PDA

View Full Version : تعمل ايه لو نسيت بعض البيانات الخاصه بحسابك

Pages : [1] 2

moro_chocolate
09-11-2012, 05:38 AM
طبعا انا قلت كل فتره كده علشان مش تزهقو منى هعمل ليكو موضوع ببعض المشاكل اللى ممكن تواجهكو وانا كخدمه عملاء فى الشركه وادمن هنا هقولكو تتعاملو مع المشاكل دى ازاى وطبعا هقولكو فى كل مره حاجه
يعنى مثلا دلوقتى هتكلم عن الباسورد
وطبعا فى3انواع باسورد او كلمة السر فى كلمة السر بتاعت المتاجر وكلمة السر بتاعت الزائر والاتنين بنستخدمهم فى المتياتريد فور نيجى دلوقتى للباسورد بتاع المتاجر نفسه وده اللى بيستخدمه المتاجر للدخول الى المتيا تريد علشن يستخدم الحساب بتاعه عادى ويتاجر بيه ويتحكم فيه براحتو لو جينا بقى للنوع التانى اللى هو كلمة السر الخاصه بالزائر دى طبعا باينه من اسمه زائر يعنى يادوبك بيشوف الحساب الرصيد المتاجرات اللى تمت وارباحها وخسارتها الحاجات اللى زيى دى بس مالوش انه يعمل اى حاجه فى الحساب اما التالت ده اللى هوالباسورد بتاع التليفون
طيب اعمل ايه لو نسيت واحد منهم [
انا هقولك تعمل ايه وتمشى معايا واحده واحده التلاته زيى بعض بالظبط فى الطريقه هو تغير بسيط وهقوم بتوضيحه ليكم
اولا هتدخل على المحفظه بتاعت حضرتك اللى هى اى ولت وعلشان استعادى للباسورد بتاع حضرتك او ريكفر معلش انا المفروض الكلام الانجليزى يتكتب انجليزى بس علشان يبقى كله واخد باله
ثانيا خلاص دخلنا المحفظه هنيجى عند البروفيل او الملف الشخصى وهنلاقى فى كلمه اسمها ريكفرى ده فى القائمه اللى على الجنب الشمال او اليمين حسب بقى اللغه اللى انت داخل بيها
ثالثا هتختار الحساب اللى حضرتك نسيت الباسورد بتاعه
رابعا وهنا بقى هتختار الباسورد اللى انت نسيته لان زيى ماقلنا فى باسورد المتاجر وفى باسورد الزائر او التليفون فهتختار اللى انت نسيته
خامسا هتعمل اسكان لاثبات الشخصيه الخاص بحضرتك سواء كان بطاقه او جواز سفر اللى حضرتك عايزه وهيكون بنفس النظام اللى انت فعلت بيه الحساب بتاع حضرتك
سادسا زيى ماعملت اسكان لاثبات الشخصيه بردو هتعمل اسكان بردو لاثبات العنوان اى فاتوره مبت فيها العنوان الخاص بحضؤتك
وطبعا زيى ماقلت بنفس الشروط بتاعت تفعيل الحساب
سابعا هتكتب رقم تليفون ليك يكون شغال علشان ممكن حد من الشركه يتصل بحضرتك علشان يتأكد من البيانات ويتأكد ان حضرتك اللى بعت طالب الباسورد فعلشان كده لازم تتاكد من الرقم كويس لانهم لو اتصلو ومحدش رد او الرقم مش شغال الباسورد مش هيتبعت لحضرتك
ثامنا لو عند حضرتك اى تعليق حضرتك اكتبه فى الخانه اللى بعد كده
تاسعا خلصنا كده بقى وهندوس على ارسال
طبعا لو انت عملت اللى انا قلت لحضرتك عليه كده بالظبط والورق بتاعك مظبوط خلال 48ساعه هيكون الباسورد وصلك

كده انا خلصت لو فى حاجه تانيه انا تحت امركم لو عايزين حاجه الاول قول وانا اشرحهالكم ازاى بالتفصيل وانا كده كده كل فتره هقولكم على معظم المشاكل اللى ممكن تواجهكم

alskndry
09-11-2012, 09:01 AM
موضوع رائع اخى العزيز وفعلا فى ناس بتنسى الباسورد وماشابه بس اعتقد ان اغلبنا حافظ هذه الاشياء فى مناطق جيدة عشان لو نساه يبقى عنده حاجة تانية

amrmorasamir
09-11-2012, 10:30 AM
موضوع ممتاز من مشرفه ممتازه والله
شكرا جدا ليكى لان فى ناس كتير اوى بتنسى البيانات دى

mody14
09-11-2012, 10:58 AM
طبعا الحل دة كويس لو واحد نسى البينات واهما الباسورد طبعا وزى ما قلت ممكن اكلم الدعم واعطى البيانات الشخصية والاثبات بس الواحد على قد ما يقدر بيحاول انه يحتفظ بالحاجات المهمة دى فى مكان عشان لو نسى اباسورد او اى بينات شخصية طبعا من الاغضل انك لا تحتفظ بيها على الكمبيوتر احتفظ بيها فى مكان اخر وليكون مفكرة خاصة بيك تكتب فيها الحاجات المهمة

Morgan
09-11-2012, 11:21 AM
نسلم ايدك اخى على المعلومات
وافضل شىء موضوع الاتصال تليفونيا ده عشان الواحد يكون متأكد ان حسابه مش هيتسرق
موضوع سرقه الحسابات اليومين دول انتشر جدا فى المنتديات
شكرا مره اخرى ليك

ahmed rabee
09-11-2012, 11:31 AM
تسلم يا اخي وفعلا انا ساعات كنت بنسي الباسووردات بتاعت الايميلات

بس اتعلمت بقي ان اي حاجه مهمة احفظها في تكست واشيلها في مكان امين محدش يوصله باي شكل من الاشكال

elawamy
09-11-2012, 01:04 PM
طيب لو نسيت الباس بتاع المحفظة نفسها هل فى طريقة انى استعيدها ولا كده يبقى راحت عليا واعمل واحدة جديدة

medhat4forex
09-11-2012, 02:23 PM
موضوع مميز جدا اختى ووالله فعلا انا لم افكر فى حاجة زى كده الواحد كان هيعمل فيها ايه بالضبط لو حصل انه ضاع منه الباسورد

osama00971
09-11-2012, 10:08 PM
فعلا يا استاذة مروة اجمل ما في مواضيعك انك تأتي بأشياء تدور في اذهاننا ونخشى حدوثها ولكن لا نسأل لان طبيعتنا اننا ننتظر وقوع المشكلة ثم نبدأ بالبحث لها عن حل
مواضيعك في الجووووول ولن نمل منها ما دامت تخدم الاعضاء وترحمهم من الاسئلة وانتظار الاجوبة ...... سلمت يمينك وجزاك الله عن ما تقدميه خيرااااااا .

zidane88
09-12-2012, 12:29 AM
يا سلام عليكي يا استاذة والله الواحد لازم يتصل بالادارة هنا فى مصر ويشكرك ههههههههه بهزر طبعا
بس على فكرة معلومات جديدة وجيدة وانا مكنتش عارف هعمل ايه لو حاجة ضاعت

moro_chocolate
09-12-2012, 03:23 AM
تسلم يا اخي وفعلا انا ساعات كنت بنسي الباسووردات بتاعت الايميلات

بس اتعلمت بقي ان اي حاجه مهمة احفظها في تكست واشيلها في مكان امين محدش يوصله باي شكل من الاشكال

حتى انت يااستاذ احمد بتقول يااخى عموما اخى اخى مش مهم
المهم يكون فى استفاده للجميع من الموضوع وزيى ماقلتلكو محدش يقلل من اى مشكله تواجهه ان شاء الله هحاول بقدر الامكان انى اقدر اساعدو عليها بس هو يوضحلى ايه المشكله بس

2x1
09-12-2012, 03:36 AM
مشكور عالشرح الجميل دة وكان هيكون افضل لو معاة بعض الصور التوضيحي لان فية ناس بتحب تعتمد عالشروحات المصورة

moro_chocolate
09-12-2012, 03:44 AM
طيب لو نسيت الباس بتاع المحفظة نفسها هل فى طريقة انى استعيدها ولا كده يبقى راحت عليا واعمل واحدة جديدة

بردو هتعملها ريكفرى او استعاده وهقولك الطريقه ازاى
اولا طبعا علشان تدخل الايمل ولاباسورد بتظهرلك صفحه وبيبقى فى فى جنب كده لو نسيت الباسورد او الايميل هتدوس عليها طبعا لكن لو انت فى صفحة المحفظه من الداخل هتدخل على ريفكرى اللى هى الاستعاده فى القائمه اللى فى الصفحه
ثانيا هتختار طبعا استعادة كلمه السر اللى هى باسورد ريكفرى من القائمه اللى هتظهرلك
ثالثا هدخل الايميل بتاع المحفظه بتاعت حضرتك
رابعا هتدخل رمز الانتى سبام وتدوس بعد كده على ارسال
خامسا ودى بقى اخر حاجه خلال دقايق فى الايمل بتاع حضرتك هتدوس على لينك التاكيد وبعدها هيتبعتلك الباسورد على الايميل بتاع حضرتك
بس الموضوع بسيط خالص يعنى

domadoma
09-12-2012, 05:06 AM
عادى لو نسيت الباسورد او بياناتك موجوده على الايميل تانى هام انا بسجل البيانات فى ورقه وورد علشان متضعش لو كله ضاع او نسيته اراسل الدعم الفنى بتاع الشركه اوا عن طريق الضغط على نسيت الباسورد ثانى هام او عن طريق احد مقدمى الدعم الفنى للموقع

silver8o8
09-12-2012, 05:11 AM
مشكور اخي الكريم على الشرح الكافي والوافي، وبالفعل شرح هذا الامر مهم لان الكثير ينسى الحساب والباسوورد

ولوا تم الشرح بواسطة صور لكان الموضوع يستحق التثبيت

elazez
09-12-2012, 10:37 AM
شرح اكثر من رائع ومفيد لجميع الاعضاء
واكيد ديه مشاكل ممكن الواحد يمر بيها
وكويس اننا عرفنا الطريقة الصح للحل
جزاكي الله كل خير وبالتوفيق

Mostafa Mando
09-12-2012, 10:49 AM
موضوع مفيد جدا يا اخي مورو شكرا لك على طرحه عشان فعلا حكاية انسيان دي بتحصل معانا كثير

mannon
09-12-2012, 03:06 PM
موضوع مفيد جدا يا اخي مورو شكرا لك على طرحه عشان فعلا حكاية انسيان دي بتحصل معانا كثير

ياعمى مصطفى بنقول اخت مش اخ يجدع ههه

الف شكر يا استاذة موضوع مفيد جدا وكويس انك اتكلمتى فى النقطة دى
وياريت يرجالة كل واحد يعمل ملف كدة للارقام المهمة ويحفظة على فللاشة ولا حاجة عشان نريح نفسنا من الاساس

onlyforsoldi
09-12-2012, 04:25 PM
انا فى اوقات كتير اوى بنسى الباسورد بتاع الحسابات عاشن ببقى شايلهم على ملفات على الجهاز وبتضيع مش عارف ازاى وفى ساعات كتير سبت حيابات فيها فلوس مش كتير عشان نسيت الباسورد عشان مكسل اكلم الدعم الفنى

mody14
09-12-2012, 04:33 PM
ياعمى مصطفى بنقول اخت مش اخ يجدع ههه

الف شكر يا استاذة موضوع مفيد جدا وكويس انك اتكلمتى فى النقطة دى
وياريت يرجالة كل واحد يعمل ملف كدة للارقام المهمة ويحفظة على فللاشة ولا حاجة عشان نريح نفسنا من الاساس

لو حفظة فى مفكرة بيكون افضل لانه الفلاشة انت ممكن تتنقل بيها ومعرض انها تتمسح معرض يكون فى فيروس فى الفلاشة وتتفرمت وحاجات كتير افضل شئ انك تكبتهم فى ورقة تحفظة فى مكان بعيد عن الكمبيوتر افضل

midosafwat
09-12-2012, 04:58 PM
بالفعل فى ناس بتحفظها عالجهاز وبكدة بيبقى خطر لان ممكن الجهاز يحصله اى حاجة الافضل على فلاشة فعلا يامانون وانا عامل كدة

mannon
09-12-2012, 05:13 PM
لو حفظة فى مفكرة بيكون افضل لانه الفلاشة انت ممكن تتنقل بيها ومعرض انها تتمسح معرض يكون فى فيروس فى الفلاشة وتتفرمت وحاجات كتير افضل شئ انك تكبتهم فى ورقة تحفظة فى مكان بعيد عن الكمبيوتر افضل

انا طبعا كنت اقصد ان الارقام متبقاش على الهارد بس يعنى يكون فى نسخة على الفلاشة ونسخة على الجهاز عشان لو حصل اية مشكلة فى الهارد ديسك
وبعدين ممكن جدا يضغط الملف ميبقاش فى اى خوف من الفيروسات

osama00971
09-12-2012, 11:06 PM
انا بكتب كل المعلومات التي تخص حساباتي في الشركات والبنوك الالكترونية والايميلات ايضا في ملفات تكست وملفات مصورة وبضغطها واعينها على فلاشة او ما شابه ...

elazez
09-17-2012, 07:27 PM
افكار جميلة لحفاظ الباسورد
والافضل من وجهة نظري حفظهم في ورقة خارجية
علشان يبقوا موجودين خارج الكمبيوتر
في حالة عطل الكمبيوتر او اي مشكلة نقدر نرجع الي النسخة الخارجية

yusef2011
09-18-2012, 12:49 PM
فيه كثير من الناس ينسون الباسورد او نسخ البيانات لانه انجليزيتهم ضعيفه .. لابد بعد فتح المحفظه نسخ البيانات

وضعتها الشركه ملاحظه لانه لايمكن استعادتها ابدا . فعلا افدتنا كثيرا وافدت اللي ضيعوا كلمه السر

medhat4forex
09-18-2012, 01:39 PM
انا طبعا كنت اقصد ان الارقام متبقاش على الهارد بس يعنى يكون فى نسخة على الفلاشة ونسخة على الجهاز عشان لو حصل اية مشكلة فى الهارد ديسك
وبعدين ممكن جدا يضغط الملف ميبقاش فى اى خوف من الفيروسات

ربنا يستر لانك فكرتنى بحوار حصل لى قريب وكنت هتشل الهارد التيرا بتاعى باظ ومبقتش عارف اجيب بياناتى لولا انى حافظها على هارد تانى جانبى

elawamy
09-18-2012, 01:54 PM
ربنا يستر لانك فكرتنى بحوار حصل لى قريب وكنت هتشل الهارد التيرا بتاعى باظ ومبقتش عارف اجيب بياناتى لولا انى حافظها على هارد تانى جانبى

احلى حاجة انك ترفع البيانات المهمة على الميل انا عامل كده ده غير النسخة المطبوعة وغير الفلاشة طبعا

moro_chocolate
09-18-2012, 03:48 PM

والله مفيش احسن من الورقه والقلم ممكن فى اجنده او نوته تكتب فيها كل البيانات اللى انت صعب تفتكرها وانت محتاجاها اوى بجانب انك حافظها على الجهاز وعلى هارد او ميمورى تانيه بحيث انك لو حبيت ترجع لهم فى اى وقت تلاقى مصدر كويس وبردو فى حاجه تانيه كويسه كده انت ممكن تعمل ورد بالحاجات جى وتعينها على الايميل بتاع حضرتك ودىحاجه تانيه مضمونه يعنى ولا تقولى اتحرق ولاتقطع ولا ضاع الايميل بتاعك انا عموما بعمل كده على الصور والبيانات المهمه عندى

elazez
09-18-2012, 05:03 PM
والله مفيش احسن من الورقه والقلم ممكن فى اجنده او نوته تكتب فيها كل البيانات اللى انت صعب تفتكرها وانت محتاجاها اوى بجانب انك حافظها على الجهاز وعلى هارد او ميمورى تانيه بحيث انك لو حبيت ترجع لهم فى اى وقت تلاقى مصدر كويس وبردو فى حاجه تانيه كويسه كده انت ممكن تعمل ورد بالحاجات جى وتعينها على الايميل بتاع حضرتك ودىحاجه تانيه مضمونه يعنى ولا تقولى اتحرق ولاتقطع ولا ضاع الايميل بتاعك انا عموما بعمل كده على الصور والبيانات المهمه عندى

طيب لو الايميل اتسرق بقي
ساعتها نعمل ايه
هيكون الوضع صعب وممكن منعرفش نرجع الايميل
ربنا يسترها في كل الاحوال

انا كان عندي مشكلة اني مش عارف افتح المحفظة بتاعتي من علي موقع الشركة
حسابي متفعل وتمام والموقع لما بدخل عليه بيكون شغال واول ما اختار رابط المحفظة
يديني تايم اوت غيرت المتصفح ونفس المشكلة
جربت متصفح الاوبرا وانترنت اكسبلور
ومسحت الكويكز ومش عارف اعمل ايه
دخلت علي المحفظة من مكان تاني وجهاز تاني واشتغلت تمام ومفيهاش اي مشكلة
وبكده اتاكدت ان حسابي مفهوش اي مشاكل
لكن المشكلة عندي في البيت بفتح موقع الشركة من غير اي مشكلة لكن المحفظة مش بتفتح وبتديني تايم اوت
العيب ممكن يكون في كمبيوتري؟

mody14
09-18-2012, 05:07 PM
جرب حاول تحذف المتصفح واعمل لة تسطيب تانى او خش من متفصح اخر فى الغالب الانترنت اكسبلور ممكن يشتغل معاك كويس جرب

faress_msr
09-18-2012, 05:10 PM

هو بخصوص حسابات المتاجرة في اغلب الاحوال بتكون كل البينات مسجلة علي الايميل اللي بترسله الشركة للمتاجر حال عمله للحساب معاها وبكده بيكون عنده نسخة من بينات التسجيل بتاعته محفوظة بشكل مستمر علي ايميلوه

mido173
09-18-2012, 06:10 PM
ياااه دى هتبقى مشكله كبيره فعلا وانا ناوى اشترى فلاشه صغيره عشان اسحل عليها كل البيانات احتياطى برده لان ممكن الهارد يحصله حاجه برده

elawamy
09-18-2012, 07:09 PM
ياااه دى هتبقى مشكله كبيره فعلا وانا ناوى اشترى فلاشه صغيره عشان اسحل عليها كل البيانات احتياطى برده لان ممكن الهارد يحصله حاجه برده

وحاول تطبع كل البيانات وتحتفظ بيها مطبوعه كمان احتياطى ده اضمن من اى حاجه انا عن نفسى عامل كده

elazez
09-19-2012, 09:08 PM
وحل الطباعة ده كمان حل جميل
ويبقي موجود في اي وقت نحتاجه فيه
وربنا يسترها ان شاء الله
تقبل تحياتي

zidane88
09-20-2012, 12:15 AM
وحل الطباعة ده كمان حل جميل
ويبقي موجود في اي وقت نحتاجه فيه
وربنا يسترها ان شاء الله
تقبل تحياتي

انا فعلا باخد صورة من بياناتى على طول علشان لا اخسر اى شئ من بياناتى او انى احاول انى احفظهم فى اى مكان او هارد ديسك تانى يعنى كده

fevavdyas
09-25-2012, 06:00 PM
شكرا استاذ مورو علي شرحك - بس هتبقي مشكلة لو نسيت بياناتك و حسابك لسه متفعلش مثلا لان في الحالة دي مش هيبقي فيه اثبات انك ليك حساب اصلا - و بكده هتضطر تبداء تعمل حساب تداول جديد بنفس اسمك و طبعا مش هتكون ناسي انك هتستني الحساب يتفعل الاول و تاخد صورة من بيانته و تحفظها في مكان امن

elazez
09-25-2012, 09:50 PM
شكرا استاذ مورو علي شرحك - بس هتبقي مشكلة لو نسيت بياناتك و حسابك لسه متفعلش مثلا لان في الحالة دي مش هيبقي فيه اثبات انك ليك حساب اصلا - و بكده هتضطر تبداء تعمل حساب تداول جديد بنفس اسمك و طبعا مش هتكون ناسي انك هتستني الحساب يتفعل الاول و تاخد صورة من بيانته و تحفظها في مكان امن

فعلا هتبقي مشكلة لو الحساب مكنش متفعل
بس الحل بسيط
نرفع الورق والحساب هيتفعل بسهولة
ان شاء الله من غير اي تاخير او مشاكل
تقبل تحياتي

mannon
09-25-2012, 11:10 PM
فعلا هتبقي مشكلة لو الحساب مكنش متفعل
بس الحل بسيط
نرفع الورق والحساب هيتفعل بسهولة
ان شاء الله من غير اي تاخير او مشاكل
تقبل تحياتي

المفروض عشان محدش يقع فى المشكلة دى يعمل كدة ورقة خارجية ويكتب فيها الارقام المهمة دى ومثلا ارقام الحسابات وارقام البنوك الالكترونية عشان لو حصل اى مشكلة على الجهاز تكون البيانات معاك

Kingman
09-25-2012, 11:53 PM
انا فعلا باخد صورة من بياناتى على طول علشان لا اخسر اى شئ من بياناتى او انى احاول انى احفظهم فى اى مكان او هارد ديسك تانى يعنى كده

مهم جدا الموضوع ده وانا اى شركة بسجل فيها بحتفظ ببياناتى كاملة حتى لاتضيع او انسى شئءا منها يعملى مشكلة بعد كده

yanni4forex
09-26-2012, 12:00 AM
جزالك الله كل خير على هذا الموضوع, بس الوقايه خير من العلاج , ياريت كل واحد يعمل ملف ويحط فيه باسوردات اكونتاته المهمه على المواقع بحيث يتفادى ضياعهم او نسيانهم

2x1
09-26-2012, 12:57 AM
جزالك الله كل خير على هذا الموضوع, بس الوقايه خير من العلاج , ياريت كل واحد يعمل ملف ويحط فيه باسوردات اكونتاته المهمه على المواقع بحيث يتفادى ضياعهم او نسيانهم

الواحد لازم يعمل حساب اي حاجة تحصل ويكون حافظ بياناتة فاي مكان حتي لو فورقة لان الكمبيوتر لو حفظت اية معرض لاي شيء

zidane88
09-26-2012, 02:07 AM
مهم جدا الموضوع ده وانا اى شركة بسجل فيها بحتفظ ببياناتى كاملة حتى لاتضيع او انسى شئءا منها يعملى مشكلة بعد كده

لازم تاخد صورة منهم على اى هارد اخر او انك يبقى معاك اسطوانة او اى فلاشة حتى تحفظ عليها هذه الاشيا وهو ده الحل اللى امامنا

yusef2011
09-26-2012, 03:15 AM

مهم جدا بعد فتح المحظفه تسجيل كل البيانات في ملف بالكمبيوتر .. ولكن لا افضل هذي الحركه

فيه الهكر ومشاكلهم وربما يتعطل الكمبيوتر .. سجل كل البيانات في ورقه خارجيه ..

Madoegy
09-26-2012, 01:30 PM
طب ده بالنسبة لبساورد الحسابات والمحفظة..طيب دلوقتي اللي ماخدش باله إن ال بين كود بيظهر فقط عند انتهاء التسجيل ولا يتم ارساله الى الايميل
وبعدين قفلت الصفحة اللي فيها البيانات دي ازاي بقى اقدر أحصل على ال بين كود مرة تانية
أشكركم جميعا

yanni4forex
09-26-2012, 01:50 PM
انا بالنسبالى اى بيانات جديده مهمه, بقوم عامل سكرين شوت للشاشه وعاملها بصوره بحيث يبقى اثبات وفى نفس الوقت البيانات محفوظه , وبعملها كذا نسخه واحطها فى كذا مكان سرى على الكمبيوتر علشان لو الجهاز اتعرض لترجوان او فيروس لقدر الله

طريقه كويسه لو حد عاوز يبقى فى الامان

mido173
09-26-2012, 02:21 PM
موضوع ممتاز وانا شايف ان الواحد لازم يشترى فلاشه صغيره مثلا 2 جيجا عشان يسجل عليها كل البيانات ويخليها بعيده خالص عشان لاقدر الله لو حصل حاجه

yanni4forex
09-26-2012, 03:34 PM
موضوع ممتاز وانا شايف ان الواحد لازم يشترى فلاشه صغيره مثلا 2 جيجا عشان يسجل عليها كل البيانات ويخليها بعيده خالص عشان لاقدر الله لو حصل حاجه
يا باشا ولا فلاشه 2 جيجا ولا حاجه, فقط ملف صغير تكست او بعض صور الاسكرين شوت وتحطهم فى كّذا مكان أمن, ليه تكلف نفسك وتجيب فلاشه 2 جيجا بس :D

amrmorasamir
09-26-2012, 03:48 PM
يا باشا ولا فلاشه 2 جيجا ولا حاجه, فقط ملف صغير تكست او بعض صور الاسكرين شوت وتحطهم فى كّذا مكان أمن, ليه تكلف نفسك وتجيب فلاشه 2 جيجا بس :D

هى فكره حلوه بس انت نسيت حاجه مهمه جدااااااا
افرض لاقدر الله لو الهارد اتحرق ساعتها ممكن نعمل ايه :D

elazez
09-26-2012, 04:22 PM

هي فكرة جميلة بجد
بس افرض الهارد حصل ليه حاجة؟
او حتي الهاكرز اخترقوا الجهاز
ايه الحل ساعتها
تقبل تحياتي

esraa
09-26-2012, 08:11 PM

ياباشا هى الفلاشة الاتنين ولا حتى الاربعه جيجا بفلوس دلوقتى ده انت ممكن تجيب شوية فلاشات ببونص اسبوع واحد بس ههههههههههه

Kingman
09-26-2012, 09:11 PM

غالبا مش بحب احتفظ ملفاتى على فلاشة منعا لبعض المشاكل التى ممكن تظهر على الفلاشة وانها سهلة الضياع او افقدان عن غيرها

thugalive
09-26-2012, 09:55 PM
يعمل الهاكر دائما على إبتكار طرق جديدة لسرقة الحسابات و الإستفادة من الأموال التي بداخلها فممكن في حالة سرقة الحساب بدل نسيان البيانات من طرف المتاجر أن يكلم الدعم الذي سيقوم بإتخاذ الإجراءات اللازمة لإسترجاع الحساب و نقوده بأمان تام

mannon
09-26-2012, 10:57 PM
غالبا مش بحب احتفظ ملفاتى على فلاشة منعا لبعض المشاكل التى ممكن تظهر على الفلاشة وانها سهلة الضياع او افقدان عن غيرها

ممكن على اكثر من مكان يعنى الافضل بالنسبة لى انى احفظ البيانات المهمة على ورقة خارجية وممكن عل فلاشة وعلى ديسك مثلا وبردو اسيفها على الهارد لانة الاسهل

2x1
09-27-2012, 01:45 AM
انا بجد الموضوع دة شجعني اني قمت حالا دلوقتي وكتبت كل بياناتي فدفتر عشان ابقي حافظها فاكتر من مكان انا كنت حافظها فملف تكست عالجهاز بس الاضمن اننا نكتبها

yanni4forex
09-27-2012, 03:09 AM
ياباشا هى الفلاشة الاتنين ولا حتى الاربعه جيجا بفلوس دلوقتى ده انت ممكن تجيب شوية فلاشات ببونص اسبوع واحد بس ههههههههههه

وبالنسبه لوجع الصوابع ده يعنى ملوش اى قيمه عند معاليكى :D

انا قصدى ان فى طرق كتير يا جماعه نقدر نتفادى بيها اننا نقعد نعمل ريكوفر ورفع بيانات مطلوبه والخ الخ , وزى مقولت قبل كده الوقايه خير من العلاج لازم كل واحد يبقى مأمن نفسه سواء بقى فلاشه سواء هارد سواء ورقه خارجيه انشالله حتى نكتبهم على الحيطه ههههههههههه

midosafwat
09-27-2012, 06:01 AM
فعلا افضل طريقة اننا نحتفظ بيها بكل البيانات المهمة هى الفلاشة ولكن الهارد ممكن يبوظ فجاة وبدون مقدمات وكل حاجة تروح منه

elsaden
09-27-2012, 08:48 AM
انا بالنسبالى بحفظ البانات على اكتر من مكان فى الهارد ديسك .. اضافه ممكن ارفعهم على اميل على النت فى حاله لو حصل للجهاز اى مشكله اقدر ارجعهم تانى

Kingman
09-27-2012, 09:12 AM
ممكن على اكثر من مكان يعنى الافضل بالنسبة لى انى احفظ البيانات المهمة على ورقة خارجية وممكن عل فلاشة وعلى ديسك مثلا وبردو اسيفها على الهارد لانة الاسهل

اعتقد ورقة خارجية وتحفظ فى مكان امين افضل شئ طبعا الى جانب الهارد ديسك وطبعا لازم يكون الكومبيوتر بتامن كويس برامج الأنتى فيرس

midosafwat
09-27-2012, 09:36 AM
هو بالفعل اسهل حاجة الهارد طبعا لانها سهل التعامل معاها بسرعة وانت عالجهاز ونحفظ الحاجة برضه على فلاشة او ورقة بس الورق مشكلته انه بيضيع

medhat4forex
09-27-2012, 11:39 AM
اعتقد ورقة خارجية وتحفظ فى مكان امين افضل شئ طبعا الى جانب الهارد ديسك وطبعا لازم يكون الكومبيوتر بتامن كويس برامج الأنتى فيرس

انا جيبت هارد جديد وراكنه علشان كده حتى لو هارد صغير وكمان بعمل حركة تانية انى احفظ البيانات على اسطوانات ديفيدى واخليها معى فى الدرج

2x1
09-27-2012, 03:14 PM
انا جيبت هارد جديد وراكنه علشان كده حتى لو هارد صغير وكمان بعمل حركة تانية انى احفظ البيانات على اسطوانات ديفيدى واخليها معى فى الدرج

والله الواحد يعمل حسابة ويحطها فاكتر من مكان عشان الظروف تكون عامل حساب اي حاجة تحصل تبقي عندك اكتر من نسخة

medhat4forex
09-28-2012, 11:59 AM
والله الواحد يعمل حسابة ويحطها فاكتر من مكان عشان الظروف تكون عامل حساب اي حاجة تحصل تبقي عندك اكتر من نسخة

لازم كل واحد يحفظ كل البيانات بتاعته فى اكتر من مكان بالذات اننا اصبح لنا اكتر من حساب واكتر من منتدى ومشتركين فيه وبيانات كتير

midosafwat
09-28-2012, 01:16 PM
فعلا من كتر البيانات الواحد حاسس ان لوا لبيانات ضاعت مستحيل هنفتكرها على الاطلاق وده خطر جداااااااا

2x1
09-28-2012, 04:40 PM
فعلا من كتر البيانات الواحد حاسس ان لوا لبيانات ضاعت مستحيل هنفتكرها على الاطلاق وده خطر جداااااااا

اة صحيح الواحد يعمل حساب انة ممكن يجيلة زهايمر مثلا ههههه ربنا يكفينا شرة يارب

Kingman
09-28-2012, 08:46 PM

انا برده حكاية البيانات دى بتعمل صداع لأنى مع الوقت بنسى بسهولة فبحاول احتفظ ببياناتى بس بحتفظ بيها بعيد عم الكمبيوتر لكى تكون فى أمان

mido173
09-28-2012, 08:51 PM

هو ده فعلا اللى هيحصل انك مستحيل تفتكرها ولانها كتير منها مش متسجل على الميل ولو منها متسجل هتلاقى البن كود مش موجود برده

mannon
09-28-2012, 09:45 PM
لازم كل واحد يحفظ كل البيانات بتاعته فى اكتر من مكان بالذات اننا اصبح لنا اكتر من حساب واكتر من منتدى ومشتركين فيه وبيانات كتير

دة المفروض طبعا وخصوصا لو بيانات مهمة زى حسابات البنوك او ارقام حسابات المتاجرة
على الاقل تضع البيانات فى مكانيين ويكون عندك كامل البياناتت عل نسخة خارجية بعيد عن الجهاز

fxfx
09-28-2012, 10:59 PM
اانا هاردي اتحرق من اسبوعين وكل اللي عليه طار بس انا فاكر باسورداتي الايميل وحساب المنتدي اللي نسيه باسورد حساب التداول فعملت استرجاع والموضوع اتحل

daisy
09-28-2012, 11:19 PM
المشكله دى كبيره
وحلها عايز موال زى مانت شارح
عشان كدا انا كاتبه البيانات فى مفكره عندى
وكمان عاملاها ملف وورد على الكمبيوتر ورافعاه على الايميل

وربنا يستر

mannon
09-28-2012, 11:22 PM
اانا هاردي اتحرق من اسبوعين وكل اللي عليه طار بس انا فاكر باسورداتي الايميل وحساب المنتدي اللي نسيه باسورد حساب التداول فعملت استرجاع والموضوع اتحل

ربنا يعوض عليك اخى الكريم
وعشان المشاكل الى زى كدة بنقول ان المفروض البيانات الهامة تتحفظ فى مكان تانى على الاقل غير الهارد ديسك عشان نقدر نرجع لها وقت المشاكل الى زى كدة

mody14
09-28-2012, 11:27 PM
الحقيقة الواحد معرض انه يحدث عطل فى الجهاز ومشكلة زى الهارد اللى اتحرق عشان كده يفضل انه الواحد يحتفظ بى اى بيانات خارج الكمبيوتر فى مكان امان ممكن نعمل ملف تكس ونرفعه على الايميل او ممكن نعمل اسطوانة يكون فى حاجات متعلقة بالفوركس ونحط فيها الملف الخاص بى البيانات وممكن زى مقلت فى البداية نكتب فى ورقة وممكن نعمل كل طرق دى المهم انه نحافظ على البيانات لانها مهمة جدا

fxfx
09-29-2012, 12:34 AM
ربنا يعوض عليك اخى الكريم
وعشان المشاكل الى زى كدة بنقول ان المفروض البيانات الهامة تتحفظ فى مكان تانى على الاقل غير الهارد ديسك عشان نقدر نرجع لها وقت المشاكل الى زى كدة

تسلم ياباشا واهم حاجة ان اللي يسجل ف اي حاجة يسجل بايميلاته ويوحمي ايميلاته كويس اوي وبعد\ كده لو حصل اي ظرف يقدر يسترجع اي باسورد عن طريق الايميل وبرده يكون فيه نسخة من الباسوردات احتياطي لاي ظرف يمكن ننسي باسورد الايميل كمااان ههههههه

zidane88
09-29-2012, 01:15 AM
الحقيقة الواحد معرض انه يحدث عطل فى الجهاز ومشكلة زى الهارد اللى اتحرق عشان كده يفضل انه الواحد يحتفظ بى اى بيانات خارج الكمبيوتر فى مكان امان ممكن نعمل ملف تكس ونرفعه على الايميل او ممكن نعمل اسطوانة يكون فى حاجات متعلقة بالفوركس ونحط فيها الملف الخاص بى البيانات وممكن زى مقلت فى البداية نكتب فى ورقة وممكن نعمل كل طرق دى المهم انه نحافظ على البيانات لانها مهمة جدا

هو فى بعض الوسائل لارجاع البيانات ولكن حاجة زى كده بيبقى ليها تكلفة تصل الى الف ونص تقريبا لعشان يرجع لك البيانات

ELGHOUL2012
09-29-2012, 04:18 AM
موضوع رائع ولوا تم الشرح بواسطة صور هيكون افضل بس على فكرة معلومات جديدة وجيدة وانا مكنتش عارف هعمل ايه لو حاجة ضاعت شكراا لكي وبالتوفيق

midosafwat
09-29-2012, 04:53 AM
تسلم ياباشا واهم حاجة ان اللي يسجل ف اي حاجة يسجل بايميلاته ويوحمي ايميلاته كويس اوي وبعد\ كده لو حصل اي ظرف يقدر يسترجع اي باسورد عن طريق الايميل وبرده يكون فيه نسخة من الباسوردات احتياطي لاي ظرف يمكن ننسي باسورد الايميل كمااان ههههههه

كويس ياعلاء انك لحقت نفسك ياكبير والحمد لله انها جت لحد كدة وان شاء الله تخلى بالك بعد كدة

domadoma
09-29-2012, 05:01 AM
طبعا اى موقع فى العالم بيعمل اللى بقول عليه انه بيرسل البيانات الى عنوان البريد الالكترونى الخاص بيك اى انك ممكن ببساطه تفتح الايميل بتاعك تلاقى البيانات كمان ممكن تبعت انك نسيت البيانات زى موضوع الايميل بالضبط

faress_msr
09-29-2012, 07:25 AM
طبعا اى موقع فى العالم بيعمل اللى بقول عليه انه بيرسل البيانات الى عنوان البريد الالكترونى الخاص بيك اى انك ممكن ببساطه تفتح الايميل بتاعك تلاقى البيانات كمان ممكن تبعت انك نسيت البيانات زى موضوع الايميل بالضبط

وكمان تحتفظ ببيناتك المهمة جدا في ملف تكست فايل وترفعه علي ايميلك كمرفق وتحتفظ بيه في المسودات وبكده مهما حصل بيفضل معاك عالايميل حتي لو الجهاز باظ

medhat4forex
09-29-2012, 12:07 PM
وكمان تحتفظ ببيناتك المهمة جدا في ملف تكست فايل وترفعه علي ايميلك كمرفق وتحتفظ بيه في المسودات وبكده مهما حصل بيفضل معاك عالايميل حتي لو الجهاز باظ

انا مش برفع حاجة زى كده على الميل لان ممكن الميل يتسرق بسهولة جدا ويكتشف السارق هذه البياناتلو فهمها هيستخدمها غلط

midosafwat
09-29-2012, 12:13 PM
تصدق يا فارس فكرة الميل دى جديدة برضه بس المشكلة ان زى ما مدحت قال ان ممكن الميل يتسرق فعلا وانت حاطط عليه كل بياناتك

fxfx
09-29-2012, 02:30 PM
تصدق يا فارس فكرة الميل دى جديدة برضه بس المشكلة ان زى ما مدحت قال ان ممكن الميل يتسرق فعلا وانت حاطط عليه كل بياناتك

ايوة كله الا الميل مترفعش عليه باسوردات او بيانات شخصية لانه ممكن يتهكر ف اي وقت ويفتح بيناتك كلها انما الافضل بقي انك تكتبه ي نوت باد وتعمل منه كزا نسخة علي الموبيل ورقة وع الكمبيوتر ورقة وف اجندة ورقة

fxfx
09-29-2012, 02:31 PM

ايوة كله الا الميل مترفعش عليه باسوردات او بيانات شخصية لانه ممكن يتهكر ف اي وقت ويفتح بيناتك كلها انما الافضل بقي انك تكتبه ي نوت باد وتعمل منه كزا نسخة علي الموبيل ورقة وع الكمبيوتر ورقة وف اجندة ورقة

2x1
09-29-2012, 04:52 PM

والله انا نفسي عامل كدة بقي ربنا يستر بس هنعمل اية احنا لازم نحاول باي طريقة اننا نحافظ علي حسابتنا باي برنامج سيكيورتي

elazez
09-29-2012, 04:57 PM
والله حتي الاجهزة دلوقتي
بقت بتتهكر والناس بتخترق
والله بستعجب جدا علي الهكر مش عارفين ان ربنا هيحاسبهم علي السرقة
والتلصص وكل حاجة
تقبل تحياتي

ayaa
09-29-2012, 05:15 PM
اشكرك جدا اخي الكريم كنت محتاجه اعرف المعلومه دي جدا اذا كنت نسيت الباسورد
ولاكن هذا من الممكن هكذا ان احد يسرق الحساب

forex.fee
09-29-2012, 05:36 PM
لا هو يا جماعه مش نعدل البينات اكيد ممكن نقدر نعدل البيانات وشكرا لك اخى الكريم

Kingman
09-29-2012, 08:43 PM
انا مش برفع حاجة زى كده على الميل لان ممكن الميل يتسرق بسهولة جدا ويكتشف السارق هذه البياناتلو فهمها هيستخدمها غلط

لو هترفع على الميل يبقى تضعه فى رار وتضع له باسورد فحتى لو الميل لاقدر الله اتسرق لا يستفيد منه من سرقه

mannon
09-29-2012, 10:49 PM
لا هو يا جماعه مش نعدل البينات اكيد ممكن نقدر نعدل البيانات وشكرا لك اخى الكريم

الموضوع عامل تبسيط للعملية كلها

والله حتي الاجهزة دلوقتي
بقت بتتهكر والناس بتخترق
والتلصص وكل حاجة
تقبل تحياتي

هنعمل اية فى ضعاف النفوس ياخى الكريم
المهم بس اننا ناخد حذرنا

اشكرك جدا اخي الكريم كنت محتاجه اعرف المعلومه دي جدا اذا كنت نسيت الباسورد
ولاكن هذا من الممكن هكذا ان احد يسرق الحساب

ازاى طيب هيتسرق طالما ان مفيش حد غيرك عارف الباس ؟

fxfx
09-29-2012, 11:16 PM
والله حتي الاجهزة دلوقتي
بقت بتتهكر والناس بتخترق
والتلصص وكل حاجة
تقبل تحياتي
فعلا الهاكر لادين ليهم ميعرفوش ربنا وبيهكروا علي خلق الله من اجل السرقة سواء معلومات شخصية او معلومات عن بنوك الكترونية او لمجرد الاختراق والهزار

zidane88
09-30-2012, 01:35 AM
فعلا الهاكر لادين ليهم ميعرفوش ربنا وبيهكروا علي خلق الله من اجل السرقة سواء معلومات شخصية او معلومات عن بنوك الكترونية او لمجرد الاختراق والهزار

الناس اللى بيشتغلوا هاكر ما هم الا سارقين وما هم الا حرامية ولكن عبر الانترنت ولهذا نريد ان نخبرهم كيف انهم غافلين عن الفرق بينهم وبين اى حرامى

the soul slayer
09-30-2012, 01:39 AM
نعم إخوتي كثر ضعف النفوس وكثرت حيلهم وممكن تضيع كل ما كنت تبذل جهدك للحصول عليه وينسرق
اللهم ابعدهم عن مسارنا يا رب

faress_msr
09-30-2012, 07:20 AM
الناس اللى بيشتغلوا هاكر ما هم الا سارقين وما هم الا حرامية ولكن عبر الانترنت ولهذا نريد ان نخبرهم كيف انهم غافلين عن الفرق بينهم وبين اى حرامى

الهاكر المحترف ده مستوي متقدم جدا من اللي بيحاول اختراق الحسابات والمواقع وده بيكون دارس برمجمه وشبكات يعني مش مجرد مستخدم لبرنامج هاكر دول بيكونوا قليللين والحمد لله انما تجد ناس كتير بيستهويها احيانا استخدام برامج للهكر وهي لا تعلم انه نفس هذه البرامج بيخترق اجهزتها الشخصية لصالح ناس تانيين

osama00971
09-30-2012, 08:08 AM
الهاكر المحترف ده مستوي متقدم جدا من اللي بيحاول اختراق الحسابات والمواقع وده بيكون دارس برمجمه وشبكات يعني مش مجرد مستخدم لبرنامج هاكر دول بيكونوا قليللين والحمد لله انما تجد ناس كتير بيستهويها احيانا استخدام برامج للهكر وهي لا تعلم انه نفس هذه البرامج بيختر اجهزتها الشخصية لصالح ناس تانيين
طبعا اكيد ولكن لازم تعمل حسابك لاي حاجة زي دي بانك تحاول اخفاء بياناتك على اد ما تقدر

faress_msr
09-30-2012, 08:14 AM
طبعا اكيد ولكن لازم تعمل حسابك لاي حاجة زي دي بانك تحاول اخفاء بياناتك على اد ما تقدر

هو وسائل حماية الشخص عالنت معروفة انه ميدخلش علي مواقع مشبوهة او يفتح اي ملفات او ايميلات ورسايل من اشخاص لا يعلمهم وانه يثبت برنامج حماية قوي ومحدث دائما علي جهاز الكمبيوتر الخاص به

2x1
09-30-2012, 10:38 AM
هو وسائل حماية الشخص عالنت معروفة انه ميدخلش علي مواقع مشبوهة او يفتح اي ملفات او ايميلات ورسايل من اشخاص لا يعلمهم وانه يثبت برنامج حماية قوي ومحدث دائما علي جهاز الكمبيوتر الخاص به

والله ربك يسترها فعلا الواد بقي بيخاف من صوابع رجلية هههههههه بس هنعمل اية بقي احنا نحطاط ونعمل اللي علينا والباقي علي ربنا المهم اننا نامن نفسنا ونحطها فاكتر من مكان ويكون عاملين حساب اي حاجة

medhat4forex
09-30-2012, 12:05 PM

انا شم بفتح الايملات اللى معرفهاش وبيحذفها قبل قرائتها اصلا وهو ده اسلم حل اننا نخلى بالنا كويس اوى من الموضوع ده

remas
09-30-2012, 12:07 PM
وحتى لو دخل على مواقع مشبوهه يقدر يحمى نفسه بطرق حمايه كتيره جدا بس للاسف احنا اللى بنكسل وبنتصور ان محدش هيقدر يوصل لمعلومتنا الشخصيه

ahmed sleem
09-30-2012, 01:22 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم موضوع ممتاز ومعلومات قيمه
بانتظار كل ماهو جديد لاني مبتديء في عالم الفوركس شكرا جزيلا وتقبل مروري

fxfx
09-30-2012, 02:18 PM
وحتى لو دخل على مواقع مشبوهه يقدر يحمى نفسه بطرق حمايه كتيره جدا بس للاسف احنا اللى بنكسل وبنتصور ان محدش هيقدر يوصل لمعلومتنا الشخصيه

حتي الحماية الكتير بيتم اختراقها والله وايجاد ثغرة ليها ويسرقوا المعلومات والبنوك والارصدة وكل حاجة بداع الفضول والمنافسة واوقات السرقة

yanni4forex
09-30-2012, 02:33 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخي الكريم موضوع ممتاز ومعلومات قيمه
بانتظار كل ماهو جديد لاني مبتديء في عالم الفوركس شكرا جزيلا وتقبل مروري

اهلا بيك يا اخى, وزى ما انت شايف الموضوع عن ازاى تقدر انك تأمن نفسك من ضياع الباسوردات الهامه الخاصه بشغلك فى الفوركس علشان لقدر الله لو حصل وفقدت باسورد من دول تعرف ازاى ترجعه تانى
لكن الموضوع اتحول لمسار تانى وهو ازاى اصلا تتجنب انك تنسى الباسورد وخلافه, وناقشنا ازاى لازم يبقى فى وسيله او مرجع بنحط فيه جميع باسورداتنا الخاصه ويحفظ فى مكان سرى تقدر ترجعله لو نسيت
تقبل مرورى

elazez
09-30-2012, 03:15 PM
اهلا بيك يا اخى, وزى ما انت شايف الموضوع عن ازاى تقدر انك تأمن نفسك من ضياع الباسوردات الهامه الخاصه بشغلك فى الفوركس علشان لقدر الله لو حصل وفقدت باسورد من دول تعرف ازاى ترجعه تانى
لكن الموضوع اتحول لمسار تانى وهو ازاى اصلا تتجنب انك تنسى الباسورد وخلافه, وناقشنا ازاى لازم يبقى فى وسيله او مرجع بنحط فيه جميع باسورداتنا الخاصه ويحفظ فى مكان سرى تقدر ترجعله لو نسيت
تقبل مرورى

الموضوع هو هو اخي الكريم ومتغيرش ولا حاجة
اننا ازاي نأمن نفسنا من ضياع الباسورد
هو هو نفس الكلام اننا مننساش الباسورد
يعني الموضوع متصل ببعضه
تقبل تحياتي

mido173
09-30-2012, 03:21 PM
يعني الموضوع متصل ببعضه
تقبل تحياتي

الباسورد مش بيتحفظ المهم انك تشترى فلاشه وتسل عليها كل الباسوردات بتاعتك عشان تجنب اى مشاكل تحصل

yanni4forex
09-30-2012, 03:23 PM
يعني الموضوع متصل ببعضه
تقبل تحياتي
يعنى انت هتجيب انك تنسى باسورداتك ل انك تبقى مأمن نفسك لو باسورداتك ضاعت, اكيد فى فرق اخى الكريم !
الموضوع الاصلى كان عن ازاى تعمل ريكوفر للباسورد
لكن مع النقاش اتحول ازاى تبقى مامن نفسك اصلا ومتحتجش انك تعمل ريكوفر وتم طرح كذا فكره ومنها الاحتفاظ بالبيانات الهامه فى اماكن سريه على الكمبيوتر او على فلاشه او حتى ورقه مكتوبه تكون معك
عموما الافاده هى المطلوبه وانا حبيت اعطى للعضو الجديد نظره مختصره للموضوع عشان ميتوهش
تقبل مرورى

2x1
09-30-2012, 07:38 PM
يعنى انت هتجيب انك تنسى باسورداتك ل انك تبقى مأمن نفسك لو باسورداتك ضاعت, اكيد فى فرق اخى الكريم !
الموضوع الاصلى كان عن ازاى تعمل ريكوفر للباسورد
لكن مع النقاش اتحول ازاى تبقى مامن نفسك اصلا ومتحتجش انك تعمل ريكوفر وتم طرح كذا فكره ومنها الاحتفاظ بالبيانات الهامه فى اماكن سريه على الكمبيوتر او على فلاشه او حتى ورقه مكتوبه تكون معك
عموما الافاده هى المطلوبه وانا حبيت اعطى للعضو الجديد نظره مختصره للموضوع عشان ميتوهش
تقبل مرورى

يجماعة الموضوع يحتمل النقاش واستخراج مواضيع متعلقة يعني مفيش مشكلة خلي فية مرونة فالمناقشة شوي ومحدش يقف عند كلمة

Kingman
09-30-2012, 08:42 PM
الهاكر المحترف ده مستوي متقدم جدا من اللي بيحاول اختراق الحسابات والمواقع وده بيكون دارس برمجمه وشبكات يعني مش مجرد مستخدم لبرنامج هاكر دول بيكونوا قليللين والحمد لله انما تجد ناس كتير بيستهويها احيانا استخدام برامج للهكر وهي لا تعلم انه نفس هذه البرامج بيخترق اجهزتها الشخصية لصالح ناس تانيين

وغالبا معظم الهاكر اللى بيسرقوا الحسابات بيبقوا هكر ضعاف مجرد استخدام تورجان او فيرس جاهز يتم زرعه عن الضحية فلازم كل واحد يحص جهاز جدية ولايستلم اى شئ مشكوك فيه

zidane88
10-01-2012, 01:37 AM
وغالبا معظم الهاكر اللى بيسرقوا الحسابات بيبقوا هكر ضعاف مجرد استخدام تورجان او فيرس جاهز يتم زرعه عن الضحية فلازم كل واحد يحص جهاز جدية ولايستلم اى شئ مشكوك فيه

علشان كده لازم اننا منستلمش اى ملفات او صور من اى حد نتحدث معه على الياهو علشان لا نقع فى نفس الفخ

midosafwat
10-01-2012, 03:26 AM
علشان كده لازم اننا منستلمش اى ملفات او صور من اى حد نتحدث معه على الياهو علشان لا نقع فى نفس الفخ

بالفعل انا مبفتحش اى رسالة مش عارفها لان ممكن بمجرد فتحها الفيرس يتنقلك والاميل ال عليه البيانات يضيع بس غيرهما شطر بقى

faress_msr
10-01-2012, 06:37 AM
بالفعل انا مبفتحش اى رسالة مش عارفها لان ممكن بمجرد فتحها الفيرس يتنقلك والاميل ال عليه البيانات يضيع بس غيرهما شطر بقى

ده الكلام المظبوط وكمان حد بعتلنا رابط وقالنا ادخلوا هنا سجلوا بيناتكم ده موقع حلو برضه مندوسش علي اي رابط لان فيه مواقع بتكون مفخخة مجرد تحميلها عندها بتحملك فيروسات وربنا كفينا شر الهاكر

amrmorasamir
10-01-2012, 06:40 AM

اه والله وكمان انا نادر لما اضيف حد على الاميل خوفا من اى هكر وعلى الرغم من كل الاحتياط ده فى اميل عندى اتسرق مش عارف ازاى ؟

faress_msr
10-01-2012, 06:42 AM
اه والله وكمان انا نادر لما اضيف حد على الاميل خوفا من اى هكر وعلى الرغم من كل الاحتياط ده فى اميل عندى اتسرق مش عارف ازاى ؟

لازم حتكون استقبلت ملف من شخص غير موثوق فيه او دخلت علي رابط مفخخ بالفيروسات وتم اختراق ايميلك عن طريقها بس ده درس اكيد خلاك اكثر حذرا في المستقبل

moisaid
10-01-2012, 10:49 AM
أهلا أخي الكريم
موضوع جميل
فعلا كلنا ننسى حاجات كثير
ان شاء الله نستفد من موضوعك
بالتوفيق للجميع

remas
10-01-2012, 12:44 PM
لازم حتكون استقبلت ملف من شخص غير موثوق فيه او دخلت علي رابط مفخخ بالفيروسات وتم اختراق ايميلك عن طريقها بس ده درس اكيد خلاك اكثر حذرا في المستقبل

علشان كده بنقول متفتحش اى ملف غير موثوق ولو فتحته يعنى لازم يكون عندك برامج فيروسات كويسه

medhat4forex
10-01-2012, 12:56 PM

سؤال واحد والله لكل الناس اللى بتستغل حاجة زى كده هما ليه اصلا بيفكروا انهم يخترقوا حسابات الاشخاص والله فعلا عقول ميتة

Madoegy
10-01-2012, 01:08 PM
أنا كنت نسيت ال pin code وبعت للشركة النهاردة ورفت الاوراق الثبوتية
والحمد لله الرد جاني على طول من غير حتى ما ييتصلوا على الموبايل

Gentel man
10-01-2012, 03:26 PM
سؤال واحد والله لكل الناس اللى بتستغل حاجة زى كده هما ليه اصلا بيفكروا انهم يخترقوا حسابات الاشخاص والله فعلا عقول ميتة

الناس اللى بتستغل الناس وتخترق الحسابات

ناس اصحاب نفوس ضعيفه يا اخى لا يخافون الله ومايهمهم من ان يجمعووو اموالهم

لعنة الله عليهم

constant
10-01-2012, 04:00 PM
شكرا يا باشا علي المعلومات المهمه دي و فعلان حاجات قيمه و ببنساها
و ده اول موضوع اعمل فيه مشاركات و بشكرك يا برنس

elazez
10-01-2012, 04:27 PM
ربنا يحفظنا منهم ويحمينا
ويهديهم يارب الي الطريق الصحيح
لازم يعرفوا ان كل واحد بيتعب علشان يجمع مبلغ
يجي هو بمنتهي السهولة ويسرق تعب غيره
اريت يفكر ويحط نفسه في مكانه ولو للحظة

Madoegy
10-01-2012, 05:33 PM
ربنا يحفظنا منهم ويحمينا
ويهديهم يارب الي الطريق الصحيح
لازم يعرفوا ان كل واحد بيتعب علشان يجمع مبلغ
يجي هو بمنتهي السهولة ويسرق تعب غيره
اريت يفكر ويحط نفسه في مكانه ولو للحظة

آمين يا رب هما هيعرفوا كده ازاي ولا يحطوا نفسهم مكان اللي بيتعب ليه
هما أصلا ماعندهمش ضمير ولا بيخافوا من ربنا يبقى خلصت

2x1
10-01-2012, 06:57 PM
آمين يا رب هما هيعرفوا كده ازاي ولا يحطوا نفسهم مكان اللي بيتعب ليه
هما أصلا ماعندهمش ضمير ولا بيخافوا من ربنا يبقى خلصت

ضمير اية يا عمنا هما اصلا دول بهمهم الضمير ولا بيفكروا غير فالقرش السهل ولا بيفكر تعبت ولا متعبتش دة بيبقي حاقد عليك كمان

mannon
10-01-2012, 08:10 PM
الناس اللى بتستغل الناس وتخترق الحسابات

ناس اصحاب نفوس ضعيفه يا اخى لا يخافون الله ومايهمهم من ان يجمعووو اموالهم

لعنة الله عليهم
مهما كان غرضهم المفروض احنا بقى نكون حرصين اننا ندافع عن هذه البيانات ونحميها
اول حاجة طبعا لازم يكون فى انتى فايرس بالاضافة الى حماية الانترنت مثل الجدار النارى وغيرها من وسائل الحماية

Kingman
10-01-2012, 09:12 PM

وانا ايضا كذلك لااقبل اى ملف من اى شخص الا لما اكون متاكد وفحصه ببرنامج انتى فيرس وربنا يسترها معنا جميعا

elzeel
10-02-2012, 12:24 AM
موضوع جميل جدا ولكن انا مشفتش اى كلام عن استرجاع البن كود لانى مش لاقيه فى الايميل
فازاى اقدر ارجع البن كود لو سمحت وانا معايا كل البينات الحمد لله
الا البن كود ومش عارف اوصله ازاى وهو مطلوب جدا فى عمليه السحب والتحويل

zidane88
10-02-2012, 01:20 AM
موضوع جميل جدا ولكن انا مشفتش اى كلام عن استرجاع البن كود لانى مش لاقيه فى الايميل

اعتقد انه انت بتراسل الدعم والدعم بيبدا يسالك عن بياناتك اللى سجلت بها ولو لقاها سليمة بيتم ارجاع البين لك بسهولة

faress_msr
10-02-2012, 06:48 AM
اعتقد انه انت بتراسل الدعم والدعم بيبدا يسالك عن بياناتك اللى سجلت بها ولو لقاها سليمة بيتم ارجاع البين لك بسهولة

بالفعل يا اخي الكريم بيتم المراسلة علي ايميل المتاجر المعتمد مع الشركة ويمكن بيتم ارسال رابط له علي بريده الالكتروني للتاكد انه صاحب الحساب الفعلي ومنه بيمشي في شوية اجراءات سهلة بيتم تغيير البن الكود بعدها

midosafwat
10-02-2012, 09:10 AM
انا كنت فاكر ان لما البن بيضيع يبقى الحساب الله يرحمه بس حاجة كويسة جدا والله ان حتى لو ضاع نقدر نرجعه تانى مرة اخرى

medhat4forex
10-02-2012, 01:05 PM
انا كنت فاكر ان لما البن بيضيع يبقى الحساب الله يرحمه بس حاجة كويسة جدا والله ان حتى لو ضاع نقدر نرجعه تانى مرة اخرى

لا يا اخى يمكنك استرجاع وتغير اى شئ انت تريده فى حسابك ولا تشعر باى قلق طالما انت صاحب الحساب الحقيقي ومعك الدعم اللى تتواصل معه

Madoegy
10-02-2012, 01:45 PM

أنا كمان ماكنتش أخدت بالي من البين كود واسترجعته الحمد لله في أقل من يوم
انت هتروح على المحفظة بتاعتك وتلاقي في بروفايل تحت على الشمال هتدوس عليها تلاقي عندك خيارات كتير لتغيير الباسورد
آخر خيار هو ريكوفري لاسترجاع الباسورد او البين كود
هتدخل على ريكوفري وتختار نوع الحساب وهو أكونت المحفظة نفسها مش الميكرو أكونت
هتلاقي في خانة المطلوب للاسترجاع مكتوب بين كود

وشوف اللي في الصورة

وتكتب أي كومنت مثلا زي الكومنت اللي انا كاتبه كده

بالتوفيق

tofa7a55
10-02-2012, 01:53 PM
حقيقى موضوع رائع واضح ومفصل كان عندى مشكله انى كمان مش كنت عارفه فى حالة النسيان اكتب انهى باسسوورد فيهم العادى ولا باسوورد المتاجره تسلمى

mohamed kamel
10-02-2012, 02:05 PM
موضوع مهم جدا شكرا ليكى انا كنت بعانى من نسيان بعض البيانات الخاصه بى متشكر جدا

remas
10-02-2012, 03:25 PM

المفروض انك تاخد بالك انه البن كود لا يظهر فى رساله من الشركه بيظهر بس لما بتفتح حساب ولازم تحفظه عندك كلم الدعم هيطلبوا منك صورة بطاقه وهيكلموك فون يتاكدوا فقط

resala11111
10-02-2012, 04:46 PM
انت هتروح على المحفظة بتاعتك وتلاقي في بروفايل تحت على الشمال هتدوس عليها تلاقي عندك خيارات كتير لتغيير الباسورد

وشوف اللي في الصورة

بالتوفيق

تسلم اخى على هذا الشرح الجميل ومجهود اكتر من رائع ان شاء الله الجميع يستفاد منه وبجد معلومات جميلة وانا انصح كل الجداد فى المنتدى انهم يسجلوا البيانات فى ملف تكست ويرفعوة على الميل اللى بيستخدموة وتقبل مرورى

elazez
10-02-2012, 06:18 PM

وشوف اللي في الصورة

بالتوفيق

ربنا يجزيك كل خير علي مجهودك
وتعبك ده وفعلا فيه ناس كتيره هتستفاد من الشرخ
في حالة نسيان البيانات وطلب استرجاعها
تقبل تحياتي

mannon
10-02-2012, 07:34 PM

وشوف اللي في الصورة

بالتوفيق

الله ينور عليك يمعلم هى دى المشاركات ولا بلاش
تسلم ايدك وفعلا كذا واحد كان سألنى على موضوع الين دة

شكرا لك مرة تانية

constant
10-02-2012, 09:12 PM
شكرا علي المعلومات دي
لان فعلا اي حد ممكن ينسي الباسوورد علشان كده انا بكون محتفظ بيه في مكان تاني
علشان ممكن اتعرض لحاجه زي كده

2x1
10-02-2012, 09:38 PM

اة طبعا بس اهم حاجة انة ميكونش حد هكر عليك لا قدر الله لانة بكون سارق الميل ساعتها بقي صعب

amrmorasamir
10-02-2012, 10:47 PM

وشوف اللي في الصورة

بالتوفيق

ماشاء الله عليك ياباشا مجهود ممتاز جدا منك وشرح رائع وكمان بالصور :D
جزاك الله خيرا

Madoegy
10-02-2012, 11:34 PM
تسلم اخى على هذا الشرح الجميل ومجهود اكتر من رائع ان شاء الله الجميع يستفاد منه وبجد معلومات جميلة وانا انصح كل الجداد فى المنتدى انهم يسجلوا البيانات فى ملف تكست ويرفعوة على الميل اللى بيستخدموة وتقبل مرورى

ربنا يجزيك كل خير علي مجهودك
وتعبك ده وفعلا فيه ناس كتيره هتستفاد من الشرخ
في حالة نسيان البيانات وطلب استرجاعها
تقبل تحياتي

الله ينور عليك يمعلم هى دى المشاركات ولا بلاش
تسلم ايدك وفعلا كذا واحد كان سألنى على موضوع الين دة

شكرا لك مرة تانية

ماشاء الله عليك ياباشا مجهود ممتاز جدا منك وشرح رائع وكمان بالصور :D
جزاك الله خيرا

ربنا يخليكم ويوفقكم جميعا وأشكركم على دعواتكم الطيبة
وإن شاء الله نكون كلنا في خدمة بعض

elsaden
10-02-2012, 11:59 PM
والله موضوع جميل ومفيد .. انا عامة بحفظ كل حاجه على كلف تكست على الجهاز و الايميل .. بس برده ميمنعش ان الواحد يامن نفسه

Kingman
10-03-2012, 12:04 AM
بالفعل يا اخي الكريم بيتم المراسلة علي ايميل المتاجر المعتمد مع الشركة ويمكن بيتم ارسال رابط له علي بريده الالكتروني للتاكد انه صاحب الحساب الفعلي ومنه بيمشي في شوية اجراءات سهلة بيتم تغيير البن الكود بعدها

والملاحظ ان فيه كتير يكونوا بيتعاملوا مع شركة لا يوجد فيها بين وينتقل الى شركة فيها بين كود فينسى ان يحنفظ به فكل واحد ياخد باله من بياناته

zidane88
10-03-2012, 01:29 AM
والملاحظ ان فيه كتير يكونوا بيتعاملوا مع شركة لا يوجد فيها بين وينتقل الى شركة فيها بين كود فينسى ان يحنفظ به فكل واحد ياخد باله من بياناته

الاحتفاظ بالبيانات الجديدة من اهم الاشياء التى يجب ان نحافظ عليها فى تعاملنا فى الفوركس لان بيانات الحسابات خطيرة جدا لو ضاعت

remas
10-03-2012, 12:51 PM
والله موضوع جميل ومفيد .. انا عامة بحفظ كل حاجه على كلف تكست على الجهاز و الايميل .. بس برده ميمنعش ان الواحد يامن نفسه

كلامك مظبوط وممكن كمان تكتب كل حاجه مهمه عندك فى ورقه خارجيه هيكون دا اضمن كمان وتقدر تشتغل وانت مرتاح على بياناتك- ودا هيكون افضل

medhat4forex
10-03-2012, 01:32 PM
كلامك مظبوط وممكن كمان تكتب كل حاجه مهمه عندك فى ورقه خارجيه هيكون دا اضمن كمان وتقدر تشتغل وانت مرتاح على بياناتك- ودا هيكون افضل

موضوع انى اكتب البيانات اانا شايف انه مش كويس اوى يعنى ولكن انى احفظ البيانات فى اسطوانة او هارد او فلاشة كلها طرق افضل من وجهة نظرى

Kingman
10-03-2012, 01:48 PM
الاحتفاظ بالبيانات الجديدة من اهم الاشياء التى يجب ان نحافظ عليها فى تعاملنا فى الفوركس لان بيانات الحسابات خطيرة جدا لو ضاعت

انا اتعودت ان كل شركة اسجل فيها لازم احتفظ بكل البيانات فى مكان آمن وبعيدا عن الأنترنت بحيث الجأ اليه وقت الحاجة

hasback
10-03-2012, 02:24 PM
طبعا انا قلت كل فتره كده علشان مش تزهقو منى هعمل ليكو موضوع ببعض المشاكل اللى ممكن تواجهكو وانا كخدمه عملاء فى الشركه وادمن هنا هقولكو تتعاملو مع المشاكل دى ازاى وطبعا هقولكو فى كل مره حاجه
يعنى مثلا دلوقتى هتكلم عن الباسورد
وطبعا فى3انواع باسورد او كلمة السر فى كلمة السر بتاعت المتاجر وكلمة السر بتاعت الزائر والاتنين بنستخدمهم فى المتياتريد فور نيجى دلوقتى للباسورد بتاع المتاجر نفسه وده اللى بيستخدمه المتاجر للدخول الى المتيا تريد علشن يستخدم الحساب بتاعه عادى ويتاجر بيه ويتحكم فيه براحتو لو جينا بقى للنوع التانى اللى هو كلمة السر الخاصه بالزائر دى طبعا باينه من اسمه زائر يعنى يادوبك بيشوف الحساب الرصيد المتاجرات اللى تمت وارباحها وخسارتها الحاجات اللى زيى دى بس مالوش انه يعمل اى حاجه فى الحساب اما التالت ده اللى هوالباسورد بتاع التليفون
طيب اعمل ايه لو نسيت واحد منهم [
انا هقولك تعمل ايه وتمشى معايا واحده واحده التلاته زيى بعض بالظبط فى الطريقه هو تغير بسيط وهقوم بتوضيحه ليكم
اولا هتدخل على المحفظه بتاعت حضرتك اللى هى اى ولت وعلشان استعادى للباسورد بتاع حضرتك او ريكفر معلش انا المفروض الكلام الانجليزى يتكتب انجليزى بس علشان يبقى كله واخد باله
ثانيا خلاص دخلنا المحفظه هنيجى عند البروفيل او الملف الشخصى وهنلاقى فى كلمه اسمها ريكفرى ده فى القائمه اللى على الجنب الشمال او اليمين حسب بقى اللغه اللى انت داخل بيها
ثالثا هتختار الحساب اللى حضرتك نسيت الباسورد بتاعه
رابعا وهنا بقى هتختار الباسورد اللى انت نسيته لان زيى ماقلنا فى باسورد المتاجر وفى باسورد الزائر او التليفون فهتختار اللى انت نسيته
خامسا هتعمل اسكان لاثبات الشخصيه الخاص بحضرتك سواء كان بطاقه او جواز سفر اللى حضرتك عايزه وهيكون بنفس النظام اللى انت فعلت بيه الحساب بتاع حضرتك
سادسا زيى ماعملت اسكان لاثبات الشخصيه بردو هتعمل اسكان بردو لاثبات العنوان اى فاتوره مبت فيها العنوان الخاص بحضؤتك
وطبعا زيى ماقلت بنفس الشروط بتاعت تفعيل الحساب
سابعا هتكتب رقم تليفون ليك يكون شغال علشان ممكن حد من الشركه يتصل بحضرتك علشان يتأكد من البيانات ويتأكد ان حضرتك اللى بعت طالب الباسورد فعلشان كده لازم تتاكد من الرقم كويس لانهم لو اتصلو ومحدش رد او الرقم مش شغال الباسورد مش هيتبعت لحضرتك
ثامنا لو عند حضرتك اى تعليق حضرتك اكتبه فى الخانه اللى بعد كده
تاسعا خلصنا كده بقى وهندوس على ارسال
طبعا لو انت عملت اللى انا قلت لحضرتك عليه كده بالظبط والورق بتاعك مظبوط خلال 48ساعه هيكون الباسورد وصلك

كده انا خلصت لو فى حاجه تانيه انا تحت امركم لو عايزين حاجه الاول قول وانا اشرحهالكم ازاى بالتفصيل وانا كده كده كل فتره هقولكم على معظم المشاكل اللى ممكن تواجهكم

شكرا اخي على الشرح الوافي نعم كل ما قلته واضح وبالتفصيل الممل بس انا عند استفسار لما سجلت في حساب حقيقي
ارسلو لي كل المعلومات من باسورد ..الخ
لكن عندما اردت الدخول وبعد محاولات كثيرة ارسلو لي باس وورد اخر عبر الميتادير لا اعرف ان كان الامر تلقائ او مجرد خطا

khali
10-03-2012, 03:09 PM
جزاك الله خيرا اخي الكريم وبارك الله فيك انا صراحة الايميل اللي كان في باسوورد المحفظة اتمسح من الانبوكس و لكني عملت ريستور من الموقع وجاني باسورد جديد في غضون 10 دقائق

resala11111
10-03-2012, 04:00 PM
طب تمام جدا وانت لازم تسجل البيانات الخاصة فى حساباتك فى صفحة تكست وترفعها على ايميل انت بتستخدمة بصفة دورية منعا لاى مشكلة وشكرا للاخ على المجهود الرائع دا

elazez
10-03-2012, 06:57 PM
المشكلة في الايميل لو اتسرق
بكده حساباتنا هتكون في خطر
ومش هنعرف نعمل حاجة
تقبل تحياتي

resala11111
10-03-2012, 08:01 PM
ربك يسترها ومع انظمة حماية عالية الامر هيكون تحت السيطرة وخلى بالك من الهاكر وربنا يبعد عننا وعنك كل سوء يا اخلى الفاضل

2x1
10-03-2012, 08:48 PM
المشكلة في الايميل لو اتسرق
بكده حساباتنا هتكون في خطر
ومش هنعرف نعمل حاجة
تقبل تحياتي

فعلا هو دة اللي بنخاف منة بس احنا نامن نفسنا ببرامج الحماية وربك يسترها ان شاء الله

yanni4forex
10-03-2012, 09:35 PM
فعلا هو دة اللي بنخاف منة بس احنا نامن نفسنا ببرامج الحماية وربك يسترها ان شاء الله

يفضل برنامج حمايه عالى المواصفات زى النورتون بصراحه نظام حمايه متكامل , وبردو يفضل وجود ويندوز سيفن وعمل تحديثات اول ب اول
وفى حاجه كمان, لازم الناس تخلى بالها من الرسايل المزعجه ال ساعات بنلاقيها على الايميل محدش يفتح الرسايل دى ويتم حذفها من صفحه الايميل الرئيسيه من بره

2x1
10-03-2012, 09:57 PM
يفضل برنامج حمايه عالى المواصفات زى النورتون بصراحه نظام حمايه متكامل , وبردو يفضل وجود ويندوز سيفن وعمل تحديثات اول ب اول
وفى حاجه كمان, لازم الناس تخلى بالها من الرسايل المزعجه ال ساعات بنلاقيها على الايميل محدش يفتح الرسايل دى ويتم حذفها من صفحه الايميل الرئيسيه من بره

انا عن نفسي مبفتحش اي رسايل اللهم اجرنا بتبص تلاقي كل يوم بالالفات رسايل وتعرفش تحذف اية ولا اية

Kingman
10-04-2012, 12:14 AM

والحتفاظ بالبيانات بالطريقة التقليدية فى ورقة بيبقى امان اكثر بحيث لو حصل اى شئ خطا ادى الى مسح البيانات من على الكومبيوتر او السى دى

elazez
10-04-2012, 01:15 AM
والله ده احسن حل
علشان يبقي موجودين بره لاي ظرف من الظروف
لا قدر الله ونقدر نرجع ليهم
تقبل تحياتي

zidane88
10-04-2012, 01:37 AM
والحتفاظ بالبيانات بالطريقة التقليدية فى ورقة بيبقى امان اكثر بحيث لو حصل اى شئ خطا ادى الى مسح البيانات من على الكومبيوتر او السى دى

طيب هى مشكلة الورق انه مع الوقت الورقة بتلاقيها بتبوش كده انا بحفظ على اسطوانات اول باول علشان البيانات لا تضيع منى وهذا هو الحل السليم

midosafwat
10-04-2012, 05:18 AM
لا غير حكاية انه يبوش دى يازيدان المشكلة ان الورق ممكن يضيع لكن الاسطوانة مستحيل تضيع يعنى هتبقى عارف مكانها فين

faress_msr
10-04-2012, 06:58 AM
لا غير حكاية انه يبوش دى يازيدان المشكلة ان الورق ممكن يضيع لكن الاسطوانة مستحيل تضيع يعنى هتبقى عارف مكانها فين

بس الاسطوانة مع الوقت ممكن تبوظ برضه انسب حاجة عمرها متبوظ انك تحفظ البينات علي ايميلك عالنت بكده مهما حصل لجهازك معلوماتك في امان

Madoegy
10-04-2012, 12:29 PM
بس الاسطوانة مع الوقت ممكن تبوظ برضه انسب حاجة عمرها متبوظ انك تحفظ البينات علي ايميلك عالنت بكده مهما حصل لجهازك معلوماتك في امان

ممكن يجمع كل البيانات المهمة في ملف ويضغطه ويشفر الضغط بكلمة سر سهل إنه يعرفها مهما دماغه لفت
يرفع منها نسخة على الايميل يحتفظ بنخسة على الهارد نسخة على الفلاشة زي ماهو عاوز بقى
أنا أوقات بكتب البيانات بس بشكل ماحدش يفهمه غيري وفي نفس الوقت سهل افتكره
مثلا لو الباسورد اللي انا استخدمته أنا اللي محدده يبقى هكتب أول حرف أو رقم وآخر حرف أو رقم وساعة لما شوف الحرفين دول هعرف أنا كنت عامل الباسورد أيه

ahmedlx90
10-04-2012, 03:15 PM
موضوع اكثر من رائع اخى الكريم واتمنى ان يستفيد منه الجميع لكى نتجنب الوقوع فى الاخطاء ونتفاداها

تحياتى لك اخى الكريم

mido173
10-04-2012, 03:25 PM

ايوه فعلا موضوع الاسطوانه ده مش كويس لان الاسطوانات مع الوقت ممكن تبوط ومتشتغلش خالص وساعتها كاننا معملناش حاجه
يبقى الحل بتاع الفلاشه افضل

ahmedkaka
10-04-2012, 03:32 PM
موضوع مميز وشراح رائع فعلا من الممكن ان تقع هذه المشاكل امام اى شخص ولا يستطيع حلها

ولايستطيع الدخول لحسابه مطلقا

mannon
10-04-2012, 06:01 PM
ايوه فعلا موضوع الاسطوانه ده مش كويس لان الاسطوانات مع الوقت ممكن تبوط ومتشتغلش خالص وساعتها كاننا معملناش حاجه

سواء فلاشة او اسطوانة او اى مكان المهم اننا على قدر المستطاع نعمل كذا نسخة للبيانات المهمة وخصوصا ارقام الحسابات والباسوردات بتاعتها
عشان لو راحت من على الجهاز نقدر نجيبها تانى

mody14
10-04-2012, 06:23 PM
موضوع انى اكتب البيانات اانا شايف انه مش كويس اوى يعنى ولكن انى احفظ البيانات فى اسطوانة او هارد او فلاشة كلها طرق افضل من وجهة نظرى

الهارد او اسطوانة او الفلاشة معرض انه البيانات تروح من عليها فى اى وقت عشان كده افضل شئ انك تحتفظ بيها فى ورقة مثلا وفى نفس الوقت تحتفظ بيها على الكمبيوتر

medhat4forex
10-04-2012, 07:05 PM

او ممكن نحفظها فى هارد خارجى وفى الحالة دى برده يعتبر كويس جدا اننا نحفظ الحاحجة بتاعتنا فى الهارد الخارجي

midoalilio
10-04-2012, 08:24 PM
حل رائع جدا ياباشا وعينفع الواحد لو البيانات بتاعته ضاعت ممكن يرجع الباسورد معلش كنت عايز
اعرف ازي اعرف رقم البين بتاع الحساب عشان لم يتم ارساله لحسابي

ro2a
10-04-2012, 08:45 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
شكرا اخي الكريم علي الموضوع دا بجد مهم ومفيد لكل الاعضاء
وبالتوفيق ان شاء الله لكل الاعضاء

mannon
10-04-2012, 09:54 PM
حل رائع جدا ياباشا وعينفع الواحد لو البيانات بتاعته ضاعت ممكن يرجع الباسورد معلش كنت عايز
اعرف ازي اعرف رقم البين بتاع الحساب عشان لم يتم ارساله لحسابي

فى خانة فى موقع الشركة اسمها
Profile
دى المفروض هى البروفايل بتاعك تقدر تغير منها الى انت عايزة
اختار اخر واحدة
Recovery

2x1
10-04-2012, 10:02 PM
فى خانة فى موقع الشركة اسمها
Profile
دى المفروض هى البروفايل بتاعك تقدر تغير منها الى انت عايزة
اختار اخر واحدة
Recovery

الشركة مش باعتة البن كود مع معلومات التسجيل لانك انتا اللي بتختارة وقت تسجيلك مش كدة

elsaden
10-04-2012, 10:47 PM
انا دايما بحفظ البيانات فى اكثر من مكان واكثر من طريقه علشان لو حصل اى حاجه اقدر استرجعها بيها

Madoegy
10-04-2012, 11:02 PM
الشركة مش باعتة البن كود مع معلومات التسجيل لانك انتا اللي بتختارة وقت تسجيلك مش كدة

لأ مش أحنا اللي بنختاره بس مش فاهم أيه السبب بالظبط أنا كمان كنت ماخدتش بالي منه ورجعته زي ماوضحت في الصورة قبل كده
بس ممكن يكون زيادة أمان لأن حتى لو الايميل اتسرق لازم البين كود

2x1
10-05-2012, 12:11 AM
لأ مش أحنا اللي بنختاره بس مش فاهم أيه السبب بالظبط أنا كمان كنت ماخدتش بالي منه ورجعته زي ماوضحت في الصورة قبل كده
بس ممكن يكون زيادة أمان لأن حتى لو الايميل اتسرق لازم البين كود

بس انا دورت علية فالميل اللي جاني من الشركة مش موجود افتكرت انة بيبقي اختياري عشان انا فاتحة من مدة مش فاكر يجوز اكون غيرتة يدوي وقتها

Kingman
10-05-2012, 12:11 AM
انا دايما بحفظ البيانات فى اكثر من مكان واكثر من طريقه علشان لو حصل اى حاجه اقدر استرجعها بيها

وده افضل حاجة لننا معرضين لفقدان البيانات الرقمية لتلف السى دى حذخف بطريقة غلط يبقى فيه اكثر من وسيلة لستعادة البيانات المحهم الأحتفاظ بها فى مكان ىمن

2x1
10-05-2012, 12:58 AM
وده افضل حاجة لننا معرضين لفقدان البيانات الرقمية لتلف السى دى حذخف بطريقة غلط يبقى فيه اكثر من وسيلة لستعادة البيانات المحهم الأحتفاظ بها فى مكان ىمن

بردوا مهما اتطورت الدنيا مبنستغناش عن الحاجات البدائية زي الاجندة مثلا لازم يكون عندنا حاجة زي كدة نقيد فيها اي حاجة مهمة

faress_msr
10-05-2012, 09:41 AM
بردوا مهما اتطورت الدنيا مبنستغناش عن الحاجات البدائية زي الاجندة مثلا لازم يكون عندنا حاجة زي كدة نقيد فيها اي حاجة مهمة

طبعا كل ما كان عندنا اكثر من طريقة بنحفظ بيها بينتنا ده حيخليني في وضع اكثر امانا بحيث لو فيه طريقة فشلت يكون فيه بدايل للوصول لهذه المعلومات المهمة

midosafwat
10-05-2012, 10:35 AM
ههههههههه هو معاك حق وكلامك منطقى بس من كتر البيانات صدقنى مهما كنت مهتم بالحساب والبيانات هتتلغبط يعنى هتتلغبط لانا لبيانات كتيرة

resala11111
10-05-2012, 10:41 AM
كلامك ممكن يكون صح بس الحول ولا العمى كلة وفعلا الاسا لابد ياخد بالة لان الامور دى كتيير مهمة بالنسبة لية هو فى المقام الاول والاخير

faress_msr
10-05-2012, 11:14 AM
ههههههههه هو معاك حق وكلامك منطقى بس من كتر البيانات صدقنى مهما كنت مهتم بالحساب والبيانات هتتلغبط يعنى هتتلغبط لانا لبيانات كتيرة
بقدر الامكان حاول تثبت باسورداتك في كل الامكان اللي بتحتاج باسورد يعني تخلي باسورد موحد قوي جدا بس موحد عشان يبقي باسوردك اللي ميتنساش ابدا

elazez
10-05-2012, 02:47 PM
بس لو الباس ورد اتعرف او اتسرق
يبقي كل الحسابات في خطركبير
ربنا يسترها علي الجميع ويحفظ كل الحسابات
تقبل تحياتي

midosafwat
10-05-2012, 03:24 PM
اكيد لوا البن كود مع الباسورد اتسرق يبقى خلاص حسابك باظ غير بقى لوا لبيانات كلها اتعرفت احنا عارفين المصير ايه وهو سرقة كل حاجة طبعا

Madoegy
10-05-2012, 04:51 PM
بس انا دورت علية فالميل اللي جاني من الشركة مش موجود افتكرت انة بيبقي اختياري عشان انا فاتحة من مدة مش فاكر يجوز اكون غيرتة يدوي وقتها

لو مش معاك البين كود لازم تسترجعه لأنك مش هتعرف تعمل أي حاجة من غيره سواء سحب أو تعديل بيانات وخلافه

اميره السيد
10-05-2012, 06:30 PM
اكيد هكلم الدعم وهو اللي هيحل المشكله دي

mannon
10-05-2012, 09:28 PM

انا فاهم يمعلم قصدك الموضوع دة بيتعمل لما تنسى اى حاجة من بيانات حسابك بتدخل على الخانة
استرجاع
وبترفع من تانى المستندات وبتطلب من الشركة مثلا تبعتلك الرقم السرى او البين وهكذا

ro2a
10-05-2012, 09:48 PM
بجد فعلا الموضوع دا ممتاز جدا والمشكله دي بتحصل مع كتير مننا وبنحتاجه كتير اننا نرجع الباسه او اي حاجه من البايانات
وشكرا علي الموضوع المفيد دا وربنا يوفق الجميع

mannon
10-05-2012, 10:30 PM
بجد فعلا الموضوع دا ممتاز جدا والمشكله دي بتحصل مع كتير مننا وبنحتاجه كتير اننا نرجع الباسه او اي حاجه من البايانات

مشكلة نسيان الباس ورد او رقم الحساب ممكن تحصل لاى حد وزى ما بنقول الوقاية خير من العلاج
يبقى الافضل اننا نحاول نحفظ البيانات فى اكتر من مكان بحيث نقدر نوصل لها لو ضاعت منا من على الميل مثلا

rody7
10-05-2012, 10:41 PM
فكره هايلة لأن فى ناس كتير بتنسى االبسورد

khali
10-05-2012, 11:15 PM
مشكلة نسيان الباس ورد او رقم الحساب ممكن تحصل لاى حد وزى ما بنقول الوقاية خير من العلاج
يبقى الافضل اننا نحاول نحفظ البيانات فى اكتر من مكان بحيث نقدر نوصل لها لو ضاعت منا من على الميل مثلا
انا حصلت معايا اخوي مانون لكن ليس لاني نسيت الباسور بل لم اجد الرسالة اللي فيها رقم المحفظة و الباسورد لانهم اتمسحوا من الايميل فعملت رستور و البيانات بتوصلك بالكثير 10 دقايق

zidane88
10-06-2012, 12:22 AM
انا حصلت معايا اخوي مانون لكن ليس لاني نسيت الباسور بل لم اجد الرسالة اللي فيها رقم المحفظة و الباسورد لانهم اتمسحوا من الايميل فعملت رستور و البيانات بتوصلك بالكثير 10 دقايق

فعلا وانا لما بتحصل معايا حاجة زى كده بطلب الارجاع فورا وهى دى الطريقة اللى بنستخدمها ولكن احيانا بيبقى فى اتصال تليفونى

faress_msr
10-06-2012, 05:55 AM
فعلا وانا لما بتحصل معايا حاجة زى كده بطلب الارجاع فورا وهى دى الطريقة اللى بنستخدمها ولكن احيانا بيبقى فى اتصال تليفونى

برضه من الاشياء المهمة واحنا بنملي استمارة عضوية اي موقع او منتدي او شركة انه فيه اسئلة امان بيطرحها علينا واحنا بنحط الاجابة هذه الاسئلة مهمة جدا في حالة طلب استرجاع الباسورد المنسي حتلاقي الشركة تطلب منك نفس الاجابة اللي جاوبتها علي سؤال الامان وقت عمل العضوية عشان كده لازم الانتباه انه اجابتنا نكون برضه فاكرينها

yusef2011
10-06-2012, 09:25 AM

انا مشكلتي انه خطأ في الدخول وارسلت لهم البيانات من خلال الموقع امس تقريبا وانتظر الى يوم الاثنين او الثلاثاء

وان شاء الله تنحل المشكله باقرب وقت

faress_msr
10-06-2012, 09:49 AM
انا مشكلتي انه خطأ في الدخول وارسلت لهم البيانات من خلال الموقع امس تقريبا وانتظر الى يوم الاثنين او الثلاثاء

وان شاء الله تنحل المشكله باقرب وقت

طبعا انت عارف انه السبت والاحد الدعم بيكون في اجازة والسوق مغلق فان شاء الله المشكلة تتحل مع بداية افتتاح السوق ويكون سببها حاجة بسيطة

Kingman
10-06-2012, 10:17 AM

هو رجوع البيانات مرة اخرى من الشركة عادى اننا نجيبه لكن ممكن نقابل مشكلات فى بعض الشركات خصوصا فى حكاية اثبات الشخصية وهكذا

medhat4forex
10-06-2012, 11:25 AM
طبعا انت عارف انه السبت والاحد الدعم بيكون في اجازة والسوق مغلق فان شاء الله المشكلة تتحل مع بداية افتتاح السوق ويكون سببها حاجة بسيطة

الناس مستعجلين دائما يا فارس وانا شايف ان الدعم الفنى اللى بيكون عليهم ضغط شغل فعلا بيرتاحوا اوى فى اليومين دول

fxfx
10-06-2012, 01:14 PM

مانون انا عملت كده ورفعت الورق و االاخر لقيته بيقولي كلم الدعم الفني دخلت اللايف شات لقيته مشغول من امبارح لحد النهاردة فهل فيه حل المشكلة دي لاني عاوز اسحب من الوالت بتاعي

2x1
10-06-2012, 06:02 PM
انا فاهم يمعلم قصدك الموضوع دة بيتعمل لما تنسى اى حاجة من بيانات حسابك بتدخل على الخانة
استرجاع
وبترفع من تانى المستندات وبتطلب من الشركة مثلا تبعتلك الرقم السرى او البين وهكذا

اة يعني لو البن كود اتنسي ممكن استرجاعة بس برفع المستندات مرة تانية الف شكر اخي عالتوضيح

Madoegy
10-06-2012, 06:21 PM
مانون انا عملت كده ورفعت الورق و االاخر لقيته بيقولي كلم الدعم الفني دخلت اللايف شات لقيته مشغول من امبارح لحد النهاردة فهل فيه حل المشكلة دي لاني عاوز اسحب من الوالت بتاعي

الدعم النهاردة وبكره أجازة عشان كده مش هتلاقيهم متاحين
بس انا لما استرجعت البين كود بتاعي بعتوا البين الجديد في الاميل وخلاص على كده من غير اتصال او اكلم الدعم الفني

mohmed94
10-06-2012, 08:23 PM
اة يعني لو البن كود اتنسي ممكن استرجاعة بس برفع المستندات مرة تانية الف شكر اخي عالتوضيح

اي بن كود بيكون معه ملفات تثبت وجوده يعني لو حصل اي شي ممكن ترفع الملفات ويتم ارجاع البن كود لك انشاء الله تقبل مروري

mannon
10-06-2012, 11:08 PM

الكلام دة بينطبق على الباس ورد كمان اخى لان ممكن واحد ينسى باس الحساب فيقدر يعمل نفس الحكاية
المهم يكون مجهز الاوراق عشان بتكون مطلوبة فى بعض الاوقات

zidane88
10-07-2012, 12:11 AM
الكلام دة بينطبق على الباس ورد كمان اخى لان ممكن واحد ينسى باس الحساب فيقدر يعمل نفس الحكاية
المهم يكون مجهز الاوراق عشان بتكون مطلوبة فى بعض الاوقات

هو استرجاع البيانات عامتا بتكون محتاجة الى ان تقدم نفس الادلة التى تثبت انك انت صاحب الحساب الاصلى فقط

mohmed94
10-07-2012, 06:35 AM
هو استرجاع البيانات عامتا بتكون محتاجة الى ان تقدم نفس الادلة التى تثبت انك انت صاحب الحساب الاصلى فقط

اعتقد في تقديم الدليل متشددين شويه يعني رقم الجوال شي كافي جدا في رايي يعني الجوال والجنسيه ياكدون هويتك صحيح ما في داعي لشي اخر

faress_msr
10-07-2012, 06:42 AM
اي بن كود بيكون معه ملفات تثبت وجوده يعني لو حصل اي شي ممكن ترفع الملفات ويتم ارجاع البن كود لك انشاء الله تقبل مروري

هو بكل بساطة الدعم بيبعت البن الكود الجديد علي الايميل اللي انت مسجل بيه وبالتاليالدعم بيكون متاكد انه البن كود الجديد اتبعت للعميل فعلا
ولو فضل العميل يشتكي انه مش عارف يغير البن كود الدعم بيعرف انه اللي عالحساب مش صاحب الحساب لانه لو صاحب الحساب كان بكل بساطة فتح ايميلوه واستقبل البن كود الجديد

elazez
10-07-2012, 09:14 AM
اتمني مفيش حد ينسي البن كود
ولا يتسرق حسابه
وربنا يحفظنا ان شاء الله
تقبل تحياتي

faress_msr
10-07-2012, 09:52 AM
اتمني مفيش حد ينسي البن كود
ولا يتسرق حسابه
وربنا يحفظنا ان شاء الله
تقبل تحياتي

ربنا يحمي اموالنا من النصابين والمخترقين وسارقي الحسابات وده بيتطلب مننا بعض الوعي عشان نقدر نحمي نفسنا ومنقعش فريسة لمخططات الهاكرز فلازم دايما نبقي مأمنين نفسنا ومعلوماتنا وحساباتنا

joker7diaa
10-07-2012, 11:49 AM
انصحك بأن تحفظ بيانات في مستند نص وتضعها على فلاش او هارد دسك خارجي
انا اعمل هاكذا لان عقلي ليسة الة

mohmed94
10-07-2012, 12:20 PM

يب لانو ممكن تنساها لول نسيتها بتصير مشكله عويصه مو راح تقدر تعمل اي شي يعني تعبك وجهودك بيكونو راحو على الفاضي فهمتني ما راح تقدر تسحب الفلوس

remas
10-07-2012, 12:32 PM

تماملو نسيت اى حاجه خاصه بيك بتبعتللشركه ايميل وهما بيتصلوا بيك بعد ما تبعت المشكله ومعها اثبات شخصيه ليك

remas
10-07-2012, 12:33 PM

تماملو نسيت اى حاجه خاصه بيك بتبعتللشركه ايميل وهما بيتصلوا بيك بعد ما تبعت المشكله ومعها اثبات شخصيه ليك

medhat4forex
10-07-2012, 01:28 PM

وانا ايضا اعمل هذا الشئ يا اخى ولكن اعتقد انه الهارد افضل لان من كلام الاخوةا لسابق ان الاسطوانات ممكن انها تبوظ او اى حاجة

osama00971
10-07-2012, 01:51 PM
وانا ايضا اعمل هذا الشئ يا اخى ولكن اعتقد انه الهارد افضل لان من كلام الاخوةا لسابق ان الاسطوانات ممكن انها تبوظ او اى حاجة

بالفعل لازم نعمل كدة ونحاول نساعد الي ميعرفش ازاي يحمي ويحافظ على بياناته الشخصية

m.o.b
10-07-2012, 04:21 PM
طبعا الحل دة كويس لو واحد نسى البينات واهما الباسورد طبعا وزى ما قلت ممكن اكلم الدعم واعطى البيانات الشخصية والاثبات بس الواحد على قد ما يقدر بيحاول انه يحتفظ بالحاجات المهمة دى فى مكان عشان لو نسى اباسورد او اى بينات شخصية طبعا من الاغضل انك لا تحتفظ بيها على الكمبيوتر احتفظ بيها فى مكان اخر وليكون مفكرة خاصة بيك تكتب فيها الحاجات المهمة

elzeel
10-07-2012, 04:29 PM

فعلا كلامك صحيح اخى الكريم والامر بيكون ساهل جدا وهو الاشياء اللى انتا رفعتها لهم من قبل وهى
بطاقه الهويه والاثبات السكنى او اكشف البنكى اسكانر وبكدا هتضمن انك ترجع اى شئ تم فقده وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

somyasalim
10-07-2012, 06:40 PM
جزاكى الله خير
موضوع رااااااااااااااااااااائع جداا ومفيد للجمبع

elsaden
10-07-2012, 08:20 PM
هو كل واحد ليه طريقه فى حفظ البيانات بس مشكور اخى على الموضوع الرائع ده .. خالص الشكر

elzeel
10-07-2012, 08:37 PM
هو كل واحد ليه طريقه فى حفظ البيانات بس مشكور اخى على الموضوع الرائع ده .. خالص الشكر

القصه اخى الكريم مش فى الحفظ انا وقتها حفظت الببانات بس متنسخش البن كود وكان لازم ارجع دا مثال
وثانيا انتا ممكن تحفظهم فى الجهاز ولا قدر اللى يحصل حاجه برده يتمسح او يتضر الملف فلازم هتدور على انك ترجعهم اكيد

Kingman
10-07-2012, 08:44 PM
القصه اخى الكريم مش فى الحفظ انا وقتها حفظت الببانات بس متنسخش البن كود وكان لازم ارجع دا مثال
وثانيا انتا ممكن تحفظهم فى الجهاز ولا قدر اللى يحصل حاجه برده يتمسح او يتضر الملف فلازم هتدور على انك ترجعهم اكيد

هو البن كود اللى مشكلة مع البن لأنه ممكن يكون متعود على التعامل مع شركات بدون بن كود ومايخدش باله لما يسجل مع شركة فيها بن كود

zidane88
10-08-2012, 12:22 AM
هو البن كود اللى مشكلة مع البن لأنه ممكن يكون متعود على التعامل مع شركات بدون بن كود ومايخدش باله لما يسجل مع شركة فيها بن كود

اعتقد ان اغلب الشركات بيكون فيها حوار البين كود ده لان من خلاله يتم تحويل الاموال وغيره من التحويلات الهامة

faress_msr
10-08-2012, 07:19 AM
اعتقد ان اغلب الشركات بيكون فيها حوار البين كود ده لان من خلاله يتم تحويل الاموال وغيره من التحويلات الهامة

كلام سليم والموضوع ما ناخدهوش انه تعقيد وتصعيب ده اساسا معمول لحماية حسابات واموال المشتركين يعني في مصلحتنا

Madoegy
10-08-2012, 08:00 AM
كلام سليم والموضوع ما ناخدهوش انه تعقيد وتصعيب ده اساسا معمول لحماية حسابات واموال المشتركين يعني في مصلحتنا

اه فعلا البين كود موجود عشان اي تغيير في المحفظة وكمان للسحب عن طريق البنوك الالكترونية
شركات الوساطة اللي مافيش فيها بين كود بنمضي على ورقة سحب الاموال ونرفعها للشركة

faress_msr
10-08-2012, 08:06 AM
اه فعلا البين كود موجود عشان اي تغيير في المحفظة وكمان للسحب عن طريق البنوك الالكترونية
شركات الوساطة اللي مافيش فيها بين كود بنمضي على ورقة سحب الاموال ونرفعها للشركة

موضوع الامضاء ده بياخد وقت طويل وبشوف ان البن كود اسهل وابسط في تنفيذوه ولذلك يرجي الحفاظ عليه لانه من اهم البينات اللي بيستخدمها المتاجر في اي تعاملات مالية علي حسابه

Kingman
10-08-2012, 08:08 AM
موضوع الامضاء ده بياخد وقت طويل وبشوف ان البن كود اسهل وابسط في تنفيذوه ولذلك يرجي الحفاظ عليه لانه من اهم البينات اللي بيستخدمها المتاجر في اي تعاملات مالية علي حسابه
اكيد بالنسبة ليا موضوع البن كود افضل بكثير من حكاية الأمضاء فالبن كود كجرد بس بتكتب الرقم والمووضع خلص بعكس الأمضاء

faress_msr
10-08-2012, 08:11 AM
اكيد بالنسبة ليا موضوع البن كود افضل بكثير من حكاية الأمضاء فالبن كود كجرد بس بتكتب الرقم والمووضع خلص بعكس الأمضاء

والشركة اللي بتبسط الاجراءات بقدر الامكان علي عملائها دي بتبقي ميزة لها بتخلي العملاء يتجهوا للاشتراك فيها ويتجنبوا الشركات اللي التعامل معاها معقد

mannon
10-08-2012, 08:11 AM
تكملا لهذا الموضوع الرائع من الاخت مروة
وعشان فى ناس كتير بعتت ليا على موضوع البين والباس واية خطوات استراجاعهم
بأذن الله هعمل موضوع مصور للعملية كلها
بالتوفيق

faress_msr
10-08-2012, 08:15 AM
بالتوفيق

ده خبر جميل جدا واضافة متميزة لمشرفنا العزيز نضمها لمواضيع شروحاته المفيدة للاعضاء الجدد . ان شاء الله هذا الموضوع حيخدم ويساعد اعضاء كتير

mannon
10-08-2012, 10:01 AM
ده خبر جميل جدا واضافة متميزة لمشرفنا العزيز نضمها لمواضيع شروحاته المفيدة للاعضاء الجدد . ان شاء الله هذا الموضوع حيخدم ويساعد اعضاء كتير

الله يكرمك ياخ فارس
بصراحة انا مجربتش قبل كدة اغير الباس او البين فهجرب الاول وهصور كل الخطوات عشان اوصل المعلومة صح وعن تجربة

بالتوفيق

remas
10-08-2012, 12:30 PM

,hbtqg hk; j;jf fdhkhj; ;gih tn ,vri ohv[di jogdih luh; ]h id;,k htqg ;jdv []h

remas
10-08-2012, 12:31 PM

,hbtqg hk; j;jf fdhkhj; ;gih tn ,vri ohv[di jogdih luh; ]h id;,k htqg ;jdv []h

medhat4forex
10-08-2012, 01:34 PM
بالتوفيق

ما قصرت يا مينا والله ونشهد على تعبك فى المنتدى وعلى مجهودك الذى تقدمه للاعضاء كل يوم والتالى
شكرا اخى الكريم

osama00971
10-08-2012, 06:26 PM
بالتوفيق

يصراحة ما شاء الله يا مينا دايما متابع مع الاعضاء ووالله ما بتتاخر وانا جربت كتير وانت ساعدتني ولازلت شكرا ليك بجد

danger
10-08-2012, 07:52 PM
السلام عيكم ورحمه الله وبركاته
فى البدايه احب ان اشكرك ياخى على هذا الموضوع الشيق والممتع جدا جدا وانا استفدت منه كتير واكيد كل الناس استفادت منه لانه بيتكلم عن مشكله كلنا بنواجهها فى حياتنا على النت ولك جزيل الشكر على مجهودك الرائع

Kingman
10-08-2012, 09:25 PM
والشركة اللي بتبسط الاجراءات بقدر الامكان علي عملائها دي بتبقي ميزة لها بتخلي العملاء يتجهوا للاشتراك فيها ويتجنبوا الشركات اللي التعامل معاها معقد
وساعات كتير بيبقى الواحد مضطر يسجل فى شركة لها تعقيدات فى التسجيل والتفعيل والسحب لكن بتكون جدية فى التعامل ومميزاتها وكما عروضها

mido173
10-08-2012, 09:27 PM
السلام عيكم ورحمه الله وبركاته
فى البدايه احب ان اشكرك ياخى على هذا الموضوع الشيق والممتع جدا جدا وانا استفدت منه كتير واكيد كل الناس استفادت منه لانه بيتكلم عن مشكله كلنا بنواجهها فى حياتنا على النت ولك جزيل الشكر على مجهودك الرائع

طيب الحمد لله ياباشا ولازم تاخد بالك انت كمان لان الاخ مدحت وقع فى مشكله قبل كده ان الهارد اتحرق بس الحمد لله انه كان مسجل البيانات فى مكان تانى

mannon
10-08-2012, 10:10 PM
يصراحة ما شاء الله يا مينا دايما متابع مع الاعضاء ووالله ما بتتاخر وانا جربت كتير وانت ساعدتني ولازلت شكرا ليك بجد

الله يكرمك ياخ اسامة ولا شكر على واجب ، اولا انتم جميعا اخوانى واتشرف بيكم وصدقنى شرف لى ان لى اصدقاء مثلكم
ثانيا هذا واجبى وحق كل عضو موجود هنا عليا

fxfx
10-09-2012, 12:43 AM
طيب حضرتك انا تعبت عشان استرجع البن كود بعت رسالة للايميل المختص بسترجاعه وبعتولي رسالة اني ادخل حسابي ونفس الكلام اللي حضرتك قلتي عليه وعملت كل حاجة ولحد دلوقتي مفيش حد اتصل ولا استرجعت البن كود

zidane88
10-09-2012, 01:30 AM
الله يكرمك ياخ اسامة ولا شكر على واجب ، اولا انتم جميعا اخوانى واتشرف بيكم وصدقنى شرف لى ان لى اصدقاء مثلكم
ثانيا هذا واجبى وحق كل عضو موجود هنا عليا

ربنا يوفقك يا مينا وانت شخصيا تستحق التقدير والاحترام وشكرا على كل ما تقدمه للمنتدى هنا من دعم وخدمة لاخوانك فى المنتدى

faress_msr
10-09-2012, 07:11 AM
ربنا يوفقك يا مينا وانت شخصيا تستحق التقدير والاحترام وشكرا على كل ما تقدمه للمنتدى هنا من دعم وخدمة لاخوانك فى المنتدى

مشرفنا بيضرب اقوي مثل في التعاون وسرعة المساندة لاي عضو عنده مشكلة وده اللي بيحمسنا احنا كاعضاء منتسبين للقسم اننا كمان نساعد بعضنا البعض

mohmed94
10-09-2012, 09:23 AM
مشرفنا بيضرب اقوي مثل في التعاون وسرعة المساندة لاي عضو عنده مشكلة وده اللي بيحمسنا احنا كاعضاء منتسبين للقسم اننا كمان نساعد بعضنا البعض

اكيددد اخوي انا والله اتعلمته كتير من المنتدى واي وقت ابي اسال اي سوال بحط السوال وبجي الاقي الشباب كلهم ردو عليه ماشاء الله والله ما بيقصرو يعطيهم الف عافيه

faress_msr
10-09-2012, 09:34 AM
اكيددد اخوي انا والله اتعلمته كتير من المنتدى واي وقت ابي اسال اي سوال بحط السوال وبجي الاقي الشباب كلهم ردو عليه ماشاء الله والله ما بيقصرو يعطيهم الف عافيه

مثل هذه الروح من المؤاخاة والتكافل بين الاعضاء حتضمنلنا بمشيئة الله انه قسمنا يفضل دايما نشيط و في ابهي صورة بدعم الاعضاء لاي عضو عنده اي مشكلة

mannon
10-09-2012, 09:36 AM
طيب حضرتك انا تعبت عشان استرجع البن كود بعت رسالة للايميل المختص بسترجاعه وبعتولي رسالة اني ادخل حسابي ونفس الكلام اللي حضرتك قلتي عليه وعملت كل حاجة ولحد دلوقتي مفيش حد اتصل ولا استرجعت البن كود

طيب ياختى ممكن بس تستنى لحد لما اجرب الموضوع واشوف
على العموم هم اكيد هيردو عليك انهاردة او بكرة بالكتير
لكن انا هجرب الموضوع عشان اعرف بالظبط الخطوات والمدة قد اية

elazez
10-09-2012, 09:41 AM
فعلا المنتدي فيه تعاون وحب بين الاعضاء
وده طبعا ممتاز جدا وبيضيف للمنتدي
وان شاء الله نشوفه اكبر منتدي موجود
تقبل تحياتي اخي الكريم

faress_msr
10-09-2012, 09:55 AM
طيب ياختى ممكن بس تستنى لحد لما اجرب الموضوع واشوف
على العموم هم اكيد هيردو عليك انهاردة او بكرة بالكتير
لكن انا هجرب الموضوع عشان اعرف بالظبط الخطوات والمدة قد اية

مشكور يا مشرفنا علي مجهوداتك ومقدرين الضغط علي دعم الشركة والاعضاء الجدد وتفعيلاتهم لحسابتهم وان شاء الله الجميع يكون راضي عن اداء الشركة وتتحل كل المشاكل بسرعة

mannon
10-09-2012, 10:59 AM
مشكور يا مشرفنا علي مجهوداتك ومقدرين الضغط علي دعم الشركة والاعضاء الجدد وتفعيلاتهم لحسابتهم وان شاء الله الجميع يكون راضي عن اداء الشركة وتتحل كل المشاكل بسرعة

العفو يا هندسة وانا بردو مقدر دوركم فى مساعدة الاعضاء الجدد
والله ياخ فارس فى اليوم بيوصلنى حوالى 20 رسالة
ربنا بس يقدرنا ونرضى كل الاعضاء

2x1
10-09-2012, 11:32 AM
العفو يا هندسة وانا بردو مقدر دوركم فى مساعدة الاعضاء الجدد
والله ياخ فارس فى اليوم بيوصلنى حوالى 20 رسالة
ربنا بس يقدرنا ونرضى كل الاعضاء
ربنا يعينك اخي ويقدرك احنا كلنا مقدرين تعبك معانا وان شاغء الله دة يبقي فميزان حسناتك

remas
10-09-2012, 12:38 PM

يا اخى الكريم انت بتبعت رساله وفيها طلب البن كود وبتبعت معاها صورة البطاقه وايصال كهربا وهما بيتصلوا بيك تانى يوم يسالوك بعض الاسئله ويبعتولك الكود

domadoma
10-09-2012, 12:57 PM
بالطبع كل البيانات انا مسجاها على ورقه ورد كمان مبعوته على الايميل كمان اعمل انك نسيت كلمه المرور هيبعتهالك على عنوان البريد الالكترونى غير كده يبقى بالسلامه والافضل انك تبعد عن الحوارات دى وتسجلها فى مكان اميمن

manx
10-09-2012, 01:08 PM
انا كاتب البيانات الخاصة بالمنتدى هنا فى ورقة واى بيانات هكتبها فى اوراق يبقى اضمن يعنى

medhat4forex
10-09-2012, 02:04 PM
بالطبع كل البيانات انا مسجاها على ورقه ورد كمان مبعوته على الايميل كمان اعمل انك نسيت كلمه المرور هيبعتهالك على عنوان البريد الالكترونى غير كده يبقى بالسلامه والافضل انك تبعد عن الحوارات دى وتسجلها فى مكان اميمن

مبلاش الميل ده ابقى امسح اللى فى الميل علشان لو حصل اى مشكلة والميل اخترق متخسرش انت كل حاجة

Madoegy
10-09-2012, 02:09 PM
انا كاتب البيانات الخاصة بالمنتدى هنا فى ورقة واى بيانات هكتبها فى اوراق يبقى اضمن يعنى

اه الورقة وسيبة كويسة
وكمان موجودة على الايميل وممكن نحط كل البيانات في ملف ونضغطه ونشفره برقم سري

osama00971
10-09-2012, 05:37 PM
اه الورقة وسيبة كويسة
وكمان موجودة على الايميل وممكن نحط كل البيانات في ملف ونضغطه ونشفره برقم سري

المهم تحفظه بعيد جدا علشان الهاكر ودي حاجات سرية جدا جدا ولازم تحافظ عليها .....

Kingman
10-09-2012, 09:18 PM
مبلاش الميل ده ابقى امسح اللى فى الميل علشان لو حصل اى مشكلة والميل اخترق متخسرش انت كل حاجة

فعلا الأميل بيبقى خطر لانه لو سرق يبقى اتسرقت معاه كل بياناتك انت ممكن تضعهم فى لمف رار وكلمة سر وترفعه على الميل افضل

2x1
10-09-2012, 11:05 PM
فعلا الأميل بيبقى خطر لانه لو سرق يبقى اتسرقت معاه كل بياناتك انت ممكن تضعهم فى لمف رار وكلمة سر وترفعه على الميل افضل

ربنا يسترها المهم الواحد يكون مامن نفسة كويس عشان مفيش حاجة تحصل زي دي ويحذر ويثقش فاي لينك او اي شيء

mannon
10-09-2012, 11:32 PM

االمفروض يرجالة بما اننا شغالين فى مجال كل التعاملات فية عن طريق النت يبقى نخلى اميل مخصوص لحسابات الفوركس وشغل الفلوس عموما وانا برشح لكم اميل الجيل ميل اكتر امان من الياهو

elsaden
10-10-2012, 12:05 AM
انا على فكره بعمل كده يا اخى مينا .. وفعلا فكره ممتازه .. كل حاجه عاوز احفظها بحفظها عليه

2x1
10-10-2012, 12:13 AM
االمفروض يرجالة بما اننا شغالين فى مجال كل التعاملات فية عن طريق النت يبقى نخلى اميل مخصوص لحسابات الفوركس وشغل الفلوس عموما وانا برشح لكم اميل الجيل ميل اكتر امان من الياهو

اي الميل دة الصراحة مسمعتش عة قبل كدة ولا تقصد جي ميل بتاع جوجل هو ممكن تحطلة حماية بالهاتف