PDA

View Full Version : ﺳﺮ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ Forex Professional

Pages : [1] 2

EuroXi2
07-14-2012, 11:57 PM
ﺳﺮ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ
ﺍﻓﺘﺢ chart ٤ ساعات ﺃﻱ ﻋﻤﻠﻪ
-1 ﺣﺪﺩ ﺍﻹﺗﺠﺎﻩ
-2ﺣﺪﺩ ﺩﻋﻮﻡ و ﻣﻘﺎﻭﻣﺎﺕ من خلال المواقع المعروفه بتحديد الدعوم و المقاومات
- 3 ﺭﺃﺳﻤﺎﻟﻚ ﻭﺗﺤﻤﻠﻪ ﻟﻠﺨﺴﺎﺭﻩ
- 4ﻭﻫﻲ ﺍﻷﻫﻢ ﻟﻮ ﻟﻢ ﺗﻌﺮﻑ ﺗﺤﺪﻳﺪ
ﺍﻟﻮﻗﻒ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ ﺃﺻﻼ
ﻧﺼﻴﺤﻪ ﻫﺎﻣﻪ ﺟﺪﺍ
ﺇﺫﺍ ﻟﻢ ﺗﺠﺪ ﺍﺗﺠﺎﻩ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ
الله الموفق

mannon
07-15-2012, 01:19 PM
ﺳﺮ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ
-1 ﺣﺪﺩ ﺍﻹﺗﺠﺎﻩ
ﺍﻟﻮﻗﻒ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ ﺃﺻﻼ

ﻧﺼﻴﺤﻪ ﻫﺎﻣﻪ ﺟﺪﺍ
ﺇﺫﺍ ﻟﻢ ﺗﺠﺪ ﺍﺗﺠﺎﻩ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ
الله الموفق

ان لم تجد اتجاه لا تدخل فعلا كلام مظبوط وتذكر دائما ان فوات الربح ولا الم الخسارة لان لو الاتجاة مش واضح يبقى احسن افضل بره بدل مدخل اخسر

aboualy
07-15-2012, 01:44 PM
ان لم تجد اتجاه لا تدخل فعلا كلام مظبوط وتذكر دائما ان فوات الربح ولا الم الخسارة لان لو الاتجاة مش واضح يبقى احسن افضل بره بدل مدخل اخسر

فعلا اهم حاجة هى الدخول مع التجاه لان من يدخل ضد الاتجاه العام يكون كمن يقف امام قطار مسرع

midosafwat
07-15-2012, 05:58 PM
اصل فى ناس بيبقى كل همها انها تدخل فى صفقات وياصابت ياخابت وده غلط وومكن يخسرنا كل فلوسنا ف لحظة واحدة لازم نمشى على قواعد

faress_msr
07-15-2012, 09:31 PM
اصل فى ناس بيبقى كل همها انها تدخل فى صفقات وياصابت ياخابت وده غلط وومكن يخسرنا كل فلوسنا ف لحظة واحدة لازم نمشى على قواعد

انك تبقي ملتزم بطريقة عمل دي من اساسيات النجاح في اي مجال وهي المسالة خطوات زي محنا بنوف المهم جدا هو الالتزام بيها

dolly fx
07-16-2012, 12:27 PM
فعندما تفتح صفقة ما فكثيراً ما تجد نفسك خاسراً ثم بعد ذلك تصبح رابحاً ثم تعود خاسراً ثم فجأة تتحول إلى رابح كبير ..!!!
ولذلك فكثير من المبتدئين يشعرون بالفزع عندما يبدأ السعر بالانخفاض فخوفاً من أن يستمر السعر بالانخفاض قد يقررون أن يبيعوا بخسارة ويغلقون الصفقة بسرعة حتى لاتزداد خسائرهم .وبذلك تتحول الخسارة إلى خسارة حقيقية لأنهم أنهوا الصفقة وأغلقوها ولكن قد يعود السعر بعد ذلك للارتفاع ويصبحون رابحين بعد أن كانوا خاسرين .
ولكن بعد فوات الآوان فقد أغلقوا الصفقة بخسارة ولو أنهم صبروا قليلاً لتحولت خسارتهم العائمة لربح ولتمكنوا عندها من إغلاق الصفقة رابحين بدلاً من أن يغلقوها خاسرين ..!!
فالمسألة كلها تعتمد على ثقتك في توقعك فإن كنت واثقاً من سلامة توقعك فلن تخش شيئاً إن انخفض السعر بعض الشئ , لأنك على ثقة بأنه سيعود للارتفاع بعد قليل .
وتوقعك هذا سيكون على أساس تحليل حركة السعر باستخدام تقنيات التحليل الفني والإخباري

midosafwat
07-16-2012, 10:00 PM
فعلا انا وانا لسه داخل الفوركس جديد كنت اول ملاقى الصفقة بالسالب اتفزع واما الاقيها بقت موجب اقوم قافل على طول من قبل تحقيق الهدف وده بالخبرة هيروح طبعا

amrmorasamir
07-17-2012, 11:10 AM
شكرا ياباشا ودى فعلا طريقه مضمونه للصفقات الطويله وبيكون الاهداف مضمونه ان شاء الله

mannon
07-17-2012, 04:53 PM
فعلا انا وانا لسه داخل الفوركس جديد كنت اول ملاقى الصفقة بالسالب اتفزع واما الاقيها بقت موجب اقوم قافل على طول من قبل تحقيق الهدف وده بالخبرة هيروح طبعا

دى حاجة عادية يا معلم خصوصا انك لسة مبتدأ لكن اكيد دلوقتى بعد ما اكتسبت خبرة بتبقى داخل الصفقة عارف انت عايز منها قد اية بالظبط لان هو دة الصح انك تدخل تبقى عارف امتة هتخرج

mannon
07-17-2012, 04:53 PM

دى حاجة عادية يا معلم خصوصا انك لسة مبتدأ لكن اكيد دلوقتى بعد ما اكتسبت خبرة بتبقى داخل الصفقة عارف انت عايز منها قد اية بالظبط لان هو دة الصح انك تدخل تبقى عارف امتة هتخرج

midosafwat
07-18-2012, 02:29 AM
فعلا يامانون دى دلوقتى بقت حاجة عادية خالص الحمد لله ومدام داخل صح بيبقى عندى نسبة كبيرة من الامان ان الهدف هيتحقق ان شاء الله لو لم يحدث انعكاسات

remo
07-18-2012, 11:44 AM

وكمان حكمة الفوركس المعروفة ماتروحش انت للسعر سيب السعر هو اللى يجيلك صح يا منون

faress_msr
07-18-2012, 10:50 PM
ده كلام مظبوط وانا بحب الحكمة اللي في الفوركس بتقول ما تتاجرش الا بالمبلغ اللي عندك استعداد تخسروه . وده بيبين اد ايه سوق الفورس محفوف بالمخاطر

mannon
07-18-2012, 11:01 PM
وكمان حكمة الفوركس المعروفة ماتروحش انت للسعر سيب السعر هو اللى يجيلك صح يا منون

صح ياريمو طبعا وناس كتير على فكرة عارفة الكلام دة لكن للاسف مش بيقدروا ينفذوه وييجوا وقت الجد ووقت السوق ميكون شغال مش بيقدروا يمسكوا نفسهم

midosafwat
07-18-2012, 11:13 PM
طب انا مش فاهم موضوع متروحش انت للسعر سيب السعر يجيلك ياريت توضحوهالى لانى سمعتها فعلا قبل كدة مش فاهمها

mannon
07-18-2012, 11:51 PM
طب انا مش فاهم موضوع متروحش انت للسعر سيب السعر يجيلك ياريت توضحوهالى لانى سمعتها فعلا قبل كدة مش فاهمها

هقولك يمعلم انت مثلا جاتلك توصية او عملت تحليل على عملة زى الييورو

والتوصية بتقول بيع من 1.2230 والسعر دلوقتى 1.2205

انت ممكن او ما السعر يطلع 1.2210 تروح بايع دة بقى اكبر خطأ استنى لاسعر يروح للنقطة بتاعتك جابها خير وبركة مجبهاش يبقى خلاص نشوف توصية تانية

midosafwat
07-19-2012, 12:08 AM
صح كدة وال بيخلينا نغلط ونخسر كتير هو استعجالنا واننا مبندخلش فى السعر المظبوط بنقول نلحق ندخل من دلوقتى وخلاص وبالتالى السعر مبيجيبش هدفنا

aboualy
07-19-2012, 12:28 AM
هقولك يمعلم انت مثلا جاتلك توصية او عملت تحليل على عملة زى الييورو

والتوصية بتقول بيع من 1.2230 والسعر دلوقتى 1.2205

انت ممكن او ما السعر يطلع 1.2210 تروح بايع دة بقى اكبر خطأ استنى لاسعر يروح للنقطة بتاعتك جابها خير وبركة مجبهاش يبقى خلاص نشوف توصية تانية

فعلا اخى العزيز الدخول من النقطة الصحيحة يتوقف عليه نجاح الصفقة بنسبة كبيرة جدا

midosafwat
07-19-2012, 06:54 PM
صح وعشان كدة طول عمرنا لما بنستعجل ف حاجة بنخسر خساير فادحة لا يمكن تحملها وبالتالى احنا لازم ندخل صح عشان النتيجة تبقى صح ان شاء الله

faress_msr
07-19-2012, 11:59 PM
صح وعشان كدة طول عمرنا لما بنستعجل ف حاجة بنخسر خساير فادحة لا يمكن تحملها وبالتالى احنا لازم ندخل صح عشان النتيجة تبقى صح ان شاء الله
دايما قاعدة اساسية في سوق الفوركس المركز المثالي للصفقات متاح لكل المتاجرين لكن لا يستطيع اقتناصه الا ذوي الخبرة والوعي بالتحليل الفني والاساسي

mannon
07-20-2012, 02:49 AM
دايما قاعدة اساسية في سوق الفوركس المركز المثالي للصفقات متاح لكل المتاجرين لكن لا يستطيع اقتناصه الا ذوي الخبرة والوعي بالتحليل الفني والاساسي

فعلا السوق مليان فرص لكن قليل الى بيقدر يستفيد من هذه الفرص وللاسف بندور اننا نحصل على كل شئ من السوق وهذا دائما يكون اسلوب المبتدئين

bitoo
07-24-2012, 12:11 AM
يا سلام هو ده الكلام لو مفيش اتجاه اوعي تعمل تداول علشان بنسبه كبيره هتخسر

mannon
07-24-2012, 06:53 PM
يا سلام هو ده الكلام لو مفيش اتجاه اوعي تعمل تداول علشان بنسبه كبيره هتخسر

فعلا لو انت مش واثق من الاتجاة الصحيح للعملة وتحليلك مش موضحلك الاتجاة بشكل واضح يبقى بلاش تدخل افضل وتذكر ان فوات الرباح افضل من ألم الخسارة

midosafwat
07-24-2012, 10:33 PM
طب هو لو انا دخلت عن طريق تحليل فنى سليم والسعر عكس كتير هل هيرجع لنقطة الدخول مرة اخرى ؟ لو كان التحليل صحيح

mannon
07-25-2012, 10:15 PM
طب هو لو انا دخلت عن طريق تحليل فنى سليم والسعر عكس كتير هل هيرجع لنقطة الدخول مرة اخرى ؟ لو كان التحليل صحيح

لو التحليل سليم يبقى من غير كلام هيرجع وانت اصلا شايف الفوركس عبارة عن دورات المهم بس حسابك بقى يتحمل الانعكاس دة وهو دة صدقنى السر الى ناس كتير بتتجاهلة

aboualy
07-25-2012, 11:47 PM
لو التحليل سليم يبقى من غير كلام هيرجع وانت اصلا شايف الفوركس عبارة عن دورات المهم بس حسابك بقى يتحمل الانعكاس دة وهو دة صدقنى السر الى ناس كتير بتتجاهلة

اخى العزيز لو كان التحليل سليم فان السعر لن يعكس كتير اما وان السعر عكس كتير يبقى اكيد تحديد نقطة الدخول كان خطا

midosafwat
07-26-2012, 01:32 AM
صح فعلا يا مانون كل الناس بتهتم فى الاول والاخر بتبكير راس المال الخاص بهم عشان يتحمل انعكاسات كبيرة
بس هل السعر يفضل يعكس كذا شهر او سنة مثلا؟ دون الرجوع لنقطة الدخول

aboualy
07-26-2012, 07:29 PM
صح فعلا يا مانون كل الناس بتهتم فى الاول والاخر بتبكير راس المال الخاص بهم عشان يتحمل انعكاسات كبيرة
بس هل السعر يفضل يعكس كذا شهر او سنة مثلا؟ دون الرجوع لنقطة الدخول

راس المال الكبيرة ميزة مهمة فى الفوركس وهو يجعلك تتاجر بدون ان تتعرض للضغط الشديد الذى يكون موجود مع الحساب الصغير الذى يمكن ان يضيع فى صفقة واحدة

midosafwat
07-27-2012, 12:42 AM
طب يعنى مثلا كدة ماهو الحد الادنى لراس المال ال ساعتها يكون المتاجر مش خايف ابدا من اى انعكاس مهما حصل؟

medhat4forex
07-27-2012, 11:41 PM
ليس هذا فقط يا اخى الكريم هو سر النجاح فى الفوركس وليس فقط ان يتم تحديد الوقت والاستراتيجية اتلى تعمل بها ولكن يوجد الكثير الكثير منا لاشياء اتلى تؤدى الى النجاح

mannon
07-28-2012, 12:12 AM
طب يعنى مثلا كدة ماهو الحد الادنى لراس المال ال ساعتها يكون المتاجر مش خايف ابدا من اى انعكاس مهما حصل؟

الموضوع نسبى ممكن يكون رأس المال 100$ بس المتادول مثلا ما يعديش النقطة ب 10 سنت مش اقصد اول عقد لو بيشتغل بدون استوب يبقى يبدا ب 1 سنت ويبرد

zidane88
07-28-2012, 12:16 AM
يا اخى انا ارى ان اهم مقومات النجاح هى التغلب والتحكم الكامل على العواطف وكيفية التعامل مع تاثير الطمع على التداول

midosafwat
07-28-2012, 01:49 AM
يعنى قصدك يا مانون ان انا مخافش من اى انعكاس مهما كان لو كان راس المال 100 دولار وانا داخل بسنت صح
لكن لو داخل بعشرة سنت يبقى لازم ستوب

faress_msr
07-28-2012, 12:35 PM
يعنى قصدك يا مانون ان انا مخافش من اى انعكاس مهما كان لو كان راس المال 100 دولار وانا داخل بسنت صح

هو انت لو حتشتغل تبريد يبقي 10 سنت دول تقسمهم علي 3 او 4 صفقات ما بين كل صفقة والتانية من 30 الي 50 نقطة انعكاس

aboualy
07-28-2012, 07:12 PM
يا اخى انا ارى ان اهم مقومات النجاح هى التغلب والتحكم الكامل على العواطف وكيفية التعامل مع تاثير الطمع على التداول

فعلا اخى العزيز النسبة الكبيرة من الخسائر بيكون سببها العوامل النفسية ولذلك فمن يريد النجاح عليه ان يتدرب جيدا على التغلب على هذه العوامل

aboualy
07-28-2012, 07:15 PM
الموضوع نسبى ممكن يكون رأس المال 100$ بس المتادول مثلا ما يعديش النقطة ب 10 سنت مش اقصد اول عقد لو بيشتغل بدون استوب يبقى يبدا ب 1 سنت ويبرد

اعتقد انه حتكون صعبة جدا ان الواحد يشتغل النقطة بسنت والصعوبة هنا حتكون فى الالتزام بيها والتغلب على الطمع الى ممكن يكون بيدفع الواحد انه يزود حجم اللوت الى اقصى ما يستطيع

SlaiteR
08-21-2012, 03:49 PM
ﺳﺮ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ
-1 ﺣﺪﺩ ﺍﻹﺗﺠﺎﻩ
ﺍﻟﻮﻗﻒ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ ﺃﺻﻼ
ﻧﺼﻴﺤﻪ ﻫﺎﻣﻪ ﺟﺪﺍ
ﺇﺫﺍ ﻟﻢ ﺗﺠﺪ ﺍﺗﺠﺎﻩ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ
الله الموفق

فعلا اخي الكريم ان لم تجد اتجاه لا تدخل

يا ما تمرجن لي حسابات بسبب هالنقطة الصغيرة

ولكن تأثيرها كبير على راس المال

silver8o8
08-22-2012, 05:34 AM
الجميع تقريبا يعرف هذا الشيء ولكن المشكلة في التطبيق

قلما تجد اشخاص يطبقون هذه الخطوات البسيطة في المفهوم والكبيرة على الحقيقة

شكرا وبالتوفيق

dolly fx
08-28-2012, 02:06 PM
اهم حاجة في الفوركس هو الهدوء والخبرة وان شاء الله ربنا يوفقك

ahmedforex
09-14-2012, 01:37 PM
المشكلة تكمن دائما فى تحديد اتجاه الزوج فان عرفنا انه سوف يتجه الى اعلى او يتجه الى اسفل فبكل تأكيد اننا سوف نربح الكثير ان صدق توقعنا على الزوج الذى نعمل عليه فالترند مهم جدا ويجب علينا عدم الدخول عكس الترند

amrmorasamir
09-14-2012, 01:55 PM
اهم حاجة في الفوركس هو الهدوء والخبرة وان شاء الله ربنا يوفقك

ايوه فعلا الهدوء هو اهم حاجه والمفروض منخافش من اى انعكاس ويبقى فى ثقه كبيره فى الصفقات بتاعتنا وتحليلنا

mido173
09-14-2012, 03:02 PM
ايوه فعلا الهدوء هو اهم حاجه والمفروض منخافش من اى انعكاس ويبقى فى ثقه كبيره فى الصفقات بتاعتنا وتحليلنا

اللى بيتاجر واعصابه مشدوده وتحت ضغط نفسى مفيش طريق قدامه غير الخساره لانه هيخاف من اى انعكاس حتى لو صغير

mody14
09-14-2012, 03:12 PM

مش هايكون فى خوف من الانعاكس لو كان داخل من نقطة قوية وكنت ملتزم بادارة راس المال وحتى التبريد لازم يكون محسوب على حسب دعم مقاومة او عدد نقاط محددة لكن ما ينفعش كل ما السعر يرتفع ولا يهبط كم نقطة نعمل تبريد

onlyforsoldi
09-14-2012, 03:39 PM
طبعا هو الاهم كيفية ادارة راس المال ووقف الخساره لان بكده المتاجر بيعرف ازاى انه يتحكم فى الخساره ويحدد الخساره اللى ممكن الحساب يتحملها وممكن انها متأذيش الحساب لان المتاجر لو دخل من غير اى تفكير فى ادارة راس المال هيقابل المارجن كال

zidane88
09-14-2012, 10:25 PM
اللى بيتاجر واعصابه مشدوده وتحت ضغط نفسى مفيش طريق قدامه غير الخساره لانه هيخاف من اى انعكاس حتى لو صغير

مهو كده فعلا الى بيتاجر على اعصابه طبعا بيبقى متوتر مما يجعله غير قادر على اتخاذ القرارات السليمة فى التداول وعدم التركيز والتسرع

mannon
09-14-2012, 11:38 PM
مهو كده فعلا الى بيتاجر على اعصابه طبعا بيبقى متوتر مما يجعله غير قادر على اتخاذ القرارات السليمة فى التداول وعدم التركيز والتسرع

وللاسف اى حد بيشتغل بالطريقة دى فى النهاية بتكون الخسارة شئ اكيد ومحسوم ، لان المتاجرة على الاعصاب المشدودة فى الفوركس من اخطر العادات والتوتر بيبعد المتداول عن الواقع تماما

goodshowt
09-15-2012, 12:05 AM
نصائح جيدة ومفيدة جدا واكيد اهم اسباب النجاح هى كيفية ادارة راس المال يعنى لا نفتح عقود كثيرة فى نفس الوقت بما لايتناسب مع راس المال الموجود فى الحساب وعدم التسرع فى الحصول على الارباح

mody14
09-15-2012, 12:18 AM

فعلا دة بيحصل بس هو الواحد كل ما يكون متعلم وخبرة وعندة طريقة جيدة بيعرف يتعامل مع الانعاكسات لكن لو كان فى خوف ومافيش خبرة ممكن يخسر كتير الثقة فى النفس بتجى مع الخبرة وبكيون القلق والخوف قل شوية عن الاول

mody14
09-15-2012, 12:21 AM

فعلا دة بيحصل بس هو الواحد كل ما يكون متعلم وخبرة وعندة طريقة جيدة بيعرف يتعامل مع الانعاكسات لكن لو كان فى خوف ومافيش خبرة ممكن يخسر كتير الثقة فى النفس بتجى مع الخبرة وبيكون القلق والخوف قل شوية عن الاول

hinand
09-15-2012, 04:45 PM
تحديد الاتجاه هو مفتاح النجاح هذا صحيح و لكن لابد فى البدايه تحديد هل الاتجاه فى بدايته ام ان الاتجاه سيتغير هذا هو الاهم وهذا يسمى التشبع لكن تحديد الاتجاه فقط لايكفى

elazez
09-15-2012, 05:58 PM
لازم نفرق بين وقت الترند ووقت التذبذب
لان وقت الترند بنبقي عارفين اتجاه العمله ونقدر ندخل واحنا مطمنين
لكن وقت التذبذب بيكون الوضع مختلف ومنقدرش ندخل الصفقات واحنا متاكدين
بالتوفيق اخي الكريم وارباح طيبة للجميع

Morgan
09-15-2012, 06:44 PM

اتفق مع كل كلمه قولتها
للاف كتير منا بيدخل لمجرد الدخول
زى ماتقول ايديه بتكله على المالوس وخلاص
وده بيكون اكبر اسباب الخساره يبقى الافضل وقت السوق الغير واضح
الواحد يتفرج احسن بدل مايخسر امواله على الفاضى

mody14
09-15-2012, 06:53 PM
فعلا لو السوق فى تذبذب هاتكون الامور مش واضحة يعنى فى الغالب مش بيكون معروف الاتجاة بس المشكلة لو انت بتخش عكس الاتجاة ممكن الترند يكمل والسعر يعكس عليك كتير فى الغالب بيكون فى استراتجيات للترند واسرتاتجية لفترات التذبذب اهم حاجة انه الواحد يقدر يستخدم الطريقة المناسبة للسوق

elawamy
09-16-2012, 09:24 AM
فعلا لو السوق فى تذبذب هاتكون الامور مش واضحة يعنى فى الغالب مش بيكون معروف الاتجاة بس المشكلة لو انت بتخش عكس الاتجاة ممكن الترند يكمل والسعر يعكس عليك كتير فى الغالب بيكون فى استراتجيات للترند واسرتاتجية لفترات التذبذب اهم حاجة انه الواحد يقدر يستخدم الطريقة المناسبة للسوق

ومش كل الاوقات ينفع ندخل ياباشا فى اوقات يفضل تجنب التجارة فيها عشان نحافظ على فلوسنا

mody14
09-16-2012, 09:54 AM
فعلا فى اوقات بتكون خطر التداول فيها لما يكون فى اغلاق شهرى ولو كان الاغلاق الشهرى صادف انه يوم جمعه يعنى اغلاق اسبوعى واغلاق شهرى بيكون االتدول فى الوقت دة خطر وبفضل عدم الدخول

ahmed rabee
09-16-2012, 10:08 AM
مشكور يا اخي علي النصائح الغاليه وفعلا في الصميم وكلهم مهمين ومنقدش نقول حاجه مهمة اكتر سواء حاجه تحديد الاتجاه والدعوم والمقاومات او اداره راس المال

الواحد الاول كان بيبقي عاوز يدخل صفقات وخلاص بغض النظر عن اداره راس مال او وجود اتجاه محدد وده خسرنا كتير

mody14
09-16-2012, 10:13 AM
طبعا فى الاول الكل كده انا اعرف واحد لحد الان لة سنه وبيخش عشوئى مش مقتنع انه السوق دة علم او مش عايز يتعلم وكسب كم مرة حظ لكن خسر كتير المفروض الواحد قبل ما يخش الفوركس يتعلم ولا يتسرع فى دخول الصفقات الاول الجميع كان بيخش مستعجل لكن بعد فترة من التدوال بقى كل شئ مدروس والدخول بيكون بناء عن تحليل او استراتجية مع ادارة راس مال

medhat4forex
09-16-2012, 01:10 PM
فعلا فى اوقات بتكون خطر التداول فيها لما يكون فى اغلاق شهرى ولو كان الاغلاق الشهرى صادف انه يوم جمعه يعنى اغلاق اسبوعى واغلاق شهرى بيكون االتدول فى الوقت دة خطر وبفضل عدم الدخول

الاغلاق الشهرى لو كان موافق مع اغلاق اسبوعي هيبقى فعلا في تحركات قوية جدا جدا ولازم يبقى فى تحذير كبير من العمل فى هذا اليوم ويكون العمل باستوب

remas
09-16-2012, 01:15 PM

تمام كلامك اخى الكريم لو رصيدك 100 دولار مثلا وداخل النقطه ب 10 سنت كمان مش محتاج استوب لوز لانه مش معقول هتخسر الف نقطه

osama00971
09-16-2012, 11:17 PM
تحديد الاتجاه هو مفتاح النجاح هذا صحيح و لكن لابد فى البدايه تحديد هل الاتجاه فى بدايته ام ان الاتجاه سيتغير هذا هو الاهم وهذا يسمى التشبع لكن تحديد الاتجاه فقط لايكفى
طبعا كلامك اخي مضبوط مائة بالمائة ودائما خسارتي بسبب مخالفتي للترند والحمد لله بدات اتعلم كويس ..

mannon
09-17-2012, 12:27 AM
طبعا كلامك اخي مضبوط مائة بالمائة ودائما خسارتي بسبب مخالفتي للترند والحمد لله بدات اتعلم كويس ..

المهم تتعلم مش عيب انك تغلط ولا عيب انك تخسر طالما فى النهاية بتخرج بدرس من هذا الخطا يبقى مفيش اى مشكلة ومش هتتعلم على فكرة فى الفوركس الا لو خسرت وكمان خسارة حقيقة ودة عن تجربة

zidane88
09-17-2012, 01:41 AM
المهم تتعلم مش عيب انك تغلط ولا عيب انك تخسر طالما فى النهاية بتخرج بدرس من هذا الخطا يبقى مفيش اى مشكلة ومش هتتعلم على فكرة فى الفوركس الا لو خسرت وكمان خسارة حقيقة ودة عن تجربة

ده انا اضيف الى كلامك ان اللى مش بيخسر فى البداية من الممكن انه يقدر يوصل انه يحقق الكثير من النتائج الجيدة فى الفوركس بسهولة جدا

walid morsy
09-17-2012, 02:17 AM
سر نحاج اى شخص بيرجع الى تنفيذا مجموعة من الافكار او الخططا علشان يقدر يحدد الاتجاخات المظبطه واخد الصقفات وعدم المجزفه

muhannadcent
09-17-2012, 05:57 AM
الموضوع مش واضح لصاحب الموضوع و الحروف مكسرة وكانها لغة فارسية مش عارف هوة عندي انا بس ام ماذا عموما حسب الرد التاني من الموضوع انا فهمت انه يجب ان تدخل مع الاتجاه عموما هية مسالة تحديد الاتجاه هذه لوحدها مشكلة لكن هينة و ممكن تكون وضاحة لكن السؤال على اي فريم بتحدد الاتجاه؟؟؟ ماهوة يمكن يكون السعر صاعد على فريم الساعة و قد يكون هابط على اليومي في نفس الوقت الحل عموما انك تعتمد الفريم الاكبر وهو اليومي و على فريم الساعة لما تشوف السعر صاعد استناه و تربص اي فرصة انعكاس للاسف ثم انقض عليه مع اول شمعة انعكاسية واضحة او كسر ترند صغير

ibrahem abdeen
09-17-2012, 06:08 AM
ﺳﺮ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ
-1 ﺣﺪﺩ ﺍﻹﺗﺠﺎﻩ
ﺍﻟﻮﻗﻒ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ ﺃﺻﻼ
ﻧﺼﻴﺤﻪ ﻫﺎﻣﻪ ﺟﺪﺍ
ﺇﺫﺍ ﻟﻢ ﺗﺠﺪ ﺍﺗﺠﺎﻩ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ
الله الموفق

مشكور العضو الكريم على المعلومات القيمة ، ولكن للعمل فريم الأربع ساعات غالبا ما تكون الصفقات على المدى الطويل وقد تستمر اكثر من يوم ولذا وجب التنبية فمن يريد ان يعمل يوميا فالافضل ان يفتح شارت الساعة او اقل حسب الرغبة .

medhat4forex
09-17-2012, 01:55 PM
سر نحاج اى شخص بيرجع الى تنفيذا مجموعة من الافكار او الخططا علشان يقدر يحدد الاتجاخات المظبطه واخد الصقفات وعدم المجزفه

ان تنفيذ مجموعة من الافكار يعتبر هو احد اهم اسرار النجاح لان النجاح ما هو الا فكرة بسيطة فى البداية ومن ثم يبدا المتاجر من تنفيذ الفكرة بطريقة منضبطة

elawamy
09-17-2012, 06:00 PM
ان تنفيذ مجموعة من الافكار يعتبر هو احد اهم اسرار النجاح لان النجاح ما هو الا فكرة بسيطة فى البداية ومن ثم يبدا المتاجر من تنفيذ الفكرة بطريقة منضبطة

الله ينور عليك اهم حاجة الانضباط على قد ما الفوركس سوق مرن على قد مامحتاج شوية روتين فى التعامل معاه

mido173
09-17-2012, 07:00 PM

ايوه فعلا انك تطبق افكارك وتحليلاتك فى السوق ده اول خطوات النجاح وتحاول فى الاخر انك توصل للهدف اللى انت عامله بنفسك

amrmorasamir
09-17-2012, 07:07 PM
الله ينور عليك اهم حاجة الانضباط على قد ما الفوركس سوق مرن على قد مامحتاج شوية روتين فى التعامل معاه

فعلا والى هيعرف يأقلم نفسه على الروتين دة والانضباط هينجح فيه ان شاء الله لا محالة لانه بعد كدة مع مرور الوقت واكتساب الخبرة الكافية بيقى شىء سهل

midosafwat
09-17-2012, 07:27 PM
روتين وخبرة وادارة راس مال وراس مال كبير محترم يبقى بصراحة مفيش بعد كدة وكدة الامور هتمشى تمام ان شاء الله فى الفوركس

dr.stre55
09-17-2012, 07:31 PM
ايضا المتاجرة علي الفريمات الكبيرة من عوامل النجاح
لان الفريمات الكبيرة بيكون الاتجاة عليها واضح و يجنبك التذبذب المخسر

2x1
09-17-2012, 08:10 PM
بجد النصيحة دي مهمة جدا للي عاوز يحقق نجاح فالمجال دة ويحقق ارباح مرضية يبقي لازم يلتزم لانها اهم النقاط اللي تخلي اي صفقة تنجح بنسبة كبيرة

domadoma
09-17-2012, 08:43 PM
انا متفق معاك قى كثير من الامور لان المفروض الفريم يكون مش كبير اوى مثلا ال 4 ساعات او ال اقصاها اليوم واقلها الساعه كمان لازم يكون راس مالك يتحمل الخسارة لان راس المال كلما صغر كلما ذادت المخاطره وكده كده محدش بدخل فوركس باقل من 500 دولار انصح على الاقل 1000 الى 2000 دولار فى الحسا الميكرو

trader555
09-18-2012, 12:14 AM
ايضا المتاجرة علي الفريمات الكبيرة من عوامل النجاح
لان الفريمات الكبيرة بيكون الاتجاة عليها واضح و يجنبك التذبذب المخسر

هيا طبعا احسن طريقه للعمل في السوق ده بدون حرق الاعصاب يوميا بس دي للي حساباتهم كبيره تستحمل الانعكاس
وفي نفس الوقت تديهم ربح مرضي ليهم

mannon
09-18-2012, 12:44 AM
هيا طبعا احسن طريقه للعمل في السوق ده بدون حرق الاعصاب يوميا بس دي للي حساباتهم كبيره تستحمل الانعكاس
وفي نفس الوقت تديهم ربح مرضي ليهم

المفروض الى ناوى يشتغل فى الفوركس كمستثمر فعلا يعمل حساب كبير ويتاجر على الفريمات الكبيرة لانى شايف ان دة فعلا التاجر مش المضارب

zidane88
09-18-2012, 01:59 AM
بجد النصيحة دي مهمة جدا للي عاوز يحقق نجاح فالمجال دة ويحقق ارباح مرضية يبقي لازم يلتزم لانها اهم النقاط اللي تخلي اي صفقة تنجح بنسبة كبيرة

الواحد لازم يلتزم بالطريقة التى يعمل بها لكى يرى النتائج الربحية التى يريدها فى الفوركس لان فى ناس كتير مش بتفكر غير فى الربح فقط

2x1
09-18-2012, 02:03 AM
الواحد لازم يلتزم بالطريقة التى يعمل بها لكى يرى النتائج الربحية التى يريدها فى الفوركس لان فى ناس كتير مش بتفكر غير فى الربح فقط

اكيد اخي ودة شيء غلط جدا لازم الواحد يفكر ازاي يطور من تارتة وازاي يبقي اكثر احترافية لان الواحد لو فضل مكانة عمرة ما هيحقق اي شيء

yusef2011
09-18-2012, 04:08 AM
اشكرك على الموضوع .. ذكرت اسباب واعمال قبل العمل في الصفقه وراح اعمل فيها ان شاء الله

لم افهم بعض النقاط ولكن سأقرا عنها وان شاء الله استفيد واطبق الخطوات عمليا

Mostafa Mando
09-18-2012, 05:34 AM

اللي بيفكر في الربح فقط باي طريقة من السوق بينسى حاجات كثير في التحليل اي انه يفقد تركيزه وبالتالي يخسر ثم يعاود المحاولة مع انتقام من السوق ثم يخسر خسارة اكبر حتى يقابل المارجن كول للاسف

osama00971
09-18-2012, 12:38 PM
اللي بيفكر في الربح فقط باي طريقة من السوق بينسى حاجات كثير في التحليل اي انه يفقد تركيزه وبالتالي يخسر ثم يعاود المحاولة مع انتقام من السوق ثم يخسر خسارة اكبر حتى يقابل المارجن كول للاسف
مينفعش اصلا الواحد يفكر في الربح فقط لازم يفكر في حجات تانية كتير زي الفهم والنجاح وغيرهم يعني

elazez
09-18-2012, 01:22 PM

المفروض نفكر في الخسارة قبل التفكير
في الربح يعني نفكر ازاي نتفادي الخسارة لا قدر الله وبالتالي ده
ربح في حد ذاته والارباح هتاتي بعد ذلك
اهم شئ التركيز وعدم الاستعجال

medhat4forex
09-18-2012, 02:34 PM
مينفعش اصلا الواحد يفكر في الربح فقط لازم يفكر في حجات تانية كتير زي الفهم والنجاح وغيرهم يعني

مهو كل الحاجات دى تعنى الربح لان انت لو حققت الربح يبقى انت اكيد فهمت واكيد نجحت فى الفوركس ولكن يجب ان يكون لدينا حساب لاى خسارة

elawamy
09-18-2012, 02:59 PM
مهو كل الحاجات دى تعنى الربح لان انت لو حققت الربح يبقى انت اكيد فهمت واكيد نجحت فى الفوركس ولكن يجب ان يكون لدينا حساب لاى خسارة

فعلا الخسارة لازم نحسبها قبل الارباح وده من اساسيات ادارة راس المال انك تحسب هتخسر قد اية وتقسمة على عدد نقط الاستوب

osama00971
09-20-2012, 10:56 AM
هوده الصح انك بتقول انا داخل الصفقة دي بخسارة ماكسيمم اد كدة وليس مكسب اد كدة وده الي لازم يحصل

ProTrader
09-20-2012, 11:12 AM
صحيح أخي ، لأن المتاجر إدا لم يجد اتجاه و لم يحدد هدف
سوف يكون خاسرا

elawamy
09-20-2012, 12:05 PM
صحيح أخي ، لأن المتاجر إدا لم يجد اتجاه و لم يحدد هدف
سوف يكون خاسرا

مش شرط فى اوقات الصفقة بتكون مفتوحه فبتحط استوب وبتسيب هدفك مفتوح وتحجز ارباحك بالتريلينج ستوب كل فترة

mody14
09-20-2012, 12:08 PM
طبعا كل متاجر ولة طريقة العمل الخاصة بى فى اللى بيشتغل بستوب وفى اللى بيشتغل بدون ستوب واللى شغال بدون ستوب لازم يعمل حساب الانعكاس عشان يقدر يدير راس مالة بشكل سليم لانه اهم شئ سوا كنت داخل بستوب او ادخل بدون استوب هى ادارة راس المال

ahmedforex
09-20-2012, 12:26 PM
طبعا كل متاجر ولة طريقة العمل الخاصة بى فى اللى بيشتغل بستوب وفى اللى بيشتغل بدون ستوب واللى شغال بدون ستوب لازم يعمل حساب الانعكاس عشان يقدر يدير راس مالة بشكل سليم لانه اهم شئ سوا كنت داخل بستوب او ادخل بدون استوب هى ادارة راس المال

نعم اخى الكريم ولكن لابد من ان نعمل بستوب اى حد من الخسارة لانه سبب من ضمن الاسباب التى تجعلنا نخسر فى النهايه فهناك الكثير ممن لا يعملون بستوب لوس او بنظام فى ادارة راس المال او نسبة المخاطرة فى كل صفقة يجب ان لا تزيد عن حد معين كل هذه الاشياء لابد ان ندركها قبل العمل .

medhat4forex
09-20-2012, 02:23 PM

انا بشوف ان سر النجاح فىا لفوركس هو ان يخترع كل متاجر مننا الطرؤثقة التى يعمل بها والتى من خلالها يرى انه يمكنه ان يحقق الارباح فى الفوركس

elawamy
09-20-2012, 08:28 PM
انا بشوف ان سر النجاح فىا لفوركس هو ان يخترع كل متاجر مننا الطرؤثقة التى يعمل بها والتى من خلالها يرى انه يمكنه ان يحقق الارباح فى الفوركس

فعلا لان طريقتك انت اكتر واحد يعرف يشتغل عليها وانا دوخت على ماعرفت اعمل طريقة وشغاله معايا حلو دلوقتى

ahmedforex
09-23-2012, 10:17 AM

دائما كل شخص يريد طريقة يعمل بها تختلف عن الاخر فهناك من يرد ان يعمل على المدى القصير ويستخدم تايم فريم صغير وهناك من يريد ان يعمل على فريمات كبير فكل شخص له طريقته الخاصة

ibrahem abdeen
09-23-2012, 10:30 AM
اذا وصل الشخص لدرجة عالية من المعرفة يمكنه صنع استراتيجته الخاصة بنفسه اما اذا كان مبتدىء فلا مشكلة من العمل بنظام أو استراتيجية جاهزة أعدها المحترفين والتدريب عليها جيدا قبل العمل بها

osama00971
09-23-2012, 02:23 PM
طبعا اكيد كل واحد ليه استراتيجية خاصة بيه وهو بيعرف يتعامل معاها كويس طبعا وفاهمها ..

medhat4forex
09-23-2012, 03:08 PM
دائما كل شخص يريد طريقة يعمل بها تختلف عن الاخر فهناك من يرد ان يعمل على المدى القصير ويستخدم تايم فريم صغير وهناك من يريد ان يعمل على فريمات كبير فكل شخص له طريقته الخاصة

طبعا لكل واحد منا طريقته والتى تعتمد على مدى تفرغه للفوركس واعتقد انه فى النهاية الجميع يحب المدى القصير او الغالبية مننا

fxfx
09-25-2012, 10:52 AM

ايوة اوقات كتير مبتبقاش فيه اشارة واضحة لا لشرا ولا بيع فبضطر اني انتظر لحين ظهور اقررب اشارة سواء دعم او مقاومة او اي اشارة قوية تسمح بدخول في صفقة وتكون من منطقة قوية

elawamy
09-25-2012, 01:28 PM
ايوة اوقات كتير مبتبقاش فيه اشارة واضحة لا لشرا ولا بيع فبضطر اني انتظر لحين ظهور اقررب اشارة سواء دعم او مقاومة او اي اشارة قوية تسمح بدخول في صفقة وتكون من منطقة قوية

فعلا لان السعر بيفضل كتير يتذبذب لحد ما يحدد اتجاهة ولو ما اخدتهوش من نقطة واضحة هيعكس عليك وممكن يطير الحساب لو صغير

fevavdyas
09-25-2012, 02:14 PM
القواعد جيدة جدا - و لكن هل يشترط تطبيقها علي فريم الاربع ساعات فقط ؟ - بمعني انه علي افتراض اني لم اجد ترند واضح المعالم علي فريم الاربع ساعات بينما وجدت ترند ممتاز جدا علي فريم الربع ساعة مثلا - فهل يستمر امتناعي بعدم الدخول رغم وجود ترند واضح امامي و لكن علي فريم اقل ؟

2rimal
09-25-2012, 02:49 PM
طبعا لكل واحد منا طريقته والتى تعتمد على مدى تفرغه للفوركس واعتقد انه فى النهاية الجميع يحب المدى القصير او الغالبية مننا

طبيعي اننا لما نتوفر على حساب صغير فاننا نحب التداول على المدى القصير لاننا نحب ان نرى الارباح سريعة

yanni4forex
09-25-2012, 02:49 PM
القواعد جيدة جدا - و لكن هل يشترط تطبيقها علي فريم الاربع ساعات فقط ؟ - بمعني انه علي افتراض اني لم اجد ترند واضح المعالم علي فريم الاربع ساعات بينما وجدت ترند ممتاز جدا علي فريم الربع ساعة مثلا - فهل يستمر امتناعي بعدم الدخول رغم وجود ترند واضح امامي و لكن علي فريم اقل ؟

انا متهيقلى ده بيعود للاستراتجيه ال بيكون المتاجر شغال بيها, وانا فى اعتقادى ان العمل على استراتيجيه واحده محدده الاهداف افضل بكثير من العمل على كذا طريقه
ال عاوز اقوله لو حضرتك بتستخدم فريم الربع ساعه اصلا يبقى ايه المانع انك تدخل انما لو انت شغلك الاساسى على فريم الاربع ساعات مثلا يبقى ليه تدخل فى حاجه انت مش متاكد منها لمجرد انك شايف ترند صاعد او هابط قدامك

medhat4forex
09-25-2012, 03:49 PM
طبيعي اننا لما نتوفر على حساب صغير فاننا نحب التداول على المدى القصير لاننا نحب ان نرى الارباح سريعة

الحسابات الصغيرة كلها لازم نعمل بها على الفريمات الصغيرة لاننا بنبقى عايزين الى ربح كبير فى فترة قصيرة ولكن الفريمات الكبيرة تقريبا خصصت للحسابات الكبيرة فقط

trader555
09-26-2012, 05:45 AM
الحسابات الصغيرة كلها لازم نعمل بها على الفريمات الصغيرة لاننا بنبقى عايزين الى ربح كبير فى فترة قصيرة ولكن الفريمات الكبيرة تقريبا خصصت للحسابات الكبيرة فقط

ده اكيد بس المشكله اننا هنحتاج وقت طويل على ما نقدر نكبر الحساب وبعد كده نشتغل على الفريمات الكبيره
براحتنا

midosafwat
09-26-2012, 08:33 AM
انا شايف فعلا ان المتاجرة الحقيقة هى بتكون على فريم بدء من الاربع ساعات فيما فوق ودى بتبقى فرص الدخول قوية جدا جدا

osama00971
09-26-2012, 09:14 AM
انا شايف فعلا ان المتاجرة الحقيقة هى بتكون على فريم بدء من الاربع ساعات فيما فوق ودى بتبقى فرص الدخول قوية جدا جدا
ممكن يكون رايك صحيح لكن انا الحقيقة لا احب ان اتاجر سوى على فريم الربع ساعة والحمد لله تماااااااااااااام

osama00971
09-26-2012, 09:15 AM
ممكن يكون رايك صحيح لكن انا الحقيقة لا احب ان اتاجر سوى على فريم الربع ساعة والحمد لله تماااااااااااااام

ibrahem abdeen
09-26-2012, 02:00 PM

المتاجرة الحقيقية بتكون على اى فريم المهم ان الواحد يبقى بيسكب صفقاته فى النهاية ، وكل واحد يشتغل حسب رأس المال

Madoegy
09-26-2012, 03:10 PM
لا يجب أن نعتمد على أحد ولا على اي موقع يحدد لنا الدعوم والمقاومات بل يجب أن نتعلم كيف نحدد ما يخدم قرارنا في التداول
فنحن نتعلم ونخطأ ونخسر ونكسب ونستفيد في النهاية ليس أموالا فقط وإنما ثقة وقدرة على تحمل المخاطر واتخاذ القرار الصحيح في الوقت الصحيح

mido173
09-26-2012, 03:12 PM
لا يجب أن نعتمد على أحد ولا على اي موقع يحدد لنا الدعوم والمقاومات بل يجب أن نتعلم كيف نحدد ما يخدم قرارنا في التداول
فنحن نتعلم ونخطأ ونخسر ونكسب ونستفيد في النهاية ليس أموالا فقط وإنما ثقة وقدرة على تحمل المخاطر واتخاذ القرار الصحيح في الوقت الصحيح

انا بحب اتداول بنفسى دون اللجوء الى اى موقع فى التوصيات او تحديد دعوم ومقاومات ولكن احب فى بعض الاوقات ان اتطلع الى تحليل كبار السوق على المدى البعيد

ehap
09-26-2012, 07:15 PM
انا بحب اتداول بنفسى دون اللجوء الى اى موقع فى التوصيات او تحديد دعوم ومقاومات ولكن احب فى بعض الاوقات ان اتطلع الى تحليل كبار السوق على المدى البعيد

وهو ده الصح واعرف كده انك قربت خالص من تحقيق المعادله الصعبة اللى هى ان تتاجر بنفسك وتتعلم وتخسر وتصنع الاموال

elazez
09-26-2012, 08:36 PM

اكيد الاعتماد علي النفس افضل بكتير
علشان بنكتسب خبرة وبنتعلم مع مرور الوقت
واكيد متابعة الغير هتضيف لينا طبعا
وكل شخص هو المسؤل عن حسابه
تقبل تحياتي

2rimal
09-26-2012, 08:49 PM
تقبل تحياتي

هذا صحيح ن لان الاعتةماد على النفس في اي شيء فهو يعطي للواحد ثقة في النفس و يعطيه خبرة في الميدان و خصوصا في الفوركس

ahmed rabee
09-26-2012, 08:52 PM
تقبل تحياتي

ممكن نتابع غيرنا اه بس ميبقاش هو الاساس .... ناخد كلام غيرنا مجرد تاكيد بس لكلامنا وتحليلاتنا او نصحح معلومه
عشان نتعلم بنفسنا ونبقي قادرين نحقق مكاسب ونكون تجار حقيقيين

ibrahem abdeen
09-26-2012, 09:03 PM
اعتقد ان اراء المتخصصين والخبراء فى المجال ممكن تفيدنا اما غير كده بتكون مضرة ، عشان كده لازم الواحد يتعلم وفهم كل شىء وبالتطبيق فعليا فى السوق هنوصل الى قمة النجاح

ibrahem abdeen
09-27-2012, 01:50 PM
سر النجاح فى الفوركس دايما بيكون فى فهمنا للادوات بمعنى ان احنا لو بقينا متعلمين اداوت التحليل كويس ساعتها بس هنقدر نعتمد على نفسنا فى التحليل وبالتالى مش محتاجين لحد خالص

mody14
09-27-2012, 02:01 PM
هو يفضل طبعا انه الواحد يعتمد على نفسة اى طريقة تشتغل بيها لازم يكون فى التزام بيها عشان تنجح ودة اللى بيفرق ممكن يكون فى استراتجية وناجحة مع واحد ومع واحد اخر بتفشل لانه السر فى الالتزام وعدم التسرع وعشان تخالى الاستراتجية ناجحة اكتر لازم يكون فى التزام بادارة راس المال

osama00971
09-27-2012, 05:29 PM
هو يفضل طبعا انه الواحد يعتمد على نفسة اى طريقة تشتغل بيها لازم يكون فى التزام بيها عشان تنجح ودة اللى بيفرق ممكن يكون فى استراتجية وناجحة مع واحد ومع واحد اخر بتفشل لانه السر فى الالتزام وعدم التسرع وعشان تخالى الاستراتجية ناجحة اكتر لازم يكون فى التزام بادارة راس المال

اكيد طبعا انا عن نفسي لا احب ان احد يتاجر لي على حسابي الشخصي ولم ولن افعلها ان شاء الله

khali
09-27-2012, 05:38 PM
اكيد طبعا انا عن نفسي لا احب ان احد يتاجر لي على حسابي الشخصي ولم ولن افعلها ان شاء الله
اعتقد اخي الكريم انه و بالنسبة لي شخضيا ان كنت اخسر كثيرا و لا احقق اية ارباح فسوف يكون من الافضل لي البحث عن شخص ما يدير حسابي و يكون يحقق ارباح و نتقاسمها عوض ان اخسر في كل مرة

kerolesgeorge
10-03-2012, 12:30 AM

ده ماينفعش خالص لازم نكون مع الاتجاه ونكون متوقعين صح للصفقه علشان تحقق ربح

noureen
10-03-2012, 01:11 AM
ﺳﺮ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ
-1 ﺣﺪﺩ ﺍﻹﺗﺠﺎﻩ
ﺍﻟﻮﻗﻒ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ ﺃﺻﻼ
ﻧﺼﻴﺤﻪ ﻫﺎﻣﻪ ﺟﺪﺍ
ﺇﺫﺍ ﻟﻢ ﺗﺠﺪ ﺍﺗﺠﺎﻩ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ
الله الموفق
فعلا هذه العوامل تؤدى الى النجاح و خصوصا ان لم تجد فرصه مناسبه لا تدخل
فالعبره ليس بكثره الصفقات بل بنجاحها
تقبل مرورى

ibrahem abdeen
10-03-2012, 01:17 AM
ادارة رأس المال الصحيحة واستخدام أدوات التحليل باحترافية مع التدريب المستمر والصبر هنقدر نكسب من السوق ان شاء الله فى أغلب الأوقات

Kingman
10-03-2012, 01:40 AM
ده ماينفعش خالص لازم نكون مع الاتجاه ونكون متوقعين صح للصفقه علشان تحقق ربح

وسواء الصفقة كانت مع الأتجاه او ضده لازم الواحد يبقى محلل صفقته جدية ولايدخل كمقامر يصابت ياخابت

zidane88
10-03-2012, 02:38 AM
وسواء الصفقة كانت مع الأتجاه او ضده لازم الواحد يبقى محلل صفقته جدية ولايدخل كمقامر يصابت ياخابت

الدخول فى الفوركس بالمقامرة صدقنى سوف تكون نهايته سريعة ولو يستمر كثيرا حتى لو لعبت معاه كويس فى الاول سوف يتفاجئ فى النهاية

ro2a
10-14-2012, 01:29 PM
يجب أن لا تستعجل، فهناك دوماً المال الذي يمكن تحقيقه في فوركس. و المتداولون الذين لديهم الخطط اللواتي تساعدك في تحقيق الأرباح، و يجب أن تبدأ إستراتيجية التداول الناجحة في مكانٍ ما. فقبل أن تبدأ بقرائة الجداول و الاستغراق في الأساسيات، أي أن خطة متينة هو سر النجاح في الفوركس .

aboualy
10-14-2012, 01:39 PM
الدخول فى الفوركس بالمقامرة صدقنى سوف تكون نهايته سريعة ولو يستمر كثيرا حتى لو لعبت معاه كويس فى الاول سوف يتفاجئ فى النهاية

فعلا اخى العزيز الاعتماد على الحظ فى الفوركس يمكن ان ينجح فى مرة او فى بعض المرات ولكن لا يمكن ان يستمر المتداول فى النجاح وهو يعتمد على الحظ فقط

elzeel
10-14-2012, 02:57 PM
نقاط هامه فعلا واهم شئ انك تحاول انك تعرف اتجاه السعر وتحدده من خلال الحركه الموجوده للسوق
ويفضل العمل على فريمات كبيره سواء الساعه او الاربع ساعات لدقه المؤشر للسعر والحركه العامه ايضا

remas
10-14-2012, 03:17 PM
والله كلامك فعلا مظبوط ممكن الحظ يخدمك مره واتنين وعشره لكن صدقنى مش ممكن يفضل يخدمك على طول تعلمك واعتمادك على نفسك هو الافضل ليك

remas
10-14-2012, 03:18 PM
-
والله كلامك فعلا مظبوط ممكن الحظ يخدمك مره واتنين وعشره لكن صدقنى مش ممكن يفضل يخدمك على طول تعلمك واعتمادك على نفسك هو الافضل ليك

hasback
10-14-2012, 04:30 PM
كل ما قلته صحيح لكن النجاح يتطلب وقت تتعلم فيه الخبرات الضرورية اما ما قلته عن شروطه فليس الكل يطبقها كما قيل خلقت القواعد لكي تخترق وعلى العموم من صبر واتخد حدلره بادارة راس ماله والبعد عن التهور فهو في الطريق الصحيح وسيكتسب الخبرة مع الايام

ayaa
10-14-2012, 06:22 PM

كلمه حلوه جدا يا استاذ منون وبجد كلها حكمه فوات الربح .. ولا الم الخساره فعلا الخساره لها الم الخاص

ahmedkaka
10-14-2012, 07:58 PM

وبعدين المتاجرة بالنظام ده يعتبر حرام اساسا ولا يجب العمل عليه لازم التداول يبقى بناءا على خطط واستراتجيات وتحليل جيد للسوق وادارة رأس مال جيدة

majd
10-14-2012, 08:11 PM
ﺳﺮ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ
-1 ﺣﺪﺩ ﺍﻹﺗﺠﺎﻩ
ﺍﻟﻮﻗﻒ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ ﺃﺻﻼ
ﻧﺼﻴﺤﻪ ﻫﺎﻣﻪ ﺟﺪﺍ
ﺇﺫﺍ ﻟﻢ ﺗﺠﺪ ﺍﺗﺠﺎﻩ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ
الله الموفق

اخي هذا ليس سر النجاح وانما هي استراتيجية تعمل عليها .. فانا مثلا للاهداف القصيرة استخدم شارت الربع ساعة وللطويلة استخدم الشارت اليومي .. وهي قناعة شخصية .

pimo
10-14-2012, 08:49 PM
انت ذكرت في الفقرة رقم 3 امر مهم عن ادارة راس المال وهوقدرة راس المال علي تحمل الخسارة لو حصلة وانا اري ان هذا الامر من الاساسيات في تداول العملة

osama00971
10-14-2012, 09:37 PM
انت ذكرت في الفقرة رقم 3 امر مهم عن ادارة راس المال وهوقدرة راس المال علي تحمل الخسارة لو حصلة وانا اري ان هذا الامر من الاساسيات في تداول العملة

اكيد طبعا ولازم تستخدم ادارة صارمة وحكيمة لراس المال لكي لا تخسر كثيرا لا قدر الله وان شاء الله تحاول تعوض

Gentel man
10-15-2012, 10:59 AM

المقامره هذا لعبة الناس الفاشله اللى مش معاهم عقل - تأكد اخى ان المقامره لا تصلح ابداً مع هذا السوق

العلم ودراسة سلوك السعر هوطريقك الوحيد لتوقع الاسعار المستقلبية لسوق العملات

elazez
10-15-2012, 01:16 PM
المقامرة اساسا حرام
الفوركس علم كبير ويحتاج الي صبر ودراسة وفهم
علشان نقدر نكسب ونحقق ارباح ونوصل لاهدافنا
لازم نتعلم الاساسيات في الاول

kerolesgeorge
10-15-2012, 01:49 PM
المقامره هذا لعبة الناس الفاشله اللى مش معاهم عقل - تأكد اخى ان المقامره لا تصلح ابداً مع هذا السوق

العلم ودراسة سلوك السعر هوطريقك الوحيد لتوقع الاسعار المستقلبية لسوق العملات

طبعا المقامره حرام وبتحرمها كل الاديانولازم اي حد هايدخل الفوركس يتعلم ويدرس الاول مايتدخلش كانه قمار لان ده حرام والفلوس اللي هايكسبها منه حرام

remas
10-15-2012, 02:25 PM
-
يجب أن لا تستعجل، فهناك دوماً المال الذي يمكن تحقيقه في فوركس. و المتداولون الذين لديهم الخطط اللواتي تساعدك في تحقيق الأرباح، و يجب أن تبدأ إستراتيجية التداول الناجحة في مكانٍ ما. فقبل أن تبدأ بقرائة الجداول و الاستغراق في الأساسيات، أي أن خطة متينة هو سر النجاح في الفوركس .

تمام كلامك التخطيط الجيد هو اللى ممكن يعمل كل حاجه انما العشوائيه وعدم التخطيط هو اللى ممكن يؤدى الى الخساره

yusef2011
10-15-2012, 02:48 PM
وبعدين المتاجرة بالنظام ده يعتبر حرام اساسا ولا يجب العمل عليه لازم التداول يبقى بناءا على خطط واستراتجيات وتحليل جيد للسوق وادارة رأس مال جيدة

اصلا ماراح تستفيد الكثير من الاعمال هذي وخصوصا انك تدخل بدون معرفة نهايتك حتخسر حتخسر

الفوركس ليس لعبه ادخل فلوسي وتزداد بعد يوم .. تحتاج وقت وتعلم واستراتيجية

fevavdyas
10-15-2012, 02:49 PM
نقاط هامه فعلا واهم شئ انك تحاول انك تعرف اتجاه السعر وتحدده من خلال الحركه الموجوده للسوق
ويفضل العمل على فريمات كبيره سواء الساعه او الاربع ساعات لدقه المؤشر للسعر والحركه العامه ايضا

كامل احترامي لوجهة نظرك اخي الكريم - و لكن التحليل الني الامثل لحركة السوق من وجهة نظري يجب ان لا يقل عن فريم الدايلي - ثم من الممكن بعد ذلك اعتماد التداول علي فريمات اقل

fxfx
10-15-2012, 03:29 PM
-

الواحد الحظ لو خدمه عشر مرات هيبقي مليونير وده اللي انا محتاجه من الحظ لو يخدمني شوية ههههه يبقي خلاص ممش محتاجه بعد كده بس الفوركس لو معتمد ع الحظ ف التحليل او الربح اظن فلوسها تبقي حرام لانها بكده مقامرة

forex10
10-24-2012, 04:02 PM
ده كلام مظبوط وانا بحب الحكمة اللي في الفوركس بتقول ما تتاجرش الا بالمبلغ اللي عندك استعداد تخسروه . وده بيبين اد ايه سوق الفورس محفوف بالمخاطر
كلام جميل بس العبرة في التنفيذ لان اغلب الناس بتحاول تربح بطرق سريعة و ده يعرضها للخسارة في اي وقت لان الربح السريع يتطلب مخاطرة كبيرة

trader555
10-24-2012, 06:58 PM
كلام جميل بس العبرة في التنفيذ لان اغلب الناس بتحاول تربح بطرق سريعة و ده يعرضها للخسارة في اي وقت لان الربح السريع يتطلب مخاطرة كبيرة

اخي عمر اللي بيربح ربح سريع ده ما يستمر في السوق فتره طويله ولو راقبت من يعمل بالطرق دي هتلاقي بيتعب
لكسب ارباح كبيره ويخسرها كلها او جزء منها في صفقه واحده

shery1
10-24-2012, 07:13 PM
فعلا كلامك صح . بس اهم حاجه ان المتاجر يكون واضح ليه هو عاوز ايه بالظبط من الصفقه ويلتزم بده ويحاول يبعد عن الطمع والتردد

alskndry
10-24-2012, 08:01 PM
فعلا كلامك صح . بس اهم حاجه ان المتاجر يكون واضح ليه هو عاوز ايه بالظبط من الصفقه ويلتزم بده ويحاول يبعد عن الطمع والتردد

طبعا ولازم يحط لنفسه خطة عمل من البداية ويمشى عليها وياسلام لو عمل جدول للصفقات ومشى عليها اكيد ان شاء الله هينجح

logly
10-24-2012, 08:26 PM
طبعا الاساسيات دى مطلوبه جداا

لان لاحظ ان ف ناس بتدخل صفقات هيا ورزقها يعنى بس طبعا غلط

لازم الواحد يدرس الصفقه كويس قبل ميدخلها واكيد هتفنعه يعنى

وبالتوفيق

Kingman
10-24-2012, 09:20 PM
اخي عمر اللي بيربح ربح سريع ده ما يستمر في السوق فتره طويله ولو راقبت من يعمل بالطرق دي هتلاقي بيتعب
لكسب ارباح كبيره ويخسرها كلها او جزء منها في صفقه واحده

وفى النهاية مافيش افضل من الطرق المنتظمة فى هذا السو قالقائمة على اسلوب عمل بخطة واتسراتيجية وادارة جيدة لراس المال حتى نتفادى الربح السريع والخسارة الأسرع

forex egypt
10-24-2012, 09:37 PM
طريقة عمل حلوة جدا واستراتيجية تساعد الشخص على العمل
والنجاح
وكلما زادت استراتيجياتك زاد فهمك للسوق
وزاد المكسب

daisy
10-24-2012, 11:33 PM
مهم جدا تحديد الاتجاه والعمل معاه
والايام اللى فيها تذبذب وعدم وضوح للاتجاه
افضل الابتعاد عن السوق
او عن الزوج المتذبذب تحديدا

osama00971
10-25-2012, 09:07 PM
اختار الوقت الي تتاجر فيه جيدا بمعنى انه بالنسبة ليك كمتاجر لازم تكون صافي البال ومعندكش اي مشاكل او معوقات

ومن ناحية تانية وقت الصفقات يعني تحاول الابتعاد عن السوق في وقت عدم الاستقرار واوقات الاخبار لتجنب الخساير

ahmedlx90
10-27-2012, 11:47 AM

كلام سليم 100%

سوق الفوركس ملىء بالمخاطر لذلك يجب العمل على تجنب مثل هذه المخاطرات لكى نتجنب الخساره قدر الامكان

Realist Killaz
10-27-2012, 01:30 PM
فعل كلام سليم ان لم تجد اى اتجاه لا تدخل فيه

وهيا عليها عامل كبير لتفادى الخصاره

osama00971
10-27-2012, 11:34 PM
والله يا باشا الدخول في اتجاه السوق ده شيء جميل جدا خصوصا انت لو تحليلك مضبوط اكيد بتبقى ضامن صفقتك بالفعل

ومش محتاج تقلق كتير يعني وده جزء من نجاح الصفقة

mody14
10-27-2012, 11:38 PM
طبعا لما يكون السوق فى تذبذب كبير ومافيش اتجاة واضح المفروض انه لا يتم الدخول لانه الخسارة هاتكون وردة لانه السوق مش واضح وانا عن نفسى مش بخش وقت التذبذب بفضل العمل وقت ما يكون فى اتجاة واضح واخش مع الاتجاة بس برضو فى متاجرين وقت التذبذب بيكون لديهم طريقة بيشتغلو بيها وبيقدرو يحققو ربح السوق محتاج الى خبرة والخبرة بتجى مع الممارسة والتجارب عشان كده الواحد بيبحث باستمرار وبيطور من نفسة

midosafwat
10-28-2012, 12:18 AM
والله يا باشا الدخول في اتجاه السوق ده شيء جميل جدا خصوصا انت لو تحليلك مضبوط اكيد بتبقى ضامن صفقتك بالفعل

ومش محتاج تقلق كتير يعني وده جزء من نجاح الصفقة

بالظبط كل الخبراء بينصحونا اننا نبقى ماشين مع الترند ومينفعش اننا نمشى عكس اتجاهه بدل منخسر والافضل زى مانت بتقول يا اسامة عشان نبقى مطمنين واحنا فى الصفقة

amrmorasamir
10-28-2012, 12:26 AM
بالظبط كل الخبراء بينصحونا اننا نبقى ماشين مع الترند ومينفعش اننا نمشى عكس اتجاهه بدل منخسر والافضل زى مانت بتقول يا اسامة عشان نبقى مطمنين واحنا فى الصفقة

وانا بلاحظ كده مع كل صفقه بدخل فيها ان الصفقه الى بتبقى مع الترند على الاقل فى البدايه بتجيب ارباح كويسه حتى لو عكست بعدها كتير بس المهم انها بتجيب ربح كويس افضل من اى صفقه عكس الترند العام

mido33
10-29-2012, 09:21 AM
نعم فهذه الاربع هم سر النجاح في اي صفقه وبالاخص تحديد الاتجاه عشان امشي مع التيار ومكنش ضده وبناء استراتيجيه قويه

elsaden
11-03-2012, 10:25 PM
المهم والله وقت التداول كل المعلومات دى والنصائح دى تتنفذ .. انا قبل ما بفتح الصفقه بكون فاكر كل الكلام ده .. لكن للاسف الواحد بعد كده بينسى كل حاجه

silverfox91
11-04-2012, 09:48 PM
للاسف انا لسه شايف الموضوع دا دلوقتى هنا فى المنتدى فياريت من المشرف انه يدخل يقفل واحد منهم لان كدا مش هينفع الردود دى كلها او يجمع الردود كلها فى موضوع واحد عشان اللى عاوز يرجعله ى اى يوم من الايام او لسه مبتدا مثلا

ashraf mahmoud
11-04-2012, 09:49 PM
النصحية دى كويسه جدا انت فعلا حاول تدور على الاتجاه الى
هيفديك لو مش لقيتو انت كدا بتحكم على حسابك بالخسارة فلا تدخل افضل

the legend
11-06-2012, 04:21 PM
ﺳﺮ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ
-1 ﺣﺪﺩ ﺍﻹﺗﺠﺎﻩ
ﺍﻟﻮﻗﻒ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ ﺃﺻﻼ
ﻧﺼﻴﺤﻪ ﻫﺎﻣﻪ ﺟﺪﺍ
ﺇﺫﺍ ﻟﻢ ﺗﺠﺪ ﺍﺗﺠﺎﻩ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ
الله الموفق

سر النجاح فى الفوركس دائما لا يخرج عن فهم السوق وتحديد اتجاة للعملة ومعرفة نقاط الدخول والخروج من الصفقات بالاضافة الى ادارة رأس المال وتحديد مقدار الربح والخسارة فى كل صفقة
والتحليل الفنى هو وسيلتنا لمحاولة وضع تصور او توقع لحركة أسعار العملات

fevavdyas
11-08-2012, 03:37 AM
سر النجاح فى الفوركس دائما لا يخرج عن فهم السوق وتحديد اتجاة للعملة ومعرفة نقاط الدخول والخروج من الصفقات بالاضافة الى ادارة رأس المال وتحديد مقدار الربح والخسارة فى كل صفقة
والتحليل الفنى هو وسيلتنا لمحاولة وضع تصور او توقع لحركة أسعار العملات

اتفق معك اخي الكريم في ان التحليل الفني هو الافضل علي الطلاق لتحليل حركة السوق - و لكن هناك اوقات معينة مثل اوقات صدور الاخبار لا يكون هناك مفرا فيها من الاستعانة بالتحليل الاساسي

amr
11-08-2012, 04:23 AM
اتفق معك اخي الكريم في ان التحليل الفني هو الافضل علي الطلاق لتحليل حركة السوق - و لكن هناك اوقات معينة مثل اوقات صدور الاخبار لا يكون هناك مفرا فيها من الاستعانة بالتحليل الاساسي
صحيح التحليل الفنى هو تحليل الشارت وهو الا بنتداول بناء عليه لن يوجد مفر من الاخبار وهو عدم التداول قبل صدورها وبعد صدورها وده بيكون افضل عموما ومريح
لان الاخبار مش بتحترم اى شىء

yusef2011
11-08-2012, 06:33 AM
للاسف انا لسه شايف الموضوع دا دلوقتى هنا فى المنتدى فياريت من المشرف انه يدخل يقفل واحد منهم لان كدا مش هينفع الردود دى كلها او يجمع الردود كلها فى موضوع واحد عشان اللى عاوز يرجعله ى اى يوم من الايام او لسه مبتدا مثلا

فيه مواضيع كثيره متشابهه تقريبا في العنوان والفكره ولكن بعض الاشخاص يكتب بنفسه ولكن لا نريد ان يكون متشابهه في كل شئ في مواضيع كثيره متشابهه ولم يتم اغلاقها حتى الان

mostafa s
11-08-2012, 09:41 PM
لا اعتقد ان هذا سر النجاح كما تشرفت بالقول حضرتك وهذا ليس الا طريقه عمل او نصيح للاخوان ولكن لكل منا سر للنجاح خاص به ويعتمد عليه

ahmedkaka
11-08-2012, 09:52 PM

التحليل الفنى علشان يبقى ليه قيمة وندخل الصفقة واحنا مطمنين لازم نتعلم التحليل الاساسى ونحلل الاخبار وندكج الاتنين مع بعض علشان ما ندخلش صفقة ونخسر

medo1
11-09-2012, 02:33 PM
طبعا نصائح مهمة جدا للنجاح في عمليات الفوركس
لكن لماذا فريم الاربع ساعات
لان اغلب حساباتنا صغيرة ولاتتعد 400 دولار
هل يصلح فريم الاربع ساعات لحسابات الصغيرة

silverfox91
11-09-2012, 03:29 PM
لا اعتقد ان هذا سر النجاح كما تشرفت بالقول حضرتك وهذا ليس الا طريقه عمل او نصيح للاخوان ولكن لكل منا سر للنجاح خاص به ويعتمد عليه

نجاح المتاجرين المحترفين دائما ورائة سر ولكن هو ليس سر واحد فكل متاجر له سره الخاص بيه ونقط ضعفه ونقط قوته اللى بيعرف يستخدمها كل شوية فى السوق عشان يكسب ولكن كلهم مروا بازمات صعبه طلعوا منها اقوى من الاول فى السوق

2x1
11-09-2012, 03:32 PM
نجاح المتاجرين المحترفين دائما ورائة سر ولكن هو ليس سر واحد فكل متاجر له سره الخاص بيه ونقط ضعفه ونقط قوته اللى بيعرف يستخدمها كل شوية فى السوق عشان يكسب ولكن كلهم مروا بازمات صعبه طلعوا منها اقوى من الاول فى السوق

السر اخي انك تعرف ان مش دايما السوق متاح للربح وانة غدار يعني انك تدي الامان للسوق وتقول انا كدة ممكن اعمل ربح كويس فاقل وقت دة اكبر غلط

midosafwat
11-09-2012, 03:59 PM
فعلا غدار عامل زى البحر كدة والصياد يعرف يخطف منه ويعدى منه على خير هو الفوركس كدة بالظبط والله يارجالة بدل منخسر كل ما نملك

trader555
11-09-2012, 04:02 PM
السر اخي انك تعرف ان مش دايما السوق متاح للربح وانة غدار يعني انك تدي الامان للسوق وتقول انا كدة ممكن اعمل ربح كويس فاقل وقت دة اكبر غلط

مافيش امان للسوق ده وسر النجاح به انك تتعامل معاه بحرص وبحذر وبخطه عمل جيده وبخبره جيده
علشان متخسرش فلوسك ووقتك وتعبك بالساهل

noureen
11-09-2012, 04:42 PM
انا الاول بدخل على الفريمات الاكبر عشان اعرف الاتجاه العام للعمله و رسم التريندات
لانها بردوا بتعتبر نقاط قوه على الفريمات الصغيره
الفريم المناسب لى هو الديلى الاقل من كدا بستخدمه فى عمل الاسكالبنج فقط

2rimal
11-09-2012, 05:36 PM
انا الاول بدخل على الفريمات الاكبر عشان اعرف الاتجاه العام للعمله و رسم التريندات

جيد اخي الكريم انك بتستعمل التدريج في التحليل من الاكبر الى الاصغر و هذا هو التحليل الجيد لانه بيعطي اولا فكرة عن الترند العام و من ثم الترند الجزءي و هذا يمكن الاعتماد عليه في الفريمات الاخرى

esraa
11-09-2012, 06:19 PM

بس الاسكالبينج اقصى فريم ليه هو الربع ساعه لان اكبر من كده هتبقى الاستوبات اكبر ومش معقول انك صفقة مثلا استوبها 30 نقطة تعمل الهدف بتاعها 5 او 10 وتبقى سكالب ده غلط

newfxs
11-09-2012, 07:23 PM
بس الاسكالبينج اقصى فريم ليه هو الربع ساعه لان اكبر من كده هتبقى الاستوبات اكبر ومش معقول انك صفقة مثلا استوبها 30 نقطة تعمل الهدف بتاعها 5 او 10 وتبقى سكالب ده غلط

فعلا يااختي لو كبر عن ربع ساعه ميبقاش اسكالبينج ويصبح متوسط المدي ممكن التحلليل يكون علي فريم الساعه او النصف ساعه والصفقه تكون علي فريم ربع ساعه

elzeel
11-09-2012, 07:29 PM
عشان تواصل النجاح لازم تتعرف فعلا على اخبار السوق وحركته ولو فى احداث خارجيه زى ساندى
او اعسار ساندى او انتخابات امريكيه او غيره من الاحداث المؤثره لازم تتوقف قليلا حتى تنتهى تلك الازمات

rania1
11-09-2012, 07:50 PM
عشان تواصل النجاح لازم تتعرف فعلا على اخبار السوق وحركته ولو فى احداث خارجيه زى ساندى
او اعسار ساندى او انتخابات امريكيه او غيره من الاحداث المؤثره لازم تتوقف قليلا حتى تنتهى تلك الازمات

بالعكس احنا نقدر نستفيد من الازمات دى وبعدين انا سمعت زمان ان الفوركس سوق ازمات يعنى معمول اساسا للاستفادة من المواقف دى بس اللى هيفرق معانا هو نوع تحليلنا

game
11-09-2012, 07:53 PM
هو فية حد بيقف قدام القطر الا لو كان مجنون او كان واثق فى نفسة اكتر من اللازم .ز وبصراحة الفوركس عامل زى القطر اللى مش بيقف الافى محطات عينة بس والمحطات دى مش سهل ان اى حد يعرفها غير لما يوصل لدرجة معينة من الخبرة فى الفوركس

Madoegy
11-09-2012, 08:13 PM

كلام سليم جدا لأن السر النجاح بيكون داخل كل متاجر بشكل خاص وكل واحد بيكون له أسلوبه اللي يقدر يحقق به نجاح حتى لو اختلف معه الكثيرين

forex10
11-09-2012, 11:11 PM
فعلا غدار عامل زى البحر كدة والصياد يعرف يخطف منه ويعدى منه على خير هو الفوركس كدة بالظبط والله يارجالة بدل منخسر كل ما نملك
البحر ممكنارحممن الفوركس لانالبحر بيديلك اكثر مما تعطيه بس في الفوركس وو بالنسبة خاصة للذين خسروا اموالا طائلة لا يربحون الا بعض النقاط و لكن هذا يرجع دائما الى الاخطاء التي يرتكبها المتاجر في تقدير السوق و في المخاطرة بنسب عالية من راس المال

dmx
11-10-2012, 12:46 AM
دا كلام سليم مينفعش واحد يدخل عكس الاتجاه لان دا هيعرضه لخسارة كبيرة

اهم شىء الحكمة فى الفوركس

khali
11-10-2012, 01:28 AM
دا كلام سليم مينفعش واحد يدخل عكس الاتجاه لان دا هيعرضه لخسارة كبيرة

اهم شىء الحكمة فى الفوركس
الدخول عكس الاتجاه بيكون خطير بالنسبة لواحد داخل بدون استوب اما من يعمل باستوب فممكن يدخل عكس الاتجاه عادي جدا لاخد التصحيح مثلا او صفقات انتراداي

midosafwat
11-10-2012, 02:06 AM
البحر ممكنارحممن الفوركس لانالبحر بيديلك اكثر مما تعطيه بس في الفوركس وو بالنسبة خاصة للذين خسروا اموالا طائلة لا يربحون الا بعض النقاط و لكن هذا يرجع دائما الى الاخطاء التي يرتكبها المتاجر في تقدير السوق و في المخاطرة بنسب عالية من راس المال

معاك حق بتبقى غلطات مننا احنا ولو كسبنا كام صفقة نقول دى الطريقة دى عالمية ونبدا نخاطر ونزود اللوت ونقوم خسرانين على طول

midoalilio
11-10-2012, 02:07 AM

اتفق بي الفعل في كلامك كل واحد شغال ويربح من الفوركس له طريقه مختلفه عن المتداولين الاخرين ممكن الطريقه تفشل في بعض الاحيان لكن
في الغالب بتنجح واعتقد مفيش حد اشتغل في الفوركس الا وتعرض للمخاطره واكيد اكثر من مره كان عيتمرجن حسابه انا عن نفسي متمرجن
لي في البدايه اكثر من 7 حسابات بي مبالغ حوالي 500 دولار بس كله بونص من المنتديات

ashraf mahmoud
11-11-2012, 01:12 AM
انا شايف ان كلامك صحيح جدا ولا يوجد فيه اى شك انه غلط دائما هناك نصيحة تقول الدخول عكس الاتجاه كانك تترك حسابك
فى طريق الخسارة وتمشى علشان كدا اهم حاجة انك تختار الوقت المناسب وتحاول تكون فى نفس الاتجاه

Madoegy
11-11-2012, 01:27 AM
معاك حق بتبقى غلطات مننا احنا ولو كسبنا كام صفقة نقول دى الطريقة دى عالمية ونبدا نخاطر ونزود اللوت ونقوم خسرانين على طول

ده كلام سليم الغلط دايما مننا ومن طريقة تفكيرنا وتعاملنا مع السوق
يعني ولا الاستراتيجية هي سبب الخسارة ولا السوق هو سبب الخسارة ولكن السبب هو نحن

midoalilio
11-11-2012, 02:00 AM
انا شايف ان كلامك صحيح جدا ولا يوجد فيه اى شك انه غلط دائما هناك نصيحة تقول الدخول عكس الاتجاه كانك تترك حسابك
فى طريق الخسارة وتمشى علشان كدا اهم حاجة انك تختار الوقت المناسب وتحاول تكون فى نفس الاتجاه

انت قصدك ياباشا علي موضوع الترند هو فعلا الواحد المفروض يمشي مع الترند ودائما يقولون مثلا الترند صديق المتاجر يجب ان تمشي مع الترند لكن احيانا قليلا
بيحصل كسر للترند اكيد حصلت معك قبل كده في الصفقه بتروح في اتجاه تاني خالص

osama00971
11-11-2012, 04:59 AM
النجاح اسرار والاسرار تختلف من متاجر لاخر واعتقد ان الفوركس المشكلة فيه هي فهم المعلومات الكافية عن ادوات النجاح لنحدد

طبيعة استخدامها وضبط الاعدادات الخاصة بها

mshmsha
11-11-2012, 10:45 PM
من اسرار النجاح فى الفوركس الهدوء والتركيز والبعد عن التوتر وايضا الدخول 10% من راس المال للحفاظ على راس المال وايضا استخدام امر وقف الخساره واهم شىء التحليل الجيد سواء الفنى او الاخبارى

noureen
11-27-2012, 08:27 AM
اتفق بي الفعل في كلامك كل واحد شغال ويربح من الفوركس له طريقه مختلفه عن المتداولين الاخرين ممكن الطريقه تفشل في بعض الاحيان لكن
في الغالب بتنجح واعتقد مفيش حد اشتغل في الفوركس الا وتعرض للمخاطره واكيد اكثر من مره كان عيتمرجن حسابه انا عن نفسي متمرجن
لي في البدايه اكثر من 7 حسابات بي مبالغ حوالي 500 دولار بس كله بونص من المنتديات

اكيد كل واحد له سره الخاص به طبعا فى الوصول الى النجاح و كل واحد وصل تعب اوووى و جرب كتير و خسر كتير لا ارى التعلم ياتيك على بساط من الريح
بل يحتاج الى مجهود و تعب من اجل التعلم

trader555
11-27-2012, 09:44 AM
اكيد كل واحد له سره الخاص به طبعا فى الوصول الى النجاح و كل واحد وصل تعب اوووى و جرب كتير و خسر كتير لا ارى التعلم ياتيك على بساط من الريح
بل يحتاج الى مجهود و تعب من اجل التعلم

ده لان كل واحد وليه طريقه يقدر يفهم بها السوق هتكون مختلفه عن طريقه غيره ولو اخد طرق الاخريين مش هيكون
زي ما يتعب ويكون طريقه خاصه به بمجهوده طبعا فرق كبير

asya
11-27-2012, 09:55 AM

الموضوع مهم والنصيحه دى مهمه ايضا

لازم الوحد يكون عارف الاتجاه عشان ياخد قرار صح

ahmedpopo2000
11-27-2012, 07:59 PM
ﺳﺮ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ
-1 ﺣﺪﺩ ﺍﻹﺗﺠﺎﻩ
ﺍﻟﻮﻗﻒ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ ﺃﺻﻼ
ﻧﺼﻴﺤﻪ ﻫﺎﻣﻪ ﺟﺪﺍ
ﺇﺫﺍ ﻟﻢ ﺗﺠﺪ ﺍﺗﺠﺎﻩ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ
الله الموفق

فعلا صح لازم تحدد الاتجاه اولا قبل اتخاذك لقرار فتح صفقة علشان مش تندم عليها لو اتعرضت للخسارة وحاول تتابع كويس علشان تشوف الاتجاه هيمشى ازاى ولو مافيش فعلا اتجاه يبقى بلاش تعمل اى صفقة

feto
12-05-2012, 08:17 AM
المشكله اخي الكريم في عدم وجود الاتجاه ده بيحصل كتير ان من الممكن ان تري انت اتجاه وانا اري اتجاه معاكس وبكده يعتبر ده مفيش اتجاه لان الشارت مش موضح تاكيد الاتجاه
يريت تتم شرح ماذا تفعل عند ما تدخل صفقه وبعد فتره تفقد الاتجاه
شكرا

mocha
12-07-2012, 09:14 PM
الطريقة دى جيدة لكن هتكون صعبة شوية للمبتدئين وكمان دى لصفقات ممكن تقعد اكتر من يوم وطبعا هتستلزم استوب كبير شوية وايضا تارجت كبير ولازم يكون فيه مؤشرات تساعد اكتر على تحديد الاتجاه زى الموفينج افريدج والاستوكاستيك لتحديد التشبع بالبيع والشراء والبلولينجر باند لكن عامة طريقتك هتحتاج ايضا لاستخدام الفيبوناتشى فى الترندات

mido33
12-09-2012, 10:53 PM
مشكورين جدا علي النصايح دي انا بحاول اتعلم منكوا والله لاني مبتدا في الفوركس وبحاول القط اي معلومه
عشان انا مدي حسابي لواحد بيديرهوالي علي ما اتعلم وانا بجد بحاول وربنا معايا والف شكر علي المعلومات الجيده

ahmedxp
12-11-2012, 10:14 PM
اصل فى ناس بيبقى كل همها انها تدخل فى صفقات وياصابت ياخابت وده غلط وومكن يخسرنا كل فلوسنا في لحظة واحدة فلازم نمشى على قواعد ده كلام مظبوط وانا بحب الحكمة اللي في الفوركس بتقول ما تتاجرش الا بالمبلغ اللي عندك استعداد تخسروه . وده بيبين اد ايه سوق الفوركس محفوف بالمخاطر

maryam eldessoky
12-12-2012, 12:31 AM
شكرا على التوضيح هو دى فعلا سر النجاح واهم حاجة حد الخسارة علشان مانفقدش كل فلوسنا ومعرفة الاتجاة مهم علشان تكسب وتحقق مكاسب
وربنا يسهل للكل ان شاء الله

noureen
12-14-2012, 09:45 AM
حقيقى الحد من الخساره له تاثير طبعا على حاله المرجن و بيمنع مرجنه الحساب دايما
و لكنه ليس الشىء الوحيد يعنى لازم يكون عندك من العلم ما يكفى فى الفوركس عشان تقدر انك تكمل فيه

donya 22
12-23-2012, 02:02 AM
للاسف الطمع هو الى بيخلى المتداول يدخل اى صفقه من غير ما يحدد اى اتجاه داخل الصفقه بطريقه عشوائيه

وحكمه الفوركس الى بتقول ما تتاجرش الا بالمبلغ الا انت مستعد تخسره هى فعلا حكمه جميله جدا لان سوق الفوركس ملهوش كبير

متقولش انك خبير وتقدر تتحكم فى السوق الفوركس ملهوش امان

souzy
12-23-2012, 02:30 AM
مشكور علي الموضوع والنصايح الهامه

حلوه قوي فوات الربح ولا الم الخساره فعلا معاك حق مش لازم نتسرع ابدا في دخول اي صفقه علي امل انها تربحنا من غير ما نحدد اتجاهنا لان وارد الخساره وساعتها هنزعل بجد

mosghaly2000
12-23-2012, 04:20 AM
فعلا الحاجه الي انا دائما بقع فيها ان مش بيبقي في اتجاه واضح او اتجاه ضعيف وانا بدخل في السوق وبتوقع ان السعر مش هايروح في حته لا صعود ولا هبوط وبلعب علي الارتدادات وللاسف بييجي في نصف اليوم ويحصل هروب للسعر وانا وحظي بقي يكون مع او ضد الصفقه الي انا داخل بيها

nimnim
12-23-2012, 08:25 AM
اعتقد ان المشكلة دائما تكمن فى تحديد اتجاه الزوج فان عرفنا انه سوف يتجه الى اعلى او يتجه الى اسفل فبكل تأكيد اننا سوف نربح الكثير وفعلا من الاشياء المهمة كيفية ادارة راس المال ووقف الخساره لان بكده المتاجر بيعرف ازاى انه يتحكم فى الخساره ويحدد الخساره اللى ممكن الحساب يتحمله

mohammed151991
12-23-2012, 09:04 AM
ﺳﺮ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ
-1 ﺣﺪﺩ ﺍﻹﺗﺠﺎﻩ
ﺍﻟﻮﻗﻒ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ ﺃﺻﻼ
ﻧﺼﻴﺤﻪ ﻫﺎﻣﻪ ﺟﺪﺍ
ﺇﺫﺍ ﻟﻢ ﺗﺠﺪ ﺍﺗﺠﺎﻩ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ
الله الموفق

شكرا ليك
اهم شى هو الاتجاة والوقت يجب معرفتهم جيدا وتحدهم جيدا ان لم تسطيع معرفتهم ولا تحدهم فلا قيمه لدخولك السوق اصلا لانك هتخسر لا محالة لانه لا يستطيع احد ان يسير عكس الاتيار الاتجاة " واضيف ليك طبعا الثقه فى قداتى الصبر على السعر عندما ينخفض لانه سيرجع مره اخرى لو كان الموشر يقول ذلك

Salah Salamah
12-23-2012, 11:04 AM
بالتأكيد؛ لأنه إن كان بإمكانك الحفاظ على رأس المال وعدم الخسارة فسيكون أفضل بكثير، ومشكور أخى الكريم على النصائح السريعة والتى لخصت الكثير من النصائح الكبيرة

midosafwat
12-23-2012, 12:12 PM
سر النجاح فى ان يبقى معانا راس مال كبير الى حد ما لا يقل عن الف دولار مع ادارة راس مال جيدة يعنى كل 100 دولار ندخل النقطة بعشرة سنت اعتقد انها هتكون ادارة جيدة جدا

FCBXL
01-18-2013, 07:54 PM
دي أساسيات مهمة وفعلا كما أسميت عنوان الموضوع أساسيات الربح لو طبقها أي مضارب في سوق تداول العملات
الفوركس سينجح لامحالة ويجب علينا أن نبتعد عن أي إتجاه غير واضح كي لانخسر مالنا

abdou89
01-19-2013, 04:48 PM
كلامك صحيح يا غالي من أسرار النجاح في سوق الفوركس
فقط يجب ألتزام بها و أبتعاد عن أششياء الغير الواضخة لكي نتجنب الخسارة

fxfx
02-01-2013, 06:14 PM
سر النجاح فى ان يبقى معانا راس مال كبير الى حد ما لا يقل عن الف دولار مع ادارة راس مال جيدة يعنى كل 100 دولار ندخل النقطة بعشرة سنت اعتقد انها هتكون ادارة جيدة جدا

كويس يا اخي الادارة دي يعني الالف دولار كل صفقة لوتها ب 1 دولار كنت اعرف حد بيشتغل علي حساب بالف دولار وكسر وكان بيدخل باقل من كده بكتير وبيطلع بخساير اكبر من اللوت بدولار :D

FadiaSamer
02-01-2013, 07:58 PM
السلام عليكم ورحمه الله

كلام حضرتك مظبوط وانا عن نفسي بتبع الخطوات دي

midoalilio
02-02-2013, 11:24 AM
كويس يا اخي الادارة دي يعني الالف دولار كل صفقة لوتها ب 1 دولار كنت اعرف حد بيشتغل علي حساب بالف دولار وكسر وكان بيدخل باقل من كده بكتير وبيطلع بخساير اكبر من اللوت بدولار :D

اعتقد مبلغ الف دولار لو متوفر عند ناس كثير ممكن تكسب منه بي سهوله جدا يعني لو الواحد معه الف دولار ودخل الصفقه بي دولار اكيد عيقدر
يستحمل الانعكاس بس اهم حاجه تكون شركه مضمونه عشان عتحط مبلغ كبير زي ده

kenz
02-02-2013, 03:14 PM
احيانا تكون المخاطرة مطلوبه فى الفوركس ولكن معنى هذا ان لاتختار مؤشر قوى للدخول وتبدا بفتح صفقاتك فمن الذكاء اذا رغبت بمتابعه مؤشر ان تبدا بمراقبته لبعض الوقت ومن ثم تقوم بفتح الصفقه مع اخذ استوب لوس فى الاعتبار

noureen
02-02-2013, 03:56 PM
دي أساسيات مهمة وفعلا كما أسميت عنوان الموضوع أساسيات الربح لو طبقها أي مضارب في سوق تداول العملات
الفوركس سينجح لامحالة ويجب علينا أن نبتعد عن أي إتجاه غير واضح كي لانخسر مالنا

المهم فعلا هو التطبيق بس المبتدء و احيانا التاجر اللى بقاله فتره فى السوق
يبتعد تماما عن تطبيق هذه الاساسيات و عشان كدا دايما ما بيلاقى الخساره قدامه

سمر عمرو
02-02-2013, 10:24 PM
معك حق يا صديقى هم اربعة نقاط مهمة جدا لاتنساهم غهم دائما سوف يكونوا طريقنا للنجاح والربح الوفير والاحلام والطموحات التنى ستتحقق

midosafwat
02-02-2013, 11:01 PM
النجاح عشان يتحقق لازمله عوامل كتيرة جدا منها لازم الالتزام التام بادارة راس المال والحفاظ على راس المال من المخاطرة وايضا يجب علينا التعلم من الاخطاء

ashraf mahmoud
02-03-2013, 01:14 AM
اى نجاح فى الفوركس لن يتحقق فعلا الا بتنفيذ هذه الاوامر والاسرار التى تم سردها من اهماها ان التاجر عليه ان يحدد فعلا الاتجاه اولا بدقة ثم الدعوم والمقوامات ابضا ويفكر جيدا قبل كل شى

hossam reda
02-12-2013, 02:40 PM
لكل شخص طريقه يسير عليها وهذه طريقتك ونحترمها فالاعتماد على فريم ال4 ساعات جيد ولكن الافضل بالنسبه لى الاعتماد على فريم اليومى لانك يكون اكثر مصداقيه

feto
02-12-2013, 03:23 PM
لكل شخص طريقه يسير عليها وهذه طريقتك ونحترمها فالاعتماد على فريم ال4 ساعات جيد ولكن الافضل بالنسبه لى الاعتماد على فريم اليومى لانك يكون اكثر مصداقيه

بكل طريق في الفوركس ن يحترف ومن يعثر ويرجع الي الوراء
لازم نحدد ما هو يساعدنا في العمل بالفوركس
تحياتي

game
02-12-2013, 03:33 PM
النجاح عشان يتحقق لازمله عوامل كتيرة جدا منها لازم الالتزام التام بادارة راس المال والحفاظ على راس المال من المخاطرة وايضا يجب علينا التعلم من الاخطاء

النجاح هو الشئ الوحيد الذى نسعى الية .. وفى مقابل ذلك نتحمل الكثير والكثير من التعب والمجهود .. لكى نحصل علية فى النهاية
النجاح لية اسس وقواعد علشان يحصل .. واهم الاسس دى انك تكون بتعرف تتعلم من اخطائك ومن اخطاء الاخرين حتى تتقدم فى الطريق بسرعة

- - - Updated - - -

النجاح هو الشئ الوحيد الذى نسعى الية .. وفى مقابل ذلك نتحمل الكثير والكثير من التعب والمجهود .. لكى نحصل علية فى النهاية
النجاح لية اسس وقواعد علشان يحصل .. واهم الاسس دى انك تكون بتعرف تتعلم من اخطائك ومن اخطاء الاخرين حتى تتقدم فى الطريق بسرعة

egypt2013
02-12-2013, 06:08 PM
شكرا علي الموضوع وعايزه اركز في علي جزئية ادراة راس المال واللى ذكرتها في تحمل الحساب للخسارة ، ودا طبعا من اهم النقاط ، واللى علي اساسها بنخدد الخسارة ونسبتها من الحساب والمخاطرة ، والاستوب لوس ونسبتها ايضا ، وطبعا لازم نكون داخلين مع الاتجاه لتحقيق الربح ،

noureen
02-12-2013, 07:29 PM
شكرا علي الموضوع وعايزه اركز في علي جزئية ادراة راس المال واللى ذكرتها في تحمل الحساب للخسارة ، ودا طبعا من اهم النقاط ، واللى علي اساسها بنخدد الخسارة ونسبتها من الحساب والمخاطرة ، والاستوب لوس ونسبتها ايضا ، وطبعا لازم نكون داخلين مع الاتجاه لتحقيق الربح ،

اهم حاجه ان المبتدء ييقن دائم ان اهم حاجه فى التداول هى تعلم كيفيفه اداره راس المال
و بعرف انها دايما هى اللى هتحافظ على حسابه حتى فى حاله اللى هو فيها يكون خسران

mannon
02-12-2013, 09:18 PM
اهم حاجه ان المبتدء ييقن دائم ان اهم حاجه فى التداول هى تعلم كيفيفه اداره راس المال

انا متفقك معك تماما اخت نورين ، ولابد ان يعمل المبتدأ منذ البداية على تعلم الادوات والقواعد الصحيحة لادارة رأس المال بالاضافة الى تعلم طرق التحليل المختلفة

trader555
02-12-2013, 09:18 PM

هو لو كل متاجر اهتم فعلا انه يتعلم ازاي يعمل اداره راس مال سليمه لحسابه اكيد
هيكون احتمالات النجاح له اعلى بكتير عن لو مشي في المجال بدون الاهتمام باداره راس ماله

FCBXL
02-12-2013, 09:46 PM
أخي من الخطأ المضاربة بدون إدارة رأس المال وليس فقط الإدارة الإدارة السليمة للحساب يعني تعرف كم حجم اللوت اللي يناسب رأس مالك ووقت الدخول والمكسب والخسارة كي تتجنب المرجنة
هو لو كل متاجر اهتم فعلا انه يتعلم ازاي يعمل اداره راس مال سليمه لحسابه اكيد
هيكون احتمالات النجاح له اعلى بكتير عن لو مشي في المجال بدون الاهتمام باداره راس ماله

ashraf1
02-13-2013, 11:01 AM
بالطبع اخي هى نقاط قوية تساعد في دخول التاجر للسوق بشكل قوى ، واحب اكد علي فكرة الدخول للسوق لمجرد التواجد وهى من اسواء التصرفات ، لا يجب الدخول للسوق الا اذا كانت هناك فرصة مناسبة وجيدة تدعوك للدخول للسوق

remas
02-13-2013, 11:41 AM
بالطبع اخي هى نقاط قوية تساعد في دخول التاجر للسوق بشكل قوى ، واحب اكد علي فكرة الدخول للسوق لمجرد التواجد وهى من اسواء التصرفات ، لا يجب الدخول للسوق الا اذا كانت هناك فرصة مناسبة وجيدة تدعوك للدخول للسوق

الكثير مننا فعلا بيدخل السوق لمجرد انه يكون متواجد لانه مش قادر يبعد عن السوق وميستحملش يقف بره يتفرج لازم يدخل ويعمل صفقات مدروسه بقه ولا مش مدروسه المهم انه ميقعدش يتفرج على السوق ودى فعلا من اسباب خسارتنا

abdou89
02-13-2013, 11:43 AM
اى نجاح فى الفوركس لن يتحقق فعلا الا بتنفيذ هذه الاوامر والاسرار التى تم سردها من اهماها ان التاجر عليه ان يحدد فعلا الاتجاه اولا بدقة ثم الدعوم والمقوامات ابضا ويفكر جيدا قبل كل شى

الأنطلاقة في سوق فوركس يجب تكون لديك طريقة و أستراتيجية ناجحة لكي تكون على قاعدة تستطيع تحقيق بها الأهداف
لأن لا يوجد شيء في الحياة تحققه بدون أن تكون لديك قاعدة حقيقية

midoalilio
02-13-2013, 12:34 PM
الأنطلاقة في سوق فوركس يجب تكون لديك طريقة و أستراتيجية ناجحة لكي تكون على قاعدة تستطيع تحقيق بها الأهداف
لأن لا يوجد شيء في الحياة تحققه بدون أن تكون لديك قاعدة حقيقية

كلامك صح اي شي يقوم علي قاعده حقيقه وقويه واديك مثلا مثلا البيت لو مبني علي قواعد كويسه صعب انه يقع لكن لو مش مبني علي قاعده كويس اكيد ممكن يقع مع اول هزه قويه

konmac
02-17-2013, 03:58 AM
ماذا تقد بأربعة ساعات ؟ يعني اربعة ساعات تداول كافية في اليوم ام ماذا
و الخطوات تبدو سهلة و بسيطة لنصبح محترفين
غير معقول لابد من التفصيل اكثر

trader555
02-17-2013, 03:20 PM
كلامك صح اي شي يقوم علي قاعده حقيقه وقويه واديك مثلا مثلا البيت لو مبني علي قواعد كويسه صعب انه يقع لكن لو مش مبني علي قاعده كويس اكيد ممكن يقع مع اول هزه قويه

اكيد الاساس هنا هو الي لازم نهتم به في اي مجال والاساس في الفوركس هنا هو التعلم
ومرحله التدريب اللي بتدينا الخبره الجيده اللي هيا هتساعدنا على النجاح بعد كده

FCBXL
02-17-2013, 03:29 PM
عندما يكون هناك وقت فراغ في الحياة أو حتى بعد فتح صفقات ما أثناء التداول يجب أن نبحث وقتها
عن دروس واستراتيجيات جديدة وطرق للربح كما قلت أنت الأساس هو التعلم

kamal2013
02-20-2013, 12:24 PM
نصائح في محلها لي و للمبتدئين الجدد في مجال الفوركس
و اتمنى ان يشرحو لنا في مواضيع مثبتة عن هذه الخاصية
ان لم تجد اتجاه لا تدخل فعلا

hossam reda
02-21-2013, 12:58 PM
ﺳﺮ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ Forex Professional
ﺳﺮ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ
-1 ﺣﺪﺩ ﺍﻹﺗﺠﺎﻩ
ﺍﻟﻮﻗﻒ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ ﺃﺻﻼ
ﻧﺼﻴﺤﻪ ﻫﺎﻣﻪ ﺟﺪﺍ
ﺇﺫﺍ ﻟﻢ ﺗﺠﺪ ﺍﺗﺠﺎﻩ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ
الله الموفق

عندك حق فعلا فى كلامك واتمنى ان الكل ياخد بنصحيتك ان كل واحد يخاف من الخساره احسن ما يزعل منها

FCBXL
02-21-2013, 01:19 PM
موجودة أخي بس انت شوف المنتديات التعليمية هنا بس المواضيع النقاشية انت لازم تشوف المواضيع
في الأقسام الآخرى مفيدة جدا وحتشوف فيها شروحات حلوة
نصائح في محلها لي و للمبتدئين الجدد في مجال الفوركس
و اتمنى ان يشرحو لنا في مواضيع مثبتة عن هذه الخاصية
ان لم تجد اتجاه لا تدخل فعلا

Metal-Head
03-10-2013, 06:39 PM
ﺳﺮ ﺍﻟﻨﺠﺎﺡ
-1 ﺣﺪﺩ ﺍﻹﺗﺠﺎﻩ
ﺍﻟﻮﻗﻒ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ ﺃﺻﻼ
ﻧﺼﻴﺤﻪ ﻫﺎﻣﻪ ﺟﺪﺍ
ﺇﺫﺍ ﻟﻢ ﺗﺠﺪ ﺍﺗﺠﺎﻩ ﻻ ﺗﺪﺧﻞ
الله الموفق

اوافق الرأي يا أخي هذه النصائح مهمة جدا لتحقيق نجاح في هذا المجال ولتحقيق ارباح مرضية فيجب لالتزام بها و التقيد بها فهي تمثل اهم النقاط لانجاح صفقة و تحقييق الربح

Maravilla
03-10-2013, 07:11 PM
موجودة أخي بس انت شوف المنتديات التعليمية هنا بس المواضيع النقاشية انت لازم تشوف المواضيع
في الأقسام الآخرى مفيدة جدا وحتشوف فيها شروحات حلوة

نعمُ و متوفر ايضا كتب و فيديوهات في قسم كتب الفوركس
المنتدى متوفر فيه الكثير من الشروحات ما شاء الله
ما علينا إلا التطبيق و التعلمُ لا غير

kamal2013
03-10-2013, 07:18 PM
ماذا تقد بأربعة ساعات ؟ يعني اربعة ساعات تداول كافية في اليوم ام ماذا
و الخطوات تبدو سهلة و بسيطة لنصبح محترفين
غير معقول لابد من التفصيل اكثر

اخي هذه الاربع ساعات هي فترات التداول في الصفقة اخي اي تدع الصفقة مفتوحة لمدة اربع ساعات
و يوجد العديد من الفترات اخي يومية او لمدة ساعة الى غير ذلك

rooseyflower
03-13-2013, 09:57 AM
تحديد الاتجاه هو اللى بيخلينا نقرر دخول الصفقه او لا
فاذا لم نحدد الاتجاه يبقى ليه ندخل الصفقه اصلا ولو دخلنا هتكون صفقه بالحظ
زطبعا ده مش بينفع فى الفوركس

kamal2013
03-13-2013, 11:23 AM
تحديد الاتجاه هو اللى بيخلينا نقرر دخول الصفقه او لا
فاذا لم نحدد الاتجاه يبقى ليه ندخل الصفقه اصلا ولو دخلنا هتكون صفقه بالحظ
زطبعا ده مش بينفع فى الفوركس

اكيد اخي معرفة اتجاه العملة اثناء فتح الصفقات واختيار نقاط جيدة عند الدخول من احسن اسباب
الربح و الفوز في الصفقات

again
03-13-2013, 11:29 AM

كلامك سليم يا مانون انا بعتمد في دخولي علي الصفقة المتوافر فيها شروط الدخول بشكل كبير عشان كده انا مبحبش ادخل صفقات نسبة نجاحها قليلة والححمد لله بحاول اتقبل اي خسارة

hitsher_sat
03-16-2013, 11:09 AM
شكرا يا معلم ويابرنس هذا هو الطريق الصحيح وكما يقولون في الفوركس
لاتذهب انت للسعر بل اتركه وحده لياتي

again
03-16-2013, 11:27 AM

اكتر فترة مهمة في حياة المتداول هي فترة البدايةيعني كل ماتزيد فترة البداية والتعلم والتدريب علي الحساب الديمو كل مابيكون تداول المتاجر افضل وادارته للحساب افضل

goggo31
03-16-2013, 11:43 AM
هذا كلام عام و كل الناس تعرفه و لكن هل هذا كافي لتحقيق الربح من هذا السوق
انا رايي الدخول مع الاتجاه دائما فلن ترى خسارة مهما عكس عليك السعر احسن مقولة في الفوركس

mahammed galal
03-16-2013, 01:18 PM
اعتقد ان دى طريقه سهله ومضمونه واشكرك على موضوعك اللى بتساعد به ناس كتير كانت محتاره

midoalilio
03-16-2013, 01:50 PM
انا رايي الدخول مع الاتجاه دائما فلن ترى خسارة مهما عكس عليك السعر احسن مقولة في الفوركس

هي فعلا من افضل الطرق الدخول مع الاتجاه بس برده لزم وانت داخل صفقه تكون ادخل من نقطه قويه وتكون شايف انك ممكن تحقق
هدفك من الصفقه والصفقه مش ممكن تقلب عليك في الوقت ده

kamal2013
03-16-2013, 01:54 PM

اغلب الوقات تربح عند الدخول مع الاتجاه اخي لاكن يوجد اوقات
ينعكس السعر بصورة كبيرة قد تخسر الصفقات و يحدث احيانا اخي

simo10madridi
03-16-2013, 02:14 PM

معلومة جيدة اخي سوف اقوم بمتلها لانني لسة مبتدء وبصراحة بخاف من الصفقات

titou25
03-16-2013, 02:22 PM
و الله يا اصدقائي لدي اسبوعين و انا ادور في حلقة مفرغة لا اعرف اين ستؤول الامور في النهاية . فانا اعترف باني لا التزم بالقواعد و صبري قليل جدا .
لذلك اليت على نفسي من هنا فصاعدا ان امرن نفسي على قواعد صارمة حتى احقق ما اطمح ليه.

laadjal
03-16-2013, 02:34 PM
بارك الله فيك على النصيحة نحتاجهـا فعلا ويجب ان يكون حسابك يتحمل خسارت في حالة ارتداد السعر
و الحذر من الطمـع

hossam reda
03-17-2013, 11:27 AM
عند حق فعلا فى انك ان لم تجد اتجاه عام لمسار السعر فى تدخل لانك بنسبه كبيره قد تخسر واتمنى الا يحدث ذلك

واتمنى التوفيق لك ولكل الاعضاء الكرام ولمزيد من الربح والتقدم فى الفوركس باذن الله

again
03-17-2013, 12:27 PM
اغلب الوقات تربح عند الدخول مع الاتجاه اخي لاكن يوجد اوقات
ينعكس السعر بصورة كبيرة قد تخسر الصفقات و يحدث احيانا اخي

الخسارة متاحة في جميع الاوقات عشان كده المتداول اللي خايف يخسر امواله هو اللي بيهتم بادارة راس المال بشكل كبير بحيث يتفادي اي خسارة علي الحساب ووقتها هيخرج برة السوق

mahammed galal
03-17-2013, 02:24 PM
هى عوامل النجاح كتيره بس المهم التفيذ يكون ازاى احيانا بيكون الواحد مستعجل على المكسب