PDA

View Full Version : لية عايز تكسب بسهولة فى الفوركس

Pages : [1] 2 3 4

mannon
08-10-2012, 10:38 AM
شخص رصيدة 1000$ يعنى تقريبا 6 الاف جنية مصرى ، يعرف عن الفوركس ويدخل ، يعمل فى الشهر 100$ يعنى تقريبا 600 جنية ، المكسب دة ميعجبوش ويذود المخاطرة ويقوم كسبان فى الشهر الى بعده 200$ يعنى 1200 جنية ، يقرف من حياتة ويقول لنفسة " اية لعب العيال دة ، اية المكسب القليل ده ! " يذود المخاطة جدا وهب الحساب يطير ، يرجع يسب للفوركس ويقولك الفوركس دة محرقة أمول .

طيب بالعقل كدة فى مشروع فى مصر مثلا تقدر تفتحة ب 6000 جنية ، دة ان لو فتحت عربية كشرى على الاقل عايز 10 الاف ولو عملت فى اليوم 20 جنية بتبقى طاير من الفرحة
لية بقى مش بنحسبها كدة مع الفوركس

alskndry
08-10-2012, 12:04 PM
والله عندك حق ياخ مانون الفوركس غير مكلف بالنسبة لراس المال بالعكس انا اول ما بدات مش هتصدق بدات بحساب 250 دولار

وكنت مقتنع جدا بالربح القليل ولكن الطمع اضاع كل شئ المهم نتعلم من اخطانا وبدات من جديد

وتصدق دلوقتى ما بدخلش بلوت اكبر من 1 % من راس المال مهما كانت الصفقة مضمونة

وببقى قاعد وحاطط فى بطنى بطيخة صيفى

amrmorasamir
08-10-2012, 12:13 PM
بصراحه انا لو معايا 1000 دولار يامنون هكتفى فى الشهر بربح 25% او 20% فقط حتى لو جبتهم فى اسبوع واحد هوقف التداول واستنه الشهر اللى بعديه

faress_msr
08-10-2012, 09:51 PM
عشان النفس امارة بالسؤ الا من رحم ربي. يعني دايما النفس مبتشبعش وعاوزة المزيد وقليل جدا اللي عنده قناعة وبيرضي بالمكسب القليل
لازم في كل صفقة ربح لو كسبت 20 نقطة تقول يا ريتني دخل النقطة بدولار او دولارين او خمسة

okash
08-10-2012, 10:03 PM
على ما اعتقد ان الطمع هو السبب وراء كل شيء وراء كل خسارة
لذلك على الشخص ان لا يطمع ولا يفكر ابدأ في الطمع
اذا كان مقتنع بالربح القليل سوف ينجح وسوف يجني كا يريد ودون اي تعب

Altgani
08-11-2012, 07:26 AM
شخص رصيدة 1000$ يعنى تقريبا 6 الاف جنية مصرى ، يعرف عن الفوركس ويدخل ، يعمل فى الشهر 100$ يعنى تقريبا 600 جنية ، المكسب دة ميعجبوش ويذود المخاطرة ويقوم كسبان فى الشهر الى بعده 200$ يعنى 1200 جنية ، يقرف من حياتة ويقول لنفسة " اية لعب العيال دة ، اية المكسب القليل ده ! " يذود المخاطة جدا وهب الحساب يطير ، يرجع يسب للفوركس ويقولك الفوركس دة محرقة أمول .

طيب بالعقل كدة فى مشروع فى مصر مثلا تقدر تفتحة ب 6000 جنية ، دة ان لو فتحت عربية كشرى على الاقل عايز 10 الاف ولو عملت فى اليوم 20 جنية بتبقى طاير من الفرحة

اوافقك الراي اخوي بس بكل بساطه الواحد بيقراء الشروح حقت الفوركس وبيوهمه ضعيفو النفوس انه مجال سهل وربح كبير ويحطون اثباتات ب ارقام خياليه جابوها بعد سنين من الخبره ويقولن للمتسجل الجديد تقدر تجيبها ف شهر وهو اماله عاليه وقت مايجيبها يقرف من المجال ويجلس يسب

Altgani
08-11-2012, 07:38 AM
[QUOTE=alskndry;976064]والله عندك حق ياخ مانون الفوركس غير مكلف بالنسبة لراس المال بالعكس انا اول ما بدات مش هتصدق بدات بحساب 250 دولار

وكنت مقتنع جدا بالربح القليل ولكن الطمع اضاع كل شئ المهم نتعلم من اخطانا وبدات من جديد

اهم شي انك تعلمت اخوي :) والحمد لله المره الجاي مش بتكررر

EgyTrading
08-11-2012, 07:58 AM
دائما وابدا الربح المريح ينتابه الطمع وهذا من طبع البشر ويجب علينا ان نبتعد عن هذه الصفه الخبيثه
ولو ان المتاجر حسابه 1000 دولار فبابسط الطرق يستطيع ربح 10 دولار فى اليوم اى ما يعادل 300 دولار شهريا وهذا يعادل راتب محاسب فى اى بنك

Altgani
08-11-2012, 05:40 PM
بصراحه انا لو معايا 1000 دولار يامنون هكتفى فى الشهر بربح 25% او 20% فقط حتى لو جبتهم فى اسبوع واحد هوقف التداول واستنه الشهر اللى بعديه

كويس انك قنوع وانا اوافقك في فكره انك لو جبتها ف اسبوع بتجلس وتنزل الشهر الجاي .. بس لو تدخل ف نفس الشهر ب لوت قليل شويه لكن ب خطه محكمه مايصير شي دائما لو وصلت لي هدفك سوي هدف جديد بس خليك قنوع برضو :)

Altgani
08-11-2012, 05:43 PM
عشان النفس امارة بالسؤ الا من رحم ربي. يعني دايما النفس مبتشبعش وعاوزة المزيد وقليل جدا اللي عنده قناعة وبيرضي بالمكسب القليل
لازم في كل صفقة ربح لو كسبت 20 نقطة تقول يا ريتني دخل النقطة بدولار او دولارين او خمسة

نعم اخوي للاسف النفس ماترحمش خصوصا ف ناحيه الربح لو يربح 5 نقاط بس يقول ياريتني سويتها ب 5 كنت كسبت 25 دولار حلوين :× ويجلس يدخل مره ثانيه ف الصفقه ويحط النقطه ب 5 دولار ويخسر ويجلس يسب :×

Altgani
08-11-2012, 05:45 PM
[QUOTE=EgyTrading;977976]دائما وابدا الربح المريح ينتابه الطمع وهذا من طبع البشر ويجب علينا ان نبتعد عن هذه الصفه الخبيثه
ولو ان المتاجر حسابه 1000 دولار فبابسط الطرق يستطيع ربح 10 دولار فى اليوم اى ما يعادل 300 دولار شهريا وهذا يعادل راتب محاسب فى اى بنك

مثل ماقلت ربح 300 دولار ف الشهر ب النسبه لان راس مالك الف فقط هذا ربح كويس جدا الي هو 30% هذا شي سهل بس مين الي يسمع ~

aboualy
08-12-2012, 11:42 AM

اعتقد ان لو حسبنها كده اكيد حنستريح واعتقد ان مكسب بين 10 و 20 فى الميه كل شهر دى حيكون مكسب جيد جدا

mohmed94
08-12-2012, 08:48 PM

كلامك صح اخوي بس في ناس كزا والله العظيم ما يملا عينهم الا التراب

mannon
08-13-2012, 02:34 AM
اعتقد ان لو حسبنها كده اكيد حنستريح واعتقد ان مكسب بين 10 و 20 فى الميه كل شهر دى حيكون مكسب جيد جدا

والله يباشا مكسب 20% فى الشهر دة من مبلغ كبير ممتاز جدا ومش عارف لية الناس مش قادرة تقدر ان الفوركس فرصة استثمارية رائعة وافضل 1000 مرة من البنوك بس الناس تدخل بقلب وبلاش طمع

mannon
08-13-2012, 02:34 AM

والله يباشا مكسب 20% فى الشهر دة من مبلغ كبير ممتاز جدا ومش عارف لية الناس مش قادرة تقدر ان الفوركس فرصة استثمارية رائعة وافضل 1000 مرة من البنوك بس الناس تدخل بقلب وبلاش طمع

alskndry
08-13-2012, 05:49 PM

والله فعلا الفوركس من اسهل المشاريع غير مكلفة ليست بحاجة لو قت كبير

سهلة المتابعة فى اى وقت

بس للاسف اخى ما نون معظم الشعب المصرى غير مقتنع بفكرة الربح من النت

واول ناس اسرتى ومصدقوكش غير لما شافوا بعينهم

elzeel
08-14-2012, 04:59 AM
انا عن نفسى نفسى احقق مكسب شهرى 100 دولار فقط لا غير ان شاء الله ودا كل طموحى من الفوركس
ومش طمعان فى اكتر من كدا وياريت ان شاء الله اقدر الاقى كدا فعلا واوصل للدرجه دى

midosafwat
08-14-2012, 08:41 AM
هو الفوركس الاستثمار به جيد ولكن الاهم هل انت مؤهل للعمل فى هذا السوق ام لا لازم نتعلم ونطور من نفسنا فى المتاجرة ونكتسب خبرات كبيرة

aboualy
08-14-2012, 09:54 PM
فعلا اخى العزيز النجاح فى الفوركس يحتاج الاهتمام بالتعليم والتدريب الجيد فى البداية لانه لا يستطيع ان ينجح فى الفوركس الا من درسه واهتم به تماما

faress_msr
08-14-2012, 10:23 PM
مش بس الفوركس ده في اي جانب من جوانب الحياة اذا الشخص ما التزمش وطور نفسه وقدراته ومهاراته وجمع علي اد ما يقدر معلومات واجتهد ودرب نفسه مش حيعرف ينجح في المجال

Altgani
08-14-2012, 10:30 PM
مش بس الفوركس ده في اي جانب من جوانب الحياة اذا الشخص ما التزمش وطور نفسه وقدراته ومهاراته وجمع علي اد ما يقدر معلومات واجتهد ودرب نفسه مش حيعرف ينجح في المجال

اوافقك الراي اخوي .. الفوركس نفسه محتاج عزيمه واصرار انك تنجح ومش توقف عند اول عقبه .. واغلب المجالات كذا حتي الابلود مثلا لو من االاول كسلت ومبقيت مابتشتغل مابتنجح فيه وكذا حال الدنيا

mannon
08-15-2012, 01:40 AM

على فكرة دى معادلة معروفة جدا ، من يجتهد ومن يتعب فى اى مجال يعمل فية سوف يصل الى هدفة وسوف يبدع وينجح فى هذا المجال المهم يعمل لنفسة خطة عشان يخلص فى وقت معين ويقدر يقيس انجزاتة بالنسبة للوقت

Altgani
08-15-2012, 01:53 AM
[QUOTE=mannon;985356]على فكرة دى معادلة معروفة جدا ، من يجتهد ومن يتعب فى اى مجال يعمل فية سوف يصل الى هدفة وسوف يبدع وينجح فى هذا المجال المهم يعمل لنفسة خطة عشان يخلص فى وقت معين ويقدر يقيس انجزاتة بالنسبة للوقت

ازرع تحصد اخوي وهذا شي ثابت ف ها الدنيا ماتنتظر شي يجيك لعندك اتعب وبتحصل مرداك ان شاء الله

trader555
08-15-2012, 04:22 PM

ودي من وجهه نظري نسبه كويسه اوي تحققها من مجال مش هيكلفك غير جهدك لا ليه مكان هتدفع مواصلات ليه مثلا
وحتى الوقت للمتاجره انت اللي بتختاره عاوزين ايه تاني بس

okash
08-15-2012, 09:45 PM
سبب دخول كل الناس والاقبال على الفوركس هو انهم سمعو عن الفوركس انو بتقدر تجني ثروة كبيرة وبسرعة كبيرة ، فيصدقون ويدخلون بتسرع وتهور وطمع ويخسرو في النهاية

faress_msr
08-15-2012, 09:52 PM
ودي من وجهه نظري نسبه كويسه اوي تحققها من مجال مش هيكلفك غير جهدك لا ليه مكان هتدفع مواصلات ليه مثلا
وحتى الوقت للمتاجره انت اللي بتختاره عاوزين ايه تاني بس

عاوزين نربح وبس عاوزين برنانكي يهمد ويخف علينا شويا عاوزين شركات الوساطة تراعي ربنا فينا شويا وتقوي سيرفراتها وتقلل سبيرداتها طبعا صعب كل ده يتحقق بس حنقول ايه بقا احنا طماعين

amrmorasamir
08-15-2012, 09:54 PM
عاوزين نربح وبس عاوزين برنانكي يهمد ويخف علينا شويا عاوزين شركات الوساطة تراعي ربنا فينا شويا وتقوي سيرفراتها وتقلل سبيرداتها طبعا صعب كل ده يتحقق بس حنقول ايه بقا احنا طماعين

ليه ياباشا برنانكى ده راجل زى العسل ولو اى خبر لبرنانكى علقت قبليه هتكسب كويس جدا من الحركه اللى بيعملها
وبعدين ان السرفر يهنج ده حاجه عاديه ومعتقدش انها ممكن تتصلح اما تقليل الاسبريد ده مستحيل شويه ههههههههه لانهم عاملين حسابات ecn
عشان للناس اللى عايزين اسبريد قليل وبيقللوا الرافعه وبيكون الحساب كبير

faress_msr
08-15-2012, 09:58 PM
ليه ياباشا برنانكى ده راجل زى العسل ولو اى خبر لبرنانكى علقت قبليه هتكسب كويس جدا من الحركه اللى بيعملها
وبعدين ان السرفر يهنج ده حاجه عاديه ومعتقدش انها ممكن تتصلح اما تقليل الاسبريد ده مستحيل شويه ههههههههه لانهم عاملين حسابات ecn
عشان للناس اللى عايزين اسبريد قليل وبيقللوا الرافعه وبيكون الحساب كبير

منا قولتلك يا عمرو باشا دي كلها احلام واطماع في داخلنا ونسبة تحقيقها ضعيفة جدا بس حنعمل ايه لازم نتعايش ونتكيف مع الاوضاع ونحمد ربنا علي اي حال

mohmed94
08-15-2012, 10:36 PM

انا كمان نفس الحكايه بوقف التداول على طول لانو اخاف الربح الي ربحته يروح علي لاخسارة طبعا الطمع مرات يخليني تاني اضارب مرات اخسر مرات اربح

08-15-2012, 11:35 PM
هههههه للاسف يا اخى هو ده حال المصرى عمره ما يرده برزقه ولا عنده قناعة
وانا عن نفسى لو رزقى وصل 600 جنيه من الفوركس هرضى بيه

mohmed94
08-15-2012, 11:42 PM
دائما وابدا الربح المريح ينتابه الطمع وهذا من طبع البشر ويجب علينا ان نبتعد عن هذه الصفه الخبيثه

على قول اخونا التجاني كويس انك قنوع تراني ملك الطماعين ههه بي كلامك صح 300 دولار اكثر من مرتب موظف اي بنك والله في موظفين بياخدو 150 دولار بس

Altgani
08-15-2012, 11:47 PM
هههههه للاسف يا اخى هو ده حال المصرى عمره ما يرده برزقه ولا عنده قناعة
وانا عن نفسى لو رزقى وصل 600 جنيه من الفوركس هرضى بيه

مش المصريين بس اخوي كل الشعوب كذا ## هذا حال الانسان ## ما يملا عينه الا التراب للاسف ~ لو كل واحد صار قنوع ب الي يكسبه مايصير شي بس كمان ماتصير قنوع وتجلس كذا لازم يكون عندك طموح ~

mohmed94
08-15-2012, 11:54 PM
مش المصريين بس اخوي كل الشعوب كذا ## هذا حال الانسان ## ما يملا عينه الا التراب للاسف ~ لو كل واحد صار قنوع ب الي يكسبه مايصير شي بس كمان ماتصير قنوع وتجلس كذا لازم يكون عندك طموح ~

صيحيح اخوي دي طبيعه الانسان بس الطمع مو حلو لازم ترضى بالي عندك بس يا خساره عين الانسان ما يملاها الا التراب

alskndry
08-16-2012, 12:22 AM

عنك حق اخى لازم يكون الانسان قنوع ولكن فى نفس الوقت لازم يبقى عنده طموح لتحقيق مكاسب فى الفوركس

remo
08-16-2012, 01:00 AM

اللة عليك يامينا وعلى حكمتك طيب قول لنفسك الكلام دا بدون غضاضة يامينا

mohmed94
08-16-2012, 01:09 AM
عنك حق اخى لازم يكون الانسان قنوع ولكن فى نفس الوقت لازم يبقى عنده طموح لتحقيق مكاسب فى الفوركس

بس ما يكون طماع لانو في ناس بتفهم الطموح غلط يعني دايما تلاقيه يحاول يكسب باي طريقه وما يهمه احد وما بينصح احد او يوريه الطريقه الصحيحه ودي اسمها الانانيه

trader555
08-16-2012, 09:18 PM

الطمع اصلا طبيعه في النفس البشريه والاغلبيه فعلا طماعين واللي بيحقق مكسب بيكون عاوز الزياده دائما حتى لو مكسبه كويس
ودايما بنبص على اللي فوقنا ومبنبصش على اللي بيخسروا ونحمد ربنا اننا على الاقل مع الفريق الناجح

kareem
08-16-2012, 10:27 PM
الله عليك يا فعلا و بجد لو الواحد بيحسبها زي الواقع في مصر مكنش تعب اوي و المشكلة انك بتمع و

عايز تبقى زي الأجانب فلازم نكبر راس المال الأول و الله يوفق الجميع

okash
08-16-2012, 10:42 PM
انا عايز اكيب بسهولة من الفوركس لأنه سبب دخولي في الفوركس هو ان اكسب واجمع المالك في كل سهولة ولكن لقد تفاجئت عندما دخلت الفوركس وجدت ان الربح صعب جدا فيها

smart_forex
08-16-2012, 10:49 PM
والله دى اكيد بدايه اى حد فى الفوركس الطمع والله انا شايف انا حساب بالف دولار نضاعف منه 6% فقط كل شهر مناسب جدا و بعد كدا مع مرور الوقت الحساب يكبر و يبقى دخل ثابت و مخاطره قليله

walidsamir
08-17-2012, 12:46 AM
كلامك فعلا منطقي للاسف لازم نحسبها صح بدل ما نضيع كل راس المال وتبقي كارثه ولازم كل واحد يعتبر الفوركس انه مشروع بجد مش مجرد مداوله للفلوس وبس
واعتقد انك لو كسبت مثلا 20% من راس المال هيبقي تمام التمام

amrmorasamir
08-17-2012, 12:48 AM
مش عارف بس فعلا انا عايز اكسب بسهولة من غير تعب ولكن بصراحة ان اكتشفت انه مينفعش ولازم تتعب عشان تكسب من هذا السوق العنيف

2rimal
08-17-2012, 01:50 AM
مش عارف بس فعلا انا عايز اكسب بسهولة من غير تعب ولكن بصراحة ان اكتشفت انه مينفعش ولازم تتعب عشان تكسب من هذا السوق العنيف

من يريد ان يكسب بسهولة و بدون اي تعب فانه زي ما انه يعمل في الهواء لا يحصل على اي شيؤ لان القاعدة تقول لا مال في الفوركس بدون جهد فيه و خبرة

amrmorasamir
08-17-2012, 02:05 AM
من يريد ان يكسب بسهولة و بدون اي تعب فانه زي ما انه يعمل في الهواء لا يحصل على اي شيؤ لان القاعدة تقول لا مال في الفوركس بدون جهد فيه و خبرة

فعلا ياباشا ماهو ده اللى انا اكتشفته بعد كده انك لازم تاخد خبره وتتعب فى السوق عشان تقدر تكسب زى اى شغل فى الحياه بتتعب وتاخد مكافأه اخر الشهر

2rimal
08-17-2012, 02:13 AM
فعلا ياباشا ماهو ده اللى انا اكتشفته بعد كده انك لازم تاخد خبره وتتعب فى السوق عشان تقدر تكسب زى اى شغل فى الحياه بتتعب وتاخد مكافأه اخر الشهر

هذا ما تعلمت منه انا كذلك ، فالفوركس علمني ان التعامل معه يجب ان يكون منضبطا و ان نتعامل معه بعقل و بخبرة و يمكن حتى بذكاء ، فهذه اسس النجاح فيه

omar96
08-17-2012, 04:43 AM
يا اخى عندك كل الحق
و فعلا الطمع يقل ما جمع و لكن نحن البشر لو كان لنا واديان من ذهب تمنينا الثالث
هذه هى طبيعة الانسان

walidsamir
08-17-2012, 05:28 AM
هو الفوركس الاستثمار به جيد ولكن الاهم هل انت مؤهل للعمل فى هذا السوق ام لا لازم نتعلم ونطور من نفسنا فى المتاجرة ونكتسب خبرات كبيرة

فعلا اخى الكريم النجاح فى الفوركس يحتاج الصبر و التعليم والتدريب الجيد فى البداية لانه لا يستطيع ان ينجح فى الفوركس الابالدراسه الجيدة والقراءة فى المجال
فى الكتب العربيه والاجنبيه

mannon
08-17-2012, 10:30 AM
فعلا اخى الكريم النجاح فى الفوركس يحتاج الصبر و التعليم والتدريب الجيد فى البداية لانه لا يستطيع ان ينجح فى الفوركس الابالدراسه الجيدة والقراءة فى المجال
فى الكتب العربيه والاجنبيه

على الرغم ان التعلم فى الفوركس متاح والمصادر كتير جدا وكمان ممكن نحمل كل الكتب والكورسات من النت مجانا الا ان عدد قليل جدا من المتداولين هم الى بيهتموا بالتعلم ، وعشان كدة بنسمع دائما ان نسبة الخاسرين اكبر فى هذا السوق

Altgani
08-17-2012, 10:30 AM
يا اخى عندك كل الحق
و فعلا الطمع يقل ما جمع و لكن نحن البشر لو كان لنا واديان من ذهب تمنينا الثالث
هذه هى طبيعة الانسان

بالضبط اخوي مايملا عين الانسان الا التراب ~ وهذا اسواء شي ف ها المجال عاوز تمشي فيه تنسي شي اسمه الطمع وترضي ب الواقع وتكون قنوع

zidane88
08-17-2012, 04:05 PM
بالضبط اخوي مايملا عين الانسان الا التراب ~ وهذا اسواء شي ف ها المجال عاوز تمشي فيه تنسي شي اسمه الطمع وترضي ب الواقع وتكون قنوع

والله يا اخى انا مش عايز اقول كده ولكن الفكرة ان الكثير من المتاجرين يكون لديهم الطموح الزائد عن اللزوم عندما يعملون فى سوق الفوركس

aboualy
08-17-2012, 04:09 PM
والله يا اخى انا مش عايز اقول كده ولكن الفكرة ان الكثير من المتاجرين يكون لديهم الطموح الزائد عن اللزوم عندما يعملون فى سوق الفوركس

فعلا اخى العزيز وربما هم ينخدعوا فى الصورة التى تقدم لهم فى اعلانات شركات الفوركس التى جميعها تتحدث عن تحقيق ارباح كبيرة فى وقت قصير

trader555
08-17-2012, 09:39 PM
فعلا اخى العزيز وربما هم ينخدعوا فى الصورة التى تقدم لهم فى اعلانات شركات الفوركس التى جميعها تتحدث عن تحقيق ارباح كبيرة فى وقت قصير

لا وتلاقي ان فيه بيخسروا في البدايه بسبب افكارهم دي ولما يعرفوا حقيقه المجال بيفضلوا ماشين فيه بنفس النظام
وبيتعلموش من اخطاؤهم للأسف وبكده الخسائر بتكبر معاهم

medhat4forex
08-17-2012, 10:32 PM

اخىا لكريم ان الطموح الزائد ناتج عن الدعايا لسوق الفوركس واللى من خلاله جعل الكثير يعتقد انه وقع على الكنز الابدي

kareem
08-18-2012, 12:12 AM
اخىا لكريم ان الطموح الزائد ناتج عن الدعايا لسوق الفوركس واللى من خلاله جعل الكثير يعتقد انه وقع على الكنز الابدي

فعلا كلام ممتاز و ده بيخليه متسرع عادة في الأول لغاية لما يقابل

المارجن كوول وي عرف انه وقع في كلام الدعايا و يبدأ

يعرف و الله يوفق الجميع

amrmorasamir
08-18-2012, 12:20 AM

صح يامدحت الفوركس بقى يتعمل عليه دعايا كبيره جدا ودعايا مزيفه بيقع فيها ناس كتير جدا وللاسف اكبر شركه عندها دعايا خطأ وبتوهم الناس هى شركه iForex
وهى شركه نصابه

remo
08-18-2012, 02:39 AM
صح يامدحت الفوركس بقى يتعمل عليه دعايا كبيره جدا ودعايا مزيفه بيقع فيها ناس كتير جدا وللاسف اكبر شركه عندها دعايا خطأ وبتوهم الناس هى شركه iForex
وهى شركه نصابه

فعلا انا كل ماخش الياهو بلاقى اعلانات بالهبل على ال الى فوركس دا فعلا وهو شركة نصابة

faress_msr
08-18-2012, 03:43 AM

طموح اقرب للطمع لانهم بيتخيلوا حركة العملة عالشارت اموال في اموال وفرص لتحيق الثروة الطائلة وده بيخلي نظرتهم قاصرة عالربح وبيتناسوا خطورة السوق اللي نسبة الخسرانين فيه ممكن تبقي ازد بكتير من الربحانين

elzeel
08-18-2012, 04:52 AM
طموح اقرب للطمع لانهم بيتخيلوا حركة العملة عالشارت اموال في اموال وفرص لتحيق الثروة الطائلة وده بيخلي نظرتهم قاصرة عالربح وبيتناسوا خطورة السوق اللي نسبة الخسرانين فيه ممكن تبقي ازد بكتير من الربحانين

فعلا لان كتير بيركز على الربح دون حسبان الخساره وانه يحسب انه ممكن
فى وقت يخسر وبكدا بيتحطم كليا لان هو اخد الامر بربحيه فقط وبيخاطر
دوما من اجل الربح والكسب الكبير وينسى امر الخساره والطمع

amrmorasamir
08-18-2012, 12:08 PM
في البداية كل سنة و انت طيب الحقيقة ان طمع الانسان ليس له حدود فمهما ربح يريد المزيد و الحق ان الخسارة في سوق الفوركس تاتي من خلال خاصيتي الطمع و الخوف و هما عاملان اساسيان في فقدان راس المال لو كان الانسان يتعظ و يقنع بالقليل لكان حاله احسن

وانت طيب وان شاء الله عيد سعيد وفعلا كلامك صح لكن تقول لمين بقى كل الناس بتكمع خصوصا المبتدئين

mannon
08-18-2012, 12:12 PM

والله معاك حق يأخ مدحت اعتقد ان دة من اكتر اسباب الى خلت الناس تفكر بالشكل دة فى الفوركس ، الاعلانات الى فى كل حتة عن الفوركس وعن ارباحة الخيالية هى الى خلت الناس تشوف الفوركس بشكل غير واقعى

Altgani
08-18-2012, 12:23 PM

كلامك عين العقل اخوي .. وهذا الغلط ~ الدعاية للفوركس صارت كثيره لو تدخل الاميل تشوف واحد كاتب حولت الف الي 5 الف ف ظرف مدري كم ..الخ ويفتكر الواحد انه داخل علي شي سهل ومكسبه خرافي -_- ويتفاجا ب الامر الواقع

alskndry
08-18-2012, 12:24 PM
والله معاك حق يأخ مدحت اعتقد ان دة من اكتر اسباب الى خلت الناس تفكر بالشكل دة فى الفوركس ، الاعلانات الى فى كل حتة عن الفوركس وعن ارباحة الخيالية هى الى خلت الناس تشوف الفوركس بشكل غير واقعى

فعلا الاعلانات الوهمية الى تقنع الناس انك تحول 100 دولار لاف دولار بسهولة ودو تعب

ده حتى اخر حاجة شفتها وانا بقلب فى قنوات التليفزيون وجدت قناة عربية متخصصة فى الفوركس

بس للاسف مش للتعلم ولكن دعاية لبعض الشركات

Altgani
08-18-2012, 12:50 PM
فعلا الاعلانات الوهمية الى تقنع الناس انك تحول 100 دولار لاف دولار بسهولة ودو تعب

ده حتى اخر حاجة شفتها وانا بقلب فى قنوات التليفزيون وجدت قناة عربية متخصصة فى الفوركس

بس للاسف مش للتعلم ولكن دعاية لبعض الشركات

نعم اخوي .. وممكن تشوف دعاية الي تظهر ف الهوت ميل مثلا -___- يجيك واحد ماعمره شاف الفوركس ب عيونه يقول لك حولت مدري كم لي مدري كم ف ظرف مدري كم -_-" بس قناة هذه ماسمعت فيها بدور عليها الحين

2rimal
08-18-2012, 03:38 PM
في حادجة مهمة لازم يعرفها الكل ان اي دعاية بتقول فيها انك بتكسب الف دولار في ظرف يوم و ما الى هذه الاعلانات فما هي الا اغراءات يعملها هؤلاء الناس لجلي اكبر العملاء لهم و يمكن هم فقط الذين يربحون هذا المبلغ على ظهور الناس

zidane88
08-18-2012, 04:13 PM
نعم اخوي .. وممكن تشوف دعاية الي تظهر ف الهوت ميل مثلا -___- يجيك واحد ماعمره شاف الفوركس ب عيونه يقول لك حولت مدري كم لي مدري كم ف ظرف مدري كم -_-" بس قناة هذه ماسمعت فيها بدور عليها الحين

ههههههههه فعلا فى الياهو بقى فى اعلان واحد بيقول انه حول المبلغ الفلانى الى المبلغ الفلانى فى اسبوع وهو كله تلاليف طبعا

trader555
08-18-2012, 10:20 PM
ههههههههه فعلا فى الياهو بقى فى اعلان واحد بيقول انه حول المبلغ الفلانى الى المبلغ الفلانى فى اسبوع وهو كله تلاليف طبعا

الاعلانات دي انتشرت بشكل رهيب لدرجه اني لما بدخل اي منتدى الاقي اعلانات الفوركس فيه
ومش عارفه هل الناس ممكن تصدق الكلام المبالغ فيه ده بسهوله

faress_msr
08-18-2012, 10:24 PM
الاعلانات دي انتشرت بشكل رهيب لدرجه اني لما بدخل اي منتدى الاقي اعلانات الفوركس فيه

طبعا المبتدئين والناس اللي معندهاش خبرة في النت والكمبيوتر ممكن يصدقوه بشدة ومثل هذه الشريحة بتكون زي الصيدة لشركات الوساطة النصابة

mannon
08-19-2012, 05:14 PM
طبعا المبتدئين والناس اللي معندهاش خبرة في النت والكمبيوتر ممكن يصدقوه بشدة ومثل هذه الشريحة بتكون زي الصيدة لشركات الوساطة النصابة

هه وحتى الى عندهم خبرة ياخ فارس ، اكتر شريحة معرضة للتصب من الشاب ، الناس الى بتبقى موجودة على منتديات التجارة الاكترونية الشركات بتفهم انا الفوركس دة تجارة الاحلام ودة انا شفتة بعينى

dr.stre55
08-19-2012, 07:45 PM

دة حتي مواقع الالعاب الالكترونية
مصوراها للناس علي انها لعبة...و حاجة تضيع فيها وقتك
منكرش ان كان هوة دي تخيلي في الاول لكن الحمد لله ان ربنا هداني للعلم ..علشان استمر في المجال دة

trader555
08-19-2012, 11:18 PM

الغريبه انهم بيصدقوا من غير حتى ما يكلفوا نفسهم بالبحث عن الحقيقه واللي يقدروا يعرفوها بسهوله
لو دخلوا اي منتدى خاص بالفورك وسألوا اللي سبقوهم

aboualy
08-19-2012, 11:47 PM
الغريبه انهم بيصدقوا من غير حتى ما يكلفوا نفسهم بالبحث عن الحقيقه واللي يقدروا يعرفوها بسهوله

فعلا الكل بيصدق الاعلانات دى وده لان هذه الاعلانات بتلعب على رغبة الانسان فى المكسب السريعه وحلمه فى تكون ثروة من لا شئ وعشان كده هما مبيحولوش يسائلوا لانهم بيبقوا زى ميكونوا مصدقوا لقوا حلمهم

dr.stre55
08-20-2012, 01:12 AM
لان هتلاقي كل واحد بيفكر انها تجربة يا نجحت يا ما نجحتش
و اللي ما بينجحش بيفتكر بقي ان في نظرية مؤمرة عليه..او ان محدش عايز يفيده و هيديه علم فبيستسلم و يمشي

Altgani
08-20-2012, 01:57 AM
لان هتلاقي كل واحد بيفكر انها تجربة يا نجحت يا ما نجحتش
و اللي ما بينجحش بيفتكر بقي ان في نظرية مؤمرة عليه..او ان محدش عايز يفيده و هيديه علم فبيستسلم و يمشي

ايوه اخوي كلامك صح..الواحد يدخل يقول اجرب مش خسران شي .. واذا خسر يقول مؤامره ~ مدري يفتكر العالم كله اختاره هو من ال7 مليار انسان ## علشان يتأمرو عليه سبحان الله بس

medhat4forex
08-20-2012, 04:05 AM

ان الاعلانات التى تعطى الكثير من الامثلة لناس حققوا الملايين والله كانت سبب فى ان ينخدع الكثير من العرب الاخص المتوسطى الدخل منهم بالتوهم بالثراء

SlaiteR
08-20-2012, 07:56 AM

اظن اخي الكريم بسبب رويته انه يستطيع ان يكسب قدر غير محدود من المال من دون ان يخرج من المنزل

ورؤيته لأقرانه في المنتديات وربحهم

مما يجعله يطمع في الحصول على الكثير

amrmorasamir
08-20-2012, 08:50 AM
اظن اخي الكريم بسبب رويته انه يستطيع ان يكسب قدر غير محدود من المال من دون ان يخرج من المنزل

ورؤيته لأقرانه في المنتديات وربحهم

مما يجعله يطمع في الحصول على الكثير

فعلا يا اخى كلامك صح واى حد فى البداية بيفكر بالطريقة دى حتى ولو كانت طريقة تفكير خاطأة

midosafwat
08-20-2012, 09:11 PM
مفيش اى حاجة سهلة خالص ولا فوركس ولا غيره وانا بصراحة امنيتى انى افتح مطعم المصريين مبيبطلوش اكل هههههههه

zidane88
08-20-2012, 09:59 PM
مفيش اى حاجة سهلة خالص ولا فوركس ولا غيره وانا بصراحة امنيتى انى افتح مطعم المصريين مبيبطلوش اكل هههههههه

ههههههههههههههه طب انت بتقول فيها انت عارف ان اغلب الشباب فى مصر دلوقتى اول مشروع بيفكرو فيه هو مطعم

elsaden
08-20-2012, 10:30 PM
اقل مشروع عاوز تفتحه مش هيكون اقل من 10 الاف جنيه على احسن تقدير .. ازاى تفكر انك تكسب من الفوركس وتحقق ثروه وانت حتى مبداتش براس مال محترم .. ده مشروع زى اى مشروع اخوانى

mohmed94
08-20-2012, 10:33 PM

مظبوط اخوي يعني لو راس ملك 1000 دولار 20% تساوي 200 دولار وديه اكبر من راتب موظف حكومي بس ايش تقول الطمع اكيد بيخلي الواحد يخسر

trader555
08-21-2012, 01:06 AM
اقل مشروع عاوز تفتحه مش هيكون اقل من 10 الاف جنيه على احسن تقدير .. ازاى تفكر انك تكسب من الفوركس وتحقق ثروه وانت حتى مبداتش براس مال محترم .. ده مشروع زى اى مشروع اخوانى

للأسف مش بتلاقي اللي بيفكر بالطريقه دي مع الفوركس بالذات الكل داخل عاوز يحقق ربح كبير من مبلغ صغير
وطبعا ده كله من تأثير اعلانات الفوركس

faress_msr
08-21-2012, 06:33 AM
للأسف مش بتلاقي اللي بيفكر بالطريقه دي مع الفوركس بالذات الكل داخل عاوز يحقق ربح كبير من مبلغ صغير

وطبعا بعض الاحيان بيكون راجع لنفسية المتاجر وظروفه الشخصية اللي بتخليه يفضل يحلم بالملايين وينسي انه حسابه بضع مئات من الدولارات وكأن السماء تمطر ذهبا

osama00971
08-21-2012, 01:21 PM
والله عين العقل يا مانون وهذا بالفعل ماحدث معي وندمت وتعلمت ان اكبر راس مالي اولا ثم ابدا ان اتاجر
حتى لو ربحت 10% هيكون مبلغ محترم ويرضيني ايضا

medhat4forex
08-21-2012, 02:08 PM
والله عين العقل يا مانون وهذا بالفعل ماحدث معي وندمت وتعلمت ان اكبر راس مالي اولا ثم ابدا ان اتاجر

ان العمل فى الفوركس بالاعتماد على الخطوات المرتبة هى الطريقة الافضل التى يمكنك ان تعمل بها فى سوق الفوركس ويجب ان نتابع جميعا الصعود الى القمة بطريقة مرتبة

mannon
08-21-2012, 03:10 PM

الله ينور عليك يمعلم وربنا هيعوضك بأذن الله
لازم على فكرة عشان فعلا وعلى ارض الواقع ترضى بربح قليل 10% لازم يكون رأس مالك كبير ومش كل الناس هتقولك كدة

elsaden
08-22-2012, 12:03 AM

بالظبط اخى ... ياعنى تلاقى اعلان عن الفوركس وجايب جنبه عربيه اخر موديل وفيلا وكوم من الفلوس .. تخيل الناس هتقثول ايه
ده اكيد سحر .. الفوركس ده الى بيحول التراب فلوس .. للاسف تفكير خاطىء بس سببه الصراحه الاعلام وعدم الثقافه الكافيه

faridns
08-22-2012, 01:32 AM
عندك حق يا مينا

بس المشكلة الاساسية في ان زي مانتا بتقول المبلغ الاساسي صغير اوي اوي

عشان كدة بنخسرة علي طول

لو المبلغ الاساسي 5000 مثلا و عملت اخر الشهر 6000 يبقا عملت 1000 دولار زي الفل و تبقا راضي

لكن لما يبقا معاة حساب في 500 دولار و خليتة 550 ,, انا رأيي ان دة تعب ع الفاضي

trader555
08-22-2012, 01:12 PM
بالظبط اخى ... ياعنى تلاقى اعلان عن الفوركس وجايب جنبه عربيه اخر موديل وفيلا وكوم من الفلوس .. تخيل الناس هتقثول ايه
ده اكيد سحر .. الفوركس ده الى بيحول التراب فلوس .. للاسف تفكير خاطىء بس سببه الصراحه الاعلام وعدم الثقافه الكافيه

والمشكله مش في الاعلانات بس المشكله في العقليه اللي بتصدق الكلام ده اللي لو كان اتقال عن مجال معروف كانت
حقيقه المبالغه معروفه للكل بس علشان مجال الفوركس لسه جديد فالناس بتصدق

medhat4forex
08-22-2012, 03:46 PM

يا باشا وغير كده الفكرة مش فى كده بس انه بيحسسك انا لفوركس زى اى وظيفة نتائجه مضمونة كان له مرتب ثابت فى اخر الشهر

mannon
08-22-2012, 05:21 PM
عندك حق يا مينا

بس المشكلة الاساسية في ان زي مانتا بتقول المبلغ الاساسي صغير اوي اوي

عشان كدة بنخسرة علي طول

لو المبلغ الاساسي 5000 مثلا و عملت اخر الشهر 6000 يبقا عملت 1000 دولار زي الفل و تبقا راضي

لكن لما يبقا معاة حساب في 500 دولار و خليتة 550 ,, انا رأيي ان دة تعب ع الفاضي

الله يفتح عليك اخى الكريم هو دة فعلا الى انا اقصدة ، ولو تلاحظ ان فى المثال الاول الاخ صاحب ال 5000$ حقق تقريبا 20% من رأس المال واكيد هيرضى جدا على المستوى دة ومش هيطمع

mturk2007
08-22-2012, 05:27 PM
الفوركس مشروع رائع لكن الناس داخلة بتفكر لم فلوس والسلام
الفوركس بحاجة الى صبر
وبحاجة الى قناعة

zidane88
08-22-2012, 10:23 PM
الفوركس مشروع رائع لكن الناس داخلة بتفكر لم فلوس والسلام
الفوركس بحاجة الى صبر
وبحاجة الى قناعة

هو مفيش مشكلة ان الواحد يفكر يلم فلوس ولكن المشكلة ان نفكر فى لم الفلوس بدون ان يكون لدينا الوعى الكافى لكيفية التعامل مع السوق

mohmed94
08-22-2012, 10:30 PM
هو مفيش مشكلة ان الواحد يفكر يلم فلوس ولكن المشكلة ان نفكر فى لم الفلوس بدون ان يكون لدينا الوعى الكافى لكيفية التعامل مع السوق

وطبعا اي مبتدء يدخل بيشوف انه اسطوره وراح يعمل من 10 دولار 100000 دولار في يومين وراح يكتبو عنه في الجوجل ويجوبه في الجرايد ويتفاجاء بالخساره من اول يوم

elsaden
08-23-2012, 12:17 AM
وطبعا اي مبتدء يدخل بيشوف انه اسطوره وراح يعمل من 10 دولار 100000 دولار في يومين وراح يكتبو عنه في الجوجل ويجوبه في الجرايد ويتفاجاء بالخساره من اول يوم

مهو ده الى بقوله اخى .. للاسف الاعلام اضر كتير جدا الفوركس ونظرة الناس ليه وفكرة الناس عنه .. شايفينه يا اما نصب يا اما لعب عيال يا اما مصباح علاء الدين الى هيعملك كل حاجه فى غمضة عين

amrmorasamir
08-23-2012, 12:22 AM

هههههههه انا فى الاول كنت فاكر انى هعمل ارباح كبييييره لدرجه انى هجيب عربيه بعد 3 شهور كمان

trader555
08-23-2012, 03:38 PM
مهو ده الى بقوله اخى .. للاسف الاعلام اضر كتير جدا الفوركس ونظرة الناس ليه وفكرة الناس عنه .. شايفينه يا اما نصب يا اما لعب عيال يا اما مصباح علاء الدين الى هيعملك كل حاجه فى غمضة عين

وطبعالما بيجوا يدخلوا المجال ده على اساس من الاساسيات اللي انت قولتها بيخسروا طبعا
لانهم هنا اما داخلين يلعبوا ويجربوا حظهم بدون وقواعد ثابته او داخلين يكسبوا بدون تعب

medhat4forex
08-23-2012, 03:40 PM
هههههههه انا فى الاول كنت فاكر انى هعمل ارباح كبييييره لدرجه انى هجيب عربيه بعد 3 شهور كمان

طيب كويس انها جات معاك بعد 3 شهور انا جت معايا فى تانى يوم هههههههه والله يا عمرو كلنا اصبنا بذهول الاحلام فىا لبداية

elsaden
08-24-2012, 01:44 AM
والله الاعلام فعلا فى بلدنا فى غاية السوء .. هو المسؤل الاول والاخير حقيقى عن الفكره الخاطئه عن الفوركس ... انا فيه برنامج على التلفزيون من سنتين تقريبا كانت حلقه عنوانها .. الفوركس الوهم الكبير .. تخيلوا ..

faridns
08-24-2012, 01:57 AM
والله الاعلام فعلا فى بلدنا فى غاية السوء .. هو المسؤل الاول والاخير حقيقى عن الفكره الخاطئه عن الفوركس ... انا فيه برنامج على التلفزيون من سنتين تقريبا كانت حلقه عنوانها .. الفوركس الوهم الكبير .. تخيلوا ..

اكيد طبعا لو الفوركس بدأ ينتشر ,, بتوع البورصة المصرية حيحاولوا يحاربوة و يدخلوا الضرايب علية و يبهدلونا ,, بس الحمد لله انة مش منتشر اوي

amrmorasamir
08-24-2012, 02:01 AM
طيب كويس انها جات معاك بعد 3 شهور انا جت معايا فى تانى يوم هههههههه والله يا عمرو كلنا اصبنا بذهول الاحلام فىا لبداية

اه والله ياباشا بس 3 ايام قليل اوى ههههه شكلك طمعت جامد فى البدايه
بس الحمد لله على كل شئ والمهم تكون اتعلمت من اخطائك

trader555
08-24-2012, 03:41 PM

بص انا وصلت لقناعه معينه من جهه الاعلام ده وهو اني مصدقش كل ما يقال في الاعلانات دي خاصه الاعلانات اللي متدخلش العقل ولا المنطق

mody14
08-24-2012, 03:45 PM
فعلا المفروض الواحد مهما كان راس المال يحاول يبحث عن ربح بسيط افضل من الطمع لانه الطمع دة ممكن يخسرة وكمان لما يكون راس مالة كبير بيخسر كتير مافيش معنى الواحد يكسب مكسب قليل مستمر افضل من مكسب كبير غير مضمون وغير مستمر

osama00971
08-24-2012, 04:18 PM
طبعا والله كلام عقلاني و منطقي جدا جدا لكن هذا حدث لاننا سمعنا اناسا تربح 200% في الشهر او اكثر فمن هنا جاء الطمع

medhat4forex
08-24-2012, 05:16 PM
اه والله ياباشا بس 3 ايام قليل اوى ههههه شكلك طمعت جامد فى البدايه
بس الحمد لله على كل شئ والمهم تكون اتعلمت من اخطائك

اهو ماشية يوم اتعلم ويوم ابقى مذهول ومش فاهم ليه السعر عكس عليا هههه الحمد لله على كل شئ الاهم من هذا الرضا والايمان بالله وان يكون لديك الاجتهاد المستمر فى التعلم

osama00971
08-24-2012, 09:20 PM
فعلا حدث معي اكثر من مرة كلما ربحت نسبة كبيرة اردت ان ازودها كل مرة فاخسر فاخسر الى ان ينتهي الرصيد

amrmorasamir
08-24-2012, 09:24 PM
فعلا حدث معي اكثر من مرة كلما ربحت نسبة كبيرة اردت ان ازودها كل مرة فاخسر فاخسر الى ان ينتهي الرصيد

لا مش معاك بس دا انا اكتر واحد بيحصل معاه الموضوع دة كل ما بكسب اكتر بخسر اكتر على طول

faress_msr
08-24-2012, 09:46 PM
طبعا والله كلام عقلاني و منطقي جدا جدا لكن هذا حدث لاننا سمعنا اناسا تربح 200% في الشهر او اكثر فمن هنا جاء الطمع
محدش بيقدر يحقق النسبة دي علي طول الخط واللي يقول انه قادر انه يحقق ربح بنسبة 200 % ده اكيد مش متاجر ولا فاهم حاجة في الفوركس لان ظروف السوق متغيرة ولا يمكن للمتاجر اي متاجر انه يبقي واثق من اي نسبة ربح بشكل ثابت

bitoo
08-24-2012, 10:53 PM
يا منون الناس بتطمع جدا و البحر بيحب الزياده
و كمان بيحسو ان الموضوع مش محتاج دراسه و هيمشي بالفهلوه

resala11111
08-24-2012, 11:09 PM
معاك حق فى كلامك...لكن مع الربح الوفير والسريع الانسان بيطمع وكمان بيكون عاوز يكبر اكتر واكتر ومفكر انة ناصح ومفيش تريث دى طبيعة فى اغلب البشر السرعة والعجلة

amrmorasamir
08-24-2012, 11:15 PM
معاك حق فى كلامك...لكن مع الربح الوفير والسريع الانسان بيطمع وكمان بيكون عاوز يكبر اكتر واكتر ومفكر انة ناصح ومفيش تريث دى طبيعة فى اغلب البشر السرعة والعجلة

فعلا ياباشا ودى المشكله انك لما بتكسب صفقه كبيره بتحس انك بقيت فاهم كا حاجه وبتطمع اكتر وبالتالى بتلاقى خساره كبيره

zidane88
08-25-2012, 12:42 AM

السرعة والعجلة فى سوق الفوركس من اكثر الاشياء اللى بتخلى المتاجر فى الفوركس بيبقى عايز يعمل الكثير من الاشياء الغريبة وفى الاخر بيخسر

elsaden
08-25-2012, 03:07 AM
انا شايف والله برده وضع راس مال محترم .. ياعنى لو فعلا عاوز تكسب لازم تحترم السوق علشان السوق يحترمك .. واول شىء بادارة راس مال صح وفى نفس الوقت تتاجر براس مال فعلا محترم

medhat4forex
08-25-2012, 04:42 PM
انا شايف والله برده وضع راس مال محترم .. ياعنى لو فعلا عاوز تكسب لازم تحترم السوق علشان السوق يحترمك .. واول شىء بادارة راس مال صح وفى نفس الوقت تتاجر براس مال فعلا محترم

الموضوع مش فكرة ان السوق يحترمكك الفكرة ان المتاجر الحقيقي فى سوق الفوركس لو عايز راس مال بجد بيبقى 10 الالف دولار ده مبلغ محترم من وجهة نظرى

resala11111
08-25-2012, 04:47 PM
الاغلب عاوز يكسب بسهولة فى سوق الفوركس وتجارة العملات لانة ليس فية ادنى مجهود بدنى بخلاف التوتر والضغط العصبى فقط وكما انة متاح لك ان تجنى ما شئت من الاموال نظرا لكثافة الاموال الطائة والهائلة بداخل هذا السوق

trader555
08-25-2012, 05:28 PM
الموضوع مش فكرة ان السوق يحترمكك الفكرة ان المتاجر الحقيقي فى سوق الفوركس لو عايز راس مال بجد بيبقى 10 الالف دولار ده مبلغ محترم من وجهة نظرى

طيب افرض متاجر مش معاه المبلغ ده هيفضل يستنى لما الظروف تتحسن ويدخل المجال براس المال ده ولا يبدأ
باللي معاه ويحاول يصبر لحد لما راس ماله يكبر ويوصل للمبلغ ده وهيكون برده استفاد وخبرته زادت معاه

osama00971
08-25-2012, 05:51 PM
كلام من دهب والله يا سكري . بس المشكلة ان الواحد ايده بتاكله لما بيكسب يحب يزود . واما يخسر يحب يعوض.....

والله عندك حق ياخ مانون الفوركس غير مكلف بالنسبة لراس المال بالعكس انا اول ما بدات مش هتصدق بدات بحساب 250 دولار

bony2
08-25-2012, 05:54 PM

والله عندك حق فعلا الطمع بياخد الواحد و بيقلل كل اللى بجيله مع ان مكسب ثابت و مضمون احسن من الكتير و مش ممضون
و ياريت فعلا الناس تحسبها زى مانت قولت مكده

zidane88
08-26-2012, 12:16 AM
والله عندك حق فعلا الطمع بياخد الواحد و بيقلل كل اللى بجيله مع ان مكسب ثابت و مضمون احسن من الكتير و مش ممضون
و ياريت فعلا الناس تحسبها زى مانت قولت مكده

ولكن ساعة العمل فى الفوركس تلاقى ان كل اللى بنقول عليه صعب اننا نفذه فى السوق وهى دى المشكلة اللى بنعانى منها فى سوق الفوركس

medhat4forex
08-26-2012, 04:39 PM
طيب افرض متاجر مش معاه المبلغ ده هيفضل يستنى لما الظروف تتحسن ويدخل المجال براس المال ده ولا يبدأ
باللي معاه ويحاول يصبر لحد لما راس ماله يكبر ويوصل للمبلغ ده وهيكون برده استفاد وخبرته زادت معاه

يا استاذة لم اكن اقصد هذا انا اقصد عن احترام السوق لك ياتى عن طريق راس مالك الكبير
مهو انا اهو لا امتلك حتى ربع هذا المبلغ الان فى حساب واحد ولكنى اعمل فى الفوركس ويبقى لدى الامل الى الافضل

osama00971
08-28-2012, 12:18 PM
دا انت كدة تمام اوي ما هو ده الربح الطبيعي لو انت تستعمل ادارة راس المال حتى لو بتتاجر من غير استراتيجية ناجحة اوي

trader555
08-28-2012, 01:49 PM
دا انت كدة تمام اوي ما هو ده الربح الطبيعي لو انت تستعمل ادارة راس المال حتى لو بتتاجر من غير استراتيجية ناجحة اوي

وده اللي المفروض نعمله ونرضى بيه علشان نستمر على الاقل في تحقيق نسبه الربح دي شهريا بأمان في السوق ده
لان اي طريقه بها مخاطره مهما كان ربحها عالي هتخسرك في النهايه

medhat4forex
08-28-2012, 05:33 PM

وفى الحالة دى يعتبر ربح ممتاز جدا ، طيب لو انت معاك 10.000 $ فى الحالة دى انت ممكن تكتفى اصلا بتحقيق 5 % كل شهر وهتبقى زى الفل معاك

mannon
08-28-2012, 07:19 PM
وده اللي المفروض نعمله ونرضى بيه علشان نستمر على الاقل في تحقيق نسبه الربح دي شهريا بأمان في السوق ده
لان اي طريقه بها مخاطره مهما كان ربحها عالي هتخسرك في النهايه

على فكرة اى طريقة تقدر تحقق ربح ثابت شهريا تعتبر طريقة ممتازة بغض النظر عن نسبة الربح بس فعلا انجح الطرق هى الى بتقدر تجيب ربح بشكل مستمر

zidane88
08-29-2012, 12:28 AM
على فكرة اى طريقة تقدر تحقق ربح ثابت شهريا تعتبر طريقة ممتازة بغض النظر عن نسبة الربح بس فعلا انجح الطرق هى الى بتقدر تجيب ربح بشكل مستمر

وهو فى اى طريقة يمكن من خلالها تحقق نسبة ربح ثابتة فى كل شهر اعتقد ان هذا الشئ مش موجود اصلا فى الفوركس لانه متقلب زيادة عن اللزوم

amrmorasamir
08-29-2012, 12:31 AM

ايوه فعلا يامينا الفوركس طرق الربح فيه كتير جدا وانت ممكن تختار اى طريقه براحتك المهم تفهمها صح وتعرف تعمل منها هدفك الشهرى

domadoma
08-29-2012, 06:00 AM
200 دولار مش ميلغ لسيط عشان حد يرفضه ويطلي اكتر منه بس ييجى بس اكبر نسبه شهرة تقريبا هى 20 % لاى محترف محدش بيعدى النسب دى علشان كده لا داعى للطمع مع الاخذ فى الاعتبار الخساير وتعويضها يعنى لازم تعيت مبلغ انتظارا للخساير وان ادرى منى بالسوق

elawamy
08-29-2012, 08:58 AM
200 دولار مش ميلغ لسيط عشان حد يرفضه ويطلي اكتر منه بس ييجى بس اكبر نسبه شهرة تقريبا هى 20 % لاى محترف محدش بيعدى النسب دى علشان كده لا داعى للطمع مع الاخذ فى الاعتبار الخساير وتعويضها يعنى لازم تعيت مبلغ انتظارا للخساير وان ادرى منى بالسوق

دائما احاول زياده ارباحى عن طريق اقل لايداعات والسحب الدائم للارباح وانا الان وصلت انى ادخل الصفقة بسنت واحد فقط والحمد لله محقق ارباح حلوه

silver8o8
09-03-2012, 04:40 PM
المشكلة اننا نقى اسر عقولنا العالية الخيال في كل ثانية

وعندما نرى هذه الكمية الهائلة من النقاط التي تتحرك يوميا نصاب بالطمع مع الاسف

mannon
09-03-2012, 06:03 PM
دائما احاول زياده ارباحى عن طريق اقل لايداعات والسحب الدائم للارباح وانا الان وصلت انى ادخل الصفقة بسنت واحد فقط والحمد لله محقق ارباح حلوه

دى مبدأ كويس واكتر الناس ربحا فى الفوركس هم الاشخاص الى بيسحبوا ربحهم بطريقة مستمرة لان اساسا من اخطر انواع المتاجرة هى التى تعتمد على تراكم الارباح والدخول بمخاطرة عالية قد تدمر رأس المال والارباح فى نفس الوقت

osama00971
09-03-2012, 08:38 PM

يا حبيبي مينا ولا اي مشروع في الدنيا بيجيب كدة انما نحن نرى الارباح العالية لاصحاب الحسابات الضخمة ونريد مثلها
ولا نراعي فرق حجم الحساب

ahmedforex
09-13-2012, 09:33 PM
لابد دائما وان نعمل بنظام ادارة رأس مال اى يجب علينا تحقيق نسبة ربح شهرية واعتقد ان نسبة 20% ربح من قيمة حسابك شهريا نسبة جيدة بالمقارنة بما تعطيه لك البنوك واعتقد ان افضل شىء هو الاستثمار فى الفوركس

trader555
09-13-2012, 10:46 PM
لابد دائما وان نعمل بنظام ادارة رأس مال اى يجب علينا تحقيق نسبة ربح شهرية واعتقد ان نسبة 20% ربح من قيمة حسابك شهريا نسبة جيدة بالمقارنة بما تعطيه لك البنوك واعتقد ان افضل شىء هو الاستثمار فى الفوركس

هو من جهه نسبه الربح فطبعا الفوركس احسن بكتير من البنوك لكن من جهه الامان فالبنك أأمن على فلوسك
من الفوركس طبعا وحتى كمان انت بتاخد فايده من غير جهد في البنوك لكن الفوركس عمل وجهد

muhannadcent
09-14-2012, 09:35 AM
انا مش فاهم ازاي حسبت انه الربح 100 دولار من الالف دولار مضمونة؟؟؟ عشان هية مكسب قليل مثلا؟؟؟ عشان هية 10% فقط شهريا؟؟؟ طيب ايه رايك انه ممكن تقعد طول الشهر ومش تكسب حاجة او تطلع خسران مثلا 50 دولار ويبقى حسابك 950 دولار؟؟ حتعمل ايه؟ حتقول الشهر الجاي اتاجر افضل طيب ماهوة نفس الشيء ممكن يتكرر نفس الشيء وانا جربتها قبل ذلك ، يعني الكلام في المنتديات شيء والتطبيق العملي شيء اخر نهائيا وهذا ماسبب الاحباط عند البعض، والسبب انه يمكن هوة استراتيجيته اساسا مش و لا بد او السوق مش ماشي عدل معاه الشهر هذا وهوة محتاج فلوس؟؟؟ و هذا السبب انه احنا مابعجبنا ال100 دولار

mody14
09-14-2012, 10:59 AM

هو كويس انه يكون فى التزام وسحب ارباح لكن الصفقة بسنت واحد مش هايكون فى فايدة من الفوركس لانه لو ربحت 100 نقطة مثلا هاتكسب 1 دولار فقط يعنى ربح قليل جدا ممكن لو هاتعمل بادارة راس مال تخش الصفقة بعشرة سنت افضل

ahmedforex
09-14-2012, 12:27 PM
اى مشروع فى الدنيا لابد ان يكون به مكسب وخسارة ولكن المهم ان ينجح المشروع ولكن علينا الصبر لكى نحصل فى البداية على ربح بسيط ثم بعد ذلك يمكن ان يكبر الربح مع كبر المشروع ولا يوجد ما يسمى بالربح السريع فيجب علينا الانتظار لكى يأتى المشروع ثماره

osama00971
09-14-2012, 12:34 PM
فعلا كلامكم مضبوط الربح القليل افضل من الربح الكبير لان الربح الكبير مرة اكيد سيعادله خسارة كبيرة المرة القادمة

mido173
09-14-2012, 02:27 PM
فعلا كلامكم مضبوط الربح القليل افضل من الربح الكبير لان الربح الكبير مرة اكيد سيعادله خسارة كبيرة المرة القادمة

الربح القليل بيبقى حلو جدا ومضمون طبعا بس ده محدش هيرضى بيه غير لو حسابه كان كبير عشان يبقى اى نسبه صغيره حتى لو 10% بتعمل ربح كويس

onlyforsoldi
09-14-2012, 06:26 PM
المشكله فى الطمع وبينى وبينك الفوركس بيزود الطمع ليه لانه فاتحلك دراعاته طول الليل والنهار ويقولك افتح صفقات عشان تكسب واللى مش بيعرف يتحكم فى نفسه بيبقى طماع وعايز يزود مكسبه وطبعا ده بيخليه يخسر كل حاجه

mody14
09-14-2012, 07:23 PM
فعلا المشكلة لو الواحد ربح قليل مش هايرضى بالربح يعنى اللى يخش عقد بى 1 سنت وويكسب 50 نقطة يعنى نص دولار هايشوف انه الفوركس مالوش لازم لانه ربح بسيط عشان كده احيانا الواحد بيطر انه يطمع لما يكون راس مالة صغير وبيخش فى بعض الاجيانا بعقد كبير على راس المال ممكن يكسب وممكن يخسر من اقل انعكاس الواحد لو عندة راس مال كبير 10000دولار مثلا ممكن يشتغل براحتة وبدون مخاطرة ويربح ان شاء الله لكن مشكلة الخسارة معانا ومع الكل انه راس المال بيكون صغير

amrmorasamir
09-14-2012, 07:37 PM
الربح القليل بيبقى حلو جدا ومضمون طبعا بس ده محدش هيرضى بيه غير لو حسابه كان كبير عشان يبقى اى نسبه صغيره حتى لو 10% بتعمل ربح كويس

ايوه فعلا ياميدو انت لو معاك 1000 دولار هيبقى فى ربح ممتاز ان شاء الله بس انت تكتفى بنسبه ربح معينه لا تتعدى 30% مثلا

ibrahem abdeen
09-14-2012, 08:03 PM
الفوركس فرصة استثمارية جيدة لمن يستطيع استغلالها ، وقليل دائم خير من كثير منقطع . تحياتى لكم وللأعضاء الكرام

zidane88
09-14-2012, 08:47 PM
ايوه فعلا ياميدو انت لو معاك 1000 دولار هيبقى فى ربح ممتاز ان شاء الله بس انت تكتفى بنسبه ربح معينه لا تتعدى 30% مثلا

وعلى فكرة اقل من كده برده يكون كويس وذلك مع قلة فى المخاطرة وربح مضمون انا ارى ان تحقيق 10% ربح مرضى

mannon
09-14-2012, 11:33 PM
وعلى فكرة اقل من كده برده يكون كويس وذلك مع قلة فى المخاطرة وربح مضمون انا ارى ان تحقيق 10% ربح مرضى

10% من كام
هى دى الفكرة ال نسبة دى ممكن تكون مرضية فى حالة ان حسابك كبير هتلاقى فعلا انها مش ممكن تتعمل فى اى مكان تانى غير الفوركس بالسهولة دى
لكن لو حسابك صغير مش هتشعر انك بتعمل ارباح اساسا

goodshowt
09-15-2012, 12:52 AM
اعتقد ان الطمع هو السبب فى ان الواحد لا يكتفى بربح جيد كل شهر وبيبقى عايز اكتر بس لو الواحد اقتنع بنسبة 10 او 20فى المية كل شهر حيكون دا افضل بكتير من خسارة كل حاجة

yusef2011
09-15-2012, 02:28 AM
الطمع مشكله كبيرة في الفوركس وخصوصا للمبتدأ .. فقط يبحث عن الربح دون النظر للمخاطرة وهذي مشكلة كبيرة تؤدي لللخساره

والمقارنة جميله لان الفوركس ليس مجهود تتعب عليه وتشعر انه مال بنفسك .. فرق بسيط

لانك تقبض الاموال بنفس اللحظه وخصوصا انك عملت للحصول على المال والقناعه كنز لايفني

muhannadcent
09-15-2012, 05:14 AM
والله الصراحة احيانا الظروف تحتم علينا كسب مبلغ معين بسرعة انا عارف انه هذا غلط ولكن اكرر واقول الظروف دون داعي لذكرها او ذكر بعضها ولكن عموما بشكل عام لو كان الواحد مرتاح نفسا وماديا ودخل فوركس بمزاج عالي انا متاكد انه حيستمر ويربح

medhat4forex
09-15-2012, 10:39 AM
والله الصراحة احيانا الظروف تحتم علينا كسب مبلغ معين بسرعة انا عارف انه هذا غلط ولكن اكرر واقول الظروف دون داعي لذكرها او ذكر بعضها ولكن عموما بشكل عام لو كان الواحد مرتاح نفسا وماديا ودخل فوركس بمزاج عالي انا متاكد انه حيستمر ويربح

انا عارف ان ده غلط برده ولكنا لجميع يقع فى فنس الخطا يا اخى بسبب التفكير المستمر فى انه يقدر يوصل الى اعلى نسبة منا لارباح فى وقت قصير جدا

trader555
09-15-2012, 12:52 PM

في الحقيقه اخي السوق اللي بيكون الفيصل هنا في تحديد الربح على حسب الحركه وطريقه عملك انت وخبرتك
فمينفعش معاه هحقق 100 دولار كل شهر ده مثلا الا لو راس مالك كبير اوي وبتدخل بلوتات صغيره

elazez
09-15-2012, 04:47 PM
الرضا بالقليل والصبر علي الارباح
هو افضل وسيلة لحماية الحساب من الخسارة
وكمان احسن وسيلة لتحقيق ارباح منتظمة حتي ولو كانت قليلة
بالتوفيق اخي الكريم
وارباح طيبة للجميع

mannon
09-15-2012, 11:39 PM
الرضا بالقليل والصبر علي الارباح
هو افضل وسيلة لحماية الحساب من الخسارة
وكمان احسن وسيلة لتحقيق ارباح منتظمة حتي ولو كانت قليلة
بالتوفيق اخي الكريم
وارباح طيبة للجميع

فعلا القناعة كنر لا يفنى وفى الفوركس هذه المقولة تظهر بقوة واحنا كتير بنسمع عن الخسارة بسبب الطمع والتسرع
فبتالى اكتر طريقة تحافظ بيها على حسابك هى الالتزام والصبر والقناعة

muhannadcent
09-16-2012, 05:03 AM
يعني هوة احيانا الصراحة السوق مغري جدا و خصوصا لما نربح 4 او 5 صفقات متتالية نشعر باننا واثقون من الربح فنزيد معدل اللوتات التي نتاجر بها عادة و هذا السبب ما يجعلنا نخسر اجلا ام عاجلا

midosafwat
09-16-2012, 07:12 AM
فعلا والله ده بيحصل وحصل معايا كذا مرة وكانت النهاية مرجنة الحساب بسبب الطمع ده بس توبة خلاص مستحيل تتكرر

elawamy
09-16-2012, 07:30 AM
فعلا والله ده بيحصل وحصل معايا كذا مرة وكانت النهاية مرجنة الحساب بسبب الطمع ده بس توبة خلاص مستحيل تتكرر

توبه ايه الطمع ولا الفوركس انا كنت زيك كده فى الاول وخسرت حسابات كتير لحد ما اتعلمت ان الطمع يقل ماجمع

hinand
09-16-2012, 09:59 AM
الموضوع مش موضوع بسهوله او بصعوبه الموضوع اننا اول مادخلنا الفوركس و جينا نطبق اللى اتعلمناه لقينا نفسنا بنخسر برضه الكل قال شوف الترند و تابع الماكد طالع اشترى و العكس و اما جينا نطبق قالوا لا ده لسه بدرى عليكم

mody14
09-16-2012, 10:01 AM
الفوركس فرصة استثمارية جيدة لمن يستطيع استغلالها ، وقليل دائم خير من كثير منقطع . تحياتى لكم وللأعضاء الكرام

فعلا الفوركس ممكن يكون مصدر دخل جيد بس زى ما انت قولت اهم شئ يكون العمل بدون مخاطرة والربح القليل افضل من المخاطرة والخسارة بس مشكلة الالتزام بالربح القليل ناس كتير مش بترضى بة وبعد ما تلتزم فترة بترجع تانى تخاطر عشان الربح القليل مش بيرضو بة

ahmed rabee
09-16-2012, 11:14 AM
اعتقد ان كل اللي بيدخل جديد في مجال الفوركس بيفكر انه داخل الصندوق السحري اللي هيحط فيه جنيه ويسحب منه مليون

عشان كدا الواحد مبيبقاش قنوع ابدا بالربح اللي بيجيله ومبيبصلهوش كنسبه من راس المال وان النسبه دي عاليه بالمقارنه باي مشروع اخر

بس اللي بيبقي مقتنع بالفوركس كتجارة بيتعلم من اخطائه وبيعيد حساباته وبيرجع يتعلم من اول وجديد ويبدا من تاني

remas
09-16-2012, 11:40 AM
كل واحد فينا داخل الفوركس فاكر انه كنز كبير واتفتح ادامه وهو كده بالفعل لكن علشان تفتح الكنز لازم يكون معاك مفتاحه ومفتاحه هو التعلم

2rimal
09-16-2012, 11:45 AM
اعتقد ان كل اللي بيدخل جديد في مجال الفوركس بيفكر انه داخل الصندوق السحري اللي هيحط فيه جنيه ويسحب منه مليون

عشان كدا الواحد مبيبقاش قنوع ابدا بالربح اللي بيجيله ومبيبصلهوش كنسبه من راس المال وان النسبه دي عاليه بالمقارنه باي مشروع اخر

بس اللي بيبقي مقتنع بالفوركس كتجارة بيتعلم من اخطائه وبيعيد حساباته وبيرجع يتعلم من اول وجديد ويبدا من تاني

تمام اخي ، الفوركس عالم يراه الواحد في الاول صندوق سحري له و لكن ما ان يبدأ فيه فيجده صندوق الاسود

medhat4forex
09-16-2012, 12:08 PM
كل واحد فينا داخل الفوركس فاكر انه كنز كبير واتفتح ادامه وهو كده بالفعل لكن علشان تفتح الكنز لازم يكون معاك مفتاحه ومفتاحه هو التعلم

وهل تعتقد ان هذا التفكير انتهى بل ما زال لدينا نفس التفكير والاعتقاد انه الكنز الكبير بالرغم ان كل منا له الكثير من الوقت بل والكثير من الاعوام فى السوق ولكن الى الان ما زال لدينا العاتقاد انه كنز

osama00971
09-16-2012, 10:25 PM
ههههههههههه لسة لحد دلوقتي بدور على الكنز ده والله ... وشكلي مش هلاقيه السنين دي خالص هههههههه دنيا ...

faress_msr
09-16-2012, 10:29 PM
ههههههههههه لسة لحد دلوقتي بدور على الكنز ده والله ... وشكلي مش هلاقيه السنين دي خالص هههههههه دنيا ...

ان شاء الله تجدوه ولا تقيس كثيرا علي نتائج من لم يوفق في اكتشافه وراهن علي تجربتك الشخصية فربما توفق انت فيما لم يوفق فيه الاخرون

mannon
09-16-2012, 11:23 PM
وهل تعتقد ان هذا التفكير انتهى بل ما زال لدينا نفس التفكير والاعتقاد انه الكنز الكبير بالرغم ان كل منا له الكثير من الوقت بل والكثير من الاعوام فى السوق ولكن الى الان ما زال لدينا العاتقاد انه كنز

على فكرة ياخ مدحت فى ناس اكتشفت الكنز من زمان ودلوقتى اكيد بيصرفوا منة هههه

الكنز موجود وان شاء الله تلاقية بس دور انت كويس ههههه

zidane88
09-17-2012, 12:38 AM
ان شاء الله تجدوه ولا تقيس كثيرا علي نتائج من لم يوفق في اكتشافه وراهن علي تجربتك الشخصية فربما توفق انت فيما لم يوفق فيه الاخرون

بإذن الله يا جماعة بدون مقاطعة كده الكنز موجود فى بيت الاخ فارس وانا مش راضى اقول من زمان وسايبها مفاجأة هههههههههههههه
يلا كلنا نزوره ونسرق الكنز من هناك

medhat4forex
09-17-2012, 12:42 PM
على فكرة ياخ مدحت فى ناس اكتشفت الكنز من زمان ودلوقتى اكيد بيصرفوا منة هههه

الكنز موجود وان شاء الله تلاقية بس دور انت كويس ههههه

الكنز الحقيقي فى ان الواحد يلاقى الاستراتيجية الناجحة حقا والتى يحقق من خلالها نسبة كبيرة من الارباح بدون ان يكون على عاتقه اى خوف

elawamy
09-17-2012, 05:09 PM
الكنز الحقيقي فى ان الواحد يلاقى الاستراتيجية الناجحة حقا والتى يحقق من خلالها نسبة كبيرة من الارباح بدون ان يكون على عاتقه اى خوف

وده مش هيتحقق غير براس مال عالى تقدر تعوض منه ويتحمل انعكاسات السعر وتقدر تتاجر على فريمات كبيرة لان ارباحها بتبقى كبيرة

Morgan
09-17-2012, 05:39 PM

اخلى شكر ليك يامينا
ياريت الكل يفكر بالطريقه دى لكن للاسف اغلبنا فاكر السوق عباره عن بحر فلوس
هندخل نهبش شويه فلوس منه ونمشى وفى الاخر بنتصدم بالخساره عشان مافيش تفكير زى الى انت قولت عليه ده
بس برده يوجد شىء صغر راس مالنا بيأثر كتير علينا

amrmorasamir
09-17-2012, 05:46 PM
طبعا الطمع هو الى بيخلى الناس عايزة تكسب بسرعة لكن دة عند المبتدئين فقط اما اصحاب الخبرة يعرفون جيدا حدودهم والمتاح

mido173
09-17-2012, 05:55 PM
طبعا الطمع هو الى بيخلى الناس عايزة تكسب بسرعة لكن دة عند المبتدئين فقط اما اصحاب الخبرة يعرفون جيدا حدودهم والمتاح

اصحاب الخبره والحسابات الكبيره التى تزيد عن 1000 دولار هما اللى المفروض يلتزموا بادراه راس المال وعدم الطمع ابدا اما باقى المتاجرين قله راس المال هى مشكلتهم

elazez
09-17-2012, 06:03 PM
اصحاب الخبره والحسابات الكبيره التى تزيد عن 1000 دولار هما اللى المفروض يلتزموا بادراه راس المال وعدم الطمع ابدا اما باقى المتاجرين قله راس المال هى مشكلتهم

ماهو كل ما كان راس المال صغير
كل ما كانت الارباح صغيرة وبالتالي
المتداول بيلجا الي المخاطرة علشان يقدر يحس بالارباح
ويحس بتعبه ويقدر يشوف نتيجة مجهوده

2x1
09-17-2012, 06:08 PM
ههههههههههههههه والله كلامك مظبوط فعلا لو الواحد حط المبلغ دة فاي مشروع عشان كمان يمشي شوية عاوزلة فترة علي ما ينجح وممكن نصبر علية مش عارف لية فية ناس بتياس من الفوركس

dr.stre55
09-17-2012, 06:33 PM
ماهو كل ما كان راس المال صغير
كل ما كانت الارباح صغيرة وبالتالي
المتداول بيلجا الي المخاطرة علشان يقدر يحس بالارباح
ويحس بتعبه ويقدر يشوف نتيجة مجهوده

لو رأس مالك صغير تقدر انك تكبره عن طريق انك تدخل مخاطرات محسوبة علشان
تقدر بالطريقة دي تدخل في صفقات اكبر
و من الارباح رأس مالك هيكبر

domadoma
09-17-2012, 07:39 PM
بالطبع المكسب فى الفوركس مش بسيط لان الفوركس متقلب المزاج ممكن تكون بتكسب كل يوم ويوم واحد يخسرك مكسبك كله مره واحده لان الخسارة بتكون اكبر من المن المكسب بكنير سبحان الله وطبعا الطمع موجود عند البشر كلهم لانه غريزه فينا

mody14
09-17-2012, 07:42 PM
وده مش هيتحقق غير براس مال عالى تقدر تعوض منه ويتحمل انعكاسات السعر وتقدر تتاجر على فريمات كبيرة لان ارباحها بتبقى كبيرة

الفريمات الكبيرة فعلا طريقة جيدة للتداول بس بتكون الفرص اقل لكن اهدافها كبيرة لو فى التزام بادارة راس مال واستراتجية قوية نخش بيها ممكن الواحد يحقق ارباح جيدة ان شاء الله

ahmedforex
09-17-2012, 07:52 PM
الفريمات الكبيرة فعلا طريقة جيدة للتداول بس بتكون الفرص اقل لكن اهدافها كبيرة لو فى التزام بادارة راس مال واستراتجية قوية نخش بيها ممكن الواحد يحقق ارباح جيدة ان شاء الله

العمل على نظام المدى الطويل او على الفريمات الطويلة يحتاج الى رأس مال كبير نظرا لتذبذبات السوق داخل هذا الفريم الكبير يوجد فريمات صغيرة والعمل بمثل هذا النظام لا يحتاج منا الا المتابعة كل لحظة وباستمرار يمكننا العمل والمتابعة على فريم الاربع ساعات مثلا وتكون ارباح مثل هذا النظام كبير

trader555
09-17-2012, 11:04 PM
العمل على نظام المدى الطويل او على الفريمات الطويلة يحتاج الى رأس مال كبير نظرا لتذبذبات السوق داخل هذا الفريم الكبير يوجد فريمات صغيرة والعمل بمثل هذا النظام لا يحتاج منا الا المتابعة كل لحظة وباستمرار يمكننا العمل والمتابعة على فريم الاربع ساعات مثلا وتكون ارباح مثل هذا النظام كبير

ده اكيد بس طبعا ده الافضل لمن يريد الربح في المجال ده بدون تعب واجهاد يومي بالتحليل ومتابعه الاسعار
اللي ممكن يكون يوم ليك وايام عليك ومتكسبش حاجه في النهايه

mannon
09-17-2012, 11:42 PM
ده اكيد بس طبعا ده الافضل لمن يريد الربح في المجال ده بدون تعب واجهاد يومي بالتحليل ومتابعه الاسعار
اللي ممكن يكون يوم ليك وايام عليك ومتكسبش حاجه في النهايه

على فكرة افضل طريقة للعمل والمتاجرة فى الفوركس من خلال تجربتى هى العمل على الطرق طويلة المدى لان فعلا بتشعر بقيمة الاستثمار لما تشتغل على الطرق دى

2x1
09-18-2012, 12:11 AM
على فكرة افضل طريقة للعمل والمتاجرة فى الفوركس من خلال تجربتى هى العمل على الطرق طويلة المدى لان فعلا بتشعر بقيمة الاستثمار لما تشتغل على الطرق دى

انا بصراحة الصفقات الطويلة المدي ببقي مضطرلها لما اكون داخل صفقة مثلا بيع والسعر يرتد او العكس بستني رجوع السعر تاني

zidane88
09-18-2012, 12:47 AM
انا بصراحة الصفقات الطويلة المدي ببقي مضطرلها لما اكون داخل صفقة مثلا بيع والسعر يرتد او العكس بستني رجوع السعر تاني

طيب انت علشان تستنى يبقى انت معاك راس مال كبير جدا ولكن الافضل انك تعمل على شئ اخر انه يكون لك تبريدات او هيدجات وكده يعنى

Fxsmix
09-18-2012, 12:52 AM
كلامك صح اخي الكريم و الكثير منا لا يتحكم في نفسه و يغره الطمع و الربح السريع وهو السبب الذي يؤدي به الى الخسارة

Mostafa Mando
09-18-2012, 04:48 AM
المفروض الكل ينظر للفوركس مثل هذه النظرة لكن للاسف المتاجرين خاصة اللي مش عندهم خبرة كبيرة اوي او ممارسة كبيرة في السوق فاكرين ان السوق ماكنة فلوس بيحسبوا دائما هكسب كام وعمرهم ما حسبوا هخسر كام

trader555
09-19-2012, 12:37 AM
المفروض الكل ينظر للفوركس مثل هذه النظرة لكن للاسف المتاجرين خاصة اللي مش عندهم خبرة كبيرة اوي او ممارسة كبيرة في السوق فاكرين ان السوق ماكنة فلوس بيحسبوا دائما هكسب كام وعمرهم ما حسبوا هخسر كام

وعلشان كده الاغلبيه في السوق ده من الخاسرين للأسف علشان مش بيعملوا حساب الخساره ونظرتهم دايما للمكسب
ولا حتى وضعوا ولو مجرد خطه بديله في اوقات الانعكاس تزيد من فرص نجاح صفقاتهم
على الاقل

fevavdyas
09-25-2012, 03:34 PM
حقيقة استاذ مانون طرحك لهذا الاستفسار ممتاز جدا - و هو يعالج قضية كبيرة جدا تكاد تكون هي السبب الابرز في خسارة معظم متداولي سوق الفوركس - الا و هي الطمع - فهذه المشكلة ملخصها ان المتداول اصلا لا يحدد نسبة الربح التي يرتضيها قبل ان يبداء التداول و يبداء بالتداول ظنا انه سيحقق ربح اضعاف راس المال في فترة زمنية وجيزة - وهو بالطبع امر غير منطقي

khali
09-25-2012, 03:40 PM
اعتقد انه العجر و الكسل او عدم وجود الوقت للتعلم او بالاحرى عدم الرغبة في التعلم كل هذا يؤدي الى الطمع لانه للاسف نحن فاكرين السوق ده كحساب بنكي لنا لا ينفذ منه المال ابدا وبالتالي تسحب وقت ما نشاء و لكن في الحقيقة هو عكس ذالك تماما

ehap
09-25-2012, 05:23 PM
اعتقد انه العجر و الكسل او عدم وجود الوقت للتعلم او بالاحرى عدم الرغبة في التعلم كل هذا يؤدي الى الطمع لانه للاسف نحن فاكرين السوق ده كحساب بنكي لنا لا ينفذ منه المال ابدا وبالتالي تسحب وقت ما نشاء و لكن في الحقيقة هو عكس ذالك تماما

اللى المفروض كلنا نفهمه ونكون متأكدين منه ان الفوركس سوق تجارى بحت يعتمد على رؤوس الاموال وعمليات شراء وبيع وارتفاع وانخفاض فى اسعار العملات المتاجر بها فيجب ان نتعامل معه على هذا الاساس ونخطط صحيحا

trader555
09-26-2012, 04:33 AM

بصراحه الكسل كل مشاكلنا ومش بس كده فيه ناس عايزه تتعلم لكن عندها مشاكل او مسؤليات مثلا
مش لاقيه الوقت للتعلم علشان كده بيتسرعوا وفاكرين المجال ده ينفع معاه الفهلوه زي ما بيقولوا

osama00971
09-26-2012, 09:14 AM
هههههههههه انت جيت على الجرح الكسل ده مشكلة فعلا وربنا يخلصنا منها ان شاء الله ...

ehap
09-26-2012, 09:25 AM
هههههههههه انت جيت على الجرح الكسل ده مشكلة فعلا وربنا يخلصنا منها ان شاء الله ...

لكن الكسل مشكله كبيرة لانه بيضيع مننا فرص كتيره حلوة لازم نتخلص من العادة السيئة دى عشان نلحق اللى هيفوتنا

ahmedforex
09-26-2012, 01:44 PM
دائما الانسان بطبيعته مش عايز يتعب وبيكسل عشان كده تلاقى كتير من الاخوة عايزين يكسبوا باسهل الطرق يعنى طريقة كده تكون مريحة ومفهاش متابعة كتير امام الشاشات بس للاسف مش بيلاقوا طرق مختصرة

elawamy
09-26-2012, 01:48 PM
لكن الكسل مشكله كبيرة لانه بيضيع مننا فرص كتيره حلوة لازم نتخلص من العادة السيئة دى عشان نلحق اللى هيفوتنا

صحيح والكسل غير مطلوب خالص للمتاجر لان المتاجر لازم يكون نشيط وبعدين حركة الاسواق كلها بالنهار يعنى لازم الصحيان بدرى والذهن يكون صافى

ibrahem abdeen
09-26-2012, 01:50 PM
دائما الانسان بطبيعته مش عايز يتعب وبيكسل عشان كده تلاقى كتير من الاخوة عايزين يكسبوا باسهل الطرق يعنى طريقة كده تكون مريحة ومفهاش متابعة كتير امام الشاشات بس للاسف مش بيلاقوا طرق مختصرة

طبعا فكرة ان الواحد يكسب فلوس من غير ما يتعب نفسه ويتابع على الشاشة دى مستحيلة ، طبع فيه كتير مننا بيحاولوا يبحثوا على الاداة السحرية اللى هتكسبنا فلوس مثلا اكسبيرت او مؤشر بس فى النهاية بيعرفوا ان البورصة متغيرة ودايما بتحتاج لتحليل ومتابعة مستمرين

mido173
09-26-2012, 02:14 PM

اكيد الكسل وحش فى كل انواع الشغل ولكن انت قصدك الكسل فى ايه بالضبط فى الفوركس ياباشا ؟؟

yanni4forex
09-26-2012, 02:55 PM
الكسل انك تعرف الجديد او تتهاون فى حق نمط اساسى انت المفروض تمشى عليه لمجرد انك اتعودت على الروتين مشكله كبيره فعلا , لازم الواحد ميبطلش يبحث عن خبايا العالم ده لان كل مهيدور كل مهيلاقى جديد

Madoegy
09-26-2012, 03:43 PM
والله ده أجمل كلام ممكن يتقال عشان ربنا يهدينا كده كلنا وبلاش طمع ومع الصبر هنلاقي ان االارباح بتتراكم وبتزيد من المبالغ الصغيرة جدا
وبيكون لها احساس وطعم آخر...المشكلة إننا في الاخر بنلوم الفوركس ونقول ده بيضيع الفلوس وبيدمر حياتنا طب ماتمشي بالعقل والتزم وارضى بأي ربح مهما كان بسيط

khali
09-26-2012, 03:53 PM
بصراحه الكسل كل مشاكلنا ومش بس كده فيه ناس عايزه تتعلم لكن عندها مشاكل او مسؤليات مثلا
مش لاقيه الوقت للتعلم علشان كده بيتسرعوا وفاكرين المجال ده ينفع معاه الفهلوه زي ما بيقولوا
و الله عنط حق فالمسؤوليات و عدم وجود الوقت هو مشكل فعلا فمثلا انا الدراسة ما بتخلي لي ابدا اي وقت للمتابعة و احيانا اظطر ان اتابع السوق من داخل الفصل باستعمال الهاتف

ayaa
09-26-2012, 05:21 PM
فعلا والله عندك حق مشكلة التجار كلهم اللي بيخليهم يخسرو
هو الطمع وانهم يريدون الكثير والكثير من الربح حتي اذا
ربحو الكثير مايعجبهم

mody14
09-26-2012, 05:30 PM
فعلا المشكلة فى التسرع وفى ناس واخدة الامور كده بسهولة وفاكرة انه الفوركس سهل ومش بياخدو وقت فى التعليم لكن لما الواحد بيتعرض لخسارة ياما بيكون عندة ياس ويسيب السوق يااما بيحاول انه يهتم اكتر ويتعلم عشان يقدر يعوض الخسارة ويحقق مكسب لو الواحد ما اهتم اكتر وتعب مش هايقدر يستمر

ehap
09-26-2012, 05:41 PM
و الله عنط حق فالمسؤوليات و عدم وجود الوقت هو مشكل فعلا فمثلا انا الدراسة ما بتخلي لي ابدا اي وقت للمتابعة و احيانا اظطر ان اتابع السوق من داخل الفصل باستعمال الهاتف

هى المشكلة فى التوقيت بس يعنى الحركة معظمها بالنهار وانت بالنهار فى مدرستك يعنى الوقت ضايع منك عشان كده انصحك تركز دلوقتى فى الدراسة وفى وقت فراغك ادخل اتسلى وفى الاجازة تاجر

elazez
09-26-2012, 06:29 PM

فعلا المسؤليات وعدم وجود الوقت
بيقوفوا شوية في طريق التعلم واكتساب الخبرة
لازم نحاول نتعب شوية
تقبل تحياتي

esraa
09-26-2012, 07:45 PM
فعلا المسؤليات وعدم وجود الوقت
بيقوفوا شوية في طريق التعلم واكتساب الخبرة
لازم نحاول نتعب شوية
تقبل تحياتي

نتعب ونصبر فى نفس الوقت لان التعب من غير صبر مالهوش اى لازمة وبرضه نواظب على التدريب كل فترة

mannon
09-26-2012, 11:50 PM
المفروض طبعا اهم قاعدة لاى متداول فى الفوركس ، لا للطمع ونعم للالتزام
غير كدة فى اغلب الاوقات هتكون الخسارة

mody14
09-27-2012, 12:08 AM
فعلا وفى كتير من المتاجرين خسرو كتير فى الاول بسبب الطمع وعدم الاتلزام وعدم ادارة راس المال اللى يبعد عن الطمع ويخش الصفقات بادارة راس مال ويكون عندة طريقة قوية يقدر يتعامل بيها فى السوق ويكون عندة صبر هايقدر يحقق ربح باذن اللة بس اهم شئ يكون فى التزام وحطة عمل

2x1
09-27-2012, 02:55 AM
فعلا وفى كتير من المتاجرين خسرو كتير فى الاول بسبب الطمع وعدم الاتلزام وعدم ادارة راس المال اللى يبعد عن الطمع ويخش الصفقات بادارة راس مال ويكون عندة طريقة قوية يقدر يتعامل بيها فى السوق ويكون عندة صبر هايقدر يحقق ربح باذن اللة بس اهم شئ يكون فى التزام وحطة عمل

محدش اكيد ممرش بالمرحلة دي فبدايتة الا قليل كلنا بنبقي فاكرين الحكاية اسهل من الواقع وبنغلط

yanni4forex
09-27-2012, 03:17 AM
الالتزام لوحده كفيل انه يحقق ربح, لو كل واحد التزم بالاتفاق ال بينه وبين نفسه وهو داخل صفقه معينه هيقدر يوصل لهدفه بسهوله, لكن المشكله فى تغير مسار الخطه وطبعا السبب فيه الجانب التانى وهو الطمع

yusef2011
09-27-2012, 05:33 AM

من اهم الاسباب اللي يواجهها المتاجر المتوسط ان يطمع في الربح الاكثر .. ولايلتزم كثيرا باداره المال

فقط يريد الربح وهو من الضمن والطمع ولابد من الالتزام في خطه العمل حتى تبدع في الفوركس وتتغلب على كل المشاكلل

midosafwat
09-27-2012, 06:22 AM
ودى من اكتر الاسباب التى تؤدى الى خسائر فادحة وانا ياما اتلدغت من الحركة دى ال هى الطمع فى الربح وخسرت حسابات بسببها

ibrahem abdeen
09-27-2012, 06:24 AM
الخسارة دائما ما تكون سهلة اذا تساهلنا فى كل شىء وتسرعنا ولم نخطط جيدا قبل ان نقوم بالصفقات ، فالتنفيذ ما اسهله ولكن لابد ان نفكر فى استراتيجية عمل متكاملة من حيث اشارة الدخول والخروج وتحديد الربح والخسارة قبل البدأ فى المتاجرة

midosafwat
09-27-2012, 07:32 AM
هى الفكرة فى اننا بنبقى حذرين جدا وفجاة بندخل بسرعة ولكن لما بندخل فى الصفقة اول مبندخل على طول بنعرف اننا نسينا شروط الدخول

elawamy
09-27-2012, 08:39 AM
هى الفكرة فى اننا بنبقى حذرين جدا وفجاة بندخل بسرعة ولكن لما بندخل فى الصفقة اول مبندخل على طول بنعرف اننا نسينا شروط الدخول

فعلا عندما نتخلى عن حذرنا طمعا فى صفقة ظنا منا بانها هى المطلوبه نقوم بالدخول فورا دون اتخاذ الاجراءات المعتادة وتكون النتيجة هى الخسارة

elsaden
09-27-2012, 08:50 AM
هو اغلب الخسارات الى اتعرضت ليها للاسف كان بسبب سوء ادارة راس المال ببقى داخل فى صفقه جيده ومن مكان كويس بس للاسف لان حجم العقد بيكون كبير على الحساب اى ارتداد بسيط للاسف بيضيع الحساب

ahmedforex
09-27-2012, 08:53 AM
هو اغلب الخسارات الى اتعرضت ليها للاسف كان بسبب سوء ادارة راس المال ببقى داخل فى صفقه جيده ومن مكان كويس بس للاسف لان حجم العقد بيكون كبير على الحساب اى ارتداد بسيط للاسف بيضيع الحساب

يبقى انت لازم تشتغل على المدى القصير احسن يعنى ممكن تختار اى تايم فريم صغير تحبه وتشتغل عليه سكالبينج افضل ده لو حسابك صغير اما لو حسابك كبير ممكن تشتغل على المدى المتوسط او الكبير براحتك

Kingman
09-27-2012, 10:17 AM
يبقى انت لازم تشتغل على المدى القصير احسن يعنى ممكن تختار اى تايم فريم صغير تحبه وتشتغل عليه سكالبينج افضل ده لو حسابك صغير اما لو حسابك كبير ممكن تشتغل على المدى المتوسط او الكبير براحتك

المهم جدا ان يستخدم ادارة راس المال لأن ده اكبر سبب فى جعل الخسارة كبيرة وساعات بيضيع الحساب بسبب عدم ادارة راس المال

trader555
09-27-2012, 10:48 AM

لازم اختيارنا لنوع صفقاتنا هنا يكون مناسب لحجم الحساب علشان يقدر يستحمل معانا ونحميه من انعكاسات السوق
القويه اللي ممكن تحصل فجأه في اي وقت

medhat4forex
09-27-2012, 11:49 AM
لازم اختيارنا لنوع صفقاتنا هنا يكون مناسب لحجم الحساب علشان يقدر يستحمل معانا ونحميه من انعكاسات السوق
القويه اللي ممكن تحصل فجأه في اي وقت

النسبة والتناسب فى حجم الحساب وحجم الصفقات هى من اهما لاشياء التى يجب ان ينظر الهيا كل متاجر فى الفوركس قبل ان يفكر فى فتح الصفقات

osama00971
09-28-2012, 07:57 AM
النسبة والتناسب فى حجم الحساب وحجم الصفقات هى من اهما لاشياء التى يجب ان ينظر الهيا كل متاجر فى الفوركس قبل ان يفكر فى فتح الصفقات

لازم يا مدحت الواحد يحسب كل حاجة ماشية ازاي وهيخسر اد ايه لو عكس السعر وكل ده قبل ما يدخل الصفقة

forex.fee
09-28-2012, 08:06 AM
لا طبعا اللى بيكون عايز يكسب فى الفوركس مش ببيكسب اكيد هيخسر لان لازم الواحد يتعلم بجد

medhat4forex
09-28-2012, 11:43 AM
لازم يا مدحت الواحد يحسب كل حاجة ماشية ازاي وهيخسر اد ايه لو عكس السعر وكل ده قبل ما يدخل الصفقة

لازم كل شئ يتم احتسابه جيدا من سارة او ربح وانه فى حالة الخسارة ايه هى الخطة البديلة التى يعمل عليها

trader555
09-28-2012, 11:52 AM

بالضبط لازم كل متاجر يحسب اللوت بتاعه وربحه على حسب راس ماله يعني مش واحد راس ماله 100 دولار وعاوز ربح50
دولار مثلا في صفقه واحده

elazez
09-28-2012, 12:25 PM
بالضبط لازم كل متاجر يحسب اللوت بتاعه وربحه على حسب راس ماله يعني مش واحد راس ماله 100 دولار وعاوز ربح50
دولار مثلا في صفقه واحده

هههههههههههههههههههههه فكرتني بحساب ليا اتمرجن
كنت داخل اسكالبنج والنقطة عالية والحساب متهيالي 150 او زي كده
وعملت في صفقة واحده 44 دولار
جيت تاني يوم قولت هادبل الحساب
دخلت راح الحساب اتمرجن
ربنا يهدينا ويبعدنا عن الطمع

kerolesgeorge
10-04-2012, 04:02 PM

عندك حق يامونمون بس دي مشكله بتواجهه ناس كتير وهي مشكله الطمع وناس كتير فعلا بتخسر فلوسها بسبب الطمع

yusef2011
10-04-2012, 04:24 PM
لازم كل شئ يتم احتسابه جيدا من سارة او ربح وانه فى حالة الخسارة ايه هى الخطة البديلة التى يعمل عليها

صح كلامك وفي البدايه دائما تمشي على خطه واستراتجيه صحيحه وسليمه ولابد فعلا من الخطه البديله

في حال حدوث مشكله او شي غير متوقع يكون عندك فكره ولاتخاف وتستمر في العمل بالصفقه

medhat4forex
10-04-2012, 06:17 PM
صح كلامك وفي البدايه دائما تمشي على خطه واستراتجيه صحيحه وسليمه ولابد فعلا من الخطه البديله

في حال حدوث مشكله او شي غير متوقع يكون عندك فكره ولاتخاف وتستمر في العمل بالصفقه

عارف كمان لما يكون لك خطة من البداية انت بتبقى جاهز فكريا لما الصفقة تعكس هتعمل ايه وايه الخطة البديلة لك

2rimal
10-04-2012, 06:27 PM
هههههههههههههههههههههه فكرتني بحساب ليا اتمرجن
كنت داخل اسكالبنج والنقطة عالية والحساب متهيالي 150 او زي كده
وعملت في صفقة واحده 44 دولار
جيت تاني يوم قولت هادبل الحساب
دخلت راح الحساب اتمرجن
ربنا يهدينا ويبعدنا عن الطمع
هذا اسوؤ ما نقع فيه من الطمع اللعين ن الذي يزين لنا الربح في الاول حتى نطمع اكثر و تاتي الضربة القاضية لنا

domadoma
10-04-2012, 07:31 PM
مفيش حاجه اسمها دخل ثابت كل شهر وممكن شهر واحد خسارة يضيع كل اللى جمعته فى شهور يعنى لا تنفق اى اموال قبل بلوغ الحد المطلوب منك فى العام مش فى الشهر وبكده ممكن تبدا تسحب اموالك اللى كسبتها وكل واحد حر فى تجارته وطرق تنفيذها

daisy
10-04-2012, 07:42 PM
مشكله فعلا -- وناس كتير اوى بقى فيها الطبع دا
مش بتدور على ايه المطلوب منك
لا بيدوروا هما عايزين ايه
وفى النهايه بيفشلوا وبدل ميشوفوا الغلط فين بيرموه على السوق ويقولوا نصب وكلام فارغ

ehap
10-04-2012, 07:49 PM
مفيش حاجه اسمها دخل ثابت كل شهر وممكن شهر واحد خسارة يضيع كل اللى جمعته فى شهور يعنى لا تنفق اى اموال قبل بلوغ الحد المطلوب منك فى العام مش فى الشهر وبكده ممكن تبدا تسحب اموالك اللى كسبتها وكل واحد حر فى تجارته وطرق تنفيذها

لا مافيش الكلام اللى انت بتقوله ده خالص ده المفروض السحب بيكون اول باول وراس المال ثابت وخلى اى مخاطرة تبقى لراس المال لكن افضل اشتغل سنه واجى اطمع فى الاخر وادخل صفقة او اى ظروف تحدث الاقى تعب السنه طار

ro2a
10-04-2012, 08:18 PM
ههههههههه فعلا والله عندك حق لو عربيه كشري هتحتاج اكتر من كده
بس هو مبعدش عن اهم مرض بيصيب الانسان من الفوركس وهو الطمع
ياريت الكل ياخد باله منه

ahmedforex
10-04-2012, 08:56 PM
ههههههههه فعلا والله عندك حق لو عربيه كشري هتحتاج اكتر من كده
بس هو مبعدش عن اهم مرض بيصيب الانسان من الفوركس وهو الطمع
ياريت الكل ياخد باله منه

دائما الانسان يبحث عن الطريق المختصر فهذا الطريق يكون سهل ولكن اذا لم نجد طريق مختصر فلابد من ان نسلك الطريق الصعب وفى هذا الطريق لا يمكننا ان ننجح ابدا الا اذا اجتهدنا وفكرنا ثم بعد ذلك نطبق هذا عمليا

midoalilio
10-04-2012, 09:45 PM
فعلا لزم متبقااش طماع الطمع وحش واخرته وحشه ده انا لو بكسب 600 جنيه شهريا اكون مبسوط وسعيد جدا اني بكسب من الفوركس
لزم علي قد ماتقدر تحافظ علي راس اموال يعني لما تدخل صفقه تدخل بي 8%من قيمه راس المال

ahmedlx90
10-04-2012, 10:28 PM
لابد لاى شخص يدخل هذا المجال ان يلتزم بالصبر ولا يطمع بهذه الطريقه حتى يتجنب الخساره قدر الامكان وبامكانه التعويض فيما بعد

elsaden
10-04-2012, 10:56 PM
انا شايف ان مكسب 10 فى الميه من راس المال الى داخل بيه كويس جدا جدا جدا .. يارب بس اداوم على ده

kerolesgeorge
10-05-2012, 05:06 PM
[QUOTE=elsaden;1159135]انا شايف ان مكسب 10 فى الميه من راس المال الى داخل بيه كويس جدا جدا جدا .. يارب بس اداوم على ده[/QU
ماهو ياباشا انت لو داخل بالف دولار واستخدمت رافعه اليه هايكون مكسب العشره في الميه ده كويس جدا بس في ناس ماعندهومش صبر ومتسرعين عايزين يعملوا مكسب ميه في الميه وده بيخسروهم كل حاجه

esraa
10-05-2012, 05:37 PM
[QUOTE=elsaden;1159135]انا شايف ان مكسب 10 فى الميه من راس المال الى داخل بيه كويس جدا جدا جدا .. يارب بس اداوم على ده[/QU
ماهو ياباشا انت لو داخل بالف دولار واستخدمت رافعه اليه هايكون مكسب العشره في الميه ده كويس جدا بس في ناس ماعندهومش صبر ومتسرعين عايزين يعملوا مكسب ميه في الميه وده بيخسروهم كل حاجه

الموضوع ياجماعه نسبة وتناسب يعنى العشرة فى الميه لو على حساب كبير هتبقى حلوة لكن لو على حساب صغير هتبقى مش تمام والاحسن الدخول بحساب متوسط

onlyforsoldi
10-05-2012, 05:53 PM
المشكله فى الموضوع ده كله ان الفوركس بيشجع على الطمع وممكن الواحد ميعرفش يتحكم فى نفسه بالذات لو كسب فى الاول شويه كده فهيلاقى المجال مفتوح امامه انه يعمل صفقات زياده ويكسب زياده فمش هيبطل متاجره والحل فى التحكم فى المشاعر

ahmedforex
10-05-2012, 05:54 PM
المشكله فى الموضوع ده كله ان الفوركس بيشجع على الطمع وممكن الواحد ميعرفش يتحكم فى نفسه بالذات لو كسب فى الاول شويه كده فهيلاقى المجال مفتوح امامه انه يعمل صفقات زياده ويكسب زياده فمش هيبطل متاجره والحل فى التحكم فى المشاعر

لا يوجد اى مشكلة فى ان نعمل فى سوق الفوركس وان نقوم بفتح صفقات كما نريد ولكن لابد وان نلتزم دائما بنظام معين فى العمل

ahmed zehiry
10-05-2012, 06:05 PM
كلامك مقنع جدا يا اخى مانون و فعلا لازم الانسان يرضى بنصيبه و يصبر حتى ينال ما يشاء و اكيد طبعا البعد عن الطمع
شكرا لك

Madoegy
10-05-2012, 06:25 PM
كلامك مقنع جدا يا اخى مانون و فعلا لازم الانسان يرضى بنصيبه و يصبر حتى ينال ما يشاء و اكيد طبعا البعد عن الطمع
شكرا لك

أكيد طبعا دلو حتى ربح بسيط يوميا بس مستمر هيكون افضل بكتييير من لو كسبنا في يوم مبلغ كبير ويوم تاني نخسر اكتر

ahmedkaka
10-05-2012, 06:33 PM
عشان هو سايب نفسه لعواطفه تسيطر عليه وطبعا عواطفه بتوجهه للربح السريع والكثير وبالتالى يبدأ الطمع والمخاطرة الغير محسوبة حتى لوكسب الاف الدولارات لا يشبعوا راغباته ومن الممكن ان يخسر حسابه ورأس ماله كله فى وقت قصير وساعتها سيترك المجال كله ويبدأ يخوف الناس من المتاجرة فى هذا المجال

ibrahem abdeen
10-05-2012, 07:49 PM
نحن لا نربح لأننا نقوم بايداع أموالنا فى شركة الوساطة ، نحن نربح حين يصدق توقعنا للسوق وذلك بناءا على التحليل الذى قمنا بعمله قبل المتاجرة ولاجادة ذلك تطلب منا التعلم والتدريب لفترات كبيرة وبذل الكثير من المجهود وهذا هو المقابل اما رأس المال فهو الوسيلة وليس المال يصنع المال وحده دون علم وعقل .

ehap
10-05-2012, 08:28 PM
أكيد طبعا دلو حتى ربح بسيط يوميا بس مستمر هيكون افضل بكتييير من لو كسبنا في يوم مبلغ كبير ويوم تاني نخسر اكتر

عن تجربة الربح البسيط بطريقة امنه مع الوقت بيعمل مبلغ كبير ومحترم تقدر تسحبة وانت مرتاح لكن الارباح الكبيرة دى ممكن تيجى بالصدفة كل كام مرة

fevavdyas
10-05-2012, 08:45 PM
دائما الانسان يبحث عن الطريق المختصر فهذا الطريق يكون سهل ولكن اذا لم نجد طريق مختصر فلابد من ان نسلك الطريق الصعب وفى هذا الطريق لا يمكننا ان ننجح ابدا الا اذا اجتهدنا وفكرنا ثم بعد ذلك نطبق هذا عمليا

اعتقد استاذ احمد ان هذا الطريق هو الاسهل - و ضريبة بذل بعض الجهد في التعلم في مراحل البداية هو امر ضريبته اراها قليلة جدا بالنسبة الي نسبة الربح التي ستحققها بعد ذلك - فكم مشروع من الممكن ان تقوم بافتتاحه بهذه المبالغ الصغيرة و تحقق منه نسبة ربح مثل التي تحققها من ذلك السوق ؟

noureen
10-05-2012, 09:14 PM
انت عندك حق جدا طبعا بس السبب فى كدا واضح جدا و هى الدعايا الفظيعه اللى بتعملها الشركات اللى هو كسبت الف دولار من 100 دولار و الكلام دا للاسف انا شايفه ان النوع دا من الدعايا بيسىء للفوركس

mannon
10-05-2012, 09:46 PM
انت عندك حق جدا طبعا بس السبب فى كدا واضح جدا و هى الدعايا الفظيعه اللى بتعملها الشركات اللى هو كسبت الف دولار من 100 دولار و الكلام دا للاسف انا شايفه ان النوع دا من الدعايا بيسىء للفوركس

والله معاك حق جدا وللاسف الاعلانات دة ولانها كتيرة وتقريبا معظم الشركات بتركز على النوع دة من الرسائل الاعلانية ، الكلام دة انعكس بالسلب مش بس على الشركة الى بتعمل كدة
لا على تجارة الفوركس عموما

mody14
10-05-2012, 09:48 PM
طبعا فى البداية الكل كان عندة فكرة انه هايخش الفوركس ويبقى مليونر فى خلال فترة بسيطة وطبعا الاعلانات ليها دور كبير بس الواحد بعد ما دخل الفوركس ولقى انه فى خسارة كبيرة زى ما فى ربح بقى فى قناعة ومابقاش فى احلام زى الاول

Madoegy
10-05-2012, 10:11 PM
طبعا فى البداية الكل كان عندة فكرة انه هايخش الفوركس ويبقى مليونر فى خلال فترة بسيطة وطبعا الاعلانات ليها دور كبير بس الواحد بعد ما دخل الفوركس ولقى انه فى خسارة كبيرة زى ما فى ربح بقى فى قناعة ومابقاش فى احلام زى الاول

عندك حق والله دعاية بتلعب بمشاعر الناس وأحلامهم وممكن تكون سبب في ضياع فلوس ناس كتير

ahmedforex
10-06-2012, 09:56 AM
عندك حق والله دعاية بتلعب بمشاعر الناس وأحلامهم وممكن تكون سبب في ضياع فلوس ناس كتير

نعم بالتأكيد اخى ان هناك الكثير من الاشخاص يسمعون عن بورصة العملات ويتخيلون انهم اذا دخلوا هذا المجال سوف يربحون الاف الدولارات وبفضل الاعلانات المنتشرة هنا وهناك فسوق الفوركس اصبح فى انتشار واسع وكبير وبالفعل يمكننا تحقيق الاف الدولارات مثلما تقول الاعلانات ولكن بكل تأكيد ليس بدون رأس مال كبير وتعب ومجهود وخبرة كبيرة فى هذا المجال.

faress_msr
10-06-2012, 09:58 AM

مع الاسف بيساهم في نشر هذه الدعاية المزيفة اخوان لينا غرضهم فقط العمولة واجتذاب العملاء للشركات اللي بيروجوا ليها بس المتاجر الواعي هو اللي يستوعب ويقري ما بين السطور ويعرف الشركة القوية من الشركة المزيفة

Kingman
10-06-2012, 10:33 AM
والله معاك حق جدا وللاسف الاعلانات دة ولانها كتيرة وتقريبا معظم الشركات بتركز على النوع دة من الرسائل الاعلانية ، الكلام دة انعكس بالسلب مش بس على الشركة الى بتعمل كدة
لا على تجارة الفوركس عموما
والمشكلة الأساسية ان الكثير من الجدد فى هذا الجال بيكونوا انطباع خاطئ عن سوق الفوركس مما يسبب لهم خسائر جمة

moisaid
10-06-2012, 10:43 AM
تشكر منون باشا
موضوع غاية في الأهية
تجد شخص شغال ينتظر آخر الشهر ليأخذ المرتب و هو فرحان و عندما يخل الفوركس يعمي الطمع بصيرته و يروح مضيع عليه فرصة أنه يزود دخل على مرتبه
خير باذن الله
ان شاء الله نستفد و نتعلم مكنم
بالتوفيق للجميع

trader555
10-06-2012, 10:43 AM
والمشكلة الأساسية ان الكثير من الجدد فى هذا الجال بيكونوا انطباع خاطئ عن سوق الفوركس مما يسبب لهم خسائر جمة

وللأسف ده بيكون من تأثير المبالغات في الاعلانات عن مجال الفوركس اللي بتقولك دايما انك هتحقق ربح كبير من مبلغ صغير

medhat4forex
10-06-2012, 11:19 AM
وللأسف ده بيكون من تأثير المبالغات في الاعلانات عن مجال الفوركس اللي بتقولك دايما انك هتحقق ربح كبير من مبلغ صغير

المبالغات فى العلانات هى السبب فى الكثير من المشاكل التى يتعرض لها الكثير عندما لا يحققون الارباح من اول مرة لهم فى الفوركس