم الفوركس ولكن من الصعب ان تترك!!!!!!!!!!!!!

Pages : [1] 2 3 4

okash
08-20-2012, 03:52 PM
من السهل ان تدخل في عالم الفوركس ولكن من الصعب ان تتخلى عن التداول ؟

لماذا هل هو الادمان؟

smart_forex
08-20-2012, 04:31 PM
اعتقد ان الموضوع مكرر و لكن عايز اقول برده الفوركس عمره مكان ادمان فى ناس بتدخل المجال و يعجبه و يحبه فا مش بيسيبه و ديه حاجه مش وحشه و لكن لا نقول ادمن انت مثلا لو شغال دكتور هل فى يوم هتسيب شغلك و تقول لا انا ادمنته عشان كده هسيبه

elsaden
08-20-2012, 04:32 PM
هههههههه منقدرش نقول عليه ادمان .. اكتر ما فعلا لو حبيته واستفدت منه بشكل مادى واصبح يوفر ليك دخل اضافى جيد .. ولما تحس بالمتعه والمخاطره فى نقس الوقت فى كل صفقه تعملها اكيد اكيد مش هتحب انك تسيبه ابدا وهتتمسك بيه اكتر واكتر

mohmed94
08-20-2012, 07:58 PM
هههههههه منقدرش نقول عليه ادمان .. اكتر ما فعلا لو حبيته واستفدت منه بشكل مادى واصبح يوفر ليك دخل اضافى جيد .. ولما تحس بالمتعه والمخاطره فى نقس الوقت فى كل صفقه تعملها اكيد اكيد مش هتحب انك تسيبه ابدا وهتتمسك بيه اكتر واكتر

انا شخصيا صرت في مرحله الادمان دايما بكون في الفوركس ترى يا شباب العيد رحت عيدت على اهلي ورجعت بسرعه وقعدت في الفوركس لدرجه اني ممكن ما انام يومين واكون جالس في الفوركس

zidane88
08-20-2012, 09:22 PM
والله هو مش ادمان بس النفس البشرية دائما تسعى وراء المال والفوركس مغرى جدا فى هذه النقطة لما فيه من سهولة فى التداول وتحقيق الربح

okash
08-20-2012, 09:37 PM
الفوركس سهل جدا لكي تدخل فيها لأنك مجرد مبلغ بسط والقليل من التعليم تبدأ ولكن عندما تدخل فكرة انك تخرج من الفوركس هذه لن تخطر على بالك اطلاقا لذلك الكل سيبقى في الفروكس

elsaden
08-20-2012, 10:35 PM
انا شايف ان حبك للفوركس بيزيد مع اول مكسب بتحققه .. لما تحس انك فكرت ودرس السوق كويس وعملت صفقه ناجحه عادت عليك بالفايده الماديه .. وقتها بس بتحب الفوركس بجد

okash
08-21-2012, 08:42 AM
الفوركس سهل جدا لكي تدخل فيها لأنك مجرد مبلغ بسط والقليل من التعليم تبدأ ولكن عندما تدخل فكرة انك تخرج من الفوركس هذه لن تخطر على بالك اطلاقا لذلك الكل سيبقى في الفروكس

resala11111
08-21-2012, 10:32 AM
الفوركس يدخل الى الانسان وخصوصا اذا احس بالربح فانه يمشى بين عروقة كانه مسكن للالامة وهمومة واظن ان من الصعب التخلى عنه بعد الخوض فية لانة يعد وسيلة سريعة لراغبى الربح وبناء الثروات ولكن لاننسى المخاطر والخسائر التى قد تلحق المرء من جراء ذلك

okash
08-21-2012, 10:41 AM
عندما تجد الاموال التي تجنى بشكل يومي في الفوركس امام عينك لن ترحل ولن تترك الفوركس اطلاقا وستبقى تريد هذه الارباح لنفسك

aboualy
08-21-2012, 11:20 AM
اعتقد اخى العزيز هو ليس ادمان ولكنها الرغبة فى الثراء وهى شئ طبيعى فى الانسان ولكن يجب ان لا نجعلها تتحكم فى تصرفاتنا فى كل شئ

osama00971
08-21-2012, 11:28 AM
اكيد معك حق انا متاكد اني ان شاء الله لن اترك هذا المجال حتى احقق منه ما اريد
ولكن احتاج الى صبر

okash
08-21-2012, 11:45 AM
الفوركس مثل المخدرات بخطوة بسيطة تبدأ وبمليون مشكلة حتى تخرج وفي النهاية بعد ان تخرج من الفوركس تعود بعد عدة ايام وبكل ثقة

SlaiteR
08-21-2012, 01:31 PM

لماذا هل هو الادمان؟

اعتقد حقيقة

بسبب انك تستطيع ان تحقق لك مكسب من النت وانت جالس بالبيت

وهذه فرصة مغرية لمن يريد زيادة دخل اضافي

تقبل مروري

remas
08-21-2012, 01:50 PM
كلامك فعلا صحيح من السهل اوى انك تدخل الفوركس ده انما من الصعب جدا انك تخرج منه بعد ما دخلته على كل حال انصح لو مش مشاى فيه يبقى بلاش تكمل فيه احسن

medhat4forex
08-21-2012, 02:30 PM
ان دخول عالم الفوركس يكون بسهولة لانك تعتقد انه كنز ولكن الفكرة فى الصعوبة من الخروج منه لانك لم تحقق الارباح التى تتمنى وان حققت ما تريد سيكون لديمك الطمووح لتحقيق المزيد

mannon
08-21-2012, 03:30 PM
ان دخول عالم الفوركس يكون بسهولة لانك تعتقد انه كنز ولكن الفكرة فى الصعوبة من الخروج منه لانك لم تحقق الارباح التى تتمنى وان حققت ما تريد سيكون لديمك الطمووح لتحقيق المزيد

المشكلة بقى ان الى بيدخل الفوركس وهو مركز اكتر على الارباح الى ممكن يحققها فى وقت قصير ممكن يخسر ويفضل بقى فى باقى وقتة فى الفوركس يحاول يعوض الى خسرة فى السوق ودى مشكلة كبيرة

omar96
08-21-2012, 08:40 PM
انا شايف ان حبك للفوركس بيزيد مع اول مكسب بتحققه .. لما تحس انك فكرت ودرس السوق كويس وعملت صفقه ناجحه عادت عليك بالفايده الماديه .. وقتها بس بتحب الفوركس بجد

و اعتقد ايضا بالاضافة الى ذلك فان الطمع بيلعب دور كبير فى الفوركس
فيجب الحذر من الطمع

okash
08-21-2012, 08:59 PM
السهولة في الفوركس تكون انه مجرد نقرة واحدة على جهاز الحاسوب، هكذا انت دخلت في الفوركس ، بعدها لو مليون نقرة ومليون مشكلة لن تخرج منها لأنه انت عندما تجد المال امامك لن تتركه لوحده

aboualy
08-21-2012, 09:18 PM
السهولة في الفوركس تكون انه مجرد نقرة واحدة على جهاز الحاسوب، هكذا انت دخلت في الفوركس ، بعدها لو مليون نقرة ومليون مشكلة لن تخرج منها لأنه انت عندما تجد المال امامك لن تتركه لوحده

الدخول الى الفوركس مش محتاج اكتر من ان يكون عندك اميل وتفتح حساب تجريبى ولكن الخروج من الفوركس قرار صعب لانك بتقرر ترك املك فى تكوين ثروة من الفوركس

zidane88
08-21-2012, 10:29 PM

هههههه على رايك ولا مليون نقرة للخروج من سوق الفوركس لانك اصبحت متعلق به تعلق تام وبمجرد ان ترى فعلا الاموال تحققها لن تترك الفوركس اطلاقا

okash
08-22-2012, 07:31 PM
نعم نعم الفوركس من السهل ان تدخل فيها وبكن من الصعب ان تتركه لأنه عندما تجد هذه السهولة في جني المال من الفوركس لا تستطيع الفوركس ابدا لأنه تصبح مدمن

zidane88
08-22-2012, 09:47 PM
نعم نعم الفوركس من السهل ان تدخل فيها وبكن من الصعب ان تتركه لأنه عندما تجد هذه السهولة في جني المال من الفوركس لا تستطيع الفوركس ابدا لأنه تصبح مدمن

الادمان ياتى فى الفوركس من اول يوم تعمل فيه او من اول صفقة يمكنك من خلالها ان تحقق الارباح ترى ان الادمان يلزمك وتشعر انك مش قادر تسيب الفوركس

smart_forex
08-22-2012, 09:55 PM
والله يا جماعه فى ناس بتدخل الفوركس و تسيبه فى نفس اليوم هههههههه فى ناس ببتعقد انا عن نفسى مش عايز اسيبه اه بس ده مش ادمان عادى يعنى تسليه و فلوس :]

mohmed94
08-22-2012, 10:18 PM
والله يا جماعه فى ناس بتدخل الفوركس و تسيبه فى نفس اليوم هههههههه فى ناس ببتعقد انا عن نفسى مش عايز اسيبه اه بس ده مش ادمان عادى يعنى تسليه و فلوس :]

صحيح في ناس بتتتعقد من الخساره بس انا شخصيا زيك اجدها متعه وتسليه وفلوس وربح وانا مو خسران حاجه بشيل فلوس البونس وبدخل بها يعني مو فلوس من جيبي

elsaden
08-22-2012, 11:50 PM
والله انا شايف على حسب انت اتعلمت منين .. وبدايتك كانت ازاى .. لو بدات صح مظنش انك ممكن تسيب تجاره الفوركس او تتخلى عنها ابدا .. دايما هتحب انك تتعلم اكتر واكتر وتقرى وتطبق الى اتعلمته

faridns
08-23-2012, 01:30 AM
لا مش موضوع ادمان الموضوع كلة انك عايز تثبت نفسك في المجال النك بتتبقا تعبت فية كتير و عايز تثبت نفسك فية

اعتقد يوجد سنة ادمان لكن مش هيا الاساس اكتر من انك تريد ان تفعل شيء في المجال و تعوض الوقت اللي ضاع

Altgani
08-23-2012, 04:00 AM
اعتقد حقيقة

بسبب انك تستطيع ان تحقق لك مكسب من النت وانت جالس بالبيت

وهذه فرصة مغرية لمن يريد زيادة دخل اضافي

تقبل مروري

اتفق معك ~ بس ماممكن نقول عليه ادمان ~ لو وصل مرحله الادمان اشوف انه الواحد يتركه احسن ~ ..

trader555
08-23-2012, 02:57 PM
لا مش موضوع ادمان الموضوع كلة انك عايز تثبت نفسك في المجال النك بتتبقا تعبت فية كتير و عايز تثبت نفسك فية

اعتقد يوجد سنة ادمان لكن مش هيا الاساس اكتر من انك تريد ان تفعل شيء في المجال و تعوض الوقت اللي ضاع

وده علشان بياخد وقت طويل مننا ومتابعه فالبعض هنا بيعتبره ادمان للمجال ولكن المتاجر نفسه
هو اللي يقدر يخلي الموضوع بالنسبه له ادمان ولا مرحله محدده للتعلم فقط

okash
08-23-2012, 08:27 PM
بمجرد كلمة منك تستطيع ان تقنع شخص للدخول من الفوركس ولكن تحتاج الى مسوعة من الكلمات لكي تستطيع ان تقنع الشخص نفسه ان يخرج من الفوركس

faress_msr
08-23-2012, 08:50 PM
بمجرد كلمة منك تستطيع ان تقنع شخص للدخول من الفوركس ولكن تحتاج الى مسوعة من الكلمات لكي تستطيع ان تقنع الشخص نفسه ان يخرج من الفوركس

هو مفيش داعي لانك تترك الفوركس طالما انت بتاخد باسباب النجاح فيه وبتحاول تتعلم وتستفيد من تجارب الغير والمناقشات اللي بتدور عن الفوركس ومع الوقت اكيد حتبقي قادر علي الربح من هذا السوق

mody14
08-23-2012, 09:05 PM
المشكلة قبل ما تخش الفوركس تلقى اعلانات كتير واحد ربح 100 واحد ربح 300 واحد ربح 1000 تخش على امل انك تقدر تربح من الفوركس لكن ممكن تربح فى الاول وتخسر تضق طعم المكسب تحس انك ممكن تحقق اموال كتير منه لكن برتجع تخسر سواء كسبان او خسران مش هاتقدر تخالى الفوركس

alskndry
08-23-2012, 09:46 PM
اكيد طبعا الفوركس مثل الادمان عندما يتمكن منك لا تستطيع التخلص منه وخاصة اذا تعمقت فى هذا المجال

عن نفسى من الصعب جدا التخلى عن هذا المجال اطلاقا

okash
08-23-2012, 10:01 PM
نعم عندما تسمع ان هناك تجارة تربحك الكثير من المال ، تدخل بسرعة كبيرة دون أي تردد ومن ثم تجد نفسك في تجارة يستحال ان تتركها

amrmorasamir
08-23-2012, 10:16 PM
نعم عندما تسمع ان هناك تجارة تربحك الكثير من المال ، تدخل بسرعة كبيرة دون أي تردد ومن ثم تجد نفسك في تجارة يستحال ان تتركها

كلام صح والله ان الفوركس لما تدخله بيبقى صعب انك تسيبه حتى لو كنت خسرت كتير بيبقى عندك امل انك تجيب ربح مهما كان

okash
08-23-2012, 10:46 PM
لا يمكنك ان تترك شيء انت تحبه او فيه فائدة لك لأنه ان تركته يوم سوف تخسر مصلحتك لأن الفوركس فيها مصلحة كبيرة هي تحقيق الطموحات والاهداف

elsaden
08-23-2012, 11:12 PM
انا شايف والله ان الفوركس لو الواحد فعلا اتعلمه صح وبشكل مظبوط ان شاء الله ممكن يكسب منه بشكل رائع .. المهم بس يقدر فهلا يقرى السوق بشكل كويس وده عن طريق الخبره الطويله والتعليم المستمر

okash
08-23-2012, 11:22 PM
نعم الفوركس قد يكون من اسهل الامور التي كل شخص يدخلها ولكن من اصعب الامرو التي يستطيع ان يتركها لأنه لن يخرج الا لما يجمع ثروة كبيرة وهذا شيء قد يأخذ عمره كله

aboualy
08-23-2012, 11:42 PM
انا شايف والله ان الفوركس لو الواحد فعلا اتعلمه صح وبشكل مظبوط ان شاء الله ممكن يكسب منه بشكل رائع .. المهم بس يقدر فهلا يقرى السوق بشكل كويس وده عن طريق الخبره الطويله والتعليم المستمر

فعلا اخى العزيز الفوركس مجال مربح لمن يعطيه من وقته ومجهوده فى التعلم والتدريب فى البداية والالتزام فى التطبيق العملى والعمل على الحقيقى

dr.stre55
08-23-2012, 11:53 PM
الفوركس فيه نوع من الادمان و سهل اوي تدمنه
انت بتلاقي كل يوم بتنشد ليه و بتزود ساعت شغلك عليه لحد ما بيبقي شغلك الشاغل
الا من رحمه ربي... و تحكم في عنصر الهوي

mohmed94
08-24-2012, 12:06 AM
فعلا اخى العزيز الفوركس مجال مربح لمن يعطيه من وقته ومجهوده فى التعلم والتدريب فى البداية والالتزام فى التطبيق العملى والعمل على الحقيقى

يب الفوركس ازا تعلمته كويس بيصير مربح بالجد وكمان ممكن تعلم الناس الجديدين في المجال وتكسب الاجر والثواب والكتب مهمه ايضا

zidane88
08-24-2012, 12:52 AM
الفوركس فيه نوع من الادمان و سهل اوي تدمنه
انت بتلاقي كل يوم بتنشد ليه و بتزود ساعت شغلك عليه لحد ما بيبقي شغلك الشاغل
الا من رحمه ربي... و تحكم في عنصر الهوي

الفوركس بقى مسيطر علينا سيطرة كاملة ولا يمكننا ان نتخيل اننا فى يوم منا لايام لا نعمل على افوركس وبنينا عليه احلامنا كمان

okash
08-24-2012, 03:37 PM
نعم الفوركس من الصعب ان تتركها لأنه لا يحد يدخل الفوركس الا ويرد ان يحقق ثروة كبيرة ومن النادر ان يحققها أي شخص لذلك يبقى في الفوركس الى الابد

mido173
08-24-2012, 03:39 PM
كلام صحيح جدا ان الفوركس سهل تدخل فيه لكن صعب تسيبه مهما كانت حجم الخساره فى السوق لان بيبقى عندك امل كبير فى تحقيق احلامك

trader555
08-24-2012, 03:54 PM
الفوركس بقى مسيطر علينا سيطرة كاملة ولا يمكننا ان نتخيل اننا فى يوم منا لايام لا نعمل على افوركس وبنينا عليه احلامنا كمان

وكل لما يمر وقت اطول على المتاجر في السوق ده بيكون صعب عليه انه يسيب المجال خاصه لو اكتسب خبره
جيده به تساعده في العمل

osama00971
08-24-2012, 04:10 PM
اتفق معك تماما من الصعب البالغ اني اترك هذا المجال برغم اني لم اخذ منه حتى الان قرشا واحدا لكنه ادمان فعلا

medhat4forex
08-24-2012, 05:09 PM
اتفق معك تماما من الصعب البالغ اني اترك هذا المجال برغم اني لم اخذ منه حتى الان قرشا واحدا لكنه ادمان فعلا

هههه ولسه لما تحصل من هذا المجال علىا لاموال بالتاكيد سوف يزيد لديك حب هذا السوق وسوف تشعر انك بحاجة الى العمل عليه مرة اخرى وعدم تركه

zidane88
08-25-2012, 12:14 AM
هههه ولسه لما تحصل من هذا المجال علىا لاموال بالتاكيد سوف يزيد لديك حب هذا السوق وسوف تشعر انك بحاجة الى العمل عليه مرة اخرى وعدم تركه

حب السوق بقى فى دمنا من قبل حتى ان نجرب العمل به لان سيرة الفوركس فى الاساس من كونه عمل حر وفرصة لتحقيق اموال تجذب تفكير اى متاجر فى الفوركس

resala11111
08-25-2012, 12:16 AM
كلامك فعلا صحيح من السهل اوى انك تدخل الفوركس ده انما من الصعب جدا انك تخرج منه بعد ما دخلته على كل حال انصح لو مش مشاى فيه يبقى بلاش تكمل فيه احسن
اتفق معاك فى الراى وفعلا اذا وجد الانسان من نفسة عدمن القدرة على الاستمرار او عدم الصبر على التعلم وبذل المجهود فى ذلك فانصحة بالابتعاد عنة مسبقا وفى بادىء الامر ومن وجهة نظرى ان الفوركس عامل زى الادمان صعب تبطلة

bitoo
08-25-2012, 12:29 AM
نعم نعم بشده علشان الفوركس ده اقوي من الادمان مع فارق التشبيه
علشان انت بتحس قد ايه الفوركس بيحتاج مخ و تفكير

elsaden
08-25-2012, 03:46 AM

صدقنى اخى .. وهيتضاعف حبك لهذا المجال مع اول مكسب حقيقى تحققه .. وفعلا هتحب الفوركس بجد ويدفعك للامام .. ربى يوفقك

elawamy
08-25-2012, 08:01 AM
الموضوع ده بيرجع لشخصية كل واحد وظروفة والله انا لو ناجح وظروفى مساعده هسيبة لية بس لو انا على بخسر ومش قادر احقق نجاح وظروفى مش مساعدانى اسيبة طبعا

okash
08-25-2012, 12:44 PM
الفوركس عبارة عن الة جمع مال بلا نهاية والانسان طمعه بلا نهاية فعندما يلتقيان الفوركس والانسان سوف يصنعان خزنة مال لا نهاية لها وبالتالي لن تتوقف الفوركس عن صنع المال ولن يتوقف الانسان عن استقبال هذا المال

aboualy
08-25-2012, 12:48 PM
الموضوع ده بيرجع لشخصية كل واحد وظروفة والله انا لو ناجح وظروفى مساعده هسيبة لية بس لو انا على بخسر ومش قادر احقق نجاح وظروفى مش مساعدانى اسيبة طبعا

كلامك مظبوط اخى العزيز ولكن المشكلة ان فى ناس بتخسر وبرضوا مش قدرين يسيبوا الفوركس وكل مرة بيبقى عندهم امل فى التعويض ولكن بتكون النتيجة خسارة جديدة

mannon
08-25-2012, 02:09 PM

لماذا هل هو الادمان؟

هههه عندك حق الى بيدخل الفوركس او بيعرفة صعب جدا ينساه وا يتركة ، ومتهيقلى عدد قليل جدا الى بيعرف الفوركس ويسيبة ، الناس بتكمل سواء كانت كسبانة او خسرانة
شوف انا تفسيرى انة فعلا أدمان ملهاش حل تانى هههه

bony2
08-25-2012, 02:30 PM

لماذا هل هو الادمان؟

الواحد بيبقى داخلها انه ييحاول يعمل حاجة لنفسه بيه و اكيد بتكسب و تخسر فبيبحه المكسب و يكره الخسارة فتببى تحده انه يحاول يثبت نفسه و يكون بيكسب فقط و يبعد عن الخسارة و كل مرة يكون احسن من اللى فاتت و يقف على رجليه

aboualy
08-25-2012, 02:33 PM
هههه عندك حق الى بيدخل الفوركس او بيعرفة صعب جدا ينساه وا يتركة ، ومتهيقلى عدد قليل جدا الى بيعرف الفوركس ويسيبة ، الناس بتكمل سواء كانت كسبانة او خسرانة

اتفق معك اخى العزيز فعلا الفوركس بيوصل الى درجة الادمان عند ناس كتيره لدرجة انه لا يهتم بما يخسره من مال ويستمر فى الفوركس على امل التعويض

amrmorasamir
08-25-2012, 02:39 PM

اه والله حتى لو كان بيخسر باستمرار بيبقى عنده امل كبير جداااا انه يحقق ربح وعلى فكره اللى بيبقى عنده امل باستمرار ده هو اللى بينجح فى السوق

faridns
08-25-2012, 04:06 PM
وده علشان بياخد وقت طويل مننا ومتابعه فالبعض هنا بيعتبره ادمان للمجال ولكن المتاجر نفسه
هو اللي يقدر يخلي الموضوع بالنسبه له ادمان ولا مرحله محدده للتعلم فقط

اكيدطبعا

الفترة دية بتعدي علي كل اللي بيدخل السوق

لانة لما بيدخل مبيلاقيش حد يوجهة ,,فبيبقا متلخبط و عايز يعرف كل حاجة و دة اكيد غلط

trader555
08-25-2012, 05:02 PM
اكيدطبعا

الفترة دية بتعدي علي كل اللي بيدخل السوق

لانة لما بيدخل مبيلاقيش حد يوجهة ,,فبيبقا متلخبط و عايز يعرف كل حاجة و دة اكيد غلط

ده زمان كان ممكن المتاجر يتلغبط كتير ويفضل تايهه ولكن الان اصبحت هناك منتديات كتير للفوركس
وهيقدر يسأل ويتابع ويتعلم لو هو عنده الاستعداد طبعا للتعلم

medhat4forex
08-25-2012, 05:15 PM
اه والله حتى لو كان بيخسر باستمرار بيبقى عنده امل كبير جداااا انه يحقق ربح وعلى فكره اللى بيبقى عنده امل باستمرار ده هو اللى بينجح فى السوق

هو اللى بينجح فى الحياة اللى بيفضل لديه الامل الى النهاية هو اللى بيوصل فعلا الى ما يريد فى حياته او فى الفوركس او فى اى مجال يعمل به

okash
08-25-2012, 06:40 PM
يمكن ان نترك الفوركس عندما نفقد كل ما نملك في حياة ولا يبقى عندنا سوى الروح في الجسد ، اما نترك الفوركس ونحن نملك بعض المال هذا مستحيل جدا

osama00971
08-25-2012, 09:34 PM
فعلا دي فكرة عمرها ما خطرة على بالي ولا هتخطر ان شاء الله لاني اكيف نفسي على التأقلم معه بمشيئة الله

zidane88
08-26-2012, 01:00 AM
يمكن ان نترك الفوركس عندما نفقد كل ما نملك في حياة ولا يبقى عندنا سوى الروح في الجسد ، اما نترك الفوركس ونحن نملك بعض المال هذا مستحيل جدا

م شهتركه برده فى هذه الحالة لان فى بونصات ممكن ان احصل عليها من مفيش واتاجر مرة اخرى فى الفوركس وانا شايف انه لا ياس مع الحياة ولاحياة مع الياس

amrmorasamir
08-26-2012, 01:57 AM

هههههههه هو انت ساعتها هتسيب الفوركس بس ؟ ده ساعتها هننتحر بقى ياعم :D

elsaden
08-26-2012, 04:13 AM
مع الوقت اكيد بيبقى شىء ملازم ليك وبتحبه وبتتقبله وبيبقى عندك من النضج تقبل الخسارة زى ما بتتقبل المكسب

okash
08-26-2012, 04:52 AM
من السهل ان تدخل في الفوركس ولكن من الصعب ان تتركه لأنه الفوركس عبارة عن سحر يجذبك له دون ان تشعر ولا يجعلك تخرج منه الى الابد

dr.stre55
08-26-2012, 07:18 AM
هههه اية الفلم العربي دة يا معلم
دة انت مدمن بقي و احنا مش عارفين
هوة اللي مصبر الواحد ومخلية مستمر في المجال انه شوية بيكسو شوية بيخسر ...حتي لو المكسب دة نادر و قليل
فانت عارف انه هيجي اليوم و تبقي معظم صفقاتك كسبانة

okash
08-26-2012, 09:07 AM
الفوركس مثل الرمال التحركة تدخل في الفوركس ولا تستطيع الخروج كل ما في الامر انك في كل يوم تغرق اكثر واكثر الى ان تموت وانت في هذه الرمال ، والتي هي الفوركس

aboualy
08-26-2012, 12:34 PM
الفوركس مثل الرمال التحركة تدخل في الفوركس ولا تستطيع الخروج كل ما في الامر انك في كل يوم تغرق اكثر واكثر الى ان تموت وانت في هذه الرمال ، والتي هي الفوركس

اتفق معك اخى العزيز ان الفوركس زى بحر الرمال المتحركة ولكن مش لدرجة ان الواحد يموت فيه لانه مهما كانت درجة تعلق الانسان بالفوركس لكن برضوه يقدر يخرج منه

amrmorasamir
08-26-2012, 12:47 PM
اتفق معك اخى العزيز ان الفوركس زى بحر الرمال المتحركة ولكن مش لدرجة ان الواحد يموت فيه لانه مهما كانت درجة تعلق الانسان بالفوركس لكن برضوه يقدر يخرج منه

وانا اتفق معاك يا اخى ولا افضل ان يحكم احد على الفوركس من خلال اول عام له ولكن يجب ان ينتظر لكى يعرف الحقيقة كاملة ويحكم بطريقة سليمة

elawamy
08-26-2012, 01:56 PM
ليس ادمان ولكنه حب للمجال انا عن نفسى لما دخلت هذا المجال اصبحت من عشاقة حتى وانا بخسر ولكنى كنت استفاد يوميا الكثير والكثير

mido173
08-26-2012, 03:46 PM
ليس ادمان ولكنه حب للمجال انا عن نفسى لما دخلت هذا المجال اصبحت من عشاقة حتى وانا بخسر ولكنى كنت استفاد يوميا الكثير والكثير

هو فى الاول بيبقى ادمان جدا ولن بعد كده لما تتعلم اكتر بيبقى حب فى جمع ارباح ونظره اخرى لتحقيق احلامك من هذا المجال

mannon
08-26-2012, 04:28 PM

هههه والله معاك حق طول ما احنا معانا فلوس أو نعرف مصادر نجيب منها فلوس عمرنا ما هنسيب الفورك س ، اعتقد ان الى بيخسر ومش قادر يسيب الفوركس افضل حل لية انة يدخل اى فلوس معاه فى مشروع او جمعية عشان مايلاقيش فلوس يدخل بيها ههه

trader555
08-26-2012, 05:09 PM
هو فى الاول بيبقى ادمان جدا ولن بعد كده لما تتعلم اكتر بيبقى حب فى جمع ارباح ونظره اخرى لتحقيق احلامك من هذا المجال

هو لما بتكون مركز شويه في مرحله التعلم وبتدي لنفسك الوقت الكافي ده مش ادمان هنا ده ضروره ليك
علشان تعلم المجال ده بيكون عن طريق ربط المعلومات اللي بتحصل عليها بصوره متصله
ولو قطعت فتره ورجعت تاني هتلاقي نفسك تايهه

okash
08-26-2012, 05:15 PM
يمكن لأي شخص ان يدخل الفوركس دون أي مجهود فقط قرائة بعض الكتب عن الوفركس ومن ثم البدْ ولكن لا يوجد كتب تدل الشخص على الخروج من الفوركس

medhat4forex
08-26-2012, 05:30 PM
هههه والله معاك حق طول ما احنا معانا فلوس أو نعرف مصادر نجيب منها فلوس عمرنا ما هنسيب الفورك س ، اعتقد ان الى بيخسر ومش قادر يسيب الفوركس افضل حل لية انة يدخل اى فلوس معاه فى مشروع او جمعية عشان مايلاقيش فلوس يدخل بيها ههه

ههههههههههههه حلوة فكرة جمعية دى تصدق وبلاها فوركس بس مشكلتنا اننا لدينا يقين من داخلنا ان سوق الفوركس هو اللى هيوصلنا للعالمية

dr.stre55
08-26-2012, 07:04 PM
علشان تعلم المجال ده بيكون عن طريق ربط المعلومات اللي بتحصل عليها بصوره متصله
ولو قطعت فتره ورجعت تاني هتلاقي نفسك تايهه
فعلا يا باشا ...المهم انك تكون مستمر في المجال .....لان المهارات انت مش بتنساها
لكن بتحس انك خايف تبتدي و عايز حد يقولك دوس.....و التوهان بيجي لانك عارف المفروض تعمل اية بس مش عارف تعمله

mohmed94
08-26-2012, 07:14 PM
فعلا يا باشا ...المهم انك تكون مستمر في المجال .....لان المهارات انت مش بتنساها
لكن بتحس انك خايف تبتدي و عايز حد يقولك دوس.....و التوهان بيجي لانك عارف المفروض تعمل اية بس مش عارف تعمله

يقول المثل تعلم الشي واتركه لو لاحظتم الفوركس يجمع عده علوم مو علم واحد لو لاحظتو تلاقو علم الاقتصاد وعلم الاعلانات وعلم الاخبار يعني الي عمل الفوركس فريق متكامل من علماء كثيرين مو شخص واحد

amrmorasamir
08-26-2012, 07:54 PM
يقول المثل تعلم الشي واتركه لو لاحظتم الفوركس يجمع عده علوم مو علم واحد لو لاحظتو تلاقو علم الاقتصاد وعلم الاعلانات وعلم الاخبار يعني الي عمل الفوركس فريق متكامل من علماء كثيرين مو شخص واحد

كلامك صح والله فعلا اللى بيتاجر فى الفوركس بيبقى عنده علم بحاجات كتير جدا علم بالاقتصاد وعلم بالاخبار السياسيه والاقتصاديه وكل الاخبار

mohmed94
08-26-2012, 08:13 PM
كلامك صح والله فعلا اللى بيتاجر فى الفوركس بيبقى عنده علم بحاجات كتير جدا علم بالاقتصاد وعلم بالاخبار السياسيه والاقتصاديه وكل الاخبار

تسلم اخوي على الرد بس دايما الفوركس بسهلك تستثمر اموالك بدل ما تعملهم في مشروع ممكن يفشل ممكن تسلمهم لي خبير فوركس يتاجرلك فيهم بيكون احسن مثلا تتفق معه هو ياخد 30% من الفلوس وانته تاخد باقي الربح بيكون استثمار كويس

okash
08-26-2012, 09:07 PM
نعم من السهل ان تدخل افوركس ولكن من الصعب ان تترك لأنه يمكنك البدْ فقط بنقرة واحدة على رابط الشركة وبملغ بسيط تبدأ ولكن تريد مليون نقرة لكي تخرج من الفوركس ولن تخرج منها اصلا

osama00971
08-27-2012, 02:17 PM
طبعا ولا اعتقد ان انسان ادى ما عليه تجاه هذا السوق واعطاه حقه سوف يندم او حتى يفكر ان يخرج منه

mido173
08-27-2012, 02:37 PM
طبعا ولا اعتقد ان انسان ادى ما عليه تجاه هذا السوق واعطاه حقه سوف يندم او حتى يفكر ان يخرج منه

فعلا والله اى حد يتعب فى حاجه لازم ربنا بيكرمه يعنى اللى بيتعب فى التحليل ويتعلم من الاخطاء ربنا بيكرمه وبيحقق ارباح كويسه

bitoo
08-27-2012, 03:48 PM
الادمان يكون موجود من خلال
1- المكسب
2- حب اللعبه
3- المتابعه
4- كثره كلام الاصدقاء

dr.stre55
08-27-2012, 06:58 PM

الفوركس مدرسة للحياة بجد بتلاقي نفسك اغلب الوقت...بتابع اخبار و مطلع احدث التطورات
علشان تفضل تكسب
و كمان بيغير من شخصية الواحد....انا افتكر انا كنت عصبي جدا و باخد الحاجة علي حموتها
دلوقتي بقيت شخصية مهذبة

okash
08-27-2012, 07:07 PM
يمكنك ان تخرج من الفوركس ولكن عندما تخرج من الفوركس تكون قد جمعت الملايين ووجدت تجارة اخرى تجني ارباح كبيرة وبوقت اسرع من الفوركس

aboualy
08-27-2012, 07:10 PM
يمكنك ان تخرج من الفوركس ولكن عندما تخرج من الفوركس تكون قد جمعت الملايين ووجدت تجارة اخرى تجني ارباح كبيرة وبوقت اسرع من الفوركس

فى حالة تحقيق ارباح اعتقد ان الخروج سهل وعدم الخروج افضل طبعا ولكن المشكلة فى حالة الخسارة عندما يكون الخروج هو الافضل ولكنك لا تستطيع الخروج بسبب تمسكك بالفوركس

okash
08-27-2012, 07:14 PM
لا يمكن لأي شخص يحب الفوركس ان يتركها لأن الفوركس عبارة عن مغناطيس يجذب أي شيء يدخل فيه ولا يفلتك اطلاقا الا لما تموت او تخسر صحتك كلها

domadoma
08-27-2012, 07:52 PM
انا دخلت الفوركس فعلا سهل اوى سمعت عنه وعن ارباحه الماهوله فقلت اخد شويه بس هيهات ده غول بياكل كل الصغيرين عشان الكبار يشبعوا وبالطبع الكبار عاوزين يدنهم ياكلوا والصغار عاوزين يعوضوا وبكده محدش بيخرج من الفوركس اللى بعد الياس من اتعويض

aboualy
08-27-2012, 07:56 PM
انا دخلت الفوركس فعلا سهل اوى سمعت عنه وعن ارباحه الماهوله فقلت اخد شويه بس هيهات ده غول بياكل كل الصغيرين عشان الكبار يشبعوا وبالطبع الكبار عاوزين يدنهم ياكلوا والصغار عاوزين يعوضوا وبكده محدش بيخرج من الفوركس اللى بعد الياس من اتعويض

فعلا اخى العزيز كلامك صحيح الفوركس سوق ضخم وملوش كبير ولكن احنا برضوه ممكن نقدر نعيش فيه ونكسب منه بالمعقول اذا استطعنا التغلب على طمعنا

okash
08-27-2012, 08:36 PM
الفوركس فقط فيه بوابة للدخول ولا يوجد بوابة للخروج منه عندما تدخل من بوابة الدخول يقفل الباب ولا تعرف الخروج حتى لو جنيت الملايين من المال

zidane88
08-28-2012, 12:41 AM
الفوركس فقط فيه بوابة للدخول ولا يوجد بوابة للخروج منه عندما تدخل من بوابة الدخول يقفل الباب ولا تعرف الخروج حتى لو جنيت الملايين من المال

تشبيه وتمثيل اكتر من رائع لحال كل من دخل الى سوق الفوركس هو بالفعل سوق لا يوجد به بوابة للخروج ولكنه باب للدخول

elsaden
08-28-2012, 07:44 AM
هو فعلا الفوركس بيصبح شىء ملازم للشخص بالزات مع الاستمرار فيه \..الى بيكسب حب المكسب وعاوز يضاعف ارباحه .. والى خسر عاوز يعوض خسارته والكل فى متاجره مستمره

okash
08-28-2012, 10:14 AM
الفوركس عبارة عن مغناطيس يجذب الشخص للدخول فيه وعندما تقع في الفوركس لا احد يخرجك منها ابدا لذلك لا تحلم بأن تخرج من الفوركس ابدا

elawamy
08-28-2012, 10:37 AM
الفوركس عبارة عن مغناطيس يجذب الشخص للدخول فيه وعندما تقع في الفوركس لا احد يخرجك منها ابدا لذلك لا تحلم بأن تخرج من الفوركس ابدا

انا عن نفسى اتشديت ليه ومش عايز اسيبه والحمد لله بعد الصبر ربنا عوضنى وعندى امل احقق احلامى منه

okash
08-28-2012, 12:01 PM
الفوركس تحتاح الى وقت جزئي وليس وقت كامل ، من وجهة نظري من الحرام ان تضيع وقتك بالكامل على الفوركس وانت بأمكانك ان تجلس ساعة واحدة في اليوم وتحقق ارباح

trader555
08-28-2012, 02:04 PM
الفوركس تحتاح الى وقت جزئي وليس وقت كامل ، من وجهة نظري من الحرام ان تضيع وقتك بالكامل على الفوركس وانت بأمكانك ان تجلس ساعة واحدة في اليوم وتحقق ارباح

بص اخي في الواقع انت هتحتاج وقت طويل في البدايه في التعلم والتدريب على المجال ده علشان تقدر تكتسب خبره العمل به ولكن بعد كده بأه انت بتقدر تحدد اوقات العمل في السوق المناسبه ليك

okash
08-28-2012, 03:10 PM
الفوركس وسيلة للربح الكبير ، واي شخص تقول له عن الفوركس وعن المال الوفير الذي سوف يحققه اذا دخل ، هنا سوف يدخل الفوركس ، سوف لن يخرج منها

medhat4forex
08-28-2012, 05:49 PM
الفوركس وسيلة للربح الكبير ، واي شخص تقول له عن الفوركس وعن المال الوفير الذي سوف يحققه اذا دخل ، هنا سوف يدخل الفوركس ، سوف لن يخرج منها

انت لو قلت لواحد انك بتحقق منا لفوركس كل شهر 200 جنية هيقولك عايز ادخل فيه وهيفتكر انه هيقعد ساعة كل يوم ويحقق فلوس

domadoma
08-28-2012, 06:49 PM
اسهل الامور هو الدخول فى اى مشروع بدون تفكير وبعد كده يتبقى الندم مثل الدخول فى الفوركس يبدا بخطا الدخول والاستراك فى شركة غير معروفه او غير معتمده من الهيئات الرقابيه ثم يتم النصب عليك ونرجع تانى ندور بقى على شركة محترمه معروفه ونقول ياريت كمان اول ما الخسابر تبدا تقع نلاقى الكل عاوز يعوض بدون فائده دون تفكير فى ترك الفوركس وهذه هى المشكلة

mannon
08-28-2012, 07:12 PM

طبعا زى مقلت ان الفوركس مصدر للربح أو على الاقل كل الى داخل الفوركس بيدور على الربح او طريقة لذادة دخلة
لكن بلاش ننسى ولو للحظة ان الفوركس يوجد فية خسارة والخسارة ممكن تكون كبيرة بردو

zidane88
08-29-2012, 12:18 AM
طبعا زى مقلت ان الفوركس مصدر للربح أو على الاقل كل الى داخل الفوركس بيدور على الربح او طريقة لذادة دخلة
لكن بلاش ننسى ولو للحظة ان الفوركس يوجد فية خسارة والخسارة ممكن تكون كبيرة بردو

طبعا هو الفوركس مصدر ممتاز للدخل ولا ننسى طبعا انه كما انه فرصة للربح انه ايضا طريقة للخسارة فى هذا السوق ولازم نخطط كويس

okash
08-29-2012, 06:19 AM
قد يكون هناك اشخاص تركو الفوركس ولكن بعد ان حققوا اما ربح كبير جدا او خسارة كبيرة جدا لذلك الفوركس يجب ان تحقق ربح كبير لكي تخرج

elawamy
08-29-2012, 08:41 AM
قد يكون هناك اشخاص تركو الفوركس ولكن بعد ان حققوا اما ربح كبير جدا او خسارة كبيرة جدا لذلك الفوركس يجب ان تحقق ربح كبير لكي تخرج

اظن حتى لو حققت ارباح خيالية بالفوركس لن تتركه لانك ببساطه لديك مدخل رزق يدر عليك ارباح طيبه تسيبه لية؟

elsaden
08-29-2012, 10:13 AM
الادمان يكون موجود من خلال
1- المكسب
2- حب اللعبه
3- المتابعه
4- كثره كلام الاصدقاء

هههههههه انت اخى جمعتهم فى نقاط محدده ونهيت الكلام بعدك .. بس فعلا كثرة الكلام عن شىء البعض حقق منه مكاسب خلى الواحد فعلا يفكر يدخل فى الفوركس

amrmorasamir
08-29-2012, 10:49 AM
فعلا الفوركس بيشد الواحد حتى الخسران بتلاقيه هيتجنن عشان يحط فلوس تانية حتى لو هيخسرها على طول ولسة متعلمش كويس

dolly fx
08-29-2012, 11:07 AM
فعلا الموضوع ممتع جدا لانة في اثارة وخصوصا لما تكسب بتحس انك حققت نجاح وحققت طموحكوحتي لما بتخسر بتحس انك عايز تعوض خسرتك تاني

trader555
08-29-2012, 12:26 PM
فعلا الفوركس بيشد الواحد حتى الخسران بتلاقيه هيتجنن عشان يحط فلوس تانية حتى لو هيخسرها على طول ولسة متعلمش كويس

لانه بتلاقي دايما فيه حاجه بتديك امل لبكره في المجال ده يعني مثلا حتى لما بتخسر بتلاقي نفسك اتعلمت درس جديد
هيساعدك في انك تنجح في الحساب اللي بعده وطول ما الامل ده موجود عند المتاجر هيستمر في السوق

aboualy
08-29-2012, 12:29 PM
لانه بتلاقي دايما فيه حاجه بتديك امل لبكره في المجال ده يعني مثلا حتى لما بتخسر بتلاقي نفسك اتعلمت درس جديد
هيساعدك في انك تنجح في الحساب اللي بعده وطول ما الامل ده موجود عند المتاجر هيستمر في السوق

هو فعلا الامل فى المكسب او الامل فى تعويض الخسارة هو الى بيخلينا نتمسك بالبقاء فى هذا السوق وهو الى بيخلى الخروج منه امر صعب جدا

osama00971
08-29-2012, 01:15 PM
فعلا الموضوع ممتع جدا لانة في اثارة وخصوصا لما تكسب بتحس انك حققت نجاح وحققت طموحكوحتي لما بتخسر بتحس انك عايز تعوض خسرتك تاني
اكيد طبعا يعني انت لو كسبت مرة وخسرت كتير برضو بتبقى مبسوط من المكسب بالتاكيد اخي المكسب طعمه حلو جدا

medhat4forex
08-29-2012, 05:12 PM
هو فعلا الامل فى المكسب او الامل فى تعويض الخسارة هو الى بيخلينا نتمسك بالبقاء فى هذا السوق وهو الى بيخلى الخروج منه امر صعب جدا

ان الامل المستمر سواء على تعويض اى خسارة هو امل لدى الجميع وفى نفس الوقت او يكون لديهم الامل من تحقيق نسبة ارباح بكيرة منا لفوركس

Fxsmix
08-29-2012, 05:34 PM
في الحقيقة اخي لا يمكن ان نقول عنه ادمان انما هو هواية يمارسها مجموعة من الاشخاص الذين لهم ذراية بهذه التجارة
وهو مصدر لتحسين الدخل اشهري و لملا اوقات الفراغ و في الحقيقة انا اجد راحتي في الفوركس و النسبة لي فهو ممتع

trader555
08-31-2012, 06:21 PM
ان الامل المستمر سواء على تعويض اى خسارة هو امل لدى الجميع وفى نفس الوقت او يكون لديهم الامل من تحقيق نسبة ارباح بكيرة منا لفوركس

طالما مقتنعين بالمجال ده وبنتعلم كل مره حاجه جديده حتى من الخسائر بتاعتنا يبقى دايما الامل موجود هنا
وامتى نقرر نسيب المجال ده لما نلاقي اننا مش بنكسب حاجه جديده فيه وبنخسر ومش عارفيين نكسب منه

konine
08-31-2012, 06:53 PM
هذا سٱل صعب لأنه رغم معرفة جميع أنه صوق صعب و أن نسبة خاسرين أكبر من رابحين فلا ي توقفون عن تداول ذلك هو إذمان

mido173
08-31-2012, 07:46 PM
في الحقيقة اخي لا يمكن ان نقول عنه ادمان انما هو هواية يمارسها مجموعة من الاشخاص الذين لهم ذراية بهذه التجارة
وهو مصدر لتحسين الدخل اشهري و لملا اوقات الفراغ و في الحقيقة انا اجد راحتي في الفوركس و النسبة لي فهو ممتع

هو ادمان فى الاول بس بالنسبه للمبتدئين لان مفيش هوايه ممكن تمارسها فى اليوم اكتر من 10 ساعات ورى بعض لكن بعد كده بتبقى هوايه وعمل بجد لزياده الدخل

walidsamir
08-31-2012, 07:55 PM

لماذا هل هو الادمان؟

منقدرش نقول عليه ادمان .. اكتر ما فعلا لو حبيته واستفدت منه بشكل مادى واصبح يوفر ليك دخل اضافى جيد .. ولما تحس بالمتعه والمخاطره فى نقس الوقت فى كل صفقه تعملها اكيد اكيد مش هتحب انك تسيبه ابدا وهتتمسك بيه اكتر واكتر

Mostafa Mando
08-31-2012, 07:55 PM
كل الحكاية بالنسبة لي اني اشعر بالمتعة عندما اعمل في الفوركس ولكن المشكلة اني الان متفرغ لكن سوف ادخل على دراسة ومش هبقى متفرغ كثير وخايف جدا انه يؤثر على دراستي دا خوفي الوحيد من الفوركس

zidane88
09-01-2012, 12:57 AM
كل الحكاية بالنسبة لي اني اشعر بالمتعة عندما اعمل في الفوركس ولكن المشكلة اني الان متفرغ لكن سوف ادخل على دراسة ومش هبقى متفرغ كثير وخايف جدا انه يؤثر على دراستي دا خوفي الوحيد من الفوركس

لا تقلق يا مصطفى من الموضوع ده ودراستك اهم طبعا ويكفيك ساعة واحدة فى اليوم واعمل على السوينجات وهتبقى اضمن كمان

walidsamir
09-01-2012, 01:00 AM
اعتقد اخى العزيز هو ليس ادمان ولكنها الرغبة فى الثراء وهى شئ طبيعى فى الانسان ولكن يجب ان لا نجعلها تتحكم فى تصرفاتنا فى كل شئ

اكيد معك حق انا متاكد اني ان شاء الله لن اترك هذا المجال حتى احقق منه ما اريد
ولكن احتاج الى صبر

الفوركس مثل المخدرات بخطوة بسيطة تبدأ وبمليون مشكلة حتى تخرج وفي النهاية بعد ان تخرج من الفوركس تعود بعد عدة ايام وبكل ثقة
لفوركس سهل جدا لكي تدخل فيها لأنك مجرد مبلغ بسط والقليل من التعليم تبدأ ولكن عندما تدخل فكرة انك تخرج من الفوركس هذه لن تخطر على بالك اطلاقا لذلك الكل سيبقى في الفروكس

walidsamir
09-01-2012, 01:01 AM

المشكلة بقى ان الى بيدخل الفوركس وهو مركز اكتر على الارباح الى ممكن يحققها فى وقت قصير ممكن يخسر ويفضل بقى فى باقى وقتة فى الفوركس يحاول يعوض الى خسرة فى السوق ودى مشكلة كبيرة

silver8o8
09-01-2012, 04:31 AM
صراحة لم اجد الدخول في عالم الفوركس سهل لاني وانا مبتدئ تعبت جدا

وايضا الخروج منه صعب فهو الان بمثابة ادمان وليس هذا فحسب، يوجد الكثير يربح الكثير لهذا يعطونا امل

domadoma
09-01-2012, 06:20 AM
طبع سهل اوى ادخل فوركس واقول انى مضارب او كنداول فيه بس الحقيقه المرة كلنا عارفنها انه السهل المستخيل زى كل الاعمال على النت التى تدر الدخل للجميع من مواقع البى تى سى والهايب وغيرها من وسائل الرفع والابلود وقراءة الرسائل بالمال وخلافه

ahmed rabee
09-01-2012, 06:48 AM
ممكن يكون ادمان فعلا

ادمان المغامره والاثاره

دي حاجه غريبه فعلا في الفوركس ان مفيش حد بيدخل وبيخرج منه بسهولة ابدا الا لما يخسر مرة واتنين وعشررررررررررة بعدها يفكر يخرج ولا لا وفي الغالب مبيخرجش برده

elazez
09-01-2012, 09:38 AM
الفوركس هو اكبر سوق موجود الان
واسرع وسيلة لتحقيق الاهداف
علشان كده بنكون مرتبطين بيه ومنقدرش نسيبه
لكن في نفس الوقت لازم نتعلمه
ونتعلم التعامل معه

trader555
09-01-2012, 07:11 PM
ممكن يكون ادمان فعلا

ادمان المغامره والاثاره

دي حاجه غريبه فعلا في الفوركس ان مفيش حد بيدخل وبيخرج منه بسهولة ابدا الا لما يخسر مرة واتنين وعشررررررررررة بعدها يفكر يخرج ولا لا وفي الغالب مبيخرجش برده

ده علشان الفوركس ده بيديك الامل انك هتنجح المره اللي بعدها خاصه لما بعد الخساره تلاقي الخطأ فين وتلاقي نفسك اتعلمت حاجه جديده
تقوم تتشجع وتفتح حساب تاني على اساس انك بتعلمك الخطأ ومعرفه ازاي تصلحه هتنجح المره اللي بعدها
وهكذا لحد لما فعلا تنجح اخيرا

elsaden
09-01-2012, 08:30 PM
هو الصح انك تركز بس على التطبيق والتنفيذ الى بتتعلمه ومراقبه النتايج .. ياعنى محدش ينتظر المكسب خالص من الاول .. هو ان شاء الله هيجى بعد كده

zidane88
09-02-2012, 12:32 AM
هو الصح انك تركز بس على التطبيق والتنفيذ الى بتتعلمه ومراقبه النتايج .. ياعنى محدش ينتظر المكسب خالص من الاول .. هو ان شاء الله هيجى بعد كده

ان انتظار المكسب من الاول يعتبر احد انواع التسعر التى تؤدى الى الخسارة حيث وهو منتظر هذا الربح عندما يخسر يشعر بالخيبة فى الامل

ahmedforex
09-10-2012, 08:44 PM
بالفعل فى سوق الفوركس كثير من الناس ينجذبوا الى المتاجرة على العملات وذلك لان المال دائما يسعى اليه الجميع وبالتالى فان الربح من خلال الفوركس يعتبر فرصة ذهبية

mannon
09-10-2012, 11:06 PM
بالفعل فى سوق الفوركس كثير من الناس ينجذبوا الى المتاجرة على العملات وذلك لان المال دائما يسعى اليه الجميع وبالتالى فان الربح من خلال الفوركس يعتبر فرصة ذهبية

فعلا ناس كتير بيجذبها الى الفوركس الارباح الى بيسمعوا عنها فى كل مكان واعلانات الفوركس الى مالية النت ، لكن للاسف الناس دى بتنسى اهم حاجة ان كل ما ذادت فرصة الربح فى اى مجال ذادت المخاطرة

zidane88
09-11-2012, 12:56 AM
فعلا ناس كتير بيجذبها الى الفوركس الارباح الى بيسمعوا عنها فى كل مكان واعلانات الفوركس الى مالية النت ، لكن للاسف الناس دى بتنسى اهم حاجة ان كل ما ذادت فرصة الربح فى اى مجال ذادت المخاطرة

والى الان ما زال ناس اصحابى لسه كنت قاعد معاهم وقالوا لى احنا بنسمع ان الفوركس ده ممكن تعمل منه فلوس بالهبل
وطبعا الحسد على ودنه وهما ميعرفوش اللى فيها

فانا بقول لهم اه ادخلوا وهتعملوا المليون فى شهر والمغفلين مش شايفنى قدامهم زى ما انا يعنى لو انا كنت عملت المليون كنت هفضل مصاحبهم

medhat4forex
09-11-2012, 02:16 PM

اى حد بيفكر انه يحقق ارباح فى وقت قصير لازم تعرف انه هيخر الكثير جدا من امواله فى اقصر وقت ممكن وده شئ منطقى لانه مبنى على التسرغ

onlyforsoldi
09-11-2012, 04:46 PM
فعلا من السهل جدا اننا ندخل فى عالم الفوركس عشان مكن نبدء بواحد دولار فقط فى بعض الشركات لكن اللى يجرب طعم الارباح مش هيبقى عايز انه يسيب الفوركس ابدا عاشن هيبقى عايز يجيب ارباح اعلى واعلى عشان كده انا بعتبره ادمان

Morgan
09-11-2012, 05:02 PM
اكيد معلومه صحيحه 100% واضن كلنا عارفين كده
حتى مع الخساره مش عارفين نقول كفايه بقى ونخلع من السوق الى يحرق الدم ده
انا حقول ليه دخول الفوركس سهل
لكثره المغريات تفتح حساب تجريبى وتلاقى ارباح مهوله
وبعد لما تفتح حساب حقيقى وتخسر تفضل تعيش فى الامانى
هبقى كويس ومش مغلط نفس الغلطه
وماتنعرفش تسيب الفوركس

2rimal
09-11-2012, 05:25 PM
فعلا من السهل جدا اننا ندخل فى عالم الفوركس عشان مكن نبدء بواحد دولار فقط فى بعض الشركات لكن اللى يجرب طعم الارباح مش هيبقى عايز انه يسيب الفوركس ابدا عاشن هيبقى عايز يجيب ارباح اعلى واعلى عشان كده انا بعتبره ادمان

عادي انه لما الواحد يدخل الى عالم الفوركس فانه يراه من ناحية الربح انه سهل لكن هيهات ان هذا الامر يزول مع توالي الخساءر له

faress_msr
09-11-2012, 05:43 PM
اكيد معلومه صحيحه 100% واضن كلنا عارفين كده
حتى مع الخساره مش عارفين نقول كفايه بقى ونخلع من السوق الى يحرق الدم ده
انا حقول ليه دخول الفوركس سهل
لكثره المغريات تفتح حساب تجريبى وتلاقى ارباح مهوله
وبعد لما تفتح حساب حقيقى وتخسر تفضل تعيش فى الامانى
هبقى كويس ومش مغلط نفس الغلطه
وماتنعرفش تسيب الفوركس

اتفق معاك انه المتواجدين في سوق الفوركس حاطين امال واماني كبيرة عليه ومش بالسهولة تركه من غير تحقيق هذه الاماني لانه كل يوم السوق فيه فرص متواصلة للربح وده اللي بيدي الامل للمتاجر انه جايز يقدر يحقق هذه الامال في يوم من الايام

Morgan
09-11-2012, 05:57 PM
اتفق معاك انه المتواجدين في سوق الفوركس حاطين امال واماني كبيرة عليه ومش بالسهولة تركه من غير تحقيق هذه الاماني لانه كل يوم السوق فيه فرص متواصلة للربح وده اللي بيدي الامل للمتاجر انه جايز يقدر يحقق هذه الامال في يوم من الايام

طيب انا حقولك على حاجه يافارس اكيد بتحصل مع كله
كتير بنلاقى فرص واضحه وبندخل فيها بلوت بسيط وفعلا بتحقق الهدف
ولكن نتجدنا بندخل بلوت كبير فى الفرص غير الواضحه
طيب احنا كده اتعلمنا ايه؟ ولا حاجه اكيد
ورغم كده نفضل نمنى نفسنا ونقول هنبقى افضل
المهم اننا نعالج عيونيا اولا عشان نقدر نستمر

aboualy
09-11-2012, 08:35 PM

فعلا السبب فى تمسكنا بالفوركس هو الاحلام الى بنحلم اننا نحققها من الفوركس فالجميع يتمنى ان يحقق ثروة او على الاقل دخل كبير من الفوركس

osama00971
09-11-2012, 08:40 PM
طبعا هقولك عارف انت المثل الي بيقول هو دخول الحمام زي خروجة اهو كدة دخول الفوركس مش زي خروجه ههههههه

remo
09-11-2012, 09:23 PM
اة ياجدعان الوركس دا ادمان ربنا يخلصنا منة على خير عشان كدا بقول محدش يتاجر الا بفلوس زايدة عن الحد

trader555
09-11-2012, 09:28 PM
فعلا السبب فى تمسكنا بالفوركس هو الاحلام الى بنحلم اننا نحققها من الفوركس فالجميع يتمنى ان يحقق ثروة او على الاقل دخل كبير من الفوركس

وطبعا مافيش اي مجال تاني هيديك الاحلام الكبيره دي ولا الامل في تحقيق ثروه كبيره من السوق ده
علشان كده معظمنا عايش على الامل ده

amrmorasamir
09-11-2012, 09:35 PM
وطبعا مافيش اي مجال تاني هيديك الاحلام الكبيره دي ولا الامل في تحقيق ثروه كبيره من السوق ده
علشان كده معظمنا عايش على الامل ده

اه والله عشان كده متمسك بالفوركس جدا وحاسس انى ممكن احقق منه احلام كتير جدا عندى بس ان شاء الله اعرف اضبط امورى اولا واخلص دراسه

domadoma
09-11-2012, 09:38 PM
نعم بالفعل كلامك فى محلو الفوركس ادمان ياريت لو فيه حل عشان نتشفى منه غير الخساير الجامده اللى بتعمل صدمه عصبيه لينا الفوركس ما اسهل الدخول اليه عن طريق منتديات الردود والبونص او الشركات اللى بتدى بونص للتسجيل فقط ولكن ما اصعب انك تتخلى عنه

onlyforsoldi
09-12-2012, 05:10 PM
نعم بالفعل كلامك فى محلو الفوركس ادمان ياريت لو فيه حل عشان نتشفى منه غير الخساير الجامده اللى بتعمل صدمه عصبيه لينا الفوركس ما اسهل الدخول اليه عن طريق منتديات الردود والبونص او الشركات اللى بتدى بونص للتسجيل فقط ولكن ما اصعب انك تتخلى عنه

هو مفيش شفا من ادمان الفوركس لو انت بتعلم ارباح عاليه عشان مش هيبقى غفى داعى من الشفا ده اما لو انت بتعمل خسائر كبيره يبقى لازم تحاول انك تسيب الفوركس فى اسرع وقت عشن هيبقى ضار جدا بحالتك النفسيه وهيخسرك كتير

mannon
09-12-2012, 05:15 PM

لو عايز حل لأدمان الفوركس ، لازم تشتغل على خطة مالية وتتبع طريقة منظمة لأدارة رأس المال دة على الاقل هيخليك تحدد وقت للعمل فى الفوركس

mody14
09-12-2012, 05:25 PM

مافيش حد بيكسب على طويل ومافيش حد بيخسر على طول وانت ممكن تكون فى البداية معرض للخسارة كتير لكن مع التعلم ممكن الواحد يقلل الخسارة ويكون فى مكسب ودولقتى شركات واسطة بتساعد اى واحد شغال فى الفوركس سوا كان مبتدى او خيرة وبتعطة بنوص اهم شئ الواحد يجهتد ويتعلم باستمرار وما يكون فى احباط عند الخسارة

onlyforsoldi
09-12-2012, 07:53 PM
مافيش حد بيكسب على طويل ومافيش حد بيخسر على طول وانت ممكن تكون فى البداية معرض للخسارة كتير لكن مع التعلم ممكن الواحد يقلل الخسارة ويكون فى مكسب ودولقتى شركات واسطة بتساعد اى واحد شغال فى الفوركس سوا كان مبتدى او خيرة وبتعطة بنوص اهم شئ الواحد يجهتد ويتعلم باستمرار وما يكون فى احباط عند الخسارة

فعلا مفيش حد بيكسب على طول ولا حد بيخسر على طول هو لافوركس زى الرياضه كده مكسب وخساره والشاطر فى المجال ده اللى يقدر انه يخلى المكسب اعلى بكتير من الخساره بحيث النتيجة النهائيه تكون مكسب اعلى من خساره

trader555
09-12-2012, 09:35 PM
فعلا مفيش حد بيكسب على طول ولا حد بيخسر على طول هو لافوركس زى الرياضه كده مكسب وخساره والشاطر فى المجال ده اللى يقدر انه يخلى المكسب اعلى بكتير من الخساره بحيث النتيجة النهائيه تكون مكسب اعلى من خساره

اهم حاجه اننا نحافظ على نسبه ربح اعلى من نسبه الخساره كل شهر ونحاول نتعلم من الخسائر علشان منكررهاش تاني
وبكده نزود نسبه ربحنا كل شهر عن اللي قبله بأذن الله

osama00971
09-12-2012, 10:47 PM
طبعا هو الادمان ليه ؟؟؟؟علشان بيجيب فلوس والفلوس من الشهوات الي يسعى اليها كل انسان في هذه الحياه ومن زينة الدنيا ...

okash
09-16-2012, 07:12 AM
مهما حققت من ارباح او خسائر في الفوركس وبعدها تركتها سوف تعود للتداول في الفوركس مرة اخرى لأن الفوركس مثل المغناطيس سوف يجذبك له

elawamy
09-16-2012, 07:32 AM
مهما حققت من ارباح او خسائر في الفوركس وبعدها تركتها سوف تعود للتداول في الفوركس مرة اخرى لأن الفوركس مثل المغناطيس سوف يجذبك له

ليس الفوركس هو المغناطيس ولكنها شهوة حب المال هى التى تدفع الانسان للرجوع مرة اخرى

Morgan
09-16-2012, 01:07 PM

فعلا ياغالى لانك بترسم احلام ورديه
ولما تدخل عالم الحقيقه تتصدم وترفض انك تخرج دون تحقيق احلامك
وللاسف تفضل تحرك فى اعصابك وكل مره تقول مش هغلط نفس الغلط
وتغلط تانى المهم اننا نوقف شويه ونفكر ايه استفدنا بعد كل التعب ده
وليه خسرنا ونعمل الى علينا والباقى على ربنا

ahmedforex
09-16-2012, 01:15 PM
فعلا ياغالى لانك بترسم احلام ورديه
ولما تدخل عالم الحقيقه تتصدم وترفض انك تخرج دون تحقيق احلامك
وللاسف تفضل تحرك فى اعصابك وكل مره تقول مش هغلط نفس الغلط
وتغلط تانى المهم اننا نوقف شويه ونفكر ايه استفدنا بعد كل التعب ده
وليه خسرنا ونعمل الى علينا والباقى على ربنا

دائما لا نفعل شىء ولا نتعلم ونقول ان الله سوف يجعلنا نربح والنتيجة ان بعض الغرب الذين لا يؤمنون بوجود اله للكون يربحون ونحن نخسر لماذا لانهم يؤمنون بالعلم ويتعلمون دائما ولكننا نعتمد على الحظ او الصدفة

ibrahem abdeen
09-16-2012, 01:25 PM
نعم يمكننا أن نحقق احلامنا ونسعى الى ما نريد تحقيقه خطوة خطوة مع بعضنا البعض فالنجاح ليس صعب المنال ولكن يحتاج الى الارادة والرؤية المستنيرة

الفوركس سوق وبها الربح والخسارة وهى مخاطرة عالية بأموالنا ولهذا بما انها فرصة كبيرة للربح فانها ايضا مخاطرة كبيرة واحتمالية الخسارة فبها موجودة

osama00971
09-16-2012, 06:12 PM
نعم يمكننا أن نحقق احلامنا ونسعى الى ما نريد تحقيقه خطوة خطوة مع بعضنا البعض فالنجاح ليس صعب المنال ولكن يحتاج الى الارادة والرؤية المستنيرة

الفوركس سوق وبها الربح والخسارة وهى مخاطرة عالية بأموالنا ولهذا بما انها فرصة كبيرة للربح فانها ايضا مخاطرة كبيرة واحتمالية الخسارة فبها موجودة

فعلا النجاح ليس صعب ولكن ابدأ من الاول او ابدأمن الصفر يعني وخطوة بخطوة ستنجح ان شاء الله قريبا

amrmorasamir
09-16-2012, 06:39 PM
فعلا النجاح ليس صعبا ابدا ولكن يجب ان تبنى فى البداية ركائز النجاح وتتعلم جيدا قبل ان تفكر فى الارباح وسوف تنجح ان شاء الله
فعلا النجاح ليس صعب ولكن ابدأ من الاول او ابدأمن الصفر يعني وخطوة بخطوة ستنجح ان شاء الله قريبا

khali
09-16-2012, 06:51 PM
اعتقد مفيش حاجو ممكن الواحد يدمن عليها اكثر من الفوركس هههه
الغريب انه حتى لو بنخسر لكن مش قادرين نسيب المجال لاننا في كل مرة نقول انه سوف نعوض و يتجدد الامل و بالتالي لا نستطيع الاعتزال

mannon
09-16-2012, 11:56 PM
الغريب انه حتى لو بنخسر لكن مش قادرين نسيب المجال لاننا في كل مرة نقول انه سوف نعوض و يتجدد الامل و بالتالي لا نستطيع الاعتزال

ادمان الفوركس اصبح ينافس ادمان المخدرات هههه
بس والله الى الفورك فعلا وصلة الى حالة الادمان للاسف فى الغلب هيقضى علية وهيخسرة كل فلوسة

zidane88
09-17-2012, 12:21 AM

الفوركس لو روحت اى صيدلية هتلاقى هناك الكثير من الادوية لعلاج ادمان الفوركس ههههههه وفى منها حقن على فكرة ههههههههه

muhannadcent
09-17-2012, 05:59 AM
موضوع انك تفوت عالم الفوركس و تتعرف على حجم الاغراءات التي به و ما تسمعه من اناس غيروا حياتهم كلها من ارباح الفوركس يجعلك من الصعب عليك ان تترك الفوركس حتى في حالة ان خسرت بل يعطيك الدافع و الامل دائما لان تودع اموالا مرة اخرى

domadoma
09-17-2012, 07:21 AM
من السهل طبع ان تدخل عالم الفوركس بغرض التجربه ولكن ان كسبت احد الصفقات او حتى خسرت تجد نفسك منجذبا الى الفوركس بشكل كبير نوعا ما لان الفوركس مطمع لكل البشر منهم من يريد تعويض الخسارة ومنهم من يريد زياده المكسيب

mody14
09-17-2012, 10:57 AM
طبعا الفوركس فى الاول الكل بيكون داخل المجال عشان حساس انه ممكن يربح منه ربح جيد لو دخل الفوركس وكسب اكيد هايفضل مستمر فى الفوركس عشان الفوركس بقى يمثل لة مصدر دخل جيد ولو خسر وشاف فى ناس بتكسب هايفضل موجود فى الفوركس على امل انه يكسب زى باقى الناس اللى بتكسب يعنى الفوركس هايكون ادمان فى حالة المكسب والخسارة لكن اللى يخسر لازم يتعلم من الخسارة عشان يقدر يكسب ويعوض الخسارة

medhat4forex
09-17-2012, 01:19 PM
طبعا الفوركس فى الاول الكل بيكون داخل المجال عشان حساس انه ممكن يربح منه ربح جيد لو دخل الفوركس وكسب اكيد هايفضل مستمر فى الفوركس عشان الفوركس بقى يمثل لة مصدر دخل جيد ولو خسر وشاف فى ناس بتكسب هايفضل موجود فى الفوركس على امل انه يكسب زى باقى الناس اللى بتكسب يعنى الفوركس هايكون ادمان فى حالة المكسب والخسارة لكن اللى يخسر لازم يتعلم من الخسارة عشان يقدر يكسب ويعوض الخسارة

فى البداية كل واحد بيبقى راسم لنفسه احلام كبيرة ومعتقد انه ممكن يحول 100 $ الى مليون دولار فى شهر واحد ولكن هذه الاحلام تتبخر بمجرد دخوله الى الفوركس

yusef2011
09-17-2012, 02:05 PM
انا من وجهه نظري .. وماحدث بالنسبه لي دخلت الفوركس كبدايه وقرات الكثير عنه ولكن لم اتعمق الكثير اشعر انه ممل

ربما بسبب طرح الدروس .. واحيانا بعض المتاجرين يدمنون الفوركس ولايترك الجهاز ويعمل فترة طويله على الفوركس

بعضهم يحبون الفوركس والبعض يريد ان يزيد دخله

khali
09-17-2012, 03:27 PM
الفوركس يجري لنا في الدم و هو اكثر من المخدرات و لااعتقد انه سيكون سهلا الابتعاد عنه و خصوصا لمن يحقق منه ارباح لكن المشكل فيمن يخسر هل سيظل طول حياته يخسر ؟

okash
09-18-2012, 04:55 PM
الفوركس وسيلة للربح الكبير والسريع جدا وكل شخص في الحياة يبحث عن هذه الاداة لذلك هناك دخول كبير في الفوركس ولا احد يخرج مها حتى لو خسر او ربح

mido173
09-18-2012, 06:16 PM
الفوركس وسيلة للربح الكبير والسريع جدا وكل شخص في الحياة يبحث عن هذه الاداة لذلك هناك دخول كبير في الفوركس ولا احد يخرج مها حتى لو خسر او ربح
ايوه صعب ان الواحد يخرج من الفوركس بعد مايتعلمه كويس لانه عارف طرق المكسب خلاص وبيبقى مصر على جمع ارباح من السوق

elawamy
09-18-2012, 07:06 PM
ايوه صعب ان الواحد يخرج من الفوركس بعد مايتعلمه كويس لانه عارف طرق المكسب خلاص وبيبقى مصر على جمع ارباح من السوق

وخصوصا لما تبقى تعبت من الخسارة وابتديت تكسب اكيد مش هتسيبة وهتحاول تعوض اللى خسرتة

trader555
09-19-2012, 12:24 AM

وكمان لو المتاجر ده قضى وقت كتير في تحصيل المعلومات والتطبيق والعمل على الديمو او على حتى حسابات حقيقيه
ولو حتى كانبيخسرها بس على الاقل يكون بيتعلم حاجات جديده هتوصله لطريق الربح لو صبر للنهايه

okash
09-19-2012, 04:05 PM
الفوركس عبارة عن اكبر مصدر للمال في الحياة منو وجهة نظر ، واذا احد دخل الفوركس لا اطن انه سوف يخرج الا ومعه ثروة كبيرة والقليل يحقق هذا الحلم

2x1
09-19-2012, 04:18 PM
دة صحيح الواحد بيبقي صعب يفكر يتخلي عنة مهما كان بيخسر الامل فانة ممكن يعمل حاجة بتخلية يستمر مهما حصل

muhannadcent
09-19-2012, 07:02 PM
طبعا يعني موضوع الادمان على الفوركس امر اصبح وارد جدا في عالم الفوركس فمن منا يستحمل الجلوس ايام الجمعة و السبت الا و فكره و عقله متعلق بوقت افتتاج السوق صباح الاثنين او ليلة الاحد بفارغ الصبر

elazez
09-19-2012, 08:19 PM
هو مش موضوع ادمان
هو موضوع تعلق او انه مفيش شغل بديل حاليا
او بنكون وصلنا لفكرة وعايزين نجربها
لكن مش مرحلة ادمان

aboualy
09-19-2012, 08:59 PM
الفوركس عبارة عن اكبر مصدر للمال في الحياة منو وجهة نظر ، واذا احد دخل الفوركس لا اطن انه سوف يخرج الا ومعه ثروة كبيرة والقليل يحقق هذا الحلم

الفوركس اخى العزيز هو فرصة جيدة لتحقيق دخل معقول ولكن يلزمنا ان ندرس الفوركس جيدا ونتدرب عليه لوقت كافى حتى نصل الى هذا الهدف اما تحقيق الثروة من الفوركس فهو ممكن ولكن يحتاج الى مجهود كبير فى التعلم والى الكثير من الصبروالالتزام

Mostafa Mando
09-19-2012, 09:35 PM
هو مش موضوع ادمان
لكن مش مرحلة ادمان

وكمان الفوركس عمل ممتع جدا للمتاجر اللي بيحبه وبيكسر الروتين مش زي باقي الوظائف في الحياة العملية وارباحه فلكية ومادام انت ملتزم بالادارة وباستراتيجية مش هيبقى في خساير كثير

zidane88
09-20-2012, 12:34 AM
طبعا يعني موضوع الادمان على الفوركس امر اصبح وارد جدا في عالم الفوركس فمن منا يستحمل الجلوس ايام الجمعة و السبت الا و فكره و عقله متعلق بوقت افتتاج السوق صباح الاثنين او ليلة الاحد بفارغ الصبر

منا بقول لك ببقى قاعد عينى بتبقى حمرا ووشي بيبقى اصفر ومحتاج الحقنة هههههههه امال انت فاكر ايه فى حقن للعلاج من ادمان الفوركس هههه

trader555
09-20-2012, 12:46 AM
الفوركس اخى العزيز هو فرصة جيدة لتحقيق دخل معقول ولكن يلزمنا ان ندرس الفوركس جيدا ونتدرب عليه لوقت كافى حتى نصل الى هذا الهدف اما تحقيق الثروة من الفوركس فهو ممكن ولكن يحتاج الى مجهود كبير فى التعلم والى الكثير من الصبروالالتزام

واللي عرفته مؤخرا انه محتاج ممارسه طويله جدا مع المتاجره والعمل علشان يقدر يفهم طبيعه السوق دي
ويقدر يوصل لمستوى الخبره الجيد

medhat4forex
09-20-2012, 02:03 PM
واللي عرفته مؤخرا انه محتاج ممارسه طويله جدا مع المتاجره والعمل علشان يقدر يفهم طبيعه السوق دي
ويقدر يوصل لمستوى الخبره الجيد

علشان تقدر تفهم طبيعة تحركاتا لسوق ده موضوع محتاج الى خبرة كبيرة والخبرة انت بتكتسبها عن طريق العمل المستمر فىا لفوركس

hinand
09-20-2012, 03:06 PM
الفكره انك تقدر تحقق مكسب كبير و من خلال النت هى فكره مغريه لاى شخص و خصوصا اذا كان هناك افراد يستخدمونه و يكسبون منه

amrmorasamir
09-20-2012, 03:16 PM
الفكره انك تقدر تحقق مكسب كبير و من خلال النت هى فكره مغريه لاى شخص و خصوصا اذا كان هناك افراد يستخدمونه و يكسبون منه

ايوه فعلا والله يعنى وانت قاعد فى البيت مجرد انك قاعد على الجهاز الكمبيوتر ممكن تجمع ارباح كويسه فعلا حاجه مغريه جدا بالنسبه ليا ولكتير من الناس طبعا

khali
09-20-2012, 03:20 PM
هو مش موضوع ادمان
لكن مش مرحلة ادمان
نعم اخي الكريم قد يكون بديل بالفعل لاي واحد مش عنده شغل حاليا او ظروفه صعبة لكن اللي لازم نفهمه انه التحاقك بالسوق لا يعني انك سوف تحقق ارباحا منه لهذا لا يجب ان نعلق امالنا على السوق لتحقيق ما نتمناه

elazez
09-20-2012, 08:44 PM
نعم اخي الكريم قد يكون بديل بالفعل لاي واحد مش عنده شغل حاليا او ظروفه صعبة لكن اللي لازم نفهمه انه التحاقك بالسوق لا يعني انك سوف تحقق ارباحا منه لهذا لا يجب ان نعلق امالنا على السوق لتحقيق ما نتمناه

اكيد لازم نتعب وندور ونبحث
ونتعلم علشان نقدر نتعامل مع السوق
ونقدر نحقق ولو جزء بسيط من امالنا
لازم نجتهد اكتر وربنا يوفق الجميع
تقبل تحياتي

mannon
09-20-2012, 11:28 PM

فعلا والله كلامك مظبوط المفروض محدش مهما كان محترف فى الفوركس يعلق علية كل الامال ، لان السوق اساسا مش مضمون
اعتبر الفوركس مشروع زى اى مشروع ممكن فى اى وقت المجال يقف وتخسر
لازم تعمل حساب الخسارة قبل المكسب عشان ما تتفاجئش

khali
09-20-2012, 11:37 PM
فعلا والله كلامك مظبوط المفروض محدش مهما كان محترف فى الفوركس يعلق علية كل الامال ، لان السوق اساسا مش مضمون
ذالك هو اكبر احباط و ياس قد اشعر به او يشعر به الاخرون وهو لما تعلق كل الامال على شيئ ما لكن في الاخير تتفاجئ ان كل امالك و احلامك ذهبت ادراج الرياح

zidane88
09-21-2012, 01:04 AM

هى الامال اللى نعلق عليها فى سوق الفوركس اننا نحاول اننا نحقق منه اموال شهريا تكون لنا مساعدا فى حياتنا وتسهل لنا الحياة المعيشية

khali
09-21-2012, 01:11 AM
اكيد لازم نتعب وندور ونبحث
ونتعلم علشان نقدر نتعامل مع السوق
ونقدر نحقق ولو جزء بسيط من امالنا
لازم نجتهد اكتر وربنا يوفق الجميع
تقبل تحياتي
التعلم و بذل الجهد و السهر كل هذا فقط اسباب و الله هو الرزاق ,, فحتى لو بذلنا مجهودا و تعلمنا كل العلوم و لم يكن مكتوبا لنا رزق من السوق فلن ناخد منه شيئا
و اسئل الله العلي القدير ان يرزق الجميع من حيث لا يحتسب
بالتوفيق

fxfx
09-21-2012, 03:08 AM
فعلا الدخول للفوركس سهل لانه علم ببلاش مش هتدفع فيه فلوس انما هتدفع عند المتاجرة والمنتديات البونص مقابل الكتابة سهلت المهمة دي بس فعلا الفوركس ادمان بس ادمان مش متاجرة ادمان تحقيق حلم نفس اعمل كزا وكزا والفوركس هيحققه ليا ان شاء الله ف يوم م الايام برغم الخساير اللي خسرتها

medhat4forex
09-21-2012, 01:16 PM
فعلا الدخول للفوركس سهل لانه علم ببلاش مش هتدفع فيه فلوس انما هتدفع عند المتاجرة والمنتديات البونص مقابل الكتابة سهلت المهمة دي بس فعلا الفوركس ادمان بس ادمان مش متاجرة ادمان تحقيق حلم نفس اعمل كزا وكزا والفوركس هيحققه ليا ان شاء الله ف يوم م الايام برغم الخساير اللي خسرتها

الدخول للفوركس مش ببلاش اوى زى ما انت فاكر لانا لفوركس سوق ممكن تخسر فيه الكثير من اموالك فى وقت قصير جدا ولازم تبقى واعى جدا فى عملك على الفوركس

yanni4forex
09-21-2012, 01:41 PM
الصراحه موضوع مهم جدا جدا جدا جدا وهتكلم فيه كتير
كل واحد مننا فى الاول ومفيش حد يقدر ينكر ده كان داخل الفوركس ومقتنع انه هيقدر يحقق ربح خيالى فى زمن قصير وزياده عليه بأقل مجهود ودى كانت الحقيقه الوهميه
انما الحقيقه الواقعيه اكتر من كده بكتير, وانا افضل لفظ بستعمله دايما فى كلامى العام حتى وهو دخول السيستيم مش زى خروجه طبعا على وزن مثل شعبى شهير :D
ال عاوز اقوله ان فجأه بتبص تلاقى نفسك قدام بحر واسع ومش راكب فى مركب وبتأدف لا ده انت بتغرق ومفيش حد من حواليك , ساعتها بيبقى قدامك حلين اتنين ملهمش تالت يا اما تغرق وتريح نفسك من العذاب النفسى والحل التانى انك تترجل وتنهض وتقوم بعزم ما فيك وتبدأ تدور من حواليك على اى مخرج
وهنا العزيمه بتلعب دورها, الانسان الضعيف هو ال بيستسلم من الاول وال عنده عزيمه هو ال بيختار انه يكمل الطريق خطوه بخطوه حتى لو وقع مره بيقوم تانى وبيحاول مره تانيه لحد ميحس انه وصل لل محتاجه ساعتها نشوه الاحساس مش هيضاهيه اى احساس فى الدنيا

على فكره ده كلامى انا ومش منقول من اى مكان وعن واقع تجربه شخصيه بعيشها دلوقت بس شكلى كده هغرق بعد الكلام الكبير ده هههههههههه :D

تحياتى

elawamy
09-21-2012, 02:49 PM
الصراحه موضوع مهم جدا جدا جدا جدا وهتكلم فيه كتير
كل واحد مننا فى الاول ومفيش حد يقدر ينكر ده كان داخل الفوركس ومقتنع انه هيقدر يحقق ربح خيالى فى زمن قصير وزياده عليه بأقل مجهود ودى كانت الحقيقه الوهميه
انما الحقيقه الواقعيه اكتر من كده بكتير, وانا افضل لفظ بستعمله دايما فى كلامى العام حتى وهو دخول السيستيم مش زى خروجه طبعا على وزن مثل شعبى شهير :D
ال عاوز اقوله ان فجأه بتبص تلاقى نفسك قدام بحر واسع ومش راكب فى مركب وبتأدف لا ده انت بتغرق ومفيش حد من حواليك , ساعتها بيبقى قدامك حلين اتنين ملهمش تالت يا اما تغرق وتريح نفسك من العذاب النفسى والحل التانى انك تترجل وتنهض وتقوم بعزم ما فيك وتبدأ تدور من حواليك على اى مخرج
وهنا العزيمه بتلعب دورها, الانسان الضعيف هو ال بيستسلم من الاول وال عنده عزيمه هو ال بيختار انه يكمل الطريق خطوه بخطوه حتى لو وقع مره بيقوم تانى وبيحاول مره تانيه لحد ميحس انه وصل لل محتاجه ساعتها نشوه الاحساس مش هيضاهيه اى احساس فى الدنيا

على فكره ده كلامى انا ومش منقول من اى مكان وعن واقع تجربه شخصيه بعيشها دلوقت بس شكلى كده هغرق بعد الكلام الكبير ده هههههههههه :D

تحياتى

انا بقى كنت ماشى تا تا تا تا لحد ماوقعت فى حفرة النهاردة جابت اجلى وطيرت الحساب كله

yanni4forex
09-21-2012, 04:57 PM
معلش يا باشا حاول تانى والاهم انك تتعلم من غلطاتك السابقه , انا حصلى اكتر من كده بس الحمد لله قدرت اخد القرار الصح واخترت انى اكمل حتى بعد ما وقعت وكمان كانت بفلوس حقيقيه معمول بيها ايداع

trader555
09-21-2012, 05:22 PM
الدخول للفوركس مش ببلاش اوى زى ما انت فاكر لانا لفوركس سوق ممكن تخسر فيه الكثير من اموالك فى وقت قصير جدا ولازم تبقى واعى جدا فى عملك على الفوركس

مش بالفلوس كمان ده كفايه انك بتدفع من وقتك ومجهودك الكتير علشان تقدر توصل للنجاح في المجال ده
واحيانا بيكون على حساب حاجات مهمه في حياتك

osama00971
09-21-2012, 11:17 PM
اكيد يا اختي لازم تضحي بحجات كتير علشان تقدر تحقق شيء في لبمجال ده وهي بداية الطريق الصحيح ..

zidane88
09-22-2012, 01:17 AM
اكيد يا اختي لازم تضحي بحجات كتير علشان تقدر تحقق شيء في لبمجال ده وهي بداية الطريق الصحيح ..

نضحى بايه يا عم انت ههههههههههه مش كفاية فلوسنا ناقص تقولى نضحى بحياتنا علشان الفوركس لا هنا وكفاية اوى كفاية اننا خلصنا فلوسنا عليه

midosafwat
09-22-2012, 02:15 AM

الواحد فعلا سهل يشترك ولكن سواء بيحقق ارباح او خسائر ينسى انه يقدر يتركه لانه ادمان ومش اى ادمان بصراحة

fxfx
09-22-2012, 02:21 AM
فعلا كلامك صح احنا خلصنا فلوسنا عليه هههه وصعب جدا نسيبه ف حاله لازم نرجع فلوسنا وبربح كمان منبقاش مصريين لو معملناش كده هنسيب الفوركس يضحك علينا هههه

Mostafa Mando
09-22-2012, 02:22 AM

لكن اهم شئ يا استاذ اسامة انك تنظم حياتك بعد كدا وبعدين على راي اخونا زيدان مش كفاية الضغط والشلل والفلوس اللي بتضيع في الفوركس هههه

Mostafa Mando
09-22-2012, 02:32 AM
الواحد فعلا سهل يشترك ولكن سواء بيحقق ارباح او خسائر ينسى انه يقدر يتركه لانه ادمان ومش اى ادمان بصراحة

المشكلة انه لما بيدخله بيتحمس اكثر وبيحبه اكثر واكثر كل يوم بيزيد حبه وتشويفه ولما يخسر يجب يعوض ولما يكسب يحب يكسب تاني وهكذا

elazez
09-22-2012, 04:58 AM
المشكلة انه لما بيدخله بيتحمس اكثر وبيحبه اكثر واكثر كل يوم بيزيد حبه وتشويفه ولما يخسر يجب يعوض ولما يكسب يحب يكسب تاني وهكذا

هو بيتعلق بيه اكتر لما يدخل ويحقق الربح
وبعد كده يخسر
تلاقيه عايز يعوض وكل شوية يتعلق ب
يه اكتر عن الاول

ibrahem abdeen
09-22-2012, 06:31 AM
هو بيتعلق بيه اكتر لما يدخل ويحقق الربح
وبعد كده يخسر
تلاقيه عايز يعوض وكل شوية يتعلق ب
يه اكتر عن الاول

ادمان الفوركس يكون بدافع البحث عن الربح السهل ، واذا كان المتاجر يخسر ولا يبالى فأكيد انه على الطريق الخاطىء وذلك لأنه اعتقد انه فى لعبة ولعل الحظ يحالفه بل هى بورصة لا تعرف الحظ .

ahmedforex
09-22-2012, 07:10 AM
ادمان الفوركس يكون بدافع البحث عن الربح السهل ، واذا كان المتاجر يخسر ولا يبالى فأكيد انه على الطريق الخاطىء وذلك لأنه اعتقد انه فى لعبة ولعل الحظ يحالفه بل هى بورصة لا تعرف الحظ .

لا يوجد مكان للحظ فى سوق الفوركس فالحظ اذا حالفك مرة فلن يحالفك المرة القادمة والمشكلة فى انك لن تجد نظام لا يخسر ابدا واذا اصريت انه مازال هناك شىء لم تعرفه لكى تستطيع ان تتجني الخسارة فلن تجد الشىء السحرى الذى يجعلك تكسب دائما.

elawamy
09-22-2012, 07:13 AM
لا يوجد مكان للحظ فى سوق الفوركس فالحظ اذا حالفك مرة فلن يحالفك المرة القادمة والمشكلة فى انك لن تجد نظام لا يخسر ابدا واذا اصريت انه مازال هناك شىء لم تعرفه لكى تستطيع ان تتجني الخسارة فلن تجد الشىء السحرى الذى يجعلك تكسب دائما.

فعلا يجب ان تعمل حساب الخسارة قبل الربح وتكون متوقعها حتى تستطيع ان تضع خطة للعمل بعدها للتعويض وبذلك نادرا ماسوف تخسر

fevavdyas
09-22-2012, 10:47 AM
لا اعتقد انه ادمان - و لكنه فقط مجرد التعود الناتج عن التداول لاوقات و فترات طويلة متصلة - لذلك فاني اعتقد ان الحل الامثل في حال تكرر التعثر في التداول و تحقيق نتائج غير مرغوبة ان يتم التوقف لفترة مؤقتة عن التداول ( ليس الابتعاد عن السوق بشكل كامل ) ثم البدء في عمل بحث عن اسباب الاخطاء التي ادت الي هذه النتائج - و من ثم العودة الي التداول مجددا باستراتيجيات حديثة و مطورة

okash
09-22-2012, 11:00 AM
يمكنك ان تترك الفوركس في حالة واحدة ، ان تخسر خسارة كبيرة جدا او ان تربح ربح كبير جدا في الفوركس ، اما ان تتركها من جراء نفسك ، لا تحلم

medhat4forex
09-22-2012, 01:34 PM
فعلا يجب ان تعمل حساب الخسارة قبل الربح وتكون متوقعها حتى تستطيع ان تضع خطة للعمل بعدها للتعويض وبذلك نادرا ماسوف تخسر

لازم يكون بداخل تفكير كل واحد من المتاجرين فىا لفوركس ان الخسارة محتملة بنسبة كبيرة علشان حتى لا يصاب باليأس وهو يعمل فى الفوركس

2x1
09-22-2012, 03:33 PM
لازم يكون بداخل تفكير كل واحد من المتاجرين فىا لفوركس ان الخسارة محتملة بنسبة كبيرة علشان حتى لا يصاب باليأس وهو يعمل فى الفوركس

والله اول مرة خسرت حسيت بياس وزعل لكن بعد كدة خلاص اتعودت وعرفت انة هيحصل تاني ولزمى اخدها عادي

mido173
09-22-2012, 03:35 PM
والله اول مرة خسرت حسيت بياس وزعل لكن بعد كدة خلاص اتعودت وعرفت انة هيحصل تاني ولزمى اخدها عادي

انا اول مره خسرت وكانت خساره كبيره بصراحه وفى اول الطريق خالص ولكن كان فى اصرار كبير اوى على تكمله الطريق وتحقيق ارباح فى السوق برغم الزعل واليأس

yusef2011
09-22-2012, 03:44 PM
الفوركس يجري لنا في الدم و هو اكثر من المخدرات و لااعتقد انه سيكون سهلا الابتعاد عنه و خصوصا لمن يحقق منه ارباح لكن المشكل فيمن يخسر هل سيظل طول حياته يخسر ؟

بالضبط وكلامك سليم جدا واغلب المتاجرين يعتمدون على الفوركس في حياتهم وانه قد يغير حياتهم فعلا .. واانا اتمنى ذلك ..

وسؤالك الاخير محير جدا .. لي ثلاث سنوات ولم اجد اي شي مناسب .. املي في الفوركس كبير

okash
09-22-2012, 03:54 PM
القوركس لا يمكن ان تتركها لأنه ، من وجهة نظري الفوركس مثل السحر تدخل فيها ولا تجد مخرج لها الا لما تخسر كل ما تملك في الحياة ،الفوركس مثل السحر

yanni4forex
09-22-2012, 04:01 PM
مظبوط كلامكوا , اهم حاجه فى الموضوع ده كله هو الاصرار والعزيمه, الفوركس شأنه شأن كتير من الامور فى حياتنا اى حاجه بتبقى فى اولها صعبه لكن بعد كده الواحد بيتعود على الصعب ده وحتى لو واجهه الاصعب هيبقى متقبله وعرف ال فيها

okash
09-22-2012, 04:37 PM
في كل امور في الحياة يجب ان تحفظ طريق الرجعة ، الوفركس عندما تقرر الدخول يجب ان تضع لنفسك هدف معين ويجب ان تكون ملتزم اتجاه هذا الهدف

elawamy
09-22-2012, 04:42 PM
في كل امور في الحياة يجب ان تحفظ طريق الرجعة ، الوفركس عندما تقرر الدخول يجب ان تضع لنفسك هدف معين ويجب ان تكون ملتزم اتجاه هذا الهدف

المشكلة بالفوركس هو عندما تخسر وتستجع سبب سارتك تنوى الا تكرره المرة القادمة وتشعر ان هناك امل ويتكرر هذا الموضوع ولا يخطر ببالك ان تتركه

Mostafa Mando
09-22-2012, 06:18 PM
المشكلة بالفوركس هو عندما تخسر وتستجع سبب سارتك تنوى الا تكرره المرة القادمة وتشعر ان هناك امل ويتكرر هذا الموضوع ولا يخطر ببالك ان تتركه

هذا عيب عدم التركيز بالنسبة للمتداول لانه يريد ان يقتنص فرصة ما وينسى شئ اخر وهكذا وبطعا دي يؤدي للخسارة

okash
09-22-2012, 06:33 PM
من السهل ان تدخل الفوركس ومن السهل ان تتداول ومن السهل ان تخسر ومن السهل ان تعيد الايداع في حسابك وتخسر مرة اخرى ولكن من الصعب ان تربح ومن الصعب ان تترك الى ان تعوض خسارتك

2x1
09-22-2012, 07:07 PM
من السهل ان تدخل الفوركس ومن السهل ان تتداول ومن السهل ان تخسر ومن السهل ان تعيد الايداع في حسابك وتخسر مرة اخرى ولكن من الصعب ان تربح ومن الصعب ان تترك الى ان تعوض خسارتك

لا اللي يدخل اعتقد صعب انة يخرج منة الا اذا مكانش داق الربح ابدا من الفوركس لكن اللي ربح مرة واتنين خسر بعدها بيكون مصر يوصل

khali
09-22-2012, 07:15 PM
كل ما قلته اخي الكريم صحيح و للاسف نحن فقط بارعون في الايداعات و الخسارة في نفس يوم الايداع لانو احنا فاكرين السوق كازينو و ليس بسوق للمتاجرة ,, يجب اولا ان نفهم ما معنى السوق و بعدين نتاجر

elawamy
09-22-2012, 08:08 PM
كل ما قلته اخي الكريم صحيح و للاسف نحن فقط بارعون في الايداعات و الخسارة في نفس يوم الايداع لانو احنا فاكرين السوق كازينو و ليس بسوق للمتاجرة ,, يجب اولا ان نفهم ما معنى السوق و بعدين نتاجر

فعلا لازم نفهم ان ده استثمار طويل المدى يعنى ماتستناش حاجة من حسابك فى الاول

amrmorasamir
09-22-2012, 08:17 PM
فعلا لازم نفهم ان ده استثمار طويل المدى يعنى ماتستناش حاجة من حسابك فى الاول

انا ضد مبدا ان الفوركس استثمار طويل المدى انا بفضل انى افتح حساب فى الاول كبير مثلا 1000 دولار واسحب منه كل شهر على طول الارباح واشتغل على نسبه مخاطره ثابته وربح ثابت كل شهر وده هيبقى الافضل بدل مانقعد نكبر الحساب ويجى وقت نخسر كل حاجه

trader555
09-22-2012, 08:26 PM
انا ضد مبدا ان الفوركس استثمار طويل المدى انا بفضل انى افتح حساب فى الاول كبير مثلا 1000 دولار واسحب منه كل شهر على طول الارباح واشتغل على نسبه مخاطره ثابته وربح ثابت كل شهر وده هيبقى الافضل بدل مانقعد نكبر الحساب ويجى وقت نخسر كل حاجه

كل متاجر هنا بيشوف اللي مناسب ليه وبيعمله لان انت ممكن يكون عندك الوقت لكي تضارب في السوق يوميا مثلا وغيرك ميقدرش يعمل كده
فواخد السوق ده استثمار المهم نحقق ربح جيد في النهايه

Mostafa Mando
09-22-2012, 08:43 PM
كل متاجر هنا بيشوف اللي مناسب ليه وبيعمله لان انت ممكن يكون عندك الوقت لكي تضارب في السوق يوميا مثلا وغيرك ميقدرش يعمل كده
فواخد السوق ده استثمار المهم نحقق ربح جيد في النهايه

مل متداول ليه استراتجته وطريقته في المتاجرة لكن في النهاية انك لا تدع الخسارة تنتصر عليك حتى لو مكسب 10 دولار فقط فا انت تغلبت على الخسارة وهذا انجاز كبير

Kingman
09-22-2012, 10:54 PM

صحيح كلامك كل شئ فى الفوركس سهل الا المكسب
محتاج مجهود وعلم وخبرة ودايما النجاح محتاج عمل جاد

khali
09-22-2012, 11:53 PM
صحيح كلامك كل شئ فى الفوركس سهل الا المكسب
محتاج مجهود وعلم وخبرة ودايما النجاح محتاج عمل جاد
لا يجب في كل مرة ان نعقد الامور اخي الكريم ونجعلها صعبة فتحقيق مكسب من السوق ليس بالصعب ابدا لو التزمنا ولكن ضروري بذل الجهد و ليس ضروريا ان تتعلم الطرق الصعبة لتربح كالتحليل الفلكي مثلا فمفيش احسن من البساطة

Mostafa Mando
09-23-2012, 12:43 AM
لا يجب في كل مرة ان نعقد الامور اخي الكريم ونجعلها صعبة فتحقيق مكسب من السوق ليس بالصعب ابدا لو التزمنا ولكن ضروري بذل الجهد و ليس ضروريا ان تتعلم الطرق الصعبة لتربح كالتحليل الفلكي مثلا فمفيش احسن من البساطة

صحيح اهم شئ عدم الاستعجال والصبر على التعليم والصبر على نقطة الدخول والالتزام واقتناص فرصة الدخول القوية وبالتالي تحقيق المكسب الفوركس بسيط وممتع

zidane88
09-23-2012, 01:20 AM

ولا يجب ان نبسط الامور لان الغالبية العامية فى السوق نتائج سلبية يبقى اذن لازم كل واحد يخبر الاخرين بما يرى

elazez
09-23-2012, 03:27 AM
ولا يجب ان نبسط الامور لان الغالبية العامية فى السوق نتائج سلبية يبقى اذن لازم كل واحد يخبر الاخرين بما يرى

كل ما الامور كانت بسيطة كل ما كان التعلم ابسط
والتحليل اكثر دقة والربح اكثر والخسارة اقل
اهم حاجة هو التعامل مع الشارت بطريقة سهلة وبسيطة
تقبل تحياتي اخي الكريم

ahmedforex
09-23-2012, 08:53 AM
كل ما الامور كانت بسيطة كل ما كان التعلم ابسط
والتحليل اكثر دقة والربح اكثر والخسارة اقل
اهم حاجة هو التعامل مع الشارت بطريقة سهلة وبسيطة
تقبل تحياتي اخي الكريم

دائما يبقى الفوركس ولا يترك من يدخل فيه حتى ولو خسر فمن يخسر يريد ان يتعلم لكى يعوض خسارته مرة اخرى ومن يربح مرة يريد ان يربح كل يوم فلهذا سوق الفوركس يزداد من يعملون به يوم بعد يوم ولكن تبقى عشوائية المعلومات المنتشرة هنا وهناك منها الصحيح والغير صحيح هى السبب فى تضليل بعض المبتدئين .

okash
09-23-2012, 09:09 AM
الفوركس من الاشياء التي تجذب الشخص اليها ومن الصعب ان تفلته وتتركه لوحده ، وسبب هذا المغناطيس هو الفرص الموجودة دخل الفوركس التي تستطيع ان تجني منها المال الوفير

medhat4forex
09-23-2012, 02:19 PM
الفوركس من الاشياء التي تجذب الشخص اليها ومن الصعب ان تفلته وتتركه لوحده ، وسبب هذا المغناطيس هو الفرص الموجودة دخل الفوركس التي تستطيع ان تجني منها المال الوفير

من الصعب فعلا ان تتركه الا فى حالة انك تحقق منه فعلا المبالغ الكبيرة التى تكفيك من تعب اعصاب الفوركس او انك تجد وظيفة افضل فى العائد

okash
09-23-2012, 02:33 PM
عندما يدخل الشخص داخل الفوركس و يرى امامه الفرص التي تأتي كل يوم مثل الرز ، من الصعب ان يتخلى عن الفوركس لذلك يجب ان يكون يحفظ خط الرجعة

okash
09-23-2012, 05:19 PM
الفروكس من الظائف الرائعة والممتعو حقا لذلك عندما يدخل اي شخص الفوركس ويرى المتعة هذه ويرى انه من السهل ان يجني المال من خلالها من الصعب ان يترك الفوركس

resala11111
09-23-2012, 05:26 PM
عندما يدخل الشخص داخل الفوركس و يرى امامه الفرص التي تأتي كل يوم مثل الرز ، من الصعب ان يتخلى عن الفوركس لذلك يجب ان يكون يحفظ خط الرجعة

الواحد حاسس ان الفوركس بالنسبة لية ادمان وان الواحد مش قادر فعلا يتخلى عنة رغم الخسائر المتعددة التى قد لحقت بالشخص بس مش عارف مش قادر ابعد عنة وحاسس انى هحقق احلامى من خلالة فى يوم من الايام وادينى صابر اهو ...لما نشوف اخرتها :)

mody14
09-23-2012, 05:34 PM
الفروكس من الظائف الرائعة والممتعو حقا لذلك عندما يدخل اي شخص الفوركس ويرى المتعة هذه ويرى انه من السهل ان يجني المال من خلالها من الصعب ان يترك الفوركس

بس الفوركس زى ما ممكن تكسب منه اموال وتحس بالمتعه ممكن تشعور بالضيق من الخسارة ومشكلة الفوركس انه اللى بيخسر بيكون عايش على امل تعويض الخسارة وتحقيق مكسب عشان كده بيستمر فى السوق بس الامل مش كافية لازم يتعلم ويجتهد

yusef2011
09-23-2012, 05:37 PM

لديك وجهه نظر ولكن الفوركس ربح وخساره .. وليس من الصعب الربح .. فقط يحتاج الى صفات مهمه للتاجر

في دخول الفوركس بالنسبه لي صعب وخصوصا البدايه يحتاج الى وقت للتعلم وتشعر ببعض الملل

mannon
09-23-2012, 05:58 PM
لديك وجهه نظر ولكن الفوركس ربح وخساره .. وليس من الصعب الربح .. فقط يحتاج الى صفات مهمه للتاجر

في دخول الفوركس بالنسبه لي صعب وخصوصا البدايه يحتاج الى وقت للتعلم وتشعر ببعض الملل

الفوركس عموما مش صعب ، لكن محتاج فعلا وقت ومجهود ومحتاج انك تحط قدام عينك التعلم الاول
لان المكسب فى الفوركس المفروض يبقى تانى حاجة بعد الخبرة

mido173
09-23-2012, 06:20 PM
الفوركس عموما مش صعب ، لكن محتاج فعلا وقت ومجهود ومحتاج انك تحط قدام عينك التعلم الاول

اى حد مبتدا وفى اول 6 شهور هيحس ان الفوركس صعب وان مستحيل تحقق منه ارباح غير بالحظ ولكن لو فكر من جديد واتعلم تحليل معين واعتمد عليه اكيد الدنيا هتختلف جدا معاه

trader555
09-23-2012, 08:29 PM

هو الوصول لطريق النجاح في الفوركس بيكون عن طريق الممارسه الطويله وتراكم المعلومات اللي المتاجر بيعرفها
كل يوم من السوق وعلشان كده محتاج صبر ووقت

Mostafa Mando
09-23-2012, 09:32 PM
هو الوصول لطريق النجاح في الفوركس بيكون عن طريق الممارسه الطويله وتراكم المعلومات اللي المتاجر بيعرفها
كل يوم من السوق وعلشان كده محتاج صبر ووقت

لكن رغم طول هذا المشوار للوصول للاحتراف رغم انه ممتع جدا حيث ان كل يوم انك بتتعلم شئ جديد من المتاجرة والممارسة وتحس انك بتتقدم

okash
09-24-2012, 05:57 AM
الفوركس شيء جميل و وظيفة محترمة انت مدير نفسك اونت من تقرر لنفسك الاجازات ، ل1لك عندما يسمع اي شخص عن الفوركس يدخل ولا يخرج منها ابدا

elawamy
09-24-2012, 12:59 PM
انا لو وصلت لمرحلة انى احقق دخل ثابت من الفوركس هسيب اى وظيفة تانية وهركز معاه بس

medhat4forex
09-24-2012, 01:52 PM
الفوركس شيء جميل و وظيفة محترمة انت مدير نفسك اونت من تقرر لنفسك الاجازات ، ل1لك عندما يسمع اي شخص عن الفوركس يدخل ولا يخرج منها ابدا

كل متاجر فى الفوركس يمكنه ان يقرر طريقه بنفسه ولكن سوق الفوركس بمجرد ان تقرر انك تعمل به لا تستطيع ان تتركه غابدا

elazez
09-24-2012, 01:53 PM

كلام سليم بس فيه بعض التحفظات
طيب لا قدر الله حصل خسارة ساعتها ايه الحل؟
المفروض انه دخل شهري طيب هنصرف ازاي طول الشهر؟
تقبل تحياتي

ahmedforex
09-24-2012, 04:16 PM
كلام سليم بس فيه بعض التحفظات
طيب لا قدر الله حصل خسارة ساعتها ايه الحل؟
المفروض انه دخل شهري طيب هنصرف ازاي طول الشهر؟
تقبل تحياتي

ما هو المفروض انك بتبقى داخل بنظام ادارة راس مال يعنى خسارتك فى الصفقة ممكن تعوضها فى الصفقة اللى بعدها ولو نظام العمل بتاعك ناجح بنسبة 70 % هتلاقى كل شهر ربح وممكن يبقى متغير بس هيبقى فى نسبة ربح شهرية وده النظام اللى بيطبقوا الغرب كمان فى عملهم

resala11111
09-24-2012, 05:34 PM
ما هو المفروض انك بتبقى داخل بنظام ادارة راس مال يعنى خسارتك فى الصفقة ممكن تعوضها فى الصفقة اللى بعدها ولو نظام العمل بتاعك ناجح بنسبة 70 % هتلاقى كل شهر ربح وممكن يبقى متغير بس هيبقى فى نسبة ربح شهرية وده النظام اللى بيطبقوا الغرب كمان فى عملهم
كلام سليم ومزبوط اهم شىء اكسير الحياة للحساب وهو الادارة الجيدة لراس المال وان انت تحدد هدف لنفسك وبدام فعلا عندك نسبة متقاربة من الربح فى اخر الشهر دا بيدل على مدى حرصك وتقييمك لنفسك كمتداول ناجح

ehap
09-24-2012, 07:59 PM
كلام سليم ومزبوط اهم شىء اكسير الحياة للحساب وهو الادارة الجيدة لراس المال وان انت تحدد هدف لنفسك وبدام فعلا عندك نسبة متقاربة من الربح فى اخر الشهر دا بيدل على مدى حرصك وتقييمك لنفسك كمتداول ناجح

فعلا كلامك مظبوط وخصوصا موضوع التقييم اخر الشهر يعنى ممكن تخسر طول الشهر وتجيب ارباح اخر اسبوع تضيعلك الخسارة وتربحك مان اهم حاجة تفضل ملتزم بادارة راس المال

trader555
09-24-2012, 11:58 PM

وكمان اداره راس المال هنا هتخليه يقدر ينجح صفقته الخسرانه خساره عائمه عن طريق التبريد والتعزيز
والخروج على نقطه الدخول للصفقه الخسرانه مثلا

khali
09-25-2012, 12:02 AM
وكمان اداره راس المال هنا هتخليه يقدر ينجح صفقته الخسرانه خساره عائمه عن طريق التبريد والتعزيز
والخروج على نقطه الدخول للصفقه الخسرانه مثلا
انا الصراحة كل ما اتمناه حاليا هو حساب كبيير كي ابدا تطبيق ادارة راس المال واجني ارباح مضموونه ان شاء الله لان اغلب صفقاتي راابحة و لكن لما ادخل بعقدد كبير الحساب مبيستحملش و اتمرجن للاسف

zidane88
09-25-2012, 01:34 AM
انا الصراحة كل ما اتمناه حاليا هو حساب كبيير كي ابدا تطبيق ادارة راس المال واجني ارباح مضموونه ان شاء الله لان اغلب صفقاتي راابحة و لكن لما ادخل بعقدد كبير الحساب مبيستحملش و اتمرجن للاسف

هو فى فكرة كويسة انك تعمل على منتديات البونص ومن خلال العمل عليها يمكنك ان تجمع مبلغ لا باس به للعمل فى الفوركس وتبدا طريقك من هنا

yusef2011
09-25-2012, 05:37 AM

صح كلامك والفوركس يعتمد على نوعيه الشخص .. اللي يحب الفوركس واللي جاد في التعلم راح يصبح محترف في وقت مناسبب

بعد فتره من سنوات العمل تكستب الخبر وربما تكون وسيط او مدير لحساب .. تستفيد ايضا

elawamy
09-25-2012, 07:59 AM
صح كلامك والفوركس يعتمد على نوعيه الشخص .. اللي يحب الفوركس واللي جاد في التعلم راح يصبح محترف في وقت مناسبب

بعد فتره من سنوات العمل تكستب الخبر وربما تكون وسيط او مدير لحساب .. تستفيد ايضا

فعلا اى حاجة فى الدنيا بتيجى بالتدريج مافيش حاجة بتيجى مرة واحده وكل ماخبرتك بتزيد فى مجال بتطلع درجة

ahmedforex
09-25-2012, 08:13 AM
فعلا اى حاجة فى الدنيا بتيجى بالتدريج مافيش حاجة بتيجى مرة واحده وكل ماخبرتك بتزيد فى مجال بتطلع درجة

هناك من يعتقدون ان مجال الفوركس يمكن لاى شخص ان يربح منه المال بدون ان يتعب فهؤلاء غافلون عن الحقيقة والاحصائيات تثبت ذلك وخصوصا فى الوطن العربى كم نسبة الاشخاص الذين يخسرون كل يوم ومن منهم يربح فى هذا المجال!