PDA

View Full Version : تابع كيف تساعد المؤشرات في تحليل حركة سعر العملة؟

dolly fx
09-05-2012, 01:55 PM
ماك دي MACD

مؤشر شهير يشير للافتراق والإلتقاء في معدل سعر الحركة المركب Moving Average Convergence Divergence .

هل يبدو لك ذلك معقداً ؟

هو بكل بساطة مؤشر يحسب معدل السعر المركب EMA لفترتين في الأغلب 26 و 12 لنقل أن الإطار الزمني المختار هو الساعة .

ثم يطرح معدل السعر ل 26 ساعة من معدل السعر ل 12 ساعة .

يتكرر ذلك ساعة وراء ساعة .

النتيجة تكون على شكل خط يصعد ويهبط فوق الصفر يسمى هذا الخط " خط ماك دي " MACD line .

عندما يكون الخط فوق الصفر فهو دليل على أن اتجاه حركة السعر للارتفاع bullish ( يكون فوق الصفر لأنه يكون قيم ال12 ساعة أكبر من قيم 26 ساعة وهذا دليل على الإتجاه نحو الأعلى كما قلنا في المؤشر السابق ).

عندما يكون الخط تحت الصفر فهو دليل على أن اتجاه حركة السعر للانخفاض bearish .

بالإضافة إلى الخط السابق يتم حساب معدل الحركة للخط السابق – وليس للسعر – لفترة 9 ساعات يسمى هذا الخط " خط الإشارة signal line ".

تكون النتيجة خط آخر يلتقي بالخط السابق أحياناً ويفترق عنه أحيان أخرى – عادة يرسم هذا الخط بلون آخر أو متقطع لتمييزه عن خط ماك دي –

يسمى المؤشر السابق ماك دي وهو يظهر في حالة أردت ظهوره أسفل الرسم البياني .

حيث تمثل كل ساعة فى ال ماك دي الساعة التي فوقها مباشرة في الرسم البياني .

كما ترى في الشكل .

18595

ترى في الشكل مؤشر MACD أسفل الرسم البياني حيث تمثل كل نقطة على MACD الشمعة أو القضيب الذي يعلوه مباشرة كما يعبر عن ذلك الخطوط الحمراء العامودية .

يمثل الخط الأسود الغليظ خط ماك دي بينما يمثل الخط الأزرق خط الإشارة وكما ترى فهما يلتقيان أحياناً ويفترقان أحياناً أخرى .

كما ترى على أقصي يمين ماك دي أرقام 1 و 0 و -1 حيث ينصف الرقم صفر ماك دي وكما ترى فإن خطي ماك دي وخط الإشارة يرتفعان فوق الصفر أحياناً وينخفضان عن الصفر أحياناً أخرى .

كيف يمكن الاستفادة من هذا المؤشر ؟

نتوقع أن يستمر صعود الشموع في الرسم البياني عندما :

• عندما يرتفع خط ماك دي فوق خط الصفر .
• أو عندما يعبر Crossover خط ماك دي فوق خط الإشارة متجهاً لأعلى .

وبالتالي نشتري العملة المباشرة ونبيع العملة غير المباشرة .

نتوقع أن يستمر هبوط الشموع في الرسم البياني عندما :

• يهبط خط ماك دي أسفل خط الصفر .
• أو عندما يعبر Crossover خط ماك دي أسفل خط الإشارة متجهاً لأسفل .

وبالتالي نبيع العملات المباشرة ونشتري العملات غير المباشرة .

لأن استمرار هبوط الشموع للعملات المباشرة يعني استمرار انخفاض لسعر العملات المباشرة لذلك نبيعها .

ولأن استمرار هبوط الشموع للعملات غير المباشرة يعني استمرار ارتفاع لسعرها لذلك نشتريها .

كما ترى في الشكل التالي : 18596

كما تلاحظ فإنه عندما يعبر خط ماك دي خط الإشارة إلى أعلى تلاحظ أن القضبان أو الشموع بعدها قد بدأت بالارتفاع وإنه عندما يعبر خط ماك دي خط الإشارة نحو الأسفل تبدأ القضبان بعدها بالهبوط .

فعبور خط ماك دي لخط الإشارة يعطيك إشارة لإتجاه السعر كثيراً ما تصدق .

وكذلك عبور خط ماك دي لفوق الصفر أو أسفله يعطيك إشارات مشابه عن احتمال اتجاه السعر بعد قليل وعلى أساس هذه الإشارات يمكنك أن تتخذ قرارات البيع والشراء .

هل على المتاجر أن يستعين بكل المؤشرات في تحليله لحركة السعر ؟.

بالطبع لا .. فهناك العشرات من المؤشرات وقد يؤدي استخدام الكثير منها إلى إرباك المتاجر فقد تعطي المؤشرات آراء متضاربة فقد يشير بعضها للبيع بينما يشير الآخر للشراء !

تذكر عندما قلنا دعها بسيطة keep it simple !

فليس شرطاً أن استخدام العدد الأكبر من المؤشرات هو الأسلوب الصحيح فكما قلنا قد يؤدي ذلك إلى مزيد من الحيرة والإرتباك !

هناك بعض المتاجرين لايستخدمون سوى مؤشر الحركة وماك دي فقط .

وهناك من يضيف عليهم RSI وهناك من يركز على معدل الحركة ونقاط الدعم والمقاومة .

وهكذا لكل متاجر طريقته الخاصة ومؤشراته التي يفضلها ويعتمد عليها وذلك يعتمد على أسلوبه وعلى النتائج العملية .

فإذا اعتمدت على مجموعة من المؤشرات في قرارات البيع والشراء وأثبتت النتائج سلامة هذه القرارات بشكل عام فالأفضل أن تستمر باستخدام هذه المؤشرات وتحاول أن تطور بها بدلاً من أن تستخدم معها مؤشرات أخرى قد تفسد الأمر أما إن أثبتت النتائج العملية ضعف المحصلة العامة للقرارات وكثرة الصفقات الخاسرة فالأفضل أن تبحث عن مؤشرات أخرى وأن تراجع طريقتك في التعامل مع المؤشرات التي تستخدمها .

فليس المهم هو عدد المؤشرات بل المهم هو استخدام المؤشرات الإستخدام الأمثل وهذا لا يأتي إلا عن طريق الممارسة العملية وعن طريق التجربة والخطأ وتعميق الاطلاع النظري , ولذلك قلنا أن هناك الكثير من المتاجرين يفتحون حسابات افتراضية بغرض تجريب أساليب جديدة في المتاجرة باستخدام مؤشرات جديدة أو باستخدام طرق جديدة في التعامل مع مؤشراتهم المفضلة .

وتذكر أن كل أسلوب جديد لا بد أن يخضع للممارسة العملية على حساب افتراضي Demo account لفترة طويلة قبل استخدامه في الحساب الفعلي .

ما هي أهم المؤشرات المستخدمة ؟

كما قلنا هناك العشرات من المؤشرات المستخدمة في التحليل الفني ولكن أكثر هذه المؤشرات استخداماً :

مؤشر معدل الحركة Moving average

وهو ما تحدثنا عنه قبل قليل وهو من المؤشرات التي لا غنى عنها .

مؤشر ماك دي MACD

ولقد تحدثنا عنه أيضاً وهو مؤشر يتمتع بشعبية كبيرة وبمصداقية عالية خصوصاً في السوق الذي يتحرك السعر به في اتجاه ثابت .

مؤشر RSI

وهو مؤشر يركز على حساب " زخم الحركة " Momentum ويقصد بذلك أنه يقيس مدى قوة إندفاع السعر نحو الارتفاع والانخفاض وذلك بالمقارنة بين حجم السعر الأعلى وحجم السعر الأدنى لفترة معينة من الوقت .

تكون النتيجة على شكل خط يتراوح ما بين 0 و 100 .

عندما يصل الخط فوق 70 يعتبر السعر Over bought أي أن العملة قد أصبح سعرها مرتفعاً جداً بالقياس للفترة الماضية , وبالتالي هناك احتمال لانخفاضها .

وعندما يصل الخط تحت 30 يعتبر السعر Over sold أي أن العملة أصبح سعرها منخفضاً جداً بالقياس للفترة السابقة , وبالتالي هناك احتمال لقرب ارتفاعها مرة أخرى .

يظهر المؤشر أسفل الرسم البياني وتمثل كل ساعة فيه الساعة التي تعلوه مباشرة في الرسم البياني .

يمكن وضع المؤشر على أي إطار زمني تشاء فعندما تضعه على إطار اليوم وكان المؤشر يشير ل 15 والفترة المحددة هي 20 معنى ذلك أن المؤشر يقول لك أن السعر الحالي للعملة أصبح منخفضاً جداً over sold بالمقارنة بسعره خلال العشرين يوماً السابقة وهذا قد يشير إلى احتمال عودة السعر للارتفاع فهو قد لا يهبط أكثر كثيراً من هذا الحد .

ولو كانت الإطار الزمني المختار هو إطار الساعة فمعنى ذلك أن المؤشر يقول لك أن السعر في هذه الساعة أصبح منخفضاً جداً بالنسبة للعشرين ساعة السابقة .

وهكذا على أي إطار زمني . حيث يمكنك تغيير الفترة التي يقيس المؤشر بها – وهي في المثال السابق 20 – إلى أي فترة period تشاء , ستعبر كل فترة عن شمعة في الرسم البياني فالفترة 20 تعبر عن 20 يوم في إطار اليوم وعشرين ساعة في إطار الساعة و ساعة ونصف على إطار الخمس دقائق – اي 20 * 5 دقائق -

ATTACH]18597[/ATTACH][

osama00971
09-06-2012, 08:59 PM
شرح اكثر من رائع وانا لا استغني في تحليلي عن المؤشرات التي ذكرتيها وفصلتيها بحرفية عالية جدا تسلمي بجد يا دولي وربنا يجازيك خير عن هذا الموضوع

mody14
09-06-2012, 09:11 PM
الحقيقة الماكد من المؤشرات الجديدة وكتير من المتدوالين بيعملو على هذا المؤشر بس اكتر شئ شغالين على المؤشر ابو خطين طبعا لو الواحد يقدر يستخدم المؤشر صح مع استراتجية جدا بتكون النتائج جيدة

domadoma
09-08-2012, 08:30 PM
كلامك بجد فى الصميم وصح ميه فى الميه عن كل المؤشرات المؤثره بشكل كبير فى تحديد انجاه كل عمله صاعده او هابط وتحديد اتجاه السوق بشكل عام كمان المؤشرات تختلف تبعا لاختلاف العمله المراد استخدامها ومن اهم الموؤشرات مؤشر الموفينج والتشبع

Mostafa Mando
09-08-2012, 08:57 PM
مجهود اكثر من رائع يا اختي وانا استخدم مؤشر الموفنج افريج طبعا مع الترند فعند الاتفاق في نقطة معينة يدل على قوة النقطة للدخول وانت مطمن

ahmedforex
09-08-2012, 09:18 PM
فى رأيى ان المؤشرات تتبع السعر دائما ولا يتبعها العر نفسه لذلك لن تفيدنا بشىء هام لكى نستطيع الربح من سوق الفوركس ولكن هناك الكثير من الادوات الاخرى التى تستطيع ان تفيدنا اكثر من المؤشرات العديمة الفائدة فى رأيى مثل اداة الفيبوناتشى

silver8o8
09-10-2012, 02:43 AM
حسب ماعرف بان الموضوع منقول ويوجد به صور ايضا، ارجوا اعادة رفعه مرة اخرى واظهار الصور حتى يتم الموضوع وياخذ حيزه المناسب

شكرا لك وبالتوفيق لنا ولكم

dolly fx
09-10-2012, 07:30 AM
حسب ماعرف بان الموضوع منقول ويوجد به صور ايضا، ارجوا اعادة رفعه مرة اخرى واظهار الصور حتى يتم الموضوع وياخذ حيزه المناسب

شكرا لك وبالتوفيق لنا ولكم
انا كنت عايزة ارفع الصور بس كان في مشكلة في المنتدي وقتها بس ان شاء الله هرفع الصور مع الشرح تاني

alskndry
09-10-2012, 10:42 AM
طبعا هناك من المؤشرات المفيدة جدا مثل الماكد والاستوكستيك والموفينج

اما اغلبية المؤشرات تتبع حركة السعر او تعيد رسم نفسها وهذا راى اغلب الناس

mody14
09-10-2012, 10:44 AM
انا كنت عايزة ارفع الصور بس كان في مشكلة في المنتدي وقتها بس ان شاء الله هرفع الصور مع الشرح تاني

تمام حاولى بس ترفعى الصورة عشان اى موضوع تعلمى لابد يكون لة صور عشان الاعضاء تسفيد منه ممكن يكون اللى عندة خبرة يكون فاهم الموضوع بس المبتدى محتاج انه يفهم اكتر ومشكورة جدا

remo
09-10-2012, 11:41 AM

ولا كمان الجديد الخبر نفسة هو اللى بيتبع السعر مش السعر اللى بيتبعة ودا الجديد خالص وفى نظريات بدات تشتغل على كدا

Mostafa Mando
09-10-2012, 12:25 PM

بالفعل يا اخي السكندري لذلك لا اعتمد الا على الموفينجات والماكد والاستوكاستك احيانا طبعا مدعومة بالترندات والدعوم او المقاومات وهذا الافضل

mido173
ولا كمان الجديد الخبر نفسة هو اللى بيتبع السعر مش السعر اللى بيتبعة ودا الجديد خالص وفى نظريات بدات تشتغل على كدا

ازاى الخبر هو اللى بيتبع السعر مش فاهم النقطه الغريبه دى ياريمون ؟؟
اللى اعرفه ان الخبر بيطلع والسعر بيطير فى احد الاتجاهين وبعد كده بيمشى فى مساره على حسب التحليل الفنى

trader555

معظم المؤشرات اخي تتبع السعر حتى الماكد والاستوكاستيك وغيرهم كلهم تابعين للسعر بس الي يشتغل بيهم
هتلاقيه دايما بيلجأ لصفقات التعزيز والتبريد معاها

elazez
09-15-2012, 12:52 PM
الفوركس مكمل لبعضه
ولا يمكن الاستغناء عن المؤشرات
لان ليها دور كبير في الفلترة ومساعدة المتداول في دخول الصفقات
والخروج منها باقل الخسائر الممكنة
بالتوفيق

osama00971
09-15-2012, 08:54 PM
مجهود اكثر من رائع يا اختي وانا استخدم مؤشر الموفنج افريج طبعا مع الترند فعند الاتفاق في نقطة معينة يدل على قوة النقطة للدخول وانت مطمن

فعلا يا مصطفى استخدم طريقتك كتير وبتدي نتايج كويسة ما شاء الله برايي الموفينج احسن المؤشرات الفنية

mahmoudx2
09-15-2012, 09:41 PM

mannon
09-15-2012, 11:25 PM
فعلا يا مصطفى استخدم طريقتك كتير وبتدي نتايج كويسة ما شاء الله برايي الموفينج احسن المؤشرات الفنية

الموفينج انا بصراحة لا استخدمة بشكل منتظم وشايف ا\نة من اكتر المؤشرات الى بتتبع السعر ، لكن الى فعلا بستفيد من جدا فى المؤشرات مؤشر القوة النسبية

zidane88
09-15-2012, 11:53 PM
مجهود رائع ولا شك ان المؤشرات الفنية هى جزء من الوسائل التى يعتمد عليها الكثير فى الفوركس لكى يتمكنوا من تحقيق النجاح والوصول الى الغاية التى يريدونها

amrmorasamir
09-16-2012, 12:29 AM
الموفينج انا بصراحة لا استخدمة بشكل منتظم وشايف ا\نة من اكتر المؤشرات الى بتتبع السعر ، لكن الى فعلا بستفيد من جدا فى المؤشرات مؤشر القوة النسبية

انا مش بستخدمه عشان السبب ده ياباشا بس هو لو على فريم كبير ممكن موفنج 200 و 55 يبقى دعوم ومقاومات قويه

goodshowt
09-16-2012, 01:51 AM
شرح واضح وممتاز للموشرات المهمة فى تداول الفوركس واكيد طبعا الموشرات لا يمكن الاستغاء عنها وياريت توضع لنا شرح لباقى الموشرات الموجودة فى الميتاتريد

muhannadcent
09-16-2012, 03:44 AM
يعني المؤشرات بشكل عام خطرة و لا يعتمد عليها ولكن بعض المتاجرين قد يفضلونها لسهولتها باعطاء اشارات بيع او شراء على الشارت ولكنها بصراحة هي تابعة للسعر وليس بمقدورها ان تتنبا باتجاه السعر في المستقبل

elawamy
09-16-2012, 08:07 AM
يعني المؤشرات بشكل عام خطرة و لا يعتمد عليها ولكن بعض المتاجرين قد يفضلونها لسهولتها باعطاء اشارات بيع او شراء على الشارت ولكنها بصراحة هي تابعة للسعر وليس بمقدورها ان تتنبا باتجاه السعر في المستقبل

المؤشرات تتبع للسعر ولا يمكن الاعتماد فقط عليه ولكن كل مؤشر وله وظيفته التى تساعد على اتخاذ القرار بشأن جزئية معينة

medhat4forex
09-16-2012, 11:34 AM

دى حقيقة فعلا ان الموفينجات عامتا تتبع السعر ولكن لو تم توظيفها على انها تاكيدية فقط من الممكن ان تفيدك جدا فى العمل

2rimal
09-16-2012, 11:41 AM
دى حقيقة فعلا ان الموفينجات عامتا تتبع السعر ولكن لو تم توظيفها على انها تاكيدية فقط من الممكن ان تفيدك جدا فى العمل

صحيح هذا اخي مدحت فانا اعمل بالموفنج على التقاطعات و لها نتاءج مبهرة جدا ، و كل المؤشرات فهي تتبع السعر و لكن يجب استثمارها على احسن وجه

ahmed rabee
09-16-2012, 11:53 AM
مشكور يا اخي علي المجهود الرائع بس اعتقد ان اغلب المؤشرات مبتتوقعش حركه السعر في الفتره اللي جايه

هي بتتبع حركه السعر فقط واحنا من خلال الحركه اللي المؤشر بيقدمها عن الفتره السابقه دي بنتوقع السعر الفتره القادمه

ahmedforex
09-16-2012, 12:07 PM
مشكور يا اخي علي المجهود الرائع بس اعتقد ان اغلب المؤشرات مبتتوقعش حركه السعر في الفتره اللي جايه

هي بتتبع حركه السعر فقط واحنا من خلال الحركه اللي المؤشر بيقدمها عن الفتره السابقه دي بنتوقع السعر الفتره القادمه

المؤشرات دائما تتبع حركة السعر وبالتالى لا تستطيع التنبأ بالحركة المستقبلية لازواج العملات بواسطة المؤشرات لان لو كان هناك مؤشر يعطينا حركة السوق القادمة لكنا اتبعناه ولكن يجب علينا توقع الاتجاه القادم عن طريق اى نوع من انواع التحليل المعروفة

elazez
09-16-2012, 06:41 PM
هي المؤشرات دائما مفيدة في تحليل السعر
يعني بتكون ماشية مع السعر لحظة بلحظة
سؤالي بقا هنا
مفيش مؤشرات تتتوقع حركة السعر مسبقا واماكن تكون القمم والقيعان
وبالتالي هنقدر نحقق ارباح كبيرة

khali
09-16-2012, 06:44 PM
الصراحة من وجهة نظري ان المؤشرات ما هي الا مضيعة للوقت لانها كلها تتبع السعر ولن تجد اي مؤشر يعطيك اشارة مبكرة و لهذا فانا فقط اكتفي بالدايفرجنس فقط

mannon
09-16-2012, 11:53 PM
الصراحة من وجهة نظري ان المؤشرات ما هي الا مضيعة للوقت لانها كلها تتبع السعر ولن تجد اي مؤشر يعطيك اشارة مبكرة و لهذا فانا فقط اكتفي بالدايفرجنس فقط

طبعا ياخى الكريم وجهة نظرك تحترم وعلى فكرة فى ناس كتير بتقول كدة على المؤشرات وفى نفس الوقت فى ناس بتشوف انها مفيدة جدا وممكن يعتمد عليها فقط فى المتاجرة

zidane88
09-17-2012, 12:17 AM

المؤشرات يا اخى فى الاصل يصنع من خلالها الكثير من الاستراتيجيات ويمكن استخدامها على فريمات كبيرة هيكون لها نتائج افضل بكثير ولكن عليك بتجربتها

muhannadcent
09-17-2012, 01:24 AM
يعني المؤشرات لا ادري هناك اشخاص يتعاملون معها جيدا مع اني لو اوفق معها نهائيا في الماضي فقد استخدمت معظم المؤشرات الرئيسية او المصنوعة من قبل اسخاص يعني انا شايف انه المؤشرات ليس لها منطق احيانا في تحديد اتجاه السعر

ibrahem abdeen
09-17-2012, 05:14 AM
المؤشرات ايها الاعضاء الكرام اداة من ادوات التحليل الفنى ولا يمكن أن نعتمد على شىء واحد فقط فى تحليلنا ، ولذلك لكل من يقول ان المؤشرات ليس لها اهمية هذا ليس بصحيح فكل شىء يعطينا معلومة معينة او نرى من خلاله تصور معين ولا يمكن ان نقول اننا بمؤشر مثلا قادرين على ان نربح من السوق فقط نقول ان هناك الكثير من الادوات وعلينا استغلالها ولا يوجد شىء فى هذه الدنيا ليس له فائدة .

medhat4forex
09-17-2012, 12:58 PM
يعني المؤشرات لا ادري هناك اشخاص يتعاملون معها جيدا مع اني لو اوفق معها نهائيا في الماضي فقد استخدمت معظم المؤشرات الرئيسية او المصنوعة من قبل اسخاص يعني انا شايف انه المؤشرات ليس لها منطق احيانا في تحديد اتجاه السعر

المؤشرات الفنية فى اغلب الاحيان يكون لها تاثير ايجابى للمتاجر لان فى ناس تعتمد على هذه المؤشرات الفنية فى تحقيق الكثير من النجاح فى الفوركس

elawamy
09-17-2012, 04:56 PM
المؤشرات الفنية فى اغلب الاحيان يكون لها تاثير ايجابى للمتاجر لان فى ناس تعتمد على هذه المؤشرات الفنية فى تحقيق الكثير من النجاح فى الفوركس

بس لازم تكون مساعده مش اساسية لان مافيش مؤشر ظهر حتى الان يمكن الاعتماد علية كليا بدون تحليل

dolly fx
09-17-2012, 05:10 PM
المؤشرات ايها الاعضاء الكرام اداة من ادوات التحليل الفنى ولا يمكن أن نعتمد على شىء واحد فقط فى تحليلنا ، ولذلك لكل من يقول ان المؤشرات ليس لها اهمية هذا ليس بصحيح فكل شىء يعطينا معلومة معينة او نرى من خلاله تصور معين ولا يمكن ان نقول اننا بمؤشر مثلا قادرين على ان نربح من السوق فقط نقول ان هناك الكثير من الادوات وعلينا استغلالها ولا يوجد شىء فى هذه الدنيا ليس له فائدة .

انا معاك طبعا ان المؤشر لوحدة مش كفاية ولكن ممكن يكون عامل مساعد

Morgan
09-17-2012, 05:35 PM
المؤشرات جيده جدا لو تم فهمها واستخدامها بصوره جيده
بس المهم عدم الاعتماد عليها فقط بل الافضل دمجها مع بعض انواع التحليل الاخرى
كالتحليل الكلاسيكى مثلا وبهذه الطريقه تكون لدينا صفقات وفرص قويه
شكرا على الموضوع

mido173
09-17-2012, 05:38 PM
المؤشرات جيده جدا لو تم فهمها واستخدامها بصوره جيده
بس المهم عدم الاعتماد عليها فقط بل الافضل دمجها مع بعض انواع التحليل الاخرى
كالتحليل الكلاسيكى مثلا وبهذه الطريقه تكون لدينا صفقات وفرص قويه
شكرا على الموضوع

مينفعش اى حد يعتمد على مؤشر فقط لان كده هيخسر بدون شك حتى لو كسب فى الاول كتير منه لان اغلب المؤشرات كاذبه ومجرد انها تتبع السعر

amrmorasamir
09-17-2012, 05:44 PM
بصراحة انا لا اعتمد نهائيا على المؤشرات لانها ما هى الا انعكاس للاسعار ولا يمكنها ابدا التنبؤ بالاسعار المستقبلية

ahmedforex
09-17-2012, 10:04 PM

اتفق معك اخى الكريم ولو كان هناك مؤشر سحرى لربحنا منه جميعا واعتقد ان هناك الكثير من الادوات السحرية كما يطلقون عليها مثل اداة الفيبوناتشى واعتقد ان ليس هناك شىء متكامل مهما استخدمت ملايين المؤشرات

2x1
09-17-2012, 10:11 PM
هايل الموضوع اكثر من رائع والكل ممكن يستفيد منة الف شكر اخي كفيت ووفيت احن بنتمني منك مواضيع مفيدة اكتر واكتر جزاك الله خير عنا

trader555
09-17-2012, 10:31 PM
اتفق معك اخى الكريم ولو كان هناك مؤشر سحرى لربحنا منه جميعا واعتقد ان هناك الكثير من الادوات السحرية كما يطلقون عليها مثل اداة الفيبوناتشى واعتقد ان ليس هناك شىء متكامل مهما استخدمت ملايين المؤشرات

في السوق ده الادوات كتير والطرق والاستراتجيات القويه كتير بس المهم اننا نختار منهم الي نقدر نشتغل بيها فعلا
ونوظفها صح في المتاجره

Mostafa Mando
09-18-2012, 05:35 AM
في السوق ده الادوات كتير والطرق والاستراتجيات القويه كتير بس المهم اننا نختار منهم الي نقدر نشتغل بيها فعلا
ونوظفها صح في المتاجره

المشكلة ليست في الاستراتيجيات او هذه الاشياء المشكلة في المتاجر الذي يستطيع ان يصبر ويلتزم بالاستراتيجية ليس اكثر فاذا استطاع ان يتحكم في نفسه ويلتزم هو ضمن النجاح

Morgan
09-18-2012, 09:09 AM
مينفعش اى حد يعتمد على مؤشر فقط لان كده هيخسر بدون شك حتى لو كسب فى الاول كتير منه لان اغلب المؤشرات كاذبه ومجرد انها تتبع السعر

للاسف يوجد بعض المبتدئيب بيستسهلو الموضوع بدل مايتعلم ازاى يرسم فيبوناتشى ويرسم ترند ونمازج
يروح مجمع توليفه من المؤشرات ويعتمد عليها وممكن تنجح فى بعض الظروف
بس ده لا يجعله يغفل عن قيمه انواع التحليل الاخرى الاساسيه

medhat4forex
09-18-2012, 01:19 PM
بس لازم تكون مساعده مش اساسية لان مافيش مؤشر ظهر حتى الان يمكن الاعتماد علية كليا بدون تحليل

انا اعتمد على توليفة من المؤشرات مع بعض وتقريبا هما حوالى 6 مؤشرات وبشتغل بيهم كلهم مع بعض

hinand
09-18-2012, 05:22 PM
شرح اكثر من رتئع من اننى بصراحه لا اعتمد و لا اثق كثيرا فى المؤشرات حيث انها تتبع السعر ولا تعبر عنه

khali
09-18-2012, 05:31 PM
احسن شيئ ممكن تستغله في المؤشرات هو الدايفرجنس و اخص بالذكر مؤشر الا ار اس اي و ايضا الماكد و غير ذالك فلا اعتقد انه قد يساعد في المتاجرة و بالاخص الاستوك مؤشر فاشل بمعنى الكلمة

mido173
09-18-2012, 06:03 PM
احسن شيئ ممكن تستغله في المؤشرات هو الدايفرجنس و اخص بالذكر مؤشر الا ار اس اي و ايضا الماكد و غير ذالك فلا اعتقد انه قد يساعد في المتاجرة و بالاخص الاستوك مؤشر فاشل بمعنى الكلمة
على فكره المؤشرات دى عن تجربه شخصيه فهى ممتازه جدا وانا متفق معاك فيها
والاستوكاستك مش فاشل على فكره بس لازم تدخل عليه صح وعلى فريم كبير

ahmedforex
09-18-2012, 06:13 PM

انا اختلف معك فى الرأى اخى الكريم فلا يوجد اى من المؤشرات التى ذكرتها اى شىء مفيد بل بالعكس اعتماد المضاربين على مثل هذه المؤشرات التى لا تنفع بأى شىء هى السبب الكبير فى خسارتهم دائما

elawamy
09-18-2012, 07:07 PM
انا اختلف معك فى الرأى اخى الكريم فلا يوجد اى من المؤشرات التى ذكرتها اى شىء مفيد بل بالعكس اعتماد المضاربين على مثل هذه المؤشرات التى لا تنفع بأى شىء هى السبب الكبير فى خسارتهم دائما

لا ياراجل ازاى بتقول كده ده الدايفرجنس من اصدق الاشارات فى الفوركس وخصوصا بالفريمات الكبيرة وده عن تجربة شخصية مش كلام وخلاص

osama00971
09-20-2012, 09:38 AM
في مؤشرات فعلا بتساعد على تحديد نقاط الدخول والخروج ويوجد مؤشرات مفيدة جدا بالفعل ..

ProTrader
09-20-2012, 10:16 AM
اخي هناك انواع عديدة من المؤشرات
و يجب ان نختار المؤشرات التي تتلائم مع استراتيجيتنا

elawamy
09-20-2012, 10:58 AM

بالفعل ومن اهم المؤشرات بنظرى هو البولينجر باندز لان السحر يحترمة بطريقة مذهلة ويظهر لك التذبذب

medhat4forex
09-20-2012, 01:20 PM

وهذا يعتمد علىا لتجربة المستمرة لكل المؤشرات الفنية لكى تتمكن من اختيار المؤشر الفنىا لافضل الذى يمكنك ان تعمل به

elawamy
09-20-2012, 07:31 PM
وهذا يعتمد علىا لتجربة المستمرة لكل المؤشرات الفنية لكى تتمكن من اختيار المؤشر الفنىا لافضل الذى يمكنك ان تعمل به

انا ارى ان مؤشرات الميتا الافتراضية رائعه وافضلها على الاطلاق هو البولينجر باندز

fevavdyas
09-27-2012, 09:41 AM
افضلهم من وجهة نظري هو مؤشر الموفينج و خاصة علي الفريمات طويلة المدي - لانه غالبا ما تكون حركته في تجاه متناسق مع السعر تجاه الترند العام للشارت ولا يتاثر كثيرا بحالات التذبذب بعكس كل من الماكد و الار اس اي الذي غالبا ما تؤثر التذبذبات بكل كبير في اشاراته

trader555
09-27-2012, 11:30 AM

فعلا التجربه هنا خير برهان وهيا اللي هتساعد المتاجر فعلا انه يختار المؤشر اللي يناسبه في العمل
واللي يقدر يفهم اشاراته ويوظفه صح في متاجرته

osama00971
09-28-2012, 12:05 PM
انت لازم تجرب كل حاجة بنفسك وتتدرب على كل حاجة بنفسك ولفترة كافية علشان تشعر بالنجاح ان شاء الله

ro2a
10-15-2012, 02:23 PM
شرح جيد جدا يا دوللي انا استفدت كثيرا من الشرح دا انا بلجأ للمؤشرات لكن لا اعتمد عليها اعتمادا كليا لانها غالبا تكون كاذبه

elzeel
10-15-2012, 02:55 PM
اكيد المؤشرات طبعا ليها قيمه كبيره جدا فى معرفه اتجاه الاسعار ولكن برده العمل عليها مش سهل انا بحاول ادرس
انواع مؤشرات معينه عشان ابدا بيها عملى ان شاء الله لانى بشتغل بتحليل مباشر للمنصه بدون مؤشرات اطلاقا

sasostyle
10-15-2012, 03:22 PM
المؤشرات جيداا جداا لمن يفهمها ويظبط اعداداتها وهي مهمة جداا في التداول ولازم الجميع يجربها خصوصا مؤشر البولنجر باند والاستوكاستيك معاا

daisy
10-18-2012, 12:54 PM
موضوع كويس
والمؤشرات فعلا بتفيد بس مينفعش نعتمد عليها فى الدخول او الخروج لان ببساطه المؤشرات بتتبع حركة السعر
مش هى الصانع لحركة السعر زى الاخبار مثلا

aboualy
10-18-2012, 01:01 PM
المؤشرات جيداا جداا لمن يفهمها ويظبط اعداداتها وهي مهمة جداا في التداول ولازم الجميع يجربها خصوصا مؤشر البولنجر باند والاستوكاستيك معاا

اتفق معك فى انا موشر البولينجر باند من المؤشرات الجيده وانا لى تجربه كبيرة معه من خلال استراتيجية القاهرة ولكن طبعا هو فى الاستراتيجية واحد من ضمن باقى المؤشرات ولا يجوز الدخول فى صفقه اعتمادا عليه وحده

zidane88
10-18-2012, 02:06 PM
موضوع كويس
والمؤشرات فعلا بتفيد بس مينفعش نعتمد عليها فى الدخول او الخروج لان ببساطه المؤشرات بتتبع حركة السعر
مش هى الصانع لحركة السعر زى الاخبار مثلا

المؤشرات لا تعتمد عليها بفمبردها ويجب ان يكون معك طريقة اخرى يتم الاعهتماد عليها بجوار المؤشراتل ان المؤشرات غير دقيقة

mostafa s
10-19-2012, 08:18 AM
المؤشرات الفنيه وخصوصا المؤشرات الفنيه المتعارف عليها والمشهوره تفيد فى التحليل جدا ولكنها بمفردها عديمه النفع لانها تتبع السعر

midosafwat
10-19-2012, 09:59 AM
فى مؤشرات بتبقى معمولة على طرق رقمية او تحليل فنى او كلاسيكى وبالتالى المؤشرات ليها احترامها مش مجرد اله ملهاش لازمة يعنى

medhat4forex
10-19-2012, 11:48 AM
فى مؤشرات بتبقى معمولة على طرق رقمية او تحليل فنى او كلاسيكى وبالتالى المؤشرات ليها احترامها مش مجرد اله ملهاش لازمة يعنى

فعلا فى الكثير منا لمؤشرات الفنية التى يكون لها هدف وطرثيقة رقمية يتم العمل بها كما يوجد الكثير من المؤشرات الفنية التى تعمل عهلى طرق اخرى

amr
10-19-2012, 12:14 PM
فى رأيى ان المؤشرات تتبع السعر دائما ولا يتبعها العر نفسه لذلك لن تفيدنا بشىء هام لكى نستطيع الربح من سوق الفوركس ولكن هناك الكثير من الادوات الاخرى التى تستطيع ان تفيدنا اكثر من المؤشرات العديمة الفائدة فى رأيى مثل اداة الفيبوناتشى
صحيح كلامك المؤشرات بتتبع السعر ومينفعش الاعتماد عليها بمففردها لكن الاستعانة بها كمساعد بجانب الادوات الاخرى زى فيبوناشى ترندات او دعوم ومقاومات التحليل الفنى عموما .

warlord42
10-19-2012, 02:11 PM
المؤشرات انا اعتبره جندى مجهول لا نهتم بها و نتوقع منها كل شىء انا من الاشخاص كنت ىاكره المؤشرات و بدات فى تعلمها و القراءه عنها و اكتشفت انها مفيده جدا

Realist Killaz
10-19-2012, 02:17 PM
والله موضوعك مفيش جدا وجميل جدا والله مشكور جدا اخى العزيز
ع التوضيح والشرح الرائع ده

موفق ان شاء الله

تقبل مرورى

alskndry
10-19-2012, 02:32 PM
صراحة شرح رائع بس لا افضل استخدام المؤشرات لان اغلبها غير صحيح او يعطى اشارات غير صحيحية

elsaden
10-20-2012, 01:02 AM
فيه بعض الاخوه بيقدر يعتمد على المؤشرات فى المتاجره ويحقق منها تحليل جيد بس انا بصراحه لحد دلوقتى مش قادر اعرف استفيد منهم

fevavdyas
10-23-2012, 11:58 AM
فيه بعض الاخوه بيقدر يعتمد على المؤشرات فى المتاجره ويحقق منها تحليل جيد بس انا بصراحه لحد دلوقتى مش قادر اعرف استفيد منهم

حاول ان تتدرب علي طرق التحليل الفني المختلفة اخي الكريم - مثل طريقة الوافي مثلا او غيرها من الطرق الاخري و انت ستعرف مدي اهمية المؤشرات الفنية في تحليل حركة السوق

souzy
10-23-2012, 12:34 PM
كلام مظبوط فعلا وشرح وافي وكافي اشكرك
فعلا لازم نتبع المؤشرات لان ليها دور مهم في الصفقه وتجنب الخساره

ahmedforex
10-23-2012, 12:45 PM
كلام مظبوط فعلا وشرح وافي وكافي اشكرك
فعلا لازم نتبع المؤشرات لان ليها دور مهم في الصفقه وتجنب الخساره
بما ان المؤاشرات اختى الفاضله تتبع السعر فعندما نتبع حركتها يمكن ان تعطى لنا اشارة كاذبة ولذلك من الافضل الحصول على اكثر من اشارة تأكيد لكى نحصل على معلومة بنسبة عالية

trader555
10-23-2012, 01:53 PM
بما ان المؤاشرات اختى الفاضله تتبع السعر فعندما نتبع حركتها يمكن ان تعطى لنا اشارة كاذبة ولذلك من الافضل الحصول على اكثر من اشارة تأكيد لكى نحصل على معلومة بنسبة عالية

الافضل التدريب على المؤشر بتاعنا على الديمو فتره لمعرفه الاعدادت المناسبه للفريم اللي احنا بنشتغل عليه علشان ده هيساعدنا
اكتر في فلتره اشارات المؤشر الكاذبه عن الصادقه

medhat4forex
10-23-2012, 02:19 PM

المؤشرات الفنية لها الكثير من الاخطاء ويجب قبل ان تفكر فى العمل على المؤشرات ان تعرف هذا جيدا ان تجعهل المؤشر عمل مساعد

forex10
10-23-2012, 09:35 PM
بصراحة الصور مطلوبة في الشرج ده لان لما اقرا الموضوع فيه مصطلحات جديدة عليا و ممكن كنت افهم اكتر لو كان في صورة والا اتنين ان مستني منك تنزل الصور و شكرا على المجهود

mannon
10-23-2012, 11:50 PM
المؤشرات الفنية لها الكثير من الاخطاء ويجب قبل ان تفكر فى العمل على المؤشرات ان تعرف هذا جيدا ان تجعهل المؤشر عمل مساعد

على فكرة فى حجاة مهمة جدا مش بناخد بالنا منها بالنسبة للعمل على المؤشرات
وهى الاعدادت ، لان ممكن تغير بسيط فى اعدادت المؤشر تغير طريقة عملة نهائى

elsaden
10-24-2012, 05:39 AM
على فكرة فى حجاة مهمة جدا مش بناخد بالنا منها بالنسبة للعمل على المؤشرات
وهى الاعدادت ، لان ممكن تغير بسيط فى اعدادت المؤشر تغير طريقة عملة نهائى

والمشكله اخى مينا ازاى نقدر نعرف الاعدادات بتاعة كل عمله .. وازاى نقدر نغيرها .. هو ده المهم

medo1
10-24-2012, 11:17 AM
شرح رائع لمؤشر الماكد كيفية استخدامه
وكذلك مؤشر الار اس اي
شكرا علي الشرح الرائع المفيد

mai
10-24-2012, 11:47 AM
شرح رائع جدا شكرا ليك علي المجهود الرائع
طلب ممكن تكبر الخط شويه عشان اكمل بقيت الموضوع
وتمنياتي لك بالتوفيق

logly
10-24-2012, 08:57 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كلامك فى الصميم اخى الطيب

جزاك الله كل خير

بالتوفيق للجميع ان شاء الله

fevavdyas
10-24-2012, 09:53 PM
الافضل التدريب على المؤشر بتاعنا على الديمو فتره لمعرفه الاعدادت المناسبه للفريم اللي احنا بنشتغل عليه علشان ده هيساعدنا
اكتر في فلتره اشارات المؤشر الكاذبه عن الصادقه

كل فريم زمني اخي الكريم و له اعدادته الخاصة - بمعني انه من غير المنطقي ان تتداول علي فريم الربع ساعة مثلا بنفس الاعدادات التي تتداول بها علي فريم الساعة و تريد من المؤشر ان يعمل بنفس الكفاءة

Madoegy
10-24-2012, 10:55 PM

طبيعي إن العمل على اي مؤشر بيكون من خلال استراتيجية مش العمل على المؤشر بمفرده ده صعب طبعا ومش هيجيب نتيجة ايجابية كبيرة أحيانا

elsaden
11-03-2012, 09:35 PM
انا شايف ان المؤشرات اغلبها بيكون فعلا غير مجدى اثناء التداول وقليل منها الى ممكن الاعتماد عليه وقت التداول لان اغلبها فعلا بيكون خادع

maysa hanafy
11-04-2012, 01:34 AM
تمام كلامك زي الفل ومهم جدا وصح جدا كمان وعموما المؤشرات مهمة جدا هو طبعا في ناس مش بتستخدمها بس ان شايفة انها مهمة جدا حتي لو مش هعتمد عليها اعتماد كلي فالمؤشرات بتساعدني في توضيح الصورة الكلية للسوق

Kingman
11-04-2012, 04:58 AM
انا شايف ان المؤشرات اغلبها بيكون فعلا غير مجدى اثناء التداول وقليل منها الى ممكن الاعتماد عليه وقت التداول لان اغلبها فعلا بيكون خادع

انا عن نفسى لااحب المؤشرات ولا استخدم الا القليل جدا منها فى التداول لكن هذا لايمنع ان من يجيد العمل بالمؤشرات ويفهمها جيدا وكيف يوظفها فى السوق هيقدر يستفيد منها جدا فى التعامل مع السوق

elzeel
11-04-2012, 08:48 AM
انا عن نفسى لسه شايف مؤشر قوى جديد فى منتدى اجنبى كانو بيتكلمو عنه وبيتوقعوله نجاح كبير
وجارى تجربته الاجتياطيه وان شاء الله يكون قوى ودا هيكون اول مؤشر اشتغل عليه باذن الله

silverfox91
11-04-2012, 09:48 AM
المؤشرات تساعد على توقع السعر بنوعين اول نوع هوا الانتشار اذا وجد مؤشر العالم كله يتاجر عليه هتلاقى السعر بيحرك معاه زى الفيبو مثلا ومؤشر تانى مثلا بيبقى عن طريق التجريب يعنى بتقعد تشوف كدا وترسم هتلاقى السعر مثلا بيمر بنقطه كذا لما يخترق الخط كذا فبتحط انت الاساسات للمتاجرة بتاعتك

mannon
11-04-2012, 11:15 AM
المؤشرات تساعد على توقع السعر بنوعين اول نوع هوا الانتشار اذا وجد مؤشر العالم كله يتاجر عليه هتلاقى السعر بيحرك معاه زى الفيبو مثلا ومؤشر تانى مثلا بيبقى عن طريق التجريب يعنى بتقعد تشوف كدا وترسم هتلاقى السعر مثلا بيمر بنقطه كذا لما يخترق الخط كذا فبتحط انت الاساسات للمتاجرة بتاعتك

معاك يمعلم وفى مؤشرات كمان بتعتمد على التشبع
زى مؤشر القوة النسبية الى بعتبرة افضل انوااع المؤشرات الموجودة

انا عن نفسى لسه شايف مؤشر قوى جديد فى منتدى اجنبى كانو بيتكلمو عنه وبيتوقعوله نجاح كبير
وجارى تجربته الاجتياطيه وان شاء الله يكون قوى ودا هيكون اول مؤشر اشتغل عليه باذن الله

طيب منتظرينك يمعلم وان شاء الله نستفيد منة وتجيبة هنا فى قسم الؤشرات

Gentel man
11-04-2012, 02:09 PM
معاك يمعلم وفى مؤشرات كمان بتعتمد على التشبع
زى مؤشر القوة النسبية الى بعتبرة افضل انوااع المؤشرات الموجودة

طيب منتظرينك يمعلم وان شاء الله نستفيد منة وتجيبة هنا فى قسم الؤشرات

واحب اضيف ان افضل المستويات لمؤشر القوه النسبيه ار اس اى

مستوى 70 - 50 - 30

يجب اضافه المستويات دى عند العمل على هذا المؤشر

ودى وتقديرى

midosafwat
11-04-2012, 03:00 PM
اه انا عارف ال 70
وال 30
وال50 بيقولوا لو فوقه السعر يبقى شرا
ولو تحته يبقى بيع بس لازم منعتمدش عليه لوحده

noureen
11-04-2012, 03:18 PM
شرح رائع فعلا و المؤاشرات رغم انى لا اعتمد عليها كليا بس فى حين اجتماع اكثر من واحد بتكون صادقه
و كمان فى مؤاشرات بيحترمها السعر جدا

esraa
11-04-2012, 03:54 PM
اه انا عارف ال 70
وال 30
وال50 بيقولوا لو فوقه السعر يبقى شرا
ولو تحته يبقى بيع بس لازم منعتمدش عليه لوحده

ال 30 وال70 دول مستويات التشبع فى المؤشر نتعامل معاهم زى الاستوكاستيك بالظبط لما السعر يقطعهم نازل او طالع يبقى بيع وشرا

ahmed rabee
11-04-2012, 04:27 PM
ال 30 وال70 دول مستويات التشبع فى المؤشر نتعامل معاهم زى الاستوكاستيك بالظبط لما السعر يقطعهم نازل او طالع يبقى بيع وشرا

تمام كدا ولو ظبطنا اعدادات الفتره وخليناها زي الاستوكاستيك هنلاقي الاتنين بيدوا نفس الاشاره بالظبط في نفس الوقت ود ممكن نستفاد منه في تاكيدات اشارة ستوكاستيك

resala11111
11-04-2012, 05:07 PM
تمام ودى فعلا فى اغلب الاستراتيجيات بتعتمد عليهم وانا اظن ان المؤشرات دى بتنزل اتوماتيك الاغلب فيها مع اى ميتاتريدر...وعلشان كدة المتداول لابد ان ياتى بكل ما هو جديد ....وتقبل مرورى

المغامر
11-04-2012, 05:10 PM
شرح ممتاز ولا غنى عن المؤشرات لتحديد اتجاة العملة وياريت ديما يكون فى اضافة جديدة للموضوع الرئع اخى الكريم وجزاك الله كل خير ان شاء الله بالتوفيق للجميع

osama00971
11-04-2012, 06:07 PM
شكرا على الموضوع الجمل ده واعتقد ان المؤشرات عامل اساسي في تحريك السعر ايضا ويحترمها السعر خصوصا على الفريمات الكبيرة

وحضرتك وضحتي مؤشرات كثيرة مهمة جدا وطريقة استخدامها شكرا جزيلا

amrmorasamir
11-04-2012, 06:15 PM
شكرا على الموضوع الجمل ده واعتقد ان المؤشرات عامل اساسي في تحريك السعر ايضا ويحترمها السعر خصوصا على الفريمات الكبيرة

وحضرتك وضحتي مؤشرات كثيرة مهمة جدا وطريقة استخدامها شكرا جزيلا

لا طبعا يااسامه ازاى المؤشرات عامل اساسى فى تحريك السعر المؤشرات ماهى الا تابعه للسعر فقط عشان كده اللى بيعتمد عليها بيخسر كتير وهى بتعيد رسم نفسها مع كل ارتفاع وانخفاض للسعر

mido33
11-04-2012, 06:58 PM
اه تكام مشكور اخي علي هذا الجهد المؤشرات بتاثر بشكل كبير في تحديد اتجاه العملهسواء صعود او هبوط وبتحدد اتجاه السوق بشكال عام

rania1
11-04-2012, 07:25 PM
لا طبعا يااسامه ازاى المؤشرات عامل اساسى فى تحريك السعر المؤشرات ماهى الا تابعه للسعر فقط عشان كده اللى بيعتمد عليها بيخسر كتير وهى بتعيد رسم نفسها مع كل ارتفاع وانخفاض للسعر

صحيح لان المؤشرات بترسم حركة السعر عشان توضحلنا علاقة معينه لكن هى مش سبب فى ان السعر يتحرك الحركة دى بالذات ولكنها تعتبر اداه للتوضيح فقط

ahmedforex
11-06-2012, 01:20 PM
++
صحيح لان المؤشرات بترسم حركة السعر عشان توضحلنا علاقة معينه لكن هى مش سبب فى ان السعر يتحرك الحركة دى بالذات ولكنها تعتبر اداه للتوضيح فقط
المؤشرات بتظهر لنا قيم معينة نقدر نحدد بيها حالة السعر بس مش دايما بيبقى توقعنا بناءا عليها صحيح بس لو دمجنا اكثر من اداة مع اكثر من مؤشر التوقع بيبقى نسبة دقته عالية

ahmedkaka
11-07-2012, 08:45 PM
++
المؤشرات بتظهر لنا قيم معينة نقدر نحدد بيها حالة السعر بس مش دايما بيبقى توقعنا بناءا عليها صحيح بس لو دمجنا اكثر من اداة مع اكثر من مؤشر التوقع بيبقى نسبة دقته عالية

فعلا لازم المؤشرات تتفق مع الترند ومع نسب الفيبوناتشى خصوصا ان كثير من المؤشرات بتسير فى اتجاه السعر والاعتماد على المؤشرات فقط مش بالدقة اللى نعتمد عليها لوحدها

fevavdyas
11-08-2012, 01:07 AM
++

المؤشرات تحلل حركة السعر فقط اخي الكريم - و لكن ليس معني ذلك ان اشاراتها المستقبلية بالضرورة ان تكون صحيحة و خاصة في اوقات التذبذبات - لذا فليس من الافضل ان تعتمد عليها اذا كنت متداول قصير المدي

midosafwat
11-08-2012, 01:41 AM
ماهى بتحلل يا باشا زى مانت مثلا بتعمل تلحيلكا لفنى وانت لما بتعمل تحليلك مهو ممكن يعكس عادى وهى المؤشرات كدة بالظبط فده معناه انها مهمة جدا

trader555
11-08-2012, 03:07 PM
المؤشرات تحلل حركة السعر فقط اخي الكريم - و لكن ليس معني ذلك ان اشاراتها المستقبلية بالضرورة ان تكون صحيحة و خاصة في اوقات التذبذبات - لذا فليس من الافضل ان تعتمد عليها اذا كنت متداول قصير المدي

المؤشرات بتديك اشارات تبعا لحاله السعر في الوقت الحالي لكن مش بتسبق السعر وتديك اشارات مستقبليه ابدا
انت بتدرس اشاراتها الحاليه وبناء عليه بتشوف هل السعر هيصعد ولا هينزل وكده

newfxs
11-08-2012, 04:09 PM
فعلا لا يمكن الاعتماد عليها وحدها في المتاجره لان وظفتها الفلتره فقط يعني اداه بتساعد علي التوقع بجانب الترندات والدعوم والمقاومات
واغلبها بتخدع المتاجر لو اكتفي بها

fevavdyas
11-09-2012, 02:29 AM
فعلا لا يمكن الاعتماد عليها وحدها في المتاجره لان وظفتها الفلتره فقط يعني اداه بتساعد علي التوقع بجانب الترندات والدعوم والمقاومات

بالطبع ليس المفترض ان تكتفي بها و لكن الاستعانة بها لتحليل حركة السوق هو الاصل و ياحبذا اذا كان ذلك علي اكثر من فريم حتي تكون نتائج التحليل اكثر مصداقية و تكون اشارة الفريم الاكبر اقوي من الفريم الاصغر

osama00971
11-09-2012, 08:27 AM

اتفق معك يا عمرو انا كان قصدي ان السعر بيحترمها مش اكتر وشكرا على تصحيحك للمعلومة ودي زلة لسان يا باشا

هههههههه واكيد ممكن الواحد يتاجر بدون مؤشرات حسب استراتيجيته

midosafwat
11-09-2012, 09:55 AM
بس برضه ياعمرو فى مؤشرات مهما عكست او رسمت نفسها المهم رسمتها الاولى واشارتها بتكون قوية مهما حصلت انعكاسات عادى زى مابيحصل فى التحليل الفنى

zidane88
11-09-2012, 11:25 AM
المؤشرات بتديك اشارات تبعا لحاله السعر في الوقت الحالي لكن مش بتسبق السعر وتديك اشارات مستقبليه ابدا
انت بتدرس اشاراتها الحاليه وبناء عليه بتشوف هل السعر هيصعد ولا هينزل وكده

احسن حاجة للمؤشرات انه يتم استخدامها بناءا على انها عامل مساعد لنا فقط ولا نعتمد عليها على انها الطريقة او الوسيلة التى نعمل بها اساسيا

daisy
11-09-2012, 11:33 AM
للاسف مقدرتش اقرء الموضوع لان الخط صغير فيه جدا
ياريت لو تعمل تعديل وتكبر اخط
لان واضح ان المعومات كتير ومهمه

وبشكل عام مهم جدا ان اى حد يستخدم المؤشرات يعرف انها بتتبع السعر
يعنى مينفعش تعتمد عليا
لكن ممكن تستفيد من مساعدتها

ahmedxp
11-09-2012, 11:47 AM
ارى ان الماكد من المؤشرات الجديدة وكثير من المتدوالين يعملون على هذا المؤشر ولكن لا يمكن الاستغناء عن المؤشرات الاخرى لان ليها دور كبير في الفلترة ومساعدة المتداول في دخول الصفقات والخروج منها باقل الخسائر

noureen
11-09-2012, 03:53 PM

لا يمكن الاعتماد عليها وحدها فى التحليل و بكن ممكن نعتبرها فلاتر للسعر وجودها تاكيد لنا على الدخول فى صفقه ما مثلا
و طبعا مش كل المؤاشرات مفروض تصدق فيها بس حاول تجربهم و تشوف ايه منهم اصدق

2rimal
11-09-2012, 04:31 PM
ارى ان الماكد من المؤشرات الجديدة وكثير من المتدوالين يعملون على هذا المؤشر ولكن لا يمكن الاستغناء عن المؤشرات الاخرى لان ليها دور كبير في الفلترة ومساعدة المتداول في دخول الصفقات والخروج منها باقل الخسائر

الماكد هذا يعتبر من افضل المؤشرات في الفوركس لما له من قوة في تحديد السوق اين اتاجهه و خصوصا اذا تم وفق كمعايير فنية جيدة ، فهو يعطي نقط دخول ممتازة و خاصة في الفريمات المتوسطة

trader555
11-09-2012, 04:33 PM
احسن حاجة للمؤشرات انه يتم استخدامها بناءا على انها عامل مساعد لنا فقط ولا نعتمد عليها على انها الطريقة او الوسيلة التى نعمل بها اساسيا

بس فيه ناس بتسخدم المؤشرات فقط ممكن مؤشرين بس زي الار اس ار ومؤشر البولنجر وشغالين بيه كويس
المهم انك تقدر تسكب بيهم وده الهدف

mido173
11-09-2012, 04:35 PM
بس فيه ناس بتسخدم المؤشرات فقط ممكن مؤشرين بس زي الار اس ار ومؤشر البولنجر وشغالين بيه كويس
المهم انك تقدر تسكب بيهم وده الهدف

انا بستخدم مؤشرين برده وهما الاستوكاستك والبولنجر بس ده فى الاسكلبنج فقط غير كده بيبقى تحليل فنى بدون مؤشرات

esraa
11-09-2012, 05:23 PM
انا بستخدم مؤشرين برده وهما الاستوكاستك والبولنجر بس ده فى الاسكلبنج فقط غير كده بيبقى تحليل فنى بدون مؤشرات

البولنجر يعتبر احسن مؤشر ظهر فى عالم الفوركس الى الان لان اشاراته واضحة وتقدر تعرف اذا كان السعر فى تذبذب او فى ترند وهيعكس امتى بجد مؤشر رائع

midoalilio
11-10-2012, 01:44 AM

لا ياباشا مش بتخدع المتاجر ابد وفي موشرات معينه تعتمد عليها غلط انك تعتمد علي اكثر من موشرين اثناء التداول انا احيانا كثيرا بعتمد في تداولي
علي موشر الماكد فقط واحيانا اخري بجانب الماكد الار سي اي انا شايف ان دول افضل اثنين

the legend
11-11-2012, 03:10 PM
المؤشرات تتبع حركه السعر وبالتالى احنا بنعرف من خلالها معلومات عن حاله السوق وهى لا تعطينا توقع عن حركه السوق المستقبليه ، و فى استراتيجيات ناجحه بتعتمد على المؤشرات فقط
و لكن اهدافها بتبقى قليله.

amrmorasamir
11-11-2012, 03:28 PM
البولنجر يعتبر احسن مؤشر ظهر فى عالم الفوركس الى الان لان اشاراته واضحة وتقدر تعرف اذا كان السعر فى تذبذب او فى ترند وهيعكس امتى بجد مؤشر رائع

هو البولنجر حلو طبعا ومنقدرش نقول حاجه عليه بس مش احسن واحد ظهر فى تاريخ الفوركس طبعا لان فى مؤشرات زى الدايفرجس وده ممتاز جدا ومؤشرات التشبع كمان

rania1
11-11-2012, 04:16 PM
هو البولنجر حلو طبعا ومنقدرش نقول حاجه عليه بس مش احسن واحد ظهر فى تاريخ الفوركس طبعا لان فى مؤشرات زى الدايفرجس وده ممتاز جدا ومؤشرات التشبع كمان

الدايفرجنس مش مؤشر ولكنه علامه تستطيع ان تستخرجها من على مؤشر واشهر المؤشرات لاستخراج الدايفرجنس هو الماكد

medhat4forex
11-11-2012, 04:41 PM

البولينجر باند هو مؤشر عامل زى القنوات السعرية ولكنه متحرك بالمستويات الجديدة المتوقع ان يرتد منها السعر وهو على هيئة مؤشر القوة النسبية ولكن على الشارت

esraa
11-11-2012, 08:26 PM
البولينجر باند هو مؤشر عامل زى القنوات السعرية ولكنه متحرك بالمستويات الجديدة المتوقع ان يرتد منها السعر وهو على هيئة مؤشر القوة النسبية ولكن على الشارت

بس ممتاز فى الموضوع ده وبيقدر يحدد النقاط دى بدقة متناهية وبيعرف اوقات التذبذب كمان

mannon
11-11-2012, 09:37 PM

تمام يمعلم وشكرا على الاضافة الجميلة ، لو بس ممكن تتعب وتقول للاعضاء اية رايك فى مؤشر بولينجر باند
لو جربتة واية أفضل الاعدادت ، لانك كدة هتوفر على ناس كتير

noureen
12-01-2012, 05:56 AM
على الرغم من انى لم استخدم كلا المؤاشرين من قبل بس فعلا سمعت من ناس كتير بتستخدمهم ان ليهم تاثير كبير على الشارت
و فى الفتره المقبله هحاول التدرب عليهم على الديمو اولا

feto
12-01-2012, 01:15 PM
بجد شرح موفق ولكن انا دايما بحب اصل الي المثاليه ودي عن طريق الشرح يكون صوت مع فيديو وده لان الفيديو بيتفهم اسرع من القراءه
والله يسعاد الاعضاء المتعبه دي
شكرا

warlord42
12-01-2012, 01:40 PM
الشرح رائع جدا يا اخى لكن فى نقطه اساسيه ان المؤشرات جميعها تتبع السعر و لا تعبر عن ما سيحدث بل ان اشاراتها ناتجه عن ما حدث

asd011
12-02-2012, 06:42 PM
المؤشرات مهمة جدا فهي توضح الحركة السعرية للزوج وتوضح نقط الدخول والاهداف ومن اشهرها او ما تعودت على استخدامه وربحت منه مؤشر الماكد
ومؤشر ديمارك الاكثر من رائع حيث انه يحدد الهدف ونقطة الدخول والخروج وكذلك الاستوب لوست وغيرهما من المؤشرات الجيدة

mocha
12-07-2012, 09:10 PM
معلومات قيمة ورائعة انا اول مرة اقرى عن طريقة عمل المؤشرات وكيف توضح الاتجاه للسعر ويمكن اكتر مااهتم بهم الموفينجات والاستوكاستيك لمعرفة الاتجاه العام وايضا عمل الموفينجات كمقاومات ودعوم هامة بيحترمها السعر خاصة بالفريمات الكبيرة والاستوكاتيك عشان التشبعات بالبيع او الشراء وايضا البولنجر باندز لمعرفة التذبذب

ahmedpopo2000
12-10-2012, 04:17 PM
اشكرك على مجهودك للشرح المميز دا بجد واكيد طبعا المؤشرات بتفيد اى متداول اثناء تداوله فى السوق
مع ان انا مبتدىء ولسه مش جربت اتعامل بالمؤشرات بس اكيد هستخدمها وازيد من خبرتى بالسوق

noureen
12-24-2012, 10:58 PM
المؤشرات تتبع حركه السعر وبالتالى احنا بنعرف من خلالها معلومات عن حاله السوق وهى لا تعطينا توقع عن حركه السوق المستقبليه ، و فى استراتيجيات ناجحه بتعتمد على المؤشرات فقط
و لكن اهدافها بتبقى قليله.

فى مؤاشرات صادقه بدرجه كبيره جدا جدا و بيحترمها السعر كمان و المؤاشرات بصفه عامه
بترتب حركه الشارت اللى قبل كدا على حركته المستقبله و مش دايما بتعطى نقاط قليله على حساب الفريم و الاستراتيحيه

FadiaSamer
12-25-2012, 08:34 AM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

شرح حضرتك جميل جدآ بارك الله فيك

انا عن نفسي افضل استخدام الموفنج افرج والماكد والاستوكاستك لا غير كثره المؤشرات تسبب الاخطاء في بعض الاحيان

feto
12-25-2012, 03:36 PM
فى مؤاشرات صادقه بدرجه كبيره جدا جدا و بيحترمها السعر كمان و المؤاشرات بصفه عامه
بترتب حركه الشارت اللى قبل كدا على حركته المستقبله و مش دايما بتعطى نقاط قليله على حساب الفريم و الاستراتيحيه

يريت يا نورين تعملي فيديو يوضح للاعضاء المبتدئين الموشرات الصادقه والاستراتيجيه الي ممكن ان نستفاد منها جميعا وده انا عارف انو بيحتاج مجهود لكن اكيد انتي لديكي المهاره في توصيل المعلومات لاعضاء
تحياتي ليكي اختي الكريمه نورين
شكرا

ahmedforex
12-25-2012, 06:29 PM
هى دائما المؤاشرات تتبع حركة السعر وتظهر لنا معلومات عن حالة السوق الان اما بخصوص ما سوف يحدث فى الفترة المقبلة فلا يمكننا توقعها عن طريق المؤاشرات فقط وبالتالى يمكننا معرفة بعض المعلومات عن حالة السوق عن طريق المؤاشرات .

trader555
12-25-2012, 11:15 PM
هى دائما المؤاشرات تتبع حركة السعر وتظهر لنا معلومات عن حالة السوق الان اما بخصوص ما سوف يحدث فى الفترة المقبلة فلا يمكننا توقعها عن طريق المؤاشرات فقط وبالتالى يمكننا معرفة بعض المعلومات عن حالة السوق عن طريق المؤاشرات .

احنا بس بنستخدم المؤشرات كوسيله مساعده مع التحليل علشان يأكد تحليلنا وده الغالبيه بتعمله ولكن بردو فيه
متاجريين بيقدروا يوظفوا المؤشرات دي بطريقه تجعلهم يكتفوا بأشاراتها لتحديد الاتجاه

mohammed151991
12-26-2012, 04:59 AM
بصراحة انت رائع قمت ب الشرح بطريقة جميله ورائعه ربنا يوفقك بالطبع يا اخى الموشرات هى الفوركس وهى روح التحليل الفنى وهى الاساس وانا اعتمد عليها كتير وبكون متشوق جدا لانى اتابع اى اخبار جديدة عن الموشرات وعن نزول موشرات جديدة وبحب اشوفها عامله ايه

feto
12-26-2012, 06:35 AM
احنا بس بنستخدم المؤشرات كوسيله مساعده مع التحليل علشان يأكد تحليلنا وده الغالبيه بتعمله ولكن بردو فيه
متاجريين بيقدروا يوظفوا المؤشرات دي بطريقه تجعلهم يكتفوا بأشاراتها لتحديد الاتجاه

طيب هو التحليل بيجي عن طريق اي
التحليل بيجي عن طريق مجموعه الموشرات بالاضافه للعمل بي الشموع
يعني الموشرات هي من مبادء التحليل
شكرا

ahmedforex
12-26-2012, 09:53 AM
طيب هو التحليل بيجي عن طريق اي
التحليل بيجي عن طريق مجموعه الموشرات بالاضافه للعمل بي الشموع
يعني الموشرات هي من مبادء التحليل
شكرا
بالطبع اخى الكريم التحليل الفنى يشمل ادوات كثيرة من ضمنها المؤاشرات وهى اداة مساعدة وهناك ايضا الشموع اليابانية وهناك ادوات اخرى كثيرة يمكننا دمجها والاستفادة منها فى توقع حركة السعر القادمة للزوج .

mohamedmmk
12-26-2012, 07:57 PM
هى دى فعلا المواضيع ال مفيدا انا غالبا مبعدش اقراء المواضيع الطويله لاكن الموضوع دا لما ابتديت اقراه استفدت جامد والله
انا كان نفسى اعرف المؤشرات دى بتشتغل بنائا على ايه و ايه اليه عملها بس الحمد لله الامور وضحت نسبيا اهى شكرا جدا لك يا غالى

midoalilio
12-27-2012, 12:28 AM
هى دى فعلا المواضيع ال مفيدا انا غالبا مبعدش اقراء المواضيع الطويله لاكن الموضوع دا لما ابتديت اقراه استفدت جامد والله
انا كان نفسى اعرف المؤشرات دى بتشتغل بنائا على ايه و ايه اليه عملها بس الحمد لله الامور وضحت نسبيا اهى شكرا جدا لك يا غالى

بس ياباشا الموشرات دي بتشتغل مع مختلف العملات الموجود في السوق سواء كانت اسبريد بتاعها عالي او قليل بس انصحك عدم الاعتماد علي الكثير
منها وان تعتمد علي موشر واحد او اثني بي الكثير عشان كثرهم بيؤدي الي خساره في النهايه

mohammed151991
12-27-2012, 05:10 AM
الموشات مهمه جدا وهى شى مهم فى السوق وليست مضيعه للوقت كما يقول بعض الاعضاء هذه الموشات طريقه جيده مساعده وليست اساسية فى التحليل الفنى نظرا لاهميتها فكثير من المتعاملين بالمبالغه الكبيره يهتمون بها والصغيره ايضا لكن هناك الكثير لا يفضلها ونصيحة لو كنت مبتدى مثلى اعتمد على الموشرات الاساية منها علشان العمليه متتلخبطشى معاك

H!m0
12-27-2012, 07:19 AM
المؤشرات جيدة كعامل مساعد و هي لا يمكنها في اغلب الاحوال توقع الاتجاه القادم لأنها غير ثابثة خاصة المؤشرات التيتضع لك نقاط الدخول
اما المؤشرات الموثوقة فهي مؤشرات الدعوم و المقاومات تعتبر جيدة في تحديد نقاط الارتداد

alskndry
12-27-2012, 07:30 AM
المؤشرات جيدة كعامل مساعد و هي لا يمكنها في اغلب الاحوال توقع الاتجاه القادم لأنها غير ثابثة خاصة المؤشرات التيتضع لك نقاط الدخول
اما المؤشرات الموثوقة فهي مؤشرات الدعوم و المقاومات تعتبر جيدة في تحديد نقاط الارتداد

اكيد طبعا المؤشرات عامل مساعد ولكن من رايى مفيش مؤشر يتوفع حركة السعر مهما كان ولكن هناك ؤشرات المقاومة والدعم

feto
12-27-2012, 08:15 AM
اكيد طبعا المؤشرات عامل مساعد ولكن من رايى مفيش مؤشر يتوفع حركة السعر مهما كان ولكن هناك ؤشرات المقاومة والدعم

طبعا مفيش حاجه موكده 100% لكن في موشرات بتكون متوقعه الحركه السعريه بناء علي العمل علي الادوات الموضوعه بداخ الموشر من ترتيب رقمي
يريت نتعامل مع موشرات قويه ولا نكثر من الموشرات لان ده بيجعلنا نتشتت

trader555
12-27-2012, 06:57 PM
طبعا مفيش حاجه موكده 100% لكن في موشرات بتكون متوقعه الحركه السعريه بناء علي العمل علي الادوات الموضوعه بداخ الموشر من ترتيب رقمي
يريت نتعامل مع موشرات قويه ولا نكثر من الموشرات لان ده بيجعلنا نتشتت

ولافضل انك تاخد اشارات المؤشر دي بطرق الاحتمالات بمعنى انت ممكن يديك المؤشر اشارت بيع ادخل بلوت صغير لو
عكس هتقد تبيع تاني من رقم اقوى وبعدين تخرج بربح بردو

FCBXL
12-27-2012, 07:24 PM
جزاك الله خيرا أخي الفاضل كل هذه المؤشرات مفيدة ومهمة وتساعد بعضها لدخول صفقة
ناجحة أثناء التداول وهذا المؤشر الذي هو الماكدي مؤشر دخل هذا العالم جديد حسب ظني
وهو مفيد لمن يعرف طريقة استعماله يحقق مكاسب كبيرة

Sama Mohamed
12-27-2012, 08:24 PM
فعلا المؤشرات من الحاجات المهمة جدا فى سوق الفوركس وكل متاجر مننا بيبقى محتاجة جدا وجزاك الله كل خير على رفعك للموضوع الرائع دا بجد الواحد كان محتاجه جدا ويارب ربنا يوفقك كدا ودايما من تقدم لتقدم مستمر

midoalilio
12-27-2012, 10:01 PM
فعلا المؤشرات من الحاجات المهمة جدا فى سوق الفوركس وكل متاجر مننا بيبقى محتاجة جدا وجزاك الله كل خير على رفعك للموضوع الرائع دا بجد الواحد كان محتاجه جدا ويارب ربنا يوفقك كدا ودايما من تقدم لتقدم مستمر

فعلا الموشرات مهمه جدا فاللواحد بيعتمد عليها بي شكل اساسي في مجال الفوركس ولا يمكن الاستغناء عنها لاانه هامه جدا وجزء كبير من التحليل الفني الخاص بي يعتمد علي 3 موشرات الماكد والرسي اي والستوك

donya 22
12-28-2012, 04:41 PM
شرح ممتاز جدا واكيد طبعا المواشرات لها دور كبير فى تجاره الفوركس ومعرفه اتجاه السعر

والمواشرات زى الماكد و مواشر الموفنج كلها مواشرات مهمه ولا يمكن الاستغنا عنها

ahmedforex
12-28-2012, 04:42 PM
فعلا الموشرات مهمه جدا فاللواحد بيعتمد عليها بي شكل اساسي في مجال الفوركس ولا يمكن الاستغناء عنها لاانه هامه جدا وجزء كبير من التحليل الفني الخاص بي يعتمد علي 3 موشرات الماكد والرسي اي والستوك
يبقى دائما الاختلاف فى وجهات النظر فهناك من يفضل الاعتماد على المؤاشرات وهناك اخر من يستعين بالمؤاشرات كأداة مساعدة فقط ولا يعتمد عليها فى الدخول او الخروج لانها تتبع حركة السعر ولكن هناك ادوات كثيرة وعلينا التجربة والاختيار الصحيح على اساس النتائج .

nimnim
12-28-2012, 04:48 PM
فعلا المؤشرات هى مفتاح الشارت اللى بيعرفك انت فين بالظبط من الاسعار فى منطقه مرتفعه ولا منخفضه بس المهم تبقى فاهم هى بتنبهك لده على اى اساس علشان تقدر تفرق بين الاشارات الحقيقية والخادعه وبصراحة انا باحترم مؤشر الماكد كثيرا و بحب استخدمه مع الكثير من المؤشرات فى اغلب التحليلات

the legend
12-28-2012, 07:23 PM
اخى الفاضل المؤشرات ما هى الا اداه بتتبع حركه السعر فى الماضى و لكن يمكن الاستفاده منها و لكنها لا يمكن ان نعرف من خلالها حركه السعر فى المستقبل ، و لكن فيه بعض المؤشرات و الادوات التى يمكننا من خلالها معرفه حركه السعر المستقبليه مثل اداه الفيبوناتشى

midoalilio
12-28-2012, 10:53 PM
انا اعتقدت اخى الفاضل ان المؤشرات الا و هى اداه بتتبع حركه السعر فى الماضى و لكن يمكن الاستفاده منها و لكنها لا يمكن ان نعرف من خلالها حركه السعر فى المستقبل ، و لكن فيه بعض المؤشرات و الادوات التى يمكننا من خلالها معرفه حركه السعر المستقبليه مثل اداه الفيبوناتشى

هي فعلا بتكون اداه بتتبع حركه السعر بس برده ياباشا بتكون بتابع حركه السوق يعني في موشر اسمه ستوش وده بيقولك
ان في حاله تشبع وصل ليه هذا الصفقه لذلك اعتبر الموشر ده من افيد الموشرات

feto
12-29-2012, 08:48 AM
هي فعلا بتكون اداه بتتبع حركه السعر بس برده ياباشا بتكون بتابع حركه السوق يعني في موشر اسمه ستوش وده بيقولك

يريت يا اخي العزيز ميدو تقوم بشرح هذا الموشر باستفاضه حتي يسمح لنا التعامل مع هذا الموشر والاستفاده منه
تحياتي الي كل من يتعامل بجد مع السوق
شكرا

amirelhop
01-04-2013, 05:41 PM
شكرا بجد على الموضوع انا بالفعل معظم التحيليل لايمكن الاستغناء عنها وانا اعرف فيها كتير وانت وضحت ليا الباقى شكرا لك

omyoussif
01-04-2013, 10:10 PM
شرح اكثر من رائع جزاك الله خيرا واكيد الموشرات شيء اساسي في التحليل

the legend
01-05-2013, 04:21 PM

انا لا اقول اننا لا يجب ان نستخدمها مطلقا انما الاعتماد عليها بمفردها خاطىء ، فهى اداة من ضمن اداوت التحليل التى نستخدمها فى تحليلنا ولا يكون من الصواب ان نعتمد على مجرد اشارات لمؤشر تبين حالة السوق الحالية .

trader555
01-06-2013, 09:27 PM
انا لا اقول اننا لا يجب ان نستخدمها مطلقا انما الاعتماد عليها بمفردها خاطىء ، فهى اداة من ضمن اداوت التحليل التى نستخدمها فى تحليلنا ولا يكون من الصواب ان نعتمد على مجرد اشارات لمؤشر تبين حالة السوق الحالية .

بالضبط اخي المؤشرات ادوات مساعده للمتاجر علشان تساعده انه يفلتر تحليله ولكن عدم استخدام المؤشر بطريقه
صحيحه او عدم التفرقه بين اشاراته الصادقه والكاذبه هو اللي بيخسر متاجريين كتير

midoalilio
01-07-2013, 09:24 PM
بالضبط اخي المؤشرات ادوات مساعده للمتاجر علشان تساعده انه يفلتر تحليله ولكن عدم استخدام المؤشر بطريقه

يعني الواحد المفروض يحلل الصفقه بدون استخدام اي موشرات يعني يشوف الترند والدعم والمقاومه ويشوف الاخبار الي لو موجود علي الصفقه بعد كده يقرر
بيع او شراء ويشوف الموشرات عتاكد القرار الي هو اخده ولا

محمد زهران
01-07-2013, 10:13 PM

the legend
01-09-2013, 01:11 PM

وغالبا ما تكون اشارات المؤشرات مكملة للتحليل خاصة انه فيه حاجات تانية كتير بنعتمد عليها زى الترند والدعوم والمقاومات وبنحتاج لمعرفة وضع السوق الحالى سواء معدل حركة العملة او التشبع

trader555
01-09-2013, 05:46 PM
وغالبا ما تكون اشارات المؤشرات مكملة للتحليل خاصة انه فيه حاجات تانية كتير بنعتمد عليها زى الترند والدعوم والمقاومات وبنحتاج لمعرفة وضع السوق الحالى سواء معدل حركة العملة او التشبع

هو على حسب طريقه المتاجر طبعا وهو بيستخدم تحليل ايه بالضبط علشان يكون المؤشر ده مكمل
لتحليله او لا ولازم يجرب كتير من المؤشرات لحد لما يلاقي اللي يكون فلتر لطريقته

the legend
01-10-2013, 02:49 PM
هو على حسب طريقه المتاجر طبعا وهو بيستخدم تحليل ايه بالضبط علشان يكون المؤشر ده مكمل
لتحليله او لا ولازم يجرب كتير من المؤشرات لحد لما يلاقي اللي يكون فلتر لطريقته

هو فيه مؤشرات كتير بس اللى بيعتمد عليه أغلب المتاجرين هى المؤشرات المشهورة زى مؤشرات التشبع مؤشر الستوكاستيك والار اس اى وممكن نستعين بالمؤشرات اللى بتوضح لينا الترند زى البولينجر باندز والموفينج ومؤشر cci وغيرهم الكثير

midosafwat
01-10-2013, 04:04 PM
اصل فى مؤرشات لا يمكن الاستغناء عنها يعنى فيه فيبوناتشى وفى مؤشرات الدعوم والمقاومات اولبيفوت وغيرها من المؤشرات ال بتعتبر فى حد ذاتها تحليل اصلا

trader555
01-10-2013, 08:05 PM
اصل فى مؤرشات لا يمكن الاستغناء عنها يعنى فيه فيبوناتشى وفى مؤشرات الدعوم والمقاومات اولبيفوت وغيرها من المؤشرات ال بتعتبر فى حد ذاتها تحليل اصلا

مافيش مؤشر اسمه لا يمكن الاستغناء عنه لان لكل متاجر طريقته الخاصه في التحليل وفيه اللي بيستغنى عن اي مؤشر
ويحلل بطرق رقميه او بأله حسابه كمان عادي جدا المهم ان الطريقه تكون ناجحه معاه

the legend
01-11-2013, 04:50 PM
مافيش مؤشر اسمه لا يمكن الاستغناء عنه لان لكل متاجر طريقته الخاصه في التحليل وفيه اللي بيستغنى عن اي مؤشر
ويحلل بطرق رقميه او بأله حسابه كمان عادي جدا المهم ان الطريقه تكون ناجحه معاه

فعلا انا عن نفسى مش بعتمد على المؤشرات خالص فى تحليلى للعملة انما بالطبع مبادىء واساسيات التحليل الفنى كلنا بنستخدمها
ومسألة المؤشرات هى بتختلف عند كل متاجر وحسب وطريقة واسلوب متاجرته سواء اسكالبينج او يومية

midoalilio
01-11-2013, 05:31 PM
فعلا انا عن نفسى مش بعتمد على المؤشرات خالص فى تحليلى للعملة انما بالطبع مبادىء واساسيات التحليل الفنى كلنا بنستخدمها
ومسألة المؤشرات هى بتختلف عند كل متاجر وحسب وطريقة واسلوب متاجرته سواء اسكالبينج او يومية

انا شايف ان الواحد يستخدم الموشرات لانه مهمه جدا في التحليل الفني وجزء كبير من التحليل الفني يعتمد علي الموشرات
وحسب الطريقه الي انت بشتغل بيها تشتغل علي اي فريم

ahmedforex
01-11-2013, 07:58 PM
المؤاشرا دائما بتتبع حركة السعر وبالتالى معظم الاشارات مش بتكون مؤكده وفى دائما اشارات كاذبة
لذلك يجب علينا عدم الاعتماد كليا على اى نظام به مؤاشرات ويمكننا ان نعتمد على ادوات اكثر مصداقيه
ودقه فى التحليل الفنى .

the legend
01-16-2013, 04:57 PM
المؤاشرا دائما بتتبع حركة السعر وبالتالى معظم الاشارات مش بتكون مؤكده وفى دائما اشارات كاذبة
لذلك يجب علينا عدم الاعتماد كليا على اى نظام به مؤاشرات ويمكننا ان نعتمد على ادوات اكثر مصداقيه
ودقه فى التحليل الفنى .

كل متاجر وبيبقى له وجهة نظر ممكن يعتمد على المؤشرات فى صفقات معينة مثلا السكالبينج مع اداوت التحليل الاخرى
يعنى مفيش حاجة ثابتة مع كل الناس المهم ان احنا كلنا نوصل الى النقاط والأرباح ونحقق أهدافنا وربنا يوفق الجميع

remas
01-16-2013, 05:11 PM
كل متاجر وبيبقى له وجهة نظر ممكن يعتمد على المؤشرات فى صفقات معينة مثلا السكالبينج مع اداوت التحليل الاخرى
يعنى مفيش حاجة ثابتة مع كل الناس المهم ان احنا كلنا نوصل الى النقاط والأرباح ونحقق أهدافنا وربنا يوفق الجميع

صحي وفى ناس لاتعتمد على اى مؤشرات على الاطلاق يعنى انا جربت جميع المؤشرات بلا استثناء ولكن لم احقق منها اى نتائج جيده يمكن خطا منى انا انما انا سبت المؤشرات من فتره واتجهت الى التحليل الاساسى والرقمى من غير اى مؤشرات ولا غيره والنتائج جيده الحمد لله

the legend
01-18-2013, 04:28 PM
صحي وفى ناس لاتعتمد على اى مؤشرات على الاطلاق يعنى انا جربت جميع المؤشرات بلا استثناء ولكن لم احقق منها اى نتائج جيده يمكن خطا منى انا انما انا سبت المؤشرات من فتره واتجهت الى التحليل الاساسى والرقمى من غير اى مؤشرات ولا غيره والنتائج جيده الحمد لله

هناك الكثير ممن حاولوا تجربة المؤشرات والاعتماد عليها فى المتاجرة ولم يجدوا نتائج جيدة وهذا لانها لا تصلح لان تكون تحليل قوى
وفعال لتوقع حركة العملات ، وهناك الكثير من الاساليب الاخرى التى من الممكن العمل وتحقيق ارباح جيدة من الفوركس

midosafwat
01-18-2013, 05:35 PM
لا مش كل المؤشرات بتدىا شارات كاذبة وعشان تبقى داخل من نقطة قوية يستلزم وانت بتشتغل بالمؤشرات انك تشتغل على فريم كبير انا شيف انه هيبقى افضل بكتير

nimnim
01-19-2013, 07:06 AM
لا مش كل المؤشرات بتدىا شارات كاذبة وعشان تبقى داخل من نقطة قوية يستلزم وانت بتشتغل بالمؤشرات انك تشتغل على فريم كبير انا شيف انه هيبقى افضل بكتير

فعلا المؤشرات لها مصداقية أحيانا بشرط عدم الإعتماد عليها بشكل كلي و مصداقية المؤشرات بأن دقتها عالية واخطائها قليلة وكلنا نعرف بأن كل مؤشر يمكن تغير الاعدادات الخاصة به ونستطيع استخدام اي اطار زمني فبالتأكيد ستختلف النتائج اذا غيرنا الاعدادات والاطار الزمني

dmx
01-19-2013, 08:34 AM
فى مؤشرات قوية كتيرة ومهمة ولكن نصيحة مبتدأ فى الفوركس ونصيحة محترفين ليا عدم الاعتماد على المؤشرات لوحدها مهما كانت

لا يمكن الوثوق فى المؤشر لوحده سواء موفنج او ستوك او ماكد او اى مؤشر

ان لم يكن مدعوم بباقى معطياتك من دعوم ومقاومات ونماذج وفيبو وهكذا يبقى لا يمكن الاعتماد عليه

لكن احنا ممكن نمشى على كلام المؤشر لو كان بيأكد كلامنا وتحليلنا من الاساس

ahmedforex
01-19-2013, 01:49 PM
هناك الكثير ممن حاولوا تجربة المؤشرات والاعتماد عليها فى المتاجرة ولم يجدوا نتائج جيدة وهذا لانها لا تصلح لان تكون تحليل قوى
وفعال لتوقع حركة العملات ، وهناك الكثير من الاساليب الاخرى التى من الممكن العمل وتحقيق ارباح جيدة من الفوركس
نعم اخى الكريم معظم التجارب السابقة للمضاربين فى اعتمادهم الكلى فى العمل على انظمة تعتمد على المؤاشرات
تكون النتيجة دائما سلبية وتعرضنا هذه الانظمة الى الخسائر ولذلك لا يمكننا الاعتماد كليا على المؤاشرات
ولكننا يمكننا الاستعانة بها فى تحليلنا .

fxfx
02-02-2013, 02:44 PM
اكيد طبعا فيه مؤشرات مفيدة جدا في تحديد اتجاه السعر وبتؤكد الانعكاس او استكمال الصعود والهبوط بس طبعا في النهاية لا يمكننا ان نعتمد علي المؤشرات بنسبة 100 بالمئة لان مفيش مؤشر هياكدلك النتيجة بالنسبة دي

سمر عمرو
02-07-2013, 08:30 PM
مشكور جدا يا اخى عى المجهود الرائع وكما اننى افضل دائما الاعتماد على مؤشرين من الى انت ذكرتهم وهممالار اس اى وطبعا المؤشر التانى هو ماك دى وانصح الاعضاء ان يجربوهم

noureen
02-08-2013, 06:29 PM
فى مؤشرات قوية كتيرة ومهمة ولكن نصيحة مبتدأ فى الفوركس ونصيحة محترفين ليا عدم الاعتماد على المؤشرات لوحدها مهما كانت

لا يمكن الوثوق فى المؤشر لوحده سواء موفنج او ستوك او ماكد او اى مؤشر

ان لم يكن مدعوم بباقى معطياتك من دعوم ومقاومات ونماذج وفيبو وهكذا يبقى لا يمكن الاعتماد عليه

لكن احنا ممكن نمشى على كلام المؤشر لو كان بيأكد كلامنا وتحليلنا من الاساس

المؤشر فى كل الاوقات بيعتبر عامل مساعد لانه اصلا بيعتمد على تحرك الشموع
و بالتالى بيغير حركته حسب تغير حركه الشموع

trader555
02-08-2013, 10:12 PM
المؤشر فى كل الاوقات بيعتبر عامل مساعد لانه اصلا بيعتمد على تحرك الشموع
و بالتالى بيغير حركته حسب تغير حركه الشموع

هو اي مؤشر بيعتبر تابع لحركه السعر علشان كده من وجهه نظري لا يفيد اوي الا لمن
عنده الوقت للمتابعه ويشتغل بهم على الفريمات الصغيره صفقات سريعه وكده

egypt2013
02-09-2013, 03:13 AM
السلام عليكم ،،،،، شكرا اخي علي الموضوع وان كنت الى الان لم اعتمد علي المؤشرات فقط علي الشموع والدعم والمقاومة بالاضافة للترند ، ومازالت اتعلم المؤشرات الاساسية ولا اريد ان اصعب الامور ، تحياتى

feto
02-09-2013, 05:59 AM
السلام عليكم ،،،،، شكرا اخي علي الموضوع وان كنت الى الان لم اعتمد علي المؤشرات فقط علي الشموع والدعم والمقاومة بالاضافة للترند ، ومازالت اتعلم المؤشرات الاساسية ولا اريد ان اصعب الامور ، تحياتى

الترند والدعوم والشموع بتكون التحليلات الاساسيه
يعني لا يمكن ان نستغني عن الترند وتالشموع
لكن في موشرات اخري بتكون تاكديه مع التحليل الاساسي
تحياتي

midosafwat
02-09-2013, 07:50 AM
انا شايف ان المؤشرات بتكون عامل مهم ومؤثر بجانب التحليلات المختلفة الفنية والكلاسيكية وغيرها ولكن انا شخصيا لا يمكن ان استغنى عن المؤشرات الهامة

ashraf1
02-09-2013, 08:55 AM
السلام عليكم ،،،، الحقيقة الموضوع جميل جدا و انا طبعته الحيقة لقراته اكثر من مرة ولكن للاسف الصورة لم تعد تظهر ، ارجو ان يستفي الكل من هذه الموضوع الرائع ، والذي يتحدث عن آلية العمل الخاصة بالمشرات ويف تساعدنا في التعرف علي سعر السوق ، تحياتى

menna
02-09-2013, 09:24 AM
تسلم الايادي يا كبير وفعلا المؤشرات ليها تأثير كبير جدا في التعبير عن حركة السوق انا بحس انها بتلعب الدور الاساسي اصلا في الموضوع كله بس انا مش عارفه ليه بحاول اتعلم اني استخدمها بس مع التحليل وكده بحس ان الموضوع صعب عموما موضوع محترم تسلم

ahmed rabee
02-09-2013, 11:07 AM
الترند والدعوم والشموع بتكون التحليلات الاساسيه
يعني لا يمكن ان نستغني عن الترند وتالشموع
لكن في موشرات اخري بتكون تاكديه مع التحليل الاساسي
تحياتي

فيه مؤشرات مهمه جدا زي الموفينجات والبولينجر باند طبعا

ولو ان فيه ناس كتير مبيستخدموش غير التحليل الكلاسيكي فقط بدون اضافه اي مؤشر وماشاء الله عليهم بيحققوا ارباح حلوة

feto
02-09-2013, 11:12 AM
فيه مؤشرات مهمه جدا زي الموفينجات والبولينجر باند طبعا

ولو ان فيه ناس كتير مبيستخدموش غير التحليل الكلاسيكي فقط بدون اضافه اي مؤشر وماشاء الله عليهم بيحققوا ارباح حلوة

انا بشوف ان الموفنج افرج والبولنجر باند بيعتبرو من الموشرات الي بيعتمد عليها طبعا مع الترند في الاسكالبنج
تحياتي الي كل من يعمل اسكالبنج

noureen
02-09-2013, 08:56 PM
انا بشوف ان الموفنج افرج والبولنجر باند بيعتبرو من الموشرات الي بيعتمد عليها طبعا مع الترند في الاسكالبنج
تحياتي الي كل من يعمل اسكالبنج

معاك حق انا كممان بعتمد البولينجر و الموفيتج فى الاسكالبنج خاصه الموفينج 50 و 100 و 200
دول اكتر موفينجات بعتمدها فى الاسكالبنج

konmac
02-15-2013, 02:38 AM
رغم طـــــــــول الموضوع الا انه مفيد و هذا هو المطلوب و لو تلاحظ الردود هناك من تعلم الكثير و انا منهم شكرا لكم اخواني

trader555
02-15-2013, 11:19 AM
معاك حق انا كممان بعتمد البولينجر و الموفيتج فى الاسكالبنج خاصه الموفينج 50 و 100 و 200
دول اكتر موفينجات بعتمدها فى الاسكالبنج

المهم الفريم اللي هنشتغل عليه اسكالبنج فيهم وكمان الوقت لان مؤشرات الموفنج دي في التذبذبات
بتكون صعبه جدا وعايزه احتراف عالي في التعامل معاها خاصه على الفريمات الصغيره

remas
02-15-2013, 11:34 AM
رغم طـــــــــول الموضوع الا انه مفيد و هذا هو المطلوب و لو تلاحظ الردود هناك من تعلم الكثير و انا منهم شكرا لكم اخواني

طيب اهم شىء اننا نخرج من اى موضوع باستفاده ولو معلومه صغيره لانه تراكم المعلومات والاستفاده البسيطه من اى موضوع هى اللى بتراكم الخبرات عندك والخبرات هى اللى ممكن تعمل منك مضارب ناجح

zimozimo
03-03-2013, 09:18 AM
المؤشرات هى مفتاح الشارت اللى بيعرفك انت فين بالظبط من الاسعار فى منطقه مرتفعه ولا منخفضه
بس المهم تبقى فاهم هى بتنبهك لدا على اى اساس عشان تقدر تفرق بين الاشارات الحقيقية والخادعه

magedman
03-03-2013, 10:20 AM
شكراا اخي لتوضيح هذا الموشكر بس كيف القاء في منصة المتاجرة وجزاللك الله خيرر

kamal2013
03-03-2013, 10:25 AM

اكيد اخي هذه هيا المواضيع اللتي نبحث عنها و اللتي توجد فيها شروحات مميزة للمؤشرات
و كيفية التحليل بها و اغلب ردود الموضوع تجدها اما نصائح او توصيات

mannon
03-03-2013, 01:33 PM
هو اي مؤشر بيعتبر تابع لحركه السعر علشان كده من وجهه نظري لا يفيد اوي الا لمن
عنده الوقت للمتابعه ويشتغل بهم على الفريمات الصغيره صفقات سريعه وكده

لأ مش للدرجة دى ياختى الكريمة ، على فكرة فى مؤشرات بتدى اشارات ممتازة لكن باعدادت مختلفة غير الاعدادات التقليدة الى احنا نعرفها ، والمشكلة ان بعض المحترفين لا يشاركون مثل هذه الاعدادت

trader555
03-03-2013, 03:50 PM
المؤشرات هى مفتاح الشارت اللى بيعرفك انت فين بالظبط من الاسعار فى منطقه مرتفعه ولا منخفضه
بس المهم تبقى فاهم هى بتنبهك لدا على اى اساس عشان تقدر تفرق بين الاشارات الحقيقية والخادعه

هيا مجرد ادوات مساعده اخي مهمتها انها تساعدك في التحليل ومعرفه
او توقع الاتجاه العام للسعر او على الفريم اللي بتعمل عليه على الاقل

al3aklia
03-03-2013, 03:56 PM
شرح مميز تسلم لنا،لوكانت صور توضح الامر افضل
المؤشرات عامل اساسي لدراسة و متابعة حركة سعر العملة ، يبقي فيه سؤال ، هل يمكن استعماله مع أكثر من عمل واحدة ؟

bombasasa
03-03-2013, 04:31 PM
مشكور جداا علي الموضوع فعلا الموضوع مفيد حقا الواحد لازم يتابع الموضوع دة كويس علشان يفهم منة الكتير
ويتعلم اكتر وشكراا

mannon
03-03-2013, 05:27 PM
المؤشرات عامل اساسي لدراسة و متابعة حركة سعر العملة ، يبقي فيه سؤال ، هل يمكن استعماله مع أكثر من عمل واحدة ؟

ان شاء الله يغالى ، حاليا فى تجميعة كويسة بعملها انا ومجموعة من اصدقائى فى المنتدى هنا ان شاء الله هتشمل معظم المؤشرات المعروفة شرح مصور

laadjal
03-03-2013, 05:28 PM
اخي الكريم اذا كنت تقصد بكلمة عمل (عملة ) قادر نعم وقادر لا

يعني حسب نوع الاستراتيجيــة

- - - Updated - - -

نحنـ بانتظـاره بفارغ الصبــر يا اخي
ولو يكون ايضا شرحات بالفيديو خاصة لنا لتدرب على ديمو

ان شاء الله يغالى ، حاليا فى تجميعة كويسة بعملها انا ومجموعة من اصدقائى فى المنتدى هنا ان شاء الله هتشمل معظم المؤشرات المعروفة شرح مصور